Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2925041_0001.png
Økonomiministeriet
Finansministeriet
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-møder 24.-25. oktober 2024
Den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgi-
vende ministerkomité for den Internationale Valutafond (IMF), afholder møde 24.-
25. oktober
2024 i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens
årsmøder 22.-25.
oktober 2024.
IMFC-mødet vil blive ledet af Saudi-Arabiens finansminister, Mohammed
Aljadaan, som er komitéens formand. Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds, der ud-
gøres af Danmark og de syv andre nordiske og baltiske lande, vil på mødet i IMFC
være repræsenteret ved den norske finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, der på
IMFC’s plenarmøde
vil afgive indlæg på vegne af valgkredsen med afsæt i en fælles
skriftlig nordisk-baltisk erklæring til IMFC.
Udvikling i verdensøkonomien
24. oktober 2024
IMF vurderer i oktober-udgaven af World Economic Outlook 2024, at den globale
økonomi overordnet set har udvist modstandsdygtighed over for de seneste års stød
til økonomien, men at der er store regionale forskelle. Mens de udviklede økono-
mier igen har fået gang i aktiviteten og nedbragt inflationen, så er udviklingsøkono-
mierne fortsat svækkede med lav økonomisk aktivitet og vedholdende inflation.
Den globale BNP-vækst estimeres til 3,3 pct. i 2023 og skønnes ifølge IMF at være
stort set uændret på 3,2 pct. i både 2024 og 2025. Det er uændret for 2024 og ned-
justeret med 0,1 pct.-point i 2025
sammenlignet med IMF’s
prognose fra juli 2024.
Den globale BNP-vækst forventes på mellemlang sigt at ligge på 3,1 pct. om året,
hvilket er en fastholdelse af tidligere prognoser. Den forholdsvis svage udvikling på
mellemlang sigt skal ifølge IMF særligt ses i lyset af vedvarende strukturelle udfor-
dringer, såsom befolkningsaldring og en svagere produktivitetsvækst, der svækker
den potentielle BNP-vækst i mange lande.
Den globale inflation forventes at falde fra 6,7 pct. i 2023 til 5,8 pct. i 2024 og 4,3
pct. i 2025, hvilket er en nedjustering på hhv. 0,1 og 0,2 pct.-point i 2024 og 2025
ift. juli-prognosen. Generelt ventes det, at inflationen i de udviklede økonomier
vender lidt hurtigere tilbage til et niveau på omkring inflationsmålsætningerne på 2
pct. Inflationen i euroområdet ventes at udgøre 2,4 pct. i 2024 og 2,0 pct. i 2025,
mens der for USA skønnes inflation på 3,0 pct. i 2024 og 1,9 pct. i 2025. IMF
vurderer, at inflationen er mere træg i de nye vækstøkonomier og lavindkomstlan-
dene.
I de avancerede økonomier ventes væksten at stige fra 1,7 pct. i 2023 til 1,8 pct. i
både 2024 og 2025, hvilket er en opjustering på 0,1 pct.-point i 2024 og uændret for
2025 i forhold til juli-prognosen.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
2925041_0002.png
Side 2 af 8
I euroområdet ventes BNP-væksten at stige fra 0,4 pct. i 2023 til 0,8 pct. i 2024 og
1,2 pct. i 2025 (nedjusteret med 0,1 pct.-point i 2024 og 0,3 pct.-point i 2025 i for-
hold til juli-prognosen). I prognoseperioden forventes der fortsat betydelige for-
skelle i aktivitetsvæksten internt i euroområdet. IMF forventer, at Tysklands BNP
igen vil udvikle sig svagt i 2024 med ingen vækst i 2024 efter en lille nedgang i 2023,
efterfulgt af moderat fremgang på 0,8 pct. i 2025 (nedjusteret i begge år med hhv.
0,2 pct.-point i 2024 og 0,3 i 2025). Frankrigs BNP-vækst forventes fastholdt på 1,1
pct. i 2023 i både 2024 og 2025 (opjusteret med 0,2 pct.-point i 2024 og nedjusteret
med 0,2 pct.-point i 2025). For Spanien ventes væksten at stige fra 2,7 pct. i 2023
til 2,9 pct. i 2024 og at falde til 2,1 pct. i 2025 (opjusteret med 0,5 pct.-point i 2024
og fastholdt for 2025).
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra IMF's World Economic Outlook-rapport, oktober 2024
Vækstprognose
oktober 2024
Pct.
Verden
Udviklede økono-
mier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Danmark
Sverige
Finland
Norge
Vækstmarkeder og
udviklingsøkono-
mier
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2023
3,3
1,7
2,9
0,4
-0,3
1,1
0,7
2,7
1,7
0,3
2,5
-0,2
-1,2
0,5
4,4
3,6
5,2
8,2
2,9
2024
3,2
1,8
2,8
0,8
0,0
1,1
0,7
2,9
0,3
1,1
1,9
0,9
0,2
1,5
4,2
3,6
4,8
7,0
3,0
2025
3,2
1,8
2,2
1,2
0,8
1,1
0,8
2,1
1,1
1,5
1,6
2,4
2,0
1,8
4,2
1,3
4,5
6,5
2,2
Ændring ift. juli 2024
1
2024
0,0
0,1
0,2
--0,1
-0,2
0,2
0,0
0,5
-0,4
0,4
-
-
-
-
0,0
0,4
-0,2
0,0
0,9
2025
-0,1
0,0
0,3
-0,3
-0,5
-0,2
-0,1
0,0
0,1
0,0
-
-
-
-
-0,1
-0,2
0,0
0,0
-0,2
Ændring ift. april
2024
2
2024
0,0
0,1
0,1
0,0
-0,2
0,4
0,0
1,0
-0,6
0,6
-0,2
0,7
-0,2
0,0
0,1
0,4
0,2
0,2
0,8
2025
0,0
0,0
0,3
-0,3
-0,5
-0,3
0,1
0,0
0,1
0,0
0,1
0,2
0,1
-0,1
0,0
-0,5
0,4
0,0
0,1
Anm.: (1) Ændring (pct.-point) i forhold til World Economic Outlook Update, juli 2024. (2) Ændring (pct.-point) i
forhold til World Economic Outlook, april 2024.
Kilde: World Economic Outlook, oktober 2024 og World Economic Outlook, april 2024.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
2925041_0003.png
Side 3 af 8
IMF vurderer, at BNP-væksten i USA vil falde fra 2,9 pct. i 2023 til 2,8 pct. i 2024
for derefter at falde til 2,2 pct. i 2025 (opjusteret med hhv. 0,2 og 0,3 pct.-point i
2024 og 2025).
I Storbritannien ventes BNP-væksten at stige fra 0,3 pct. i 2023 til 1,1 og 1,5 pct. i
2024 og 2025 (opjusteret med 0,4 pct.-point i 2024 og uændret i 2025 ift. juli-prog-
nosen).
For vækstmarkeder og udviklingsøkonomier forventes en vækst på 4,2 pct. i 2024
og 2025 (fastholdt for 2024 og nedjusteret med 0,1 procentpoint for 2025). I Kina
ventes væksten at falde fra 5,2 pct. i 2023 til 4,8 pct. i 2024 for herefter at aftage
yderligere til 4,5 pct. i 2025 (nedjusteret med 0,2 pct.-point for 2024 og uændret for
2025 ift. juli-prognosen).
Risici
IMF vurderer, at det generelle risikobillede hælder til den negative side, hvilket skyl-
des den stigende politiske usikkerhed. Pludselige udsving i markedet
som man så
senest i august
risikerer at medføre stramninger af de finansielle vilkår og hæmme
investeringer og vækst, særligt i udviklingsøkonomierne. Derudover omfatter risici
fx stigninger i varepriser, som følge af stigende geopolitisk usikkerhed, der igen kan
puste til inflationen, et vaklende opsving i Kina relateret til sårbarheder i ejendoms-
sektoren og en intensivering af protektionistiske tiltag på globalt plan. Ydermere
kan voksende social uro hæmme forbruger- og investeringstilliden og potentielt
bremse nødvendige strukturelle reformer.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s rolle
Drøftelserne på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i den halvårlige synteserapport
(”Global
Policy Agenda”)
fra IMF’s administrerende direktør, Kristalina Georgieva.
Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne fra IMF’s centrale
rapporter
1
og udstikker prioriteterne for IMF’s arbejde.
Overskriften for synteserapporten
er ”Secure
a Soft Landing and Break From the Low
Growth-High Debt Path”
(“Sikre en
blød landing og bryd med den lave vækst og høje
gæld”). Drøftelserne i IMFC ventes også at fokusere på effekterne på den globale
økonomi af de aktuelle krige og konflikter. Synteserapporten fremhæver særligt
Ruslands krig i Ukraine og konflikterne i Mellemøsten. Rapporten understreger, at
konflikterne både har store menneskelige og økonomiske omkostninger og effekter
på verdensøkonomien. Derudover ventes en drøftelse af håndteringen af de øko-
nomiske udfordringer, som præger verdensøkonomien, herunder at de finanspoli-
tiske råderum er opbrugt, mens vækstudsigterne stadig er svage.
IMF’s 5-årige
vækstudsigt er på sit laveste i årtier, samtidigt med at den globale offentlige gæld er
rekordhøj og nærmer sig 100 pct. af verdens BNP. De fælles globale udfordringer
vedrører, ud over behovet for genopbygning af finanspolitisk råderum, også klima-
forandringerne og styrket multilateralt samarbejde i lyset af stigende geopolitisk og
geoøkonomisk
fragmentering. Der ventes fokus på IMF’s rolle som centralt
1
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
Side 4 af 8
placeret global institution mhp. at sikre, at IMF kan understøtte den globale øko-
nomiske og finansielle stabilitet og hjælpe landene med at håndtere akutte og lang-
sigtede udfordringer i en verden præget af øget usikkerhed,
jf. nedenfor.
Politiske prioriteter
IMF vurderer, at de centrale politiske prioriteter bl.a. bør være at bevare den finan-
sielle stabilitet, genopbygge det finanspolitiske råderum til krisehåndtering, accele-
rere vækstorienterede reformer, der bidrager til at øge den økonomiske konvergens
og den grønne omstilling, samt fokusere internationalt samarbejde på at styrke det
globale finansielle sikkerhedsnet og rammerne for gældsbehandlinger.
For så vidt angår
pengepolitikken
er det primære fokus for centralbankerne at sikre,
at inflationen vender tilbage til målsætningen, mens man understøtter vækst og be-
skæftigelse i overensstemmelse med centralbankernes respektive mål. For økono-
mier, hvor det underliggende prispres er faldet, er der plads til at skifte til en mere
neutral politik. For økonomier, hvor inflationen er mere vedholdende, er en forsat
restriktiv politik passende. Centralbankernes uafhængighed og klar kommunikation
er afgørende for troværdigheden og evnen til at holde inflation nede. I økonomier,
der har været
ramt af volatile kapitalbevægelser og valutakurser, kan IMF’s Integra-
ted Policy Framework (IPF) bidrage med vejledninger til at understøtte håndtering
heraf.
Finanspolitikken
skal ifølge IMF gradvist konsolideres og styres ud fra hensynet til
finanspolitisk holdbarhed. En strammere finanspolitik vil bidrage til at nedbringe
inflationen. Samtidig har mange lande brug for at stramme finanspolitikken, så der
skabes råderum til at føre ekspansiv finanspolitik i fremtiden.
Vækstfremmende reformer
er altafgørende for at fremme produktivitet og beskæfti-
gelse. Veltilpassede reformer kan øge væksten, selv når det finanspolitiske råderum
er begrænset. I mange økonomier kan arbejdsmarkedspolitik modgå effekten af fal-
dende arbejdsstyrker, fx ved at øge kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet, omskole
arbejdskraft og integrere immigranter.
Finansiel regulering
skal værne mod risici. Det betyder bl.a., at makroprudentiel politik
bør bruges til at styrke den finansielle sektors soliditet og sikre, at beslutningstagere
har de rigtige værktøjer til at respondere på kriser. Tæt overvågning er afgørende,
især inden for erhvervsejendomme, svage banker og finansielle virksomheder ud-
over banker.
Ifølge IMF er det multilaterale samarbejde nødvendigt for at øge den globale vel-
stand og adressere fælles udfordringer. At sikre verdensfred er afgørende for at
opnå økonomisk og finansiel stabilitet. Fælles løsninger er afgørende for at adres-
sere globale gældssårbarheder, fremme global handel og at udnytte gevinsterne ved
den grønne og digitale omstilling.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
Side 5 af 8
IMF’s rolle
IMF har støttet sine medlemmer i 80 år siden sin oprettelse i 1944. Gennem
bilateral
økonomisk overvågning
hjælper IMF sine medlemslande med at identificere risici,
styrke institutionelle rammer og tilpasse makro-finansielle tiltag. Endvidere fokuse-
rer fondens
multilaterale overvågning
blandt andet på drivkræfterne bag økonomisk
vækst, produktivitetsvækst, finanspolitisk holdbarhed og internationale afsmitnin-
ger. Derudover integrerer IMF også analyser af implikationerne af blandt andet di-
gitalisering, ligestilling, den grønne omstilling og geopolitisk fragmentering i deres
bilaterale overvågning.
IMF arbejder løbende med at tilpasse sin
udlånsværktøjskasse
for bedre at kunne bi-
drage med støtte til sårbare medlemslande. Siden pandemien har IMF godkendt
over 392 mia. USD i finansielle forpligtigelser til over 97 lande, bl.a. igennem IMF’s
Poverty Reduction and Growth Trust
(PRGT), som er fondens hovedredskab til støtte
af lavindkomstlande. 20 lande har modtaget støtte fra
Resilience and Sustainability Trust
(RST), der yder støtte til, at lande kan øge deres modstandsdygtighed over for kli-
maforandringer.
IMF støtter arbejdet med at opnå tidssvarende og forudsigelige behandlinger af
uholdbar gæld igennem
Common Framework for Debt Treatments
(CF). CF har leveret
hurtigere og mere forudsigelige gældsbehandlinger som eksemplificeret ved de se-
neste behandlinger af Ghana og Etiopiens gæld. Fremskridtene med gældsbehand-
ling ses også i form af øget samarbejde i
Global Sovereign Debt Roundtable
(GSDR),
der bidrager med at opbygge konsensus omkring de tekniske aspekter af gældsbe-
handlinger.
IMF har til hensigt at understøtte medlemslande i at opbygge kapaciteten til at føre
sund økonomisk politik. Fonden ønsker fortsat at bistå sine medlemmer med poli-
tisk rådgivning og finansiel støtte, men også med at facilitere multilateralt samar-
bejde i bestræbelserne på at sikre et velfungerende internationalt finansielt system.
IMF vil herudover fortsætte sit arbejde med at adressere landes likviditetsudfordrin-
ger. Mange lavindkomst- og udviklingslande er i en situation, hvor de har holdbare
gældsniveauer, men hvor høje renter og refinansieringer dræner deres likviditet, som
de ikke kan bruge på at investere i områder som uddannelse, sundhed, klima og
infrastruktur. IMF har derfor sammen med Verdensbanken fremsat en løsningsmo-
del med tre søjler, der kombinerer strukturelle reformer, ressourcemobilisering og
støtte fra internationale finansielle institutioner.
IMF’s ressourcer og 16. kvotegennemgang
IMF’s
rolle i centrum for det globale finansielle sikkerhedsnet fik ifølge IMF en
stærk tillidserklæring,
da IMF’s repræsentantskab i december 2023
godkendte en
kvoteforøgelse på 50 pct. i forbindelse med den 16. gennemgang af kvoter (GRQ).
IMF’s kvoteressourcer er medlemslandes bidrag til IMF’s udlånsressourcer og er
bl.a. baseret på et lands størrelse ift. verdensøkonomien. Med denne aftale sikrer
man IMF’s kvotebaserede struktur ved at øge
kvotemidlerne, samtidigt med at man
udfaser de bilaterale låneaftaler (Bilateral
Borrowing Agreements)
og gennemfører en
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
Side 6 af 8
delvis reduktion af NAB (New
Arrangements to Borrow).
Kvotestigningen er betinget
af udfasningerne, hvormed
IMF’s udlånskapacitet forbliver
uændret. Frem til den
fulde implementering af kvotestigningerne vil de midlertidige bilaterale låneaftaler
derfor blive forlænget.
Idet kvoteforhøjelsen blev foretaget proportionelt med landenes eksisterende kvo-
teandel har kvotestigningen ikke indflydelse på kvotefordelingen mellem medlems-
lande, hvorfor Danmarks relative kvote- og stemmeandel forbliver uændret. Idet
kvoteressourcerne er indbetalt af flere lande end NAB og BBA, medfører aftalen et
lavere samlet dansk bidrag til IMF.
IMF ser frem mod det kommende arbejde med at sikre en omlægning af kvoteres-
sourcerne, bl.a. igennem en ny kvoteformel, i forbindelse med den 17. gennemgang
af kvoter.
Danske holdninger
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds’
skriftlige erklæring til IMFC-mødet
ventes at
lægge vægt på følgende:
Ruslands krig mod Ukraine er en trussel mod europæisk og global sikkerhed
og en alvorlig overtrædelse af FN’s charter og international ret. Krigen påvir-
ker verdensøkonomien negativt ved at højne den geoøkonomiske fragmente-
ring. De nordisk-baltiske lande vil fortsætte med at støtte Ukraine med poli-
tisk, militær, humanitær og økonomisk bistand, så længe det er nødvendigt. De
nordisk-baltiske lande udtrykker stor bekymring for den katastrofale humani-
tære situation i Gaza. Samtidigt er valgkredsen bekymret for eskalering af kon-
flikterne i Mellemøsten og deres påvirkning på resten af regionen.
Da IMF's globale vækstprognoser på mellemlang sigt er de laveste i årtier, bør
det være en prioritet at gennemføre vækstfremmende strukturreformer. Styr-
ket offentlig forvaltning og institutionelle rammer kan bane vejen for en mere
bredt funderet vækst og skabe et bedre miljø for innovation og investering. I
lyset af forhøjet offentlig gæld og offentlige underskud, der i mange lande er
større end før pandemien, er det vigtigt at fortsætte de finanspolitiske konsoli-
deringer i et afbalanceret tempo med fokus på at nedbringe gældsniveauet og
genopbygge de finanspolitiske reserver.
I år fejres 80-året for Bretton Woods-institutionerne, IMF og Verdensbanken,
og de nordisk-baltiske lande forbliver stærke tilhængere af multilateralisme, fri-
handel og en regelbaseret international orden. Den nordisk-baltiske valgkreds
opfordrer IMF til at analysere og komme med politikanbefalinger omkring ri-
sici og de økonomiske konsekvenser af geoøkonomisk fragmentering, protek-
tionisme og effekterne af industripolitik.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
Side 7 af 8
Opretholdelse og styrkelse af global frihandel samt den regelbaserede interna-
tionale politiske og økonomiske orden er af stor betydning, især for små åbne
økonomier som den danske, og for vækst- og udviklingslande. De nordisk-bal-
tiske lande anerkender dog, at restriktive foranstaltninger og sanktioner i visse
tilfælde er uundgåelige for at sikre den internationale orden og fordelene ved
multilateralisme.
IMF skal med sit fokus på makroøkonomisk stabilitet og politiske reformer
fortsat hjælpe sine medlemmer med at omstille sig i overensstemmelse med
IMF's klimastrategi og Paris-aftalen. En global CO2-afgift er et centralt poli-
tisk værktøj til at reducere emissioner. Globale og nationale tiltag skal hurtigst
muligt fremskyndes for at nå målet om netto-nuludledning inden 2050.
Da mange lavindkomstlandene og en række mellemindkomstlande står over
for presserende gældsproblemer, bør det internationale samfund fortsætte med
at forbedre transparens ift. gæld og effektiviteten af G20's og Parisklubbens
fælles rammer for gældsbehandling.
IMF’s vigtigste funktion er at bruge sine værktøjer til at hjælpe medlemslande
med at afværge betalingsbalanceproblemer og finansielle kriser. Det er vigtigt,
at de emner, som fonden arbejder med, har makrokritisk relevans.
De nordisk-baltiske lande er tilfredse med IMF's saglige rådgivning til med-
lemmerne om, hvordan man styrker makroøkonomisk stabilitet, understøtter
væksten, løser problemer med god regeringsførelse og styrker fordelene ved
handelsintegration. Rettidig og tilpasset IMF-overvågning er fortsat vigtig for,
at IMF kan yde velkalibreret rådgivning.
IMF’s udlånsværktøjskasse med
stærke konditionaliteter, sikkerhedsforanstalt-
ninger og analyser af gældsholdbarhed er til stor gavn for medlemmerne, også
i en mere usikker verden. IMF's ordninger bør fokusere på at støtte stærke, na-
tionale tiltag og reformpakker for at styrke den stimulerende effekt af IMF's
udlån. Den nordisk-baltiske valgkreds er enig i, at der er plads til at sænke om-
kostningerne ved at låne fra IMF’s General Resources Account (GRA) givet
fondens stærke finansielle position og det højere rentemiljø. Det er dog vigtigt
at bibeholde rentestrukturen med tillægsrenter, der sikrer prisbaserede incita-
menter for tilbagebetalinger og risikostyring af fondens midler.
De nordisk-baltiske lande ser frem til den kommende gennemgang af
Resilience
and Sustainability Trust
(RST). RST bør fortsat primært fokusere på klimamål-
sætninger og generelt bør ambitionsniveauet og omfanget af reformtiltag øges,
særligt når det omhandler subsidier til fossile brændstoffer og CO2-prisfast-
sættelsesmekanismer.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Redegørelse for dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 24.-25. oktober 2024 i forbindelse med Verdensbanken og IMFs årsmøder i Washington
Side 8 af 8
De nordisk-baltiske lande understreger vigtigheden af at sikre at
Poverty Reduc-
tion and Growth Trust
(PRGT) er selvfinansierende. Valgkredsen støtter PRGTs
vigtige rolle i at sikre katalyserende finansiering til lavindkomstlande. En po-
tentiel finansieringsmodel skal overholde nationale og overnationale juridiske
rammer.
Klimaforandringer er blandt de mest presserende globale udfordringer og risi-
koen for ekstreme vejrfænomener og de medfølgende økonomiske konse-
kvenser vil forventeligt stige. Fonden bør forsat støtte sine medlemmer i kli-
matilpasninger og i at facilitere en grøn omstilling.
Den nordisk-baltiske valgkreds er tilfreds med afslutningen på den 16. gen-
nemgang af kvoter og forventer, at alle lande lever op til den kollektive for-
pligtelse om at afslutte de nationale procedurer inden for den fastsatte tids-
ramme. Valgkredsen vil gå konstruktivt til værks med at finde løsninger til en
omlægning af kvoteandele i forbindelse med den 17. kvote gennemgang, der
kan bidrage til at styrke multilateralismen. Valgkredsen fremhæver, at byrden
ved omfordeling af kvoter skal være fair og bæres på tværs af alle store økono-
mier.
Valgkredsen støtter arbejdet med at fremme de fattigste og mest udsatte lan-
des stemmer og bifalder beslutningen om at oprette en 25. plads i bestyrelsen
til Afrika syd for Sahara. Kredsen påpeger, at der forsat skal arbejdes for at
opnå
ligestilling i IMF’s bestyrelse.