Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 12
Offentligt
2917875_0001.png
Sammenhæng
og balance
Frihed, fremtid og
muligheder i hele Danmark
By-, Land- og Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. : +45 33 92 33 90
E-mail: [email protected]
Regeringens landdistriktsudspil
AUGUST 2024
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0002.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0003.png
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
Forord
Livet på landet og livet i byen kan og skal ikke være
ens. For mange er det hele grunden til at bosætte
sig i landdistrikterne, at de adskiller sig fra storby-
erne. Nærheden til naturen. Tætte fællesskaber.
Civilsamfund og entreprenørskab. Muligheden for
selv at sætte sit præg på lokalsamfundet. Det er
nogle af de kvaliteter, som gør, at danskere i landdi-
strikterne scorer højest i målinger om livskvalitet og
lykkefølelse.
Men livet i vores landdistrikter er også under foran-
dring. Befolkningen bliver ældre. Unge flytter til de
store byer. Og børnefamilier tøver med at bosætte
sig, hvis skolen lukker, købmanden drejer nøglen
om, eller der bliver for langt til uddannelse, arbejde
og offentlig service.
Vi tror fuldt og fast på, at det er muligt at skabe
et Danmark i bedre geografisk balance. Hvor det
er muligt at leve, bo og uddanne sig i hele vores
smukke land.
Men det kræver politisk handling, hvis landdistrik-
ternes store potentiale skal indfries. Nogle steder
skal Christiansborg træde mere frem. For eksempel
kræver det investeringer, når vi insisterer på, at man
skal kunne uddanne sig, også uden for de største
byer.
For det skal være lettere at uddanne sig, let-
tere at transportere sig og lettere at bo og leve i
landdistrikterne.
Andre steder skal Christiansborg træde tilbage og
lade det frie initiativ få mere plads. For eksempel
fjerne regler, der begrænser det lokale albuerum og
gør det unødvendigt besværligt at skabe vækst og
arbejdspladser i lokalsamfundet.
Regeringen og parterne i den grønne trepart har
skabt grundlaget for en historisk stor omlægning
af Danmarks arealer fra landbrugsproduktion til
natur, skov og biodiversitet. Aftalen sætter ret-
ningen for et mere bæredygtigt, højteknologisk og
arealeffektivt landbrug med konkurrencedygtighed
og gode arbejdspladser i hele landet.
Samtidig er det afgørende at gøre det lettere at
tiltrække private investeringer i udviklingen af
vores landdistrikter. Når driftige iværksættere vil
skabe et badehotel, lokale ildsjæle vil drive en lokal
dagligvarebutik, eller en virksomhed vil etablere
sig i vores landdistrikter, så skaber det udvikling,
arbejdspladser og vækst. Engagerede borgere og
private investeringer er den centrale motor for
vækst og udvikling.
Det kræver politisk handling, hvis landdistrikternes
store potentiale skal indfries. Nogle steder skal
Christiansborg træde mere frem. Andre steder skal
Christiansborg træde tilbage og lade det frie initiativ
få mere plads.
Morten Dahlin
Minister for byer og landdistrikter
Morten Bødskov
Erhvervsminister
Lars Aagaard
Klima-, energi- og forsyningsminister
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0004.png
2
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
3
Indhold
Introduktion
....................................................................................................................
4
6
Fremtidens erhverv skaber vækst og liv i landdistrikterne
.........................................................
Nye muligheder for transport i landdistrikter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Øget tilgængelighed til uddannelse i hele landet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
Lokal frihed og beslutningskraft er nøglen til udvikling
.............................................................
21
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0005.png
4
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
5
Introduktion
I mange landdistrikter skaber lokale ildsjæle, for-
eninger og erhvervsliv hver dag nye fælles løsninger
på lokale udfordringer. Der er ofte kort fra ord til
handling, når man har sammenhold, kender hin-
anden og ved, at man har brug for hinanden for at
lykkedes.
Det er ikke desto mindre en udfordring, når bor-
gere i landdistrikterne oplever, at udviklingen går
hen over hovedet på dem. Når fx tomme boliger,
færre butikker, lukkede institutioner og fraflytning
til byerne sætter levevilkårene i landdistrikterne
under pres.
Regeringen ønsker et Danmark i bedre geografisk
balance. Det er et centralt mål i en række af de
politiske initiativer, som regeringen allerede har
taget. Det gælder en øget prioritering af udkants-
gymnasier, erhvervsuddannelser samt VUC, nye
midler til landsbypulje og bredbåndspulje, højere
befordringsfradrag i udkantskommuner og indfø-
relse af ”fuldt landevejsprincip”, så det er billigere
at sejle til og fra øsamfund. Regeringen har også
aftalt at lempe skatten ved generationsskifte af
virksomhed og at indføre en forbedret model for
værdiansættelse, der skaber bedre rammevilkår
for familieejede virksomheder, som bidrager med
jobs, udvikling og liv til vores lokalsamfund. Der-
udover sætter iværksætteraftalen fokus på at
styrke iværksætteri i hele landet. Målet om bedre
geografisk balance indgår også i en række af rege-
ringens nye og kommende initiativer fra regerin-
gens turismestrategi til regeringens opfølgning på
Sundhedsstrukturkommissionen.
Med udspillet ”Sammenhæng og balance: Frihed,
fremtid og muligheder i hele Danmark” fremlægger
regeringen nu en række nye initiativer med særlig
fokus på at styrke og frisætte landdistrikterne.
Udspillet er resultatet af en grundig og inddragende
proces, hvor ministeren for byer og landdistrikter
ved blandt andet borgermøder i hele Danmark har
samlet inspiration til udspillet.
Det gennemgående ønske fra borgere, foreninger
og lokale politikere har været, at løsningerne skal
findes i fællesskab og skal bestå af både lokal virke-
kraft og solide nationale rammer. Samtidig står det
klart, at der nogle steder er behov for målrettede
indsatser for at muliggøre særlige lokale initiativer,
større erhvervsprojekter eller offentlige tilbud, som
ikke kan realiseres inden for de nuværende rammer.
Udspillet indeholder derfor både generelle tiltag til
at skabe bedre vilkår for landdistrikterne og målret-
tede geografiske tiltag, som kan bidrage til at løfte
hele lokalområdet.
Målet er ikke at gøre livet på landet og livet i byen
ens. Målet er at skabe rammerne for, at det fortsat
er attraktivt at bosætte sig i landdistrikterne. At der
skabes nye jobmuligheder. At der findes nye løs-
ninger på privat og kollektiv transport. At unge har
bedre adgang til at uddanne sig. At borgere og virk-
somheder lettere kan tilpasse deres bolig og udvikle
deres virksomhed, uden at unødvendige regler skal
spænde ben.
Målet er, at det fortsat er attraktivt at bosætte sig
i landdistrikterne.
• At der skabes nye jobmuligheder.
• At der findes nye løsninger på privat og
kollektiv transport.
• At unge har bedre adgang til at uddanne sig.
• At borgere og virksomheder lettere kan
tilpasse deres bolig og udvikle deres
virksomhed, uden at unødvendige regler skal
spænde ben.
Overskrift til
billede
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0006.png
6
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
7
Fremtidens
erhverv skaber
vækst og liv i
landdistrikterne
I mange lokalsamfund er det løft,
som turismen i perioder giver,
med til at gøre forskellen på, om
den lokale bager, den lokale
købmand og resten af det lokale
butiksmiljø kan fungere og løbe
rundt hele året.
Selv om beskæftigelsen i dag er historisk høj, og
mange landdistrikter oplever en lav ledighed, så er
det vigtigt for bosætningen i landdistrikterne, at
der skabes de bedste forudsætninger for nye job
i de kommende år. Gode muligheder for beskæf-
tigelse er med til at fastholde et indbyggertal,
som understøtter forandring, liv og fællesskaber i
landdistrikterne.
Og fundamentet er til stede. For dansk turisme og
de danske produktionserhverv oplever i disse år en
betydelig fremgang og er centrale drivkræfter for
erhvervsudviklingen i landdistrikterne.
Allerede i dag bidrager turismen med mere end 10%
af beskæftigelsen i en række landdistriktskommu-
ner, og når dansk turisme i disse år går fra rekord
til rekord, er det en vigtig vækstmotor for mange
af vores landdistrikter. Det ses tydeligt på tallene.
I 2023 skabte turismen en omsætning i hele Dan-
mark på 164 mia. kr., hvoraf kyst- og naturturismen
stod for over halvdelen med 88,2 mia. kr. Turismen
skaber liv, udvikling og lokale arbejdspladser i for-
skellige brancher, ikke mindst i kommuner længere
væk fra de større byer. Og i mange lokalsamfund
er det løft, som turismen i perioder giver, med til at
gøre forskellen på, om den lokale bager, den lokale
købmand og resten af det lokale butiksmiljø kan
fungere og løbe rundt hele året.
Samtidig oplever Danmark en kraftig stigning i indu-
striproduktionen i disse år sammenlignet med andre
europæiske lande. Produktionsvirksomheder spiller
en væsentlig rolle for vækst, arbejdspladser og
bosætning i Danmark, herunder ikke mindst i land-
distrikterne, hvor ca. hver femte arbejdsplads er på
en produktionsvirksomhed, og hvor industrien er en
af de største brancher. En del af fremgangen skyldes
lægemiddelindustrien, der har mere end fordoblet
produktionen og haft særdeles positiv indvirkning
på økonomien. Life science er i dag et af Danmarks
største eksporterhverv. Eksporten er steget fra 65
mia. kr. i 2010 til hele 174 mia. kr. i 2023, og i 2023
udgjorde eksporten fra life science-industrien knap
20 pct. af Danmarks samlede vareeksport. Derfor
er rammerne for og fortsat udvikling af de danske
produktionsvirksomheder, herunder life scien-
ce-industrien, afgørende for vækst og udvikling i
landdistrikterne.
Der ligger altså et stort potentiale for både Dan-
mark som helhed og især for de danske landdi-
strikter, hvis vi lykkes med at styrke turismen og
gøre det næste årti til produktionsdanmarks årti.
Regeringen vil sætte ind med en række konkrete
tiltag, der samlet set skal sørge for, at vores turisme-
erhverv og vores produktionsindustri har de bedste
forudsætninger for fortsat at skabe erhvervsudvik-
ling i hele Danmark.
Turismeskabt
beskæftigelse
som andel
af samlet
beskæftigelse
i 2022 fordelt
på kommuner
Kilde: Erhvervsministeriet
VisitDenmark og Center for Regi-
onal- og turismeforskning.
Beskæftigelsesandel i 2022 (pct.)
0
2
4
6
8
10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0007.png
8
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
9
Attraktive og konkurrencedygtige rammevilkår
skal skabe liv og vækst i landdistrikterne
Behovet for attraktive og konkurrencedygtige
vilkår skyldes ikke mindst, at både turismeerhvervet
og produktionsvirksomhederne står over for hård
international konkurrence. Skal Danmark også i
fremtiden stå stærkt i den tiltagende konkurrence,
kræver det, at nuværende udfordringer adresseres.
Regeringen vil derfor præsentere en ny national
turismestrategi i september 2024, der sætter ret-
ningen for dansk turisme og understøtter bæredyg-
tig turismevækst i hele landet frem mod 2030. Med
landdistriktsudspillet vil regeringen desuden tage
en række konkrete skridt, der gennem øgede mulig-
heder og frihed for kommunerne og private aktører
skal bidrage til at styrke turismen i landdistrikterne.
Kyst- og naturturismen tegner sig for syv ud af ti
ferieovernatninger i Danmark og spiller dermed
en afgørende rolle for dansk turisme. Regeringen
ønsker derfor at styrke rammerne for kyst- og
naturturismen både i og uden for højsæsonen. Erfa-
ringen fra forsøgsordningen for kyst- og naturtu-
risme viser, at det kan gøres med stor respekt for de
landskabelige værdier langs Danmarks kyster.
Under ordningen har der foreløbig været udbudt
ti forsøgstilladelser, som giver kommunerne mulig-
hed for at realisere innovative og miljømæssigt
bæredygtige projekter med et væsentligt turisme-
potentiale. Projekterne skal bl.a. indpasses arkitek-
tonisk og opføres under særlig hensyntagen til den
omkringliggende natur og landskabet. Der er gode
erfaringer med de første projekter, der er godkendt.
Eksempelvis er antallet af overnattende gæster
i Ringkøbing-Skjern Kommune steget væsentligt
efter etableringen af et projekt under ordningen
i Søndervig. Ifølge Visit Vesterhavet har de øgede
turistovernatninger i kommunen skabt over 100
nye arbejdspladser.
Besøgscenter Stevns Klint Experience
Et godt eksempel på, hvordan forsøgsordningen for
kyst- og naturturisme kan skabe vækst og udvik-
ling i dansk turisme i balance med naturen og dens
omgivelser, er Stevns Klint Experience.
Stevns Kommune fik i 2015 en forsøgstilladelse
til at bygge et nyt besøgscenter ved Stevns Klint
(UNESCO Verdensarv) til formidlingen af verdens-
arven i Boesdal Kalkbrud. Forsøgsprojektet omfat-
tede bl.a. etableringen af besøgscenteret på kanten
af Boesdal Kalkbrud med parkering, bro, ankomststi
og legeplads i Boesdal. I 2022 blev besøgscenteret
indviet af H.M. Dronning Magrethe. I 2023 lagde ca.
43.000 gæster vejen forbi Stevns Klint Experience,
og Stevns Kommune har siden 2013 øget antallet af
besøgende ved Stevns Klint med 150 %.
Initiativet har skabt aktivitet i hele lokalområdet.
For eksempel har Rødvig Badehotel oplevet forøget
omsætning og har fået international omtale i bl.a.
New York Times.
Stevns Klint Experience er ét ud af foreløbig fire
forsøgsprojekter, der er godkendt som led i forsøgs-
ordningen for kyst- og naturturisme i 2015.
Eksempel på
forsøgsord-
ningen for
kyst- og
naturturisme:
Stevns Klint
Experience
Forsøgsordningen giver på udvalgte steder i
Danmark mulighed for at opføre for eksempel nye
ferie- og fritidsanlæg med kystnær beliggenhed
i forbindelse med eksisterende bysamfund eller
større ferie- og fritidsbebyggelser.
Men regeringen ønsker også generelt at gøre det
nemmere for kommunerne at udnytte overflødig-
gjorte bygninger til bl.a. turismeformål. For det
giver ikke mening, at der står bygninger tomme, som
ikke må bruges til nye projekter, fordi love og regler
spænder ben for idekraft og udvikling.
Regeringen ønsker samtidig at give bedre mulighed
for at etablere og udvide produktion i Danmark. Alt
sammen for at skabe bedste forudsætninger for at
fastholde og tiltrække produktionsvirksomheder
i den tiltagende internationale konkurrence. Det
skal være nemmere at etablere produktionsfacili-
teter i Danmark, og de mange byrder skal afløses
af attraktive og konkurrencedygtige rammevilkår.
På den måde kan Danmark rykke en vægtklasse op
inden for en række sektorer, herunder lægemidde-
lindustrien, og samtidig fastholde og tiltrække pro-
duktionsvirksomheder til gavn for Danmark og ikke
mindst landdistrikterne.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0008.png
10
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
11
Regeringen
vil
Udbyde yderligere 10
forsøgstilladelser til konkrete
projekter inden for kyst- og
naturturisme.
Stille sig positivt over for Lolland
Kommunes ønske om et ambitiøst
turismeprojekt på det strandareal
vest for Rødbyhavn (Forlandet), som
skabes med sand fra Femernbyggeriet,
og som med tiltrækning af private
investeringer potentielt kan rumme
både naturrum og bebyggelse på et
areal, som er dobbelt så stort som
Amager Strandpark.
Give nye muligheder for at
genanvende, ombygge og foretage
mindre udvidelser af overflødiggjorte
bygninger til bl.a. turismeformål.
Give mulighed for udlæg af
2.500 nye sommerhusgrunde
i kystnærhedszonen uden for
områder, som eksempelvis er i fare
for oversvømmelser, og på baggrund
af ansøgninger fra kommunerne.
Give nye muligheder for, at kommunerne
kan tillade etablering af glamping i det
åbne land og campingpladsdrevne
stellpladser til autocampere, samt
nedsætte en tværministeriel
arbejdsgruppe for at se nærmere på og
drøfte reglerne på campingområdet med
campingbranchen, herunder i forhold
til branchens udviklingsmuligheder og
-behov.
Præsentere en ny national
turismestrategi, der bl.a. skal udmønte
de 4x25 mio. kr., der blev afsat til
turismeområdet med finansloven for
2024.
Præsentere en ny strategi for life science
frem mod 2030, der bl.a. skal gøre det
nemmere for virksomhederne at etablere
produktionsarbejdspladser i hele landet.
Fremlægge forslag til at gøre det
hurtigere og mere smidigt at få de
relevante tilladelser til at etablere
produktionsfaciliteter i Danmark.
Herunder vil regeringen tage initiativ til
at muliggøre store erhvervsinvesteringer
ved at ændre reglerne, så det bliver
lettere at etablere industrivirksomheder
Geografisk fordeling af den
samlede opførte kapacitet af
sol- og vindanlæg, pr. 2022
Opført vindkapacitet
0-10 MW (40)
10-30 MW (16)
30-60 MW (14)
60-100 MW (14)
Over 100 MW (14)
Opført solkapacitet
0-5 MW (28)
5-15 MW (25)
15-50 MW (26)
50-100 MW (11)
Over 100 MW (8)
Grøn omstilling og butiksliv
Landdistriktskommunerne bidrager mest, når det
kommer til produktion af vedvarende energi (VE)
i Danmark. Den indsats skal værdsættes, for land-
distrikternes opstilling af solceller og vindmøller
er afgørende for Danmarks ambitiøse mål for den
grønne omstilling.
Regeringen ønsker, at de kommuner og lokalsam-
fund, som går forrest i den grønne omstilling, får en
større økonomisk gevinst, når de tager det grønne
ansvar med opstilling af solceller og vindmøller.
Det er i hele Danmarks interesse, at de områder af
landet, der forbruger den grønne energi, understøt-
ter de områder, der producerer den.
Samtidig kan VE-anlæg bidrage til at skabe arbejds-
pladser i landdistrikterne både i anlægs- og drifts-
fasen. Der er desuden bred tilslutning i Folketinget
til, at nye energiparker med mulighed for at etablere
PtX-anlæg og erhverv i tilknytning til VE-anlæg
kan blive lokale grønne kraftcentre og bidrage til
erhvervsudvikling, flere grønne arbejdspladser og
udviklingsperspektiver i de lokalsamfund og kom-
muner, hvor energiparkerne opstilles.
Solceller og landvindmøller har forskellige produktionsprofiler. Det fremgår af Energistyrelsens teknologikatalog (2020-tal), at det kan antages,
at landvindmøller producerer omkring 3.400 fuldlasttimer (MWh/MW), mens solcelleanlæg på en mark producerer omkring 1.350 fuldlasttimer
(MWh/MW).
Kilde: Energistyrelsen, Stamdataregister.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0009.png
12
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
13
Private investeringer og lokalt initiativ skal være
en drivende kraft i vores landdistrikter. For at
lykkes med at skabe mere vækst, arbejdspladser og
bosætning er det afgørende at fokusere på det, som
skaber de bedste forudsætninger for vækst og vel-
fungerende lokalsamfund i landdistrikterne.
Med landdistriktsudspillet ønsker regeringen derfor
også at styrke og justere rammerne for det eksiste-
rende erhvervsliv i landdistrikterne.
Det gælder både for erhvervsudvikling i nogle
kystbyer, hvor by og havn ligger et stykke fra hin-
anden, og det gælder for fødevareproduktionen på
landet, hvor der er behov for at se på muligheden
for at placere visse produktionsanlæg i landzone, fx
ormefarme.
I mange mindre landsbyer og lokalsamfund er den
lokale dagligvarebutik og detailhandel en livsnerve
for landdistrikternes udvikling, der skaber vækst, liv
og bosætning. Fra 2017 til 2023 har hver 10. daglig-
varebutik i kommuner uden for de store byer drejet
nøglen om. Men der findes en lang række eksempler
på, at lokalsamfund gennem borgerdrevne initia-
tiver har bevaret den lokale dagligvarebutik med
succes. Regeringen ønsker fortsat at understøtte
borgerdrevne dagligvarebutikker, fordi vi kan se, at
det virker og bidrager til at fastholde liv og fælles-
skab i lokalsamfundene.
Beskæftigelsen i landdistrikterne skal ikke skabes af
statslige arbejdspladser, men af bæredygtig vækst
og beskæftigelse. Men samtidig er det vigtigt, at
der er statslige arbejdspladser i alle landsdele. For
staten er til for hele Danmark.
I mange mindre landsbyer og lokalsamfund er
den lokale dagligvarebutik og detailhandel en
livsnerve for landdistrikternes udvikling, der
skaber vækst, liv og bosætning.
Regeringen
vil
Målrette 200 mio. kr. årligt i tilskud til
de kommuner, der bidrager mest med
udbygning af vedvarende energi på land.
Give et løft på 10 mio. kr. i 2024 til at
udnytte de erhvervsmæssige muligheder
forbundet med Energiø Bornholm og
understøtte Bornholm som knudepunkt
for udvikling, test og demonstration af
grøn energi.
Åbne for en ny ansøgningsrunde for
kommuner, der ønsker at ophæve
strandbeskyttelseslinjen på arealer
mellem havn og by.
Give nye muligheder for fødevarepro-
duktion ved at afdække mulighederne
for produktionsanlæg til fx insekter og
akvakultur i landzonen.
Videreføre puljen til borgerdrevne
dagligvarebutikker med 6,6 mio. kr.
årligt i 2025-27.
Følge aktivt op på regeringsgrundla-
gets målsætning om, at nye og væsent-
lige udvidelser af statslige institutioner
som udgangspunkt placeres uden for
de største byer.
Over 100 MW (14)
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0010.png
14
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
15
Nye muligheder
for transport i
landdistrikter
Det er et vilkår, at der er længere
mellem husene på landet. Derfor er
transportmuligheder en afgørende del
af det gode liv på landet. Det gælder
ikke mindst for unge under uddannelse
eller med lærepladser langt fra
hjemmet.
Det er et vilkår, at der er længere mellem husene på
landet. Derfor er transportmuligheder en afgørende
del af det gode liv på landet. Det gælder ikke mindst
for unge under uddannelse eller med lærepladser
langt fra hjemmet.
Regeringen har særligt fokus på unges mulighed
for at passe studier og læreplads i landdistrikterne.
Mange unge i landdistrikterne foretrækker at blive
boende i deres lokalsamfund, samtidig med at de
passer et studie i en større by. Det ønsker regerin-
gen at understøtte.
Regeringen vil også mere generelt åbne for nytænk-
ning og lokale løsninger, når det kommer til at løse
det bredere behov for transport i landdistrikterne.
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Dan-
mark kom i maj 2024 med deres første delafrap-
portering og lavede blandt andet en kortlægning
af rejsemønstrene på tværs af land- og byområder.
Analysen viser, at der er behov for at tænke nyt i
forhold til, hvordan man løser transportopgaven i de
forskellige egne af landet.
For det kan være mere økonomisk udfordrende at
opretholde busdrift på landet end i de større byer,
da der i landdistrikterne er færre passagerer og
længere mellem destinationerne. Manglende bil-
letindtægter, og særligt de stigende brændstofpri-
ser, har nogle steder ført til besparelser på lokale
busruter, og nogle steder i landdistrikterne er der
blevet længere mellem busafgangene.
En af ekspertudvalgets foreløbige ideer til mere
fleksible transportløsninger er behovsstyrede løs-
ninger, fx bus-på-bestilling. En anden foreløbig ide
er at skabe bedre rammer for borgerdrevne løsnin-
ger, fx frivilligbusser.
Regeringen ser frem til ekspertudvalgets endelige
afrapportering. Regeringen ønsker dog allerede nu
at prioritere midler til at afprøve nogle af udvalgets
ideer yderligere.
Eksempel
på bus-på-
bestilling:
Forsøg med
nærbus i
Haslev
Kilde: Movia
Et godt eksempel på en innovativ behovsstyret
transportløsning er et pilotprojekt i Haslev og
omegn, som Movia gennemfører i 2024-2025.
Nærbusprojektet erstatter visse eksisterende
buslinjer med en nærbus, der tilpasser ruter og tider
til passagerens behov. Ved hjælp af nærbus-appen
bliver passageren vist det nærmeste busstoppested
og kan angive, hvor man vil rejse hen.
Nærbus henter og kører derefter passageren til det
stop, der er tættest på destinationen på kryds og
tværs af alle stoppesteder inden for området.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0011.png
16
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
17
Regeringen
vil
Bevilge 50 mio. kr. til en ordning, hvor bor-
gere kan bestille transport med bus mellem
udvalgte busstoppesteder, direkte via tele-
fon eller app.
Etablere en pulje på 20 mio. kr. til støtte til
flere frivilligbusser, fx minibusser, der stilles
til rådighed for lokalsamfund.
Give 17-årige med kørekort mulighed for
inden for nærmere rammer at køre uden
ledsager i et afgrænset tidsrum, så unge
får mulighed for at transportere sig til
og fra fx arbejde, læreplads, skole eller
fritidsaktiviteter fra kl. 5 til kl. 20. Samtidig
nedsættes promillegrænsen til en de facto
nultolerance for alle danskere i de første tre
år efter erhvervelse af kørekort første gang.
Indføre befordringsfradrag til studerende
og elever bosat i de 25 yderkommuner fra
2026.
Eksempel: Befordringsfradrag til studerende
og elever i landdistrikter
Regeringens forslag til befordringsfradrag til stude-
rende og elever i yderkommuner vil have væsentlig
betydning for studerende og elever i landdistrikter.
Tabel 1 viser den skattebesparelse, som en ingeniør-
studerende og en bygningskonstruktørstuderende
med bopæl i hhv. Tønder og Jammerbugt kommuner
kan forvente, hvis deres transport til og fra uddan-
nelsesstedet omfattes af befordringsfradraget
.
Uddannelse
Ingeniør
Tønder
Udeboende
Esbjerg
160 km
110 dage
82.000 kr. årligt
12.000 kr. årligt
Bygningskonstruktør
Jammerbugt
Udeboende
Aalborg
110 km
110 dage
188.000 kr. årligt
10.000 kr. årligt
Tabel 1
Eksempler på befordrings-
fradrag til uddannelses-
steder
Bopælskommune
Bopælsstatus
Uddannelsessted
Km pr. dag (tur/retur)
Kørselsdage om året
Personlig indkomst
(SU og evt. løn)
Reduceret skattebetaling
Kilde: Skatteministeriet.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0012.png
18
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
19
Øget
tilgængelighed til
uddannelse i hele
landet
Skolen er omdrejningspunktet for mange lokalsam-
fund i landdistrikterne. Med aftalen om folkeskolens
kvalitetsprogram fra foråret 2024 har et bredt fler-
tal i Folketinget skruet markant ned for styringen af
folkeskolen til fordel for mere frihed til at indrette
skolen efter lokale ønsker og behov. Det skal styrke
det lokale initiativ og engagement i folkeskolen – og
dermed muligheden for at bevare de mindre skoler i
lokalsamfundet.
Regeringen har samtidig fokus på, at andelen af fol-
keskoleelever i 9. klasse, der ikke består både dansk
og matematik, er steget i 2023 sammenlignet med
årene før coronakrisen. Og ikke mindst fokus på, at
der er store geografiske forskelle. Især i sønderjyske
og vest- og sydsjællandske kommuner er der flere
elever end tidligere, der går ud af folkeskolen uden
at bestå både dansk og matematik. Regeringen
ønsker derfor at understøtte efteruddannelse af
flere læse- og matematikvejledere for blandt andet
at løfte det faglige niveau blandt eleverne i de kom-
muner, som har de største udfordringer.
En lukket skole kan sende et lokalområde ind i en
negativ spiral med fraflytning og faldende huspriser.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2025
mellem regeringen og KL er der givet et væsentligt
løft af servicerammen. Det understøtter kommu-
nernes muligheder for at prioritere og investere
i den borgernære velfærd, fx de mindre skoler i
lokalsamfundene.
I mange landdistrikter er frie grundskoler også vig-
tige for lokalsamfundet og understøtter, at forældre
kan vælge et lokalt grundskoletilbud til deres børn.
Ligeledes tilbyder frie fagskoler et kostskoleår,
hvor de unge kan prøve kræfter med praktisk og
erhvervsrettet undervisning i tæt samarbejde med
lokalsamfundet i flere af Danmarks landdistrikter.
For at understøtte et attraktivt skoletilbud i de
mindre lokalsamfund ønsker regeringen at give en
ekstra økonomisk håndsrækning til landkommuner
med mindre folkeskoler samt til mindre, frie grund-
skoler og frie fagskoler i landkommunerne.
Adgangen til gode ungdomsuddannelser er også
vigtig for mange familier og unge i landdistrik-
terne. Regeringen ønsker at sikre, at elever i hele
landet har adgang til en bred vifte af økonomisk
bæredygtige ungdomsuddannelser af høj kvalitet.
Regeringen vil derfor gennemføre en justering af
taxameter- og tilskudssystemet for ungdomsuddan-
nelserne, som blandt andet tilgodeser udbuddet af
ungdomsuddannelser i landdistrikterne.
Adgangen til videregående uddannelser har også
betydning for, hvor de færdiguddannede vælger at
bosætte sig. Derfor er der grund til at have fokus
på udbuddet af uddannelsespladser i områder af
landet, hvor der er mangel på visse professioner.
For eksempel er lægedækningen på sygehusene, i
almen praksis og i psykiatrien kritisk i den sydjyske
del af region Syddanmark. Derfor ønsker rege-
ringen at oprette yderligere 20 studiepladser på
kandidatuddannelsen i medicin på Syddansk Uni-
versitet i Esbjerg, hvor det første hold studerende
påbegyndte den nyoprettede kandidatuddannelse
i 2022. Regeringen vil samtidig iværksætte en
afdækning af muligheden for også at åbne en bache-
loruddannelse i medicin på Syddansk Universitet
i Esbjerg. Regeringen ønsker desuden at sikre, at
læreruddannelsen i Skive, som ellers stod til at
lukke, kan opretholdes.
En lukket skole kan sende et
lokalområde ind i en negativ
spiral med fraflytning og
faldende huspriser.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0013.png
20
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
21
Regeringen
vil
Etablere en pulje på i alt 40 mio. kr. i 2024
og 2025, som har til formål at understøtte
mindre folkeskoler, frie grundskoler og frie
fagskoler beliggende i en landkommune.
Puljen kan fx anvendes til aktiviteter på
skolen eller i undervisningssammenhæng,
indkøb af læremidler mv. og materialer
til brug i undervisningen eller til
energibesparende foranstaltninger på
skolerne.
Etablere en pulje på i alt 39,9 mio. kr. i 2025-
2027 til efteruddannelse af flere læse- og
matematikvejledere i kommuner med de
største udfordringer i forhold til elevernes
faglige niveau i dansk og matematik. Midlerne
fordeles til de 20 kommuner, der har den
højeste andel af elever i folkeskolen, som ikke
består dansk og matematik ved folkeskolens
afgangseksamen.
Justere taxameter- og tilskudssystemet
for ungdomsuddannelser for at tilgodese
ungdomsuddannelsestilbud i landdistrikter.
Yde tilskud til oprettelse af 20 ekstra pladser
på kandidatuddannelsen i medicin ved
Syddansk Universitet i Esbjerg.
Yde tilskud til at opretholde
læreruddannelsen i Skive på VIA
University College i 2024-2027.
Lokal frihed og
beslutningskraft
er nøglen til
udvikling
Regeringen ønsker at forenkle
og løsne en række snærende
regler, så livet og det lokale
initiativ i landdistrikterne og på
øerne ikke bremses af
unødvendigt bureaukrati og
firkantede paragraffer for lokal
planlægning og udvikling.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0014.png
22
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
23
Danmark er et smukt land, hvor vi med rette kan
være stolte af vores naturskønne landskaber og
vores åbne kyststrækninger. Naturen, kysten, de
smukke landskaber og den tydelige forskel mellem
by og land er en del af det, der gør det særligt at bo i
landdistrikterne. De værdier skal vi fortsat beskytte
og passe på, både i lovgivning og i praksis. Og ikke
kun af hensyn til beboerne i landdistrikterne, men
for alle danskeres og kommende generationers
skyld.
Men i nogle tilfælde har vi skabt så komplekse
regler for fx landzonetilladelser, dispensationer og
brug af eksisterende bygninger, at de spænder ben
for gode og fornuftige løsninger og skaber unødven-
dig frustration for både myndigheder og borgere.
Regeringen ønsker at forenkle og løsne en række
snærende regler, så livet og det lokale initiativ i
landdistrikterne og på øerne ikke bremses af unød-
vendigt bureaukrati og firkantede paragraffer for
lokal planlægning og udvikling. Der er med andre
ord brug for mere lokalt albuerum og mindre styring
fra Christiansborg.
Derfor har flere af initiativerne i udspillet fokus på
nye muligheder for udvikling i kystnærhedszonen,
udvikling af eksisterende landsbyer og brug af
eksisterende bygninger til boliger og andre formål,
så bygningerne ikke står ubenyttede, tomme og
misligholdt.
Eksempel på
Vinterbadning
i
og uden for
de større byer.
Vinterbadning er blevet meget populært i hele
Danmark. I mange byer med adgang til vandet er
der i dag etableret vinterbadningsfaciliteter, som
benyttes i stort omfang.
Men for små vinterbadeforeninger i landdistrik-
terne, som ønsker at etablere for eksempel en
sauna, opleves blandt andet kravet om en vedta-
get lokalplan som en tidskrævende proces, som
ikke står mål med anlæggets størrelse. Borgere i
landdistrikter har derfor i mindre omfang adgang til
samme slags vinterbadningsfaciliteter som i byerne.
Denne forskelsbehandling ønsker regeringen at
gøre op med.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0015.png
24
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
25
Særligt for Danmarks små og mellemstore øer
gælder det, at der er behov for at se med nye øjne
på reglerne for kystnærhedszonen, der dækker
arealet uden for byområderne op til ca. 3 km fra
kysten. Det skyldes, at mange øers areal næsten
udelukkende består af kystnærhedszone, hvilket
begrænser lokalsamfundets udviklingsmuligheder
væsentligt.
Samtidig har de seneste års ekstreme vejr og alvor-
lige stormfloder vist, at Danmark som samfund skal
indstille sig på en langt mere bevidst og tilbagehol-
dende tilgang til placering af værdier og bebyggel-
ser i lavtliggende områder truet af oversvømmelse
og erosion.
Regeringen ønsker derfor på den ene side at give
visse nye muligheder for planlægning og brug af
bygninger i kystnære arealer, hvor det er forsvarligt.
Omvendt vil regeringen afskære kommunernes
mulighed for at planlægge for ny byzone og nye
sommerhusområder samt bygge sommerhuse i
områder, der er i fare for oversvømmelse, med-
mindre der først etableres værn til at beskytte
områderne mod klimaforandringerne. Det skal
ikke kun beskytte den enkelte investering, men
også tage højde for sund økonomisk fornuft for
lokalsamfundet.
Regeringen vil søge opbakning til relevante initiati-
ver i de tilsvarende aftalekredse.
Regeringen
vil
Forenkle planlovens regler, så det også
i kystnærhedszonen bliver muligt at
tage overflødiggjorte bygninger i brug til
bolig, fritidsformål og erhverv m.v. samt
gøre det muligt at ombygge bygningerne
i større omfang end i dag uden en
landzonetilladelse. Muligheden gælder ikke
inden for strandbeskyttelseslinjen, dvs.
inden for de første 300 m fra kysten.
Gøre det lettere at etablere
vinterbadningsfaciliteter ved kysten og
langs søer og åer.
Løsne reglerne for de 27 små øer, de 14
små og mellemstore bro- og landfaste
øer og de fem mellemstore øer med
kommunestatus ved at fjerne kravet om
særlig planlægningsmæssig eller funktionel
begrundelse for kystnær lokalisering ved
planlægning for anlæg i kystnærhedszonen
uden for strandbeskyttelseslinjen på disse
øer.
Gøre det muligt på de 27 små øer at
få tilladelse til indretning af erhverv,
turismevirksomhed eller én bolig i en
overflødiggjort bygning i den udvidede
strandbeskyttelseslinje 100-300 m fra
kysten ved ansøgning om godkendelse af
en ø-udviklingsplan.
Gøre det muligt for kystkommuner at
byudvikle foran eksisterende by ned mod
kysten, hvor dette sker som en symmetrisk
afrunding af byens form.
Gøre det nemmere for kommuner at
understøtte den strategiske planlægning
for levedygtige landsbyer ved at tillade nye
boliger og erhverv på afgrænsede arealer i
tilknytning til eksisterende landsbyer efter
en konkret vurdering.
Gøre det muligt at opdele stuehuse
på landbrugsejendomme i
2-familieslejligheder og/eller dobbelthuse i
ejerlejligheder.
Igangsætte et tværministerielt arbejde
for at afsøge mulighederne for at tillade
opførelse af enkelte boliger i det åbne land
som erstatning for boliger, der nedrives.
Gøre det muligt for kommunerne at tillade
visse mindre indretninger på og ved bade-
og bådebroer til personer med handicap.
Skærpe planlovens regler om
klimatilpasning for at forebygge, at
væsentlige værdier ødelægges af
oversvømmelse eller erosion.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
2917875_0016.png
26
SAMMENHÆNG OG BALANCE
SAMMENHÆNG OG BALANCE
27
Et sammen-
hængende
Danmark
Livet i Danmark leves på mange forskellige
måder. Vores hverdag spænder lige fra livet
på landet, i landsbyer og købstæder til livet i
de store byer. Det er et særkende og en
kvalitet ved Danmark og danskerne, at vi er
forbundet på tværs af landet, selvom vores
hverdag og liv kan være meget forskelligt.
Men derfor skal vi alligevel passe på, at
balancerne og forskellene ikke bliver for store.
Der skal være muligheder for udvikling for
alle. Den balance arbejder regeringen politisk
for at sikre. For den er afgørende for et
sammenhængende Danmark til gavn for os
alle.
Morten Dahlin
Minister for byer og landdistrikter
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Regeringens landdistriktsudspil: Sammenhæng og balance, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
Regeringens landdistriktsudspil
Sammenhæng og balance:
Frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark
August 2024
By-, Land- og Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. : +45 3392 3390
E-mail: [email protected]
ISBN 978-87-996174-4-9 (trykt version)
ISBN 978-87-996174-5-6 (digital version)
2024/23:07
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
Fotokreditering;
Side 12: Foto: Mille Holst, Sjællandske Medier