Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963902_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6334
10. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 110 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Thomas Skriver
Jensen på vegne af udvalget.
Spørgsmål nr. 110:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og job-
centrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af
landets kommune, og vil ministeren desuden oplyse, hvordan disse variationer ser
ud specifikt for indvandrere?”
Svar:
Kommunerne har forskellig registreringspraksis ift. udgifterne til beskæftigelses-
indsatsen, så en sammenligning af hver kommunes gennemsnitlige udgifter til be-
skæftigelsesindsatsen pr. fuldtidsperson på offentlig forsørgelse og efterfølgende
beskæftigelse efter endt ydelsesforløb, som fremgår af figur 1, giver ikke et fuldt
billede af variationen mellem kommunerne.
Andel i efterfølgende beskæftigelse 3 måneder efter
afsluttet ydelsesforløb ift. gennemsnitlige
aktiveringsudgifter (kr.) pr. fuldtidsperson
70
60
50
40
30
20
10
0
0
10.000
20.000
30.000
40.000
50.000
60.000
70.000
Anm. Der henvises til tabel 1 mht. data til figuren.
Kilde: Danmarks Statistik, Jobindsats.dk og egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og jobcentrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af landets kommune
Kommuner, der har lave gennemsnitlige udgifter pr. fuldtidsperson på offentlig for-
sørgelse, kan således have registreret nogle af udgifterne andre steder i den kom-
munale kontoplan, der ikke indgår i beregningen af udgifterne til den aktive be-
skæftigelsesindsats.
Udgifterne til beskæftigelsesindsatsen pr. kommune er senest oplyst i svar på BEU-
spørgsmål nr. 369 (alm. del, samling 2023-24). Heraf fremgik udgifter og gennem-
snitlige udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats pr. fuldtidsperson på offentlig
forsørgelse i 2019-2023 (i 2024 pris- og lønniveau). Der er endnu ikke regnskabs-
oplysninger for 2024 hos Danmarks Statistik. I nedenstående tabel 1 vises hver
kommunes udgifter og gennemsnitlige udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats
pr. fuldtidsperson på offentlig forsørgelse i 2023 opregnet til 2025-pris- og lønni-
veau.
Som det fremgik af svar på BEU-spørgsmål nr. 272 (alm. del, samling 2023-24), er
der ikke en registrering af, om det er jobcentret, der får den ledige i arbejde. Der er
således ikke en egentlig opgørelse af jobcentrenes succesrate. Det er dog ikke ens-
betydende med, at der ikke er viden om effekten af beskæftigelsesindsatsen. På
baggrund af egentlige effektstudier m.v. lægges det fx til grund, at en række indsat-
ser, fx samtaler først i ledighedsperioden har en positiv effekt på beskæftigelsen
(Finansministeriet: Økonomisk Analyse: Regneprincipper på beskæftigelses- og
overførselsområdet, 2021).
Det fremgår af jobcentrenes systemer, når en ledig ikke længere modtager offentlig
forsørgelse eller ikke længere er tilmeldt jobcentret som ledig. På den baggrund er
det muligt at opgøre hvor mange personer, som ikke længere er ledige, som over-
går til beskæftigelse, selvforsørgelse, uddannelse m.v. Det må dog understreges, at
en overgang til hel eller delvis beskæftigelse i kortere eller længere tid kan ikke ta-
ges som udtryk for en ’effektmåling’
af jobcentrenes indsats.
I svar på BEU-spørgsmål nr. 272 (alm. del, samling 2023-24) blev der for 2022 op-
lyst 1,6 mio. afsluttede ydelsesforløb, og hvis man ser på status tre måneder efter
afslutningen af ydelsesforløbet, var ca. 66 pct. i beskæftigelse. For 2023 er de
landsdækkende tal knap 1,1 mio. afsluttede ydelsesforløb med 53 pct. i efterføl-
gende beskæftigelse, hvis man ser på status tre måneder efter afslutningen af ydel-
sesforløbet. Det skal bemærkes, at der med afsluttede ydelsesforløb ikke er tale om
unikke personer, hvormed en person godt kan tælle med to gange, hvis personen
skifter ydelse i løbet af året. I nedenstående tabel 1 vises hver kommunes andel i
efterfølgende beskæftigelse tre måneder efter afsluttet ydelsesforløb.
Den landsdækkende lavere andel borgere i beskæftigelse tre måneder efter endt
ydelsesforløb ift. 2022 skal ses i forhold til, at andelen har varieret over tid, bl.a.
med konjunkturerne. Niveauet for 2023 på 53 pct. ligner niveauet i 2017-2019 på
52 pct. og er lavere end 60-61 pct. i 2020-2022 som er præget af COVID-19. Det
antages, at vedvarende gode konjunkturer betyder, at de ledige som er tilmeldt job-
centret, er relativt længere fra arbejdsmarkedet og har større behov for indsats for
at komme i beskæftigelse.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og jobcentrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af landets kommune
2963902_0003.png
Udgifter til beskæftigelsesindsatsen og andel borgere i beskæftigelse efter endt
ydelsesforløb registreres ikke opdelt efter etnisk herkomst, hvorfor det ikke er mu-
ligt at oplyse, hvordan variationerne ser ud specifikt for indvandrere.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
Tabel 1
Udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats i alt (mio. kr., 2025-pl) og pr. fuldtidsperson på offentlig
forsørgelse (kr.) og andel i efterfølgende beskæftigelse 3 måneder efter endt ydelsesforløb i 2023
Udgifter, mio. kr. (2025-pl)
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
10.807
65
25
80
96
49
92
143
81
17
64
238
3
95
49
55
79
202
124
79
28
104
91
90
51
72
73
104
Udgifter pr. fuldtidsper- Andel efterfølgende
son, kr.
beskæftigelse
36.477
44.957
37.270
35.865
42.247
41.753
56.638
58.718
40.952
43.527
43.093
39.256
23.358
48.438
26.481
36.053
25.612
47.011
37.013
38.430
20.396
40.722
42.839
30.800
41.242
35.208
43.922
28.725
53,0
49,9
58,8
51,4
56,6
51,8
48,4
52,4
50,7
56,1
57,7
52,7
54,0
53,5
53,8
56,3
49,6
58,5
51,3
56,9
55,6
51,2
54,6
58,0
53,8
52,8
55,3
52,8
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og jobcentrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af landets kommune
2963902_0004.png
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
99
61
88
97
49
176
85
174
133
112
179
123
87
26
69
51
64
107
31
119
1.434
98
20
35
26
105
73
2
74
53
45
89
51
38
160
39
419
54
213
39
57
32.126
39.441
40.733
34.978
36.116
38.070
42.236
51.409
36.825
38.875
34.556
45.961
27.903
38.559
30.678
32.440
31.540
40.340
25.449
24.801
40.390
33.076
29.819
32.559
32.604
39.484
38.661
28.406
31.485
30.098
42.152
43.754
32.274
21.117
36.108
35.225
33.520
32.612
32.091
30.306
24.220
48,3
52,6
50,3
55,2
54,7
50,0
58,1
49,1
54,4
52,6
48,4
54,1
55,2
57,0
49,4
54,0
54,7
51,6
50,0
48,1
58,6
55,0
42,6
56,4
51,5
48,7
56,4
59,4
54,6
53,9
47,0
51,1
53,1
50,1
56,7
46,5
51,3
51,6
49,6
53,3
53,6
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og jobcentrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af landets kommune
2963902_0005.png
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
51
139
67
108
4
149
115
104
180
18
54
42
33
98
74
129
73
55
67
19
92
91
193
90
163
91
6
104
419
671
27.495
39.221
44.988
48.645
27.009
33.126
45.733
45.901
38.478
23.258
36.024
38.986
33.702
27.712
34.252
35.292
34.515
28.802
32.527
30.769
40.870
46.009
32.204
45.699
34.661
36.398
28.670
41.729
32.173
33.453
56,7
57,2
52,5
57,6
49,3
51,8
51,6
50,3
54,8
56,7
53,0
50,4
51,9
52,0
52,2
46,6
52,4
53,5
55,6
57,1
54,5
55,0
53,0
56,0
51,5
52,6
47,5
47,6
52,0
50,1
Anm.: Der henvises til besvarelsen af BEU-spørgsmål nr. 369 (alm. del, samling 2023-24) mht., hvilke udgifter
der indgår i den aktive beskæftigelsesindsats og beregningen af gennemsnitlige udgifter pr. fuldtidsperson
i offentlig forsørgelse. Der er i tabellen ikke medtaget en andel på 50,3 for uoplyst område vedr. ca. 6.000
afsluttede ydelsesforløb og ca. 3.000 forløb med efterfølgende beskæftigelses tre måneder efter afsluttet
forløb, jf. jobindsats.dk. Med den sædvanlige opgørelsesmetode er udgifterne til den aktive beskæftigel-
sesindsats for 2023 på 11,7 mia. kr., som fremgår af fx den samtidige besvarelse af BEU-spørgsmål nr.
105 (alm. del). Summen af de kommunefordelte udgifter for 2023 i ovenstående tabel er imidlertid på
10,8 mia. kr. Forskellen skyldes, at der her er medtaget kommunernes medfinansiering af befordrings-
godtgørelse til forsikrede ledige (og ikke statsregnskabstal for udgifterne til a-kassernes udbetaling af be-
fordringsgodtgørelse) og kommunernes udgifter til løntilskud som bruttoudgifter (udgifterne til løntil-
skud er således ikke opgjort som nettoudgifter, det vil sige fratrukket afledte mindreudgifter til alternativ
forsørgelse). Dertil kommer, at der ikke er medtaget udgifter til andre beskæftigelsesordninger, herunder
fx seniorjobordningen, voksenlærlinge mv.
Kilde: Danmarks Statistik, Jobindsats.dk, og egne beregninger.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvordan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen og jobcentrenes succesrate med at få borgere i varig beskæftigelse varierer på tværs af landets kommune
6