Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 62
Offentligt
2981319_0001.png
Handlingsplan
mod racisme
FEBRUAR 2025
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0002.png
Februar 2025
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0003.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hvad er racisme?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Diskrimination mod grønlændere i Danmark – et overset problem
Mere viden om racisme i Danmark
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
6
7
10
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Børn og unge – samvær styrker forståelsen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Styrkelse af indsatsen mod diskrimination og racisme i nattelivet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Styrkelse af indsatsen mod diskrimination og racisme på arbejdsmarkedet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Et boligmarked med mindre diskrimination
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
Hadforbrydelser og racistisk motiveret ekstremisme
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
Det fælles ansvar
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
Digital demokratisk dannelse som værn mod racisme
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
Bekæmpelse af racisme i internationale fora
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0004.png
4
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Forord
Racisme har ingen plads i Danmark . Og vi har grund
til at være stolte af vores samfund . Der er allerede
i dag iværksat en række konkrete foranstaltninger,
der skal modvirke forskelsbehandling og racisme .
Den vedholdende indsats, som myndigheder og
civilsamfund dagligt lægger for dagen, er med til
at bevirke, at Danmark står forrest i kampen mod
racisme . For racisme er udansk .
Alligevel oplever nogle borgere i Danmark stadig at
blive behandlet dårligt på grund af deres baggrund .
Nogle gange sker det åbenlyst og andre gange mere
skjult . Og racisme kan ramme alle . Både etniske
danskere og minoriteter .
Det er noget af det allermest grundlæggende i
vores velfærdssamfund, at alle i Danmark skal
vokse op med de samme muligheder her i livet, og
at ens baggrund ikke dikterer ens fremtid .
Når mennesker bliver behandlet dårligere på grund
af racisme, bliver mulighederne for at udfolde livet
i frihed i fællesskabet hindret . Det gælder altid
- uanset om racismen rammer minoriteter eller
majoritetsbefolkningen .
Racisme skader sammenhængskraften i Danmark
og slår – hver gang nogen udsættes for den – en
flig af den fælles forståelse, vi har med hinanden .
Det kan ingen af os være tjent med .
Indsatsen mod racisme er en vigtig del af inte-
grationsindsatsen . Vi stiller høje krav og har store
forventninger til dem, der kommer hertil og ønsker
at leve deres liv i vores land . Om at tage Danmark
og danske værdier til sig – det har man selv ansva-
ret for . Men vi har som samfund ansvaret for, at
de, som vælger Danmark og fællesskabet til, ikke
bliver holdt uden for på grund af fordomme og
diskrimination .
Der gøres allerede meget for at bekæmpe racisme .
Eksempelvis er politiets indsats mod hadforbry-
delser blevet styrket gennem de seneste år . Det er
forbudt at diskriminere på baggrund af race og nati-
onal oprindelse, og mange organisationer gør hver
dag en uvurderlig indsats for at bekæmpe racisme
og støtte ofrene, ligesom de også har leveret værd-
satte forslag til arbejdet bag denne handlingsplan .
Men vi er ikke i mål . Derfor ønsker regeringen at
øge indsatsen og styrke fokus ved at lægge nye
initiativer oven på alt det, der gøres i dag . Derfor
præsenterer regeringen nu den første handlings-
plan mod racisme siden 2010.
Det er regeringens håb, at handlingsplanen vil
udgøre et nyt, væsentligt skridt i vores fælles kamp
mod racisme og samtidig skabe en ny og nødvendig
debat om, hvad der forstås som racisme . Og lige så
væsentligt – debat om, hvad der ikke forstås som
racisme .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0005.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
5
Racisme må ikke forstås
rent teoretisk eller så bredt,
at begrebet reelt mister sin
betydning
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0006.png
6
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Hvad er racisme?
Der findes mange forskellige holdninger til, hvor-
dan man forstår racisme . Racismebegrebet er i
dag blevet til en ideologisk kampplads, hvor der
er grundlæggende uenighed om, hvad racisme er,
hvordan den kommer til udtryk, og hvordan racisme
bør bekæmpes .
Der findes dog i både dansk og international ret
bestemmelser, der på hver sin måde er med til at
definere racisme og danner rammen for offentlige
myndigheders arbejde med at bekæmpe racisme .
Det drejer sig bl .a . om FN’s konvention om at
bekæmpe alle former for racediskrimination, lov om
etnisk ligebehandling, forskelsbehandlingsloven,
grundlovens § 70, Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 14, og straffelovens §
266 b (den såkaldte racismeparagraf).
Der er argumenter både for og imod at lave en
mere entydig definition af racisme i regeringens
handlingsplan . På den ene side vil en definition
give myndighederne et pejlemærke og skabe større
klarhed over, hvad der forstås ved racisme . På
den anden side risikerer man hermed at udelukke
reelle udslag af racisme og hæmme en vigtig sam-
fundsdebat om, hvordan vi møder hinanden som
mennesker .
Det er i regeringens øjne væsentligt, at der fortsat
er plads til en fri debat om, hvordan racisme skal
forstås, og hvordan den kommer til udtryk, og at
den debat ikke bør hæmmes unødigt . Regeringen
finder det på den baggrund hensigtsmæssigt, at
danske myndigheders arbejde med at bekæmpe
racisme fortsat tager udgangspunkt i de definitio-
ner, der allerede findes i dansk og international ret .
Ikke alting er racisme
Racisme må ikke forstås rent teoretisk eller så bredt,
at begrebet reelt mister sin betydning . Det kan
være med til at svække den folkelige opbakning til
kampen mod racisme, der er nødvendig, hvis vi skal
nå videre mod målet om et Danmark uden racisme .
Lige så væsentligt det er at påtale racisme, lige
så væsentligt er det, at ikke alting bliver gjort til
racisme . En meget bred forståelse udvander racis-
mebegrebet og er med til at svække opmærksom-
heden på alvorlige tilfælde af racisme, der kan have
meget alvorlige konsekvenser .
En for bred forståelse af racisme kan lægge for
mange begrænsninger i vores omgang med hin-
anden . Det gælder i mødet mellem to mennesker,
hvor en for bred forståelse hurtigt kan forhindre
sund nysgerrighed og interesse for hinandens bag-
grund . Det samme gælder også for samfundet som
helhed . Det er afgørende, at der i et demokratisk
samfund er en fri debat om alle væsentlige sam-
fundsspørgsmål . Og beskyldninger om racisme bør
aldrig bruges til at undertrykke legitime holdninger .
Det er ikke racistisk at ønske sig en stram udlæn-
dingepolitik for at værne om sammenhængskraften
i Danmark eller udøve legitim religionskritik .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0007.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
7
Diskrimination mod
grønlændere i Danmark
– et overset problem
Danmark og Grønland deler en fælles historie . Det
er en kompleks historie, der udspringer af et ulige
magtforhold . Og på trods af det gode forhold lan-
dene imellem har historiens skyggesider sat sine
spor .
Der er i dag mange grønlændere, der bruger hele
eller dele af deres liv i Danmark . Som enten stu-
derer eller arbejder i Danmark . Mange har gode
oplevelser i Danmark, men desværre ikke alle . Og
fordomme og diskrimination mod grønlændere kan
desværre være en del af forklaringen .
Mange i Danmark har en forståelse af, at racisme
kun kan ramme bestemte grupper . Det gør, at vi
kan komme til at se væk fra den racisme, som også
findes – eksempelvis mod grønlændere .
Det er derfor på tide, at vi tager et opgør med for-
domme og diskrimination over for grønlændere i
Danmark . At vi tager afstand fra nedværdigende
bemærkninger og stereotype fordomme . En tæt
og respektfuld relation bygger på gensidig respekt
og ligeværdighed . Et opgør med fordomme og
diskrimination mod grønlændere vil være en del af
det løbende arbejde, der pågår med at sætte en ny
retning for forholdet landene imellem .
Derfor vil regeringen iværksætte en markant og
vedvarende indsats for at bekæmpe racisme og
fordomme mod grønlændere . Regeringen vil bl .a .
oprette en statslig enhed, der skal koordinere sta-
tens indsats for ligebehandling af herboende grøn-
lændere . Det vil øge muligheden for at koordinere
sager om grønlændere i Danmark, skabe en indgang
for dialog om ligebehandling med Grønlands Selv-
styre og centrale aktører på området og bidrage til
opbygning af en specialiseret viden om ligebehand-
ling af grønlændere i Danmark .
Ud over de midler, der allerede er afsat i forbindelse
med regeringens kommende handlingsplan mod
racisme, har regeringen besluttet at afsætte en
ramme på yderligere i alt 35 mio. kr. i årene 2025-
2028 til bekæmpelse af diskrimination mod herbo-
ende grønlændere .
Vi har en fælles opgave i at sikre, at alle i vores
rigsfællesskab behandles ordentligt og respektfuldt,
uanset hvem man er . Og uanset hvor man bor . Med
12 konkrete initiativer vil regeringen styrke tilliden
mellem befolkningerne inden for rigsfællesskabet
ved konkret at bekæmpe racisme og diskrimination
over for grønlændere i Danmark .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0008.png
8
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Konkrete initiativer
1. Oprettelse af en statslig enhed med
ansvar for koordinering af statens indsats for
ligebehandling af herboende grønlændere
Regeringen styrker ligebehandlingen af grønlæn-
dere i Danmark med oprettelsen af en ny statslig
enhed, der har ansvaret for at koordinere statens
indsats for ligebehandling af grønlændere i Dan-
mark . Enheden vil bidrage til et mere målrettet
og koordineret arbejde for ligebehandling af
grønlændere .
2. Ret til grønlandsk pas
Passet er en tydelig markør på ens ophav og
dermed ens nationale identitet . Regeringen har stor
forståelse for den særlige grønlandske identitetsfø-
lelse og har derfor givet mulighed for, at nationali-
teten i grønlandske pas fremover kan angives som
grønlandsk .
3. Dialog med efterskolerne om
vilkårene for grønlandske elever
Grønlændere, som benytter et af de formative
ungdomsår på at tage på efterskoleophold i Dan-
mark, skal ikke risikere at møde stigmatiserende
fordomme og diskrimination på baggrund af deres
oprindelse . Derfor vil regeringen tage initiativ til
en dialog med efterskoleforeningen for at skærpe
opmærksomheden på grønlandske unges vilkår og
trivsel under deres efterskoleophold .
4. Obligatorisk undervisning i rigsfællesskabet
En af de største barrierer for større tolerance og
mindre diskrimination mellem folk er manglende
viden. Regeringen har fra skoleåret 2023/2024
indført obligatorisk undervisning i Nordatlanten
og rigsfællesskabet i folkeskolens historiekanon .
Ambitionen er, at den obligatoriske undervisning i
rigsfællesskabet kan sikre, at de yngre generationer
får større viden og forståelse for rigsfællesska-
bets historie, herunder de knaster, der har været
gennem tiden .
5. Partnerskab om grønlandske
studerendes trivsel
En rapport fra Institut for Menneskerettigheder om
grønlandske studerendes oplevelse af studielivet
i Danmark fremhæver, at grønlandske studerende
mødes med fordomme i danske studiemiljøer . Rap-
porten sætter dette i sammenhæng med mistrivsel
på de videregående uddannelser . Uddannelses- og
Forskningsministeriet vil etablere et partnerskab
med de videregående uddannelsesinstitutioner og
øvrige centrale aktører, herunder de grønlandske
huse og studenterorganisationen Avalak, som skal
styrke grønlandske studerendes trivsel på vide-
regående uddannelser i Danmark . Formålet med
partnerskabet er at skabe dialog og videndeling
om udfordringerne, identificere konkrete relevante
projekter og initiativer og følge udviklingen på
området .
6. Grønlandspuljen
Der oprettes en pulje målrettet civilsamfundspro-
jekter mv ., der har til formål at understøtte indsat-
ser, som aktivt bekæmper fordomme og diskrimina-
tion over for herboende grønlændere .
7. Styrkelse af tolkning til grønlændere i Danmark
Med aftalen om finansloven for 2024 udmøntes
der 6 mio. kr. i perioden 2024-2027 fra Nordat-
lantpuljen med det sigte, at viden og formidling om
tolkning til grønlændere i Danmark udbredes og
styrkes . God tolkning kan medvirke til at mindske
misforståelser og forbedre behandling af grønlæn-
dere i Danmark .
8. Afdækning af mulighederne for
at skabe bedre rammer for tolkes
muligheder for at deltage i kurser
Der blev med aftalen om finansloven for 2024 afsat
6,0 mio. kr. i perioden 2024-2027 fra Nordatlant-
puljen til en ansøgningspulje til viden og formidling
om tolkning til grønlændere i Danmark . Midlerne
kan også anvendes til kompetenceløft af tolke, fx
gennem kurser . Regeringen ønsker derudover at
undersøge, om det er muligt at skabe bedre rammer
for, at tolke, der giver tolkning til grønlændere, kan
deltage i kursusforløb mhp . kompetenceløft . Arbej-
det vil have til formål at afdække mulighederne for,
at kompensere tolkene for tab af løn under disse
kursusforløb .
9. Undersøgelse af oplevet racisme
blandt grønlændere bosat i Danmark
Viden om racisme mod grønlændere og dens
udbredelse skal styrkes markant . Derfor vil der
blive gennemført en omfattende undersøgelse, der
kan belyse den oplevede racisme mod grønlændere
bosat i Danmark .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0009.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
9
Danmark og Grønland deler en
fælles historie. Det er en
kompleks historie, der
udspringer af et ulige
magtforhold. Og på trods af
det gode forhold landene
imellem har historiens
skyggesider sat sine spor
10. Mulighed for at få hjælp på grønlandsk,
hvis man oplever diskrimination
Institut for Menneskerettigheder vil sikre, at det
fremover bliver muligt at henvende sig til Diskri-
minationslinjen på grønlandsk . Linjen er en rådgiv-
ningsmulighed rettet mod personer, der har oplevet
diskrimination .
11. Videreførelse af puljen til en
styrket beskæftigelsesindsats for
ledige grønlændere i Danmark
Der kan være særlige barrierer for at komme i
arbejde, hvis man er grønlænder i Danmark . Derfor
videreføres puljen, der er afsat til en særlig indsats
for grønlændere uden arbejde, så den også kan
understøtte kommunernes arbejde på området i
2026-2028.
12. Øget støtte til De Grønlandske Huses arbejde
Regeringen ønsker at afsætte midler til et driftstil-
skud til De Grønlandske Huse, der er beliggende i
Aalborg, Aarhus, København og Odense .
Det er derudover vigtigt for den danske regering at få skabt de bedst mulige betingelser for, at Grønland
og Danmark i fællesskab kan drøfte, hvordan man bedst muligt kan håndtere Naalakkersuisuts opfordring
til den danske regering om at undersøge, hvorvidt herboende grønlændere ønsker anerkendelse som nati-
onalt mindretal .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
Mere viden om racisme
i Danmark
Der er stor debat om udbredelsen af racisme i Dan-
mark . Nogle mener, at Danmark grundlæggende
er et racistisk samfund, mens andre afviser alle
beretninger om racistiske oplevelser fra etniske
minoriteter .
Hvis vi skal komme racismen til livs, er det vigtigt,
at diskussionen står på et solidt grundlag af viden .
Et bredere vidensgrundlag kan give myndighe-
derne og civilsamfundet ekspertise og indsigt i
udviklingen og samtidigt udgøre et bedre udgangs-
punkt for at prioritere indsatsen . Øget viden kan
samtidig bidrage til en mere kvalificeret debat i
offentligheden .
Med fire konkrete initiativer vil regeringen styrke
monitoreringen og vidensgrundlaget samt skabe
bedre adgang til eksisterende viden, så myndighe-
der, civilsamfund og borgere har bedre forudsæt-
ninger for at tage debatten om racisme og tage nye
skridt for at komme racisme til livs .
Med oprettelsen af et racismebarometer styrkes
monitoreringen af racisme specifikt, og udviklingen
af nye metoder til at måle omfanget af racisme og
etnisk diskrimination vil skabe et endnu mere solidt
grundlag for at konsolidere viden på området yder-
ligere ud fra en høj metodemæssig standard .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0011.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
11
Hvis vi skal komme racismen til
livs, er det vigtigt, at
diskussionen står på et solidt
grundlag af viden
Konkrete initiativer
13. Måling af etnisk diskrimination i Danmark
Der gennemføres en måling af etnisk diskrimination
i Danmark, der har til formål at styrke det aktuelle
vidensniveau . På den baggrund kan myndighe-
der, interessenter og offentligheden få et indblik i
omfanget af udfordringerne med etnisk diskrimina-
tion og racisme i Danmark .
13.1 Forskningsprojekt om nye metoder
til at måle etnisk diskrimination
Der igangsættes et forskningsprojekt, der har til
formål at udvikle nye metoder til at måle etnisk
diskrimination .
Udviklingen af nye metoder skal sikre mere præcise
målinger af etnisk diskrimination ud fra den nyeste
og mest aktuelle viden . Med projektet understreges
vigtigheden af velunderbyggede metoder i afdæk-
ningen af etnisk diskrimination .
14. Systematisk kortlægning af de seneste 10 års
forskning om racisme og etnisk diskrimination
Kortlægningen skal omfatte en oversigt over forsk-
ningens problemstillinger, metoder og resultater
samt forskningens publicering i fagfællebedømte,
videnskabelige tidsskrifter med fokus på tidsskrifter
af allerhøjeste internationale standard . Derudover
skal kortlægningen identificere områder, som de
seneste 10 års forskning i racisme og etnisk diskri-
mination i Danmark ikke belyser, og hvor der derfor
slet ingen viden eller ingen opdateret viden er .
15. Undersøgelse af racistisk
motiveret ekstremisme
De mest ekstreme og ideologiske former for
racisme skal belyses . Med målrettede casestudier
skal der stilles skarpt på racisme som virkemiddel
til radikalisering og rekruttering til ekstremisme, og
det skal belyses, hvor racismen findes inden for de
ekstremistiske miljøer .
16. Anvendelsesområdet for lov
om etnisk ligebehandling
Regeringen vil iværksætte en undersøgelse af, om
den valgte afgrænsning af anvendelsesområdet i lov
om etnisk ligebehandling har været dækkende og
ydet den forventede beskyttelse i de år, loven har
været gældende, eller om der har været områder
eller sager, som utilsigtet er faldet uden for lovens
anvendelsesområde .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0012.png
12
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Børn og unge – samvær
styrker forståelsen
Som en del af det daglige arbejde løfter danske
grundskoler og uddannelsesinstitutioner en vigtig
opgave med at lære elever og kursister demokra-
tiske værdier såsom tolerance, gensidig respekt
og åbenhed over for forskellighed . Alligevel kan
racisme og anden diskrimination komme til udtryk i
og omkring skoler og institutioner gennem forskel-
lige handlinger og med forskellige intentioner .
Skolen spiller en væsentlig rolle ift . at forebygge,
identificere og håndtere racisme, blandt andet fordi
man i skolen indgår i et fællesskab med andre, som
er anderledes end en selv .
Det fremgår også af folkeskolens og ungdomsud-
dannelsernes formålsbeskrivelser, at de skal forbe-
rede eleverne til at tage aktivt del i et samfund med
frihed og folkestyre . Deres virke skal være præget
af åndsfrihed, ligeværd og demokrati . Eleverne
skal dannes til at kunne begå sig i et mangfoldigt
samfund og have forståelse for, at deres handlinger
og udsagn kan have negative konsekvenser for
andre mennesker . Dette afspejles allerede i forskel-
lige fags emneområder, i vejledninger og i tilgænge-
ligt undervisningsmateriale .
Indsigt og forståelse kan ikke udelukkende tilegnes
i klasselokalet . Det fysiske møde og samvær med
mennesker, som har en anden baggrund og andre
normer og værdier, spiller en vigtig rolle i forhold til
at nedbryde fordomme og få forståelse for hinan-
dens forskellige livsvalg og handlinger .
Regeringen ønsker derfor at skabe initiativer, der
kan være medvirkende til at give kendskab og
skabe venskab gennem kulturmøder blandt børn og
unge . Nedenstående konkrete initiativer skal styrke
venskab og dermed kendskab til andre kulturer
og historie både inden for Danmarks grænser og i
Rigsfællesskabet .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0013.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
13
Konkrete initiativer
17. Venskabsklasser i et lille
land med store forskelle
Der afsættes midler til en pulje således, at grund-
skoler og gymnasier kan udvikle koncepter for
venskabsklasser eller venskabsskoler på tværs af
landet . Skolerne skal sammen udvikle konkrete
undervisningsforløb og projekter, planlægge gen-
sidige besøg, have digitale pennevenner eller lave
udveksling i forbindelse med erhvervspraktik, hvor
eleverne bor hos hinanden . Venskaberne mellem
skolerne eller klasserne skal etableres under hen-
syntagen til, at der skal være geografiske, kulturelle
og socioøkonomiske forskelle mellem skolerne og
elevgruppen . Alle venskaber skal indebære mindst
et gensidigt besøg hos hinanden, så eleverne får
indsigt i hinandens liv og hverdag i praksis .
18. Rejsepulje til Grønland og Færøerne
Der er på Børne- og Undervisningsministeriets
område etableret en rejsepulje til studieture til
Færøerne og Grønland 2023/2025, som kan søges
af offentlige institutioner, der udbyder gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelser eller forbere-
dende grunduddannelser . Puljens formål er at give
tilskud til, at flere studieture på ungdomsuddannel-
serne går til Færøerne og Grønland, og dermed øge
danske elevers kendskab til klima, teknologi, histo-
rie, kultur, sprog, sociale- og samfundsmæssige for-
hold og natur i de øvrige dele af rigsfællesskabet .
Det foreslås, at puljekriterierne ændres, så der
også kan gives tilskud til, at færøske og grønland-
ske elever kan komme på studieture til Danmark .
Initiativet skal ses i sammenhæng med initiativerne
Dialog med efterskolerne om vilkårene for grønlandske
elever
og
Obligatorisk undervisning i rigsfællesskabet
i
kapitlet
’Diskrimination mod grønlændere i Danmark
– et overset problem’.
19. Styrkelse af Jødisk Informationscenter
Jødisk Informationscenters grundlæggende opgave
er at nedbryde fordomme og forebygge antisemi-
tisme ved at informere om og undervise i jødedom,
jødisk historie og jødisk liv samt bygge bro mellem
minoriteter .
Der tildeles et driftslignende tilskud til Jødisk Infor-
mationscenter, således at centeret i højere grad kan
udbrede kendskabet til deres materialer og aktivi-
teter til skoler og uddannelser i hele landet . I dag
kan centeret kun stille deres skolerettede indsatser
gratis til rådighed for elever i Københavns Kom-
mune, idet hovedbevillingen kommer herfra . En
bredere geografisk udbredelse kunne f .eks . ske ved
at give Jødisk Informationscenter mulighed for at
oprette mindre satellitter i andre dele af Danmark
(f.eks. Odense og Aarhus) med henblik på, at cen-
trets aktiviteter og materialer vil kunne udbredes til
grundskoler og ungdomsuddannelser i flere dele af
landet .
20. Studieturspulje til koncentrationslejre
mv. målrettet gymnasiale uddannelser
Holocaust og andre folkedrab er blevet obligatorisk
kernestof i historieundervisningen på de gymna-
siale uddannelser fra skoleåret 2022/23. Holocaust
er et ekstremt eksempel på, hvad antisemitisme
kan medføre, og indsigt i Holocaust kan medvirke
til en større forståelse af farerne ved antisemitisme
og diskrimination - og at se og opleve denne histo-
rie kan styrke denne indsigt . Dette er dog udfordret
af, at der ikke findes tidligere koncentrationslejre på
dansk jord .
Det foreslås derfor at etablere en pulje til brug
for studieture på de gymnasiale uddannelser til
besøg i tidligere koncentrationslejre mv . En pulje
kunne være med til at øge elevernes kendskab til
Holocaust og antisemitisme, idet en sådan pulje vil
kunne anspore gymnasieklasser til at vælge desti-
nationer, hvor dette kan blive et element i turens
faglige indhold .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0014.png
14
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Styrkelse af indsatsen
mod diskrimination og
racisme i nattelivet
Det er en naturlig del af det at være ung i Danmark
at være en del af nattelivet . Alligevel er diskrimina-
tion i nattelivet almindeligt forekommende, og det
er særligt unge minoritetsetniske mænd, der ople-
ver at blive afvist i døren og ikke kan komme ind på
et diskotek eller en natklub . Det kan opleves både
ydmygende og frustrerende, at man ikke kan blive
lukket ind sammen med sine venner .
Det er en fælles opgave at bekæmpe diskrimination
i nattelivet . Og det er uacceptabelt i et samfund,
der skal være præget af tillid og inklusion, at nogle
restauratører ikke lever op til deres ansvar .
Regeringen anerkender det store arbejde, der er
gjort for frivilligt at bekæmpe diskrimination og
racisme i nattelivet . Regeringen har særligt noteret
sig Københavns Kommunes og Horestas ”Charter
for et natteliv uden diskrimination” .
Det er dog regeringens opfattelse, at der er brug
for at gøre mere for at bekæmpe diskrimination og
racisme og værne om et trygt og inkluderende nat-
teliv i Danmark . Regeringen vil derfor indføre nye
redskaber i kampen mod diskrimination i nattelivet .
Med to initiativer vil regeringen styrke rammerne
om en tryg og fordomsfri bytur med mere uddan-
nelse til dørmændene samt klare muligheder for
sanktioner over for restauratører, der diskriminerer .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0015.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
15
Det er en fælles opgave at bekæmpe
diskrimination i nattelivet. Og det er
uacceptabelt i et samfund, der skal
være præget af tillid og inklusion, at
nogle restauratører ikke lever op til
deres ansvar
Konkrete initiativer
21. Ansvarliggørelse af restauratører
(konsekvenser for alkoholbevilling)
Det er bevillingsmyndighederne, der træffer afgø-
relse om, hvorvidt en restauratør skal have tildelt
eller forlænget en alkoholbevilling . Bevillingsmyn-
dighederne kan i deres afgørelser lægge vægt
på samfunds-, ordens- og ædruelighedsmæssige
hensyn . Dette omfatter også afgørelser om for-
skelsbehandling fra Ligebehandlingsnævnet . Det
er vigtigt, at bevillingsmyndighederne er bekendte
med afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet, og
derfor skal afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet
vedrørende forskelsbehandling i restaurations-
miljøet sendes til orientering til den relevante
bevillingsmyndighed .
Risikoen for ikke at kunne få fornyet en alkoholbe-
villing vil understrege samfundets forventning om,
at diskrimination i nattelivet er uacceptabelt .
22. Styrkelse af dørmændenes kompetencer
Der udbydes et frivilligt suppleringskursus af to
dages varighed for dørmænd, som er uddannet
før april 2020. Kursets formål er, at dørmænd får
viden om, hvordan de kan møde og kommuni-
kere med grupper af mennesker med forskellige
kultur- og holdningsmæssige udtryksformer og
baggrunde uden at forskelsbehandle . Desuden vil
kurset bidrage med viden om, hvordan dørmænds
ageren generelt kan være med til at skabe tryghed
i nattelivet .
Kurset vil blive udbudt flere steder i landet .
Desuden udvikles undervisningsmateriale, og der
afholdes faglærerkonferencer samt fyraftensmøder,
som er åbne for alle dørmænd .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0016.png
16
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Styrkelse af indsatsen
mod diskrimination
og racisme på
arbejdsmarkedet
Det er både en gevinst for samfundet og for den
enkelte at være en del af arbejdsmarkedet . Og
arbejde er fundamentet for vores velfærdssamfund .
Derfor er det vigtigt, at muligheden for at bidrage
til samfundet gennem arbejdsmarkedet ikke afhæn-
ger af hudfarve eller etnicitet, og at det afgørende
er kompetencer .
Det er allerede forbudt for arbejdsgivere at lægge
vægt på fx race, hudfarve og etnisk oprindelse . Det
gælder både ved ansættelse, under ansættelsen
og ved afskedigelse . Alligevel er det velbeskrevet,
hvordan ansøgere med anden etnisk baggrund end
dansk fx stadig skal sende flere ansøgninger til et
job eller en læreplads end etniske danskere, selvom
de er lige så kvalificerede til at varetage jobbet .
Derfor vil regeringen se på mulighederne for at
iværksætte initiativer, der har til formål at modvirke
diskrimination af lærlinge og elever på erhvervs-
uddannelserne på baggrund af race og etnicitet .
Derudover vil regeringen iværksætte et initiativ,
der har fokus på en bredere forebyggelse af kræn-
kende adfærd på baggrund af etnicitet på landets
arbejdspladser .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0017.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
17
Det er vigtigt, at muligheden for
at bidrage til samfundet gennem
arbejdsmarkedet ikke afhænger
af hudfarve eller etnicitet, og at
det afgørende er kompetencer
Konkrete initiativer
23. Diskrimination i forbindelse med
ansøgning om lærepladser
Der er fortsat elever, der oplever, at deres etnicitet
spiller en rolle, når de søger læreplads . Børne- og
Undervisningsministeriet vil derfor fremadrettet
øge opmærksomheden på udfordringer omkring
diskrimination af lærlinge og elever .
24. Dialog med arbejdsmarkedets
parter om oplevet diskrimination i
forbindelse med jobansøgning
Der er fortsat jobansøgere, der oplever, at deres
etnicitet spiller en rolle, når de søger job . Beskæf-
tigelsesministeriet vil derfor tage emnet op med
arbejdsmarkedets parter for dels at øge parternes
opmærksomhed herpå, dels sammen med par-
terne at finde måder at imødegå udfordringen på .
Dialogen kan fx fokusere på mulighederne for at
komme diskrimination ifm . jobansøgning til livs via
konkrete erfaringer med best practice i forhold til
at øge rekruttering af personer med anden etnisk
baggrund .
25. Temamøder og kampagne om
krænkende adfærd på baggrund af
etnicitet på arbejdspladserne
Krænkende adfærd på baggrund af etnicitet
er et arbejdsmiljøproblem, der kan have store
konsekvenser både for den udsatte og for hele
arbejdspladsen .
Arbejdstilsynet vil – for at styrke viden om forebyg-
gelse af krænkende adfærd – afholde temamøder
og relancere kampagnen ’Tag snakken .’ Initiativerne
vil bidrage til dialogen mellem medarbejdere på
landets arbejdspladser og gøre opmærksom på den
hjælp, der er at hente hos Arbejdstilsynet .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0018.png
18
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Et boligmarked med
mindre diskrimination
Boligen er det faste holdepunkt i hverdagen og
udgør den naturlige ramme for en tryg tilværelse .
Derfor er det afgørende, at der reelt er lige adgang
til boligmarkedet .
Det private lejemarked udgør en sektor, hvor
der kan være særlig risiko for diskrimination . En
undersøgelse fra Ankestyrelsen fra 2015 viste bl.a.,
at ansøgere med mellemøstligt klingende navn i
gennemsnit skal sende 27 % flere ansøgninger end
ansøgere med danskklingende navne .
Det falder sammen med, at der er en relativt lav
andel indvandrere og efterkommere fra ikke-vest-
lige lande i private lejeboliger .
Som privat udlejer har man en vis frihed til at
vælge, hvem boligen skal udlejes til . Der kan være
flere grunde bag dette valg og ofte er de velbegrun-
dede . Udlejeren må dog ikke benytte etnicitet og
hudfarve i sin vurdering .
Der findes i dag enkelte undersøgelser om for-
skelsbehandling på boligmarkedet, men de er enten
relativt gamle eller mere overfladiske .
Derfor vil regering igangsætte en ny og dybdegå-
ende afdækning af, om der eksisterer et problem
med diskrimination på det private lejeboligmarked .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0019.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
19
Undersøgelsen skal bringe
eventuelle problemer med
diskrimination på boligmarkedet
frem i lyset
Konkrete initiativer
26. Indsats mod diskrimination i adgangen
til boliger - Undersøgelse af udlejning
til private lejere ved udlejere, der
administrerer 100 lejemål eller flere
Der iværksættes en undersøgelse af udlejningen
af private lejeboliger ved udlejere, der admini-
strerer 100 lejemål eller flere. Undersøgelsen
vil have særlig fokus på, om boligsøgende, der
ikke har et typisk dansklydende navn, oplever
forskelsbehandling .
Undersøgelsen skal derudover have fokus på andre
forhold, der kan gøre sig gældende ved udlejers
udvælgelse af nye lejere . Der afsættes også midler
til en efterfølgende oplysningskampagne .
Undersøgelsen skal bringe eventuelle problemer
med diskrimination på boligmarkedet frem i lyset .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0020.png
20
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Hadforbrydelser og
racistisk motiveret
ekstremisme
I Danmark skal der være plads til at være den, man
er . Racisme og diskrimination er aldrig acceptabelt .
Og hadforbrydelser er en af de groveste måder,
hvorpå racisme kan komme til udtryk .
Den seneste opgørelse af hadforbrydelser fra
Rigspolitiet viser, at vi som samfund stadig har en
udfordring med bekæmpelsen af hadforbrydelser .
I 2022 var der ifølge Rigspolitiets årsrapport vedr.
hadforbrydelser 487 registrerede hadforbrydelser.
Dertil kommer et mørketal med ikke anmeldte
hadforbrydelser .
Derudover viser en opgørelse fra Det Jødiske Sam-
fund, at der i 2023 er registreret 121 antisemitiske
hændelser, hvilket svarer til en stigning på 112
hændelser i forhold til 2022. Det er det højeste
antal antisemitiske hændelser, der nogensinde er
registreret i Danmark . Også her er det forvent-
ningen, at der er et mørketal, idet størstedelen af
antisemitiske hændelser ifølge det Jødiske Samfund
aldrig bliver indberettet . Denne udvikling er både
chokerende og bekymrende .
FN’s Agentur for Narkotika og Kriminalitet vurde-
rede i 2022, at racistisk motiverede terrorangreb
repræsenterer en stigende og alvorlig trussel mod
den nationale sikkerhed i mange medlemsstater . En
trussel, der har skabt et større behov for involvering
fra politi og efterretningstjeneste i forebyggelse og
bekæmpelse af racistisk motiveret ekstremisme,
dvs . radikalisering og voldelig ekstremisme, der er
inspireret og/eller motiveret af racisme.
Der har de seneste år været en øget indsats for at
styrke bekæmpelsen af hadforbrydelser . Politiets
og anklagemyndighedens indsats over for ofre for
hadforbrydelser blev styrket med flerårsaftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi for
2021-2023. Styrkelsen er bl.a. sket ved bedre og
mere oplysning om, hvornår en forbrydelse almin-
deligvis må anses for at være en hadforbrydelse,
gennem udarbejdelse af informationsmateriale
rettet mod ofre for hadforbrydelser samt organi-
sationer mv ., der rådgiver ofre for hadforbrydelser .
Herudover er politiets efteruddannelse i hadfor-
brydelser blevet styrket med henblik på at forbedre
politikredsenes håndtering af ofre for hadforbry-
delser i bl .a . anmeldelsessituationen og styrke den
samlede viden om hadforbrydelser i politikredsene .
Uddannelsen skal desuden medvirke til at sikre, at
flere hadforbrydelser identificeres og registreres
korrekt, således at der opnås et bedre datagrund-
lag på området . Samtidig har også anklagere, der
beskæftiger sig med hadforbrydelser, fået mere
viden om emnet. Med finansloven for 2024 er initi-
ativerne i flerårsaftalen blevet videreført i 2024.
Men vi er ikke i mål . Regeringen vil med seks
konkrete initiativer styrke indsatsen over for raci-
stisk motiveret ekstremisme og hadforbrydelser
yderligere .
Med øget samarbejde på tværs af instanser og
kulturer, øget fokus på registreringen af hadforbry-
delser, og styrket indsats mod racistisk motiveret
ekstremisme tages der et vigtig skridt mod de pola-
riserende tendenser . Tendenser, som regeringen
tager yderst alvorligt .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0021.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
21
Frontlinjemedarbejdere hos
politiet skal have de rette
kompetencer til at bekæmpe
racistisk motiveret ekstremisme
Konkrete initiativer
27. Styrkelse af samarbejdet med
civilsamfundsorganisationer på nationalt niveau
Med udvidelsen af Rigspolitiets samarbejdsforum
styrkes dialogen mellem relevante civilsamfunds-
aktører på området . Gennem konstruktiv og
respektfuld dialog kan den tværkulturelle forståelse
øges og derved mindske uhensigtsmæssige mis-
forståelser, der kan lede til racisme og i værste fald
hadforbrydelser .
28. Styrkelse af politiets registrering
af hadforbrydelser gennem løbende
udvikling og kvalitetssikring
Rigspolitiet har siden 2015 årligt udarbejdet en
rapport over omfanget af hadforbrydelser, som
er blevet anmeldt til politiet . Rapporten tager
udgangspunkt i en strafferetlig afgrænsning af
hadforbrydelser ud fra et såkaldt tvivls- eller forsig-
tighedsprincip . Det indebærer, at alle registrerede
sager, hvor der foreligger en indikation af et had-
motiv medtages i årsrapporten .
For at sikre den bedst mulige registrering af
anmeldte hadforbrydelser har politiet etableret en
proces og metode for registrering og kvalitetssik-
ring . Metoden understøtter politikredsenes indsats
mod hadforbrydelser og bidrager til, at der hurti-
gere kan etableres overblik over hadforbrydelser,
som er blevet anmeldt til politiet . Udvikling og
kvalitetssikringen af politiets moniteringsordning på
hadforbrydelsesområdet vil ske løbende i tæt dialog
mellem Rigspolitiet og politikredsene .
29. Kapacitetsopbygning af frontpersonale hos
politiet og andre relevante myndigheder med
fokus på racistisk motiveret ekstremisme
Frontlinjemedarbejdere hos politiet skal have de
rette kompetencer til at bekæmpe racistisk motive-
ret ekstremisme .
Derfor iværksættes skræddersyede opkvalifice-
ringsforløb hos henholdsvis politikredsene og
relevante danske myndigheder f .eks . i kriminalfor-
sorgen, frontpersonale på asylcentre, udrejsecentre
og/eller i psykiatrien.
30. Kapacitetsopbygning af politikredsene
i exit-samtaler med fokus på racistisk
motiveret ekstremisme
Initiativet styrker og videreudvikler Politiets Efter-
retningstjenestes (PET) målrettede, specialiserede
uddannelse af politifaglige medarbejdere med hen-
blik på bedre at kunne planlægge, udføre og følge
op på samtaleforløb med radikaliserede og eks-
tremistiske individer, hvor racisme er en væsentlig
motivation .
31. Styrkelse af den forebyggende indsats i
miljøer berørt af racistisk motiveret ekstremisme
PET’s forebyggelsescenter styrker indsatsen
for at forebygge polarisering og racistisk
motiveret ekstremisme i de relevante miljøer.
Indsatsen vil også styrke kapaciteten til at håndtere
egen sikkerhed hos personer, organisationer og
institutioner, som kan være særligt udsatte for at
blive ofre for racistisk motiveret ekstremisme .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0022.png
22
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Det fælles ansvar
Det er i mødet med hinanden, at vi udvikler os
som individer og som samfund . I foreningerne,
frivillige organisationer og i det øvrige civilsamfund
mødes danskerne på tværs af skel og vilkår . Og
det er ofte her, at barrierer og fordomme ned-
brydes . Og vi lykkes ikke med at komme videre i
kampen mod racisme i alle dele af samfundet uden
civilsamfundet .
På den baggrund iværksættes et initiativ, som har
til formål at understøtte civilsamfundets bidrag til
kampen mod racisme .
Regeringen vil med en pulje understøtte civilsam-
fundets indsats mod racisme og diskrimination .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0023.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
23
Vi lykkes ikke med at komme
videre i kampen mod racisme
i alle dele af samfundet uden
civilsamfundet
Konkrete initiativer
32. Øget støtte til civilsamfundets
kamp mod racisme
Kampen mod racisme skal ske på alle niveauer af
samfundet, og civilsamfundet gør i forvejen et stort
stykke arbejde . For at understøtte indsatsen opret-
tes der en pulje, der har til formål at understøtte
civilsamfundets kamp mod racisme .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0024.png
24
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Digital demokratisk
dannelse som værn mod
racisme
Globaliseringen og den teknologiske udvikling har
bragt hele verden tættere sammen . Det har aldrig
været nemmere at få kontakt med mennesker på
den anden side af jorden, end det er i dag . Det har
skabt nye muligheder for at udvikle den demokra-
tiske samtale . Men det har også skabt polarisering
og nye redskaber for folk, der vil splitte samfundet
i
os og dem .
Den hurtige digitale udvikling har også stor effekt
på de yngste generationers samværsform . De digi-
tale medier tilbyder børn og unge positive oplevel-
ser som underholdning, vidensdeling, fællesskab og
hurtig kommunikation . Men der er også alt, alt for
mange historier om ekskluderende og diskrimine-
rende adfærd online .
Regeringen ønsker, at alle skal have lige mulighed
for at deltage i den digitale demokratiske samtale .
Undersøgelser viser, at 65 % af alle Facebook-
brugere i Danmark afholder sig fra at skrive kom-
mentarer i en debat på grund af tonen, og at 36
% af brugerne har været udsat for nedsættende
og krænkende kommentarer, trusler eller seksuel
og digital chikane . Samtidig udgør lidt mere end
hver 20. kommentar på medier og politikeres Face-
booksider et sprogligt angreb . Angrebene er både
hyppigere og hårdere på politikernes sider . Dette
tyder på, at der er store udfordringer med vores
online-kultur .
Derfor vil regeringen iværksætte initiativer, der
har til formål at fremme den demokratiske, digi-
tale samtale, bekæmpe hadefuld tale og racistiske
ytringer, samt øge fokus på børn og unges digitale
dannelse og trivsel .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0025.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
25
På sociale medier udsættes
medborgere for racisme, hadtale
og diskrimination på grund af
deres etnicitet eller religion i
opslag og kommentarspor
Konkrete initiativer
33. Lige adgang til den demokratiske
samtale online
Sociale medier forbinder folk som aldrig før og giver
mange flere mulighed for at give deres mening
til kende . Men den demokratiske samtale online
udfordres samtidig af hadefuld tale og en hård
tone . Det er vigtigt, at alle frit kan deltage i den
offentlige debat, uanset om man tilhører majorite-
ten eller minoriteten i det danske samfund . På den
baggrund igangsættes en indsats for at bekæmpe
den hadefulde tale online samt fremme den lige
adgang til den offentlige digitale debat . Der skal
bl .a . gennemføres en analyse af nedsættende eller
krænkende kommentarers betydning for deltagelse
i den demokratiske samtale . Det skal også kortlæg-
ges, hvordan hadefulde ytringer kan begrænses,
ligesom der skal afholdes debatskabende aktivite-
ter om god tone i den offentlige debat .
34. Monitorering og imødegåelse af
racisme på tech-giganternes platforme
På sociale medier udsættes medborgere for
racisme, hadtale og diskrimination på grund af
deres etnicitet eller religion i opslag og kommen-
tarspor . Når den hårde tone rammer medborgere,
kan det medvirke til, at de trækker sig fra debatten
og dermed forringe diversiteten i den demokratiske
samtale .
Det er vigtigt, at alle frit kan deltage i den offent-
lige debat, uanset om man tilhører majoriteten
eller minoriteten i det danske samfund . Derfor er
der behov for at styrke indsatsen imod racisme på
tech-giganters platforme .
Der igangsættes derfor en indsats for at monitorere
og imødegå racisme på tech-giganternes platforme .
Indsatsen skal varetages af Mino Danmark, som
ydes et direkte tilskud til at gennemføre initiativet .
35. Børn og unges digitale dannelse og trivsel
Børn og unges brug af digitale medier giver mulig-
hed for positive oplevelser inden for underhold-
ning, vidensdeling og udvidelse af fællesskaber på
tværs af lande og kontinenter mv . Men brugen af
de digitale medier medfører også risiko for ubeha-
gelige oplevelser, som fx mobning, hadefuld tale og
racisme .
Med en oplysningskampagne sættes der derfor
fokus på børn og unges digitale dannelse og trivsel
– herunder, hvordan hadefuld tale og mobning kan
bekæmpes, og hvordan en god og inkluderende
tone kan fremmes blandt børn og unge online .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0026.png
26
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
Bekæmpelse af racisme
i internationale fora
Racisme er ikke et isoleret dansk fænomen . Tvært-
imod . Racisme er en udfordring i lande over hele
verden . Der er steder i verden, hvor racisme er
udbredt og har store konsekvenser for etniske
minoriteter . Derfor har vi en forpligtelse til ikke kun
at bekæmpe racisme herhjemme . Ved internationalt
udsyn og ved at stå sammen med ligesindede og
opbygge alliancer kan vi bidrage til at bekæmpe
racisme, uanset hvor den findes .
Danmarks udenrigspolitik bygger på demokrati og
grundlæggende frihedsrettigheder . Det er vores
afsæt, når vi engagerer os i verden . Danmark
fremmer menneskerettighederne gennem det mul-
tilaterale samarbejde i bl .a . EU og FN, som sætter
rammerne og definerer det fælles regelsæt på
menneskerettighedsområdet . Danmark er en ved-
varende og stærk støtte af grundlæggende men-
neskerettigheder, og Danmark søger at opbygge
alliancer og ligeværdige partnerskaber globalt . Vi
vil tage udgangspunkt i fælles interesser og indgå
i ligeværdig dialog . Danmark vil følge det inter-
nationale arbejde med bekæmpelse af racisme i
relevante, internationale fora og i bilaterale dialoger
med andre lande .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0027.png
HANDLINGSPLAN MOD RACISME
27
Danmark vil følge det internationale
arbejde med bekæmpelse af racisme
– herunder også gennem EU – i bl.a.
FN, Europarådet og OSCE
Konkrete initiativer
36. Danmark følger det internationale
arbejde med bekæmpelse af racisme
i bl.a. FN, Europarådet og OSCE
Danmark vil følge det internationale arbejde med
bekæmpelse af racisme – herunder også gennem
EU – i bl .a . FN, Europarådet og OSCE .
Således ser Danmark ikke kun anti-racisme som en
national opgave, men vil også følge det internatio-
nale arbejde på området og gå i dialog med andre
lande .
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om handlingsplanen mod racisme, fra udlændinge- og integrationsministeren
2981319_0028.png
Handlingsplan mod racisme
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Februar 2025
ISBN 978-87-93396-76-0 (trykt version)
ISBN 978-87-93396-77-7 (digital version)
Publikationen kan hentes på:
www .uim .dk
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail: uim@uim .dk
www .uim .dk