Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963892_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6334
10. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. december stillet følgende spørgsmål nr.
107 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 107:
”Vil
ministeren redegøre for jobcentrenes succesrate med at få indvandrere i varig
beskæftigelse sammenlignet med etnisk danske borgere, og vil ministeren desuden
oplyse, hvilke specifikke udfordringer der identificeres i beskæftigelsesindsatsen
for indvandrere, og hvordan disse udfordringer påvirker de samlede omkostnin-
ger?”
Svar:
Antallet og andelen af ydelsesforløb, der er afsluttet i 2023, og hvor personerne ef-
terfølgende har været i varig lønmodtagerbeskæftigelse, er opgjort i tabel 1. Det be-
mærkes, at opgørelsen dermed ikke ser på alle ledige, der har modtaget en forsør-
gelsesydelse i 2023, men alene på den del, der har afsluttet et ydelsesforløb i 2023.
Varig beskæftigelse er i opgørelsen defineret ved, at personen har været i lønmod-
tagerbeskæftigelse på et nedslagstidspunkt i både 1., 3. og 6. måned efter afslutnin-
gen på ydelsesforløbet, hvor personen ikke samtidigt har modtaget en forsørgelses-
ydelse.
I opgørelsen indgår alle afsluttede forløb i 2023 på følgende ydelser: Arbejdsløs-
hedsdagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse samt overgangsydelse, forrevalidering, revalidering og ressourceforløb.
Et forløb betragtes som afsluttet, hvis der har været mindst én kalendermåneds fra-
vær af udbetaling på ydelsen. Det betragtes som et nyt forløb, hvis ydelsen genop-
tages efter der i en forudgående sammenhængende kalendermåned ikke har været
udbetalt ydelse. Personer med mere end ét afsluttet forløb i 2023 kan således indgå
flere gange.
Opgørelsen i tabel 1 viser, at 49 pct. af personerne med dansk oprindelse efter
ovenstående afgrænsninger er kommet i varig lønmodtagerbeskæftigelse efter op-
hør af ydelsen. Det samme er tilfældet for 40 pct. for indvandrerne.
Det bemærkes, at dette ikke kan tages som udtryk for en ’effektmåling’,
der siger
noget om, hvorvidt jobcentrene har været en medvirkende årsag til, at personerne i
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm., om jobcentrenes succesrate med at få indvandrere i varig beskæftigelse sammenlignet med etnisk danske borgere
2963892_0002.png
afsluttede ydelsesforløb er kommet i job. Det er dog ikke ensbetydende med, at der
ikke er viden om effekten af beskæftigelsesindsatsen. På baggrund af egentlige ef-
fektstudier m.v. lægges det fx til grund, at en række indsatser, fx samtaler først i le-
dighedsperioden har en positiv effekt på beskæftigelsen (Finansministeriet: Økono-
misk Analyse: Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet, 2021).
Tabel 1
Antal afsluttede ydelsesforløb i 2023, hvor personerne efterfølgende er kommet i varig beskæftigelse,
fordelt på herkomst
Antal afsluttede ydel- Antal afsluttede forløb Andel afsluttede forløb
sesforløb, i alt
efterfulgt af varig be-
efterfulgt af varig be-
skæftigelse
skæftigelse
Dansk oprindelse
Indvandrere
I alt
206.730
65.373
267.103
101.263
24.171
125.434
49 pct.
40 pct.
47 pct.
Anm.: Varig beskæftigelse er defineret ved, at personer med afsluttet ydelsesforløb både 1, 3 og 6 måneder efter
afsluttet ydelsesforløb er i lønmodtagerbeskæftigelse uden samtidigt at modtage ydelser. Et forløb betrag-
tes som afsluttet, når der har været en måned uden forsørgelsesydelse. Lønmodtagerbeskæftigelse efter
afsluttet forløb er opgjort som en lønudbetaling i måned 1, 3 og 6 måneder efter afsluttet ydelsesforløb
uden samtidig modtagelse af forsørgelsesydelser. Efterkommere indgår ikke i opgørelsen af indvandrere.
Kilde: Registret for arbejdsmarkedsstatustik (RAM), Forsikrede Ledige og Efterlønsmodtageres Udbetalings
Register (FLEUR), AMFORA, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, Det Fælles Data-
grundlag (DFDG), Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase (DREAM), KMD’s sygedagpenderegistre,
UNI-C, SU og e-indkomst.
De specifikke udfordringer, der identificeres i beskæftigelsesindsatsen for indvan-
drere omhandler en meget divers målgruppe. VIVE har kortlagt kommunernes ind-
satser for at bringe ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse. Rapporten og presse-
meddelelsen kan læses på dette link:
VIVE har kortlagt integrationsindsatser -
vive.dk
Endelig vil jeg fremhæve, at der fra 1. januar 2025 er indført en ny arbejdspligt for
en gruppe kontanthjælpsmodtagere, der er kommet til Danmark uden at finde vej til
arbejdsmarkedet, og som lever en tilværelse på passiv forsørgelse. Med den nye ar-
bejdspligt stiller vi klare krav og giver en målrettet indsats til borgere i kontant-
hjælpssystemet, som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet.
Jeg tror på, at man får et bedre liv, når man kommer ud og har en arbejdsdag, end
hvis man sidder derhjemme. Det er også et vigtigt, at børnene oplever, at deres for-
ældre går på arbejde og bidrager til samfundet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2