Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 11
Offentligt
2917519_0001.png
Sammenfatning som opfølgning på foretræde
den 11. september 2024 for Folketingets
udvalg for landdistrikter og øer.
Grønne færger kræver
store anlægsinvesteringer
i havneanlæg
Færgerne til de danske øer står midt i en kost-
bar omstilling til en fossilfri fremtid. Det kræver
omfattende landanlæg, som ofte skal indpasses i
værdifulde maritime havnemiljøer. Derfor vil kom-
munerne gerne motivere behovet for en national
havnepakke.
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0002.png
ÆRØ KOMMUNE
Rådhuset, Statene 2
5970 Ærøskøbing
Telefon: +45 63525000
[email protected]
Borgmester Peter Hansted
Mail [email protected]
Telefon 25 74 56 15
Kommunaldirektør
Allan Filtenborg
Mail [email protected]
Telefon 23 39 61 11
Teknik- og miljødirektør
Peter Michael Nielsen
Mail [email protected]
Telefon 23 48 68 62
Projektleder
Cecilie Larsen
Mail [email protected]
Telefon 2335 0448
RÅDGIVER
BYOGLANDSKAB
CVR 4009 2749
Axeltorv 3 - 4900 Nakskov
Bülowsgade 61 - 8000 Aarhus C
Nytorv 9 - 1450 Købehavn K
Arkitekt
Philip Rasmussen
+45 5137 6980
[email protected]
www.byoglandskab.dk
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0003.png
Den nødvendige grønne
omstilling i et presset
kommunalt budget
Forord ved borgmester Peter Hansted
Ærø Kommune arbejder målrettet på at blive CO2 neutral og selvforsynende
med vedvarende energi. Det går den rigtige vej. Siden 2008 er der sket et
kraftigt fald i Ærøs CO2 udslip. Værktøjerne er en udbygning af produktionen
af grøn strøm, omlægning af energiforbrugende aktiviteter og besparelser i
energiforbruget.
En af de meget store klimaudfordringer for Ærø er færgerne, som er øens
livsnerver til omverdenen. I 2019 blev en af verdens første 100% eldrevne færge
indsat på ruten imellem Søby på Ærø og Fynshav på Als. Nu er turen kommet til
ruten imellem Ærøskøbing og Svendborg, hvor den første færge skal indsættes
i foråret 2027 og den næste et halvt år senere. Ærø Kommune har en bunden
opgave i en stram tidsplan, der betyder at det samlede elfærgeprojekt skal
være afsluttet med udgangen af 2027 på grund af vilkårende i den finansiering
der er stillet til rådighed for projektet.
De grønne færger kræver meget store og kostbare ændringer i havnene i
Ærøskøbing og Svendborg, som begge har væsentlige maritime og kulturelle
værdier som der skal værnes om.
I begyndelsen af august 2024 havde Ærø besøg af en gruppe folketingspolitikere
for at få input til hvordan kommunen kan løfte finansieringen af projektets
landanlæg. Ombygningen af de to havne forventes at løbe op i 225 mio. kr..
Ærø Kommune er taknemmelig for dette engagement og forståelsen for, at
et mindre samfund på 6000 indbyggere, med mange andre udfordringer, har
svært ved at løfte denne opgave - udover selve anskaffelsen af færgerne.
Vi fik det råd at se udfordringen ind i en national sammenhæng med henblik
på motiveringen af en national havnepakke. Vi værdsætter at folketingets
udvalg for landdistrikter og øer har valgt at se på vores udfordringer. Vi håber
med vores initiativ at få en god dialog om hvordan vi i fælleskab løfter den
nødvendige grønne omstilling. Af samme grund valgte vi at præsentere sagen
sammen med Læsø og Samsø Kommune, som står med analoge udfordringer.
Ærøs borgmester
Peter Hansted
3
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0004.png
Tilløbsstykke på Søby Havn ved
indsættelsen af elfærgen Ellen.
Hendes navn er både nutidigt og hi-
storisk. To tidligere færger på ruten
har båret navnet Ellen. I 1933 blev
den første færge Ellen bygget på
H.C. Christensens Staalskibværft
A/S i Marstal. Hun sejlede på ruten
Søby-Avernakø-Faaborg fra 1933 til
1960.
Ærø Kommune står med
en bunden opgave
Den grønne omstilling er en del af Ærøs DNA og det samfundsansvar, som
kommunen gerne bidrager til at løfte i en verden, hvor klimaforandringerne
risikerer at komme ud af kontrol. Ærø vil gerne være med til at vise at et lille
samfund kan gøre en stor forskel, som kan inspirere andre. Alene derfor kan de
grønne færger imellem Svendborg og Ærøskøbing gøre en forskel som rækker
udover Ærø. Der er imidlertid også knyttet en række vilkår til realiseringen,
som stiller kommunen i en meget vanskelig situation. Først og fremmest
mangler der et realistisk alternativ til investeringen i de nye grønne færger.
Levetidsforlænger man de to nuværende færger, som er bygget i 1998, så skal
kommunen fra 2030 svare en årlig CO2 afgift på 10 mio + de fremadskridende
reperationsomkostninger på færgerne som til den tid har passeret 30 år.
Færgeprojektets økonomi
Indikeret anskaffelse af to el-færger
Indikeret ombygning af havnene i Svendborg og Ærøskøbing
Indikeret pris
448.750.000 kr.
225.017.500 kr.
673.767.500 kr.
Noter
Den indikerede færgepris er på to aluminiumsfærger på markedsvilkår
Den indikerede færgepris stammer fra markedsundersøgelser foretaget i 2023
Den indikerede havnepris inkluderer havneanlæg i Ærøskøbing og Svendborg Havne + miljøvurdering
Den indikerede havnepris stammer fra undersøgelser udført af ekstern rådgiver i april og maj 2024
Den eksisterende færgehavn i
Ærøskøbing. Den grønne omstil-
ling af færgedriften kræver mere
plads. Derfor skal der bygges en
færgeterminal på inddæmmet
areal uden på det eksisterende
færgeområde.
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0005.png
Ærøs grønne omstilling på
de blå landeveje
Ærøs udviklingsarbejde med de nye elfærger til ruten imellem Ærøskøbing
og Svendborg hviler på mange års erfaring, søfartstradition og maritim
innovation, som i 2019 resulterede i indsættelsen af en af verdens første
elfærger ”Ellen” til ruten imellem Søby og Fynshav. Projektet blev hjulpet på vej
med en bevilling på 113 millioner kroner under Europa-kommisionens Horizon
2020 rammeprogram. Ellen har fået en kapacitet, som gør det muligt at sejle
på væsentlig længere distancer end det hidtil havde været muligt for fuldt
batteridrevne færger. Denne betragtelig større rækkevidde har betydet, at
langt flere færgeruter vil kunne konverteres til ren eldrift i fremtiden.
Den nye teknologi har krævet nye kompetencer. Fordi el-færger stadig er nye
og kun findes i begrænset omfang på verdensplan, så var der ikke specifikke
retningslinjer på området eller krav til uddannelserne fra IMO ( International
Maritime Organization ), da elfærgeprojektet gik i gang. Med udgangspunkt i den
omfattende viden om el-færger, som Marstal Navigationsskole har opbygget,
har skolen udviklet et undervisningsforløb, hvor besætninger på nuværende og
kommende elfærger tilegner sig de nødvendige kompetencer.
Ellen har nu sejlet på ruten i 5 år med begrænsede børnesygdomme.
Ellen er blevet en daglig del af by-
og havnebilledet i Søby og Fynshav.
Der arbejdes løbende på udform-
ningen af de nye færger - foreløbigt
med et overordnet konceptdesign
til brug i de manøvresimuleringer og
alu-dispensation.
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0006.png
Færgeterminalen midt i en
af landets bedst bevarede
købstæder
Ærøskøbing skylder havet sin eksistens, sin placering og sin rigdom. Byen blev
anlagt i 1100 tallet og voksede gradvist frem til 1700-tallet, hvor byens købmænd
havde befæstet det økonomiske fundament - først og fremmest med handel
med det øvrige Sønderjylland som Ærø dengang var en del af. I dag fremtræder
byen nærmest intakt med huse fra byens florissante periode med handel og
søfart i 1700 og 1800-tallet. Byen er i dag en af Danmarks bedst bevarede
og helstøbte købstadsmiljøer med en sammenhængende middelalderlig byplan,
og en tydelig bygrænse til det åbne land bevaret intakt og med en 1800-tals
sejlskibshavn.
Skrækscenariet er de gamle færgelejer på
havnen i Nakskov. I 1884 etablerede Sydfynske
Dampskibselskab færgeforbindelse imellem
Nakskov og Spodsbjerg. 90 år senere i 1975
flyttede færgen til Tårs på det smalleste sted
af Langelandsbælt. Siden har de udtjente
færgelejer haft et fremadskridende forfald.
Ikke noget kønt syn foran den statelige
havnearkitektur. Med økonomisk hjælp fra
AP Møllerfonden og Erfremmebestyrelsen
etableres der nu en smukt byrum på stedet
- Anlægsarbejdet når dog ikke at blive
færdiggjort inden 50 året for flytningen af
færgen. Derfor skal renoveringen af pladsen
ved de udtjente færgelejer i Ærøskøbing
gennemføres i et helhedsgreb.
Byens styrke er at den har en lang bevaringstradition, der blev påbegyndt i
1917 af sommerferierende gæster sammen med byens borgerskab. I 1943
resulterede det i dannelsen af Ærøskøbing Fonden, der blev suppleret i 1965 af
Ærøskøbing Byhistoriske Forening og siden videreudviklet med bevarings – og
dispositionsplaner og den lovmæssige beskyttelse af bygningskulturen. Der er
passet godt på byens særkende ved hjælp fra totalfredninger af mange byhuse,
og en ambitiøs bevaringsplan. Det er der blevet lagt mærke tid - også uden for
landets grænser. Ærøskøbing blev i 2002 tildelt den fornemme Europa Nostra
Pris for bevaring af europæisk kulturarv, og i 2013 blev byen prisbelønnet som
seværdighed i national særklasse af Naturstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen og
VisitDenmark. Igennem de seneste år har Ærøskøbing oplevet en opblomstring
med iværksætteri, caféer, restauranter, hoteller og nyt liv i butikkerne. For 10 år
siden var torvet en søvnig parkeringsplads med en hendøende købmandsbutik.
I dag er pladsen et levende midtpunkt i byen fyldt med byliv, udeservering og
mange helårsarbejdspladser i bygningerne omkring pladsen.
Det er foran dette prisbelønnede bymiljø, der skal bygges en ny færgeterminal
som den nye velkomst til byen. Ærø Kommune har vurderet en række alternative
muligheder for at placere de nye færgelejer med tilhørende opmarchområde,
transformatorstation, driftsbygninger og ventesal, der gerne sammentænkes
med en velkomst til UNESCO geoparken. Valget er faldet på en ny placering
vest for de eksisterende færgelejer. Derved kan der skabes en effektiv
færgeterminal for enden af Vester Allé, som er byens omfartsvej der blev
anlagt af det tidligere Fyns Amt, for at aflaste bymidten for gennemkørende
biltrafik.
6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0007.png
Færgeterminalens placering foran middelalderbyen giver et særligt
arkitektonisk ansvar, ligesom der skal ske en oprydning af byrummet ved
de eksisterende udtjente færgelejer. De ligger idag monumentalt placeret
forenden af Vestergade, og bør i fremtiden få en ny ydmyg udformning som en
smuk havneplads imellem by, havn og øhav.
Når færgerne forsvinder for enden
af Vestergade - så skal de udtjente
færgelejer fjernes, og der skal skabes
en smuk plads for enden af Vester-
gade. Købstadsmiljøet er ikke tjent
med rustne færgelejer ved porten til
byen.
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0008.png
Færgerne lægger nærmest til midt i
byen - sådan vil det også være i frem-
tiden selvom de nye færgelejer place-
res vest for de eksistrende.
8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0009.png
NYE FÆRGELEJER
SYGEHUS
NY FÆRGETERMINAL
INDKØB
GAMLE FÆRGELEJER
TURISTKONTOR
ÆRØ RÅDHUS
SØBY 15 KM
MARSTAL 12 KM
9
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0010.png
Batterihus, transformatorstation
og driftsbygninger til den grønne
omstilling indbygget i nye
sammenhænge på Svendborg
havn. Her ses en overdækning
på honnørkajen med Højestenes
afløser. Overdækningen kan
bringe driftsbygningerne ind i nye
arkitektoniske og funktionelle
sammenhænge, og anvendes til
ventende færgepassagerer, popup
event ved kulinarisk sydfyn eller
”blot” overdækning til byens borgere
som trænger til lidt skygge mens de
opholder sig på havnen.
10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0011.png
RÅDHUS
SVENDBORG STATION
FREDERIKSØ
HØJESTENE
OVERDÆKNING AF TRANSFORMER
HONNØRKAJ
HJORTØ
ANLØBSPLADS TIL HELGE
NYT FÆRGELEJE TIL
ÆRØSKØBINGFÆRGEN
Ø-Færgerne lægger til midt i
Svendborg
Mange danske provinshavne er igennem den sidste generation forvandlet
til nye boligområder i takt med at den havnerelaterede erhvervsaktivitet er
reduceret. Havnen i Svendborg er noget af byens vigtigste DNA, og Svendborg
Kommune har tidligt valgt en anden vej med fokus på at udvikle havneområdet
med mangfoldighed, byliv og den maritime kultur. By- og havnelivet trives
idag med caféer og restauranter, lystsejlere i hjertet af byen, maritime
vidensarbejdspladser, shippingvirksomheder, reperationsværft, historiske
træskibe og søfartsuddannelserne på SIMAC. Det har altid været kommunens
ønske, at få færgerne helt ind i byen. Færgen til Skarø og Drejø lægger til for
enden af Frederiksgade få skridt fra Svendborg Station, Ærøfærgerne lægger
til for enden af Brogade, og veteranfærgen Helge, som i dette efterår kan fejre
100 år i Svendborgsund, har to anløbssteder i havnen. Byens og kommunens
satsning på havnen ser tydeligvis ud til at virke.
Igennem de sidste mange år har det
været Svendborg Kommunes holdning, at
ø-færgerne skulle helt ind i byen. Dels kommer
færgepassagerer tæt på deres mål i byen,
hvadenten det er arbejdspladser eller station.
Dels bidrager færgerne til det aktive by- og
havneliv.
Det er i dette miljø de nye landanlæg til elfærgerne til Ærøskøbing skal
indpasses. Kommunalbestyrelsen i Svendborg har den 28. august 2024
principgodkendt Ærø Kommunes oplæg, ledsaget af en række ønsker til
indretning, således at landanlæggene forenes med klimasikringen af havnen,
udviklingen af byrumsarkitekturen og passagen langs vandet for cyklister
og fodgængere. Det ligger samtidig fast at alle omkostninger til ombygning
af havneanlæggene i forbindelse med indsættelsen af de nye elfærger, skal
afholdes af Ærø Kommune. Det er kostbart teknisk i dette havnemiljø at bygge
færgelejer, transformaterstation og interim færgeleje til anlægsperioden. Det
er endnu mere bekosteligt at udføre disse landanlæg i respekt for den maritime
kultur som Svendborg Kommune har anvendt store ressourcer på at udvikle
igennem den sidste generation.
11
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Supplerende materiale fra Ærø kommunes foretræde for udvalget den 11. november 2024 om færgeprojekt
2917519_0012.png
Det er i dette havnemiljø i Svendborg, der
skal indpasses nye færgelejer med tilhørende
driftsbygninger til Ærøfærgerne.
12