Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 3
Offentligt
2913485_0001.png
Udvidelse af Østerild Testcenter
de rigtige løsninger
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer besøgte den 19. september 2024 Thisted Kommune til en
drøftelse af den mulige udvidelse af Østerild Testcenter. Dette notat opsummerer Thisted Kommunes
forslag til, hvordan udvidelsen kan udformes, så projektet ikke kun er til gene for området, men også
skaber værdi for området og energisektoren som helhed.
Erstatningsmatrikler
Fjernvarme
Skovrejsning
Rørføringer
Turisme
Uddannelse
Hanstholm Havn
Serie 0 center
Sandbox
Udstykning på statslig jord svarende til ekspropriationer
Smid ikke varme væk
rørfør til Frøstrup og Vesløs Fjernvarme
Fuld finansiering af skovrejsning (jordkøb, beplantning og drift i 3-5 år)
i Thi-
sted Kommune
både fra tidligere og fremtidig udvidelse
Undgå flaring og lastbilkørsel med brint
rørfør til energizone + rørfør vand
Udnyt kæmpepotentiale
invester i international reason to go attraktion
Branchen mangler arbejdskraft og uddannelsesinstitutioner er motiverede
Invester i uddannelsesfaciliteter
Invester i havnen, så den kan håndtere både testcenter og andre forretninger
Udlæg serie 0 område ved havnen med synergi til Østerild Testcenter
Udlæg område til test af offshore teknologi m.v.
Proces og status for miljø- og habitatkonsekvensvurderingen
Jo tidligere den politiske påvirkning starter og jo mere præcist, der argumenteres for de rigtige løsnin-
ger, jo bedre vil det projekt, der miljøvurderes, blive. Derfor vil Thisted Kommune gerne opfordre til, at
medlemmerne af udvalget allerede nu begynder at arbejde politisk for punkterne, der nævnes neden-
for. Det gælder både i forhold til finansiering og i forhold til, hvad man politisk vil godkende - og ikke
godkende - i en miljøvurdering.
Erstatningsmatrikler
Der kan laves attraktive erstatningsmatrikler på statslig jord med lav naturværdi mellem Lild Strand og
Frøstrup, som vil afbøde det tab af beboere og turisme, som ekspropriationerne medfører. Der bør ud-
stykkes matrikler på ca. 5.000 m2 pr. stk., hver med 1.000 m2 byggefelt. Resterende 4.000 m2 bør på
statens regning tilplantes med hjemmehørende arter, da projektet således vil få en positiv nettopåvirk-
ning på natur og biodiversitet. Antallet af erstatningsmatrikler bør matche antallet af ekspropriationer,
så befolknings- og aktivitetsgrundlaget i området opretholdes.
Fjernvarme
Staten og vindmølleindustrien bør i fællesskab finansiere varmerør til Frøstrup og Vesløs, og der bør
aftales en attraktiv varmepris. Rørene er ikke længere end andre steder i landet til forsyning af lignende
landsbyer. Er rørene først finansieret og myndighedsgodkendt, vil alle parter have incitament til at
finde en god aftale. Varme udgør en ret stor del af de faste udgifter for husstandene i området, hvorfor
projektet er af stor betydning for befolkningen i Frøstrup og Vesløs. Alternativet, at bortkøle varmen fra
brintproduktionen i testcentret, repræsenterer et ressourcespild, der ikke er testcentret værdigt.
Skovrejsning
Der er endnu ikke rejst det fulde omfang af erstatningsskov fra de tidligere udvidelser af Testcentret. Jf
planinfo.dk mangler der endnu 185 ha. skovrejsning. Disse 185 ha. samt hele skovrejsningen som følge
af den kommende udvidelse bør være fuldt finansieret af stat og branche og øremærkes Thy. Thisted
Kommune har udarbejdet en skovplan, så den størst mulige værdi af skovrejsningen kan opnås ved
blandt andet at kortlægge drikkevandsinteresser, bynærhed, eksisterende naturområder, landbrugs-
jord med lav nytteværdi etc. Skovrejsnings bør indeholde køb af jord, rejsning og drift de første 3-5 år.
Rørføringer
Planstyrelsens ideoplæg til afgrænsningen af miljøvurderingen lægger op til:
- Lastbilkørsel med vand til elektrolyse
- Afbrænding (flaring) eller lastbilkørsel med brint
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Materiale fra udvalgets studietur til Østerild Testcenter m.v. d. 19. og 20. september 2024
- Bortkøling af overskudsvarme
Disse løsninger repræsenterer både betydelige gener samt et ressourcespild, vi ikke kan være bekendt.
Vandtilførsel bør rørlægges og der bør etableres brintrør til en energizone, som Thisted Kommune kan
planlægge for, hvor brinten enten kan udnyttes til forskningsformål eller kommercielt. Rørføringerne
skal finansieres af stat og/eller branche.
Turisme og uddannelse m.v.
Testcentret er i dag en turistattraktion
med 50.000 besøgende + et ”mørketal” af mennesker, der kun
besøger møllerne, men ikke den lille udstilling med plancher + infoskærm. Med forøgelse af møllernes
størrelse stiger tiltrækningskraften og denne effekt bør boostes af investering i anlæg og drift af en
langt større turistattraktion, fx med et besøgstårn, hvor man også kan betragte møller og tårn fra høj-
den. Formidling af den grønne omstilling er i dag stærkt underprioriteret i forhold til andre typer mu-
seer og kulturinstitutioner, og udvidelsen af Østerild Testcenter er en oplagt mulighed for at lave om på
dette.
Turismefaciliteterne bør designes således, at de kan skabe synergi til uddannelses- og konferencefacili-
teter. Vindbranchen skriger på arbejdskraft og Nordjylland skriger på højt specialiserede arbejdsplad-
ser. I Østerild bør stat og branche derfor investere i de bedst mulige uddannelses- og forskningsfacilite-
ter suppleret af energizonen. Uddannelsesinstitutionerne i området
lige fra folkeskoler til maskinme-
sterskolen - er stærkt motiverede for at indgå i et tættere samarbejde med testcentret.
Hanstholm Havn
De vindmøllekomponenter, der skal ind og ud af Østerild Testcenter skal via Hanstholm Havn. Allerede
i dag benyttes pladskrævende og bekostelige trykspredningstiltag for at tage komponenterne ind, og i
fremtiden vil komponenterne blive større og på grund af flere testpladser, vil transporterne også blive
hyppigere. Staten og/eller branchen bør derfor finansiere forstærkning af bæreevnen på kajen, så det
ikke bliver nødvendigt at lave midlertidige trykspredningstiltag hver gang, idet trykspredningen kræver
så meget plads, at øvrig forretningsudvikling hæmmes. Derudover bør branchen/staten indgå en brugs-
retsaftale med Hanstholm Havn. Det skal nævnes, at CIP-fonden i deres analyse af danske offshore
vindmøllehavne nævner forøgelse af bæreevnen på Hanstholm Havn, som en af de investeringer, der
kan give et stort samfundsøkonomisk afkast, og som kan minimere de forventede kommende flaske-
halse i havnekapaciteten i forbindelse med udbygningen af offshore vind i Nordsøen.
Serie 0 center og Sandbox
Udvidelsen af Østerild Testcenter dækker kun behovet for test af prototyper. Serie 0 er betegnelsen for
den første serieproduktion af en ny mølle, som skal testes for at få en større statistisk sikkerhed for
møllens performance og kvalitet inden større serier sælges på det kommercielle marked. Da det bliver
overordentligt vanskeligt at placere fremtidens (offshore) serie 0 møller på land, bør der vælges en near
shore lokation, og Thisted Kommune vil gerne foreslå et område i den statslige arealreservation ca 10
km nord og nordøst for Hanstholm. Thisted Kommune vil derudover foreslå, at VE-området, som udlagt
i havplanen, umiddelbart
vest for Hanstholm Havn benyttes til ”Sandbox” som foreslået af Green Power
Danmark. Her vil der kunne testes offshore teknologier, som ikke kan testes på land inden for vindkraft,
bølgekraft, undervandsdatacentre og elektrificering. Man kunne også forestilles sig, at der i området
kunne testes overvågningsteknologi fx på forsvars- eller havmiljøområdet.
Med et Serie 0 center og et område udlagt til Sandbox, vil der kunne opnås store synergier ved at bruge
investeringerne i Hanstholm Havn til flere formål.