Det Udenrigspolitiske Nævn 2024-25
UPN Alm.del Bilag 12
Offentligt
2919171_0001.png
Folketinget
Udenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. oktober 2024
Sikkerhedskontor I
Henrik Bjelke Hansen
2024-11523
3427005
Besvarelse af spørgsmål nr. 248 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigs-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 248 (Alm. del), som Folketin-
gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. september 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU) Mik-
kel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Svar på spørgsmål vedr. syrienkrigere med børn, som har været fængslet i surrogat
Spørgsmål nr. 248 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er nogle syrienkrigere med
børn, som har været fængslet i surrogat - og i så fald under
hvilke forhold?”
Svar
:
1.
Fremmedkrigere er uønskede i Danmark, og de bør retsforfølges dér, hvor
deres modbydelige handlinger er begået. Fremmedkrigere, der måtte
komme til Danmark, skal straffes hårdt. Hvis de allerede er dømt i udlandet,
må myndighederne se på, om de kan straffes yderligere her i landet.
Danskernes sikkerhed er regeringens allerhøjeste prioritet, og regeringen ta-
ger den trussel, som terrordømte udgør, ekstremt alvorligt. Det gælder na-
turligvis også for tilbagevendte fremmedkrigere fra Syrien.
Om en straffedom skal resultere i fængselsstraf, vil være op til domstolene
at tage stilling til i det konkrete tilfælde. Som udgangspunkt fuldbyrdes
fængselsstraffe i fængsel.
Kriminalforsorgen kan dog i visse tilfælde træffe bestemmelse om, at en
fængselsstraf skal afsones på anden vis end i et fængsel (surrogat). Efter
reglerne i straffuldbyrdelsesloven kan fængselsstraffe i særlige tilfælde fuld-
byrdes i kriminalforsorgens udslusningsfængsler og i institutioner mv. uden
for kriminalforsorgen, eller på den dømtes bopæl under intensiv overvåg-
ning og kontrol (fodlænke).
Mulighederne for at fuldbyrde en fængselsstraf i institutioner uden for kri-
minalforsorgen eller med fodlænke er som udgangspunkt ikke begrænset til
bestemte persongrupper eller kriminalitetstyper. Det er dog bl.a. en forud-
sætning, at hensynet til retshåndhævelsen ikke taler imod. Ved vurderingen
heraf skal der bl.a. lægges vægt på straffens længde, kriminalitetens art og
risikoen for ny kriminalitet.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
kan oplyse, at ingen af de personer, der er ble-
vet hjemtaget fra Syrien sammen med deres børn, hvor der efter
deres hjemkomst til Danmark er indledt strafforfølgning imod
Side 2/3
UPN, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Svar på spørgsmål vedr. syrienkrigere med børn, som har været fængslet i surrogat
dem for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens 13. kapi-
tel, har været varetægtsfængslet i surrogat.”
Videre har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
har undersøgt, om det i kriminalforsorgens it-sy-
stemer og manuelle opgørelser er registreret, at personer, der er
dømt efter bestemmelser i straffelovens 13. kapitel (terrorisme
mv.), og som ses at være blevet hjembragt fra Syrien sammen
med børn, har afsonet
eller aktuelt afsoner
hele eller dele af
fængselsstraffen uden for åbent/lukket fængsel eller arresthus.
Direktoratet kan for denne persongruppe i perioden december
2017 til august 2024 oplyse, at ingen personer har afsonet
eller
aktuelt afsoner
hele eller dele af fængselsstraffen i surrogat.
Surrogat forstås i denne sammenhæng som alternativer til afso-
ning i almindeligt åbent/lukket fængsel eller arresthus. Den al-
ternative afsoning kan finde sted som led i en anbringelse efter
straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 1, der giver mulighed for at
udstå en fængselsstraf uden for åbent/lukket fængsel eller arrest-
hus, når særlige behov, herunder behov for familiebehandling,
gør sig gældende hos den dømte.
Kriminalforsorgen kan desuden tillade udgang i form af udsta-
tionering fra åbent/lukket fængsel eller arresthus til udslusnings-
fængsel eller til eget hjem med fodlænke, når der er et særligt
formål med udstationeringen, og betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt (udgangsbekendtgørelsens kapitel 12 og 13, jf. straffuld-
byrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 2-3). Dømte kan endvidere ud-
stationeres som et almindeligt led i afsoningen forudsat at en
række betingelser er opfyldt, herunder at mindst en tredjedel af
straffen er udstået, jf. straffuldbyrdelseslovens § 50 a. Direkto-
ratet kan hertil oplyse, at der for samme persongruppe i perioden
har været én person, som har været anbragt i udslusningsfængsel
som et almindeligt led i den sidste del af afsoningen.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på manuelle dataudtræk,
hvorfor der tages forbehold for registreringsfejl og -mangler.”
Side 3/3