CENTRALISERINGSBØLGEN RAMMER VANDKANTSDANMARK
Det er med stor bekymring vi ser på Danmarks forvaltning af EU-støtten, der forvaltes
igennem de lokale aktionsgrupper (LAG-ordningen). LAG-ordningen udgør en stærk
ramme for lokalt forankret udvikling, der bidrager til at skabe ejerskab og accept til den
grønne omstilling. LAG-Ordningen er med sin stærke buttom-up tilgang gennem lokal
organisering, kobling til lokale udfordringer og potentialer med til at skabe sikkerhed for
succes i at finde lokale løsninger på de globale udfordringer.
Skiftende regeringer og Folketinget har i mange år talt om, at de vil gøre noget for et Danmark i
balance og landdistriktsudviklingen. Men med de seneste relevante udspil - regeringens
landdistriktsudspil og den grønne trepart har man behændigt kommet uden om et af de bedste
egnede instrumenter til at skabe forankring, ejerskab og accept, nemlig LAG ordningen.
LAG ordningen er i stedet løbende blevet udhulet gennem manglende indeksregulering i over
15 år og en gradvis besværliggørelse af administrationen, hvilket efterhånden udelukker mindre
aktører for at kunne komme i nærheden af at søge midler.
Der hvor man kunne fremme investeringerne i små og lokale initiativer med stor betydning for
sammenhængskraften og den bæredygtige udvikling og et Danmark i balance vælger man at
centralisere midlerne og beslutningskompetencen og derned ses der bort fra det store
engagement der er i de i alt 27 lokale aktionsgrupper (LAG) der er rundt omkring i landet.
OECD har siden starten af dette årtusinde arbejdet med spørgsmålet om landdistriktspolitik i
medlemslandene i deres arbejdsgruppe for territoriel policy. Her konstaterede de allerede i
starten af årtusindet, at OECD landenes landdistriktspolitik er baseret på et
kompensationsparadigme. Et paradigme, hvor landdistrikterne kompenseres gennem
projektmidler for at dække over vigende økonomisk aktivitet. Men de arbejdede også med
udvikling af forslag til et alternativt paradigme og foreslog således, at man skulle arbejde med
at udvikle et nyt paradigme, et investeringsparadigme, hvor der investeres i
landlanddistrikternes potentialer og ressourcer, og dermed skifter fokus fra afvikling til
udvikling.
Behovet for et kursskifte i forvaltning af landdistrikterne
Vi ser meget gerne, at man skifter kurs fra den nuværende kompensationstilgang til en tilgang
med udvikling for øje gennem investering i landdistrikternes potentiale og lokale ressourcer
samt frigørelse af de lokale potentialer til gavn for hele landet og et Danmark i balance.
Men det er desværre ikke en kursændring, som vi kan få øje på. I Finansloven for 2024 blev der
til LAG-ordningen afsat 93,0 mio. kr. til hver af årene 2024-27. Ordningen er ikke blevet
1 af 3