Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2971633_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6722
29. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 152 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 152:
”Vil
ministeren opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-
21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde
samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og
vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data? Ministe-
ren bedes opgøre gevinsten fordelt på køn og hver enkelt kommune i Danmark.”
Svar:
I spørgsmålet er der ikke angivet nogen instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat
og tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at saldovirkningen ved at en eks-
tra person overgår fra offentlig forsørgelse til beskæftigelse udgør ca. 300.000 kr.
årligt i 2025-pl.
Hvis en person på selvforsørgelse overgår til beskæftigelse, er gevinsten for det of-
fentlige mindre, da der ikke er en besparelse på forsørgelsesydelser. Det skønnes,
at virkningen på skat og tilbageløb udgør ca. 210.000 kr. årligt pr. fuldtidsperson i
2025-pl, der overgår fra selvforsørgelse til beskæftigelse.
Med afsæt i den senest tilgængelige fordeling af ikke-vestlige indvandrere på over-
førselsindkomst forudsættes det, at ca. 70 pct. overgår fra offentlig forsørgelse,
mens ca. 30 pct. overgår fra selvforsørgelse. Samlet set tages der således udgangs-
punkt i en gennemsnitlige saldovirkning på ca. 270.000 kr. pr. fuldtidsperson. Der
er beregningsteknisk regnet med den samme virkning for personer med dansk op-
rindelse og personer med ikke-vestlig baggrund, og der tages således ikke højde for
forskelle i virkning på tværs af køn og herkomst på ydelse mv.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0002.png
I 2023 var beskæftigelsesfrekvensen blandt mænd med ikke-vestlig oprindelse 69,1
pct. Til sammenligning var beskæftigelsesfrekvensen 80 pct. og 74,2 pct. blandt
mænd med henholdsvis dansk og vestlig oprindelse. Hvis beskæftigelsesfrekvensen
blandt mænd med ikke-vestlig oprindelse svarede til den blandt mænd med dansk
oprindelse, ville knap 18.400 flere være i beskæftigelse på landsplan. Dette svarer
til en offentlig gevinst på knap 5,0 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Hvis beskæftigelsesfrekven-
sen alternativt svarede til den blandt mænd med vestlige oprindelse, ville ca. 8.600
flere være i beskæftigelse. Det svarer til en offentlig gevinst på ca. 2,3 mia. kr. på
landsplan,
jf. tabel 2.
Blandt kvinder med ikke-vestlige oprindelse var beskæftigelsesfrekvensen 59,3 pct.
i 2023. Blandt kvinder med dansk og vestlig oprindelse var beskæftigelsesfrekven-
sen henholdsvis 76,7 pct. og 68,6 pct. Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt kvin-
der med ikke-vestlig oprindelse svarede til den blandt kvinder med dansk oprin-
delse, ville knap 32.400 flere være i beskæftigelse på landsplan. Dette svarer til en
offentlig gevinst på knap 8,7 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Hvis beskæftigelsesfrekvensen al-
ternativt svarede til den blandt kvinder med vestlige oprindelse, ville ca. 17.300
flere være i beskæftigelse. Det svarer til en offentlig gevinst på knap 4,7 mia. kr. på
landsplan,
jf. tabel 2.
Hvis beskæftigelsesfrekvensen blandt personer med ikke-vestlig oprindelse svarede
til den blandt personer med dansk oprindelse, ville knap 50.800 flere være i be-
skæftigelse på landsplan samlet set. Dette svarer til en offentlig gevinst på ca. 13,7
mia. kr.
jf. tabel 1.
Hvis beskæftigelsesfrekvensen alternativt svarede til den blandt
personer med vestlig oprindelse, ville ca. 25.900 flere være i beskæftigelse på
landsplan. Dette svarer til en offentlig gevinst på knap 7,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Den offentlige gevinst ved at øge beskæftigelsesfrekvensen til niveauet for perso-
ner med dansk oprindelse fordelt på køn og kommuner fremgår af tabel 1. Tilsva-
rende opgørelse ved at øge beskæftigelsesfrekvensen til niveauet for personer med
vestlig oprindelse fremgår af tabel 2.
Tabel 1
Offentlig gevinst ved at ikke-vestlige indvandrere har samme beskæftigelsesfrekvens som personer
med dansk oprindelse fordelt på køn og kommune, 2023
(2025-pl)
Kommuner
Hele landet
København
Frederiksberg
Dragør
Tårnby
Albertslund
Ballerup
Brøndby
Gentofte
Mænd
Mio. kr.
4.966
1.198
102
9
28
-7
38
28
51
Antal
18.390
4.440
380
30
100
-30
140
100
190
Kvinder
Mio. kr.
8.744
1.827
220
16
47
73
109
148
155
Antal
32.380
6.770
810
60
170
270
400
550
570
Samlet
Mio. kr.
13.709
3.025
322
24
75
66
147
176
205
Antal
50.770
11.210
1.190
90
270
240
540
650
760
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0003.png
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Bornholm
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
46
17
14
34
72
26
84
29
0
14
20
24
32
25
19
17
70
38
13
28
5
49
64
18
54
14
19
20
45
21
0
38
9
40
58
10
4
-8
10
20
8
170
60
50
120
270
100
310
110
0
50
70
90
120
90
70
60
260
140
50
100
20
180
240
70
200
50
70
70
170
80
0
140
30
150
210
40
10
-30
40
70
30
166
60
53
105
192
85
129
97
42
34
43
68
46
64
29
32
117
83
33
58
22
100
113
18
124
26
26
49
84
35
21
87
9
66
136
27
12
27
17
33
16
620
220
200
390
710
310
480
360
160
130
160
250
170
240
110
120
430
310
120
220
80
370
420
70
460
100
100
180
310
130
80
320
30
250
500
100
40
100
60
120
60
212
77
66
139
265
111
213
126
42
47
62
92
78
89
48
49
187
122
46
86
27
149
177
36
178
39
45
69
129
56
21
126
18
106
194
38
16
19
26
52
23
790
280
250
510
980
410
790
470
160
180
230
340
290
330
180
180
690
450
170
320
100
550
660
140
660
150
170
250
480
210
80
460
60
400
710
140
50
70
100
190
90
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0004.png
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Billund
Esbjerg
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
Favrskov
Hedensted
Horsens
Norddjurs
Odder
Randers
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
15
23
18
320
31
11
68
46
43
101
84
11
21
15
117
41
16
25
85
8
11
66
54
35
18
621
71
21
89
1
17
5
8
60
22
44
35
8
10
-2
1
50
80
70
1.180
120
40
250
170
160
370
310
40
80
60
430
150
60
90
320
30
40
240
200
130
70
2.300
260
80
330
10
60
20
30
220
80
160
130
30
40
-10
10
21
31
28
542
57
14
114
95
68
160
105
30
24
18
217
53
30
31
138
19
25
127
95
61
27
903
106
70
62
4
20
26
21
84
32
44
41
18
26
11
7
80
110
100
2.010
210
50
420
350
250
590
390
110
90
70
800
200
110
110
510
70
90
470
350
230
100
3.340
390
260
230
20
70
90
80
310
120
160
150
70
100
40
30
36
54
47
861
88
25
182
141
111
261
189
41
45
33
334
94
46
56
223
27
36
193
148
96
45
1.524
176
91
151
6
37
31
30
144
55
88
76
25
37
9
9
130
190
170
3.190
330
90
670
520
410
960
700
150
170
130
1.230
350
170
200
830
100
130
710
550
360
170
5.640
650
340
560
30
130
110
110
530
200
320
280
100
140
30
40
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0005.png
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
5
4
137
20
10
510
21
12
297
80
40
1.100
26
16
434
100
50
1.610
Anm.: Den offentlige gevinst er regnet på baggrund af populationsstørrelse og beskæftigelsesfrekvenser for 2023 med
gevinst pr. person opgjort i 2025-pl. Ændringen i beskæftigelse afspejler de enkelte kommunernes beskæftigel-
sesfrekvenser for de respektive grupper. Ikke-vestlige indvandrere på hhv. overførselsindkomst og selvforsør-
gelse afspejler senest tilgængelig fordeling i 2022, hvor overførselsindkomster indeholder personer på dag-
penge, ledighedsydelse, sygedagpenge, kontanthjælp, SHO-ydelse, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, og før-
tidspension. Antal personer er afrundet til hele 10, mens den offentlige gevinst er afrundet til hele mio. kr. Tal
for Langeland, Christiansø, Fanø, Læsø, Samsø og Ærø fremgår ikke grundet diskretionshensyn. De enkelte
kommuners tal summer dermed ikke tallene for hele landet i tabellen.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Tabel 2
Offentlig gevinst ved at ikke-vestlige indvandrere har samme beskæftigelsesfrekvens som personer
med vestlig oprindelse fordelt på køn og kommune, 2023
2025-pl
Kommuner
Hele landet
København
Frederiksberg
Dragør
Tårnby
Albertslund
Ballerup
Brøndby
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Vallensbæk
Allerød
Egedal
Fredensborg
Frederikssund
Furesø
Gribskov
Halsnæs
Mænd
Mio. kr.
2.323
278
54
6
26
-1
4
3
8
55
-12
30
30
21
29
-19
19
-15
5
0
34
16
19
20
14
Antal
8.610
1.030
200
20
90
0
10
10
30
200
-40
110
110
80
110
-70
70
-60
20
0
130
60
70
70
50
Kvinder
Mio. kr.
4.673
575
119
9
24
40
95
60
73
141
34
55
92
119
46
19
72
9
23
40
65
38
65
22
34
Antal
17.310
2.130
440
30
90
150
350
220
270
520
120
200
340
440
170
70
270
30
90
150
240
140
240
80
130
Samlet
Mio. kr.
6.997
853
173
15
49
39
98
64
81
197
22
85
122
140
75
0
91
-6
29
40
100
54
84
42
48
Antal
25.920
3.160
640
50
180
150
360
230
300
720
80
310
450
520
280
0
340
-30
110
150
370
200
310
150
180
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0006.png
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Bornholm
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Slagelse
Sorø
Stevns
Vordingborg
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Billund
Esbjerg
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
60
40
1
15
-3
31
3
11
30
7
11
29
38
33
28
5
6
29
82
9
0
8
6
15
11
5
8
10
106
22
8
58
26
32
66
-8
-16
4
15
112
-23
220
150
0
50
-10
110
10
40
110
30
40
110
140
120
100
20
20
110
300
30
0
30
20
50
40
20
30
40
390
80
30
220
100
120
240
-30
-60
20
50
420
-80
87
65
12
26
8
92
78
13
75
24
14
32
67
28
26
70
11
58
97
24
6
26
9
20
11
14
19
12
288
36
14
65
71
43
96
18
-6
16
16
197
-38
320
240
50
100
30
340
290
50
280
90
50
120
250
100
100
260
40
210
360
90
20
90
30
80
40
50
70
40
1.070
130
50
240
260
160
360
70
-20
60
60
730
-140
147
105
13
41
5
123
81
24
104
31
25
61
106
61
54
75
17
86
179
34
6
34
16
35
22
19
28
22
394
59
22
123
97
74
162
10
-22
20
30
309
-61
540
390
50
150
20
450
300
90
390
120
90
230
390
220
200
280
60
320
660
120
20
120
50
130
80
70
100
80
1.460
210
80
460
360
280
600
40
-80
80
110
1.150
-220
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
2971633_0007.png
Favrskov
Hedensted
Horsens
Norddjurs
Odder
Randers
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
-1
24
76
15
7
42
50
17
-3
305
64
12
52
-2
8
12
6
39
5
45
26
1
16
-1
2
-4
7
140
0
90
280
60
20
160
190
60
-10
1.130
240
50
190
-10
30
40
20
140
20
170
100
0
60
-10
10
-10
30
520
23
23
124
12
23
91
73
42
11
419
80
37
11
-2
8
16
6
34
13
17
16
6
9
2
5
16
14
226
80
90
460
50
90
340
270
160
40
1.550
300
140
40
-10
30
60
20
130
50
60
60
20
40
10
20
60
50
840
21
47
200
27
30
133
123
59
7
724
144
50
63
-3
16
27
12
73
18
62
42
7
25
0
7
13
21
366
80
180
740
110
110
500
460
220
30
2.680
540
190
230
-20
60
100
40
270
70
230
160
20
100
0
30
50
80
1.360
Anm.: Den offentlige gevinst er regnet på baggrund af populationsstørrelse og beskæftigelsesfrekvenser for 2023 med
gevinst pr. person opgjort i 2025-pl. Ændringen i beskæftigelse afspejler de enkelte kommunernes beskæftigel-
sesfrekvenser for de respektive grupper. Ikke-vestlige indvandrere på hhv. overførselsindkomst og selvforsør-
gelse afspejler senest tilgængelig fordeling i 2022, hvor overførselsindkomster indeholder personer på dag-
penge, ledighedsydelse, sygedagpenge, kontanthjælp, SHO-ydelse, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, og før-
tidspension. Antal personer er afrundet til hele 10, mens den offentlige gevinst er afrundet til hele mio. kr. Tal
for Langeland, Christiansø, Fanø, Læsø, Samsø og Ærø fremgår ikke grundet diskretionshensyn. De enkelte
kommuners tal summer dermed ikke tallene for hele landet i tabellen.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Det bemærkes, at den gennemsnitlige saldovirkning adskiller sig fra
BEU alm. del
spm. 448, samling 2020-2021
Det skyldes, at den anvendte saldovirkning i indevæ-
rende svar afspejler ikke-vestlige indvandres faktiske fordeling på offentlig forsør-
gelse og selvforsørgelse med afsæt i seneste tilgængelige data. Det er derfor umid-
delbart ikke muligt at sammenligne potentialeberegningerne i denne besvarelse
med beregningen i svar på
BEU alm. del 448, samling 2020-2021,
da beregnings-
forudsætningerne adskiller sig.
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om ministeren vil opdatere sit svar på spørgsmål 448 (alm. del, folketingsåret 2020-21), således at den årlige økonomiske gevinst, hvis ikke-vestlige indvandrere havde samme beskæftigelsesfrekvens som henholdsvis personer med dansk oprindelse og vestlige indvandrere, opgøres på baggrund af de senest tilgængelige data
Såfremt saldovirkningen opdateres på samme vis i
BEU alm. del 448, samling
2020-2021,
således at den gennemsnitlig saldovirkning afspejler fordelingen af
ikke-vestlige indvandrere på offentlig forsørgelse på det givne tidspunkt, svarer det
til en gennemsnitlig saldovirkning på ca. 270.000 kr. i 2025-pl. Tages der afsæt i
denne saldovirkning, vil ændringen på hhv. 58.800 og 33.700
ved at øge beskæf-
tigelsesfrekvensen svarende til niveauet for personer med hhv. dansk oprindelse og
vestlig baggrund
indebære en offentlig gevinst på hhv. 15,9 mia. kr. (niveauet for
personer med dansk oprindelse) og 9,1 mia. kr. (niveauet for personer med vestlig
baggrund) i 2025-pl.
Det er således den positive udvikling i beskæftigelsesfrekvenserne fra 2019 til
2023 for ikke-vestlige indvandrere, som medfører en reduktion i gevinsten ved at
øge beskæftigelsesfrekvensen i 2023 sammenlignet med tidligere.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
8