Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2950660_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 4. december 2024.
a.
Udenrigsministeriet anmoder herved om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet ved
tekstanmærkning bemyndiges til at dække eventuelle fremtidige tab forbundet med EU’s makrofi-
nansielle assistance til Ukraine i finansåret 2024. Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
Baggrund
Ruslands krig i Ukraine har haft ødelæggende konsekvenser for Ukraine, dets folk, økonomi og
infrastruktur. Givet omfanget og kompleksiteten af genopbygningen og reformer til at understøtte
et fremtidigt EU-medlemskab, ser Kommissionen behov for langsigtet støtte fra EU til at adressere
disse udfordringer.
Ukraine-faciliteten blev etableret ved et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd d. 1. februar
2024, som en del af midtvejsgennemgangen af EU’s flerårige budget 2021-2027. Ukrainefaciliteten
skal yde finansiel assistance til Ukraine på 50 mia. euro 2024-2027, fordelt på 33 mia. euro i
lånestøtte og 17 mia. euro i gavebistand.
EU-Kommissionen vedtog d. 23. oktober 2024 at yde ny ekstraordinær makrofinansiel assistance
(MFA) til Ukraine på op til 35 mia. euro, samt etablering af en samarbejdsmekanisme for lån til
Ukraine, som kan understøtte lån på samlet op til 45 mia. euro fra EU og G7-partnere baseret på de
fremtidige indtægter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver. Foruden EU’s bidrag annonce-
rede G7’s finansministre den 25. oktober, at lånene på samlet omkring 45 mia. euro forventes fordelt
på bidrag fra USA med knap 18 mia. euro. og Canada, Japan og Storbritannien med sammenlagt ca.
9 mia. euro. Dermed nedjusteres EU’s MFA-lån forventeligt fra de maksimale 35 mia. euro ifølge
forordningen til godt 18 mia. euro.
Den makrofinansielle assistance bidrager generelt til at holde hånden under de ukrainske offent-
lige finanser og sikre økonomisk og finansiel stabilitet i Ukraine. Begge EU-lån baseres på Ukrai-
neplanen, som sammenfatter de reformer og investeringer, som man fra Ukraines side forventer
at gennemføre, som led i EU-tiltrædelsen, og som grundlæggende understøtter landets udvikling,
modernisering og vækst. Lånene vil ikke være knyttet til bestemte udgiftstyper og vil derfor sikre
Ukraine det finanspolitiske råderum til at træffe sine udgiftsvalg ud fra landets mest presserende be-
hov, herunder dets genopretning og genopbygning samt dets selvforsvar mod Ruslands angrebskrig.
Projektbeskrivelse
b.
AS002240
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Aktstykke 116 om hjemmel til EU lånestøtte til Ukraine
2950660_0002.png
2
Den makrofinansielle assistance til Ukraine har karakter af lån på meget lempelige vilkår. EU-bud-
gettet og EU-landene betaler således lånenes rente- og administrationsomkostninger for Ukrainefaci-
liteten, mens omkostningerne for lånet i regi af G7 betales af fremtidige indtægter forbundet med
immobiliserede russiske centralbankaktiver, som kanaliseres ind i samarbejdsmekanismen.
Budget
For begge lån gælder at EU’s bilaterale lån til Ukraine garanteres via EU-budgettets såkaldte
headroom,
dvs. margen mellem EU’s årlige betalings- og indtægtsloft, som udgør en stående garanti-
stillelse fra EU-landene pba. deres BNI-andele. Dette indebærer, at EU-landene indirekte garanterer
for lånet pba. landenes BNI-andele frem til lånene er indfriet. Manglende tilbagebetaling af lånene
vil således kunne have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Danmark hæfter aktuelt for
omkring 2 pct. af EU’s samlede forpligtelser under EU’s indtægtsloft.
Eventuelle tab på lånene, som ville skulle finansieres af medlemslandene, forventes at ville
kunne opgøres som udviklingsbistand i henhold til OECD-DAC’s regler. Fra det tidspunkt, der
ved undertegnelse af en evt. tiltrædelsestraktat måtte blive fastsat en dato for Ukraines optagelse
i EU, vil økonomisk støtte til Ukraine ikke længere kunne opgøres som udviklingsbistand ifølge
OECD-DAC’s retningslinjer.
Med tekstanmærkningerne etableres den nødvendige hjemmel til at Danmarks andel af eventuelle
tab forbundet med EU�½s lånestøtte til Ukraine i 2024-2027 (Ukraine-faciliteten) og EU’s makrofinan-
sielle assistance til Ukraine i regi af samarbejdsmekanismen vedrørende lån til Ukraine (G7) kan af-
holdes under udviklingsbistanden. Tekstanmærkningerne søges indarbejdet tilsvarende på kommende
bevillingslove. Idet evt. udgifter ifm. garantien forventes opgjort som udviklingsbistand, afsættes der
ikke en risikopræmie for hæftelserne.
Væsentlige risikoelementer
Kommissionen vil løbende overvåge implementeringen og gennemførslen af aktiviteter under låne-
ne. For lånet gennem Ukrainefaciliteten er der en betydelig risiko for manglende ukrainsk tilbagebe-
taling og dermed tab, der skal dækkes via EU-budgettet, givet Ukraines situation og konsekvenser af
krigen for den ukrainske økonomi og offentlige finanser, herunder gældsholdbarhed.
For lånet i regi af samarbejdsmekanismen, dækkes tilbagebetalinger som udgangspunkt med de
forventede fremtidige ekstraordinære indtægter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver. EU-
budgettet vil dermed kun skulle dække tab hvis indtægterne ikke er tilstrækkelige og Ukraine ikke
kan tilbagebetale lånet. Immobiliseringen forlænges løbende for seks måneder ad gangen, men Det
Europæiske Råd vedtog den 27. juni 2024 konklusioner, hvoraf det fremgår, at de russiske aktiver
bør forblive immobiliserede, indtil Rusland indstiller sin angrebskrig mod Ukraine og kompenserer
Ukraine for de skader, som denne krig har forårsaget med forbehold for EU-retten.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget med henblik på at etablere hjemmel til at evt. tab forbundet
med EU�½s lånestøtte til Ukraine i 2024-2027 (Ukraine-faciliteten) og EU’s makrofinansielle støtte
til Ukraine i regi af samarbejdsmekanismen vedrørende lån til Ukraine (G7) kan afholdes under
udviklingsbistanden i 2024.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
Udenrigsministeriet i 2024 bemyndiges til at dække eventuelle fremtidige tab forbundet med EU’s
makrofinansielle assistance til Ukraine i regi af Ukrainefaciliteten og G7 lån.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
e.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Aktstykke 116 om hjemmel til EU lånestøtte til Ukraine
2950660_0003.png
3
Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret
2024 optages følgende tekstanmærkninger under § 6. Udenrigsministeriet:
Nr. 22
ad 06.32.11.35.
Ministeren med ansvar for udviklingssamarbejde bemyndiges til, at eventuelle fremtidige tab forbun-
det med EU�½s lånestøtte til Ukraine i 2024-2027 (Ukraine-faciliteten) på 33 mia. euro, der er stillet
med sikkerhed i EU-budgettet, svarende til Danmarks andel af EU�½s budget, kan afholdes under §
6.3. Bistand til udviklingslandene.
Nr. 23
ad 06.32.11.35.
Ministeren med ansvar for udviklingssamarbejde bemyndiges til, at eventuelle fremtidige tab forbun-
det med EU�½s makrofinansielle assistance til Ukraine i regi af samarbejdsmekanismen vedrørende
lån til Ukraine (G7) på op til 35 mia. euro, der er stillet med sikkerhed i EU-budgettet, svarende til
Danmarks andel af EU�½s budget, kan afholdes under § 6.3. Bistand til udviklingslandene. Udgifter
relateret til lånet dækkes som udgangspunkt med afkast fra immobiliserede russiske centralbankakti-
ver.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. december 2024
Lars Løkke Rasmussen
Til Finansudvalget.