Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 36
Offentligt
2951607_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail [email protected]
Sagsnr.
2024-3203
Doknr.
219148
Dato.
12.11.24
1. Høringsnotat om bekendtgørelse om testcenterbonus
Et udkast til bekendtgørelse om testcenterbonus har været sendt i høring hos
en række myndigheder og organisationer m.v. i perioden fra den 17. septem-
ber 2024 til den 23. oktober 2024. Udkastet har i samme periode været offent-
liggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra tre høringsparter: Green Power Denmark,
Thisted Kommune og Danske Advokater. I vedlagte bilag 1 følger en oversigt
over hørte myndigheder og organisationer m.v.
I dette høringsnotat er de modtagne høringssvar gengivet i hovedtræk sam-
men med Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærkninger til svarene. For en
fuld gengivelse af høringssvarene henvises til de enkelte svar, der er offentlig-
gjort på Høringsportalen.
2. Bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet
2.1 Bemærkninger vedrørende definitioner (§ 1)
Danske Advokater bemærker, at definitionen af
”helårsboliger”
i udkastets § 1,
nr. 1, kan skabe tvivl om, hvorvidt enhver beboelsesejendom uanset status,
der lovligt må anvendes til helårsbeboelse (f.eks. enfamiliehuse, stuehuse til
landbrugsejendomme visse fritidsboliger m.v.) er omfattet. Danske Advokater
foreslår derfor definitionen præciseret.
Danske Advokater bemærker endvidere, at det er uklart, om definitionen af
”husstand”
i udkastets § 1, nr. 3, indebærer, at familier i tofamiliehuse vil blive
betragtet som samme husstand, idet der vil være tale om
”flere helårsboliger
på samme adresse uanset relationerne mellem beboerne”.
Det vil have den
konsekvens, at der kun udbetales én årlig testcenterbonus, selvom tofamilie-
huse typisk udgør to selvstændige lejligheder og dermed to selvstændige be-
boelsesenheder på samme matrikel.
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om udstedelse af testcenterbonusbekendtgørelsen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2951607_0002.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærkninger:
Med den foreslåede
definition af ”helårsbolig” i bekendtgørelsens § 1, nr. 1,
er der
ikke er tiltænkt en afgrænsning af begrebet, så kun bebyggelse med en vis status
i BBR er omfattet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i lyset af bemærkningen ændret bestemmel-
sens ordlyd, så det yderligere tydeliggøres, at boligens status ikke er afgørende
for, om der er tale om en helårsbolig. Ved en helårsbolig skal således forstås
”fast
ejendom, der lovligt kan anvendes til helårsbeboelse, og som er opført senest den
1. januar 2025, eller som senest på dette tidspunkt var byggeprojekt med gyldig
byggetilladelse”.
En husstand er i bekendtgørelsens § 1, nr. 3, defineret som samtlige beboere i en
helårsbolig eller flere helårsboliger på samme adresse uanset relationerne mel-
lem beboerne.
Det er efter bestemmelsen uden betydning for vurdering af testcenterbonus, om
flere helårsboliger er beliggende på samme eller forskellige matrikler. Derimod
er det af betydning, om helårsboligerne er beliggende på samme adresse.
Det er styrelsens opfattelse, at der for ejendomme med flere separate boligenhe-
der almindeligvis vil være fastsat adresser for hver af disse. Der vil derfor kunne
søges om testcenterbonus for hver af disse boligenheder på egen adresse
også
selvom de måtte være beliggende på den samme matrikel.
Bemærkningen har ikke ført til en ændring af bekendtgørelsesudkastets § 1, nr.
3.
2.2. Bemærkninger vedrørende afgrænsning af berettigede til test-
centerbonus
Thisted Kommune bemærker, at kredsen af berettigede til testcenterbonus
ikke bør være begrænset til husstande inden for 4,5 gange maksimal mølle-
højde. I stedet bør det være husstande inden for 8 gange maksimal mølle-
højde, der kan modtage bonus, hvilket vil svare til VE-bonusordningen.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærker:
Testcenterbonusordningens geografiske afgrænsning følger af § 21, stk. 1, i lov
om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (testcenterloven).
Den geografiske afgrænsning er alene gentaget i § 2 i udkastet til bekendtgø-
relse om testcenterbonus for at skabe sammenhæng i bekendtgørelsens selv-
stændige indhold.
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om udstedelse af testcenterbonusbekendtgørelsen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2951607_0003.png
Der henvises i øvrigt til ministeren for byer og landdistrikters svar på spørgsmål
nr. 22 og 23 til L 87 forslag til lov om ændring af lov om testcentre for store vind-
møller ved Høvsøre og Østerild og ligningsloven fra 2023-24, hvor der er oplyst
nærmere om baggrunden for forskellen på VE-bonusordningen og testcenterbo-
nusordningen.
2.3 Bemærkninger vedrørende ansøgningsproceduren
Thisted Kommune bemærker, at beboerne automatisk bør få tildelt bonussen
på baggrund af GIS og CPR-oplysninger.
Danske Advokater bemærker, at VE-lovens § 9 indeholder krav om, at opstille-
ren skal indkalde til et offentligt møde, hvor der bl.a. skal orienteres om VE-
bonusordningen, og at indkaldelsen skal ske ved, at opstilleren ved brev giver
individuel og skriftlig meddelelse om tidspunktet for afholdelse af mødet mv.
Danske Advokater bemærker endvidere, at det er Energistyrelsen, der på
vegne af opstilleren sender den skriftlige meddelelse. Danske advokater fore-
slår på den baggrund, at det overvejes, om et lignende krav til orientering ved
individuelle breve bør indgå i bekendtgørelsen frem for annoncering i lokale
medier.
Green Power Denmark foreslår en ansøgningsproces svarende til VE-bonus-
ordningen, hvor Energistyrelsen på baggrund af kortmateriale fra projekteje-
ren udarbejder en liste med beboere, som har ret til bonussen. Den liste kan
projektejeren efterfølgende kontakte med opfordring om, at husstanden
ansøger om testcenterbonus. Green Power Denmark foreslår endvidere, at be-
boerne ikke skal ansøge om testcenterbonus hvert år. Det skal i stedet være
beboerens ansvar at meddele fraflytning fra adressen, hvorefter en ny beboer
kan tilbydes bonussen.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærkninger:
Det følger af § 4 i udkastet til bekendtgørelse, at ansøgning om testcenterbonus
skal være modtaget af den driftsansvarlige senest den 1. juli i ansøgningsåret.
Bestemmelsen indebærer, at der skal indgives ansøgning om testcenterbonus, og
at der alene kan ansøges om testcenterbonus for ét kalenderår ad gangen. I be-
kendtgørelsesudkastets § 5 er nærmere reguleret, hvilke oplysninger der skal
vedlægges en ansøgning.
Med denne ordning sikres det, at den driftsansvarlige har opdaterede og nødven-
dige oplysninger for at kunne behandle en sag om testcenterbonus for det en-
kelte ansøgningsår. Det drejer sig f.eks. om nødvendigt samtykke fra samtlige
beboere i husstanden og oplysninger vedrørende kontonummer, som bonussen
skal udbetales til. Det er oplysninger, der kun kan fås med beboernes medvirken.
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om udstedelse af testcenterbonusbekendtgørelsen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2951607_0004.png
Der er tale om en enkel ansøgningsproces, hvor der alene skal indsendes få op-
lysninger. Samtidig vejledes ansøgerne ved, at ansøgning skal indgives via et
skema, hvorved det sikres, at alle nødvendige oplysninger opdateres og indsen-
des på én gang.
Bemærkningerne om, at testcenterbonus skal tildeles uden ansøgning eller som
et fast løbende tilskud på baggrund af én ansøgning, imødekommes derfor ikke,
og de har ikke ført til en ændring af bekendtgørelsen.
Til bemærkningerne om, at orientering om ordningen bør ske ved individuelle
breve frem for offentlig annoncering bemærker Plan- og Landdistriktsstyrelsen,
at der er i medfør af testcenterlovens § 19 i august måned 2024 er afholdt et of-
fentligt møde i forbindelse med udbygningen af Testcenter Høvsøre, hvor der
bl.a. blev orienteret om testcenterbonusordningen. Der blev givet individuel
skriftlig meddelelse om afholdelsen af mødet, jf. testcenterlovens § 19, stk. 2. Der
har i 2024 ikke været afholdt et tilsvarende offentligt møde ved Testcenter Øste-
rild, hvor der kunne oplyses om bonusordningen, da rammerne for opstilling af
vindmøller på dette testcenter ikke blev ændret ved den seneste lovændring.
For at sikre opmærksomhed om ordningens opstart påtænker DTU i rimelig tid
forud for ansøgningsfristen i 2025
som supplement til annoncering i lokale me-
dier i medfør af bekendtgørelsens § 3
at rundsende orienteringsbreve til de
adresser, der på det foreliggende grundlag vurderes relevante for ansøgning om
testcenterbonus.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsens opfattelse, at der med disse tiltag sikres
tilstrækkelig oplysning om ordningen. Bemærkningen giver derfor ikke anled-
ning til ændring af bestemmelsen.
2.4 Bemærkninger vedrørende udbetaling af testcenterbonus
Danske advokater spørger, om styrelsen har overvejet, om det kan have util-
sigtede konsekvenser i forhold til reglerne i testcenterlovens § 21, stk. 2, og
ligningslovens § 7 R, stk. 2, omkring hhv. forholdet til ydelser fra det offentlige
og undtagelse fra skattepligt, at bonussen udbetales til én beboer, der derefter
evt. skal videregive en andel til andre beboere i samme husstand, herunder
også en evt. anden familie, der bor på samme adresse.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærkninger:
I forbindelse med vurdering af, om en borger har ret til ydelser fra det offentlige,
skal der ses bort fra testcenterbonussen i op til 12 måneder efter beløbets udbe-
taling, jf. testcenterlovens § 21, stk. 2. Det indebærer, at modtageren af en ydelse
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om udstedelse af testcenterbonusbekendtgørelsen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2951607_0005.png
selv vil skulle medvirke til at oplyse sagen og dokumentere, at pågældendes inde-
stående hidhører fra udbetaling af testbonussen herunder udbetalingstidspunkt,
beløbets størrelse og den pågældende persons andel af testcenterbonussen.
For at en borger i forbindelse med sager om ydelser fra det offentlige kan frem-
lægge sådan dokumentation, suppleres bekendtgørelsesudkastets § 5, stk. 2, med
et krav om, at der i forbindelse med ansøgning om testcenterbonus også skal gi-
ves oplysninger om den aftalte fordeling af testcenterbonus mellem husstandens
beboere.
Endvidere suppleres bekendtgørelsesudkastets § 6 om afgørelse om tildeling af
testcenterbonus med en bestemmelse om, at afgørelsen om tildeling af testcen-
terbonus skal gengive de oplysninger, der fremgår af udkastet til § 5, stk. 2.
Det vil ikke have betydning for hverken den undtagelse fra skattepligt, der følger
af ligningslovens § 7 R, stk. 2, eller bestemmelsen i testcenterlovens § 21, stk. 2,
om, at testcenterbonus ikke indgår ved vurdering af, om en person har ret til
ydelser fra det offentlige, at en testcenterbonus udbetales til en beboer via en an-
den beboer i samme husstand. Det gør sig gældende uanset relationen mellem de
to beboere i husstanden.
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om udstedelse af testcenterbonusbekendtgørelsen, fra ministeren for byer og landdistrikter
2951607_0006.png
Bilag 1
Høringspart
Danske Regioner
Kommunernes Landsforening
Lemvig Kommune
Thisted Kommune
Advokatrådet
3F
Fagligt Fælles Forbund
CO-industri
Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsfor-
ening
Dansk Camping Union
Dansk Erhverv
Danske Gymnastik- & Idræts-
foreninger - DGI
Danske Gymnastik- & Idræts-
foreninger - DGI
Dansk Kyst- og Naturturisme
Danske Landskabsarkitekter
Dansk Ornitologisk Forening
Danske Advokater
Fjaltring-Trans beboerfor-
ening
Friluftsrådet
Green Power Denmark
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen for Byg-
nings- og Landskabskultur
Landsbyerne i Danmark
Landsforeningen
NOAH - Friends of the Earth
Denmark
Høringssvar
modtaget
Bemærknin-
ger
Ingen be-
mærkninger
X
X
X
X
X
X
6