Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6334
10. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Thomas Skriver
Jensen på vegne af udvalget.
Spørgsmål nr. 111:
”Vil
ministeren opgøre, hvilken procentdel af de samlede udgifter til jobcentrene
der går til administration frem for direkte borgerrettede indsatser, og vil ministeren
desuden oplyse, hvordan denne fordeling har udviklet sig over de seneste ti år, og
hvordan den specifikt ser ud i relation til indsatser rettet mod indvandrere?”
Svar:
Kommunerne indberetter ikke udgifterne til administration særskilt. Udgifterne til
administration indberettes under de samlede udgifter til drift af jobcentrene, som
omfatter udgifter til samtaler og kontaktforløb, afgørelser og sagsbehandling herun-
der sanktioner, virksomhedskonsulenter og virksomhedsplaceringer, møder rehabi-
literingsteams, finde og etablere aktive indsatser, ledelse, administration, husleje,
stabsfunktioner og analyse, IT mv. Udgifterne opgøres ikke på målgruppe, ydelses-
gruppe eller herkomst. Det er derfor ikke muligt at opgøre de samlede udgifter til
administration i kommunerne og på indvandrere.
En ny analyse af jobcentrenes tids- og ressourceforbrug i 2022, som er udarbejdet i
forbindelse med Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats arbejde, in-
deholder en kortlægning ressourceforbruget i 16 kommuner. Det skønnes heri, at
administration og faglig sparring udgjorde ca. 18 pct. af de samlede udgifter til den
aktive beskæftigelsesindsats i 2022.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister