Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 5
Offentligt
2915762_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. oktober 2024
J nr.
2024 - 2862
Akt-id
506706
Orientering om overskudsvarme og anvendelse af substitutionsprisprincippet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget og Udvalget for Landdistrikter og Øer har i
perioden oktober 2023 til maj 2024 stillet mig en række spørgsmål om overskuds-
varme, herunder reguleringen af overskudsvarme.
På baggrund af nye analyser af overskudsvarmeområdet finder jeg det nødven-
digt at orientere udvalgene om en ny vurdering fra Energistyrelsen af det såkaldte
substitutionsprisprincips anvendelse ved overskudsvarmeleverancer. Branchen er
tillige orienteret om Energistyrelsens vurdering.
Energistyrelsens nye vurdering af substitutionsprisprincippets anvendelse ved
overskudsvarmeleverancer er relevant for svar på KEF alm. del spm. 431 af 11.
oktober 2023, 460, 461 og 462 af 25. oktober 2023, 47 af 21. december 2023, 119
af 26. februar 2024 samt 356 af 7. maj 2024, hvor der er henvist til tidligere forstå-
else af substitutionsprisprincippets anvendelse ved overskudsvarmeleverancer.
Desuden er vurderingen relevant for svar på ULØ alm. del spm. 85 af 13. oktober
2023 og svar på KEF alm. del spm. 120 af 26. februar 2023, hvor der henvises til
ovenstående svar på KEF spm. 119. Yderligere er det relevant for svar på KEF
alm. del spm. 432, 433, 434, 435, 436 og 452 af 11. oktober, der henviser til be-
svarelse af ovenstående KEF alm. del spm. 431 af 11. oktober 2023.
Energistyrelsen oplyser følgende om den nye vurdering af substitutionsprisprin-
cippets anvendelsesområde, hvortil jeg kan henholde mig:
”Substitutionsprisprincippet udspringer af princippet om nødvendige omkostninger
og Forsyningstilsynets praksis for tilsyn med prisfastsættelsen efter varmeforsy-
ningsloven. Princippet indebærer, at fjernvarmevirksomheden ikke må betale mere
for varmen end den pris, som fjernvarmevirksomheden alternativt vil kunne købe
eller selv producere varmen til på eksisterende anlæg.
Som opfølgning på flere aktørers kritik af gældende regulering af overskudsvarme
har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet igangsat analyser af konsekvenserne
ved en evt. ændret regulering af overskudsvarme. Som en del af analysearbejdet
og med henblik på at afklare hvilken forbrugerbeskyttelse, der vil gælde i tilfælde
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 5: Kopi af orientering om substitutionsprisprincippets anvendelse ved overskudsvarme, fra klima,- energi- og forsyningsministeren
2915762_0002.png
af en ændret regulering af overskudsvarme, har Energistyrelsen afdækket substi-
tutionsprisprincippet nærmere, herunder gennem fornyede drøftelser med Forsy-
ningstilsynet.
Forsyningstilsynet har i denne forbindelse oplyst, at det følger af administrativ prak-
sis, at en række betingelser skal være opfyldt for, at substitutionsprisprincippet fin-
der anvendelse. Forsyningstilsynet oplyser, at det bl.a. er en forudsætning, at var-
meaftageren
– som følge af varmeplanlægningen eller projektgodkendelse –
er for-
pligtet til at aftage varme fra varmeleverandøren (”varmemæssig aftagepligt”). En
eventuel aftagepligt i en privatretlig aftale mellem varmeleverandør og varmeafta-
ger er ikke relevant ift. en vurdering af, om substitutionsprincippet finder anven-
delse.
Energistyrelsen har ikke kendskab til overskudsvarmeleverancer, hvor der gælder
en kommunalt pålagt varmemæssig aftagepligt. Energistyrelsen vurderer samtidig,
at det ikke kan udelukkes, at der findes overskudsvarmeleverancer, hvor en afta-
gepligt gør sig gældende. Det er dog på denne baggrund Energistyrelsens vurde-
ring – i modsætning til, hvad der tidligere har været opfattelsen – at substitutions-
prisprincippet sjældent eller aldrig finder anvendelse for overskudsvarmeleveran-
cer.
På baggrund af ovenstående afklaring samt at det tilkommer Forsyningstilsynet at
vurdere, om substitutionsprisprincippet finder anvendelse i konkrete tilfælde, vur-
derer Energistyrelsen, at der i førnævnte svar ikke skulle være henvist til substitu-
tionsprisprincippet som forbrugerbeskyttelseselement.
I forbindelse med en evt. ophævelse af overskudsvarmeprisloftet og uden indførsel
af anden regulering, vil forbrugerbeskyttelsen ved overskudsvarmeleverancer i til-
fælde uden aftagepligt alene udgøres af den generelle fjernvarmeregulerings prin-
cip om nødvendige omkostninger, der indebærer, at fjernvarmevirksomhederne
kun må indregne nødvendige udgifter til bl.a. brændsel, drift og vedligehold i pri-
serne for levering af varme og varmt vand. Forsyningstilsynet skal i konkrete til-
synssager, hvis det finder, at priserne er urimelige, meddele pålæg om ændring af
priserne. Foruden princippet om nødvendige omkostninger skal overskudsvarme-
projekter også som andre varmeprojekter i henhold til projektbekendtgørelsen god-
kendes af kommunen som det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt. Her-
til bemærkes dog, at Forsyningstilsynet ikke fører tilsyn med kommunernes projekt-
godkendelse.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2