Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 37
Offentligt
2952749_0001.png
Notat om høring over vejledning om glamping
Notatet følger op på den offentlige høring over udkast til vejledning om glam-
ping. I notatet er væsentlige bemærkninger fra høringen refereret, og det er be-
skrevet, hvordan Plan- og Landdistriktsstyrelsen har fulgt op på de indkomne
høringssvar.
Høringen
Forslag til vejledning om glamping har været sendt i høring den 21. juni 2024
med høringsfrist den 30. august 2024 hos en bred kreds af myndigheder og or-
ganisationer m.v.
Der er modtaget 10 høringssvar fra organisationer, kommuner og en borger.
Ingen høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udkast til vej-
ledning.
Høringssvar med bemærkninger er modtaget fra følgende:
Camping Outdoor Danmark
,
Ferieudlejernes Brancheforening, Friluftsrådet,
Faaborg-Midtfyn Kommune, KL, Landbrug & Fødevarer, Næstved Kommune,
Sønderborg Kommune og Varde Kommune samt en borger.
Høringssvarene
I det følgende gengives de væsentligste bemærkninger i de indkomne hørings-
svar, der omhandler vejledning om glamping, efterfulgt af Plan- og Landdi-
striktsstyrelsens kommentarer i
kursiv
til bemærkningerne. Der henvises til
indholdsfortegnelsen nedenfor.
Visse dele af de afgivne høringssvar fra KL, Camping Outdoor Danmark og Fri-
luftsrådet, udtrykker utilfredshed med, at der med lovændringen, der trådte i
kraft 1. januar 2024, er indført lovgivning med særlige bestemmelser for glam-
ping i tilknytning til større turistattraktioner og virksomheder. KL bemærker
blandt andet, at der ikke bør være forskel på, hvilke muligheder forskellige ak-
tører har. Camping Outdoor Danmark bemærker blandt andet, at de vedtagne
regler opleves som unfair konkurrence for glamping henholdsvis uden for og
inden for campingpladser, herunder på grund af de uens bygge- og brandregler,
jf. byggelovgivningens regler herom. Det gælder også for høringssvar fra Ferie-
husudlejernes Brancheforening, der er positiv over for, at der er blevet videre
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail [email protected]
Sagsnr.
2024 - 2581
Doknr.
213104
Dato.
21.10.24
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0002.png
mulighed for glamping, der er med til at gøre dansk turisme mere spændende.
De fremførte forhold blev også fremsat af forskellige høringsparter i forbindelse
med behandlingen af lovforslaget, der førte til indførelsen af den nye særbe-
stemmelse om glamping. Der er således i forbindelse med den politiske behand-
ling af lovforslaget taget stilling hertil, og da det falder uden for formålet med
høringen om vejledning om glamping, omtales de ikke yderligere.
Nogle høringssvar har alene givet anledning til mindre redaktionelle ændringer
og præciseringer i vejledning om glamping. Det gælder for eksempel spørgsmål
og bemærkninger til vejledningens illustrationer, som er blevet teknisk justeret
på baggrund af høringssvar fra Faaborg-Midtfyn Kommune, Næstved Kom-
mune og Varde Kommune. Disse ændrer ikke ved substansen i vejledningen og
omtales derfor ikke nærmere i høringsnotatet.
Indhold
1. Generelle bemærkninger ................................................................................................. 2
2. Definition af glampingenheder ...................................................................................... 3
3. Forklaring på forskel mellem almindelige regler og ny bestemmelse
i planloven....................................................................................................................................... 4
4. Tiny houses ............................................................................................................................ 4
5. Spørgsmål om lokalplanpligt.......................................................................................... 4
6. Trætophytter og lokalplanlægning .............................................................................. 4
7. Spørgsmål om krav om landzonetilladelse............................................................... 5
8. Transportable konstruktioner ....................................................................................... 5
9. § 35, stk. 11
anvendelsesområde .............................................................................. 5
10. Ejerskab ................................................................................................................................ 6
11. Begreber og praksis ......................................................................................................... 6
12. Spørgsmål til hotelbegrebet i sommerhuslov ....................................................... 7
13. Spørgsmål til reglen om bondegårdscampering i
campingreglementet ................................................................................................................... 7
14. Hvornår er et glampingtelt med fast træbund en hytte, jf.
campingreglementets regler ................................................................................................... 8
15. Anden lovgivning .............................................................................................................. 8
1. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet set, at vejledningen om glamping fra de flestes side
generelt er positivt modtaget. Det gælder blandt andet KL, Friluftsrådet, Ferie-
husudlejernes Brancheforening og Næstved Kommune. Disses høringssvar
fremhæver blandt andet, at vejledningen er et godt og brugbart redskab for
kommunernes sagsbehandling. De bemærker videre, at vejledningen er med til
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0003.png
at skabe klarhed om regler og rammer, der gælder for glamping i henhold til
sommerhuslov og planlov.
Faaborg-Midtfyn Kommune og Varde Kommune finder den tung at læse. De øn-
sker blandt andet en anden opbygning af vejledningen f.eks. baseret på forskel-
lige scenarier. Faaborg-Midtfyn Kommune efterlyser også flere eksempler på,
hvad der ikke kan lade sig gøre.
KL, Friluftsrådet, Faaborg-Midtfyn Kommune og Varde Kommune er generelt
positive over for anvendelsen af illustrationer i vejledningen. Disse høringspar-
ter finder, at illustrationerne medvirker til at skabe et hurtigt overblik over re-
levante regler, og at de underbygger forståelsen.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at den nuværende struktur i vejledning
om glamping opretholdes. Baggrunden herfor er, at en ændret opbygning baseret
på de forskellige situationer vil føre til et stort overlap og mange gentagelser, og
at et af formålene med vejledningen er generelt at beskrive gældende regler. Her-
udover bemærkes, at det eksisterende bilag 1 i vejledningen allerede anskuelig-
gør, hvilke lovgivninger der er i spil i forskellige situationer.
Vejledningen har desuden allerede eksemplificeret forskellige situationer ved illu-
strationerne indeholdt i vejledningen. Flere af disse illustrationer viser således
både, hvor man som udgangspunkt kan etablere glampingenheder, og hvor man
ikke kan.
På baggrund af høringssvarene er flere af illustrationerne og den tilhørende tekst
tydeliggjort i forhold til, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig
gøre. Herudover har de ovennævnte generelle bemærkninger fra høringssvarene
ikke givet anledning til ændring i vejledning om glamping.
2. Definition af glampingenheder
Friluftsrådet finder, at vejledning om glamping indeholder en upræcis defini-
tion af ”glampingenheder”.
Friluftsrådet fremhæver, at manglen på en præcis
definition kan give usikkerhed og forskellig praksis fra kommune til kommune.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at definitionen følger af bemærknin-
gerne til lovforslaget om planlovens § 35, stk. 11. Definitionen har til hensigt at
sikre fleksibilitet, så nye overnatningskoncepter kan rummes inden for definitio-
nen, så reglerne ikke løbende skal ændres. Desuden antages det, at vejledningens
samlede indhold vil medvirke til en mere ensartet praksis for kommunerne.
Bemærkningen har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0004.png
3. Forklaring på forskel mellem almindelige regler og ny be-
stemmelse i planloven
KL og Næstved Kommune har ønsket en tydeligere fremhævelse af forskellen
på de generelle landzoneregler og den nye bestemmelse i § 35, stk. 11.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at der i vejledningen henholdsvis er af-
snit, der beskriver de generelle regler og afsnit, der særskilt beskriver bestemmel-
sen i § 35, stk. 11, der med lovændringen pr. 1. januar 2024 gav nye muligheder.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har på baggrund af bemærkningerne tydeliggjort
teksten i vejledningen om forskellen på de generelle landzoneregler og de nye reg-
ler i § 35, stk. 11.
4. Tiny houses
Varde Kommune ønsker, at det skal fremgå tydeligt, at tiny houses ikke er om-
fattet af § 35, stk. 11.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at det fremgår af teksten i vejlednin-
gens afsnit 3.3.2 om § 35, stk. 11, at bestemmelsen gælder glampingenheder i form
af luksustelte el.lign. samt trætophytter, men at den ikke omfatter campingvogne,
autocampere, hytter med faste vægge, bortset fra trætophytter, og huse, herunder
såkaldte tiny houses. Bemærkningen har ikke givet anledning til ændring af vej-
ledningen.
5. Spørgsmål om lokalplanpligt
Varde Kommune ønsker, at vejledningens afsnit om hotelbegreb skal være
mere tydelig i forhold til lokalplanpligt.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at vejledningens afsnit 3.2 har et afsnit
om lokalplanpligt generelt. Herudover henvises til Vejledning om lokalplanlæg-
ning 2009.
Bemærkningen har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
6. Trætophytter og lokalplanlægning
Kommunernes Landsforening og Varde Kommune ønsker, at det også fremgår
af afsnittet om planlægning, at etablering af trætophytter altid kræver lokal-
planlægning.
Kommentar
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0005.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at trætophytter ikke altid forudsætter
lokalplanlægning. Det er alene ifølge campingreglementet et krav, hvis trætop-
hytterne etableres på en campingplads, jf. vejledningens afsnit 4.2.4.
Det er på baggrund af bemærkningen præciseret i vejledningens afsnit om plan-
lægning, at der gælder særlige regler for etablering af trætophytter på en cam-
pingplads, hvor det altid forudsætter, at en lokalplan muliggør dette.
7. Spørgsmål om krav om landzonetilladelse
Faaborg-Midtfyn Kommune anfører, at vejledningen ikke forholder sig til, at
glamping som oftest indebærer etablering af nyt erhverv i landzone, hvilket der
som udgangspunkt ikke kan meddeles landzonetilladelse til, hvorfor figur 14 giver
anledning til forvirring.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at etablering af glampingenheder og
serveringsfaciliteter, reception m.v. forudsætter landzonetilladelse.
På baggrund af bemærkningen har styrelsen justeret figuren, og i teksten til figu-
ren henvises til vejledningens afsnit 3.3.1 om planlovens landzoneregler.
8. Transportable konstruktioner
Camping Outdoor Danmark anfører, som bemærkning til vejledningens afsnit
4.2.2 om campinghytter og 4.2.3 om glampingenheder, at det ikke er klart, om
opstilling af transportable telte eller vogne til udlejning kræver landzonetilla-
delse, og om det inden for strandbeskyttelseslinjen kræver dispensation fra na-
turbeskyttelsesloven.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at det fremgår af vejledningens afsnit
3.3.1, at kravet om landzonetilladelse gælder, uanset om der er tale om en trans-
portabel eller flytbar konstruktion, og at kommunen ved vurderingen skal lægge
vægt på, om der er tale om en fast konstruktion, der opsættes i længere tid ad
gangen.
I vejledningens afsnit 5 er der en generel henvisning til naturbeskyttelsesloven.
Herudover kan der henvises til Vejledning om 300 m strandbeskyttelses- og klit-
fredningszone.
Bemærkningen har ikke givetanledning til ændring af vejledningen.
9. § 35, stk. 11
anvendelsesområde
Varde Kommune ønsker eksempler på, hvor man kan anvende den nye bestem-
melse, som f.eks. ved ridehal, skole, dyrepark, sportshal og idrætsanlæg, mejeri,
vingård, velbesøgt sti.
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0006.png
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at det fremgår af selve bestemmelsen
i § 35, stk. 11, at den gælder for etablering af glampingenheder i nærheden af ek-
sisterende bebyggelse ved en veletableret, større turistattraktion eller en veletab-
leret, større virksomhed med væsentlige besøgsaktiviteter. Herudover indeholder
vejledningen eksempler, som også fremgår af lovbemærkningerne: Dyreparker,
herregårde, legelande eller fødevarevirksomheder med faciliteter til besøgstu-
risme. Det er en konkrete vurdering, men en ridehal, en skole, en sportshal, et
idrætsanlæg og en velbesøgt sti vurderes umiddelbart ikke at være omfattet af
§ 35, stk. 11.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
10. Ejerskab
Varde Kommune rejser spørgsmål, om det er et krav i § 35, stk. 11, at der er
samme ejer af attraktionen og af udlejningen af glampingenheder.
Kommentar
Det fremgår af lovbemærkningerne, at anvendelse af bestemmelsen i § 35, stk. 11,
forudsætter, at etablering af glampingenhederne sker på samme ejendom, som
turistattraktionen/virksomheden ligger på, og at glampingenhederne skal være
et accessorium til turistattraktionen/virksomheden. Det er op til kommunerne at
vurdere, om denne forudsætning er opfyldt.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
11. Begreber og praksis
Varde Kommune rejser spørgsmål om praksis og definitioner, blandt andet
hvad der skal
forstås ved begrebet ”i tilknytning til”
og spørgsmål om afgræns-
ning af attraktionerne. En borger har rejst spørgsmål til beskrivelse af en kon-
kret afgørelse fra Planklagenævnet.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at vejledningen beskriver, hvad der
gælder generelt ifølge praksis for, hvor glampingenheder kan etableres, herunder
at glampingenhederne ifølge bestemmelsen skal placeres i tilknytning til turistat-
traktionen/virksomheden, og hvad der forstås ved
”i
tilknytning til”. Vejledningen
henviser desuden til Planklagenævnets orientering og afgørelser, hvor nævnets
praksis er beskrevet. Det er op til kommunen at foretage en konkret vurdering i
forhold til lovbemærkningerne (gengivet i vejledningen) og Planklagenævnets
praksis.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0007.png
12. Spørgsmål til hotelbegrebet i sommerhuslov
Varde Kommune har spurgt til, hvorvidt der er en øvre grænse for, hvor mange
glampingenheder, der må etableres som led i hoteldrift i henhold til sommer-
huslovens regler, og om der kan være mere end 4 glampingenheder.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at der er forskellige krav i regler og
praksis for, at hotelbegrebet efter sommerhusloven kan anses for opfyldt.
Der er ikke en fast øvre grænse for antallet af glampingenheder, og begrebet vil
således også kunne rumme mere end 4 glampingenheder. Det afhænger af en kon-
kret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om hotelbegrebet er opfyldt. Det kan tilføjes,
at
i den konkrete vurdering blandt andet indgår, at der skal være et passende for-
hold mellem overnatningskapaciteten og restaurationens/serveringslokalets ka-
pacitet, samt at afstanden inden for hotelanlægget har betydning for vurderingen
af kravet om et samlet anlæg.
På baggrund af bemærkningen er vejledningens afsnit om hotelbegrebet supple-
ret med en tekst herom.
13. Spørgsmål til reglen om bondegårdscampering i camping-
reglementet
Varde Kommune spørger, om etablering af tre glampingenheder på en land-
brugsejendom, som illustreret f.eks. i figur 7 og 14, er omfattet af reglen om
bondegårdscampering.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker,
at vejledning om glamping generelt
beskriver muligheder og rammer for erhvervsmæssig udlejning af glampingenhe-
der.
I vejledningens afsnit 2 defineres
begrebet glamping som selve turismeformen,
mens en glampingenhed defineres som de telte (luksustelte, trætophytter og an-
dre konstruktioner), man overnatter i, og som opstilles og udlejes af turismeaktø-
ren (eksempelvis ejeren af turismeattraktionen eller ejeren af en landbrugsejen-
dom).
Bondegårdscampering er defineret i campingvejledningen og er
undtaget fra til-
ladelseskravet i campingreglementet, jf. campingvejledningen afsnit 3.3. Heraf
fremgår det, at bondegårdscampering omhandler udlejning af et areal i tilknyt-
ning til en beboelsesbygning på en landbrugsejendom, til opstilling af maksimalt
tre transportable campingenheder. Med transportable enheder menes alene telte,
campingvogne, autocampere, der medbringes og opstilles af gæsterne selv.
Etablering af tre glampingenheder i relation til en landbrugsejendom omtalt i vej-
ledningen om glamping er således ikke omfattet af begrebet bondegårdscampe-
ring.
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0008.png
For at tydeliggøre forskellen har Plan- og Landdistriktsstyrelsen til vejledningens
afsnit 2 tilføjet en note, som beskriver, hvordan bondegårdscampering adskiller
sig fra glampingturisme.
14. Hvornår er et glampingtelt med fast træbund en hytte, jf.
campingreglementets regler
Sønderborg Kommune anfører, at et glampingtelt på en fast træbund, der kan
holdes inden for teltet, og som fjernes samtidig med teltet, kan sidestilles med
et traditionelt fortelt med træbund og dermed kunne betragtes som en trans-
portabel campingenhed, jf. campingreglementets regler herom.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker,
at det fremgår af vejledningens afsnit
4.2.3, at man på en campingplads ifølge campingreglementets regler sondrer mel-
lem en transportabel campingenhed og en ikke transportabel campingenhed.
Af campingvejledningen fremgår det,
”at
enhedens reelle egenskab som transpor-
tabel eller ikke transportabel er afgørende for, hvilken kategori campingenheden
tilhører. Således afhænger den konkrete vurdering af, om glampingenheden er
umiddelbart flytbar. Herved forstås, om enheden umiddelbart, nemt og uden at
det nødvendiggør en mere arbejdskrævende afmontering el.lign. kan flyttes/pak-
kes sammen efter endt brug, jf. campingvejledningen afsnit 8.1.
Desuden fremgår følgende af glampingvejledningens afsnit 4.2.3:
”Et
luksustelt
med fast træbund må således omfattes af kategorien ikke transportabel camping-
enhed og sidestilles dermed med en campinghytte under den forudsætning, at et
sådant telt ikke vurderes umiddelbart flytbart som defineret i campingvejlednin-
gen. Et luksustelt uden fast bund vil som udgangspunkt i forhold til campingreg-
lementets regler omfattes af kategorien transportabel campingenhed.”
Det forhold, at en fast træbund kan holdes inden for teltet, har således ikke umid-
delbart betydning for vurderingen af, om glampingteltet er en transportabel en-
hed.
Det understreges i den forbindelse, at det er kommunen, der foretager en konkret
vurdering af glampingenhedens egenskaber som transportabel eller ikke trans-
portabel.
Da dette allerede er beskrevet i vejledningens afsnit 4.2.3, vurderes der ikke at
være behov for at supplere teksten.
Bemærkningen har ikke givet anledning til ændring af vejledningen.
15. Anden lovgivning
Sønderborg Kommune bemærker, at det bør fremgå, at etablering af muldtoi-
letter kræver tilladelse efter spildevandsbekendtgørelsen.
Friluftsrådet ønsker, at hensynet til beskyttelse af naturen fremhæves i vejled-
ningen som et led, der skal indgå i kommunernes behandling af ansøgninger om
etablering af glampingenheder.
8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Orientering om vejledning om glamping, fra ministeren for byer og landdistrikter
2952749_0009.png
Landbrug & Fødevarer fremhæver, at der ved vurdering af, om der kan etable-
res glampingenheder altid skal tages hensyn til de omkringliggende landbrug
og deres mulighed for udvidelse af dyrehold.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at det fremgår af vejledningens afsnit
3.3.1, at kommunerne i forbindelse med behandling af konkrete ansøgninger skal
inddrage en række forskellige hensyn, herunder hensyn til jordbrugsinteresser og
natur.
For så vidt angår spildevandsregler og inddragelse af hensynet til naturener tek-
sten i afsnit 5 på baggrund af bemærkningerne suppleret med en henvisning til
miljøbeskyttelses- og naturbeskyttelsesloven.
9