Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 6418
10. januar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 102 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tho-
mas Skriver Jensen (S) på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 102:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke beregningsforudsætninger der ligger til grund
for skønnene for udnyttelsesgraden af retten til tidlig pension, herunder om udnyt-
telsesgraden vurderes at variere på tværs af uddannelse, køn, branchetilhørsforhold
m.v. og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvorvidt man i ministerierne for-
venter, at udnyttelsesgraderne vil påvirkes i opadgående eller nedadgående retning,
hvis anciennitetskravet for retten til tidlig pension lempes?”
Svar:
Den forventede andel som ventes at benytte deres ret til tidlig pension er i det regi-
sterbaserede beregnings-setup for tidlig pension indarbejdet på individniveau på
baggrund af personernes skønnede alternative forsørgelse til tidlig pension. Langt
de fleste, som antages at benytte ordningen for tidlig pension, skønnes at have be-
skæftigelse eller efterløn som alternativt forsørgelsesgrundlag.
For personer med beskæftigelse som alternativ status er sandsynligheden for at be-
nytte retten til tidlig pension en funktion af personens kompensationsgrad, dvs. for-
holdet mellem indkomst i et scenarie, hvor personen benytter retten til tidlig pen-
sion og indkomst som beskæftiget. For personer med efterløn som alternativ indgår
desuden en afvejning mellem efterløn og tidlig pension, som afhænger af antal år
med ret til tidlig pension.
Kompensationsgraderne vil variere på tværs af baggrundskarakteristika i det om-
fang at baggrundkarakteristikaene er korreleret med indkomsten i scenarierne med
tidlig pension og beskæftigelse samt med efterlønsberettigelse. Fx er det sandsyn-
ligt, at der vil være en sammenhæng mellem uddannelse og indkomst.
En lempelse af anciennitetskravet ved uændret anciennitetsoptælling vil øge antal-
let af personer, som er berettiget til tidlig pension. Det vil dog ikke have indfly-
delse på den enkeltes sandsynlighed for at benytte ordningen, da denne antages at
være uafhængig af tildelingen af retten til tidlig pension. Bliver flere personer be-
rettiget til tidlig pension, kan dette ændre populationssammensætningen blandt de