Det Udenrigspolitiske Nævn 2024-25
UPN Alm.del Bilag 96
Offentligt
2974412_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. februar 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Ida Marie Spiegelhauer
2025-00166
3572278
Besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets
Udenrigsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 52 (Alm. del), som Folketingets
Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Svar på spørgsmål vedr. stop af våbenhandel med et land der ikke er omfattet af internationale sanktioner
Spørgsmål nr. 52 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Kan ministeren i forlængelse af svarene på URU alm. del –
spørgsmål 24 og §20-spørgsmål S 319 (folketingsåret 2024-25)
bekræfte, at regeringen kan beslutte et stop for våbenhandel med
et land, uagtet at landet ikke er omfattet af internationale
sanktioner? Der henvises til artiklen ”Regeringen sætter stop for
våbeneksport for millioner til endnu en golfstat”,
www.information.dk, den 17. januar 2019, hvoraf det fremgår,
at den daværende VLAK-regering i 2018-19 besluttede at
stoppe dansk våbeneksport til Saudi-Arabien og De Forenede
Arabiske Emirater med henvisning til krigsforbrydelser og
alvorlige brud på menneskerettigheder på et tidspunkt, hvor
EU’s medlemslande ikke kunne enes om en fælles linje i forhold
til de to lande.”
Svar
:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet som vedrørende dansk
våbeneksport.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det i Danmark er Rigspolitiet, der
udsteder tilladelser til eksport af militært udstyr. I alle sager om eksport af
militært udstyr skal der foretages en udenrigs- og sikkerhedspolitisk
vurdering af, om der kan meddeles tilladelse til eksport. Det er
Udenrigsministeriet, der efter høring fra Rigspolitiet foretager denne
vurdering.
I sager, hvor der ansøges om eksporttilladelse til eksport af militært udstyr
til EU, EFTA- eller NATO-lande, høres Udenrigsministeriet som
udgangspunkt ikke. Det skyldes, at Udenrigsministeriet har foretaget en
udenrigs- og sikkerhedspolitisk rammevurdering, der udgør en samlet
vurdering af de udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn i forhold til EU-,
EFTA-, og NATO-lande, som kan lægges til grund for afgørelser ifm.
udførsel af militærteknologi eller -udstyr til denne landegruppe.
Rammevurderingen dækker ikke Tyrkiet.
I sager, hvor der ansøges om eksporttilladelse til en modtager og/eller kendt
slutbruger uden for EU, EFTA eller NATO-lande, indhenter Rigspolitiet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet.
Side 2/3
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Svar på spørgsmål vedr. stop af våbenhandel med et land der ikke er omfattet af internationale sanktioner
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Når Udenrigsministeriet bliver hørt i en ansøgning om eksport
af våben, foretages der en konkret udenrigs- og
sikkerhedspolitisk vurdering i overensstemmelse med Rådets
fælles holdning om fælles regler for kontrol med eksport af
militærteknologi- og udstyr og Danmarks internationale
forpligtelser i øvrigt. Rådets fælles holdning om fælles regler for
kontrol med eksport af militærteknologi- og udstyr fastlægger i
artikel 2 en række kriterier, som medlemsstaterne skal vurdere
ansøgninger om eksporttilladelse i forhold til. Det følger
derudover af den fælles holdnings artikel 3, at den fælles
holdning ikke berører medlemsstaternes ret til at føre en mere
restriktiv politik på nationalt plan.
Udenrigsministeriet vurderer alle sager fra sag til sag, og
vurderingen foretages altid med afsæt i den aktuelle situation og
inddrager relevante forhold. Dette var også tilfældet for så vidt
angår de sager, der henvises til i spørgsmålet.”
Side 3/3