Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 47
Offentligt
2963335_0001.png
Folketingets behandling af
regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske
redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Torsdag den 9. januar 2025 kl. 12.00 – 14.30
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0002.png
Velkomst
Susie Jessen (DD), formand for Udvalget for
Landdistrikter og Øer
Christian Degn, moderator
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0003.png
Morten Dahlin (V)
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
Minister for byer og landdistrikter
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0004.png
Mads Brinkmann Pedersen
Rektor, Struer Statsgymnasium
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0005.png
Rektor Mads Brinkmann Pedersen
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0006.png
Attraktive ungdomsuddannelser i landdistrikterne
De unges perspektiv:
ET SAMMENHÆNGENDE UNGDOMSLIV
Nærhed
Ungemiljø
Uddannelsestrin, der løfter
Skoleperspektiv:
ATTRAKTION OG RELEVANS
Uddannelsesudbud
Fagudbud
Socialt tilbud
Transport
Modstandsdygtig basisøkonomi
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0007.png
Jakob Brandt
Adm. direktør, SMV Danmark
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0008.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0009.png
er:
SMV’ernes ambassadør i den politiske debat.
Den eneste hovederhvervsorganisation, der kun repræsenterer
små og mellemstore virksomheder.
SMV’ernes stemme i en debat, der hurtigt kan komme til at
handle om de helt store virksomheder, selvom SMV’erne udgør
mindst 96% af dansk erhvervsliv.
Der er ca. 300.000 aktive SMV’er i hele Danmark, som i 2022
beskæftigede 1.031.000 fuldtidsansatte. Det svarer til 2/3 af alle
beskæftigede i den private sektor.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0010.png
Bedre vilkår for oplevelsesturisme i landdistrikterne
Ifølge den nye turismepolitiske redegørelse, skal vi op på 200 mia. kr. i
turismeomsætning i 2030. I 2023 var turismeomsætningen på 163,2 mia.
kr.
I Danmark er vi gode til at producere. Vi er for eksempel gode til at
fremstille spiritus
så hvorfor ikke gøre vores mange destillerier og
bryggerier, som ligger spredt i hele landet, til oplevelser, der trækker
turister til. Flere vil overnatte i området, lægge flere penge i lokale
forretninger og bruge flere dage i lokalområdet
både i og uden for
sæsonen.
Stauning Whisky ved Skjern har med
stor succes åbnet produktionen for
offentligheden og tilbyder guidede tours
på flere sprog.
SMVdanmarks forslag
Afsæt midler til vejledning og rådgivning om, hvordan man kan åbne
produktionen for besøgende og give turisterne en god oplevelse.
Gør det nemmere at skaffe finansiering, fx via en garantiordning
målrettet oplevelsesturisme i landdistrikterne.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0011.png
Rul ”den røde løber” helt ud for landdistriktsvirksomheder
Det kan være udmattende og næsten umuligt for en mindre virksomhed at
navigere i regler og nødvendige tilladelser, hvis man gerne vil starte eller udvide
sin virksomhed.
Det bliver kun mere komplekst, hvis flere af kommunens forvaltninger skal
involveres og hvis der ikke bliver koordineret internt i kommunen.
Reglerne inden for de forskellige forvaltningsområder kan være forskellige og
nogle gange modsatrettede.
SMVdanmarks forslag
At virksomheder, der har gang i større projekter i en kommune, kan få tilbudt
en kommunal tovholder, som skal sikre en vis koordinering internt i
kommunen og sikre, at der kommunikeres forståeligt og entydigt til
virksomheden.
Man ville komme et godt stykke af vejen ved at rulle ”Den røde løber” for
produktionsvirksomheder, helt ud til alle typer virksomheder, der ønsker at
etablere eller udvide sin forretning i landdistrikterne.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0012.png
Erhvervshusene virker kun, hvis man ved, at de eksisterer
Erhvervshusene er et tilbud til virksomheder og iværksættere, der har brug for specialiseret
vejledning, sparring og afklaring.
Der er 6 erhvervshuse i Danmark, men de virker kun, hvis man ved, at de eksisterer.
En medlemsundersøgelse af SMVdanmark viser, at 2 ud af 3 virksomheder ikke kender til
Erhvervshusene. Blandt dem, der kender Erhvervshusene ved 25% ikke, hvad de tilbyder.
SMVdanmarks forslag
Intensivér informationsindsatsen over for de lokale virksomheder, så de ved, hvad
Erhvervshusene kan hjælpe med. Det kan med fordel ske i samarbejde med lokale
erhvervsforeninger, håndværks- og industriforeninger m.v., hvor tusindvis af landets
virksomheder er organiseret.
Afsæt midler til at Erhvervshusene kan afdække behovene for råd og vejledning af de
lokale virksomheder, så indsatsen er tilpasset de behov, der er i området, hvor
Erhvervshuset ligger. Behovsafdækningen kan enten ske i samarbejde med eller være
faciliteret af de lokale erhvervsforeninger.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0013.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0014.png
Helga Theil Thomsen
Formand for Ekspertgruppe om kollektiv
mobilitet i hele Danmark
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0015.png
Ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i
hele Danmark
- Afrapportering af fase 1 og status
Høring i Folketingets Udvalg for
Landdistrikter og Øer
9. januar 2025
Helga Theil Thomsen,
formand for ekspertudvalget
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0016.png
EKSPERTUDVALG OM KOLLEKTIV MOBILITET I HELE DANMARK
Mogens Fosgerau
professor ved Økonomisk Institut,
Københavns Universitet
Alexander Høst Frederiksen
Program Manager
MedTech Growth,
DTU Science Park
Maria Wass-Danielsen
partner og seniorrådgiver,
Urban Creators
Eskil Thuesen
ressourcedirektør,
Movia
Liselotte Lyngsø
fremtidsforsker og stifter,
Future Navigator
Nicolai Bernt Sørensen
16
kommerciel direktør,
Nordjyllands Trafikselskab
Ditte Bendix Lanng,
specialkonsulent, Aarhus Kommune
Helga Theil Thomsen
(formand)
fhv. trafik- og plandirektør,
Vejdirektoratet (2007-2023)
Carsten Hyldborg Jensen
konsulent,
fhv. direktør i FynBus (2008-2022)
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0017.png
KOMMISSORIE
Ekspertudvalgets arbejde er opdelt i tre faser:
1.
Kortlægning af borgernes transportbehov
og udvikling af katalog over nye kollektive
mobilitetstilbud til forskellige geografier
(afsluttet i maj 2024)
Afdækning af økonomien i
trafikselskaberne samt afdækning af
mulige modeller for en ny takststruktur.
Anbefalinger til en ny struktur for lokal
kollektiv transport samt for organisering
af den lokale kollektive transport.
Fase 1
Ekspertudvalget skal (uddrag fra kommissoriet):
”kortlægge de trafikale behov, som borgerne
har i de forskellige geografier:
Landdistrikter og småøer, mindre og
mellemstore byer samt store byer (Aarhus,
Odense, Aalborg) og hovedstadsområdet.”
”undersøge, hvordan nye og/eller
alternative transportløsninger kan bidrage
til at opfylde borgernes mobilitetsbehov i
samspil med eller som erstatning for mere
traditionelle kollektive transporttilbud.”
”udarbejde et katalog over transport-
løsninger, som er hensigtsmæssige i
forskellige geografiske områder.”
2.
3.
”Den kollektive transport spiller
en væsentlig rolle i forhold til at
sikre danskernes mobilitets-
muligheder og dermed for
sammenhængskraften i
Danmark og den enkeltes
hverdag.”
Afrapportering af
fase 1
Regeringen har bedt ekspertudvalget om at
fremrykke arbejdet med organisering (fase 3),
således at dette arbejde sker før arbejdet med
takster (fase 2).
Det er udvalgets forståelse, at der lægges særlig
vægt på udfordringer og mulige løsninger i
landdistrikter og mindre byer.
Ekspertudvalget arbejder på en delrapport
med forslag til organisering, og vil senere i
foråret 2025 give forslag til takstmodeller samt
aflevere sine samlede anbefalinger.
Udvalget har ikke, jf. kommissoriet for arbejdet,
leveret anbefalinger i fase 1, men analyserer
videre på løsningernes økonomi samt fordele og
ulemper ved løsningerne og endeligt, hvorledes
de kan organiseres med henblik på anbefalinger
efter fase 2 og 3 i foråret 2025.
17
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0018.png
FUND I KORTLÆGNINGEN
18
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0019.png
Karakteristika og udfordringer for den kollektive transport
Kollektiv transport
som andel af
alle ture:
10 pct.
i hovedstadsområdet
I hovedstadsområdet er det
hovedsageligt
personer i
erhverv,
som rejser med
kollektiv transport (bus og tog)…
Ca.
60 pct. af befolkningen
bor
inden for en afstand på
500 meter fra det
nuværende hovednet
af
rutebunden kollektiv
transport.
I de større byer og i
hovedstadsområdet er der en
større fortætning af
indbyggere på mindre areal,
hvilket giver et større grundlag
for rutebunden kollektiv
transport.
I landdistrikter og mindre
byer løser bilen hovedparten
af transportbehovet for
indbyggerne.
Det er ikke økonomisk eller
klimamæssigt bæredygtigt at
løse transportbehovet i
tyndere befolkede områder og
i områder med spredt beboelse
med (flere af) de traditionelle
rutebundne løsninger
meget desto mindre med et
faldende passagergrundlag.
3-5 pct.
i resten af landet
..mens det primært er
skoleelever og unge til
ungdomsuddannelser
i landdistrikter.
Ca. 180.000 borgere
har
slet
ikke adgang til et
stoppested eller station
inden for 2,8 km.
19
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0020.png
KATALOG OVER NYE
MOBILITETSLØSNINGER
20
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0021.png
Bruttokatalog:
Nye kollektive transportløsninger, der kan have potentiale i
landdistrikter og mindre byer
Fleksible behovsstyrede løsninger,
herunder fx bus-på-bestilling
Transportløsninger, der tilbydes fleksibelt,
og kører direkte i områder med spredt
beboelse, giver mulighed for bedre at ramme
rejsemålet og forkorte rejsetiden.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan driftsøkonomien kan styres,
herunder efterspørgslen og omkostnings-
strukturen.
Lempeligere rammer for privat
betalt kørsel
Ændrede rammer kan give et incitament til,
at flere stiller deres private bil til rådighed og
er villige til at medtage andre med et
transportbehov.
Udvalget vil blandt andet undersøge, hvilke
rammer der vil skabe tilstrækkeligt
incitament til at flere stiller sin privatbil til
rådighed.
Muligheder for at anvende
samkørsel som del af den kollektive
transport
Vil kunne give trafikselskaberne mulighed
for at inddrage eksisterende bilkapacitet på
vejene i tilrettelæggelsen af den kollektive
transport.
21
?
?
?
Udvalget vil blandt andet overveje, hvordan
det undgås at betale for eksisterende
samkørsel.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0022.png
Bruttokatalog fortsat:
Bedre rammer for borgerdrevne
løsninger, herunder frivilligbusser
Der vil kunne skabes bedre muligheder for,
at lokalsamfund understøtter eget
transportbehov.
Øget udbredelse af dele-cykler og
deleløbehjul
Vil, foruden at være en løsning i de store
byer, kunne fungere som supplerende
transportløsning i områder med længere til
stationer og stoppesteder.
Strategisk fokus på
busfremkommelighed i
mellemstore og store byer
Øget effektivitet og punktlighed vil kunne
øge attraktiviteten af kollektiv transport.
22
?
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvorledes disse løsninger kan anvendes, så
de giver et tilfredsstillende niveau af
forsyningssikkerhed.
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, under
hvilke rammevilkår disse løsninger kan
blive et attraktivt supplement til den
kollektive transport på landet.
?
Udvalget vil blandt andet undersøge, om
der kan opstilles anbefalinger for, hvornår
investeringer i busfremkommelighed kan
betale sig.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0023.png
Bruttokatalog fortsat:
Systematisk fokus på udvikling af
knudepunkter (hubs) og
opkoblinger på det strategiske
hovednet
Kombinerede rejser vil kunne lettes, og flere
vil kunne få mere gavn af hovednettet, der
samtidig vil kunne få et større
passagergrundlag.
Udvalget vil blandt andet undersøge,
hvordan koblingerne kan fremmes.
Et strategisk, kollektivt hovednet
Et godt transporttilbud
forudsætter, at der
fortsat er et hovednet af
tog- og buslinjer, som
understøtter mobiliteten
mellem by og land, og
som kan betjene byerne.
Nogle af tilbuddene kan
indrettes, så de også kan
fungere som
first/last
mile-løsninger
i forhold
til det strategiske
hovednet.
Det vil sikre tilgængelig-
hed fra landområderne,
men også bidrage til at
udnytte kapaciteten og
understøtte økonomien i
det øvrige net.
23
?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0024.png
Brugeroplevelse
- de enkelte transportløsninger
kan ikke stå alene
Der skal sikres en ramme, der binder løsningerne sammen
for brugeren. Der er risiko for forringelse af det kollektive
transporttilbud, hvis der ikke sikres en kundeorienteret,
fælles ramme om tilbuddene.
Udvalget vil arbejde videre med at belyse en række forhold
omkring løsningerne i kataloget, og hvordan tilbuddene
kan tilrettelægges hensigtsmæssigt inden for en samlet
ramme, hvorved det sikres, at brugeren er i centrum.
En sådan ramme skal understøtte, at tilbuddene fremstår
koordinerede og overskuelige for den enkelte borger, så
man har sikkerhed for at komme frem.
24
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0025.png
DET VIDERE ARBEJDE
25
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0026.png
Rammerne for det videre arbejde
regeringen har
bedt udvalget om at igangsætte fase 3 før fase 2
FASE 2
FASE 3
(igangværende)
Afdækning af økonomien for
trafikselskaberne samt
afdækning af mulige modeller
for en ny takststruktur.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
Anbefalinger til en ny struktur
for lokal kollektiv transport samt
for organisering af den lokale
kollektive transport.
- Kommissorium for ekspertudvalg om
kollektiv mobilitet i hele Danmark
26
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0027.png
Udvalgets igangværende arbejde med
organisering (fase 3)
I henhold til kommissoriet skal ekspertudvalget:
… se på organiseringen af den kollektive transportsektor for så vidt
angår de regionale trafikselskaber og give anbefalinger til
organiseringsmodeller, som kan understøtte, at den kollektive transport
også i fremtiden vil udvikle sig i takt med borgernes mobilitetsbehov.
Ekspertudvalget vil i en delrapport fremvise forskellige modeller for
organisering af lokal kollektiv transport og belyse modellernes
forskellige fordele og ulemper.
27
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0028.png
Temaer for videre analyser af mobilitetsløsninger i
forbindelse med udvalgets anbefalinger
Udfordringer
Tryghed for den rejsende
I det videre arbejde vil udvalget have fokus på,
hvilke krav, der kan og skal stilles til nye aktører
i den kollektive mobilitet, eller hvilke andre
redskaber der kan anvendes, således at de
rejsende kan føle sig trygge ved at anvende de
nye tilbud.
Forsyningssikkerhed
Udvalget vil se nærmere på, hvilken
incitamentsstruktur og samtænkning og
organisering af mobilitetstilbuddene, der bedst
kan bidrage til en høj forsyningssikkerhed.
Konkurrence mellem transportmidler
Udvalget vil se på, hvilken incitamentsstruktur
og organisering af mobilitetstilbuddene, der
bedst kan modgå, at tilbuddene udkonkurrerer
hinanden.
28
Barrierer
Organisatoriske
Udvalget skal i henhold til kommissoriet se på
organiseringen af den kollektive
transportsektor. Organiseringen skal kunne
håndtere de nye transportløsninger mv., der er
arbejdet med i fase 1 og fase 2.
Lovgivningsmæssige
Udvalget skal overveje de lovgivningsmæssige
rammebetingelser for trafikselskaberne,
herunder give anbefalinger til eventuelle
justeringer.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0029.png
Tak.
29
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0030.png
Steffen Damsgaard
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
Formand for Landdistrikternes Fællesråd
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0031.png
Grøn omstilling i landdistrikterne
Steffen Damsgaard
Formand
Landdistrikternes Fællesråd
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0032.png
”Hvordan bliver landdistrikterne
vinderne - og ikke taberne i den
grønne omstilling?”
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0033.png
Grøn omstilling i landdistrikterne
Den grønne trepart
Vedvarende energianlæg (VE)
Bygningsrenovering
Varmeforsyning
Transport
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0034.png
Grøn trepart og lokale treparter
Den grønne omstilling (klima, miljø, natur, biodiversitet, landbrug)
Grøn trepart: 250.000 hektar skov + 140.000 hektar lavbundsjorde/randarealer
(+ arealer til solceller, vindmøller med mere…)
Enorme ændringer af de danske landskaber, ”Designede landskaber”
Sammentænk placering af VE med arbejdet i lokale treparter
Grøn omstilling
Lokal udvikling?
Behov for multifunktionel jordfordeling
Nye boliger og omplacering af boliger i det åbne land
Styrket bosætning
fx bedre adgang til natur, skov og rekreative faciliteter
Bedre rammer for ny erhvervsudvikling med nye arbejdspladser, da land- og
yderkommuner VIL miste arbejdspladser i landbruget og afledte erhverv.
Hvor er ny bosætning + ny erhvervsudvikling i de 23 Lokale Trepart områder?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0035.png
Vedvarende energianlæg (VE)
Samlet kapacitet fra solceller, MW, november 2022
Politisk ambition: 4 gange mere VE på land i
2030
Servicetjek af mål og hastighed
Tiltagende lokal modstand:
Kompensationsordninger skaber ikke opbakning
Manglende lokal inddragelse af naboer og landsbyer
Hjælp til lokale processer efterspørges (f.eks.
forhandlinger om lokale gevinster)
Lodsejergevinst stor
lokal kompensation lav
Lokalsamfund skrumper
nye boliger på landet
er vigtigt!
Arbejdspladser? Valide tal mangler…
Lokal udvikling? PTX? Energisymbioser? ESG?
Lokalt ejerskab og borger-energifællesskaber?
For folkelig accept, brug nu de store tagflader!
Kilde: Energistyrelsen og Plandata
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0036.png
Bygningsrenovering
Problemer:
EU’s bygningsdirektiv:
2030: Beboelsesejendomme skal renoveres til minimum energiklasse E
2033: Minimum energiklasse D
Manglende finansiering:
Lave huspriser
Manglende finansiering af renoveringer
BUILD: For 12 pct. af boliger i G- og F-klassen, vil renoveringsomkostninger
overstige 50 pct. af boligens værdi
Løsninger:
Grønt renoveringsfradrag, der målrettes bygninger, som er underlagt
renoveringskrav
Øge og målrette puljen til landsbyfornyelse samt energirenoveringspuljen
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0037.png
Varmeforsyning
Problemer:
EU’s bygningsdirektiv…
Manglende finansiering…
Manglende adgang til grøn fjernvarme
Manglende mulighed for kommunegaranti til termonet
Ny varmeforsyningslov som fjerner tæppet under sårbare varmeværker
Løsninger:
Målret eksisterende puljer (fjernvarmepuljen, varmepumpe-puljen og
skrotningsordningen)
Statsgaranterede lån ud over 80% belåningsgrænse
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0038.png
Transport
Problemer:
Privatbilisme
De mindre bemidlede borgere har ikke råd til at skifte til elbil
Mange steder er det ikke muligt at skifte til kollektiv trafik
Gods og Erhverv
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler rammer land- og yderområder hårdest
Mangel på ladestandere til godstransport
Løsninger:
Udvidelse af det forhøjede kørselsfradrag til flere yderkommuner
Lavere kilometerafgift i yderområder
Udbygning af ladeinfrastruktur uden for de større byer
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0039.png
Opsummering
Grøn omstilling påvirker udviklingen i landdistrikterne
Den grønne trepart bør samtænkes med lokal udvikling
Bosætning og omplacering af boliger
Erhvervsudvikling
Land-, ø-, og yderkommuner påtager sig et stort ansvar
Opstilling og planlægning af VE
Planlægning af arealomlægninger
Vilkårene for lokalsamfund og naboer til VE skal forbedres
Behov for hjælp til energirenoveringer samt omlægning af
varmeforsyning
Behov for lempelser ift. privatbilisme og lastbiler i yderområder
Landdistrikterne påtager sig store omkostninger i den grønne
omstilling
lad gevinsterne blive lokalt
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0040.png
Tak for jeres tid
Spørgsmål?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0041.png
Spørgsmål til
oplægsholderne
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0042.png
Pause
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0043.png
Debat med ministeren for byer
og landdistrikter Morten
Dahlin (V) og
landdistriktsordførerne
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: PowerPoint præsentationer fra debat om regeringens regional- og landdistriktspolitiske redegørelse 9/1-25
2963335_0044.png
Afrunding
Susie Jessen (DD), formand for Udvalget for
Landdistrikter og Øer
Folketingets behandling af regeringens regional- og
landsdistriktspolitiske redegørelse 2024 (R 6)
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 9. januar 2025