Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Pernille Vermund (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6726
29. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 154 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
Pernille Vermund (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 154:
”Vil ministeren redegøre for ATP’s budget til at lave reklamer for sig selv de sene-
ste fem år, og hvilke typer reklamer ATP har brugt penge på de seneste fem år?”
Svar:
Det er ATP’s ledelse samt deres repræsentantskab og bestyrelse, der har ansvaret
for at forvalte pensionsmidlerne inden for de rammer, som Folketinget har beslut-
tet. Jeg har derfor indhentet bidrag fra ATP til at besvare spørgsmålet. ATP oplyser
følgende:
”ATP
ser det som en naturlig del af sit virke at sikre kendskab til ATP og pensions-
ordningen ATP Livslang Pension samt dennes betydning for den enkeltes pensions-
planlægning. Det sker blandt andet i den løbende direkte kommunikation med pen-
sionisterne samt i form af pensionsuniverset www.pensionforalle.dk. Parallelt her-
med har der de seneste fem år været tre enkeltstående oplysningskampagner med
fokus på ATP; ”Danmarks måske bedst bevarede hemmelighed”, ”ATP’s 60-års
ju-
bilæum” og ”Noget bliver man aldrig for gammel til”. Det samlede budget for de
tre kampagner de seneste fem år udgør 7,4 mio. kr., svarende til under 1,5 kr. pr.
medlem.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister