Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. januar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af
29. november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabel 1 i svaret på spørgsmål 83 (alm. del, folketingsåret
2023-24), så tallene opdateres til 2025-prisniveau og inddrage et scenarie, hvor
modregningen for anden indkomst helt afskaffes? Ministeren bedes samtidig ud-
vide de angivne årstal, så der tages udgangspunkt i hhv. 2025, 2030 og 2035. Mini-
steren bedes desuden oplyse effekten på HBI af hver enkelt forøgelse af fradrags-
beløbet.
Svar
Den fulde månedlige ydelse for tidlig pension udgør 14.976 kr. (2025-niveau). Det
er muligt for modtagere af tidlig pension at have en årlig arbejdsindkomst på op til
27.100 kr. (2025-niveau) uden at det fører til en nedsættelse af ydelsen. Arbejds-
indkomst over dette bundfradrag fører til et nedslag i ydelsen på 64 pct. af den del
af arbejdsindkomsten, der overstiger bundfradraget.
En forhøjelse af bundfradraget før der sker modregning som følge af arbejdsind-
komst, vil alt andet lige gøre tidlig pension til en mere attraktiv ordning, da det vil
gøre det muligt at have en højere arbejdsindkomst uden at det nedsætter ydelsen.
En forhøjelse af bundfradraget med 10.000 kr. fra 27.100 kr. til 37.100 kr. (2025-
niveau) skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig pension på ca.
100 helårspersoner i 2025, 2030 og 2035,
jf. tabel 1.
Forhøjelsen skønnes at medføre
en svækkelse af den offentlige saldo på 10 mio. kr. (2025-niveau). Effekterne stiger
jo mere bundfradraget forhøjes. Virkningen på den finanspolitiske holdbarhedsin-
dikator (HBI) vurderes at være på omtrent samme niveau, som den opgjorte virk-
ning i årene 2030-2035.
Den forholdsvis beskedne saldovirkning afspejler, at den adfærdsmæssige effekt af
mindre forhøjelser af bundfradraget hovedsageligt forventes at bestå i en øget til-
gang til tidlig pension af personer, der ellers ville være på efterløn, idet de med
ændringen vil blive modregnet lidt mindre af deres arbejdsindtægt i tidlig pension
end i efterløn. Det skal i øvrigt bemærkes, at modregningsreglerne skal ses i sam-
menhæng med, at tidlig pension er tænkt som en tilbagetrækningsordning og ikke
som et generelt indkomstsupplement til dem, som kan og vil fortsætte med at ar-
bejde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K