Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Spørgsmål 27
Offentligt
2935901_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 4. november 2024 (ULØ alm.
del
spørgsmål 23) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
Spørgsmål 23:
”Vil ministeren opliste, hvilke barrierer der er for, at nedlagte landejendomme
ved salg i landzone kan få en godkendelse til, at der kan drives erhverv, hvis de
nye ejere ønsker dette, der har jo trods alt været erhverv der tidligere (Land-
brug), herunder om der er nogle erhverv, man kan få en forhåndsgodkendelse
til, så at hussalget går nemmere?
Vil ministeren desuden redegøre for, om der er forskelsbehandling på, om det
er privatpersoner eller en kommune der har nedlagte landejendomme til salg i
forhold til at få en godkendelse til, at der kan drives erhverv?”
Svar:
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre spredt be-
byggelse i det åbne land og at sikre, at udlæg af arealer til byformål sker,
hvor der gennem planlægningen er åbnet mulighed herfor. Som udgangs-
punkt kræver udstykning, byggeri og ændret anvendelse landzonetilladelse
efter planlovens § 35.
I planlovens § 36 og § 37 findes en række undtagelser fra kravet om landzo-
netilladelse.
Planlovens § 37 giver mulighed for, at der uden landzonetilladelse kan etab-
leres erhverv i overflødiggjorte bygninger. Reglerne i § 37 går ud på, at byg-
ninger, der ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom,
herunder en nedlagt landbrugsejendom, og andre overflødiggjorte bygnin-
ger, uden landzonetilladelse kan tages i brug til håndværks- og industrivirk-
somhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en
bolig, samt lager- og kontorformål m.v. på visse betingelser, herunder at
virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om-
eller tilbygges i væsentligt omfang.
Baggrunden for bestemmelserne i planlovens § 37 er bl.a. at muliggøre en
udnyttelse af de bygningsressourcer, der opstår, hvis en driftsbygning ikke
længere er nødvendig for driften af et landbrug. Det er en forudsætning for
Ministeren for byer og land-
distrikter
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 444749
Dato: 11. november 2024
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 27: Spm., om man som ejendomsmægler, sælger eller køber af en nedlagt landbrugsejendom i landzone kan bede kommunen om at lave en oversigt over de erhverv, der kan etableres på den nedlagte ejendom i landzone
2935901_0002.png
anvendelse af § 37, at bygningen er i en rimelig stand og er egnet til formå-
let, og dermed at evt. ombygninger ikke kan sidestilles med nybyggeri
i
strid med hovedformålet om at undgå spredt bebyggelse i det åbne land.
Ibrugtagning af bygninger efter § 37 forudsætter anmeldelse til kommunen,
som vurderer, om betingelserne for anvendelse af bestemmelsen er opfyldt,
herunder om der er tale om en væsentlig om- eller tilbygning.
Anvendelse af bestemmelserne i § 37 afhænger ikke af, hvem der ejer den
pågældende ejendom.
Såfremt man ønsker en afklaring af mulighederne efter planloven for at
etablering erhverv på en konkret ejendom i landzone, herunder før et på-
tænkt køb af ejendommen, kan man rette henvendelse til kommunen
herom.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der netop er indgået en politisk aftale om ændring af
planloven (aftale af 10. oktober 2024
Vækst og udvikling i landdistrikterne gen-
nem ændring af planloven mv.),
hvor det bl.a. er aftalt, at det skal være nem-
mere at anvende overflødiggjorte bygninger i kystnærhedszonen til andre for-
mål.
Akt nr.: 444749
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl