Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6722
29. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 152 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 152:
”Vil
ministeren opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-
21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde
samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og
vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data? Ministe-
ren bedes opgøre gevinsten fordelt på køn og hver enkelt kommune i Danmark.”
Svar:
I spørgsmålet er der ikke angivet nogen instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat
og tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at saldovirkningen ved at en eks-
tra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse udgør ca. 300.000 kr.
årligt i 2025-pl.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen på skat og tilbageløb udgør ca. 210.000 kr. årligt pr. fuldtidsperson i
2025-pl, der overgår fra selvforsørgelse til beskæftigelse.
Med afsæt i den senest tilgængelige fordeling af ikke-vestlige indvandrere på over-
førselsindkomst forudsættes det, at ca. 70 pct. overgår fra offentlig forsørgelse,
mens ca. 30 pct. overgår fra selvforsørgelse. Samlet set tages der således udgangs-
punkt i en gennemsnitlige saldovirkning på ca. 270.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der
er beregningsteknisk regnet med den samme virkning for personer med dansk op-
rindelse og personer med ikke-vestlig baggrund, og der tages således ikke højde for
forskelle i virkning på tværs af køn og herkomst på ydelse mv.