Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 38
Offentligt
2952881_0001.png
Vejledning om klima og
bæredygtighed i planlægningen
December 2024
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
Titel:
Vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen
Udgivet:
December 2024
Ophavsret:
Plan- og Landdistriktsstyrelsens egne fotos, hvis andet ikke er
angivet.
Udgiver:
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: plst.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0003.png
Indholdsfortegnelse
Forord
1. Planlægning for klima og bæredygtighed
2. Klima i planlovens formålsbestemmelse
3. Nationale interesser
Klimabeskyttelse som national interesse
Vindmøller og solceller i herregårds- eller godslandskaber
Stiftsøvrighedens indsigelsesret
4. Lokalplanlægning for ”grøn” parkering
Parkeringspladser til el- og delebiler, ladestandere mv. og nulparkering
Etablering af parkeringspladser og ladestandere mv. som betingelse
for ibrugtagning og ændret anvendelse
5. Bynatur
Begrønningsprocent i kommuneplanen
Naturforhold og grønne arealer i lokalplaner
Byhaver som midlertidig anvendelse
6. Planlægning for klimatilpasningstiltag
Afværgeforanstaltninger udenfor lokalområdet som betingelse for
ibrugtagning
Udbygningsaftaler om afværgeforanstaltninger
2
3
4
7
8
9
12
14
14
17
18
18
19
21
23
24
26
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0004.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Forord
Vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen følger op på lov nr. 417 om
ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Føde-
vareklagenævnet og lov nr. 418 om ændring af planloven, der begge trådte i kraft den
1. juli 2023, samt lov nr. 1790 om ændring af lov om planlægning og forskellige andre
love, der trådte i kraft den 1. januar 2024.
Partierne bag aftalen ”Opfølgning på evaluering af planloven mv.” fra 15. juni 2022
(Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) blev på
baggrund af en evaluering af planloven i 2021 enige om, at kommunerne skal have
bedre muligheder for at gennemføre en planlægning, der kan mindske udledningen
af klimagasser, øge modstandsdygtigheden i forhold til klimaforandringer samt styrke
natur og bæredygtighed.
Adgang til natur er for mange borgere et vigtigt bidrag til et aktivt og sundt liv. I takt
med, at en stadig større andel af Danmarks befolkning bor i byerne, vokser behovet for
at sikre adgang til natur i byerne. Offentlighedens adgang til naturen er reguleret via
naturbeskyttelseslovens regler.
Vejledningen gennemgår de nye muligheder i planloven, der har til formål at medvirke
til, at kommunerne med udgangspunkt i lokale ønsker og hensyn kan løfte klimadags-
ordenen ved at planlægge for en grøn omstilling, prioritere hensynet til klima i den
fysiske planlægning og anvende den fysiske planlægning som et aktivt virkemiddel i
den forebyggende klimaindsats.
Vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen gennemgår de dele af de
nævnte planlovsændringer, der relaterer sig til klima, grøn omstilling og natur. Vejled-
ningen uddyber de nye muligheder for at varetage klimahensyn i planlægningen, plan-
lægge for vedvarende energi, stille krav om afværgeforanstaltninger som betingelse for
ibrugtagning, planlægge for parkering, der understøtter den grønne omstilling og sikre
bynatur.
God læselyst
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0005.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
1. Planlægning for klima og
bæredygtighed
For at understøtte en grøn omstilling er det nødvendigt, at den fysiske planlægning
tager højde for både klimaudfordringer og bæredygtig udvikling.
Klimaforandringer gør det nødvendigt for kommunerne både at forebygge og afværge
klimarelaterede udfordringer. Klimaforandringerne er en af de store udfordringer, som
byer og kommuner i Danmark er nødt til at omstille sig til. Planlægningen skal både
medvirke til at reducere udledning af drivhusgasser og forebygge og afværge konse-
kvensen af klimaforandringer.
Den kommunale planlægning og forankring af klimahensyn og tiltag for bæredygtighed
sker både i planstrategi, kommuneplan og lokalplan. Med planlovsændringerne kan
kommunerne styrke den fysiske planlægnings rolle i den grønne omstilling og anvende
den fysiske planlægning som et virkemiddel til at nå klimamålene, herunder reducere
og forebygge udledning af drivhusgasser.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0006.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
2. Klima i planlovens formålsbestemmelse
”samt
klima”
er indsat i planlovens § 1, stk.1 og ”udledning
af drivhusgas-
ser,
” er indsat i planlovens § 1, stk. 2, nr. 5.
[…]
§1. Loven skal sikre en sammenhængende planlægning, der forener de sam-
fundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets
natur og miljø
samt klima
og skaber gode rammer for vækst og udvikling
i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag
med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
Stk. 2 Loven tilsigter særligt,
1.
At der ud fra en planmæssig og samfundsøkonomisk helhedsvurdering
sker en hensigtsmæssig udvikling i hele landet og i de enkelte kommuner
og lokalsamfund,
At der skabes og bevares værdifulde bebyggelser, bymiljøer og landska-
ber,
At skabe gode rammer for erhvervsudvikling og vækst,
At de åbne kyster fortsat skal udgøre en væsentlig naturværdi og landska-
belige værdi,
At biodiversiteten understøttes, og at
udledning af drivhusgasser,
for-
urening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges,
At offentligheden i videst muligt omfang inddrages i planlægningsarbej-
det, og
At alsidighed i boligsammensætning fremmes gennem mulighed for plan-
lægning for almene boliger i byerne
2.
3.
4.
5.
6.
7.
[…]
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0007.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Planlovens formålsbestemmelse afgrænser de hensyn, der kan og skal varetages ved
udøvelsen af beføjelser efter planloven.
Formålsbestemmelsen, som nu omfatter ”klima”, giver kommunerne mulighed for at
varetage klimahensyn som et lovligt hensyn i planlægning og administration efter plan-
loven på lige fod med hensyn til natur, miljø, vækst og erhvervsudvikling.
Begrebet klimahensyn relaterer sig i denne sammenhæng til formålsbestemmelsens
nye formulering om at ”værne om … landets … klima” og dermed til forebyggelse af
klimaforandringer. Klimahensyn omhandler særligt indsatser for at nedbringe udled-
ningen af drivhusgasser, det vil sige de luftarter, som for eksempel CO
2
, der bidrager til
drivhuseffekten.
Klimatilpasning forstået som tilpasning af et område til effekterne af klimaforandringer
indgår ikke i begrebet klimahensyn som nævnt ovenfor, men falder som hidtil ind under
andre dele af formålsbestemmelsen.
Et ønske om at varetage klimahensyn vil således kunne motivere bestemmelser i kom-
muneplaner – og i et vist omfang også lokalplaner, jf. nedenfor – med et ønske om at
reducere udledningen af drivhusgasser.
Forebyggelse af udledning af drivhusgasser kan for eksempel ske ved i kommune-
planen at fastsætte retningslinjer og rammer for planlægning, der skal medvirke til at
vedvarende energianlægerstatter fossile energikilder. Udvidelsen af planlovens formåls-
bestemmelse giver ikke i sig selv mulighed for at fastsætte nye typer af bindende krav i
lokalplanlægningen, herunder for at fastsætte lokalplanbestemmelser efter planlovens
§ 15, stk. 2 (lokalplankataloget), der alene er begrundet i klimahensyn og ikke tillige
hviler på en af de sædvanlige planlægningsmæssige begrundelser, jf. planlovens § 15,
stk. 1. Der kan f.eks. ikke fastsættes bestemmelser om bevaring af eksisterende bebyg-
gelse alene med den begrundelse, at bevaring frem for nedrivning og nybyggeri kan
forebygge udledning af drivhusgasser til gavn for klimaet. Derimod kan der f.eks. med
sædvanlig funktionel begrundelse, jf. planlovens § 15, stk. 1, fastsættes bestemmelser
om bl.a. supercykelstier og stationsnær placering af erhvervsbygninger, som samtidig
sigter på forebyggelse af udledning af drivhusgasser.
Udvidelsen af formålsbestemmelsen har givet afsæt til, at der efterfølgende er indført
hjemmel til at fastsætte visse lokalplanbestemmelser om parkering, som er særskilt
begrundet i klimahensyn, jf. vejledningens afsnit 4 om lokalplanlæging for ”grøn” par-
kering. Kommunalbestyrelsen vil som planlæggende myndighed skulle afveje og under
iagttagelse af de almindelige redegørelseskrav bl.a. gøre rede for, hvordan klimahensyn
indgår i den konkrete planlægning. Der er ikke noget til hinder for, at kommunalbesty-
relsen, hvis dette i øvrigt er sagligt begrundet i den konkrete planlægning, vælger at
vægte klimahenyn højere end andre af de hensyn, der fremgår af formålsbestemmelsen.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0008.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Plandokumenternes redegørelsesdel udfolder, med hvilket formål, og hvilken planfaglig
begrundelse, plandokumenterne er udarbejdet. Det er væsentligt, at det af planernes
formål og redegørelsen fremgår, hvordan afvejningen af forskellige hensyn er sket.
Redegørelsen skal beskrive hvordan, og på hvilken måde klimahensyn i givet fald er
indarbejdet og indgår i den samlede afvejning af de mulige hensyn, der skal foretages
i den fysiske planlægning.
Byggematerialer og bygningers udledning af drivhusgasser kan ikke reguleres i
planlægning efter planloven, men er reguleret i bygningsreglementet, hvor der er tale
om en ensartet, national regulering med det formål at undgå varierende kommunale
fortolkninger og regler i de enkelte lokalplaner, der indebærer risiko for at fordyre den
grønne omstilling af byggeriet.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0009.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
3. Nationale interesser
Klimabeskyttelse er tilføjet som en national interesse, der skal varetages i medfør af
planloven.
De nationale interesser er konkretiseret i ”Oversigt over nationale interesser i kommu-
neplanlægning” (2023), som minister for byer og landdistrikter skal offentliggøre hvert
fjerde år, jf. planlovens § 2 a.
Oversigten er ikke udtømmende, da der løbende kan indgås politiske aftaler, vedtages
lovgivning mv., der uddyber de nationale interesser, som de statslige myndigheder har
pligt til at føre tilsyn med, jf. planlovens § 29, stk. 1.
Oversigten vedrører alene de nationale interesser i relation til den overordnede kom-
muneplanlægning, jf. planlovens § 29, stk. 1. Ved lokalplanforslag kan den pågældende
sektorminister samt stiftsøvrigheden fremsætte indsigelse, hvis lokalplanforslaget er i
strid med de nationale interesser eller de særlige hensyn, som henholdsvis ministeren
eller stiftsøvrigheden varetager, jf. planlovens § 29, stk. 3.
Det statslige tilsyn med kommuneplanlægningen har ophæng i plan-
lovens § 29, stk. 1, hvoraf det fremgår, at ministeren for byer og land-
distrikter skal fremsætte indsigelse mod kommuneplanlægningen, hvis
planforslaget er i strid med de nationale interesser vedrørende de fem
nationale interesseområder:
Vækst- og erhvervsudvikling
Natur- og miljøbeskyttelse
Klimatbeskyttelse
Kulturarvs- og landskabsbevarelse
Hensyn til nationale og regionale anlæg.
Pligten til at fremsætte indsigelse gælder dog ikke, hvis forholdet er
af underordnet betydning. Det statslige tilsyn er ikke et generelt tilsyn
med kommunernes planlægning og overholdelse af planlovens bestem-
melser. Tilsynet foregår konkret i forbindelse med den offentlige høring
af et planforslag efter planlovens § 24.
En indsigelse efter planlovens § 29 medfører, at kommunalbestyrelsen
ikke kan vedtage planforslaget endeligt, før der er opnået enighed med
de statslige myndigheder om de nødvendige ændringer, jf. planlovens §
28, stk. 1, og indsigelsen er skriftligt frafaldet.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0010.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Klimabeskyttelse som national interesse
”klimabeskyttelse”
er indsat i planlovens § 29, stk.1, 1. pkt
[…]
§ 29. Ministeren for byer og landdistrikter skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i over-
ensstemmelse med nationale interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, klimabeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse,
hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter §3.
Pligten gælder dog ikke, hvis forhold er af underordnet betydning.
[…]
Klimabeskyttelse som national interesse er nu indskrevet i planlovens § 29, stk. 1.
Klimabeskyttelse er dermed sidestillet med de nationale interesser vedrørende vækst
og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse,
hensyn til nationale og regionale anlæg mv.
De nationale interesser vedrørende klimabeskyttelse er i indledningen til ”Oversigt over
nationale interesser i kommuneplanlægning” (2023) konkretiseret således, at kommu-
nernes planlægning skal tage hensyn til udbygning med vindmøller og solcelleanlæg,
da anlæggene er nødvendige for den landsdækkende energiforsyning og for den
grønne omstilling.
Efter planlovens § 29, stk. 1, vil ministeren for byer og landdistrikter skulle fremsætte
indsigelse over for et forslag til kommunepl an og ændringer til en kommuneplan, hvis
forslaget ikke er i overensstemmelse med nationale interesser vedrørende klimabeskyt-
telse. Tilsvarende vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne varetage klimabe-
skyttelse i forbindelse med kommunernes lokalplanlægning, jf. planlovens § 29, stk. 3.
Det bemærkes i øvrigt, at klimabeskyttelse ikke omfatter klimatilpasning. De nationale
interesser vedrørende klimatilpasning indgår i temaet ”Natur og miljø” i afsnit 2 i ”Over-
sigt over nationale interesser i kommuneplanlægning” (2023).
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0011.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Vindmøller og solceller i herregårds- eller godslandskaber
Nyt stk. 5
er tilføjet til planlovens § 11 b:
[…]
Kommunalbestyrelsen kan uanset retningslinjer efter § 11 a, stk. 1, nr. 16,
fastsætte rammer for opstilling af vindmøller og solceller i landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber. Dette gælder
dog som udgangspunkt ikke, hvis det pågældende landskab kan karakteriseres
som et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet.
[…]
For at fremme udbygningen af vedvarende energi i Danmark er det med en ændring af
planloven, jf. L 417 af 25. april 2023, gjort muligt at opstille solceller og vindmøller i visse
herregårds- og godslandskaber. Lovændringen trådte i kraft den 1. juli 2023.
Med lovændringen har kommunerne mulighed for, hvis de efter en samlet vurdering
finder det hensigtsmæssigt at planlægge for opstilling af solceller og vindmøller i
landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Muligheden gælder uanset, om de pågældende landskaber er udpeget med denne
betegnelse i kommuneplanen eller ikke.
Af ændringen følger, at staten som udgangspunkt ikke vil kunne fremsætte indsigelse
efter planlovens § 29, stk. 1, eller § 29, stk. 3, mod kommuneplanlægning for solceller og
vindmøller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårds- eller godslandskaber,
med henvisning til varetagelse af nationale interesser i at bevare sådanne landskabelige
værdier.
Muligheden for opstilling af solceller og vindmøller gælder dog som hovedregel ikke,
hvis det pågældende landskab kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller
godslandskab
af en særlig kvalitet.
Ministeren for byer og landdistrikter vil således efter omstændighederne kunne frem-
sætte indsigelse efter planlovens § 29, stk. 1, mod et kommuneplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab
af en særlig kvalitet.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
9
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0012.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Herregårds- og godslandskaber er generelt kendetegnet af store, åbne dyrkningsflader
med begrænset bebyggelse, omkransende skovområder, diger, indslag af enkeltstående
træer, mindre træbevoksninger og naturarealer samt alléer. De natur- og landskabs-
mæssige værdier indgår i et samspil med de kulturhistoriske værdier omkring selve
hovedbygningen, parkanlæg, avlsbygninger mv.
Ministeren for byer og landdistrikters eventuelle indsigelse mod et planforslag vil ske
efter indstilling fra miljøministeren. Det vil således være miljøministeren, der vurderer,
om der er tale om et herregårds- eller godslandskab af en særlig kvalitet. Det vil indgå
i vurderingen, om det pågældende landskab er sjældent. Det vil indgå heri, om her-
regårds- eller godslandskabet indeholder en høj oplevelsesværdi. For eksempel om
landskabet er særligt udtryksfuldt i form af for eksempel den visuelle herlighedsværdi,
der opstår, når udsigten til en markant og højt beliggende hovedbygning indgår i sam-
spil med omgivende udstrakte marker, og når terrænformationer er tydelige og helt
uden slørende og forstyrrende fremmedelementer.
Det indebærer, at der vil blive foretaget dels en samlet vurdering af kvaliteten af sjælden-
hed, bevaringstilstand, oplevelsesværdi og fortælleværdi. Dels en vurdering af tydelig-
heden af og samspillet mellem kvalitetskriterier som dyrkningsflader, skove og skovbryn,
alléer, træer og trægrupper, natur/halvkulturer, parkanlæg, geologi og terrænformer,
og om der er en kulturhistorisk helhed og sammenhæng, der umiddelbart kan ses og
opleves. Ligeledes vil det indgå i vurderingen, om herregårds- eller godslandskabet
indeholder en særlig historisk fortælleværdi. For eksempel hvis det stadig illustrerer
særlige levevilkår på et bestemt tidspunkt i form af for eksempel jagtlandskaber, skov-
brug og studedrift i sammenhængende engarealer og ådale.
I vurderingen af den visuelle oplevelser vil det skulle vurderes, om det pågældende
landskab markant illustrerer herregårdens eller godsets historiske helhed ved at rumme
store, sammenhængende flader af landbrugsarealer indrammet af tydelige skovbryn
og evt. skovdiger, ligesom markante alléer, hvis akser binder bygninger, haveanlæg
og landskab sammen, samt væsentlige indslag af søer, eng- og kærområder, bakkede
arealer og kyst kan indgå. Landskabet rummer ofte enkeltstående træer og trægrupper
samt fortidsminder, herunder gravhøje. Det vil endvidere indgå i vurderingen, om land-
skabet i høj grad er friholdt for tekniske anlæg og nyere anlæg og installationer.
Det vil også indgå i vurderingen, hvor helstøbt herregårds- eller godslandskabet er. Heri
vil indgå en vurdering af, om hoved- og avlsbygninger, alléer, levende hegn, skovbryn
og stendiger er særligt godt vedligeholdte sammen med en vurdering af, om bebyggel-
ses- og landskabsstrukturen er intakt sammenholdt med historiske kort.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0013.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Det vil efter både planlovens § 29, stk. 1 og stk. 3, være ministeren for byer og landdistrik-
ters kompetence at afveje den nationale interesse i bevarelse af et herregårdslandskab
eller godslandskab af en særlig kvalitet over for den nationale interesse i udbygningen
af vedvarende energi. Det vil kunne indgå i denne afvejning, om et herregårds- eller
godslandskabs særlige kvalitet i sammenhæng med for eksempel en større og betyden-
de turistattraktion har national eller regional betydning for vækst og turismeudvikling.
Der er ikke ændret ved de statslige myndigheders adgang til at fremsætte indsigelse,
jf. planlovens § 29, med henvisning til
andre
forhold af national interesse, som vedrører
vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbeva-
relse eller hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter
planlovens § 3. Eksempelvis vil staten fortsat efter omstændighederne kunne fremsætte
indsigelse mod et planforslag jf. planlovens § 29, stk. 1, hvis det af andre grunde – end
karakterisering som herregårdslandskab eller godslandskab – vurderes, at der er tale
om et værdifuldt landskab af national interesse, for eksempel en ådal.
Der er heller ikke ændret ved, at såvel planlovens øvrige regler som naturbeskyttelses-
lovgivningen og anden lovgivning gælder uændret og skal iagttages ved planlægning
for solcelleanlæg i herregårds- eller godslandskaber.
Det bemærkes, at der i forbindelse med en konkret tilladelse, for eksempel en landzo-
netilladelse i en lokalplan eller i en dispensation til etablering af solcelleanlæg i et
herregårds- eller godslandskab, vil kunne fastsættes vilkår, hvorefter det pågældende
anlæg skal fjernes, såfremt anvendelsen af anlægget ophører.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
11
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0014.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Stiftsøvrighedens indsigelsesret
Fokusering af indsigelsesretten
er indsat i planlovens § 29, stk 3, efter 2. pkt.:
[…]
Stiftsøvrigheden kan dog ikke fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag,
der muliggør opstilling af solceller længere væk fra en kirke end 1.000 m. Stift-
søvrigheden kan heller ikke fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag, der
muliggør opstilling af vindmøller længere væk fra en kirke end 1.000 m, dog
2.000 m ved et lokalplanforslag, der muliggør opstilling af vindmøller med en
totalhøjde på mindst 250 m.
[…]
Det er en national interesse, at den kommunale planlægning tager hensyn til kirkerne
som del af den danske kulturarv, da kirkerne er markante kulturhistoriske kendingsmær-
ker i landskabet.
De ti stifter har hver især en selvstændig ret til alene eller sammen med ét eller flere
andre stifter at fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag, der vurderes at være i
strid med de særlige hensyn, som stiftet varetager, det vil sige varetagelse af indsynet til
kirkerne og udsynet fra kirkerne.
Med ændringen af planlovens § 29, stk. 3 er stiftsøvrighedens mulighed for selvstændigt
at fremsætte indsigelse mod lokalplanlægning for solceller og vindmøller nu blevet fo-
kuseret til områder inden for en nærmere defineret radius af kirkerne. Stiftsøvrighedens
ret til at fremsætte indsigelse mod andre typer af anlæg gælder fortsat og blev ikke
berørt af lovændringen.
Stiftsøvrighedens mulighed for at fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag for
solcelleanlæg gælder kun, hvis lokalplanforslaget muliggør opstilling af solceller op til
1.000 m fra en kirke. Tilsvarende gælder Stiftsøvrighedens mulighed for at fremsætte
indsigelse mod lokalplanforslag for vindmøller kun, hvis lokalplanforslaget muliggør
opstilling af vindmøller op til 1.000 m fra en kirke, dog op til 2.000 m fra en kirke, hvis
lokalplanforslaget muliggør opstilling af vindmøller med en totalhøjde på mindst 250 m.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af bekendtgørelse nr. 923 af 6. september
2019 om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, at der ikke må gives
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
12
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0015.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
tilladelse efter planloven til vindmøller nærmere nabobeboelse end fire gange møllens
totalhøjde.
Afstanden skal beregnes som afstanden fra det nærmeste hjørne af kirkebygningen til
det nærmeste sted inden for lokalplanområdet, hvor det ifølge lokalplanen er muligt at
opstille solceller eller vindmøller.
Påvirkningen af ind- og udsynet til og fra en kirke afhænger af de lokale
forhold, landskabets karakter, bebyggelses- og bevoksningsforhold m.v.
Der kan eksempelvis være situationer, hvor afstandskravet er overholdt,
men hvor indsynet til kirken og udsynet fra kirken trods det, påvirkes
negativt. Det vil i givet fald være kirkeministeren, der varetager hensynet
til kirkerne. I sådanne situationer vil stiftsøvrigheden have mulighed for
at anmode kirkeministeren om at fremsætte indsigelse mod et lokalplan-
forslag, hvorefter kirkeministeren vurderer, om forholdet kan begrunde
en indsigelse. Det forudsættes som hidtil, at de forhold, kirkeministeren
gør indsigelse mod, er af væsentlig national interesse.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
13
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0016.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
4. Lokalplanlægning for ”grøn” parkering
For at sikre kommunernes mulighed for at fremme bæredygtig mobilitet og medvirke til
en reduktion af udledningen af drivhusgasser, giver planloven mulighed for planlægning
for parkering, der understøtter den grønne omstilling.
Parkeringspladser til el- og delebiler, ladestandere mv. og
nulparkering
Ny bestemmelse
i planlovens § 15, stk. 2:
Stk.
2.
I en lokalplan kan der optages bestemmelser om:
[…]
10) parkeringsforhold, herunder om antal, beliggenhed og udformning af par-
keringspladser til forskellige anvendelser i området og om etablering af infra-
struktur for alternative drivmidler til transport i tilknytning til parkeringspladser,
[…]
Planloven giver kommunerne mulighed for i lokalplaner at fastsætte bestemmelser om
parkeringsforhold, herunder om antal, beliggenhed og udformning af parkeringsplad-
ser til forskellige anvendelser, og om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler
til transport i tilknytning til parkeringspladser.
Parkeringspladser til forskellige anvendelser kan blandt andet omfatte parkeringsplad-
ser til bæredygtige mobilitetsformer, så som elektriske køretøjer (elbiler mv.) og delebiler
omfattet af Transportministeriets bekendtgørelse om parkering på offentlig vej og andre
delebilsordninger, som måtte vise sig relevante i fremtiden. ”Forskellige anvendelser”
omfatter både motoriserede og ikke-motoriserede køretøjer, herunder både biler og
cykler.
Infrastruktur for alternative drivmidler til transport kan omfatte ladestandere til elek-
triske køretøjer eller forberedelse hertil i form af trækning af tomrør eller kabelbakker
til senere fremføring af kabler til ladestandere. Hvis det i fremtiden bliver relevant, vil
bestemmelsen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 10, også kunne anvendes til at planlægge for
parkeringspladser med infrastruktur for andre drivmidler end elektricitet til de parkerede
køretøjer.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
14
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0017.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Alternative drivmidler er et bredt begreb, som ud over elektricitet også
omfatter andre brændstoffer eller energikilder, som i det mindste delvist
erstatter fossile oliekilder brændstoffer i den energiforsyningen, der
anvendes til transport, potentielt bidrager til dekarbonisering, og som
bidrager til forbedrering af miljøpræstationerne i transportsektoren.
For bygninger omfattet af ladestanderbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 181 af 5. marts 2020), der implementerer EU-direktiv om bygningers
energimæssige ydeevne (bygningsdirektivet) fra 2010 som ændret i 2018,
vil kommunalbestyrelsen ikke kunne fastlægge i en lokalplan, at der skal
være færre ladestandere og forberedelser hertil på de til bygningerne
knyttede parkeringspladser end påkrævet efter bekendtgørelsen. Be-
kendtgørelsens tekniske krav til ladestandere kan heller ikke begrænses
ved lokalplan.
Der vil imidlertid – med fornøden planlægningsmæssig begrundelse –
i en lokalplan kunne optages bestemmelser om flere ladestandere og
forberedelser hertil end bekendtgørelsens mindstekrav. Hvis kravene i
bygningsdirektivet og dermed ladestanderbekendtgørelsen skærpes,
vil disse gælde, selvom der er lempeligere regler i en allerede vedtaget
lokalplan.
Som følge af en ny version af bygningsdirektivet (direktiv 2024/1275)
forventes ladestanderbekendtgørelsen ændret med virkning fra senest
den 29. maj 2026. Bestemmelser i kommende lokalplaner om antal lade-
standere og forberedelser hertil, vil derfor indtil videre med fordel kunne
suppleres med bemærkning om, at kommendeen eventuel skærpelser
af mindstekravene i ladestanderbekendtgørelsen under alle omstændig-
heder skal overholdes. Alternativt bør kommunen ved en skærpelse af
kravene i ladestanderbekendtgørelsen ændre eventuelle lokalplaner med
lempeligere krav.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
15
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0018.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Bestemmelsen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 10, kan endvidere anvendes til at fastsætte
antallet af parkeringspladser i et nyt byområdelokalplanområde til nul (nulparkering).
Planlægning for nulparkering vil sige, at der i et område ikke må etableres parkerings-
pladser eller udlægges arealer til parkering, hverken på ubebyggede arealer eller i
bebyggelse som for eksempel parkeringskælder. Det forudsættes dog, at kommunen
sikrer, at der er tilstrækkelig mulighed for handicapparkering i eller i tilknytning til om-
rådet.
Der er i øvrigt ikke noget til hinder for, at der i et lokalplanområde, hvor antallet af
parkeringspladser i øvrigt fastsættes til nul, efter en konkret vurdering, kan planlægges
for visse arealer til standsning og/eller parkering ud over handicapparkering. Det kan
f.eks. være i form af såkaldte lommer eller båse til af- og pålæsning, som på offentlig
vej kan etableres med politiets samtykke, jf. færdselslovens § 92, stk. 1, og evt. også §
100, stk 1.
Bestemmelser om nulparkering kan anvendes som led i kommunernes planlægning
for bilfri byområder med grøn mobilitet og mindre luftforurening. Det forudsættes, at
kommunerne, afhængig af de konkrete forhold, herunder den øvrige planlægning for
et område, sikrer en hensigtsmæssig udvikling i de enkelte bydele og lokalområder,
herunder at der er tilstrækkelige parkeringspladser til beboere, butikker, arbejdspladser
mv. Det er ikke hensigten, at planlægning for nulparkering skal anvendes generelt i
større, nye byudviklingsområder.
Hvad der nærmere ligger i ”tilstrækkelige parkeringspladser”, og hvornår et byudvik-
lingsområde er for stort til, at det vil være hensigtsmæssigt at fastsætte antallet af
parkeringspladser til nul, vil afhænge af de konkrete forhold, herunder den øvrige
planlægning for området.
VEJLEDNING
OM KLIMA OG
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
16
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0019.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Etablering af parkeringspladser og ladestandere mv. som
betingelse for ibrugtagning og ændret anvendelse
Tilføjelse
til planlovens § 15, stk. 2, nr. 14 (før nr. 12) og
ny bestemmelse
i §
15, stk. 2, nr. 15:
Stk. 2.
I en lokalplan kan der optages bestemmelser om:
[…]
14. tilvejebringelse af fællesanlæg,
herunder […] parkeringspladser eventu-
elt med tilhørende infrastruktur for alternative drivmidler til transport,
i det af planen omfattede område […] som betingelse for ibrugtagen af ny
bebyggelse,
15.
tilvejebringelse af infrastruktur for alternative drivmidler til transport
som betingelse for ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse med
tilhørende parkeringspladser,
[…]
Planloven giver kommunerne mulighed for i en lokalplan at fastsætte bestemmelser om
etablering af parkeringspladser eventuelt med tilhørende infrastruktur for alternative
drivmidler til transport i lokalplanområdet som betingelse for ibrugtagen af ny bebyg-
gelse.
Der kan også i en lokalplan fastættes bestemmelser om tilvejebringelse af infrastruktur
for alternative drivmidler til transport som betingelse for ændret anvendelse af eksiste-
rende bebyggelse med tilhørende parkeringspladser.
Om begrebet alternative drivmidler til transport og om forholdet mellem lokalplaner og
ladestander-bekendtgørelsen henvises der til afsnittet ovenfor.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
17
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0020.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
5. Bynatur
Planlægning for bynatur giver kommunerne mulighed for at tage stilling til og fastlæg-
ge, hvor der er behov for mere bynatur i den enkelte by.
Kommunerne får blandt andet mulighed for i nye lokalplaner at stille krav til kvaliteten af
bynatur, for eksempel krav om vækstbetingelser for beplantning og krav om etablering
af specifikke naturarealer, herunder beplantning. Kommunerne får således blandt andet
mulighed for at sikre, at krav om beplantning realiseres.
Når kommunerne gives bedre muligheder for at tænke naturforhold ind i planlægnin-
gen for byområder, vil naturen og biodiversiteten kunne få bedre betingelser på både
kortere og længere sigt.
Begrønningsprocent i kommuneplanen
Tilføjelse
til planlovens § 11 b, stk. 1:
§ 11 b. Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af
kommunen med hensyn til
[…]
4) procentdel med grønne arealer,
[…]
Planloven giver nu kommunerne mulighed for at øge omfang af natur og biodiversitet
ved i kommuneplanens rammebestemmelser at fastsætte en minimumsprocent for
andelen med grønne arealer, herunder naturarealer, til brug for efterfølgende lokal-
planlægning. Planlægning for bynaturen på kommuneplanniveau vil indebære, at der
overordnet tages stilling til, hvor der er behov for mere bynatur i den enkelte by. Det vil
desuden kunne skabe mere forudsigelighed for borgere og bygherrer, da der allerede
i kommuneplanen vil kunne sendes et klart signal om kommunens visioner for bynatur
i nye byområder.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
18
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0021.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Kommunerne kan i forbindelse med fastsættelse af en begrønningspro-
cent definere konkret, hvad begrønningsprocenten skal vurderes ud fra i
de enkelte områder, herunder om der eksempelvis også kan medregnes
begrønning af facader og tage. Der er med andre ord metodefrihed og
derved mulighed for i de enkelte kommuner at fastsætte et ambitionsni-
veau, som efter kommunalbestyrelsens vurdering er passende.
Naturforhold og grønne arealer i lokalplaner
Tilføjelse
til planlovens § 15, stk. 2, nr. 12 (tidligere nr. 10) og 14 (tidligere nr. 12):
Stk. 2. I en lokalplan kan der optages bestemmelser om:
[…]
12) udformning, anvendelse og vedligeholdelse af ubebyggede arealer, her-
under terrænregulering, hegnsforhold,
naturforhold,
bevaring af beplantning
og beplantningsforhold i øvrigt, herunder beplantningens tilladte højde, samt
belysning af veje og andre færdselsarealer,
[…]
14) tilvejebringelse af fællesanlæg,
herunder grønne arealer
[…], i det af
planen omfattede område […] som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse,
[…]
Planloven giver nu kommunerne mulighed for i lokalplaner at inddrage naturforhold i
bestemmelser om udformning, anvendelse og vedligeholdelse af ubebyggede arealer.
Det fremgår endvidere nu af planloven, at de ”fællesanlæg”, som kan kræves tilve-
jebragt som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse, blandt andet kan bestå af
grønne arealer. I begrebet fællesanlæg ligger, at der skal være tale om anlæg for flere
selvstændige ejendomme eller for én enkelt ejendom for flere husstande.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
19
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0022.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Med disse bestemmelser om naturforhold og grønne arealer i lokalplankataloget har
kommunalbestyrelsen blandt andet mulighed for i lokalplaner at stille krav til kvaliteten
af ny bynatur, for eksempel i forbindelse med bestemmelser om etablering af specifikke
naturarealer, herunder specifik beplantning. Der kan også formuleres bestemmelser om
vækstbetingelser for naturarealerne og beplantningen, både over og under jordover-
fladen, med det formål at fremme etablering af mere bynatur og fremme, at bynaturen
er levedygtig. Dette vil eksempelvis kunne være betingelser om gennemførelse af
passende, relevante jordbundsforhold og afvandingsforhold, så de fysiske rammer for
de planlagte naturarealer og beplantninger er tilstrækkelige til at sikre deres etablering
og kvalitet over længere tid.
I tilknytning hertil vil kommunalbestyrelsen kunne gøre ibrugtagningen af for eksempel
bebyggelsen i et nyt boligområde betinget af, at der forinden er etableret sådanne
fællesanlæg i form af grønne arealer, hvorpå potentialet til udvikling af de ønskede
naturkvaliteter er til stede.
Kommunen vil have frihed til at vurdere, inden for rammerne af lokalplan-
kataloget, hvad det vil være hensigtmæssigt at formulere af krav til en-
kelte lokalområder. Med henblik på sikring og forbedring af naturforhold
kan det dog være hensigtsmæssigt overordnet at tage udgangspunkt i
den eksisterende natur og eksisterende natur- og jordbundsforhold i et
givent område.
Derudover kan naturens betingelser styrkes ved at skabe sammen-
hængende grønne områder, ligesom det kan være hensigtsmæssigt at
planlægge med udgangspunkt i det eksisterende terræn for at under-
støtte relevante hydrologiske forhold. For eksempel i forbindelse med
regnvandshåndtering, åbning af vandløb, etablering af vandhuller eller
muligheden for nedsivning af regnvand. Planlægningen kan også foku-
sere på sikring af forskellige arter. Eksempelvis ved etablering af overdrev
i områder, der betragtes som overgangszoner eller mellemrum, såsom
volde eller vejgrøfter.
Fotograf: Sandra Gonon / Arkitekturbilleder.dk
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
20
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0023.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Byhaver som midlertidig anvendelse
Ny bestemmelse
i planlovens § 15, stk. 17:
Stk. 17.
Kommunalbestyrelsen kan i en lokalplan fastsætte bestemmelser
om midlertidig anvendelse af arealer, der ligger i byzone. Den midlerti-
dige anvendelse skal tidsbegrænses til højst ti år og kan ved kommunal-
bestyrelsens dispensation forlænges med op til fem år ad gangen. Ved
kommunalbestyrelsens behandling af en ansøgning om dispensation
finder § 20 tilsvarende anvendelse.
”Byhaver”
er tilføjet til planlovens § 19, stk. 1:
§ 19. Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller
en plan mv., der er opretholdt efter § 68, stk 2, hvis dispensationen ikke er i strid
med principperne i planen, eller tidsbegrænses til maksimalt 3 år, dog 10 år for
studieboliger og
byhaver,
jf. dog stk 3, § 5 u,
§ 15, stk. 17,
§ 36, stk. 1, nr. 18,
og § 40.
I byerne er der ofte attraktivt beliggende arealer, der henligger ubenyttede over en
længere periode. Det kan for eksempel være tidligere industriområder eller jernbane-
arealer, nedlagte skoler og institutioner eller andre arealer, som i kommuneplanen er
udlagt som byzonearealer.
Det kan være byzonearealer, der ikke er lokalplanlagte, byzonearealer, hvor en ældre
lokalplan eller byplanvedtægt endnu ikke er erstattet af en ny lokalplan, der angiver et
nyt formål med områdets anvendelse, eller byzonearealer, hvor kommunalbestyrelsen
har vedtaget en ny lokalplan for områdets fremtidige anvendelse, men hvor det endnu
ikke er muligt at realisere lokalplanens formål.
Planloven indeholder nu mulighed for at lokalplanlægge for midlertidige aktiviteter,
blandt andet i form af byhaver, så kommunerne kan sikre en mere effektiv arealudnyt-
telse, herunder at øge uudnyttede arealers rentabilitet, sikre bykvalitet mv.
Det forudsættes, at uanset hvilken midlertidig anvendelse, der lokalplanlægges for, skal
planlægningen følge planlovens almindelige regler, herunder regler om planlægning
for miljøfølsom anvendelse. Det indebærer blandt andet at for eksempel midlertidige
byhaver kun lokaliseres i områder, hvor det ikke er i strid med anden lovgivning eller
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
21
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0024.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
med de nationale interesser vedrørende for eksempel produktionsvirksomheder og
risikovirksomheder eller natur og miljøbeskyttelse.
Det er derudover nu muligt at dispensere fra en lokalplan til at anvende områder, der
er midlertidigt ubenyttede, til byhaver i op til 10 år. Det er muligt at dispensere til
forskellige former for byhaver som fælles dyrkningskasser i parker eller til områder med
dyrkningslodder eller nyttehaver, der dyrkes individuelt. Fælles for byhaver er, at area-
lerne skal bruges til dyrkning og rekreation. Ved at muliggøre, at der kan dispenseres fra
en lokalplan til midlertidig anvendelse af et område til byhaver, vil attraktivt beliggende
arealer, der henligger ubenyttede i byerne, i højere grad kunne anvendes midlertidigt
som grønne åndehuller til gavn for byens borgere.
Den udvidede dispensationsmulighed vil være omfattet af de samme procedureregler,
som allerede gælder ved dispensation fra en lokalplan, jf. planlovens § 20. Det betyder
blandt andet at reglerne om forudgående orientering af ejerne og brugerne i det
område, der er omfattet af planen, naboerne til ejendommen mv., også vil gælde for
midlertidige dispensationer.
Fotograf: BOGL
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
22
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0025.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
6. Planlægning for klimatilpasningstiltag
For at undgå samfundsøkonomiske tab skal kommunernes planlægning sikre nye
byområder, tekniske anlæg mv. mod skader som følge af oversvømmelse og erosion.
Kommuneplaner skal derfor indeholde retningslinjer for udpegning af områder, der kan
blive udsat for oversvømmelse eller erosion, og for etablering af afværgeforanstaltnin-
ger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse mv. (planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 18).
Der skal i lokalplaner desuden optages bestemmelser om sikring af afværgeforanstalt-
ninger og om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres før ibrugtagning af det,
som skal sikres mod oversvømmelse og erosion (planlovens § 15, stk. 11). Kommunen
kan i lokalplaner betinge ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse, af at
der etableres afværgeforanstaltninger (planlovens § 15, stk. 2, nr. 22).
Den 1. februar 2018 trådte blandt andet de ovennævnte planlovsbe-
stemmelser om forebyggelse af skader ved oversvømmelse og erosion
i kraft.
I maj 2020 trådte endnu en planlovsændring i kraft, som under særlige
omstændigheder giver mulighed for at afskære klageadgangen for
afgørelser om landzonetilladelser, kommuneplaner og lokalplaner, hvor
kommunale fællesprojekter om kystbeskyttelse indgår.
Bolig- og Planstyrelsen (nu Plan- og Landdistiktsstyrelsen) har i
samarbejde med Miljøstyrelsen, Kystdirektoratet, og DMI (Danmarks
Meteorologiske Institut), Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
(nu Klimadatastyrelsen), Energistyrelsen og KL (Kommunernes Lands-
forening) udarbejdet en vejledning i 2022 (tredje version er udgivet i
2022), der adresserer disse planlovsændringer.
Vejledning i planlægning for forebyggelse af oversvømmelse og erosi-
on kan hentes på planinfo.dk
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
23
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0026.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
I forbindelse med udvikling af nye byområder på arealer, der kan blive udsat for over-
svømmelse eller erosion, kan der i nogle tilfælde være en væsentlig økonomisk og
praktisk årsag til at etablere afværgeforanstaltninger uden for det konkrete lokalplan-
område. For eksempel i tilknytning til et eksisterende regnvandsbassin, et kloaksystem
eller et kystbeskyttelsesprojekt.
Planlovens regler er derfor suppleret, så det er muligt – enten via krav eller frivillige
aftaler – at finde flere både teknisk og økonomisk fordelagtige løsninger på etablering
af de afværgeforanstaltninger, som er en forudsætning for byudvikling mv. Se nærmere
herom nedenfor.
Afværgeforanstaltninger udenfor lokalområdet som
betingelse for ibrugtagning
”i
eller uden for det af planen omfattede område”
er indsat i planlovens
§ 15, stk. 2, nr. 22 (tidligere nr. 19):
Stk. 2. I en lokalplan kan der optages bestemmelser om:
[…]
22) etablering af afværgeforanstaltninger
i eller uden for det af planen
omfattede område
til sikring mod oversvømmelse eller erosion i områder,
der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, som betingelse for
ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse ,
[…]
Planloven giver nu kommunerne mulighed for i lokalplaner at stille krav om etablering
af afværgeforanstaltninger også uden for lokalplanområdet som en betingelse for
ibrugtagning af det byggeri mv., som skal sikres mod oversvømmelse.
Etablering af afværgeforanstaltningerne skal ske i overensstemmelse med sektorlov-
givningens regler, for eksempel kystbeskyttelsesloven og vandløbsloven. Kommunen vil
ikke ved lokalplanbestemmelser kunne fravige regler i anden lovgivning om afværge-
foranstaltninger, herunder regler om udformning og finansiering af foranstaltningerne.
Planlægning for afværgeforanstaltninger må heller ikke være i strid med en kommunal
risikostyringsplan, som udarbejdes efter oversvømmelsesloven. Realisering af planlagte
afværgeforanstaltninger uden for lokalområdet vil kunne forudsætte, at der meddeles
tilladelse efter anden lovgivning. Dette vil i givet fald skulle fremgå af redegørelsen til
lokalplanen.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
24
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0027.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
De konkrete afværgeforanstaltninger kan have meget forskellig karakter afhængigt af,
hvilket område der er tale om, og hvad området skal anvendes til. I nogle tilfælde skal
planlægningen for eksempel sikre et areal til kontrolleret oversvømmelse eller, at et
vandløb bliver i stand til at aflede større mængder regnvand. Ved planlægning for nye
bydele langs kysterne skal planlægningen for eksempel forebygge oversvømmelse ved
hjælp af eksempelvis diger, højvandsmur eller sluser.
Hvis etablering af afværgeforanstaltninger uden for et lokalplanområde udløser lokal-
planpligt, jf. planlovens § 13, stk. 2, skal lokalplanen være vedtaget og afværgeforan-
staltninger være etableret, før der kan gives ibrugtagningstilladelse til det byggeri mv.,
som skal sikres mod oversvømmelse eller erosion.
Lokalplaner for nye byzonearealer, tekniske anlæg mv., der forudsætter lokalplanpligtige
afværgeforanstaltninger, skal henvise til den relevante lokalplan, der åbner mulighed for
den eller de ønskede afværgeforanstaltning(er).
Hvis den teknisk og økonomisk mest fordelagtige etablering af afværgeforanstaltninger
vurderes at skulle ske i et område, der ligger uden for den kommune, der lokalplanlæg-
ger for byggeri, teknisk anlæg mv., må de involverede kommuner indbyrdes koordinere,
at den nødvendige planlægning for afværgeforanstaltninger, som er en betingelse for
ibrugtagning af byggeri, tekniske anlæg mv., tilvejebringes.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
25
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0028.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Udbygningsaftaler om afværgeforanstaltninger
”herunder
anlæg til sikring mod oversvømmelse eller erosion,
” er tilføjet
i planlovens § 21 b, stk. 3:
Stk. 3. Udbygningsaftalen kan kun indeholde bestemmelser om, at grundeje-
ren helt eller delvis skal udføre eller afholde udgifterne til de fysiske infrastruk-
turanlæg,
herunder anlæg til sikring mod oversvømmelse eller erosion,
som skal etableres i eller uden for området for at virkeliggøre planlægningen.
Planloven muliggør at grundejere, der ønsker det, i forbindelse med lokalplanlægning
for et område, som kan udsættes for oversvømmelse eller erosion, kan indgå frivillige
aftaler (udbygningsaftaler) med kommunen om, at grundejer helt eller delvist skal ud-
føre eller afholde udgifterne til de fysiske infrastrukturanlæg, som skal etableres i eller
uden for området for at virkeliggøre planlægningen.
Afværgeforanstaltninger til forebyggelse af oversvømmelse eller erosion er nu omfattet
de fysiske infrastrukturanlæg, som der kan indgås udbygningsaftaler om. Betingelserne
for at indgå udbygningsaftaler er i øvrigt uændrede.
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
26
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0029.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Udbygningsaftaler kan indgås på opfordring fra en grundejer. Udbyg-
ningsaftaler omfatter projekter, som medfører ændringer i plangrund-
laget, og grundejeren har med sit forslag en forventning om, at kom-
munalbestyrelsen tilvejebringer et nyt plangrundlag.
Udbygningsaftaler kan indgås med henblik på, at grundejeren opnår en
planlægningsmæssig fordel i form af
1) en højere kvalitet eller standard af en planlagt infrastruktur i et om-
råde,
2) fremrykning af lokalplanlægningen for et område, der i kommune-
planens rammebestemmelser er forudsat lokalplanlagt for bebyggelse,
herunder byomdannelse, men hvor lokalplanlægning vil være i strid
med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser, eller
3) ændring eller udvidelse af de byggemuligheder, der fremgår af
kommuneplanens rammebestemmelser eller lokalplanen for det på-
gældende område, på betingelse af, at grundejeren kun skal bidrage til
at finansiere infrastrukturanlæg, som det ikke vil påhvile kommunen at
etablere, jf planovens § 21 b, stk. 2.
Fotograf: Martin Toft Burchardi Bendtsen / Arkitekturbilleder.dk
VEJLEDNING OM KLIMA OG BÆREDYGTIGHED I PLANLÆGNINGEN I
27
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Orientering om vejledning om klima og bæredygtighed i planlægningen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952881_0030.png