Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2963013_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabel 1 i svaret på spørgsmål 83 (alm. del, folketingsåret
2023-24), så tallene opdateres til 2025-prisniveau og inddrage et scenarie, hvor
modregningen for anden indkomst helt afskaffes? Ministeren bedes samtidig ud-
vide de angivne årstal, så der tages udgangspunkt i hhv. 2025, 2030 og 2035. Mini-
steren bedes desuden oplyse effekten på HBI af hver enkelt forøgelse af fradrags-
beløbet.
Svar
Den fulde månedlige ydelse for tidlig pension udgør 14.976 kr. (2025-niveau). Det
er muligt for modtagere af tidlig pension at have en årlig arbejdsindkomst på op til
27.100 kr. (2025-niveau) uden at det fører til en nedsættelse af ydelsen. Arbejds-
indkomst over dette bundfradrag fører til et nedslag i ydelsen på 64 pct. af den del
af arbejdsindkomsten, der overstiger bundfradraget.
En forhøjelse af bundfradraget før der sker modregning som følge af arbejdsind-
komst, vil alt andet lige gøre tidlig pension til en mere attraktiv ordning, da det vil
gøre det muligt at have en højere arbejdsindkomst uden at det nedsætter ydelsen.
En forhøjelse af bundfradraget med 10.000 kr. fra 27.100 kr. til 37.100 kr. (2025-
niveau) skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig pension på ca.
100 helårspersoner i 2025, 2030 og 2035,
jf. tabel 1.
Forhøjelsen skønnes at medføre
en svækkelse af den offentlige saldo på 10 mio. kr. (2025-niveau). Effekterne stiger
jo mere bundfradraget forhøjes. Virkningen på den finanspolitiske holdbarhedsin-
dikator (HBI) vurderes at være på omtrent samme niveau, som den opgjorte virk-
ning i årene 2030-2035.
Den forholdsvis beskedne saldovirkning afspejler, at den adfærdsmæssige effekt af
mindre forhøjelser af bundfradraget hovedsageligt forventes at bestå i en øget til-
gang til tidlig pension af personer, der ellers ville være på efterløn, idet de med
ændringen vil blive modregnet lidt mindre af deres arbejdsindtægt i tidlig pension
end i efterløn. Det skal i øvrigt bemærkes, at modregningsreglerne skal ses i sam-
menhæng med, at tidlig pension er tænkt som en tilbagetrækningsordning og ikke
som et generelt indkomstsupplement til dem, som kan og vil fortsætte med at ar-
bejde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om at opdatere tabel 1 i svaret på spørgsmål 83 (alm. del, folketingsåret 2023-24), så tallene opdateres til 2025-prisniveau og inddrage et scenarie, hvor modregningen for anden indkomst helt afskaffes
2963013_0002.png
Side 2 af 3
Det skal endvidere bemærkes, at forhøjelserne af bundfradraget er forudsat at
gælde fra 2025, hvilket afviger fra opgørelsen i svaret på spørgsmål 83 (alm. del,
folketingsåret 2023-24), hvor forhøjelserne blev antaget at gælde fra 2023. Dette
trækker i retning af lavere effekter, da en forhøjelse på 10.000 kr. i 2023 ville blive
reguleret til 10.700 kr. frem mod 2025.
Ved en fuld afskaffelse af modregning som følge af arbejdsindkomst bliver ord-
ningen for tidlig pension reelt et offentligt tilskud til alle berettigede, uanset om
man forbliver i beskæftigelse eller trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet. En fuld
afskaffelse skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig pension på
ca. 7.700 helårspersoner i 2025 faldende til ca. 6.400 helårspersoner i 2035. Den
offentlige saldo skønnes svækket med ca. 660 mio. kr. (2025-niveau) i 2025 fal-
dende til ca. 540 mio. kr. (2025-niveau) i 2035.
Udviklingen i merudgifterne over tid afspejler udviklingen i antallet på ordningen
og deres skønnede alternative forsørgelsesgrundlag. I 2025 forventes generelt flere
personer at være berettigede til ordningen og at benytte ordningen end i 2030 og
2035. Derfor er aktivitetsvirkningen også faldende over tid, hvilket isoleret medfø-
rer faldende merudgifter over tid. Sammensætningen af de personer, der benytter
ordningen, ændrer sig dog også over tid, hvilket forklarer hvorfor merudgifterne
kun er svagt faldende. I de første år er det i højere grad er personer, som alterna-
tivt ville have været på efterløn, der benytter ordningen, mens det på lidt længere
sigt i højere grad er personer, som alternativt ville have været i beskæftigelse, der
benytter ordningen. Merudgiften forbundet med en person, der overgår fra efter-
løn til tidlig pension, er betydelig mindre end for en person, der overgår fra be-
skæftigelse.
Tabel 1
Konsekvenser ved at forhøje og afskaffe fradragsbeløbet for arbejdsindkomst i tidlig pension
2025
Merudgift
Forhøjes med 10.000 kr.
Forhøjes med 20.000 kr.
Forhøjes med 30.000 kr.
Forhøjes med 40.000 kr.
Forhøjes med 50.000 kr.
Afskaffelse af modregning sfa.
arbejdsindkomst
10
20
20
30
50
660
2030
Mio. kr. (2025-niveau)
10
20
20
30
40
630
10
10
20
30
40
540
10
20
20
30
40
640
2035
HBI
Aktivitetsvirkning
Forhøjes med 10.000 kr.
Forhøjes med 20.000 kr.
Forhøjes med 30.000 kr.
Forhøjes med 40.000 kr.
Forhøjes med 50.000 kr.
125
275
425
575
775
Helårspersoner
100
225
350
475
625
75
175
250
375
475
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om at opdatere tabel 1 i svaret på spørgsmål 83 (alm. del, folketingsåret 2023-24), så tallene opdateres til 2025-prisniveau og inddrage et scenarie, hvor modregningen for anden indkomst helt afskaffes
2963013_0003.png
Side 3 af 3
Afskaffelse af modregning sfa.
arbejdsindkomst
7.700
7.400
6.375
Arbejdsudbudsvirkning
Forhøjes med 10.000 kr.
Forhøjes med 20.000 kr.
Forhøjes med 30.000 kr.
Forhøjes med 40.000 kr.
Forhøjes med 50.000 kr.
Afskaffelse af modregning sfa.
arbejdsindkomst
0
-25
-25
-50
-50
-75
Fuldtidspersoner
0
-25
-25
-25
-50
-100
0
-25
-25
-50
-50
-75
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 10 og antal er afrundet til nærmeste 25. Opgørelsen er baseret på samme
beregningsgrundlag og opgørelsesprincipper, som anvendt ved indførelsen tidlig pension. Dog er der i
opgørelsesprincipperne indarbejdet en justering for overlap til seniorpension.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata og beregningsgrundlaget til
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(2020).
Den opgjorte offentlige merudgifter er eksklusive eventuelle afledte virkninger på
selskabsskat mv.- de såkaldte makroeffekter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister