Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2976427_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 178 (Alm. del) af
17. januar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren udvide sit svar på spørgsmål nr. 87 (alm. del) til også at omfatte
årene 2027, 2028, 2033, 2034 og 2035?
Svar
Tabel 1 og 2 viser den socioøkonomiske opdeling af årgang 1963-1966 i scenariet
med de nuværende regler for tidlig pension (dvs. i grundforløbet), opgjort som
hhv. antal helårspersoner og pct. af årgangen i årene 2027-2035. Tabel 2 og 3 viser
en tilsvarende opdeling i det alternative scenarie hvor alderen for tidlig pension
fastholdes på 64 år, skønnet på baggrund af de samme beregningstekniske
antagelser som angivet i Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (Alm.
del) af 25. marts 2024. Tabellerne viser, at en fastholdt aldersgrænse for tidlig
pension medfører en meraktivitet på ordningen, som modsvares af et fald i
grupperne med beskæftigelse, selvforsørgelse, dagpenge og kontanthjælp.
Opgørelsen er foretaget på tværs af årgange og årstal, og afspejler dermed at en
given årgang vil være fordelt på to alderstrin i et givet kalenderår som følge af
forskelle i fødselsdatoer over kalenderåret. Folkepensionsalderen er 68 år for de
betragtede fødselsårgange, hvor årgang 1963 opnår folkepensionsalderen i løbet af
2031, årgang 1964 i løbet af 2032, osv.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil udvide sit svar på spørgsmål nr. 87 (alm. del) til også at omfatte årene 2027, 2028, 2033, 2034 og 2035
2976427_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2027-2035, opgjort som antal (1.000
helårspersoner) ved gældende regler.
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
--- Antal, 1.000 helårspersoner ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
49,9
10,3
5,3
0,0
0,0
1,6
1,4
2,8
6,0
54,5
10,7
3,4
0,0
0,0
1,6
1,4
3,5
5,4
59,1
10,9
1,0
0,0
0,0
1,7
1,6
4,2
4,8
61,8
10,6
0,0
0,0
0,0
1,7
1,8
4,4
4,2
45,3
10,5
6,8
1,1
2,0
1,4
1,4
2,4
6,0
51,8
10,6
5,4
0,0
0,0
1,7
1,5
2,9
6,1
56,2
10,9
3,5
0,0
0,0
1,6
1,5
3,6
5,5
59,6
10,7
1,1
0,0
0,0
1,7
1,7
4,3
4,8
38,9
10,5
7,9
4,3
4,5
0,9
1,3
2,0
5,8
47,3
10,7
7,0
1,2
1,8
1,4
1,5
2,4
6,1
53,4
10,8
5,6
0,0
0,0
1,7
1,5
3,0
6,2
56,7
10,7
3,6
0,0
0,0
1,6
1,5
3,6
5,6
33,3
11,1
8,6
7,8
5,5
0,7
1,0
1,8
5,5
41,1
10,7
8,2
4,5
4,0
0,9
1,3
2,0
5,9
49,2
10,9
7,2
1,0
1,5
1,4
1,5
2,5
6,2
53,8
10,6
5,6
0,0
0,0
1,7
1,6
3,0
6,4
17,8
6,3
4,5
4,9
3,0
0,4
0,4
34,6
2,7
35,6
11,4
8,9
8,0
4,9
0,7
1,0
1,8
5,6
43,4
10,9
8,4
4,2
3,5
0,9
1,4
2,1
6,0
49,8
10,7
7,3
1,0
1,4
1,5
1,6
2,5
6,4
3,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,1
0,2
19,3
6,5
4,6
5,0
2,6
0,4
0,4
35,7
2,7
37,9
11,6
9,1
7,8
4,4
0,7
1,1
1,8
5,8
44,1
10,7
8,5
4,2
3,2
0,9
1,4
2,1
6,3
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,7
0,2
4,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
72,2
0,2
20,9
6,5
4,7
4,9
2,4
0,4
0,5
36,2
2,9
38,5
11,4
9,2
8,0
3,9
0,7
1,1
1,8
6,1
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,5
0,2
2,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,0
0,2
4,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,8
0,2
21,1
6,3
4,7
5,0
2,1
0,3
0,5
36,9
3,0
1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,0
0,1
1,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
72,8
0,2
2,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
75,0
0,2
5,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,9
0,2
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionister) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmodtagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil udvide sit svar på spørgsmål nr. 87 (alm. del) til også at omfatte årene 2027, 2028, 2033, 2034 og 2035
2976427_0003.png
Side 3 af 5
Tabel 2
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2027-2035, opgjort som andel (pct. af årgangen)
ved gældende regler.
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
--- Andel, pct. ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
64,5
13,4
6,8
0,0
0,0
2,1
1,8
3,6
7,7
67,7
13,3
4,3
0,0
0,0
2,0
1,8
4,3
6,7
70,9
13,1
1,2
0,0
0,0
2,0
1,9
5,1
5,7
73,2
12,5
0,0
0,0
0,0
2,0
2,1
5,2
5,0
59,0
13,6
8,8
1,5
2,6
1,8
1,8
3,1
7,8
64,8
13,2
6,8
0,0
0,0
2,1
1,9
3,6
7,6
67,9
13,2
4,3
0,0
0,0
2,0
1,8
4,3
6,7
71,1
12,8
1,3
0,0
0,0
2,0
2,0
5,1
5,8
51,1
13,8
10,4
5,7
6,0
1,2
1,7
2,6
7,6
59,6
13,5
8,8
1,5
2,2
1,8
1,8
3,1
7,7
65,0
13,1
6,8
0,0
0,0
2,1
1,9
3,6
7,6
68,1
12,8
4,3
0,0
0,0
1,9
1,9
4,3
6,7
44,2
14,7
11,4
10,4
7,3
1,0
1,3
2,3
7,4
52,2
13,6
10,4
5,8
5,1
1,2
1,7
2,6
7,4
60,3
13,4
8,8
1,3
1,9
1,8
1,9
3,0
7,7
65,1
12,8
6,8
0,0
0,0
2,0
1,9
3,6
7,7
23,9
8,5
6,0
6,5
4,1
0,5
0,5
46,3
3,7
45,7
14,7
11,4
10,3
6,3
0,9
1,3
2,3
7,2
53,7
13,5
10,4
5,2
4,4
1,2
1,7
2,6
7,5
60,6
13,0
8,8
1,2
1,7
1,8
1,9
3,1
7,8
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,9
0,2
25,0
8,4
6,0
6,4
3,4
0,5
0,5
46,2
3,6
47,3
14,4
11,4
9,8
5,4
0,9
1,3
2,2
7,2
54,2
13,2
10,4
5,1
3,9
1,2
1,7
2,6
7,7
2,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,9
0,2
5,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,5
0,2
26,3
8,2
6,0
6,2
3,0
0,5
0,6
45,6
3,6
47,7
14,1
11,4
9,9
4,9
0,9
1,4
2,2
7,6
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
97,7
0,2
3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,6
0,2
5,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,0
0,2
26,4
7,9
5,9
6,3
2,7
0,4
0,6
46,1
3,8
1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
98,2
0,2
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
97,5
0,2
3,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,4
0,2
6,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
93,3
0,3
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionister) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmodtagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil udvide sit svar på spørgsmål nr. 87 (alm. del) til også at omfatte årene 2027, 2028, 2033, 2034 og 2035
2976427_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2027-2035, opgjort som antal (1.000
helårspersoner) ved fastholdt aldersgrænse for tidlig pension på 64 år.
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
--- Antal, 1.000 helårspersoner ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
49,1
10,3
5,3
1,1
0,0
1,6
1,4
2,8
5,8
54,5
10,7
3,4
0,0
0,0
1,6
1,4
3,5
5,4
59,1
10,9
1,0
0,0
0,0
1,7
1,6
4,2
4,8
61,8
10,6
0,0
0,0
0,0
1,7
1,8
4,4
4,2
43,0
10,5
6,8
4,0
2,0
1,3
1,3
2,4
5,6
50,9
10,6
5,4
1,1
0,0
1,6
1,5
2,9
5,9
56,2
10,9
3,5
0,0
0,0
1,6
1,5
3,6
5,5
59,6
10,7
1,1
0,0
0,0
1,7
1,7
4,3
4,8
36,4
10,5
7,9
7,4
4,5
0,8
1,2
2,0
5,4
44,8
10,7
7,0
4,3
1,8
1,3
1,4
2,4
5,6
52,6
10,8
5,6
1,0
0,0
1,7
1,5
3,0
6,1
56,7
10,7
3,6
0,0
0,0
1,6
1,5
3,6
5,6
32,2
11,1
8,6
9,3
5,5
0,7
0,9
1,8
5,4
38,3
10,7
8,2
8,0
4,0
0,8
1,2
2,0
5,4
46,6
10,9
7,2
4,2
1,5
1,3
1,4
2,5
5,8
53,0
10,6
5,6
1,0
0,0
1,7
1,6
3,0
6,2
17,8
6,3
4,5
4,9
3,0
0,4
0,4
34,6
2,7
34,3
11,4
8,9
9,6
4,9
0,7
1,0
1,8
5,4
40,4
10,9
8,4
7,9
3,5
0,8
1,3
2,1
5,5
47,2
10,7
7,3
4,2
1,4
1,3
1,5
2,5
6,0
3,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,1
0,2
19,3
6,5
4,6
5,0
2,6
0,4
0,4
35,7
2,7
36,5
11,6
9,1
9,6
4,4
0,7
1,0
1,8
5,5
41,0
10,7
8,5
8,0
3,2
0,8
1,3
2,1
5,7
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,7
0,2
4,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
72,2
0,2
20,9
6,5
4,7
4,9
2,4
0,4
0,5
36,2
2,9
37,0
11,4
9,2
9,8
3,9
0,7
1,1
1,8
5,9
1,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,5
0,2
2,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,0
0,2
4,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,8
0,2
21,1
6,3
4,7
5,0
2,1
0,3
0,5
36,9
3,0
1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
70,0
0,1
1,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
72,8
0,2
2,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
75,0
0,2
5,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
73,9
0,2
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionister) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmodtagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil udvide sit svar på spørgsmål nr. 87 (alm. del) til også at omfatte årene 2027, 2028, 2033, 2034 og 2035
2976427_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 4
Socioøkonomisk opdeling af årgang 1963-1966 i år 2027-2035, opgjort som andel (pct. af årgangen)
ved fastholdt aldersgrænse for tidlig pension på 64 år.
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
--- Andel, pct. ---
G1963
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1964
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1965
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
G1966
Beskæftigelse
Førtidspension
Seniorpension
Tidlig pension
Efterløn
Dagpenge
Kontanthjælp
Øvrige overførsler
Selvforsørgelse
63,4
13,4
6,8
1,4
0,0
2,1
1,8
3,6
7,5
67,7
13,3
4,3
0,0
0,0
2,0
1,8
4,3
6,7
70,9
13,1
1,2
0,0
0,0
2,0
1,9
5,1
5,7
73,2
12,5
0,0
0,0
0,0
2,0
2,1
5,2
5,0
56,0
13,6
8,8
5,2
2,6
1,7
1,7
3,1
7,3
63,7
13,2
6,8
1,4
0,0
2,0
1,8
3,6
7,4
67,9
13,2
4,3
0,0
0,0
2,0
1,8
4,3
6,7
71,1
12,8
1,3
0,0
0,0
2,0
2,0
5,1
5,8
47,9
13,8
10,4
9,7
6,0
1,0
1,5
2,6
7,1
56,5
13,5
8,8
5,4
2,2
1,7
1,7
3,1
7,1
64,0
13,1
6,8
1,2
0,0
2,0
1,8
3,6
7,4
68,1
12,8
4,3
0,0
0,0
1,9
1,9
4,3
6,7
42,7
14,7
11,4
12,3
7,3
0,9
1,2
2,3
7,1
48,6
13,6
10,4
10,2
5,1
1,0
1,6
2,6
6,8
57,2
13,4
8,8
5,2
1,9
1,7
1,8
3,0
7,1
64,1
12,8
6,8
1,3
0,0
2,0
1,9
3,6
7,5
23,9
8,5
6,0
6,5
4,1
0,5
0,5
46,3
3,7
44,0
14,7
11,4
12,4
6,3
0,9
1,2
2,3
6,9
50,0
13,5
10,4
9,8
4,4
1,0
1,6
2,6
6,8
57,5
13,0
8,8
5,1
1,7
1,6
1,8
3,1
7,3
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,9
0,2
25,0
8,4
6,0
6,4
3,4
0,5
0,5
46,2
3,6
45,5
14,4
11,4
11,9
5,4
0,9
1,3
2,2
6,9
50,4
13,2
10,4
9,9
3,9
1,0
1,6
2,6
7,1
2,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,9
0,2
5,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,5
0,2
26,3
8,2
6,0
6,2
3,0
0,5
0,6
45,6
3,6
45,9
14,1
11,4
12,1
4,9
0,8
1,3
2,2
7,3
2,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
97,7
0,2
3,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,6
0,2
5,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
94,0
0,2
26,4
7,9
5,9
6,3
2,7
0,4
0,6
46,1
3,8
1,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
98,2
0,2
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
97,5
0,2
3,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
96,4
0,2
6,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
93,3
0,3
Anm.: Øvrige overførsler omfatter bl.a. folkepension. Selvforsørgelse angiver personer uden hverken beskæftigelse
eller en offentlig overførselsindkomst, herunder personer med udbetalinger fra egen pensionsopsparing
(selvpensionister) og fra tjenestemandspensioner. Beskæftigede ydelsesmodtagere fremgår med status som
ydelsesmodtagere.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
og egne beregninger