Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
13. februar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 181 (Alm. del) af
17. januar 2025
Spørgsmål
I beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål nr. 21 (alm. del) fremgår det, at en
lempelse af anciennitetskravet til tidlig pension med et år øger antallet af personer
på tidlig pension med 10.700 helårspersoner, mens arbejdsudbudsvirkningen
opgøres til -4.400 fuldtidspersoner ligesom de offentlige finanser belastes med 1,8
mia. kr. i 2030. Vil ministeren sammenholde disse effekter med effekterne fra svar
på spørgsmål nr. 250 (2023-2024) og redegøre for, hvorfor forholdene mellem
arbejdsudbudsvirkning og belastning af de offentlige finanser relativt til antallet af
helårspersoner i 2030 afviger så markant mellem de to svar?
Svar
Arbejdsudbudsvirkningen målt relativt til aktivitetsvirkningen af en udvidelse af
ordningen for tidlig pension som beskrevet i
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål
nr. 250 (Alm. del) af 25. marts 2024
er forholdsmæssigt høj sammenlignet med den
skønnede effekt af en lempelse af anciennitetskravet med et år, som angivet i
Svar
på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 21 (Alm. del) af 29. november 2024.
Den relativt høje arbejdsudbudsvirkning pr. aktivitetsvirkning ved udvidelsen af
ordningen skal ses i lyset af de anvendte beregningsforudsætninger,
jf. besvarelsen af
Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25. marts 2024.
Effekten af udvi-
delsen er opgjort som effekten af, at de personer, som ved gældende regler for-
ventes at benytte ordningen for tidlig pension, vælger at benytte deres ret til tidlig
pension i yderligere det antal år som ordningen udvides med. Dermed tager opgø-
relsen ikke højde for, at udvidelsen kan gøre ordningen for tidlig pension mere at-
traktiv end efterløn og dermed få nogle efterlønsberettigede, som ikke ved gæl-
dende regler benytter deres ret til tidlig pension, til at vælge tidlig pension frem for
efterløn. Dette forhold mindsker alt andet lige den skønnede meraktivitet som
følge af udvidelsen i BEU 250-opgørelsen, men har kun har relativt begrænset be-
tydning for de opgjorte beskæftigelses- og provenueffekter, hvilket afspejler at
personerne alternativt til at være på tidlig pension er på efterløn, og at ydelsesni-
veauerne mellem de to ordninger ikke er markant forskellige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K