Beretning nr.
3
Folketinget 2024-25
Beretningen er afgivet af Erhvervsudvalget den 14. november 2024
Beretning
om
resultater fra Erhvervsudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om at reducere
administrative byrder
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
Indstillinger
2.
Baggrund
3.
Arbejdsgruppens arbejde
4.
Arbejdsgruppens anbefalinger
Generelle initiativer (4. A. -4. H.)
4 A.
Indfør et politisk mål for reduktion af administrative byrder
4 B.
Saner den erhvervsrettede regulering
4 C.
Forlæng høringsprocesser ved ny regulering
4 D.
Udvid karensperioden fra vedtagelse til ikrafttrædelse af ny erhvervs-
rettet lovgivning
4 E.
Indfør løbende konsekvensvurderinger ved EU-lovgivning
4 F.
Sørg for, at administrative byrder har proportionalitet i forhold til risici
og gevinster
4 G.
Moderniser delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndig-
heder
4 H.
Styrk Erhvervslivets EU- og Regelforums mandat og arbejde
Konkrete initiativer (4.1.-4.40.)
Erhvervsministerens område
4.1.
Implementering af CSR-direktivet bør benytte alle muligheder for at
mindske de administrative byrder
4.2.
Regeringen bør ved implementeringen af CSDD-direktivet benytte alle
muligheder for at mindske de administrative byrder
4.3.
Afskaf krav om indrapportering af præcise datoer, aktiviteter og tids-
punkter i forbindelse med tilskudsmidler i SMV:Grøn
4.4.
Afskaf krav om beskrivelse af bogførings- og opbevaringsprocedurer
4.5.
Færre og lempeligere krav til mindre revisionsvirksomheder med om-
sætning under 10 mio. kr. årligt
4.6.
Klare regler, prisgennemsigtighed og fornuftige adgangsmuligheder i
offentlige udbud
4.7.
Minimer de administrative byrder i forbindelse med ansøgning om
midler eller ressourcer i erhvervshusene
4.8.
Myndighederne bør udarbejde skabeloner, standardbudget m.v. for at
lette CSR- og ESG-krav
4.9.
Bekendtgørelsen om følsomhedsanalyser for gruppe 1-forsikringssel-
skaber (BEK nr. 615 af 25. maj 2018) bør saneres eller fjernes
3
3
3
3
4
4
4
5
5
5
5
6
6
6
6
6
6
7
7
7
7
8
8
8
AX030482