Det Udenrigspolitiske Nævn 2024-25
UPN Alm.del Bilag 81
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.: 24/38527
Den 13. januar 2025
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 28. januar 2025
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det polske formandskabs prioriteter
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
2
4
1
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 28. januar 2025
2965630_0002.png
1. Præsentation af det polske formandskabs prioriteter
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Polen overtog den 1. januar 2025 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på rådsmødet (almindelige
anliggender) en præsentation af formandskabets prioriteter. Der forventes ikke nogen reel drøftelse af prioriteterne.
Formandskabsprogrammet har sikkerhed som omdrejningspunkt igennem syv overordnede overskrifter: 1) forsvar
og sikkerhed, 2) beskyttelse af folk og grænser, 3) Modstandsdygtighed overfor udenlandsk indblanding og misin-
formation, 4) sikring af virksomheders sikkerhed og frihed, 5) energitransition, 6) konkurrence- og modstandsdygtigt
landbrug samt 7) sundhedsmæssig sikkerhed. Arbejdet i rådsformationen for almindelige anliggender forventes at
fokusere på emner som retsstatsprincippet, udvidelse, desinformation, demokratisk modstandskraft, EU-Storbritan-
nien-forholdet
samt forhandlingerne om EU’s flerårige budget (MFF’en).
2. Baggrund
Polen overtog det roterende EU-formandskab den 1. januar 2025. Det polske formandskab ventes på rådsmødet
(almindelige anliggender) den 28. januar 2025 at præsentere sine prioriteter for arbejdet i Rådet under sin formand-
skabsperiode med særligt fokus på arbejdet i GAC-rådsformationen.
3. Formål og indhold
Arbejdet inden for rådsformationen almindelige anliggender vil under polsk formandskab forventeligt fortsætte
indsatsen for at styrke og beskytte
EU’s
værdier både internt og eksternt med særligt fokus på: sikring af retsstats-
princippet, EU's udvidelse og interne reformer, imødegåelse af udenlandsk informationsmanipulation og indblan-
ding, styrkelse af den demokratiske modstandskraft i EU og dets nabolande, udvikling af samarbejdet med Storbri-
tannien samt forberedelse af forhandlingerne om den nye MFF. Formandskabet vil også støtte drøftelserne om
samhørighedspolitikkens fremtid, som anses for at være langt det bedste redskab til at udligne udviklingsforskelle,
tackle uligheder og forbedre modstandsdygtigheden.
Det generelle polske formandskabsprogram er centreret omkring sikkerhed igennem syv overordnede overskrif-
ter:
1. Forsvar og sikkerhed
Forsvar og sikkerhed vil spille en helt afgørende rolle for det polske formandskab. Formandskabet vil skubbe på for
en dybdegående debat om militær finansiering i EU og støtte en styrkelse af forsvarsberedskab - hybridt og mili-
tært
bl.a. igennem forøgede forsvarsudgifter og en stærkere forsvarsindustri. Målet er at sikre Europa imod Rus-
lands eksistentielle trussel igennem en samordnet og ambitiøs indsats for det europæiske forsvar i supplement til
NATO’s indsats. Formandskabet vil derudover støtte et styrket samarbejde
med NATO samt ligesindede ikke-EU-
partnere som USA, Storbritannien og Sydkorea.
2. Beskyttelse af folk og grænser
Det polske formandskab betoner behovet for at gå fra et reaktivt til et proaktivt beredskab i EU. Det vil bl.a. inde-
bære håndtering af migration og sikkerhed ved EU's ydre grænser, herunder ift. instrumentalisering af migration,
samt en styrkelse af EU's og medlemslandenes kapaciteter indenfor civilbeskyttelse, katastrofehåndtering, redning
og humanitær bistand. Formandskabet vil også adressere spørgsmål om bekæmpelse af internationale organise-
rede netværk, terrorisme og radikalisering.
3. Modstandsdygtighed overfor udenlandsk indblanding og misinformation
I lyset af autokratiers brug af misinformation til at nedbryde Vestens sociale og politiske samhørighed vil det pol-
ske formandskab eftersøge samarbejdsområder og muligheder for fælles EU-initiativ for at styrke den demokrati-
ske modstandsdygtighed. Fokus på identificering og udryddelse af misinformation, opbygning af en bredspektret
samfundsresiliens, herunder støtte til troværdige mediers uafhængighed samt styrkelse af cybersikkerhed vil ud-
gøre grundlæggende komponenter heri.
2
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 28. januar 2025
2965630_0003.png
4. Sikring af virksomheders sikkerhed og frihed
Den teknologiske udvikling, klimatransitionen og øgede geopolitiske spændinger medfører iflg. formandskabet, at
økonomisk afhængighed begynder at udgøre for stor en risiko. Formandskabet ønsker derfor at styrke EU’s kon-
kurrencedygtighed igennem en række tiltag, herunder en stærkere integration af det indre marked, simplificering
af bureaukratiske processer, herunder en mere fleksibel, incitament-baseret tilgang til energi- og klimapolitik samt
forbedring af støttemekanismer for vigtige industrielle områder.
5. Energitransition
En pålidelig og sikker forsyning af energiressourcer
er iflg. formandskabet afgørende for EU’s energisikkerhed.
Man ønsker at arbejde imod fuld retræte fra russiske energikilder, reducere energipriser i EU, sikre EU’s energiin-
frastrukturs fysiske og cybersikkerhed igennem EU’s ramme for energisikkerhed
samt sikre lige vilkår for udvikling
af alle rene energikilder i EU.
6. Konkurrence- og modstandsdygtigt landbrug
Formandskabet vil bestræbe sig på at udforme en stærk fælles landbrugspolitik, der støtter landmændene og ud-
viklingen af landdistrikter, herunder gennem opmuntring frem for tvang ift. miljøbeskyttelse og klimatransition.
Formandskabet vil desuden arbejde på de udfordringer, som den fremtidige EU-udvidelse vil medføre for sekto-
ren.
7. Sundhedsmæssig sikkerhed
Klimaforandringer, ekstreme vejrforhold, naturkatastrofer og stigende hybrid- og cybertrusler kræver iflg. for-
mandskabet en forbedret europæiske modstandsdygtighed ift. sundhed. Det medfører et fokus på en digital trans-
formation af sundhedsvæsnet, børn og unges mentale helbred og fremme af sundhed og sygdomsforebyggelse.
Formandskabet betoner ligeledes behovet for at forbedre EU’s lægemiddelsikkerhed, herunder ift. diversificering
af forsyningskæder og støtte til en EU-baseret produktion.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller
konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive
taget konkret stilling til eventuelle konsekvenser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for
prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at tage formandskabsprogrammet til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage punktet til efterretning, idet der vil blive taget konkret stilling til de enkelte forslag under prio-
riteterne, når de fremlægges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 28. januar 2025
2965630_0004.png
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
- Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 28. januar 2025 forventes en drøftelse af fire landekapitler i Kommis-
sionens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2024. Det drejer sig om landekapitlerne for hhv. Un-
garn, Portugal, Rumænien og Slovenien. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne.
Efterfølgende vil der være mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål til de enkelte landekapitler, som
de pågældende fire medlemslande vil kunne besvare. Fra dansk side støtter man Kommissionens monitorering af
retsstatsforholdene i medlemslandene. Danmark bakker ligeledes op om, at den årlige horisontale retsstatsdialog
suppleres af landespecifikke drøftelser på baggrund af Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 24. juli 2024 sin femte årlige retsstatsrapport. Rapporten redegør for retsstats-
forholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande. Som noget nyt indeholder rapporten fra i år
også landekapitler (uden anbefalinger) for udvalgte fire kandidatlande (Albanien, Montenegro, Nordmakedonien
og Serbien).
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande lagde Kommissionen i en meddelelse fra
juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstatsrapport. Formålet med den årlige rap-
port er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af EU’s medlemslande for bedre rettidigt at
kunne identificere problematiske tendenser og dermed forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer. Til-
taget nyder bred opbakning blandt medlemslandene og retsstatsrapportens fokusområder er: retssystemet, kor-
ruptionsbekæmpelse, mediepluralisme/-frihed samt institutionelle anliggender.
Rapporten baserer sig primært på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom Venedig-
Kommissionen og Europarådets anti-korruptionsenhed GRECO. Derudover har Kommissionen gennemført lande-
besøg (fysisk/virtuelt) under udarbejdelsen af rapporten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefa-
linger til hvert medlemsland mhp. at forbedre retsstatssituationen.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig tilvejebringer rap-
porten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebærer først en horisontal drøftelse af
retsstatssituationen i EU og dernæst landespecifikke drøftelser. Den horisontale drøftelse blev gennemført på
rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. september 2024, og den sidste landespecifikke drøftelse (vedr. hhv.
Polen, Malta, Nederlandene og Østrig) blev gennemført på rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. novem-
ber 2024 med forelæggelse af sidstnævnte i FEU den 15. november 2024.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 28. januar 2025 forventes en drøftelse af fire landekapitler i Kommis-
sionens retsstatsrapport vedr. hhv. Ungarn, Portugal, Rumænien og Slovenien.
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne for hvert af de fire medlemslande. Heref-
ter vil det pågældende medlemsland få mulighed for at redegøre for den seneste udvikling på nationalt niveau.
Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlemslande kan engagere sig i dialogen om de enkelte
landekapitler og stille spørgsmål eller komme med kommentarer til de pågældende medlemslande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 28. januar 2025
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens øgede monitorering af
retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt videreførelse af retsstatsdialogen på bag-
grund af rapporten efter samme metode som under de seneste formandskaber.
Blandt de fire lande, der er til drøftelse, må Ungarn forventes at få størst opmærksomhed. Det skyldes de fortsatte
udfordringer med retsstatsprincippet i landet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier, herunder demo-
krati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effektivite-
ten af samarbejdet mellem EU’s medlemslande, inkl. det indre marked. Regeringen bakker derfor varmt op om
Kommissionens initiativ om løbende at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til rettidigt at forebygge,
at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt at rette op på. Regeringen finder
samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialogen i Rådet er et nyttigt supplement til artikel 7-pro-
ceduren, EU-Domstolens virke og retsstatsmekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5