Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2940585_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 12. november 2024.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2024
gives tilsagn om tilskud på 225,0 mio. kr. i støtte til en række nærområdeprojekter under programmet
Støtte til Syrien og Syriens nabolande. Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2024
opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika.
Baggrund
Konflikten i Syrien har stået på siden 2011, og der er ikke udsigt til et ophør i kamphandlinger eller
en politisk løsning. Konflikten har resulteret i en langvarig og kompleks humanitær krise i Syrien
og i nabolandene Jordan og Libanon, som er værter for henholdsvis omkring 1,3 mio. og 1,5 mio.
syriske flygtninge.
I Syrien vurderes 16,7 mio. mennesker, herunder 7,4 mio. børn, at have brug for humanitær hjælp
ud af en befolkning på 23,5 mio. 50 pct. af befolkningen vurderes at være i fødevareusikkerhed; 65
pct. af folk i nød vurderes at være i regeringskontrollerede områder. Ødelagt infrastruktur udgør en
væsentlig udfordring for at opfylde befolkningens basale behov og vanskeliggør mulighederne for
de, der frivilligt måtte ønske at vende tilbage. For både Jordan og Libanon er tilstedeværelsen af de
syriske flygtninge en betydelig byrde, ikke mindst i Libanon, som både er ramt af en dyb økonomisk
krise og nye store, humanitære behov i lyset af betydelig intern fordrivelse som følge af den aktuelle
krig mellem libanesisk Hizbollah og Israel og de omfattende ødelæggelser i landet. På grund af den
forværrede situation i Syrien er der fortsat få syriske flygtninge, der frivilligt vender tilbage til Syrien
fra nabolandene, i hvilke der samtidig ses et stigende pres for, at flygtningene vender tilbage. Krigen
i Libanon har dog tvunget flere hundrede tusinder syriske flygtninge tilbage til Syrien.
I lyset af krisens langvarige karakter og de stigende behov er der blandt en række ligesindede
donorer anerkendelse af nødvendigheden af at støtte mere langsigtede, bæredygtige løsninger i
Syrien. Målet er i størst muligt omfang at reducere sårbarhed ved at fremme selvforsørgelse samt
lokal kapacitet til at levere basale serviceydelser for derved at reducere behovet for humitær støtte
og på den lange bane skabe rammerne for frivillig, sikker og værdig tilbagevenden af flygtninge
fra nabolandene. Det sker inden for rammerne af Danmark og EU’s fælles Syrien-politik om ikke
at bidrage til genopbygning i Syrien og at afstå fra skridt, der kan tolkes som normalisering af
relationerne til Syrien, så længe der ikke er fremskridt i den politiske proces.
Projektbeskrivelse
b.
AS002235
Udenrigsmin., j.nr. 23/30770
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Aktstykke 61 om Syriens naboskabsprogram 2024-2028
2940585_0002.png
2
For 2024 er der identificeret tre nærområdeprojekter, der kan medvirke til at styrke lokal mod-
standskraft blandt udsatte civile i Syrien og at adressere øgede behov for beskyttelse og sundheds-
tjenester for syriske flygtninge og lokale værtssamfund i Libanon. Dertil kommer midler afsat til
reviews og kvalitetssikring af indsatserne i programmets nye fase i 2024-2028.
Syria Community Consortium (SCC) støttes i 2024 med 85,0 mio. kr. i forlængelse af et tilsagn
i 2023 på 30,1 mio. kr. Målet er at styrke lokal modstandskraft blandt sårbare og udsatte i Syri-
en. Projektet vil opbygge lokal modstandskraft og fremme selvhjælp ved at styrke civiles fødevare-
produktion, støtte indkomstskabende aktiviteter og forbedre adgangen til basale serviceydelser såsom
vand og sanitet, uddannelse og sundhedstjenester. Projektet gennemføres af et konsortium bestående
af fire internationale NGO’er: Dansk Flygtningehjælp, der indgår som projektpartner, samt Norsk
Flygtningehjælp, Oxfam og International Medical Corps.
FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, i Libanon støttes med 90,0 mio. kr. i 2024 med fokus
på at sikre, at syriske og andre flygtninge samt udsatte libanesere fortsat har adgang til et minimum
niveau af beskyttelse og serviceydelser på trods af den forværrede situation i Libanon med stigende
politisk pres for hjemsendelse af syriske flygtninge. Støtten rettes mod at styrke data om flygtninge
i Libanon, juridisk bistand og andre specialiserede støttetilbud målrettet flygtninge med særlige
behov samt kompetenceudvikling, der kan hjælpe flygtninge og udsatte libanesere med at opnå
indtægtsgivende virksomhed. Støtten vil kunne tilpasses flygtningenes nye behov som følge af den
aktuelle krig i Libanon. Danmark har under programmet Syrien og Syriens nabolande senest støttet
UNHCR i Libanon med et beløb på 50,0 mio. kr.,
jf. akt. 74 af 2. december 2021.
Libanesisk Røde Kors/Dansk Røde Kors støttes med 45,0 mio. kr. i 2024 for at videreudvikle
Libanesisk Røde Kors’ akutte sundhedsydelsestilbud, herunder en ambulanceservice, som dækker
hele Libanon, og som yder støtte til såvel syriske flygtninge som sårbare libanesere. Der forventes
et tilsvarende bidrag i 2025. Projektet, som viderefører et succefuldt projekt med et tilsagn på i alt
11,0 mio. kr. i 2022-2024, leverer et håndgribeligt bidrag til Libanon som værtsland og dækker et
stort behov både i en normaltilstand og i særdeleshed i den aktuelle krig i landet, hvor også syriske
flygtninge er ekstra udsatte. Dansk Røde Kors indgår som projektpartner og bidrager bl.a. med
projektudvikling og monitorering.
Det bemærkes, at der afsættes 5,0 mio. kr. til reviews og kvalitetssikring mv. af ovennævnte
projekter under programmet Støtte til Syrien og Syriens nabolande, som er forankret hos Udenrigs-
ministeriet.
Budget
Det samlede budget andrager 225,0 mio. kr. og er fordelt på følgende indsatser:
Indsats
Syria Community Consortium
FN’s Flygtningehøjkommissariat i Libanon
Libanesisk Røde Kors/Dansk Røde Kors
Reviews og kvalitetssikring
I alt
Beløb
85,0 mio. kr.
90,0 mio. kr.
45,0 mio. kr.
5,0 mio. kr.
225,0 mio. kr.
Tilsagnene om tilskud på i alt 225,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2024 og regnskabsført under
§
06.32.02.10. Indsatser i Syrien og nabolande.
Tilskuddene forventes udbetalt i perioden 2024-2028.
Væsentlige risikoelementer
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Aktstykke 61 om Syriens naboskabsprogram 2024-2028
2940585_0003.png
3
Den aktuelle krig mellem libanesisk Hizbollah og Israel og dens konsekvenser for Libanon og
risikoen i øvrigt for yderligere regional eskalering af konflikten udgør et væsentligt risikoelement,
som negativt kan påvirke partnernes muligheder for at gennemføre projekterne både i Libanon
og Syrien i perioder, hvor tilgang til områder og målgrupper kan være beværliggjort. De valgte
partnere er dog vant til at operere i konfliktsituationer og er tilpasningsdygtige til ændringer i
konteksten. Libanesisk Røde Kors og UNHCR er allerede aktivt involveret i den humanitære indsats
som konsekvens af krigen i Libanon. Derudover udgør den stadig mere flygtningekritiske politik
i Libanon også et risikoelement, idet den mindsker beskyttelsesrummet for flygtninge og gør det
sværere at arbejde med langsigtede løsninger. Derfor er en skærpet, løbende monitorering og dialog
med partnere nødvendig for at sikre relevante tilpasninger og for at forebygge risikoen for, at
bistandsmidler utilsigtet understøtter uønskede formål og personer og leverandører, der er underlagt
sanktioner.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om udmøntning fra en rammebevilling, hvor tre af
bevillingerne hver især overstiger 43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. budget­
vejledningens pkt. 2.2.7 under § 6.3 Bistand til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2024 afgives tilsagn om tilskud på 225,0 mio. kr. i støtte til ovenstående nærområde-
projekter under programmet Støtte til Syrien og Syriens nabolande. Udgiften vil blive afholdt af den
på finansloven for 2024 opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udvikslingslande i Asien, Mellemøsten
og Latinamerika.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 12. november 2024
Lars Løkke Rasmussen
Til Finansudvalget.