Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2976766_0001.png
10. februar 2025
J.nr. 2025 - 1025
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 197 af 27. januar 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om provenutabet før og efter arbejdsudbudseffekter af en ordning med begrænset fritagelse for diskvalificerende udbetalinger for almindelige lønmodtagere med mindre end 7 år til folkepensionsalderen
2976766_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af BEU, alm. del
svar spm. 84, oplyse provenutabet før og
efter arbejdsudbudseffekter af en ordning med begrænset fritagelse for diskvalificerende
udbetalinger for almindelige lønmodtagere med mindre end 7 år til folkepensionsalderen?
Den begrænsede ordning skal alene friholde aftalte indbetalinger til en arbejdsgiveradmi-
nistreret (obligatorisk/firmaaftalt) aldersopsparing. Med en arbejdsgiveradministreret al-
dersopsparing menes alle indbetalinger, som er en del af en firmapensionsaftale, eller som
er fastsat i en overenskomst. De indbetalinger til aldersopsparing, som fritages fra reglen
om diskvalificerende udbetalinger, er alene indbetalinger, der ikke kan fravælges af den
enkelte, og samtidigt ses der bort fra individuelt tilvalgte indbetalinger. Ordningen åbner
hermed ikke op for omlægning af eksisterende livrenter m.v., da der alene kan indbetales
til aldersopsparing med den almindeligt aftalte procent af den optjente løn. Provenube-
regningen skal hermed tage udgangspunkt i indkomstforholdene for lønmodtagere, der
har udbetaling fra pensionsordninger med løbende udbetaling og stadig er på arbejdsmar-
kedet. Vurderingen af arbejdsudbudseffekterne skal tage udgangspunkt i den begrænsede
ordning, hvor fokus er at skabe mere fleksibel tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og
dermed til at opretholde forbindelsen til arbejdsmarkedet i længere tid.
Svar
Skatteministeriet får ikke med pensionsinstitutternes indberetninger af indbetalinger til al-
dersopsparing oplysninger om, hvorvidt indbetalingerne er tilvalgte eller ikke kan fravæl-
ges. Det er derfor ikke muligt at oplyse provenutabet ved at indføre en begrænset ord-
ning, hvor det alene er aftalte indbetalinger til en arbejdsgiveradministreret aldersopspa-
ring, der ikke kan fravælges af den enkelte, som fritages for diskvalificerende udbetalinger
for almindelige lønmodtagere med mindre end 7 år til folkepensionsalderen.
I øvrigt bemærkes, at en fritagelse for arbejdsgiverindbetalinger, der ikke kan fravælges,
ikke vil ændre på, at der de facto stadig vil være tale om omlægning af eksisterende opspa-
ring på ratepension og livrente med den mulige effekt, at de offentlige ydelser ved pensio-
nering optimeres. Med til billedet hører, at en fritagelse vil kunne føre til, at der i overens-
komster og firmapensionsaftaler aftales forhøjede, obligatoriske indbetalinger til aldersop-
sparing netop med henblik på optimering af offentlige ydelser.
Dertil kommer, at en fritagelse for arbejdsgiverindbetalinger vil udgøre en forskelsbe-
handling i forhold til private aldersopsparinger.
Endelig bemærkes, at gældende regler ikke forhindrer en fleksibel tilbagetrækning fra ar-
bejdsmarkedet under anvendelse af delpension. Man kan bare ikke få fordelen ved at ind-
skyde på aldersopsparing samtidig.
Side 2 af 2