Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 177 (Alm. del) af
16. januar 2025
Spørgsmål
Ministeren anfører i sit svar på spørgsmål 88, 89 og 90 (BEU alm. del.), at der er
anvendt fiktive tal i besvarelserne for at illustrere og forklare indfasningsprofilerne
ved en fastholdelse af aldersgrænsen for tidlig pension, og at tallene således ikke
afspejler det konkrete talgrundlag som indgår i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger. Ministeren bedes på den baggrund genbesvare spørgsmål nr. 22
og 88 med det konkrete talgrundlag i stedet for fiktive tal.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der til besvarelsen af
Beskæftigelsesudvalgets spørgs-
mål nr. 22 (Alm. del) af 16. oktober 2024
fremgik fiktive tal, da formålet med besva-
relsen var at forklare teknikken bag indfasningsprofilen ved en fastholdelse af al-
dersgrænse for tidlig pension, og ikke størrelsesordenen af effekten ved fastholdel-
sen. I det følgende fremgår besvarelserne, hvor de fiktive tal er erstattet med det
konkrete talgrundlag. Modsat det illustrative eksempel i BEU 22 og 88 vil der i det
faktiske talgrundlag være mindre afvigelser fra en 1:1 parallelforskydning af tilgan-
gen til tidlig pension, hvilket dels afspejler antagelsen om en gradvis indfasnings-
profil af ordningen for tidlig pension frem mod 2030,
jf.
”Opdateret
fremskrivning af
tilbagetrækning før folkepensionsalderen
–
august 2023”,
dels variationer i årgangens stør-
relser og køns- og herkomstsammensætning
–
både på tværs af årgange og inden
for årgangene over tid.
I besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25. marts
2024 er det lagt til grund, at alderen for efterløn og tidlig pension fastholdes på 64
år. Denne fastholdelse vil påvirke personer født efter 1. januar 1963, for hvem al-
deren for efterløn og tidlig pension ellers ville blive forhøjet til 65 år på grund af
forhøjelsen af folkepensionsalderen fra 67 til 68 år i 2030.
Det antages, at andelen af befolkningen, der overgår til tidlig pension på første,
andet og tredje mulige år er uændret sammenlignet med grundforløbet, således at
tilgangen til tidlig pension, som er stigende over alder, parallelforskydes relativt til
grundforløbet. Det indebærer konkret, at der for årgang 1963 sker en stigning i
antal modtagere af tidlig pension ved 64, 65 og 66 år (4, 3 og 2 år før
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K