2024-25
Alm.del Beretning 2
Offentligt
2933281_0001.png
Beretning nr.
2
Folketinget 2024-25
Beretning afgivet af Finansudvalget den 31. oktober 2024
Beretning
om
Finansudvalgets arbejdsform m.v.
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
6.
6.1.
6.1.1.
6.2.
6.2.1.
6.2.2.
6.2.3.
6.2.4.
6.2.5.
6.2.6.
6.2.7.
6.3.
6.3.1.
6.3.2.
6.3.3.
6.3.4.
6.3.5.
6.3.6.
Indledning
Udvalgets sagsområde
Generel økonomisk politik
Kontrol af implementering af forlig og aftaler
Behandling af beretninger fra Statsrevisorerne
Behandling af EU-sager
Generelle procedureregler m.v.
Mødetidspunkt
Deputationer og skriftlige henvendelser
Afgørelser af procedurespørgsmål
Behandling af lov‑ og beslutningsforslag
Finanslovsforslaget
Fremsættelse
1. behandling
Udvalgsbehandling
Ændringsforslag
3. behandling
Lovgivning på finansloven
Aktstykker
Frist for oversendelse af aktstykker
Aktstykker af hastende karakter
Regler vedrørende udvalgets behandling af aktstykker
Spørgsmål stillet vedrørende aktstykker
Afgørelse af aktstykker
Påtegninger til aktstykker
»Skriftlig afgørelse« af aktstykker
Behandling af fortrolige aktstykker (og bilag)
Udsættelse af Finansudvalgets færdigbehandling af et aktstykke, der er ført frem i Folketingssalen
Behandling af aktstykker efter udskrivelse af folketingsvalg
Indhold af aktstykker
Fortrolige og klassificerede aktstykker
Konsekvenser ved tiltrædelse efter en given dato
Angivelse af, om bevillinger på aktstykker erstatter finanslovsbevillinger m.v.
Lovgivning på aktstykker
Angivelse af konsekvenser af aktstykker
Aktstykker, der erstatter eller supplerer tidligere fremsendte aktstykker
AX030415
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0002.png
2
1. Indledning
Finansudvalgets arbejdsform er beskrevet i beretning nr.
6 af 7. april 2011. Udvalget finder det på baggrund af de
erfaringer, der er gjort siden beretningen fra 2011, hensigts-
mæssigt at opdatere denne beskrivelse. Nærværende beret-
ning erstatter således den i 2011 afgivne beretning.
Beretningen oplister regler og procedurer, som er særeg-
ne for Finansudvalget. For generelle regler og procedurer
for udvalgsarbejdet henvises til »Forretningsorden for Fol-
ketinget«, »Håndbog i Folketingsarbejdet« og »Udvalgsvej-
ledningen – Præsidiets guide til arbejdet i Folketingets stå-
ende udvalg«.
2. Udvalgets sagsområde
Finansudvalgets sagsområde omfatter finanslovsforslag,
konkrete bevillingsansøgninger (aktstykker) fra ministre, til-
lægsbevillingslovforslag, lov om udgiftslofter, budgetloven,
statslån, de løbende revisionssager og statsrevisorernes be-
tænkning over statsregnskabet, generel økonomisk politik
m.v. og de af Folketinget prioriterede EU-sager inden for
udvalgets sagsområde.
2.1. Generel økonomisk politik
Finansudvalget behandler – i forlængelse af sin rolle ved-
rørende bevillinger og kontrollen med anvendelsen heraf –
den generelle økonomiske politik og drøfter udviklingen i
statens finanser og overordnede økonomiske prioriteringer.
Det sker bl.a. ved følgende:
– Udvalget mødes to gange årligt med Det Økonomiske
Råds formandskab med henblik på at få en orientering
om og en drøftelse af formandskabets halvårlige rappor-
ter om dansk økonomi. Mødet afholdes tidsmæssigt så
tæt som muligt på offentliggørelsen af rapporten.
– Udvalget mødes med Nationalbankens direktion for at
få en orientering om aktuelle økonomisk-politiske pro-
blemstillinger.
– Udvalget afholder samråd, hver gang Økonomisk Rede-
gørelse (ØR) offentliggøres. Samrådet afholdes tidsmæs-
sigt så tæt som muligt på offentliggørelsen af ØR.
– Udvalget har aftalt med regeringen, at udvalget får over-
sendt ØR i klausuleret form senest kl. 20.00 dagen før
offentliggørelsen. Det er endvidere aftalt med regerin-
gen, at hvis der på et tidligere tidspunkt publiceres nøg-
letal el.lign., som relaterer sig direkte til ØR, oversendes
ØR til udvalget senest samtidig hermed.
– Udvalget afholder samråd om publikationen »Fordeling
og incitamenter«, når denne offentliggøres. Samrådet af-
holdes tidsmæssigt så tæt som muligt på offentliggørel-
sen.
2.2. Kontrol af implementering af forlig og aftaler
Den parlamentariske tradition i Danmark er i høj grad
båret af indgåelse af forlig og aftaler, som oftest rækker
flere år ud i fremtiden og indebærer betydelige udgifter og
investeringer.
Finansudvalget følger implementeringen af udvalgte fler-
årige forlig og aftaler for bl.a. at kontrollere, om forliget/af-
talen implementeres i overensstemmelse med de politiske
ønsker og har den forventede effekt, og for at kunne følge
og kontrollere udgiftsstyringen.
Der stilles årligt i oktober et udvalgsspørgsmål til finans-
ministeren om en oversigt over alle gældende politiske afta-
ler, forlig m.v., som udvælgelsen tager udgangspunkt i.
De relevante ministre indkaldes til at give en mundtlig
status for implementeringen m.v. af forliget/aftalen.
2.3. Behandling af beretninger fra Statsrevisorerne
Finansudvalget modtager fra Statsrevisorerne de beret-
ninger, der er omtalt i § 17 i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. (rigsrevisorloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
101 af 19. januar 2012.
Proceduren ved behandling af beretningerne er følgende:
– Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle be-
mærkninger de i § 17 nævnte beretninger til Folketinget
og vedkommende minister, jf. § 18, stk. 1.
– På førstkommende møde i Finansudvalget sættes beret-
ningen på dagsordenen med henblik på at stille eventuel-
le spørgsmål, indkalde til samråd m.v.
– 2-4 måneder efter afgiver ministeren til Statsrevisorer-
ne en redegørelse for de foranstaltninger og overvejel-
ser, beretningen har givet anledning til, jf. § 18, stk.
2. Fristen er dog kun 2 måneder for beretningen om revi-
sionen af statsregnskabet. Redegørelsen sendes samtidig
til rigsrevisor, der inden 1 måned fremsender sine be-
mærkninger til Statsrevisorerne, jf. § 18, stk. 4. Finans-
udvalget kan i den forbindelse bede ministeren sende
redegørelsen til udvalget samtidig med oversendelsen til
Statsrevisorerne og rigsrevisor.
– Ministrenes redegørelser og rigsrevisors bemærkninger
indgår i Statsrevisorernes endelige betænkning over
statsregnskabet til Folketinget, jf. § 18, stk. 5.
Hvis Folketinget i forbindelse med denne procedure har
taget stilling til en i en beretning omtalt sag, kan rigsrevisor
– og dermed Statsrevisorerne – føle sig foranlediget til at
trække sig ud af sagen. Stillingtagen kan f.eks. ske, ved at
– Folketinget vedtager et lov- eller beslutningsforslag om
sagen,
– Folketinget vedtager et forslag til vedtagelse om sagen i
forbindelse med en forespørgselsdebat i Folketinget eller
– et folketingsudvalg afgiver en beretning om sagen.
Finansudvalgets udgangspunkt er, at udvalget ikke ønsker
at afskære rigsrevisors behandling af sager. Udvalget ønsker
tværtimod, at rigsrevisor i videst muligt omfang undersøger
sager, der bliver behandlet i Folketinget. Udgangspunktet er
derfor, at Finansudvalget ikke tager stilling til en sag, mens
rigsrevisors arbejde foregår, og at det faktum, at Finansud-
valget har stillet skriftlige spørgsmål til en minister eller
kaldt denne i samråd, ikke skal tages som udtryk for, at
udvalget har truffet beslutning i sagen.
2.4. Behandling af EU-sager
Udviklingen i den europæiske økonomi har en væsentlig
betydning for Danmark. Finansudvalget ser det derfor som
en vigtig opgave at følge behandlingen af EU’s budget og
regnskab.
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0003.png
3
Rådsmøder
Op til Økofin-rådets møder, hvor der er sager af relevans
for Finansudvalget, oversender regeringen et samlenotat til
udvalget. Det gælder bl.a. forslagene til EU’s årlige og fler-
årige budgetter, indførelsen af nye egne indtægter og hen-
stillingen til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge
til Europa-Kommissionen for gennemførelse af budgettet
m.v. Udvalget kan på den baggrund vælge at bede ministe-
ren om en mundtlig forelæggelse.
Prioriterede forslag
På baggrund af Europa-Kommissionens årlige arbejds-
program tager Finansudvalget, når det er relevant, stilling
til, om der er sager, som falder under Finansudvalgets sags-
område, og som bør prioriteres. Hvis Folketinget udvælger
en sag inden for udvalgets sagsområde som et prioriteret
forslag, vil den relevante minister forelægge sagen for ud-
valget snarest og senest 8 uger efter Europa-Kommissionens
fremsættelse med henblik på en drøftelse med udvalget.
Det europæiske semester
Det europæiske semester refererer til forårshalvåret i
hvert kalenderår, hvor der sker en europæisk koordinering
af EU-medlemslandenes økonomiske politikker.
Finansudvalget og Europaudvalget afholder årligt et fæl-
les samråd, hvor regeringen fremlægger Europa-Kommis-
sionens udkast til landespecifikke anbefalinger vedrørende
EU-landenes økonomisk-politiske udfordringer og regerin-
gens holdning hertil.
Der henvises i øvrigt til beretning af almen art nr. 4 om
Folketingets prioritering af EU-sager og tidlig inddragelse af
fagudvalg og Europaudvalget afgivet af Europaudvalget den
29. september 2023.
3. Generelle procedureregler m.v.
3.1. Mødetidspunkt
Finansudvalgets faste mødetidspunkt er torsdag kl. 13 i
Folketingets almindelige mødeperiode.
Af Finansudvalgets hjemmeside fremgår en oversigt over
de uger, hvor udvalget ikke holder ordinære møder.
3.2. Deputationer og skriftlige henvendelser
Finansudvalget modtager efter gældende praksis ikke de-
putationer eller skriftlige henvendelser fra organisationer
eller borgere, jf. dog punkt 4. I stedet henvises de pågælden-
de til at rette henvendelse til det relevante fagudvalg eller
at kontakte medlemmerne af Finansudvalget enkeltvis. En
skriftlig henvendelse kan dog omdeles i Finansudvalget,
hvis et medlem af udvalget ønsker en ministers kommentar
til en henvendelse.
3.3. Afgørelser af procedurespørgsmål
Udvalget er som udgangspunkt beslutningsdygtigt, når
over halvdelen af dets medlemmer er til stede, jf. Folketin-
gets forretningsordens § 8, stk. 4.
Hvis et procedurespørgsmål er sat på dagsordenen, afgø-
res spørgsmålet af de tilstedeværende folketingsgrupper, så
hver gruppe – medmindre et eller flere medlemmer tilken-
degiver en afvigende holdning – stemmer med en vægt
svarende til gruppens antal medlemmer i udvalget, uanset
om gruppens udvalgsmedlemmer er til stede eller ej. Det
vil sige, at »stolene tæller«. Fraværende medlemmer kan på
forhånd meddele deres stilling til sekretariatet.
Hvis der under behandlingen af en sag opstår behov
for afgørelse af et procedurespørgsmål, der ikke fremgår af
dagsordenen, afgøres spørgsmålet som udgangspunkt ligele-
des efter reglen om, at »stolene tæller«. Hvis en eller flere
folketingsgrupper ikke har medlemmer til stede ved mødet,
og hvis de fraværende gruppers stemmeafgivning kan have
indflydelse på afstemningens udfald, udsættes afgørelsen til
næste udvalgsmøde, hvis muligt. Kan afgørelsen ikke afven-
te næste udvalgsmøde, udsættes mødet til senere samme
dag, eller punktet afgøres i skriftlig procedure. Fraværende
gruppers ordførere kontaktes så vidt muligt af sekretariatet
med henblik på at få fastslået deres stilling.
Ethvert medlem af udvalget kan i øvrigt begære afgørelse
af et procedurespørgsmål udsat til næste udvalgsmøde eller
begære udvalgsmødet udsat i op til 1 time, hvis afgørelsen
ikke kan afvente næste udvalgsmøde, med henblik på at
afklare fraværende medlemmers stilling.
Ligeledes kan ethvert medlem begære, at afgørelse træf-
fes ved en formel afstemning efter Folketingets forretnings-
ordens § 8, stk. 4, hvorefter der kun kan træffes afgørelse,
hvis halvdelen af udvalgets medlemmer er til stede. Afgørel-
sen træffes efter simpelt flertal af de tilstedeværende med-
lemmer. Det vil sige, at »hovederne tæller«. Hvis der begæ-
res formel afstemning, vil afgørelsen blive udsat til næste
udvalgsmøde, eller udvalgsmødet vil blive udsat i op til 1
time, hvis afgørelsen ikke kan afvente næste udvalgsmøde.
4. Behandling af lov‑ og beslutningsforslag
Henvisning af forslag til udvalgsbehandling besluttes af
det samlede Folketing. Finansudvalget finder dog, at bortset
fra forslag til finanslov, forslag om udgiftslofter, forslag
til lov om tillægsbevilling, forslag om ændring af budgetlo-
ven, lovforslag om statslån og lov- og beslutningsforslag
om generel økonomisk politik m.v. bør udvalget normalt ik-
ke behandle lov- og beslutningsforslag, medmindre særlige
grunde taler herfor.
Henvises et forslag til behandling i Finansudvalget, kan
udvalget i forbindelse med behandlingen af forslaget beslut-
te at fravige den almindeligt gældende praksis, jf. punkt 3.2,
om at udvalget ikke modtager skriftlige henvendelser fra
organisationer eller borgere, og at det ikke er muligt at søge
foretræde for udvalget.
For så vidt angår lov- eller beslutningsforslag, der frem-
sættes om aktstykker, der er til behandling i Finansudvalget,
jf. punkt 6.2.6, finder udvalget, at sådanne forslag som ud-
gangspunkt bør behandles i rette fagudvalg. Hvis særlige
grunde taler herfor, kan forslagene henvises til udvalgsbe-
handling i Finansudvalget.
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0004.png
4
5. Finanslovsforslaget
5.1. Fremsættelse
Forslag til finanslov (FFL) skal, jf. grundlovens § 45, stk.
1, fremsættes senest 4 måneder før finansårets begyndelse.
Finansudvalget har aftalt med Finansministeriet, at udval-
get får oversendt FFL i klausuleret form senest kl. 20.00
dagen før fremsættelsen, og at FFL, hvis Finansministeriet
på et tidligere tidspunkt vælger at publicere nøgletal el.lign.,
som relaterer sig direkte til FFL, oversendes til Finansudval-
get senest samtidig hermed.
5.2. 1. behandling
Folketinget har siden 1998 kort tid efter fremsættelsen
foretaget 1. behandling af FFL i et møde i begyndelsen
af september, jf. bemærkningerne til beslutningsforslag nr.
B 108 om ændring af forretningsorden for Folketinget,
folketingsåret 1996-97, Folketingstidende, tillæg A, side
4400. Finansudvalget finder fortsat, at det mest hensigts-
mæssige tidspunkt for 1. behandling af FFL er den først-
kommende tirsdag eller torsdag efter den 5. september.
For så vidt angår 1. behandling af det genfremsatte
FFL, finder udvalget fortsat, at denne passende kan foreta-
ges umiddelbart efter folketingsårets begyndelse, så 1. be-
handling af FFL finder sted sammen med forhandlingen
om statsministerens åbningsredegørelse som et selvstændigt
punkt på dagsordenen, men så 1. behandling af FFL kan
omtales under åbningsdebatten.
5.3. Udvalgsbehandling
Kort før 1. behandling af FFL foretager Finansudvalget
en teknisk gennemgang af hele eller dele af forslaget. Det
foregår, ved at de ministre, hvis paragraffer udvalget ønsker
at gennemgå, mundtligt i cirka en halv time besvarer spørgs-
mål af teknisk karakter på et møde i udvalget. Datoen for
den tekniske gennemgang vil blive udmeldt til alle ministe-
rier senest i maj. Finansudvalget forventer, at ministrene
prioriterer at deltage på det afsatte tidspunkt. Finansudvalget
inviterer medlemmerne af de relevante fagudvalg til at delta-
ge.
Udvalget ønsker at modtage en skriftlig præsentation fra
alle ministre senest 2 dage forud for den tekniske gennem-
gang. Til brug for denne vil ministrene senest i juni modtage
information om, hvilke oplysninger præsentationen som mi-
nimum bør indeholde.
Udvalget udpeger på forhånd et medlem, der har til op-
gave i særlig grad at orientere sig om indholdet af den på-
gældende ministers paragraf(fer) på finansloven. Dette med-
lem indleder med at stille spørgsmål på udvalgets vegne,
hvorefter øvrige medlemmer kan stille supplerende spørgs-
mål. Spørgsmål, der ikke kan besvares mundtligt, stilles
skriftligt til efterfølgende besvarelse.
Udvalgsbehandlingen af FFL foregår i øvrigt efter
samme retningslinjer, som gælder for andre lovforslag, jf.
dog punkt 3.2, med mulighed for at stille skriftlige spørgs-
mål, anmode om samråd m.v. Alle skriftlige spørgsmål øns-
kes besvaret inden for 14 dage.
Fagudvalgene kan naturligvis til enhver tid drøfte FFL,
foretage en teknisk gennemgang heraf og tilkendegive deres
holdninger til forslaget.
5.4. Ændringsforslag
Ændringsforslag til FFL skal som udgangspunkt være
stillet senest 4 dage før 3. behandling, jf. Folketingets forret-
ningsordens § 18, stk. 2. Med Folketingets samtykke kan
ændringsforslag og underændringsforslag, som offentliggø-
res på Folketingets hjemmesider under mødet, komme til
behandling, jf. § 18, stk. 3.
Når der er indgået aftale om finansloven, udarbejder
regeringen ordinære og konjunkturbetingede ændringsfor-
slag. Finansudvalget opfordrer regeringen til at sende æn-
dringsforslag så tidligt som muligt, så folketingsgrupperne
har god tid til at udarbejde deres ændringsforslag.
5.5. 3. behandling
Folketingets 3. behandling af FFL afvikles over to møder,
der som oftest er fordelt på 2 dage.
På første møde afvikles forhandling om de stillede æn-
dringsforslag. Folketingets formand fastsætter og offentlig-
gør før 3. behandling de nærmere retningslinjer for afviklin-
gen af forhandlingen.
I afslutningen af forhandlingen stemmes der om æn-
dringsforslagene, hvorefter forhandlingen afbrydes og FFL
henvises til fornyet udvalgsbehandling.
Finansudvalget gennemgår afstemningsresultatet af æn-
dringsforslagene, så det sikres, at alle ændringsforslag er
blevet vedtaget eller forkastet i overensstemmelse med de
politiske indstillinger.
På andet møde genoptages 3. behandling med en mundt-
lig indstilling fra udvalgets formand, jf. Folketingets forret-
ningsordens § 8 a, stk. 4, medmindre der stilles ændringsfor-
slag i en tilføjelse til tillægsbetænkning. Herefter stemmes
om forslagets endelige vedtagelse.
5.6. Lovgivning på finansloven
Finansloven er i princippet en lov på linje med alle andre
love og kan derfor ud over at fastsætte bevillinger tillige
supplere og ændre gældende materiel lovgivning. Det sker
normalt ved tekstanmærkninger.
Tekstanmærkninger opdeles i
1) dispositionsbeføjelser, der f.eks. bemyndiger ministe-
ren til at anvende en bevilling på en given måde eller
at indgå forpligtelser, der medfører udgifter i senere
finansår, og
2) materielle bestemmelser, der supplerer eller i nogle til-
fælde ændrer gældende materiel lovgivning.
Finansudvalget anerkender, at tekstanmærkninger i sær-
lige tilfælde kan være et hensigtsmæssigt styringsred-
skab. Imidlertid knytter der sig en række betænkeligheder af
kundgørelsesmæssig, lovteknisk, processuel og gyldigheds-
mæssig art til tekstanmærkninger, som gør, at disse kun bør
anvendes, når det er strengt nødvendigt. Det gør sig navnlig
gældende for bestemmelser, der retter sig direkte mod bor-
gerne.
Generelt finder udvalget, at
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0005.png
5
antallet af tekstanmærkninger bør begrænses mest mu-
ligt,
– regulering af bevillingsfremmede forhold ved tekstan-
mærkning ikke må finde sted,
– ændring af eksisterende lovgivning kun bør finde sted,
hvis ændringen er tidsbegrænset eller ændring af lovgiv-
ningen ikke kan afventes, og
– varige eller generelle lovændringer ikke bør gennemfø-
res ved tekstanmærkning.
Dette betyder bl.a. følgende:
– Tekstanmærkninger af materiel art bør ikke opføres uæn-
drede på finansloven over en årrække, men i stedet ind-
arbejdes i gældende materiel lov.
– Hjemmel til opkrævning af og fastsættelse af størrelsen
af gebyrer m.v. bør, hvor der er tale om ordninger af
permanent karakter, fastsættes ved lov eller administra-
tiv forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven.
Udvalget bemærker, at Finansministeriet tidligere har
tilkendegivet, at ministeriet vil foranledige, at de tekstan-
mærkninger af materiel art, der findes på finansloven, og
at hjemmel til opkrævning og fastsættelse af gebyrer, med-
mindre væsentlige grunde taler herimod, når lejlighed byder
sig, vil blive søgt indarbejdet i gældende lovgivning, med
henblik på at sådanne tekstanmærkninger på finansloven
udgår.
Hvor anden gældende materiel lovgivning ændres eller
suppleres, bør der i tekstanmærkningen eller i anmærknin-
gerne hertil angives titel på loven(e) og reference til, hvor
lovbekendtgørelse og/eller ændringslov(e) er optrykt i Lov-
tidende.
6. Aktstykker
6.1. Frist for oversendelse af aktstykker
Fristen for oversendelse af aktstykker til Finansudvalgets
sekretariat er onsdag kl. 14 ugen før det møde, hvor aktstyk-
ket ønskes behandlet.
Finansudvalget finder det vigtigt, at udvalget på et tid-
ligt tidspunkt har mulighed for at forberede behandlingen
af kommende aktstykker. Udvalget har derfor aftalt med
Finansministeriet, at udvalget halvårligt modtager en samlet
varsling af kendte kommende aktstykker.
6.1.1. Aktstykker af hastende karakter
I ekstraordinære tilfælde, hvor normalfristen ikke har
kunnet overholdes og aktstykket derfor ikke har kunnet om-
deles inden for fristen, vil der eventuelt kunne træffes aftale
om en ekstraordinær procedure, hvis der er tungtvejende
grunde til, at aktstykket skal behandles på førstkommende
møde eller i skriftlig procedure, jf. punkt 6.2.4. Aftale her-
om kan kun træffes mellem vedkommende minister og Fi-
nansudvalgets formand via udvalgets sekretariat.
Så snart et ministerium bliver opmærksom på, at normal-
fristen ikke kan overholdes, skal ministeriet varsle udvalgets
sekretariat. Samtidig hermed eller hurtigst muligt efter sen-
des brev til udvalgets formand via udvalgets sekretariat med
anmodning om, at aktstykket behandles på førstkommende
møde eller i helt ekstraordinære tilfælde i skriftlig procedu-
re. I brevet skal følgende fremgå:
– Årsagen til, at aktstykket er hastende.
– Årsagen til, at ministeren ikke på et tidligere tidspunkt
har oversendt aktstykket.
– Hvornår aktstykket forventes oversendt.
– På hvilket tidspunkt eventuelle negative konsekvenser
måtte indtræde.
– Hvilke konsekvenser en manglende tiltrædelse efter det-
te tidspunkt måtte have.
Formanden træffer herefter afgørelse om den videre be-
handling af aktstykket.
Det bemærkes, at udvalget ikke er bundet af ministerens
tilkendegivelser, og at beslutningen om, hvornår et aktstyk-
ke kan færdigbehandles, alene tilkommer udvalget.
6.2. Regler vedrørende udvalgets behandling af
aktstykker
6.2.1. Spørgsmål stillet vedrørende aktstykker
Udvalget sender spørgsmål vedrørende aktstykker til
vedkommende minister via udvalgets sekretariat.
Fristen for besvarelse af spørgsmål er kl. 16 dagen forud
for det møde, hvor aktstykket behandles. Udvalget kan til
enhver tid stille spørgsmål som opfølgning på svar modtaget
fra ministeren.
Udgangspunktet er, at ubesvarede spørgsmål har opsæt-
tende virkning. Aktstykker kan som udgangspunkt ikke af-
gøres, hvis der ved behandlingen af aktstykket foreligger
ubesvarede spørgsmål eller for sent besvarede spørgsmål.
Det eller de medlemmer, der har taget initiativ til at stille
spørgsmålet, kan dog, i forbindelse med at spørgsmålet stil-
les, tilkendegive, at spørgsmålet ikke har opsættende virk-
ning, og at aktstykket derfor kan afgøres, selv om spørgsmå-
let ikke er besvaret. I så tilfælde vil fristen for besvarelsen
være 14 dage.
Hvis der i udvalget er uenighed om, hvorvidt et spørgs-
mål har opsættende virkning, og dermed, hvorvidt et akt-
stykke kan afgøres, på trods af at der er ubesvarede spørgs-
mål eller spørgsmål er besvaret efter fristen, afgøres dette af
et flertal på et udvalgsmøde efter reglerne om afstemninger
om procedurespørgsmål, jf. punkt 3.3.
6.2.2. Afgørelse af aktstykker
Aktstykker afgøres som udgangspunkt af et flertal af
de tilstedeværende folketingsgrupper på det møde, hvor akt-
stykket er til behandling, så hver gruppe – medmindre et el-
ler flere medlemmer tilkendegiver en afvigende holdning –
stemmer med en vægt svarende til gruppens antal medlem-
mer i udvalget, uanset om gruppens medlemmer er til stede
eller ej. Det vil sige, at »stolene tæller«, jf. punkt 3.3. Det
er det eller de tilstedeværende medlemmmers stemmer, der
tæller, medmindre et fraværende medlem på forhånd har
meddelt en anden stillingtagen. Ved stemmelighed bortfal-
der aktstykket.
Det er fast praksis, at medlemmer af Finansudvalget, der
ikke er til stede ved afgørelsen, tiltræder det pågældende
aktstykke, hvis de ikke på forhånd har meddelt en anden
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0006.png
6
stillingtagen til aktstykket. Dette gælder også, selv om der
kan herske tvivl om, hvorvidt de ville have kunnet tiltræde
aktstykket, hvis de havde været til stede ved mødet. Fravæ-
rende medlemmer kontaktes således ikke med henblik på
afklaring af deres stillingtagen til aktstykker.
Hvis et medlem kan forudse, at medlemmet ikke har
mulighed for at deltage ved afgørelsen af et aktstykke, kan
medlemmet på forhånd meddele sin stillingtagen til aktstyk-
ket. Forhåndsmeddelelse skal ske til udvalgets sekretariat in-
den mødets start. Meddelelsen om stemmeafgivning gælder
for samtlige af folketingsgruppens medlemmer af udvalget,
medmindre andet tilkendegives.
Hvis et på mødet tilstedeværende medlem på folketings-
gruppens vegne tilkendegiver en anden holdning end den
forhåndsmeddelte, er det, medmindre andet oplyses, den på
mødet tilkendegivne stillingtagen, der er gældende.
Afgjorte aktstykker påføres udvalgets afgørelse med
eventuelle påtegninger, jf. punkt 6.2.3, og sendes snarest
muligt til den pågældende minister.
Såfremt Finansudvalget har tiltrådt et aktstykke, er den
pågældende minister efter gældende sædvane stillet, som
om bevilling var givet ved lov med de eventuelle særlige
begrænsninger, som udvalget måtte have knyttet til tiltrædel-
sen.
6.2.3. Påtegninger til aktstykker
I forbindelse med tiltrædelsen af et aktstykke kan udval-
get eller dele heraf knytte en eller flere påtegninger til akt-
stykket. En påtegning kan have karakter af enten
– en stemmeforklaring eller,
– hvis der er tale om en påtegning, som støttes af et flertal
i udvalget, en betingelse eller en særlig begrænsning
vedrørende bevillingen eller ministerens anvendelse her-
af, f.eks. om, at ministeren med mellemrum orienterer
udvalget om anvendelsen af bevillingen.
Finansudvalget har mulighed for at opstille visse betin-
gelser eller begrænsninger vedrørende aktstykker. Udvalget
vil imidlertid ikke udvælge dele af et aktstykke, som udval-
get ikke kan tiltræde, eller som ønskes ændret af udvalget,
men alene tiltræde eller forkaste hele aktstykket.
6.2.4. »Skriftlig afgørelse« af aktstykker
Afgørelser af aktstykker sker som hovedregel på et mø-
de. På et udvalgsmøde, efter formandens skøn eller efter
anmodning fra en minister, jf. punkt 6.1.1, kan det dog i
særlig hastende sager og/eller i perioder med meget lange
tidsintervaller mellem udvalgsmøder besluttes, at et aktstyk-
ke afgøres efter følgende procedure:
1) Aktstykket omdeles til Finansudvalgets medlemmer,
bl.a. med henblik på mulighed for at stille skriftlige
spørgsmål, anmode om samråd med ministeren m.v.
2) Sekretariatet indhenter inden for en nærmere fastsat
tidsfrist finansordførernes – for de folketingsgrupper,
der er repræsenteret i Finansudvalget – stillingtagen til
det pågældende aktstykke.
3) Samtlige medlemmer af en folketingsgruppe regnes for
at have stemt som finansordføreren, medmindre med-
lemmer meddeler andet inden fristens udløb.
Hvis det ikke er muligt inden for fristen at opnå kontakt
med finansordføreren, kontakter sekretariatet – hvor
dette er muligt – et andet medlem af samme gruppe.
5) Hvis sekretariatet ikke modtager melding fra finansord-
føreren eller et andet medlem af samme folketingsgrup-
pe inden fristens udløb og det vurderes som værende
åbenbart, at ordføreren har kendskab til aktstykket,
regnes samtlige af gruppens medlemmer for at have
tiltrådt aktstykket.
Medlemmer af Finansudvalget vil dog altid kunne anmo-
de om, at et aktstykke behandles på et møde. I så fald vil
formanden afgøre, om og hvornår mødet afholdes.
6.2.5. Behandling af fortrolige aktstykker (og bilag)
Finansudvalget finder, at det er afgørende at sikre, at for-
troligheden overholdes både i forbindelse med ministerier-
nes forberedelse og i forbindelse med udvalgets behandling
af fortrolige aktstykker. Udvalget finder, at den hidtil gæl-
dende ordning, hvorefter fortrolige aktstykker kan drøftes
af udvalgets medlemmer med andre folketingsmedlemmer
og på deres gruppemøder, bør fastholdes, men understreger,
at fortrolige aktstykker kun undtagelsesvis bør drøftes med
andre end udvalgets medlemmer, og at dette altid sker under
den forudsætning, at fortroligheden overholdes af dem, der
på denne måde måtte blive inddraget i behandlingen.
Fortrolige aktstykker (og bilag) omdeles kun til udvalgets
medlemmer og derfor hverken til ansatte i folketingsgrup-
perne eller til folketingsgrupper, der ikke har medlemmer i
udvalget.
For så vidt angår aktstykker klassificeret efter sikker-
hedscirkulæret, gælder, at indholdet af disse ikke må drøftes
med andre end udvalgets medlemmer, og at drøftelser i ud-
valget sker i overensstemmelse med sikkerhedscirkulærets
regler herom.
Der henvises endvidere til afsnit 6.3.1.
6.2.6. Udsættelse af Finansudvalgets færdigbehandling af
et aktstykke, der er ført frem i Folketingssalen
Ethvert medlem af Folketinget og enhver minister har
adgang til at føre et aktstykke vedrørende en bevillingsan-
søgning frem i Folketingssalen i form af et lov- eller beslut-
ningsforslag.
Af en beretning afgivet af et underudvalg til Udvalget for
Forretningsordenen den 11. april 1969, Folketingstidende
1968-69, tillæg B, spalte 1232-1234, fremgår det, at hvis
et aktstykke fremmes i Folketingssalen, vil det almindelig-
vis forventes, at Finansudvalgets behandling af aktstykket
stilles i bero, til forhandlingen i Folketingssalen har fundet
sted.
Af beretningen fremgår desuden, at Folketingets formand
har tilkendegivet at ville indkalde Folketinget, hvis mindst
7 af Finansudvalgets 17 medlemmer, repræsenterende to
femtedele af Folketingets medlemmer, ønsker Folketinget
indkaldt om et aktstykke, der er blevet forelagt Finansudval-
get til afgørelse uden for Folketingets mødeperiode, selv
om den i grundlovens § 39, 2. pkt., krævede betingelse
om skriftlig begæring fra to femtedele af Folketingets med-
lemmer, ikke formelt er opfyldt. Formanden vil træffe sin
4)
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0007.png
7
afgørelse efter at have drøftet sagen med statsministeren og
partiformændene, bl.a. for at undersøge, om sagen eventuelt
vil kunne udsættes, til Folketinget genoptager sine møder.
Den ovenfor skitserede ordning er i overensstemmelse
med den af Finansudvalget fulgte praksis og bør fastholdes.
Udvalget bemærker, at ordningen også gælder vedrøren-
de forslag fremsat af medlemmer af folketingsgrupper, der
ikke er repræsenteret i Finansudvalget. I så tilfælde bør fol-
ketingsgruppen orientere udvalgets sekretariat inden mødet,
hvor aktstykket behandles.
6.2.7. Behandling af aktstykker efter udskrivelse af
folketingsvalg
Efter udskrivelse af folketingsvalg afholder Finansudval-
get ét møde med henblik på at færdigbehandle politisk
ukontroversielle aktstykker. Der behandles i den forbindelse
kun aktstykker, som er modtaget forud for udskrivelsen af
folketingsvalget.
Aktstykker, om hvilke der har været nogen form for tvivl,
eller hvor der er ubesvarede spørgsmål, bliver ikke færdig-
behandlet, medmindre en minister skriftligt kan sandsynlig-
gøre, at det er afgørende nødvendigt.
Derudover behandler udvalget som hovedregel ikke akt-
stykker under en valgkamp, medmindre en minister skriftligt
kan sandsynliggøre, at det er af uopsættelig karakter.
I det tilfælde skal ministeren – så snart ministeriet bliver
opmærksom på behovet – sende en anmodning til udvalget
om, at aktstykket ønskes behandlet med oplysning om:
– Årsagen til, at aktstykket er hastende.
– Årsagen til, at ministeren ikke på et tidligere tidspunkt
har oversendt aktstykket.
– Hvornår aktstykket forventes oversendt.
– På hvilket tidspunkt eventuelle negative konsekvenser
måtte indtræde.
– Hvilke konsekvenser en manglende tiltrædelse efter det-
te tidspunkt måtte have.
Hvorvidt udvalget vil behandle aktstykket, afgøres af et
flertal i udvalget, jf. punkt 3.3.
Det bemærkes, at udvalget ikke er bundet af ministerens
tilkendegivelser, og at beslutningen om, hvornår et aktstyk-
ke kan færdigbehandles, alene tilkommer udvalget.
Aktstykker afgøres efter udskrivelse af folketingsvalg så
vidt muligt skriftligt, jf. punkt 6.2.4.
Fra folketingsvalget er afholdt, og frem til det nye Folke-
ting træder sammen, er der ikke nedsat et Finansudvalg. I
den periode må regeringen afsøge muligheden for at få
en tilkendegivelse via partiformændene, hvis det bliver nød-
vendigt, og der må søges bevillingsmæssighjemmel hos Fi-
nansudvalget på efterbevilling, når Finansudvalget er nedsat.
6.3. Indhold af aktstykker
Der henvises generelt til Finansministeriets seneste ver-
sion af Budgetvejledningen.
6.3.1. Fortrolige og klassificerede aktstykker
Finansudvalget finder det vigtigt, at aktstykker og ud-
valgsbilag i videst muligt omfang er offentligt tilgængelige,
og at så få oplysninger som muligt betegnes som fortrolige.
Hvis ministeren undtagelsesvis skønner, at særlige hen-
syn (f.eks. af sikkerhedspolitisk eller forretningsmæssig
karakter) gør dette påkrævet, kan et aktstykke betegnes
som fortroligt eller klassificeres efter sikkerhedscirkulæ-
ret. Ministeren bør i den forbindelse overveje, om de for-
trolige/klassificerede oplysninger kan placeres i et fortro-
ligt/klassificeret bilag, så selve aktstykket ikke skal betegnes
som fortroligt/klassificeret.
Det er muligt at graduere fortroligheden af aktstyk-
ker. Ministeren har derfor mulighed for i et aktstykke at
angive enten, at
– eksistensen og indholdet af aktstykket er fortroligt, eller
– eksistensen af aktstykket er offentlig, mens indholdet er
fortroligt.
I et fortroligt aktstykke bør fremgå:
– Den nøjagtige årsag til, at aktstykket er gjort fortroligt.
– Om og i givet fald, hvornår ministeren vil hæve fortro-
ligheden af aktstykket.
Ministeren bør i forbindelse med oversendelse af fortro-
lige udvalgsbilag til udvalget overveje, hvornår fortrolighe-
den kan hæves, og så vidt muligt i bilaget redegøre for,
hvornår bilaget kan gøres tilgængeligt for offentligheden.
Udvalget understreger, at ministeren, så snart det er mu-
ligt at ophæve fortroligheden af et aktstykke, bør meddele
udvalget dette. Ministeren bør i den forbindelse også angive,
om fortroligheden af bilag og svar på eventuelle spørgsmål
stillet af udvalget i forbindelse med behandlingen af aktstyk-
ket ligeledes kan ophæves.
Der henvises endvidere til afsnit 6.2.5.
6.3.2. Konsekvenser ved tiltrædelse efter en given dato
Ved behandlingen af aktstykker opstår i nogle tilfælde
tvivl om, i hvilket omfang tiltrædelse efter en given dato kan
have som konsekvens, at en (f.eks. købs- eller salgs-) frist
overskrides. I andre tilfælde retter vedkommende minister
selv – efter oversendelsen af aktstykket – henvendelse til
Finansudvalget med ønske om, at en given sag fremmes
mest muligt. I disse tilfælde vil udgangspunktet under alle
omstændigheder være, at udvalgets behandling af aktstykker
skal ske på et fyldestgørende grundlag.
Imidlertid vil det være relevant for udvalgets behandling
af et aktstykke, hvis der eventuelt kan være konsekvenser af
negativ art som følge af afgørelse efter en given dato. Hvis
dette er tilfældet, bør ministeren i aktstykket eller et følge-
brev angive følgende:
– Årsagen til, at aktstykket bør tiltrædes inden en given
dato.
– På hvilket tidspunkt eventuelle negative konsekvenser
måtte indtræde.
– Hvilke konsekvenser en manglende tiltrædelse efter det-
te tidspunkt måtte have.
Det understreges, at udvalget ikke på nogen måde er bun-
det af ministerens tilkendegivelser, og at beslutningen om,
hvornår et aktstykke kan færdigbehandles, alene tilkommer
udvalget.
Beretning af almen art - 2024-25 nr. 2
2933281_0008.png
8
6.3.3. Angivelse af, om bevillinger på aktstykker
erstatter finanslovsbevillinger m.v.
Aktstykker bliver i et vist omfang anvendt til at tilgodese
formål, der tidligere har været finansieret ved bevillinger på
finansloven. Udvalget finder, at der i visse tilfælde kan være
grunde til denne fremgangsmåde, men at den medvirker
til at gøre budget- og bevillingssystemet unødigt uigennem-
skueligt.
Udvalget finder derfor, at ministrene på eget initiativ i
alle aktstykker, hvor formål, der inden for et eller flere af
de seneste 3 år har været tilgodeset gennem bevillinger på
finansloven, men som nu foreslås finansieret på et aktstykke
fra andre kilder, skal angive dette i aktstykket. Endvidere
skal angives størrelsen af bevillingen på finansloven i de(t)
pågældende år. Ligeledes bør det i aktstykket angives, hvis
bevillingen er en del af medfinansiering af en på finansloven
opført konto, så den samlede bevilling til formålet kan fasts-
lås.
For så vidt angår aktstykker om fordeling af udlodnings-
midler og lignende tilbagevendende bevillingsansøgninger,
hvor puljer udmøntes til navngivne modtagere, bør disse
altid ledsages af oversigter over de seneste 3 års udmøntning
af bevillingen og over, hvilke ansøgere der det pågældende
år har fået afslag på ansøgning om del i midlerne.
6.3.4. Lovgivning på aktstykker
For så vidt angår regulering ved tekstanmærkninger på
aktstykker med efterfølgende optagelse på tillægsbevillings-
loven, gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved
lovgivning på finansloven og herunder navnlig i forbindelse
med tekstanmærkninger af materiel art på aktstykker, jf.
punkt 5.6. Hertil kommer de indvendinger, der følger af,
at aktstykker i modsætning til finansloven ikke har form af
en lov og dermed bl.a. ikke er underkastet de processuelle
krav, der er forbundet hermed. Ganske vist optages tekst-
anmærkninger efterfølgende på tillægsbevillingsloven, men
dette sker typisk, længe efter at den af Finansudvalget givne
bemyndigelse er udnyttet og under alle omstændigheder ef-
ter bevillingsårets udløb.
Udvalget har noteret sig, at der til trods for ovennævnte
betænkeligheder har eksisteret en årelang praksis for at an-
vende tekstanmærkninger på aktstykker. Udvalget finder, at
der i visse særlige tilfælde – navnlig for så vidt angår tekst-
anmærkninger, der fastsætter dispositionsbeføjelser vedrø-
rende bevillingsanvendelsen – kan være begrundelse herfor.
For så vidt angår materielle tekstanmærkninger, finder
Finansudvalget, at der kun i helt særlige tilfælde ved tekst-
anmærkning i aktstykker bør gennemføres fravigelse eller
supplering af eksisterende materielle lovbestemmelser. I så-
danne tilfælde skal følgende gælde:
– Tekstanmærkningen skal være præcis og konkret i sin
udformning. Hvor gældende materiel lovgivning ændres
eller suppleres, bør der i tekstanmærkningen eller i an-
mærkningerne hertil angives titel på loven(e) og refe-
rence til, hvor lov, lovbekendtgørelse og/eller ændrings-
lov(e) er optrykt i Lovtidende.
– Tekstanmærkningen skal gælde for en begrænset kreds
af borgere m.fl.
– Tekstanmærkningen skal være af ikkebebyrdende karak-
ter.
– Tekstanmærkningen skal være begrundet i væsentlige
hensyn.
– Tekstanmærkningen skal ikke kunne afvente at blive
gennemført ved lov.
– Tekstanmærkningen skal have en begrænset gyldigheds-
periode.
– Tekstanmærkningen skal ikke regulere bevillingsfrem-
mede forhold.
6.3.5. Angivelse af konsekvenser af aktstykker
I den gældende budgetvejlednings punkt 3.5.2. om sags-
fremstillingen i aktstykker er anført, at sagsfremstillingen
har samme funktion og betydning som anmærkningerne til
et bevillingsforslag på finansloven. Det indebærer efter Fi-
nansudvalgets opfattelse, at sagsfremstillingen i aktstykker
skal udgøre et fyldestgørende beslutningsgrundlag for ud-
valget, herunder at der ud over de økonomiske konsekven-
ser i relevant omfang skal redegøres for administrative,
erhvervsmæssige, klimamæssige, miljø- og naturmæssige
konsekvenser af forslaget, forholdet til EU-retten m.v.
Udvalget understreger desuden vigtigheden af, at de ret-
lige spørgsmål overvejes særlig nøje i forbindelse med akt-
stykker af principiel juridisk karakter, herunder navnlig i de
meget sjældne tilfælde, hvor et aktstykke måtte indebære
lovgivning på aktstykke/tillægsbevillingslov.
6.3.6. Aktstykker, der erstatter eller supplerer tidligere
fremsendte aktstykker
Et aktstykke kan ikke ændres, når det er fremsat, har
fået nummer og er offentliggjort på Folketingets hjemmesi-
de. Hvis en minister efterfølgende finder det nødvendigt at
ændre i aktstykket (f.eks. ved fejl i aktstykket el.lign.), skal
aktstykket ved brev til udvalget trækkes tilbage og eventuelt
erstattes af et nyt aktstykke.
Hvis en minister finder det nødvendigt at supplere et
tidligere fremsendt aktstykke med et nyt aktstykke, skal
det af det nye aktstykke eller et følgebrev fremgå, hvilket
aktstykke det nye aktstykke supplerer eller erstatter, med
angivelse af aktstykkenummer og eventuelt dato for Finans-
udvalgets afgørelse. Desuden skal der i aktstykket redegøres
for, hvorfor det findes nødvendigt at supplere eller erstatte
det tidligere fremsendte aktstykke, og tydeligt fremgå, hvil-
ke forskelle der er i forhold til det aktstykke, som suppleres
eller erstattes.
P.u.v.
Simon Kollerup
formand