Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 42
Offentligt
2955895_0001.png
Til medlemmerne i Udvalget for Landdistrikter og Øer
Input til:
ULØ - Debat om regional- og landdistriktspolitisk redegørelse,
den 9. jan
2025 kl 12.00 – 14.30
Når man læser den redegørelse,
som vi formoder gik forud for
vedtagelsen af de seneste 33
initiativer i forbindelse med
finansloven 2024, bekymrer det os
stærkt, at vi kan ingen steder kan
læse en oprigtig og ærlig
beskrivelse af den virkelighed, som
mere end 1 million
mennesker/vælgere i stigende
omfang dagligt oplever og lever
med i mere end 500 landsbyer i de 29 kommuner, der er mest udsatte for affolkning.
Vi kan ikke se, at redegørelsen beskriver eller forholder sig til den virkelighed, vi kigger
ind i de næste 15 til 20 år herude i de 29 mest udsatte kommuner.
Der er ikke noget nyt i vandringen fra landområder til landsbyer og videre mod de
større byer i Danmark. Bevægelsen fra land til by ses allerede i de første troværdige
folketællinger i 1769.
Det nye
er årsagerne til og omstændighederne bag
de seneste 30 – 40 års
folkevandring, som har ført til den tiltagende, systemiske og vedvarende affolkning af
for nuværende 29 kommuner i Danmark.
I øjeblikket anslås det, at denne omkalfatring af Danmark, som vi er vidne til, har
efterladt i omegnen af 20.000 tomme huse og ejendomme i Danmark primært i disse
29 kommuner.
Det er nyt.
De anslåede 20.000 tomme huse og ejendomme er primært efterladt af de tilsammen
ca. 60.000 indbyggere, som disse 29 kommuner iflg. Danmarks Statistik har mistet i
løbet af kun 18 år i perioden 1.1. 2006 – 1.1.2024
Man kan synes 20.000 er mange tomme huse, men det er intet at regne mod den
virkelighed, vi kigger ind i frem mod 2038 og igen frem mod 2052.
Hvis vi definerer, at de første 20.000 tomme og efterladte huse, der har skabt mange ar
i mange landsbyer, blev skabt af en
Faktor 1 effekt,
så kigger vi ind i en
Faktor 2
effekt
de næste 14 år
Thisted kommune med ca. 42.000 indbyggere per 1.1.2024 er et godt gennemsnitligt
eksempel for de 29 kommuner.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 13/12-24 Fra Foreningen Snedsteds Revitalisering 2030 om Input til debat om regional- og landdistriktspolitisk redegørelse den 9. jan 2025
2955895_0002.png
Thisted Kommune har mistet indbyggere helt tilbage fra 1990 da den nuværende
kommune bestod af 3 kommuner; Sydthy Kommune, Hanstholm Kommune og Thisted.
I perioden 1.1.2010 til 1.1.2024 blev Thisted Kommune reduceret med 2.360
indbyggere eller -5,23%. Vi vælger at kalde det
Faktor 1 effekten.
Det er selvsagt meget bekymrende at de 4 yngste årgangsgrupperinger falder så
meget, og især at børn og unge falder så meget fra start, da vi ved, at de yderligere vil
blive decimeret, før de når næste årgang af fødedygtige.
Modsat får det en stor effekt de kommende år, at det er gruppe 5 og 6, der er markant
de største. Det er i disse 2 grupper mortaliteten vil minimere kommunens
indbyggerantal kraftigt de næste 15 til 20 år.
Det er estimeret prognostisk, at Thisted mister ca.5.245
indbyggere (12,26%)
frem
mod 2038. Dette er en
Faktor 2 sneboldeffekt.
Sneboldeffekten
= færre børn = færre fødedygtige = igen færre børn osv.
sammenholdt med markant stigende demografiske overvægt af +60-årige indbyggere
frem mod 2038 og et markant stigende overtal af +45-årige frem mode 2052 og 2066.
Thisted Kommune er nu oppe på
at aflevere ca. 34% af deres unge mennesker
hvert år
når de har færdiggjort deres studentereksamener og vi ser kun ganske få igen
senere. Det samme gælder de øvrige 28 kommuner. Det skal vi ikke begræde, men
det er der ingen kommune der kan holde til i længden.
Frem mod 2052 vil Thisted opleve
en
Faktor 3 sneboldeffekt
& minimeres med ca.
6.472 indbyggere = - 17,42%
en stort set identisk
Faktor 3 sneboldeffekt
frem mod 2066, hvor den
demografiske estimering viser at Thisted Kommune vil reduceres med
yderligere ca. 6.442 indbygger.
I 2066 om 34 år vil Thisted Kommune estimeret have omkring 24 – 25.000 indbyggere.
Som skrevet er Thisted gennemsnitlig for de 29 kommuner med sine ca. 42.000
indbyggere og den 10. mest udsatte kommune hvad angår tilbagegang i både faktiske
antal indbyggere og i procentuel tilbagegang.
Når vi i Thisted Kommune kan estimere, at vi kigger ind i en affolkning på ca. -5.200
indbyggere frem mod 2038 og yderligere ca. 6.400 i 2052, så kigger vi alle ind i, at de
29 mest udsatte kommuner i forhold til affolkning frem mod 2038 vil miste ca. 145.000
indbyggere og videre frem mod 2052 vil miste yderligere ca. 280.000 indbyggere.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 13/12-24 Fra Foreningen Snedsteds Revitalisering 2030 om Input til debat om regional- og landdistriktspolitisk redegørelse den 9. jan 2025
2955895_0003.png
Hvis man synes, at vi allerede har mange efterladte og tomme huse i Danmark qua
den hidtidige udvikling gennem de sidste par årtier, så er det tydeligvis intet at regne
mod,
hvad vi i fællesskab kigger ind i de kommende år og årtier.
Det undrer os og bekymrer os derfor temmelig meget:
at vi i den føromtalte redegørelse ikke kan læse et ord om, hvordan man politisk
forholder sig til denne sneboldsudvikling i forhold til affolkning af 29 udsatte
kommuner.
at vi ikke hører hverken politisk valgte eller partier offentligt tilkendegive,
hvordan I vil håndtere denne markant stigende udfordring politisk.
at vi hører en masse benægtelser og blålys fra centrale landspolitikere – i form
af
”den udvikling er de ikke parate til at acceptere – den udvikling skal vendes”
Det undrer og bekymrer os jo ikke mindst, fordi udviklingen faktisk har stået på i mere
end 30 – 40 år. Hvis nogen har jer, har svaret – hvorfor er det så ikke iværksat for
mange år siden. Og et er sikkert. Ingen af de 33 seneste initiativer kommer til at ændre
noget som helst ved de grundlæggende årsager til den igangværende afvikling af disse
29 kommuner.
Vi er faktisk stadig mere end 1 million indbyggere og vælgere, der bor og fortsat vil bo
herude i de små landsbyer i disse 29 kommuner i nogle årtier endnu, som venter på at
I tager udviklingen alvorlig og går seriøst ind i problematikken. Ikke i håb om at vi kan
vende udviklingen – men i håb om at vi i fællesskab kan håndtere udviklingen
fremadrettet ved proaktive strategier og indsatser i fællesskab.
Vi uddyber selvfølgelig gerne denne henvendelse, og sender gerne de tal og
beregninger, vi tager afsæt i, hvis nogen af jer har interesse i det.
4 spørgsmål vi kunne ønske i ville debattere den 9. januar 2025.
Spørgsmål 1: Myten om ’at unge drømmer om at flytte på landet’.
Hvorfor er det så svært at opgive myten om det fantastiske i at bo på landet?
Hvem er det i forstiller jer, der skal motiveres til at flytte til Langeland, Thisted
eller Hjørring. Forsøger I f.eks. at overbevise jeres egne børn om, at de skal
flytte til Langeland, Thisted Kommune eller Hjørring?
Vi, der bor herude, ved at mange elsker Thy og gerne vil til Thy. Men vi har
også erkendt og lever fint med, at I også gerne vil hjem igen efter 1 uge eller 2
for så måske at komme igen næste år.
Selvom 100 unge familier flyttede til Thy, vil langt de fleste slet ikke overveje at
bo i 15 til 19 af de 24 landsbyer Thisted består af. De unge vil vælge
havudsigten i Klitmøller/Vorupør eller fjordudsigten i Sennels. Det er
usandsynligt at unge vil vælge Hørdum, Bedsted, Ydby, Snedsted, Sundby eller
de 14 andre. Måske med undtagelse af de få, der er barnefødt i netop en af
disse landsbyer.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 13/12-24 Fra Foreningen Snedsteds Revitalisering 2030 om Input til debat om regional- og landdistriktspolitisk redegørelse den 9. jan 2025
2955895_0004.png
Spørgsmål 2: Myten om ”At problemet skal løses med innovation og
vækst i yderområderne”
Hvordan vil I overbevise en iværksætter/en entrepreneur om, at han/hun skal
opstarte sin nye virksomhed på Langeland, i Thisted Kommune eller i en af de
27 andre afviklingskommuner, og hvis dette ses som en løsning
o
Hvorfor har I så ikke iværksat det for 10 – 15 – 20 – 40 år siden?
o
Hvad er svaret?
Spørgsmål 3: Hvad får jer til at tro at en virksomhed vil etablere sig i et af
disse kommuner, når netop dette rummer en række udfordringer:
o
Virksomheden skal motivere unge højtuddannede i de nuværende
vækstcentre til at søge mod virksomheden fx på Langeland eller i
Thisted, i en tid, hvor der er rigeligt med job, hvor de bor. Ofte vil det
også være en forudsætning at der også er jobmuligheder i området for
en højtuddannet ægtefælle/kæreste til den medarbejder, der skal
ansættes.
o
Virksomheden må generelt ud at finde arbejdskraft – den demografiske
profil i disse kommuner viser jo på alle måder, at de arbejdsdygtige
aldersgrupper minimeres hastigt og derfor ikke umiddelbart findes i
nærmiljøet.
o
Virksomheden ligger langt fra motorvej og de effektive logistiske
løsninger. Et kig på virksomhedernes placering langs
motorvejsstrækningen E45 mellem Vejle og Horsens viser tydeligt, hvad
virksomheder vægter.
Endelig er der er faktisk allerede meget innovation og iværksætteri i disse kommuner.
Ideal gør det rigtig godt
https://idealcombi.dk/,
senest Nordthy
https://nordthy.com/
som
vokser hastigt og Tican udfordrer Danish Crown og vokser.
Det ændrer bare ikke på de helt basale årsager til at affolkningsproblematikken er
opstået og fortsat vil bestå. Thisted Kommune afleverer f.eks. hvert år og har gennem
årtier afleveret mere end hvert 3. af deres unge mennesker, kommende forældre,
kommende huskøbere til de øvrige 69 kommuner i Danmark. Det samme gør de øvrige
29 kommuner.
Det har vi ikke et problem med
Forældre herude ønsker naturligvis også, at deres børn skal have uddannelse og et
godt og spændende arbejdsliv.
Spørgsmål 4: Hvornår holder i op med som ansvarlige politiker at
foregøgle, at der kommer
en god løsning i morgen.
Hvornår kommer I som ansvarlige politiker frem til at se realiteterne i øjnene,
så vi i fællesskab kan komme til at snakke løsning og håndtering af denne
store – en af de største, som vi ser det - indenrigspolitiske udfordring, vi står
overfor, så vi ikke om få år også står med et af de største eksempler på
manglende rettidigt politisk omhu.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Henvendelse af 13/12-24 Fra Foreningen Snedsteds Revitalisering 2030 om Input til debat om regional- og landdistriktspolitisk redegørelse den 9. jan 2025
2955895_0005.png
Vi der bor herude har ikke længere et problem med at se realiteterne i øjnene.
Vi har accepteret, at ikke mange i det øvrige Danmark deler vores begejstring og
glæde ved at bo lige netop her, hvor vi bor. Men vi savner politisk handling og
opbakning til at håndtere denne erkendelse og realitet, så det også i de kommende år
og årtier er muligt for os at leve et sundt liv med kvalitet i gode landsbyrammer. Så vi
undgår at vore naboer i mange år bliver rotter og skimmelsvamp i de flere og flere huse
og ejendomme der bliver efterladt tomme og til forfald.
Vi har derfor mange overvejelser og konkret forslag, vi gerne drøfte med jer
https://snedsted2030.dk/
P.v.a
Borgerforeningen Snedsteds Revitalisering 2030
Niels Vestergaard
[email protected]
25163821