Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 179 (Alm. del) af
17. januar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren jf. spørgsmål nr. 87 (alm. del) redegøre for den stigende profil for
antallet af personer på tidlig pension for årgang 1964 og 1965, jf. tabel 2 i svaret.
Ligeledes ønskes en redegørelse for, hvorfor en større andel af disse årgange på et
tidspunkt vil være på tidlig pension sammenlignet med de gældende regler.
Svar
For en given fødselsårgang vil antal personer, som modtager tidlig pension, stige
over
alder,
idet det første alderstrin kun omfatter personer med ret til 3-års tidlig
pension, mens det det sidste alderstrin også omfatter dem med et og to års ret til
tidlig pension. Ligeledes vil der være en stigende profil i antal helårspersoner over
kalenderår,
dog med undtagelse af et fald i det kalenderår, hvor årgangen opnår fol-
kepensionsalderen. Faldet afspejler, at opgørelsen er i helårspersoner (og derfor en
gennemsnitsbetragtning over hele kalenderåret), og at årgangens fødselsdatoer er
fordelt over hele kalenderåret, hvorfor ca. halvdelen af årgangen vil være over fol-
kepensionsalderen i det givne kalenderår, og derfor ikke kan modtage tidlig pen-
sion. Tilsvarende vil antallet af helårspersoner være lavt i det første kalenderår,
hvori årgangen opnår den først mulige alder med tidlig pension, da det set som en
gennemsnitsbetragtning over hele året kun er ca. halvdelen af årgangen, som har
krydset aldersgrænsen i opgørelsen for hele kalenderåret.
Når det maksimale antal modtagere af tidlig pension for en given fødselsårgang,
målt over kalenderår, er højere i forløbet med fastholdt aldersgrænse for tidlig
pension på 64 år sammenlignet med forløbet ved gældende regler, afspejler det li-
geledes at opgørelsen er i helårspersoner og over kalenderår, og at en årgang har
fødselsdatoer fordelt ud på hele kalenderåret.
I forløbet med gældende regler vil der eksempelvis for årgang 1964 være færre 66-
årige modtagere af tidlig pension, sammenlignet med i forløbet med fastholdt al-
dersgrænse for tidlig pension på 64 år,
jf. figur 1.
Da årgang 1964 vil være hhv. 66
og 67 år i år 2031, vil der således for årgang 1964 være flere modtagere af tidlig
pension i 2031 ved forløbet med fastholdt aldersgrænse for tidlig pension på 64 år
sammenlignet med forløbet med gældende regler,
jf. figur 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K