Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 33
Offentligt
2950147_0001.png
Pædagogik, paragraffer og problemer
En ildsjæls beretning fra det virkelige liv – og hans idéer til et forbedret lovgrundlag.
v/ Torben Schreiber, Ertebjerggaard
For nyligt offentliggjorde regeringen – sammen med sine forligspartier – et udspil med en række ændringer
til en kommende revision af Planloven og anden relevant lovgivning. Ændringerne skulle blandt andet bi-
drage til at skabe vækst og liv i landdistrikterne og gøre det lettere for borgere, iværksættere og virksomhe-
der at tilpasse deres bolig og udvikle deres virksomhed uden at unødvendige regler skal spænde ben. I
den forbindelse spiller både attraktive og konkurrencedygtige rammevilkår og en større grad af lokal frihed
og beslutningskraft en vigtig rolle i at sætte skub i udviklingen i landdistrikterne.
De politiske aftalepartnere ønsker med udspillet at skabe bedre muligheder for bl.a. den enkelte borger,
forening eller virksomhed for at skabe lokalt liv og fællesskab i landdistrikterne.
Jeg ser med forventning frem til implementeringen af de nye regler for landdistrikterne. De foregående år
har – med regler, som har været for utydelige og i for stort omfang overladt til lokale embedsmænds sub-
jektive fortolkninger – gjort hverdagen uhyre vanskelige for iværksættere og institutioner i landzonen. Der-
for vil jeg i slutningen af denne beretning pege på nogle områder, hvor jeg ser et behov for nogle yderligere
præciseringer – også i det nye udspil.
E
RTEBJERGGAARD
– STU
OG
E
VENT
C
AMP
Ertebjerggaard er en lille gård ca. 6 km. uden for Slagelse. Her drives
bl.a. et STU med pt. 14 elever.
Vi har frem til dato haft bemærkelsesværdig gode resultater. Målet er
bl.a. at få eleverne i job efter endt uddannelse, og på det punkt ligger
vi et langt stykke over landsgennemsnittet. Dette skyldes utvivlsomt
vores gode muligheder for at tilbyde eleverne intern praktik på ejen-
dommen.
Vi har en lillebitte hundepension og et event camp tilbud, hvor ele-
verne kan tage del i hverdagene. EventCamp Ertebjerggaard tilbyder
friluftsoplevelser for firmaer og familier med oplevelser omkring
shelters, bålhytte, vildmarksbad, en lille saunatønde, grillhytte, træ-
tophytte, orangeri og udekøkken.
Der er for mig ingen tvivl om, at elevernes sunde og udviklende op-
hold i det friske landzoneliv med muligheder for at bruge hænderne i
forbindelse med deltagelse i konstruktionsopgaverne ved de nævnte
småbyggerier samt uddannelse i at servicere gæsterne på ejendom-
mens EventCamp, er en af hovedårsagerne til de succesrige uddan-
nelsesforløb. Mange af de elever, der anbringes på et STU, er jo i den
grad skoletrætte og sætter pris på en anden hverdag end den, de har
Trætophytte
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 33: Henvendelse af 4/12-24 fra STU Ertebjerggaard om planlovens hindring for udvikling i landdistrikterne
2950147_0002.png
været vant til i folkeskolen. Hverdage på en ejendom i landområdet har samtidig den gevinst, at eleverne
ikke lokkes af de mangeartede fristelser, de møder i byerne.
P
ARAGRAFFERNE
På Ertebjerggaard er vi rigtig gode til STU og udvikling – men knap så gode til Plan- og Byggelovgivningen. Vi
var ganske enkelt ikke bekendt med de stramme regler om småbyggerier i landzonen, så de ovennævnte
event-konstruktioner blev udført uden forudgående ansøgning hos kommunen. Slagelse kommunens
bygningsmyndighed viste imødekommenhed og tilbød, at man ville anbefale udarbejdelse af en lokalplan
for ejendommen, så der kunne ske en samlet lovliggørelse af alle konstruktionerne.
Ertebjerggaard engagerede arkitekt- og ingeniørfirma, og i samarbejde med forvaltningen blev der frem-
stillet et lokalplanforslag.
I indstillingen til det politiske udvalg i juni 2021 skrev forvaltningen:
Administrationen vurderer, at en lovliggørelse af de allerede etablerede bygninger vil give Erte-
bjerggaard mulighed for at bidrage positivt til de unges uddannelse. Her kan oplevelser og mulig-
heder skabes, udenfor byzonen, og de unge kan indgå i nye fællesskaber. Det anbefales på den
baggrund, at anmodningen om opstart af en lokalplan for Ertebjerggaard, med lovliggørelse af al-
lerede opførte bygninger, samt en muliggørelse af fremtidige planlagte byggerier på matriklen,
imødekommes.
7. juni 2021 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgt opstart af lokalplan nr. 1258 med tilhørende
kommuneplantillæg nr. 63 for aktivitetsområdet Ertebjerggaard med henblik på at lovliggøre opførte byg-
ninger og tilhørende aktiviteter, herunder bl.a. paintballbane, escaperooms, trætophytte, grillhytte, shel-
terplads og orangeri, samt sætte rammerne for fremtidige projekter på ejendommen. Lokalplanen for Er-
tebjerggaard blev igangsat og sendt i nabohøring.
I høringsperioden indkom indsigelser fra 3 naboer. Ifølge forvaltningens vurdering var indsigelserne imid-
lertid ikke af en karakter, der burde foranledige begrænsninger i det videre arbejde, og forvaltningen anbe-
falede i oktober 2021 på ny, at lokalplanen blev videreført.
Denne gang sagde udvalget nej til forvaltningens indstilling, angiveligt
”af hensyn til planforholdene i det
åbne land ved Krænkerup”.
Et afslag, der er vanskeligt at forstå baggrunden for, idet planforholdene jo på
ingen måde havde ændret sig siden udvalgets godkendelse i juni.
H
VILKE MULIGHEDER TEGNER DER SIG SÅ
?
På Ertebjerggaard er dels en række overflødiggjorte land-
brugsbygninger, dels de ovennævnte nyopførte småkon-
struktioner.
For så vidt angår overflødiggjorte landbrugsbygninger, er
det mest aktuelle eksempel en tidligere halmlade, som
Ertebjerggaard ønskede skulle være en del af oplevelses-
området og indrettes til en indendørs paintballbane samt
et antal escaperooms.
Det var vores opfattelse, at laden umiddelbart kunne tages
i brug – uden landzonetilladelse – under henvisning til
Planlovens § 37, stk.1. Det er tilfældet for forenings- og fri-
tidsformål omfattende lokalhistoriske foreninger, spejdere,
klublokaler til hundesportsforeninger, motorcykelklubber
o. lign.
Kommunens forvaltning var positiv og skrev til udvalget:
2
Udekøkken
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 33: Henvendelse af 4/12-24 fra STU Ertebjerggaard om planlovens hindring for udvikling i landdistrikterne
2950147_0003.png
Generelt er praksis restriktiv for etablering af udendørs paintballbaner og der skal i vurderingen
tages landskabelige, landbrugsmæssige og miljømæssige hensyn. I det konkrete tilfælde er der
dog tale om en indendørs bane i et område uden særlige landskabelige værdier, der inddrages
ikke landbrugsjord og da aktiviteterne foregår i en isoleret hal, vil der ikke være de sædvanlige støj-
gener som fra udendørs paintballbaner. Det samme gælder for indretning af escaperooms i til-
knytning til paintballbanen.
Uanset administrationens anbefaling ville udvalget ikke tilslutte sig indstillingen, idet et flertal i udvalget
finder, at sådanne rekreative aktiviteter bør etableres i byzone eller
større landsbyer.
Konservative
stemte for at give en tilladelse.
Det påfaldende ved afslaget er, at der andetsteds i Slagelse kommune – ude på landet, tæt på
Trelleborg Golfklub – er beliggende en udendørs paintballbane.
L
ANDZONETILLADELSER
Med de nugældende regler har den eneste vej frem herfra været drypvise ansøgninger om land-
zonetilladelser. Vi har haft et fordrageligt samarbejde med landzonemyndigheden i Slagelse kom-
mune, men det er en meget langsommelig metode, og trods en rimelig imødekommenhed fra
myndighederne, er der fortsat uafklarede knaster. Der er er heller ikke fælles fortolkninger af
byggelovens ejendomsbegreber, og i øjeblikket er vi på ny i et vadested i partshøringen, der kræ-
ver yderligere undersøgelser, illustrationer, opmålinger og redegørelser.
D
EN NUGÆLDENDE PLANLOV
Som tidligere nævnt er hovedreglen i Planloven, at der i landzone ikke må foretages
udstykning,
opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelser og ubebyggede
arealer
uden landzonetilladelse fra kommunalbestyrelsen, jf. planlovens § 35, stk. 1.
I lovens § 37, stk. 1 og 2 findes dog en række undtagelse, der drejer sig om ændret anvendelse
af overflødiggjorte bygninger:
U
ndtagelserne i planlovens § 37, stk. 1 og 2, omfatter ibrugtagning af bygninger til håndværks- og
industrivirksomhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig, samt
lager- og kontorformål m.v. Omfattet er eksempelvis tømrer- og murervirksomhed, VVS-virksom-
hed, autoværksteder, tegnestuer, revisorfirmaer, advokatfirmaer, ejendomsmæglerfirmaer, frisør-
saloner, kliniker, naturskoler, naturvejledningscentre, klubber og foreninger f.eks. lokalhistoriske
foreninger, spejdere, klublokaler til hundesportsforeninger, motorcykelklubber o. lign.
Svagheden ved en opstilling som denne er, at man opremser nogle eksempler på anvendelser, der
er omfattet af undtagelserne – men disse eksempler kan naturligvis ikke være udtømmende. En
sådan metode åbner for individuelle vurderinger i den enkelte forvaltning, vekslende fra kom-
mune til kommune. På listen ses f.eks. tømrer- og murervirksomheder – men ikke elektrikere.
Spørgsmål: er elektrikere ikke en del af undtagelserne? En motorcykelklub er en undtagelse –
men ifølge Slagelses kommune gælder det ikke for en paintball bane! Det er ikke let for den al-
mindelige dansker at forstå.
Hvis en kommende Planlov skal være operativ bør den derfor udformes ud fra andre kriterier. Den
bør være indlysende for alle brugere, såvel som for de personer, der skal administrere efter loven.
I stedet for at tage udgangspunktpunkt i, at ændret anvendelse i landzoner generelt er forbudt,
dog undtaget forhold, der er opremset på en (ufuldstændig) liste, kunne man tage udgangspunkt
i, at ændret anvendelse i landzone overordnet set er tilladt, dog undtaget virksomheder, der er
opremset på en negativ-liste (støjende, giftige, støjende o.l.) eller andre virksomheder, der kræ-
ver særlige foranstaltninger. Mange af disse forhold vil i øvrigt være dækket af miljølovgivningen
Med den nuværende opstilling ser man store forskelle på fortolkning af loven fra den ene kom-
mune til den anden, og mange områder går glip af skabelse af mange nye arbejdspladser og
mere liv i landområderne.
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 33: Henvendelse af 4/12-24 fra STU Ertebjerggaard om planlovens hindring for udvikling i landdistrikterne
2950147_0004.png
D
EN KOMMENDE PLANLOV
Ifølge udspillet til en kommende planlov lægges der op til øgede muligheder for helårsturisme i
hele landet, også uden for de større byer. I udspillet peges især på de kystnære områder, men
lignende muligheder bør også være til stede i landets øvrige landområder. Det bør derfor være
tilladt at etablere f.eks. saunaer og vildmarksbade samt trætophytter og shelters, grill- og bålhyt-
ter samt udekøkkener i landzone uden zonetilladelse. Mulighed for at etablere ”glamping” uden
landzonetilladelse i forbindelse med oplevelsesfaciliteter bør åbnes på ejendomme som Ertebjerg-
gaard.
Områder inde i landet bør tilgodeses på lige fod med de kystnære områder, og alle vinterturister
bør have samme muligheder som specifikt vinterbadere.
Endelig burde der defineres et katalog over bagatelgrænser i forbindelse med anlæg i landområ-
derne.
K
ONKRETE FORSLAG TIL DEN NYE LOV
1. Det generelle forbud mod ændret anvendelse af bestående bygninger omformuleres til en
generel tilladelse med undtagelse af forhold som fremgår af ny ”negativ-liste” i § 37
2. Listen med undtagelser i nuværende § 37 vedr. ændret anvendelse af overflødiggjorte
bygninger udgår og erstattes af en ”negativ-liste” over forhold, der ikke er tilladt (se oven-
for).
3. Opførelse af nye åbne småkonstruktioner til brug ved helårsturisme (saunaer, omklæd-
ningsrum, vildmarksbade, shelters, bålhytter, udekøkkener, grillhytter, jf. bygningsbegre-
berne i byggeloven) kan opføres uden zonetilladelse.
4. Der udarbejdes et katalog over bagatelgrænser uden zonetilladelse vedr. størrelse af kon-
struktioner til helårsturisme som f.eks. orangeri, grillhytte og trætophytte.
5.
Etablering af installationer til ”glamping” kan ske uden zonetilladelse
Grillhytte
4