Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 3
Offentligt
Høringsbrev DN Thy
1)
Uddrag fra.3.102010 Uddybende redegørelse for screening af arealer til brug for et nationalt
testcenter for store vindmøller
Uddybende redegørelse for screening af arealer til brug for et nationalt testcenter for store
vindmøller Med henblik på at indkredse mulige arealer for et nationalt testcenter screenede
Miljøministeriet hele landet, statslige såvel som private arealer. Følgende kriterier blev i første
omgang lagt til grund for screeningen:
- middelvindhastigheden skal være > 8 m/s i 100 meters højde
- området skal ligge uden for EF- fuglebeskyttelsesområder
- afstanden til beboelse skal være > 1000 m
- arealet skal være > 346 ha (hvilket af Risø DTU og Vindmølleindustrien bedømmes at være
nødvendigt for opstilling af det optimale antal vindmøller) 14 områder viste sig at opfylde disse
kriterier.
06 Østerild Klitplantage (ejet af Skov- og Naturstyrelsen og privatejet) – se kortbilag 6 Området har
den størrelse og fortrinsvis den retning, som er påkrævet og er samtidig ikke pålagt væsentlige
naturbeskyttelsesinteresser ud over at en del af arealet er fredsskov. Området blev besigtiget og
efterfølgende vurderet. Udgangspunktet for arbejdet var at finde plads til 10 møller og at undgå
ekspropriation, hvorfor der var et krav om 1000 meter til nærmeste nabo. En detaljeret
gennemgang af arealet ved Østerild viste, at det kun var muligt at placere 7 møller. For at kunne
placere disse 7 møller i nord/sydgående retning viste det sig nødvendigt at ekspropriere ejendom
me. Ud fra en samlet vurdering af alle arealerne viste det, at område ved Østerild var mest
velegnet til at arbejde videre med. Især blev der lagt vægt på, at arealerne ikke er pålagt
væsentlige naturbe skyttelsesinteresser, dog er en del af arealet fredskov, at relativt få naboer vil
blive berørt af projek tet, og at en stor del af arealet er ejet af staten. Hertil kommer, at
vindmølleindustrien ud fra tekni ske vurderinger fandt arealet interessant.
13 Hjardemål Klitplantage (ejet af Skov- og Naturstyrelsen og privatejet) – se kortbilag 13 Området
er beliggende lige nord for det område, som nu er foreslået som nationalt testcenter. Om rådet er
beliggende primært øst – vest og tæt på havet, som har indflydelse på vindindfaldet. En del 4 af
området er fredskov, og et lille området er udpeget som EF-habitatområde. Der er ligeledes en
mindre fredning inden for området. Med udgangspunkt i arealets beliggenhed tæt på Østerild blev
det inddraget i arbejdet med Øste rild, indtil den endelige placering blev fastlagt. Arealet blev
besigtiget sammen med området ved Østerild. Det blev samtidig vurderet, at arealet ikke var
hensigtsmæssigt for et nationalt testcenter sammenlignet med en placering ved Østerild.
14 Nystrup (ejet af Skov- og Naturstyrelsen) – se kortbilag 14 Området er beliggende øst for
Klitmøller inden for Nationalpark Thy. Området er fredskov og en mindre del af området er udpeget
som EF-habitatområde. Området er placeret i primært planlægningsområde 3, dog med mindre
arealer inden for område 1 og 2. En placering her findes at stride mod formålet med forenelig med
formålet med nationalparken. Arealet er derfor ikke vurderet yderligere.
2)
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Materiale fra udvalgets studietur til Østerild Testcenter m.v. d. 19. og 20. september 2024
Der er udpeget alternative placeringer, hvori naturarealer ikke indgår i standpladsernes placering.
-Økologiske forbindelseslinier og trækkorridorer vil være barrierer for dyr og fugle.
-Mangler natur i DK( En evt. udvidelse af Nationalpark Thy)
-En unaturlig lav bestand af dyre/fugle arter, da deres levested er forringede.Møller har fortrængt
individer.
-Er data korrekte og hvad hvis de ikke holder- Usikre konklusioner
-Kan naboområder miste status-(eks. uforstyrrede landskaber) Fremtidige konsekvenser for
landskabsbeskyttelsen i nærområder.
- Er behovet for større møller. Nye standpladser skal først anvendes hvis møller er større end 330
m??
- Permanent byggeplads med støj og lys. Aht til vildt bør drift og aktivitet stoppes om natten.
3)Tidligere VVM bør indgå i den samlede vurdering. Der er lavet VVM i forbindelser med etablering
og udvidelse. Denne tredje(fjerde)VVM, ville i en samlet vurdering i 2010 have beskrevet
påvirkningen af området som meget stor.
Peter Pagh:Salami-metoden:
EU-Domstolen har fastslået, at miljøvurdering og tilladelse efter
VVM-direktivet ikke må opdele et projekt i enkelte dele, men at
miljøvurderingen skal omfatte det samlede projekt.