Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 72
Offentligt
2988658_0001.png
1
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0002.png
Dagens oplæg
Arbejde og fremgangsmåde
Sekretariatsbetjeningen
Overblik de 13 anbefalinger
Udvalgte anbefalinger
Drøftelse og spørgsmål
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0003.png
Arbejde og fremgangsmåde
Kommissionens arbejde har været struktureret
om:
Jævnlige kommissionsmøder, hvor udvalgte emner, der er fundet relevante for 
kommissoriet, er blevet drøftet mhp. at identificere grundlæggende problemstillinger og 
mulige løsninger. 
Møder med interessenter og aktører, som har kunne nuancere kommissionens drøftelser 
og supplere på områder, hvor kommissionen har manglet kompetencer eller erfaring.
Kommissionen har haft
fokus på: 
at anbefalingerne samlet set rummer initiativer med
forebyggende, foregribende og
indgribende virkning.
at anbefalingerne i så høj grad som muligt bygger på den viden om æresrelateret vold og 
social kontrol, der er tilgængelig i dag – herunder både forskningsbaseret viden og 
praksisnær viden.
at udnytte forskellige kompetencer i kommissionen.
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0004.png
Livsfase
Tema
Frontpersonale
Centrale punkter til drøftelse
Børneopdragelse
Børneliv
Skolegang
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sundhedsplejerske
Sygeplejerske
Pædagog
Jordemoder
Tandlæge
Skolelærer
Pædagog
Sundhedsplejerske
Bibliotekar
PPR-medarbejder
-
-
-
-
Fri leg og udfoldelse (forskelle for drenge og piger)
Vold mod børn 
Genopdragelsesrejser
Kønslemlæstelse (FGM)
I hhv. folkeskolen og muslimske friskoler
-
-
-
-
Klasseopdeling
Fritagelse og udeblivelse fra dele af undervisningen (idræt og fælles omklædning, seksualundervisning, klasseudflugter)
Religiøse symboler (tørklæde m.v.) 
Forældredeltagelse
Fritid
-
-
-
-
Socialrådgiver
Pædagog
Medarbejder i ungdomsklubber og foreninger (integrationskonsulent)
Politi
-
-
-
-
-
Deltagelse i sociale tilbud, foreningsliv og digitale fællesskaber
Påklædning
Venskaber
Fritidsjob
Bolig (manglende stadie mellem hjemmeboende pige og gift kvinde/husmor)
Ungdomsliv
Uddannelse
-
-
-
-
-
-
Underviser
Socialrådgiver 
Studievejleder
Sygeplejerske
Læge
Gynækolog
-
-
-
-
-
-
Muligheden for at tage en uddannelse/ frit valg af
uddannelse
Deltagelse i aktiviteter i relation til uddannelse (fest,
studietur, mv.)
Ungdomskærester (flirt, sex og seksualitet)
Ret til at bestemme over egen krop, herunder graviditet og mulighed for abort
Intimt medborgerskab, herunder LGBT+
Mødomsmyten
Kærlighedsliv
Ægteskaber
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Socialrådgiver
Sundhedsplejerske
Sygeplejerske
Jordemoder
Læge 
Familieretshuset
Socialrådgiver
Familieretshuset
Krisecentermedarbejder
Politi
Socialrådgiver
Læge
-
-
-
-
-
-
-
-
Tvangsægteskab
Skilsmisse (religiøst + borgerligt) /flerkoneri
Netværk/ensomhed/isolation
Vold mod kvinden
Voksenliv
Enlige/fraskilte
(fortsat) afhængighed af familien og tab af netværk
Kærester (flirt, sex og samliv)
Udskamning
Bolig
-
-
-
Økonomisk uafhængighed 
Arbejdsdeling i hjemmet
Retten til frit at vælge et arbejde
4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0005.png
5
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0006.png
Sekretariatsbetjening
Kommissionen er blevet sekretariatsbetjent af Udlændinge- og 
Integrationsministeriet, der har varetaget formandsskabet for sekretariatet, og
relevante ressortministerier.
Sekretariatet har bl.a. udarbejdet baggrundsnotater forud for kommissionens møder 
bestående af relevant statistik og forskning samt oplysninger om eksisterende 
lovgivning og tiltag på området. 
Sekretariatet har desuden bidraget med faglig kvalificering af kommissionens
anbefalinger.
6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Kommissionens anbefalinger
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Opgør med æreskultur
Tillid og opkvalificering
Undervisning
Uddannelsesinstitutioner
Flytte hjemmefra
Fritidsaktiviteter
Trossamfund
Ægteskab og skilsmisse
Kvinder i voldelige forhold
10.
Støtte efter krisecenter
11.
Ufrivillige udlandsophold
12.
Straffesager
13.
Viden
7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 1: Opgør med æreskultur
Kommissionen anbefaler, at politikere, myndigheder
og civilsamfund arbejder målrettet for at gøre op med 
æreskultur i Danmark, og at der iværksættes tiltag, 
der styrker rettigheder- og kendskab hertil – for 
personer udsat for æresrelateret vold og social 
kontrol, herunder i form af oprettelse af et kontor ved
Folketingets Ombudsmand
8
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0009.png
Anbefaling 1: Opgør med æreskultur
Løsningsforslag
Der bør oprettes et kontor ved Folketingets Ombudsmand, som skal styrke rettighederne for 
personer udsat for æresrelateret vold og social kontrol.
Alle relevante aktører i Danmark bør erkende, at æreskultur spiller en stor rolle i opretholdelsen 
og udbredelsen æresrelateret vold og social kontrol. 
Alle, der overværer eller kommer direkte eller indirekte i berøring med æresrelateret vold og 
social kontrol bør tage ansvar for at italesætte og modarbejde kollektivistisk patriarkalsk 
æreskultur, når den kommer til udtryk. 
Regeringen bør tage initiativ til at udvide den offentlige integrationsindsats med endnu en 
dimension, som har fokus på demokratisk medborgerskab, retten til at skifte eller forlade en 
religion og på at fremme opgøret med æreskultur i Danmark.
9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 11: Ufrivillige udlandsophold
Kommissionen anbefaler, at der ydes en styrket indsats for at
beskytte dem, der risikerer at blive sendt på ufrivillige 
udlandsophold, for aktivt at hjælpe dem, der allerede 
befinder sig i udlandet og for at støtte dem, der er returneret 
med at blive reintegreret i det danske samfund. I den
forbindelse bør regeringen også sikre, at opholdsgrundlaget 
for personer over 18 år ikke bortfalder, hvis de sendes på 
længerevarende ufrivillige udlandsophold. Regeringen bør i 
øvrigt sikre, at de der aktivt medvirker til at sende en person 
på et ufrivilligt udlandsophold holdes ansvarlige
.
10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0011.png
Anbefaling 11: Ufrivillige udlandsophold
Løsningsforslag
Regeringen bør tage initiativ til, at lovgivning og tilbud tilpasses, så de tager højde for, at også 
voksne personer over 18 år kan blive udsat for ufrivillige udlandsophold. Regeringen bør i den 
forbindelse revidere udlændingelovens §17, stk. 3, så opholdsgrundlaget som udgangspunkt 
heller ikke for personer over 18 år bortfalder, hvis de sendes på et længerevarende ufrivilligt 
udlandsophold.
Regeringen bør tage initiativ til, at anvendelsesområdet for straffelovens § 215 a, som anvendes 
til at straffe personer, der sender nogen på ufrivilligt udlandsophold, udvides, så det også bliver 
muligt at straffe en bredere kreds af personer, såfremt de medvirker aktivt, for eksempel ved 
planlægning af rejse eller køb af flybillet. Det bør i den forbindelse præciseres, at personer, som 
arrangerer eller på anden vis bidrager til et ufrivilligt udlandsophold skal kunne straffes herfor, 
såvel som for at undlade at oplyse myndighederne om, at en person er sendt på ufrivilligt 
udlandsophold.
Regeringen bør styrke mulighederne for at returnere til Danmark, så personer, der ønsker at 
returnere fra et ufrivilligt udlandsophold, også i praksis kan få økonomisk hjælp til det,
selvom de
ikke selv har mulighed for at afholde udgifter hertil.
11
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0012.png
Anbefaling 11: Ufrivillige udlandsophold
I forlængelse heraf bør regeringen tage initiativ til, at det ved lov gøres muligt at pålægge de 
ansvarlige at betale for ofrets hjemtransport. Dette skal også gælde, hvis personen, som sendes 
på ufrivilligt udlandsophold, er over 18 år. 
Regeringen bør tage initiativ til, at det gøres muligt at straffe personer, som vurderes at være i 
stand til at bringe et igangværende ufrivilligt udlandsophold til ophør, men som efter påbud fra 
myndighederne nægter at samarbejde herom, for eksempel ved dagbøder eller lignende 
foranstaltning.
Regeringen bør sikre, at ambassader, som dækker områder, der kan formodes at have en høj 
frekvens af ufrivillige udlandsophold, udstyres med en regional rådgiver, som efter svensk og 
norsk forbillede skal have fokus på at hjælpe personer, som er på ufrivilligt udlandsophold, med at 
vende hjem.
Regeringen bør sikre, at der fra dansk side tages initiativ til at styrke samarbejdet med de øvrige 
nordiske lande, og at der i relevant omfang indgås formaliserede samarbejdsaftaler. 
Regeringen bør sikre, at der bliver etableret støttetilbud til personer, som har været på ufrivilligt 
udlandsophold, og at disse tilbud tager højde for, at personer, som er returneret til Danmark, kan 
have behov for hjælp til at blive reintegreret i det danske samfund.
12
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 3: Undervisning
Kommissionen anbefaler, at alle unge skal modtage
undervisning om æresrelateret vold og social kontrol 
og frihedsrettigheder på ungdomsuddannelserne som 
led i den eksisterende undervisning, og at der oprettes
et nationalt korps, der tilbyder målrettet og særskilt 
undervisning i emnerne på udvalgte skoler.
13
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0014.png
Anbefaling 3: Undervisning
Løsningsforslag
Regeringen bør sikre, at der på alle ungdomsuddannelser undervises i specifikke problemstillinger 
relateret til æresrelateret vold og social kontrol og frihedsrettigheder som led i undervisningen i 
eksisterende fag, for eksempel i medborgerskabs-, samfundsfags-, religions- og
seksualundervisning
Regeringen bør sikre, at det etableres et korps af undervisere, eventuelt under MÆRK, der kan 
holde oplæg om og undervise i æresrelaterede vold og social kontrol samt om dannelse og 
frihedsrettigheder på udvalgte ungdomsuddannelser, hvor der er størst risiko for æresrelateret 
vold og social kontrol blandt eleverne. Et fokus på udvalgte ungdomsuddannelser skal sikre et 
målrettet fokus og optimal udnyttelse af ressourcer.
Skolerne kan udpeges på baggrund af en række objektive kriterier, for eksempel 
elevsammensætning og trivselsparametre.
Regeringen bør sikre, at der udarbejdes undervisningsmateriale om æresrelateret vold og social 
kontrol, som gøres tilgængeligt på emu.dk. Der bør desuden foretages en gennemgang af 
eksisterende materiale med henblik på at sikre, at det er opdateret med den nyeste viden og 
understøtter målsætningen om, at undervisningen skal gøre de unge bekendt med æresrelateret 
vold og social kontrol som en udfordring.
14
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 4: Uddannelsesinstitutioner
Kommissionen anbefaler, at uddannelsesinstitutioner aktivt
bekæmper æresrelateret vold og social kontrol. Det bør 
sikres, at der på institutionerne ikke er strukturer, der støtter 
op om udøvelsen af vold og æresrelateret social kontrol, 
hvorfor det eksisterende tildækningsforbud, som gælder på 
offentligt sted, også bør gælde på uddannelsesinstitutioner. 
Ungdomsuddannelserne bør formulere relevante strategier 
og i visse tilfælde beredskabsplaner, så de tager højde for 
æresrelateret vold og social kontrol
.
15
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 4: Uddannelsesinstitutioner
Løsningsforslag
Et flertal af kommissionens medlemmer foreslår, at regeringen bør tage initiativ til ved lov at 
indføre regler for uddannelsesinstitutionernes forpligtigelser i forhold til at sikre, at indretningen 
af og aktiviteterne i refleksionsrum og lignende – både principielt og i praksis- inviterer til alle 
uanset køn, etnicitet og religion, og at alle har mulighed for at anvende rummene på lige vilkår. 
Der bør efterfølgende føres tilsyn med, at uddannelsesinstitutionerne overholder disse 
forpligtigelser.
Fem af kommissionens medlemmer foreslår i tillæg hertil, at regeringen tager initiativ til at 
undersøge, hvorvidt det er muligt indenfor rammerne af Den Europæiske 
Menneskerettighedskonvention at indføre et forbud mod, at offentlige uddannelsesinstitutioner 
stiller lokaler til rådighed for religionsudøvelse.
To af kommissionens medlemmer foreslår alene, at uddannelsesinstitutionerne opfordres til at 
sikre, at reflektionsrum og lignende anvendes efter formålet.
Regeringen bør sikrer, at relevante uddannelses- og undervisningspolitikker vægter hensynet til 
undervisningsfriheden samt værdien af religions- og kulturkritik højere end hensynet til individers 
grænser for, hvornår en udtalelse kan anses for krænkende eller stødende.
16
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0017.png
Anbefaling 4: Uddannelsesinstitutionerne
Løsningsforslag:
Uddannelsesinstitutionerne bør naturligvis fortsat have til opgave at begrænse udtalelser, som er 
åbenbart ulovlige, som krænker privatlivets fred eller som udgør chikane, trusler eller forfølgelse af 
enkeltpersoner eller grupper.
Regeringen bør tage initiativ til at udvide anvendelsesområdet for tildækningsforbuddet, så loven også 
gælder ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Tildækningsforbuddet indebærer et 
forbud mod på offentligt sted at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet medmindre, der 
foreligger et anerkendelsesværdigt formål
Alle ungdomsuddannelsesinstitutioner bør sikrer, at deres eksisterende strategier (for eksempel 
antimobbe strategier) inkludere et fokus på æresrelateret vold og social kontrol.
På udvalgte ungdomsuddannelser, hvor der vurderes størst risiko for æresrelateret vold og social 
kontrol blandt eleverne, bør regeringen stille krav om udarbejdelse af konkrete beredskabsplaner. En 
beredskabsplan skal både kunne informere om håndtering af konkrete bekymringer på individniveau, 
brobygge til eksisterende kommunale tilbud og informere om konkrete tiltag til at håndtere 
selvsegregering og æresrelateret vold og social kontrol.
Skolerne skal udpeges på baggrund af en række objektive kriterier, for eksempel elevsammensætning og 
trivselsparametre.
17
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 7: Trossamfund
Kommissionen anbefaler, at anerkendte trossamfund i
Danmark bør redegøre for trossamfundets syn på 
ægteskab og skilsmisse og bør kunne miste deres 
anerkendelse, hvis de udøver eller medvirker til 
udøvelse af æresrelateret vold og social kontrol
.
18
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0019.png
Anbefaling 7: Trossamfund
Løsningsforslag
Trossamfundsloven bør stille krav til trossamfund, som ønsker anerkendelse, om, at de redegør 
for trossamfundets syn på ægteskab og skilsmisse. De indsamlede oplysningerne skal gøres 
offentligt tilgængelige.
Regeringen bør sikre, at det er muligt at afvise anerkendelse af trossamfund, hvis trossamfundets 
syn på ægteskab og skilsmisse ikke er forenelige med grundlæggende, lovsikrede og demokratiske 
rettigheder.
Regeringen bør sikre, at det er muligt at tilbagekalde en vielsesbemyndigelse fra personer, som i 
konkrete tilfælde har bidraget til at forhindre at kvinder, der ønsker skilsmisse, kan opnå dette. 
Såfremt det er muligt inden for de gældende regler, bør regeringen sikre, at der er tilstrækkelig 
fokus på, at der kan inddrages vielsesbemyndigelse fra personer, i fald de i konkrete tilfælde har 
udøvet eller medvirket til udøvelse af æresrelateret vold og social kontrol. 
Trossamfundsloven bør forpligte trossamfund til i relevante tilfælde at oplyse om relevant 
lovgivning i Danmark, herunder retten til skilsmisse, og i den forbindelse henvise til relevante
myndigheder.
19
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 8: Ægteskab og skilsmisse
Kommissionen anbefaler, at der indføres forbud mod 
fætter- kusine ægteskaber, og at gældende lovgivning 
præciseres, således at det i alle tilfælde er strafbart at 
bruge krav om tilbagebetaling af medgift og andre
former for pression som fastholdelse
.
20
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0021.png
Anbefaling 8: Ægteskab og skilsmisse
Løsningsforslag
Regeringen bør tage initiativ til at indføre et forbud imod, at der indgås ægteskaber mellem 
beslægtede personer i form af fætter-kusine-relationer. 
Regeringen bør sikre, at straffelovens § 260, stk. 2, eller § 243 vil kunne finde anvendelse i sager, 
hvor der ikke foreligger et konkret dokument med en ’ægteskabs- eller skilsmissekontrakt’, men 
hvor krav om tilbagebetaling af medgift alligevel benyttes som et redskab til fastholdelse.
21
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
Anbefaling 13: Viden
Kommissionen anbefaler, at der udarbejdes en fælles statslig 
data- og analysestrategi inden for æresrelateret vold og 
social kontrol, som skal udbredes til øvrige relevante aktører 
for at skabe en mere systematisk og fyldestgørende 
dataindsamling på området. Samtidig bør der løbende 
evalueres på effekten af lovgivning og initiativer på området, 
ligesom området bør gøres til genstand for yderligere 
undersøgelser og forskning.
22
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0023.png
Anbefaling 13: Viden
Løsningsforslag
Regeringen bør efter en årrække, for eksempel fem år, evaluere, om den lovgivningsmæssige og 
institutionelle indsats imod æresrelateret vold og social kontrol har medvirket til at nedbringe 
udfordringerne og foretage eventuelle nødvendige justeringer. Evalueringerne skal gentages 
periodisk fremadrettet og forelægges for Folketinget, regeringen og øvrige relevante aktører. 
Evalueringerne bør desuden gøres tilgængelig for offentligheden. 
Regeringen bør sikre, at der nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe, som med inddragelse af 
relevante eksperter, skal udarbejde en data- og analysestrategi på området for æresrelateret vold 
og social kontrol. Strategien bør indeholde: 1. Kortlægning af hvilke relevante data, der registreres 
i dag.
2.
Oplæg til standardiserede begreber og kategoriseringer. 3. Kortlægning af hvordan der 
kan iværksættes en mere systematisk og fyldestgørende dataindsamling på området. 4.
En plan,
der tager højde for behovet for løbende monitorering og øget forskning. 
23
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 72: Præsentation fra møde med Kommissionen for den glemte kvindekamp 11/3-25
2988658_0024.png
Anbefaling 13: Viden
Det bør overvejes at udvide statistikudgivelser og undersøgelser, som Det Nationale 
Integrationsbarometer, Undersøgelse om vold i nære relationer samt 
Medborgerskabsundersøgelsen. 
Regeringen bør sikre, at relevant rå data er tilgængeligt for forskere. 
Regeringen bør sikre, at politiet systematisk registrerer i sagsstyrings systemet (POLSAS) og sikre, 
at der er søgenøgler for alle relevante fænomener i relation til æresrelateret vold og social 
kontrol.
Regeringen bør understøtte, at der igangsættes mere praksisnær forskning i emner relateret til 
æresrelateret vold og social kontrol. Se bilag for forslag til emner, der bør belyses yderligere. 
Regeringen bør tage initiativ til at iværksætte en kortlægning af eksisterende kommunale 
indsatser mod æresrelateret vold og social kontrol med henblik på, at sikre et systematisk 
vidensgrundlag og overblik over hvilke initiativer, der findes, og om de virker efter hensigten.
24