Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25, Udvalget for Småøer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 74, UFS Alm.del Bilag 23
Offentligt
Til Landdistriktsminister Morten Dahlin
Udvalget for Småøer
Udvalget for Landdistrikter og Øer
25. marts, 2025
Vedr. aftale om planlov pr. 10.10.2024
Sammenslutningen af Danske Småøer følger med stor interesse arbejdet med at føre den ny
planlovsaftale ”Vækst og udvikling i landdistrikterne gennem ændring af planloven mv.” ud i
livet.
Vi er meget glade for, at man i aftalen har lyttet til de udfordringer, som blandt andet små øer
oplever med de gældende planlovsregler, der hindrer udvikling og bosætning.
Sammenslutningen af Danske Småøer bakker fuldt op om de nye muligheder aftalen åbner for
på de små øer, og ønsker, at pege på nogle områder i aftalen, hvor vi fortsat ser nogle udfor-
dringer.
Forslag om en ø-zone
Vi ser et behov for at nytænke småøernes situation og foreslår at indføre en ny ø-zone i plan-
lovsregi.
I den gældende planlov, der trådte i kraft 1.1. 2024 blev begrebet ø-udviklingsplaner indført.
Vi har tidligere beskrevet de udfordringer, vi ser med denne konstruktion og vil gerne uddybe
vores bekymring.
Vi frygter, at kravet om ø-udviklingsplaner som betingelse for at gøre brug af de lempelser,
som aftalen fra oktober 2024 og lovændringen fra 1.1. 2024 ellers åbner for, forhindrer, at for-
ligskredsens gode initiativer kan blive til virkelighed.
Kommunerne har ikke nødvendigvis ressourcer til at igangsætte arbejdet med en ø-udviklings-
plan.
En ø-udviklingsplan skal gælde for hele øen og være på niveau med en lokalplan i de områder,
hvor man ønsker ændringer. Selv mindre ændringer for én ejendom på øen kræver en ø-udvik-
lingsplan for hele øen. Det er ikke proportionel brug af kommunens ressourcer, og det tager
tid.
P.t. er ingen kommuner i gang med en ø-udviklingsplan.
En ø-udviklingsplan binder det i forvejen begrænsede areal på en lille ø, og det meget begræn-
sede udbud af bygninger i urimelig grad.
Det er umuligt at forudsige, hvordan iværksætteriet udvikler sig på en småø
flere år frem, da
en eller to familier alene kan gøre en kæmpe forskel. Det er de små tals lov.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Henvendelse af 25/3-25 om bemærkninger vedr. planlovsaftale fra Sammenslutningen af Danske Småøer
2
Befolkningen, arealet, bygningsmassen samt udbuddet af ejendomme til salg er så begræn-
set, at alle muligheder er nødt til at være i spil,
når en ny iværksætter skal prøve at finde et eg-
net sted til sin idé på en småø.
Under hensyntagen til naturbeskyttelsesloven foreslår Sammenslutningen af
Danske Småøer derfor, at begrebet ø-udviklingsplan
i stedet afløses af en ny
type zone:
Ø-zone.
Ø-zonen skal være en særlig zone, som tager sit udgangspunkt i bestemmelserne for land-
zone
1
, men har en række undtagelser, som svarer til de muligheder, der med planlovens sene-
ste ændringer pr. 1.1.2024 og forliget af 10. oktober 2024 åbnes op for med en ø-udviklings-
plan.
Vi foreslår, at ø-zonen skal gælde for de 27 småøer i Sammenslutningen af Danske Småøer og
at den skal gælde både indenfor planloven og strand- og klitfredningsarealerne.
De gældende love for naturbeskyttelse, strandbeskyttelse m.m. skal altså stadig være gæl-
dene i ø-zonen, så småøerne bevarer deres naturmæssige og bygningsmæssige skala og kul-
turhistorie. Blot skal de allerede vedtagne undtagelser fra Planloven per 1.1. 2024 og forliget af
10. oktober 2024 være en mulighed i ø-zonen – også uden en ø-udviklingsplan.
Med indførelse af en decideret ø-zone, bliver fremtidig lovgivning nemmere at gennemskue for
øboerne og nemmere at administrere for myndighederne.
Ved at udskille øerne fra landzone-bestemmelserne og føre dem over i et regelsæt for ø-zoner
sikrer man desuden, at øerne ikke utilsigtet bliver klemt i et regelsæt for landzoner, som egner
sig fint til fastlandet men
ikke til øer.
F.eks. kan man ved fremtidige ændringer i landzonen (gældende for resten af landet) forhin-
dre, at der automatisk indføres
uhensigtsmæssige ændringer for småøerne, som på flere af-
gørende punkter adskiller sig væsentligt fra fastlands-landzoner.
En ø-zone for småøerne er vores forslag til en forenkling af planloven for småøer og en hånds-
rækning til de kommuner, som skal administrere den.
Bemærkninger til den indgåede planlovsaftale
Ovenstående er udtryk for de bekymringer og ønsker vi har for planområdet som helhed.
I forhold til den foreliggende aftale fra 10. oktober 2024 har vi følgende bemærkninger:
Manglende vejledning til ø-udviklingsplaner
Hvis kravet om en ø-udviklingsplan fastholdes, er det overordnet set et problem, at der ikke
foreligger en vejledning til ø-udviklingsplanerne.
Planstyrelsen oplyser desuden, at der ikke er planer om at udarbejde en vejledning. F.eks. er
det ikke
nærmere defineret, hvilke krav der skal opfyldes for at en bygning er
overflødiggjort
eller hvad der
i den nuværende lovgivning definerer et
anlæg.
Det er samtidig uklart hvad en ø-
Langt
størstedelen af arealet på småøerne er i forvejen landzone. Der findes kun små pletter på enkelte øer,
som er byzone.
1
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
sekretariatet@danske-smaaoer.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Henvendelse af 25/3-25 om bemærkninger vedr. planlovsaftale fra Sammenslutningen af Danske Småøer
3
udviklingsplan skal indeholde samt hvilke krav der er til processen i udviklingen af en ø-udvik-
lingsplan.
Det betyder, at arbejdet med en ø-udviklingsplan er uhåndgribeligt for både øer og kommuner,
og at man så at sige famler i blinde.
Overflødiggjorte bygninger
Aftalens afsnit 8
Jf. aftalens afsnit 8 vil
overflødiggjorte
bygninger i kystnærhedszonen (under 3 km fra kysten)
kunne ombygges og tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, libe-
rale erhverv, forenings- og fritidsformål, bolig, samt lager- og
kontorformål uden en landzone-
tilladelse.
Vi bifalder, at mulighederne i kystnærhedszonen dermed ligestilles med mulighederne i den
øvrige landzone.
Samtidig hilser vi det velkomment, at disse muligheder også gælder småøerne (der alle er
fuldt dækket af kystnærhedszonen), og at disse i området uden for strand- og klitfredningszo-
nen
ikke
er betinget af en ø-udviklingsplan. Dog mangler der, som ovenfor beskrevet,
en defi-
nition af en
overflødiggjort bygning.
Aftalens afsnit 11
Aftalens afsnit 11 tager
særligt hensyn til de 27 småøer ift. mulighederne i strandbeskyttelses-
zonen,
der er betinget af, at øernes geografi
og kystlinje
forholdsmæssigt optager en stor del af
øernes samlede areal.
Det er meget vigtigt for ø-samfundene, at der således gives mulighed for, at overflødiggjorte
bygninger inden for strandbeskyttelseszonen på de 27 småøer kan benyttes til erhverv, tu-
risme, eller én bolig.
Vi forstår det således, at man med denne mulighed kan udnytte eksisterende bygninger i
strandbeskyttelseszonen på småøerne
på samme vis,
som man med aftalen kan i kystnær-
hedszonen i øvrigt. Dvs. til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale er-
hverv, forenings- og fritidsformål, bolig, samt lager- og kontorformål uden en landzonetilla-
delse.
Vi vil understrege at muligheden skal gælde i hele strandbeskyttelseszonen, da de eksiste-
rende bygninger jo ligger, hvor de ligger. Og så vil vi igen påpege, at da muligheden kun forelig-
ger med en godkendt ø-udviklingsplan og ”på nærmere vilkår”, er vi bekymrede for, at det rea-
listisk set bliver endog meget svært at gøre brug af muligheden i praksis. Vi efterlyser desuden
en tydeligere definition af,
hvad
nærmere vilkår
dækker over.
Vi vil også gerne påpege, at det ikke er hensigtsmæssigt, at det for småøerne i strandbeskyt-
telseszonen er
specificeret, at der kun er tale om
mulighed for at indrette én bolig. Vi foreslår i
stedet, at der skal være mulighed for at
omdanne overflødiggjorte landbrugsbygninger til
en
eller flere
boliger til helårsbenyttelse. Øernes begrænsede boligmasse og begrænsede
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
sekretariatet@danske-smaaoer.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Henvendelse af 25/3-25 om bemærkninger vedr. planlovsaftale fra Sammenslutningen af Danske Småøer
4
bygningsmasse taget i betragtning mener vi, at der er behov for at give adgang til at indrette
flere
end én bolig i eksisterende bygninger.
Anlæg med kystnær placering
Afsnit 10
Vi bakker fuldt op om aftalens afsnit 10 hvor begrundelsen for kystnær placering for anlæg op-
hæves på små og mellemstore øer i kystnærhedszonen.
Vi bemærker, at dette dog ikke gælder for solcelleanlæg. Det betyder for småøerne, at solcel-
leanlæg slet ikke kan opføres, da de små øer er omfattet af kystnærhedszonen på hele deres
areal.
Vi mener, at der bør åbnes for tilladelser til eksempelvis et lokalt, andelsejet anlæg tilpasset i
størrelse med øen og til brug for øens egen energiforsyning.
Vi understreger, at vi
ikke
efterlyser en mulighed for anlæggelse af privatejede anlæg. Disse vil
let vil kunne overtage en lille øs areal og dominere landskabet fuldstændigt.
Vi efterlyser desuden
en definition af ”anlæg”, som
p.t. ikke er nærmere beskrevet. Vi mener,
at begrebet anlæg for småøerne dels skal omfatte energianlæg inklusiv termonet-anlæg samt
diger, sportsanlæg, park/rekreations-anlæg, parkeringsanlæg og havneanlæg med tilhørende
havnebygninger og infrastrukturanlæg (fx lade- og strømforsyninger til elfærger).
Vi står naturligvis til rådighed og drøfter meget gerne emnerne med ministeren og udvalgets
medlemmer.
Med venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
sekretariatet@danske-smaaoer.dk