Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 31
Offentligt
2942062_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024
5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for, om der er er foretaget en konsekvensvurdering af lov-
forslaget i medfør af Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning om øvrige konse-
kvenser af lovforslaget, herunder overvejelser i forhold til grundloven, Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention, databeskyttelseslovgivningen eller almin-
delige retsprincipper, og hvis denne vurdering er foretaget, vil ministeren da frem-
lægge vurderingen?”
Svar:
Det fremgår af vejledning nr. 9964 af 23. november 2023 om lovkvalitet, pkt.
4.2.6.2, at lovforslag undertiden giver anledning til mere omfattende overvejelser
om forholdet til grundloven, Danmarks internationale forpligtelser eller databeskyt-
telsesforordningen og databeskyttelsesloven, og at der i sådanne tilfælde i hoved-
træk bør redegøres for disse overvejelser.
Beskæftigelsesministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har overvejet
lovforslagets forhold til grundloven, Danmarks internationale forpligtelser samt da-
tabeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, og har vurderet, at lovforsla-
get ikke giver anledning til mere omfattende overvejelser i relation hertil.
Det fremgår også af vejledning nr. 9964, pkt. 4.2.7. – 4.2.12, at lovforslaget skal
indeholde en række obligatoriske konsekvensvurderinger. Det drejer sig bl.a. om
en vurdering af forholdet til EU-retten.
Beskæftigelsesministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har i forbin-
delse med udarbejdelsen af lovforslaget vurderet indførelsen af arbejdspligten i for-
hold til EU-retten. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger under
pkt. 8.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0002.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 8. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren redegøre for, om forslaget om at indføre arbejdspligt står i et rime-
ligt forhold til formålet om at øge beskæftigelsen, altså om lovforslaget anses for at
overholde saglighedskriterierne, samt om det er proportionalt i forhold til beskæfti-
gelseseffektens størrelse, i lyset af, at Beskæftigelsesministeriets, at den positive
beskæftigelseseffekt vil være ganske begrænset (ca. 300 fuldtidspersoner) i forhold
til de 22.000 personer, som arbejdspligten vil omfatte?”
Svar:
Arbejdspligten har en markant og principiel betydning for regeringen. Med ar-
bejdspligten stiller vi krav om, at indvandrere, som ikke har fundet fodfæste på ar-
bejdsmarkedet, skal bidrage for deres ydelse i op til 37 timer om ugen. Vi ved, at
omtrent en tredjedel af alle de kvinder, der har modtaget kontanthjælp uafbrudt i 10
år, har ikke-vestlig baggrund. Det hverken kan eller bør vi acceptere som samfund.
Vi tror på, at arbejdspligten kan bringe disse borgere tættere på arbejdsmarkedet.
Vi har sammensat en model for arbejdspligten med fokus på at begrænse de med-
følgende administrative udgifter, men der vil være udgifter forbundet med at øge
kravene til en gruppe borgere, hvor mange i dag kun får en begrænset indsats.
Samlet set skønnes arbejdspligten i de økonomiske beregninger med betydelig
usikkerhed at medføre en positiv beskæftigelseseffekt på ca. 300 fuldtidspersoner.
Jeg mener, at det er et væsentligt skridt i den rigtige retning, når man tager mål-
gruppens nuværende arbejdsmarkedstilknytning i betragtning.
Indførelsen af arbejdspligt er et udtryk for en ny tilgang, som vi ikke har prøvet før.
Det er min opfattelse, at arbejdspligten både vil bringe flere mennesker i beskæfti-
gelse - samtidig med at det er godt for den enkelte, at samfundet stiller krav og vig-
tigt for børnene, at de ser deres forældre tage af sted om morgenen og bidrage til
samfundet.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0004.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 24. oktober 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 7 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren bekræfte, at personer der ikke har permanent ophold i Danmark
ikke er omfattet af integrationsindsatsen og afklaringsretten og derfor ikke kan
blive visiteret til fleksjob eller førtidspension?”
Svar:
Det er en betingelse for at få hjælp efter beskæftigelseslovgivningen, at man har
lovligt ophold i Danmark. Der er derimod ikke noget krav om permanent opholds-
tilladelse.
Afklaringsretten, som er en del af den indgåede
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
– flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst,
og som indføres med
lovforslag L 13, vil gælde ved siden af de øvrige gældende regler. Afklaringsretten
ændrer således ikke ved, at kommunen fortsat skal sikre, at personer får deres sag
forberedt til og forelagt kommunens rehabiliteringsteam, hvis de vurderes at være i
målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Alle nytilkomne udlændinge, som omfattes af arbejdspligten efter integrationslo-
ven, vil i introduktionsperioden være omfattet af integrationsloven og dermed
introduktionsprogrammet. Introduktionsperioden gælder de første fem år, hvor ud-
lændinge har lovligt ophold i Danmark, og retter sig således ikke mod udlændinge
med permanent opholdstilladelse.
Målgruppen for afklaringsretten er aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der er
fyldt 30 år, som har været i kontanthjælpssystemet i to år, og som ikke er omfattet
af integrationslovens regler om program. Udlændinge omfattet af integrationslo-
vens program omfattes således ikke af afklaringsretten. Baggrunden herfor er, at
der allerede i dag er et løbende fokus på at afklare situationen for nyankomne ud-
lændinge, som er omfattet af et program efter integrationsloven.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
I forhold til spørgsmålet om betingelser for tilkendelse af førtidspension kan det
oplyses, at der ikke er et krav om permanent opholdstilladelse for at kunne få til-
kendt førtidspension. Det er dog en betingelse, at de almindelige betingelser (stats-
borgerskab, bopæl og bopælstid) efter lov om social pension er opfyldt.
For personer med dansk statsborgerskab er det en betingelse, at man har haft fast
bopæl her i riget (Danmark, Grønland og Færøerne) i mindst tre år mellem det
fyldte 15. år og folkepensionsalderen
For personer, der ikke har dansk statsborgerskab, skal man have haft bopæl her i ri-
get i mindst 10 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen. Der optjenes
kun ret til social pension på baggrund af den tid, man har haft bopæl i Danmark.
Der er dog undtagelser hertil, fx for borgere fra andre EU/EØS-lande.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0006.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 8 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil ministeren i lyset af, at det fremgår af den politiske aftale, at nytteindsats vil
udgøre en betydelig aktivitet i arbejdspligten, og at man i lovforslaget har gjort me-
get for, at det kommer til at gå i den retning, ved at fjerne både varighedsbegræns-
ning og rimelighedskravet, udvide formålet med nytteindsats samt oprette det nye
tilbud ”særligt tilrettelagt nytteindsats” redegøre for, hvorfor det er vigtigt for rege-
ringen, at nytteindsats kommer til at fylde så meget, når der er ikke er evidens, der
tyder på, at det vil få bragt målgruppen tættere på arbejdsmarkedet?”
Svar:
Borgere, som er omfattet af arbejdspligten, skal som udgangspunkt bidrage i 37 ti-
mer om ugen. Det er en del af aftalen om arbejdspligt, som regeringen har indgået
med Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti, at hovedparten af disse timer
skal bruges i virksomhedsrettede tilbud, fordi borgerne skal opleve og lære at begå
sig i et arbejdsfællesskab, så de hurtigst muligt kan komme i ordinær beskæftigelse.
Derfor lægger vi med lovforslaget op til at øge kommunernes fleksibilitet således,
at de i højere grad kan bruge tilbud om nytteindsats, ligesom vi gør det muligt at
oprette et nyt kommunalt organiseret tilbud om særligt tilrettelagt nytteindsats for
at skabe tilstrækkelige virksomhedsrettede tilbud.
Derudover øger vi kommunernes fleksibilitet ved at afskaffe varighedsbegrænsnin-
gen og rimelighedskravet samt ved at udvide formålet med nytteindsats, så det også
kan tilbydes med henblik på, at borgeren får indblik i kulturen og normerne på det
danske arbejdsmarked.
Jeg tror på, at tilbud om nytteindsats og tilbud om særligt tilrettelagt nytteindsats
kan fungere som en jobtræningsbane, hvor borgerne får en struktureret hverdag og
lærer at indgå i et arbejdsfællesskab. Det er min overbevisning, at det kan være det
springbræt til arbejdsmarkedet, som målgruppen har brug for. Derudover kan ar-
bejdspligten også sammensættes af andre tilbud end nytteindsats eller særligt tilret-
telagt nytteindsats. Det kan for eksempel være virksomhedspraktik eller løntil-
skudsjob, ligesom ordinære timer også kan tælle med.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Samlet set mener jeg, at kommunerne har gode forudsætninger for at tilrettelægge
en indsats i arbejdspligten, som både er beskæftigelsesrettet og meningsfuld for den
enkelte.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0008.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 9 (L 12) hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velás-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren i lyset af, at der er lagt op til at nytteindsats skal være en betydelig
aktivitet i arbejdspligten for op mod 13.000 borgere, og at næsten alle de opgaver,
der i dag bliver udført i nytteindsatsen indenfor områder, der er overenskomstdæk-
kede, og at man med lovforslaget fjerner de værnsregler, i form af rimelighedskra-
vet og varighedsbegrænsningen, der er med til at beskytte mod fortrængning rede-
gøre for, om regeringen på den baggrund finder det realistisk at arbejdspligten ikke
kommer til at medføre fortrængning af ordinært ansatte?”
Svar:
Ligesom det er tilfældet i den aktive beskæftigelsesindsats i dag, så er det kommu-
nernes ansvar at sikre, at der ikke etableres nytteindsatser, som fortrænger ordinære
stillinger. Det fremgår også af lovforslaget. Jeg har tillid til, at kommunerne fortsat
kan løfte denne opgave.
Når det drejer sig om nytteindsatser, så er det afgørende, at opgaverne ligger ud
over det normerede serviceniveau hos den pågældende offentlige arbejdsgiver,
samt at der er tale om opgaver, der ellers ikke vil blive løst. Hvilke opgaver, det
kan være, vil altså variere fra kommune til kommune.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0009.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 10 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil ministeren i lyset af, at VIVE bl.a. har påpeget, at manglende faglige kvalifi-
kationer er en stor barriere for arbejdsmarkedsdeltagelse for arbejdspligtens mål-
gruppe redegøre for, hvorfor regeringen har valgt at lægge så store begrænsninger
på brugen af vejledning og opkvalificering i arbejdspligten, som jo ellers netop kan
give målgruppen nogen af de faglige kvalifikationer som arbejdsmarkedet efter-
spørger?”
Svar:
Det fremgår af aftalen om arbejdspligt, som regeringen har indgået med Danmarks-
demokraterne og Dansk Folkeparti, at borgere i arbejdspligten som udgangspunkt
skal bidrage i 37 timer om ugen. Vi ønsker, at hovedparten af disse timer bliver
brugt i virksomhedsrettede tilbud, fordi borgerne skal opleve at være en del af et
arbejdsfællesskab. Derfor er det en del af lovforslaget, at brugen af vejledning og
opkvalificering for denne gruppe borgere begrænses, således at virksomhedsrettede
tilbud, herunder nytteindsats, udgør en betydelig del af indsatsen i arbejdspligten.
Der indregnes ikke positive beskæftigelseseffekter efter gældende regneprincipper
af tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering.
Der vil dog fortsat være mulighed for, at kommunerne kan give forskellige tilbud
om vejledning og opkvalificering som led i arbejdspligten, hvis kurserne er korte
og har et klart og tydeligt beskæftigelsesrettet fokus, der kan føre til, at borgeren
kan påbegynde et konkret job.
Selvom adgangen til vejledning og opkvalificering begrænses, så vil nytilkomne
udlændinge, som er omfattet af program efter integrationsloven, fortsat skulle del-
tage i op til 15 timers danskuddannelse om ugen i den femårige introduktionsperi-
ode. Kommunerne vil også fortsat kunne give tilbud om danskundervisning og i
forbindelse hermed læse- og skrivekurser til borgere, som bliver omfattet af ar-
bejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats – ligesom i dag. Det vil så-
ledes omfatte de personer, der har været i Danmark i mere end 5 år.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Herudover vil kommunerne kunne give regne- og ordblindekurser efter lov om for-
beredende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne til borgere i
arbejdspligten, hvis det vurderes, at kurserne vil kunne føre til, at borgeren kan på-
begynde et konkret job.
Det er også vigtigt at understrege, at faglige kompetencer ikke kun tilegnes i et
klasselokale. Det er også noget, man kan opnå ved at blive en del af et arbejdsfæl-
lesskab. Med arbejdspligten understøtter vi, at disse borgere lærer at indgå på en
arbejdsplads og i et arbejdsfællesskab, hvor de får indblik i kulturen og normerne
på det danske arbejdsmarked. Jeg tror på, at det kan hjælpe borgerne til at få et
mere permanent fodfæste på det danske arbejdsmarked.
Endelig vil jeg nævne, at borgere i arbejdspligten også har mulighed for at gøre
brug af de virkelig gode uddannelsesmuligheder, vi har i Danmark. Hvis borgerne,
som er i målgruppen for arbejdspligten, overgår til for eksempel SU, integrations-
grunduddannelsen (igu) eller voksenlærlingeforløb, afgår de fra kontanthjælpssy-
stemet og dermed fra arbejdspligten.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0011.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 11 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det giver mening, at der ikke kan gives for-
forløb til f.eks. SOSU-uddannelsen, hvor der jo er mangel på arbejdskraft, samt
hvorfor disse forforløbsmuligheden ikke inddrages i lovforslaget?”
Svar:
Lovforslaget om indførelse af arbejdspligt betyder, at hovedparten af de 37 timer
om ugen, hvor borgeren som udgangspunkt skal deltage i en indsats i arbejdsplig-
ten, skal bruges i virksomhedsrettede tilbud. Derfor begrænses brugen af vejled-
ning og opkvalificering for borgere omfattet af arbejdspligten.
På trods af denne begrænsning vil kommunerne kunne give forskellige tilbud om
vejledning og opkvalificering som led i arbejdspligten, hvis kurserne er korte og
har et klart og tydeligt beskæftigelsesfokus, der kan føre til, at borgeren kan påbe-
gynde et konkret job.
En borger, som er omfattet af arbejdspligten, vil også fortsat kunne tage sig en ud-
dannelse på ordinære vilkår, herunder SOSU-uddannelsen, såfremt den pågældende
er kvalificeret hertil. Hvis en borger vælger at påbegynde en ordinær uddannelse og
overgår til SU eller påbegynder et igu-forløb med løn under praktik, vil borgeren
ikke længere være omfattet af arbejdspligten.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0012.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 12 (L 12) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil ministeren i lyset af, at ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
har lagt op til at frisætte kommunerne i forhold til hvilken indsats, de vil give til de
ledige, og at der er samtidig er lagt op til en besparelse på beskæftigelsesindsatsen
på 3 milliarder kr., og at beskæftigelsesministeren samtidig for kort tid siden orien-
terede Beskæftigelsesudvalget om, at mange kommuner allerede i dag har proble-
mer med at give virksomhedsrettede tilbud til ledige i det forudsatte omfang, og at
man på den anden side har arbejdspligten, hvor der stilles store krav til at kommu-
nerne skal sikre kontinuerlig indsats til målgruppen for arbejdspligten, redegøre
for, om der ikke en bekymring for, at opgaven med kontinuerlig indsats til mål-
gruppen for arbejdspligten kommer til at være på bekostning af andre grupper af le-
dige?”
Svar:
Grundlæggende er det en kommunal opgave at tilrettelægge og prioritere beskæfti-
gelsesindsatsen inden for de økonomiske og lovgivningsmæssige rammer. Arbejds-
pligten ændrer ikke på, at kommunerne fortsat skal efterleve de øvrige krav, der
bliver stillet i beskæftigelsesindsatsen.
Samtidigt er regeringen bevidst om, at beskæftigelsesindsatsen er blevet alt for pro-
cestung. Vi har derfor i regeringsgrundlaget fastlagt ambitiøse mål om at gennem-
føre en reform af beskæftigelsesindsatsen. Det skal bl.a. ske ved at nedlægge job-
centrene, sætte kommunerne fri af statslige proceskrav og prioritere de indsatser,
der hjælper ledige tættere på arbejdsmarkedet. På den måde får kommunerne frihed
til at tilrettelægge indsatsen med fokus på den enkelte borgers individuelle behov
og vilkår.
Jeg anerkender, at kommunerne står over for en stor opgave ift. at implementere ar-
bejdspligten. Men der er stadig behov for, at vi stiller større krav til nyankomne ud-
lændinge og til indvandrere, som er kommet til Danmark for mange år siden, men
som alligevel ikke er blevet en del af det arbejdende fællesskab. Det er til trods for,
at beskæftigelsen er rekordhøj, og at borgerne har de bedste vilkår for at finde et ar-
bejde.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Derfor indfører vi en arbejdspligt, hvor vi øger indsatsen betragteligt for en gruppe
borgere, som i alt for mange tilfælde har været overladt til sig selv. Det er både ri-
meligt for samfundet, og det er værdigt for den enkelte.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0014.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 13 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 13:
”Vil ministeren i forlængelse af orienteringen til Beskæftigelsesudvalget om udvik-
lingen på kontanthjælpsområdet jf. BEU alm. del bilag 280 (Folketingsåret 2023-
24) redegøre for, hvordan målgruppen for 37-timers arbejdspligt fordeler sig på
- Køn
- Alder
- Ledighedsperiode (opgjort på 1års intervaller)
- Visitationskategorier
- Antal år, hvor borgeren har været bosat i Danmark (opgjort på 1 års intervaller)?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at sammensætningen af karakteristika for kontant-
hjælpsmodtagere vil bevæge sig frem til lovforslagets forventede ikrafttrædelses-
tidspunkt. Der er tale om et øjebliksbillede, og det er først ved ikrafttrædelsen, at
den egentlige fordeling kendes. Det gælder også for den forventede målgruppe for
arbejdspligten.
Nedenfor vises karakteristika for de borgere, som forventes at blive kategoriseret
som mindstesatsmodtagere og omfattes af arbejdspligten, såfremt kontanthjælpsaf-
talerne var gældende i maj 2024, jf. også BEU alm. del bilag 280 (Folketingsåret
2023-24).
Med udgangspunkt i et nedslag i maj 2024 er omtrent 57 pct. kvinder og 43 pct.
mænd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kønsfordeling i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Køn
Kvinder
Mænd
Andel i pct.
57
43
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0015.png
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Størstedelen i den estimerede målgruppe er i alderen 30 til 49 år (50 pct.),
jf. tabel
2.
Tabel 2
Aldersfordeling i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten, maj 2024
Alder
Under 30 år
Mellem 30-49 år
Over 49 år
Andel i pct.
24
50
27
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. På grund af afrunding summer tallene ikke til 100
procent.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Tabel 3 viser fordelingen på visitationskategorier. Jobparate nedenfor indbefatter
visitationskategorierne job-, uddannelses- og åbenlyst uddannelsesparate. Største-
delen af mindstesatsmodtagere vurderes at være aktivitetsparate (67 pct.),
jf. tabel
3.
Tabel 3
Fordeling af visitationskategorier i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Visitationskategorier
Jobparate
1
Aktivitetsparate
Andel i pct.
33
67
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. 1) Åbenlys uddannelsesparate og
uddannelsesparate er opgjort som 'Jobparat', mens ukendt visitation er opgjort som 'Aktivitetsparat'.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Med udgangspunkt i den estimerede målgruppe for arbejdspligten fra maj 2024
skønnes omtrent 58 pct. at have tilbragt 10 eller flere leveår i riget,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Fordeling af leveår i Danmark i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Leveår i riget
0-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
Andel i pct.
1
4
2
3
2
2
3
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0016.png
6-7 år
7-8 år
8-9 år
9-10 år
10+ år
I alt
4
7
9
6
58
100
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. 1) Antal leveår er beregnet på baggrund af
samtlige leveår i Danmark, Grønland og Færørenerne. Her er ikke noget afbrydelseskriterie, hvorved
personen kan være udrejst og senere indrejst til Danmark igen. Perioden, hvor personen er udrejst, indgår
ikke i opgørelsen af antal leveår i Danmark, men tidligere perioder i Danmark indgår i opgørelsen af antal
leveår i Danmark. Der kan forekomme afrundinger.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Der er omtrent 10 pct. af mindstesatsmodtagere, som vil have en ydelsesanciennitet
på mere end ti år,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Fordeling af ydelsesanciennitet i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Ydelsesanciennitet
0-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
6-7 år
7-8 år
8-9 år
9-10 år
10+ år
I alt
Andel i pct.
19
23
14
7
6
5
5
4
4
3
10
100
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. Ydelsesancienniteten er beregnet på baggrund af
en kontanthjælpslignende ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp og SHO-ydelse) og afbrydelseskriteriet er
på en kalendermåned. Der kan forekomme afrundinger.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Som nævnt indledningsvis vil karakteristika for målgruppen ændre sig frem til
ikrafttrædelsestidspunktet. Dertil bemærkes, at detaljerede opgørelser ikke nødven-
digvis er repræsentative for fordelingen af karakteristika ud i tid.
Beregningsgrundlaget for en
ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontant-
hjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
tager udgangspunkt i data fra
2019. Det bemærkes, at køns-, og aldersfordelingen samt fordelingen mellem visi-
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
tationskategorier i maj 2024 nogenlunde svarer til opgørelser baseret på bereg-
ningsgrundlaget fra 2019.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0018.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4634
26. september 2024
Orientering om udviklingen på kontanthjælpsområdet
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver som led i den forestående behandling i Folketinget af lovforslagene om
et nyt kontanthjælpssystem og en ny arbejdspligt. Lovforslagene fremsættes den 2.
oktober og 1. behandles i Folketinget den 24. oktober 2024.
Til jeres orientering vedlægges et baggrundsnotat, som beskriver den seneste ud-
vikling på kontanthjælpsområdet siden indgåelsen af de tre aftaler på kontant-
hjælpsområdet i efteråret 2023.
Baggrundsnotatet viser først og fremmest, at antallet af personer i kontanthjælpssy-
stemet har været faldende markant siden indgåelsen af de tre kontanthjælpsaftaler.
Det er glædeligt, at antallet af kontanthjælpsmodtagere er rekordlavt, og flere bor-
gere bliver en del af det arbejdende fællesskab.
På baggrund af de seneste opgørelser af det faktiske antal kontanthjælpsmodtagere,
er der udarbejdet et estimat for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der forventes
at blive indplaceret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og forhøjet sats, så-
fremt reformen trådte i kraft i maj 2024.
Målgruppen for arbejdspligten blev skønnet til
strukturelt
at udgøre ca. 22.000 ful-
tidspersoner i 2025. Såfremt kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024 skøn-
nes det med betydelig usikkerhed, at det
faktiske
niveau ville udgøre 13.000 fuld-
tidspersoner. Sammenligningen er behæftet med en række forbehold.
Beskæftigelsesministeriet vil fortsat følge udviklingen tæt.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0019.png
NOTAT
Udvikling på kontanthjælpsområdet
September 2024
I oktober 2023 blev der indgået tre aftaler på kontanthjælpsområdet.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavind-
komst
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke
opfylder optjeningsreglerne
Aftalerne træder i kraft enten pr. 1. januar 2025 eller pr. 1. juli 2025. Aftalerne er ind-
gået enkeltvis, men er indbyrdes afhængige.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontant-
hjælp
blev vedtaget maj 2024, mens lovforslagene vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsættes i oktober 2024.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslagene, som udmønter aftalerne vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsendes indeværende notat, som beskriver
udgangspunktet for aftaleøkonomien og den seneste udvikling i antallet af kontant-
hjælpsmodtagere.
Aftaleøkonomien
Aftaleøkonomien i de tre kontanthjælpsaftaler fra oktober 2023 er baseret på det til-
gængelige datagrundlag i kontanthjælpsmodellen ved aftaleindgåelse. Det indebærer, at
aftalerne tager afsæt i det senest tilgængelige fuldkommende registeroplysninger fra
2019, hvorefter målgruppens størrelse er fremskrevet til strukturelt niveau i 2025. På
den baggrund blev det skønnet, at målgruppen for kontanthjælp mv.
strukturelt
i 2025
ville fordele sig ved, at 22.000 omfattes af den nye mindstesats, 33.000 af grundsatsen
og 50.000 på forhøjet sats.
I aftaleøkonomien er de økonomiske konsekvenser for så vidt angår den strukturelle
saldo opgjort. Den strukturelle saldo beregnes for hvert enkelt år og angiver den un-
derliggende stilling på de offentlige finanser, når man renser for midlertidige virknin-
ger fra konjunkturudsving mv. For at opgøre virkningen på den strukturelle saldo ta-
ges der udgangspunkt i
strukturelle
niveauer for antallet af kontanthjælpsmodtagere.
Som det fremgår af publikationen
Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet
(Fi-
nansministeriet, 2021) betegner den strukturelle beskæftigelse det beskæftigelsesni-
veau, som afspejler de underliggende strukturer i økonomien, dvs. hvor økonomien er
i en konjunkturneutral situation, og løndannelsen har tilpasset sig virkningen af det
konkrete initiativ og vedtagne reformer. Den strukturelle virkning af en politikændring
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0020.png
er således et skøn over de økonomiske konsekvenser givet, at økonomien befinder sig
i denne strukturelle ligevægt.
Som det ligeledes fremgår af publikationen, så er det de faktiske virkninger af politik-
ændringer, der indbudgetteres på finansloven, dvs. med udgangspunkt i det forventede
ledighedsniveau i de enkelte år (den
faktiske
aktivitet). Forskelle mellem de faktiske og
strukturelle niveauer af kontanthjælpsmodtagere afspejler bl.a., at antallet af kontant-
hjælpsmodtagere kan være påvirket af konjunkturudsving.
Seneste udvikling i kontanthjælpssystemet
Det faktiske antal af kontanthjælpsmodtagere er aktuelt rekordlavt, hvilket bl.a. frem-
går af
Status på arbejdsmarkedet-rapporten
fra juni 2024. Af rapporten fremgår det, at an-
tallet af fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet har været faldende siden 2016 og er
nu på et rekordlavt niveau,
jf. figur 1.
Dette afspejler bl.a. arbejdsmarkedet i Danmark i
de seneste år har været i en højkonjunktur.
Figur 1
Gengivelse: Antallet af kontanthjælpsmodtagere er rekordlavt
Anm.: Tallene er sæsonkorrigerede. Kontanthjælp dækker over kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsør-
gelses-, hjemrejse og overgangsydelse. Der er databrud i 2014, da uddannelseshjælp blev indført. Fra
2016 indgår også kontanthjælp til førtids- og folkepensionister uden ret til fuld social pension
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger. Seneste observation er april 2024.
I marts 2016 var der ca. 157.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet. Kontant-
hjælpspopulationen er faldet med ca. 45 pct. frem til april 2024 (inkl. mere end 7.000
personer som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne
fra Ukraine). Det lave antal kontanthjælpsmodtagere er positivt, da det
alt andet lige
indebærer, at flere borgere er kommet i beskæftigelse og er blevet en del af det arbej-
dende fællesskab.
På baggrund af de seneste opgørelser af det faktiske antal kontanthjælpsmodtagere, er
der udarbejdet et estimat for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der forventes at
blive kategoriseret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og forhøjet sats i det til-
fælde, hvor reformen tråde i kraft i maj 2024,
jf. tabel 1.
Tabellen er opgjort på bag-
grund af faktiske kontanthjælpsmodtagere i maj 2024 og kan give en indikation af,
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0021.png
niveauet og fordelingen af nye satser. Opgørelsen er bl.a. eksklusiv personer med op-
hold efter den midlertidige særlov om fordrevne fra Ukraine.
Tabel 1
Den forventede kategorisering af kontanthjælpsmodtagere mv. i det tilfælde hvor
kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024
Satser
Mindstesats
1
Grundsats
Forhøjet sats
I alt
13.000
29.000
36.000
78.000
Anm.: Der afrundes til nærmeste 1.000 personer. Der tages udgangspunkt i data fra maj 2024 for at inkludere
flest mulige efterregistreringer. Opgørelsen inkluderer ikke Brøkpensionister. 1) Opgørelsen inkluderer
ikke ukrainere, som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne fra Ukraine.
Kilde: STAR.
Det bemærkes, at der i de omtalte aftaler er lagt til grund, at der i 2025 vil være samlet
set 105.000 fuldtidspersoner i strukturelt niveau. Der kan ikke foretages en direkte
sammenligning mellem de faktiske niveauer og de forudsatte strukturelle niveauer, jf.
tidligere. Forskellene mellem de nyeste faktiske tal og de strukturelle afspejler bl.a., at
der i 2024 er færre kontanthjælpsmodtagere som følge af den aktuelle konjunktursitua-
tion. Hertil er tidsrummene forskellige, fordi de nyeste tal er fra maj 2024, hvorimod
aftaleøkonomien er fremskrevet til 2025. Samtidig er det forventningen, at ledigheden
gradvist vil stige de kommende år. Det gælder også for det samlede antal kontant-
hjælpsmodtagere mv. Der skønnes løbende over det forventede antal kontanthjælps-
modtagere ifm. de løbende mellemfristede fremskrivninger.
Det bemærkes afslutningsvis, at målgruppen for arbejdspligten blev skønnet til
struktu-
relt
at udgøre ca. 22.000 fultidspersoner i 2025. Såfremt kontanthjælpsreformen var
gældende i maj 2024 skønnes det med betydelig usikkerhed, at det
faktiske
niveau ville
udgøre 13.000 fuldtidspersoner. Sammenligningen er behæftet med samme forbehold
som angivet ovenfor.
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0022.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 14 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 14:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange der omfattes af målgruppen for 37 timers
arbejdspligt, pr. henholdsvis d. 1. januar 2025 og d. 1. juli 2025 jf. orientering til
Beskæftigelsesudvalget om udviklingen på kontanthjælpsområdet som beskrevet i
BEU alm. del bilag 280 (Folketingsåret 2023-24)?”
Svar:
Målgruppen for arbejdspligten skønnes at udgøre omkring 12.000 personer pr. 1.
januar 2025 svarende til antallet af personer på selvforsørgelses- og hjemrejse-
samt overgangsydelse, dog undtaget personer med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Ukraine-
særloven).
Fra 1. juli 2025 skønnes målgruppen at udgøre omkring 22.000 personer. Det af-
spejler, at personer på kontanthjælp mv., der ikke opfylder de skærpede optjenings-
regler, omfattes af målgruppen.
Med
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre
børn i lavindkomst,
som træder i kraft 1. juli 2025, udgøres målgruppen for ar-
bejdspligten af personer på mindstesats og hjemmeboende sats, der ikke opfylder
opholdskravet og beskæftigelseskravet. Personer med opholdstilladelse efter Ukra-
ine-særloven er undtaget fra målgruppen. Skønnet over målgruppens størrelse tager
udgangspunkt i et dataudtræk fra 2019, som er fremskrevet til 2025.
Som det fremgår af BEU alm. del bilag 280 af 26. september 2024 (samling 2023-
24), er antallet af faktiske personer i kontanthjælpssystemet rekordlavt i 2024. På
den baggrund har Beskæftigelsesministeriet udarbejdet et estimat for, hvor mange
der ville været blevet indplaceret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og for-
højet sats, såfremt kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024. Med betydelig
usikkerhed estimeres det under disse forudsætninger bl.a., at omtrent 13.000 fuld-
tidspersoner i
faktisk
niveau ville have været indplaceret på mindstesats i maj 2024.
Heraf vurderes ca. 6.000 at blive indplaceret på mindstesats, idet de ikke forventes
at opfylde det skærpede optjeningskrav.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Hertil bemærkes, at estimatet for det faktiske antal af mindstesatsmodtagere i maj
2024 er et øjebliksbillede. Estimatet kan derfor heller ikke betragtes som et estimat
for, hvad antallet af kontanthjælpsmodtagere på mindstesats vil være, når mindste-
satsen træder i kraft medio 2025. Det er bl.a. forventningen, at ledigheden gradvist
vil stige de kommende år.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0024.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4634
26. september 2024
Orientering om udviklingen på kontanthjælpsområdet
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver som led i den forestående behandling i Folketinget af lovforslagene om
et nyt kontanthjælpssystem og en ny arbejdspligt. Lovforslagene fremsættes den 2.
oktober og 1. behandles i Folketinget den 24. oktober 2024.
Til jeres orientering vedlægges et baggrundsnotat, som beskriver den seneste ud-
vikling på kontanthjælpsområdet siden indgåelsen af de tre aftaler på kontant-
hjælpsområdet i efteråret 2023.
Baggrundsnotatet viser først og fremmest, at antallet af personer i kontanthjælpssy-
stemet har været faldende markant siden indgåelsen af de tre kontanthjælpsaftaler.
Det er glædeligt, at antallet af kontanthjælpsmodtagere er rekordlavt, og flere bor-
gere bliver en del af det arbejdende fællesskab.
På baggrund af de seneste opgørelser af det faktiske antal kontanthjælpsmodtagere,
er der udarbejdet et estimat for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der forventes
at blive indplaceret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og forhøjet sats, så-
fremt reformen trådte i kraft i maj 2024.
Målgruppen for arbejdspligten blev skønnet til
strukturelt
at udgøre ca. 22.000 ful-
tidspersoner i 2025. Såfremt kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024 skøn-
nes det med betydelig usikkerhed, at det
faktiske
niveau ville udgøre 13.000 fuld-
tidspersoner. Sammenligningen er behæftet med en række forbehold.
Beskæftigelsesministeriet vil fortsat følge udviklingen tæt.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0025.png
NOTAT
Udvikling på kontanthjælpsområdet
September 2024
I oktober 2023 blev der indgået tre aftaler på kontanthjælpsområdet.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
Aftale om Nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavind-
komst
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke
opfylder optjeningsreglerne
Aftalerne træder i kraft enten pr. 1. januar 2025 eller pr. 1. juli 2025. Aftalerne er ind-
gået enkeltvis, men er indbyrdes afhængige.
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontant-
hjælp
blev vedtaget maj 2024, mens lovforslagene vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsættes i oktober 2024.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslagene, som udmønter aftalerne vedrørende
Nyt kontanthjælpssystem
og
Ny arbejdspligt
fremsendes indeværende notat, som beskriver
udgangspunktet for aftaleøkonomien og den seneste udvikling i antallet af kontant-
hjælpsmodtagere.
Aftaleøkonomien
Aftaleøkonomien i de tre kontanthjælpsaftaler fra oktober 2023 er baseret på det til-
gængelige datagrundlag i kontanthjælpsmodellen ved aftaleindgåelse. Det indebærer, at
aftalerne tager afsæt i det senest tilgængelige fuldkommende registeroplysninger fra
2019, hvorefter målgruppens størrelse er fremskrevet til strukturelt niveau i 2025. På
den baggrund blev det skønnet, at målgruppen for kontanthjælp mv.
strukturelt
i 2025
ville fordele sig ved, at 22.000 omfattes af den nye mindstesats, 33.000 af grundsatsen
og 50.000 på forhøjet sats.
I aftaleøkonomien er de økonomiske konsekvenser for så vidt angår den strukturelle
saldo opgjort. Den strukturelle saldo beregnes for hvert enkelt år og angiver den un-
derliggende stilling på de offentlige finanser, når man renser for midlertidige virknin-
ger fra konjunkturudsving mv. For at opgøre virkningen på den strukturelle saldo ta-
ges der udgangspunkt i
strukturelle
niveauer for antallet af kontanthjælpsmodtagere.
Som det fremgår af publikationen
Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet
(Fi-
nansministeriet, 2021) betegner den strukturelle beskæftigelse det beskæftigelsesni-
veau, som afspejler de underliggende strukturer i økonomien, dvs. hvor økonomien er
i en konjunkturneutral situation, og løndannelsen har tilpasset sig virkningen af det
konkrete initiativ og vedtagne reformer. Den strukturelle virkning af en politikændring
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0026.png
er således et skøn over de økonomiske konsekvenser givet, at økonomien befinder sig
i denne strukturelle ligevægt.
Som det ligeledes fremgår af publikationen, så er det de faktiske virkninger af politik-
ændringer, der indbudgetteres på finansloven, dvs. med udgangspunkt i det forventede
ledighedsniveau i de enkelte år (den
faktiske
aktivitet). Forskelle mellem de faktiske og
strukturelle niveauer af kontanthjælpsmodtagere afspejler bl.a., at antallet af kontant-
hjælpsmodtagere kan være påvirket af konjunkturudsving.
Seneste udvikling i kontanthjælpssystemet
Det faktiske antal af kontanthjælpsmodtagere er aktuelt rekordlavt, hvilket bl.a. frem-
går af
Status på arbejdsmarkedet-rapporten
fra juni 2024. Af rapporten fremgår det, at an-
tallet af fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet har været faldende siden 2016 og er
nu på et rekordlavt niveau,
jf. figur 1.
Dette afspejler bl.a. arbejdsmarkedet i Danmark i
de seneste år har været i en højkonjunktur.
Figur 1
Gengivelse: Antallet af kontanthjælpsmodtagere er rekordlavt
Anm.: Tallene er sæsonkorrigerede. Kontanthjælp dækker over kontanthjælp, uddannelseshjælp og selvforsør-
gelses-, hjemrejse og overgangsydelse. Der er databrud i 2014, da uddannelseshjælp blev indført. Fra
2016 indgår også kontanthjælp til førtids- og folkepensionister uden ret til fuld social pension
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger. Seneste observation er april 2024.
I marts 2016 var der ca. 157.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet. Kontant-
hjælpspopulationen er faldet med ca. 45 pct. frem til april 2024 (inkl. mere end 7.000
personer som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne
fra Ukraine). Det lave antal kontanthjælpsmodtagere er positivt, da det
alt andet lige
indebærer, at flere borgere er kommet i beskæftigelse og er blevet en del af det arbej-
dende fællesskab.
På baggrund af de seneste opgørelser af det faktiske antal kontanthjælpsmodtagere, er
der udarbejdet et estimat for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere der forventes at
blive kategoriseret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og forhøjet sats i det til-
fælde, hvor reformen tråde i kraft i maj 2024,
jf. tabel 1.
Tabellen er opgjort på bag-
grund af faktiske kontanthjælpsmodtagere i maj 2024 og kan give en indikation af,
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0027.png
niveauet og fordelingen af nye satser. Opgørelsen er bl.a. eksklusiv personer med op-
hold efter den midlertidige særlov om fordrevne fra Ukraine.
Tabel 1
Den forventede kategorisering af kontanthjælpsmodtagere mv. i det tilfælde hvor
kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024
Satser
Mindstesats
1
Grundsats
Forhøjet sats
I alt
13.000
29.000
36.000
78.000
Anm.: Der afrundes til nærmeste 1.000 personer. Der tages udgangspunkt i data fra maj 2024 for at inkludere
flest mulige efterregistreringer. Opgørelsen inkluderer ikke Brøkpensionister. 1) Opgørelsen inkluderer
ikke ukrainere, som har fået ophold efter den midlertidige særlov om ophold til fordrevne fra Ukraine.
Kilde: STAR.
Det bemærkes, at der i de omtalte aftaler er lagt til grund, at der i 2025 vil være samlet
set 105.000 fuldtidspersoner i strukturelt niveau. Der kan ikke foretages en direkte
sammenligning mellem de faktiske niveauer og de forudsatte strukturelle niveauer, jf.
tidligere. Forskellene mellem de nyeste faktiske tal og de strukturelle afspejler bl.a., at
der i 2024 er færre kontanthjælpsmodtagere som følge af den aktuelle konjunktursitua-
tion. Hertil er tidsrummene forskellige, fordi de nyeste tal er fra maj 2024, hvorimod
aftaleøkonomien er fremskrevet til 2025. Samtidig er det forventningen, at ledigheden
gradvist vil stige de kommende år. Det gælder også for det samlede antal kontant-
hjælpsmodtagere mv. Der skønnes løbende over det forventede antal kontanthjælps-
modtagere ifm. de løbende mellemfristede fremskrivninger.
Det bemærkes afslutningsvis, at målgruppen for arbejdspligten blev skønnet til
struktu-
relt
at udgøre ca. 22.000 fultidspersoner i 2025. Såfremt kontanthjælpsreformen var
gældende i maj 2024 skønnes det med betydelig usikkerhed, at det
faktiske
niveau ville
udgøre 13.000 fuldtidspersoner. Sammenligningen er behæftet med samme forbehold
som angivet ovenfor.
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0028.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 15:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange i målgruppen for 37 timers arbejdspligt,
der forventes undtaget for indsats?”
Svar:
Udgangspunktet for borgere, der bliver omfattet af arbejdspligten, er en 37 timers
indsats om ugen. Jobcenteret skal dog foretage en individuel, faglig vurdering af,
hvor mange timer borgeren kan bidrage i arbejdspligten. Vurderingen af, hvilken
indsats personen skal deltage i, vil skulle foretages under hensyn til, at personen
skal deltage i den mest beskæftigelsesrettede indsats, som bringer den enkelte tæt-
tere på ordinær beskæftigelse. Derudover skal der tages hensyn til, at personen skal
deltage i flest mulige timer ud fra en vurdering af personens helbredsmæssige situ-
ation. Disse hensyn vil skulle indgå i en samlet vurdering af, hvilken indsats den
enkelte vil skulle tilbydes.
Der skal i vurderingen tages højde for borgerens forudsætninger og helbredsmæs-
sige situation, således at arbejdspligtens indhold og omfang afstemmes i overens-
stemmelse hermed. Jobcenteret kan nedsætte antallet af timer efter en konkret vur-
dering af personens helbredsmæssige situation i forhold til den indsats, som perso-
nen skal deltage i.
Forslaget ændrer ikke på muligheden for at blive fritaget fra rådighedsforpligtelsen.
En borger skal ikke stå til rådighed for en indsats som led i arbejdspligten, hvis den
pågældende ikke kan deltage i indsatsen på grund af sygdom, eller der er risiko for,
at helbredet forringes ved deltagelse i indsatsen.
Det er beregningsteknisk antaget, at godt 40 pct. af målgruppen får nedsat timetal-
let for indsatsen til færre end 37 timer. Konkret er det kommunen, der vurderer,
hvorvidt en person skal fritages fra rådighedsforpligtelsen efter lov om aktiv social-
politik som følge af helbredsmæssige forhold.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0030.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 16 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 16:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan personer i 37 timers arbejdspligt fordeler sig
på landets kommuner?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at sammensætningen af karakteristika for kontant-
hjælpsmodtagere vil bevæge sig frem til lovforslagets forventede ikrafttrædelses-
tidspunkt. Der er tale om et øjebliksbillede, og det er først ved ikrafttrædelsen, at
den egentlige fordeling kendes. Det gælder også for den forventede målgruppe for
arbejdspligten.
Med
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssyste-
met som ikke opfylder optjeningsreglerne
lægges der op til at indføre en ny arbejds-
pligt. Målgruppen for arbejdspligten er borgere, som ikke lever op til kravet om
lovligt ophold i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år
(opholdskravet)
og kravet om 2�½ års fuldtidsbeskæftigelse inden for de seneste 10 år
(beskæftigel-
seskravet).
Tabel 1 viser den skønnede målgruppe for arbejdspligten fordelt på kommuner,
hvis reformen af kontanthjælpssystemet var trådt i kraft i 2019. Størstedelen af
målgruppen for arbejdspligten findes i de fire største byer: København, Århus,
Odense og Aalborg.
Tabel 1
Skønnede målgruppe for arbejdspligten fordelt på kommuner, 2019.
Kommune
København
Århus
Odense
Aalborg
Vejle
Esbjerg
Andel i pct.
17
8
6
4
2
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0031.png
Slagelse
Randers
Silkeborg
Viborg
Frederiksberg
Roskilde
Kolding
Brøndby
Høje Taastrup
Guldborgsund
Sønderborg
Horsens
Helsingør
Holbæk
Næstved
Haderslev
Holstebro
Gentofte
Gladsaxe
Hvidovre
Køge
Svendborg
Fredericia
Frederikshavn
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Fredensborg
Rudersdal
Kalundborg
Lolland
Vordingborg
Faaborg-Midtfyn
Skanderborg
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Hjørring
Ballerup
Albertslund
Furesø
Hillerød
Egedal
Frederikssund
Greve
Gribskov
Assens
Kerteminde
Nordfyns
Tønder
Varde
Vejen
Aabenraa
Norddjurs
Favrskov
Ikast-Brande
Skive
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0032.png
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Jammerbugt
Glostrup
Herlev
Allerød
Hørsholm
Halsnæs
Odsherred
Faxe
Ringsted
Stevns
Sorø
Lejre
Bornholms Regionskommune
Middelfart
Nyborg
Billund
Syddjurs
Odder
Thisted
Brønderslev-Dronninglund
Rebild
Dragør
Vallensbæk
Solrød
Langeland
Lemvig
Struer
Morsø
Resterende kommuner med
borgere i arbejdspligten samt uoplyste**
I alt
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
100*
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i 2019. Der er taget udgangspunkt i nedslag i november
2019. Herning Kommune fremgår ikke af ovenstående oversigt. * = Bemærk at andelen ikke summerer til
100 grundet afrundinger. ** = De resterende kommuner er Ærø, Læsø, Fanø og Samsø. Heri indgår også
borgere med uoplyste kommuner i 2019.
Kilde: Beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0033.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 30. oktober 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 17 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velásquez.
Spørgsmål nr. 17:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange borgere i målgruppen for arbejdspligten,
der stadig har deres danskuddannelsesret efter danskuddannelsesloven?”
Svar:
Alle nytilkomne udlændinge har ret til et tilbud om danskuddannelse, som er gæl-
dende i op til de første fem år af udlændingens lovlige ophold i Danmark. For ud-
lændinge, som modtager ydelse, og som er omfattet af et program efter integrati-
onsloven, er der pligt til at deltage i danskuddannelsen som led i programmet.
Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre adgangen til danskuddannelse ef-
ter integrationsloven. Det betyder, at udlændinge, der som følge af forslaget omfat-
tes af arbejdspligten efter integrationsloven, ligesom i dag vil skulle deltage i
danskuddannelse som led i deres program i op til de første fem år af deres ophold.
Borgere, som er omfattet af et program efter integrationsloven, og som omfattes af
arbejdspligten efter integrationsloven, vil således fortsat have deres danskuddan-
nelsesret, medmindre de allerede har afsluttet deres danskuddannelse inden for den
femårige introduktionsperiode med en afsluttende prøve.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0034.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 18 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 18:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan kommunernes brug af arbejdspligt vil blive
monitoreret, herunder om der løbende vil blive offentliggjort tal for hvilken indsats
borgeren i arbejdspligt modtager?”
Svar:
Den endelige model for monitorering af arbejdspligten er under udarbejdelse. Mo-
dellen skal understøtte, at der vil blive fulgt op på, at personer i arbejdspligt også i
praksis kommer til at bidrage for deres ydelse.
Der lægges op til, at Udlændinge- og Integrationsministeriet, i samarbejde med
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, og Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering monitorerer og følger løbende op over for kommunerne
med udgangspunkt i allerede tilgængelige data. Således vil monitoreringen primært
tage udgangspunkt i de registreringer, der allerede foretages. Dog skal kommu-
nerne registrere den nye aktivitet jobsøgning og forberedelsestid uden for hjemmet.
Det vil ikke være muligt løbende at monitorere data om konkret transporttid, akti-
viteter i sundhedssektoren eller aktiviteter i socialsektoren.
Som det fremgår af
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kon-
tanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne,
så skal arbejdspligten
evalueres.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0035.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 5. november 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 19 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 19:
”Vil ministeren i lyset af ministeriets bemærkning i høringsnotatet med følgende
ordlyd; ”Opgaver, der kan løses som led i nytteindsats, skal ligge ud over det nor-
merede niveau for opgaveløsningen hos den offentlige arbejdsgiver, hvilket bl.a. er
med til at sikre, at der ikke sker fortrængning af ordinært ansatte.” garantere, at
ikke én eneste ordinær arbejdsplads bliver fortrængt som konsekvens af indførelsen
af arbejdspligten, og vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres at dette ikke
sker?”
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 9 til L 12 (samling 2024-25).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 31: Kopi til orientering af svar på L 12 - spm. 5-19.
2942062_0036.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 9 (L 12) hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velás-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren i lyset af, at der er lagt op til at nytteindsats skal være en betydelig
aktivitet i arbejdspligten for op mod 13.000 borgere, og at næsten alle de opgaver,
der i dag bliver udført i nytteindsatsen indenfor områder, der er overenskomstdæk-
kede, og at man med lovforslaget fjerner de værnsregler, i form af rimelighedskra-
vet og varighedsbegrænsningen, der er med til at beskytte mod fortrængning rede-
gøre for, om regeringen på den baggrund finder det realistisk at arbejdspligten ikke
kommer til at medføre fortrængning af ordinært ansatte?”
Svar:
Ligesom det er tilfældet i den aktive beskæftigelsesindsats i dag, så er det kommu-
nernes ansvar at sikre, at der ikke etableres nytteindsatser, som fortrænger ordinære
stillinger. Det fremgår også af lovforslaget. Jeg har tillid til, at kommunerne fortsat
kan løfte denne opgave.
Når det drejer sig om nytteindsatser, så er det afgørende, at opgaverne ligger ud
over det normerede serviceniveau hos den pågældende offentlige arbejdsgiver,
samt at der er tale om opgaver, der ellers ikke vil blive løst. Hvilke opgaver, det
kan være, vil altså variere fra kommune til kommune.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister