Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2992968_0001.png
Minianalyse
Unges valg og fravalg af
uddannelserne til lærer,
pædagog, sygeplejerske og
socialrådgiver
Siden 2015 er søgningen til pædagoguddannelsen faldet med 45 %, og samme tendens ses på sygeplejerske-
og socialrådgiveruddannelsen med fald på hhv. 37 og 33 %. Det er særlig kritisk, fordi det er uddannelser til
professioner, som ifølge flere analyser vil mangle medarbejdere nu og i fremtiden.
Men hvad er det, der får unge til at vælge disse uddannelser, og hvad er det, der gør, at nogle unge overvejer
at vælge dem, men alligevel ender med at vælge noget andet? I denne analyse præsenterer Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvilke begrundelser førsteårsstuderende giver for
deres studievalg og -fravalg.
Kontakt /
Bjarke Tarpgaard
Hartkopf
Områdechef
[email protected]
Hovedresultater
• Muligheden for at få et job, hvor man kan gøre en forskel for andre, er det mest afgørende forhold for
dem, der har valgt uddannelsen til både lærer (92 %), pædagog (92 %), sygeplejerske (90 %) og
socialrådgiver (89 %). Gennemsnittet blandt alle studerende er 62 %. Faglig interesse for uddannelsen er
den næstmest udbredte årsag.
• For 76 % af de førsteårsstuderende på socialrådgiveruddannelsen var muligheden for at få et job, hvor
man kan være med til at løse store samfundsudfordringer, afgørende. Det er markant mere end på
uddannelserne til lærer (46 %), pædagog (52 %) og sygeplejerske (61 %).
• Muligheden for at få et job, hvor der er god balance mellem arbejdsliv og fritid, var udslagsgivende for 39
% af dem, der har valgt sygeplejerskeuddannelsen. Det er markant mindre end blandt dem, der har valgt
uddannelserne til lærer (75 %), pædagog (66 %) og socialrådgiver (65 %).
• 58 % af dem, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen, og 53 % af dem, der overvejede uddannelsen til
pædagog, fravalgte den, fordi de vurderer, at arbejdsvilkårene inden for professionen ikke er gode nok.
• 53 % af dem, der overvejede, men fravalgte pædagoguddannelsen, gjorde det, fordi de vurderer, at
lønnen inden for professionen er for lav.
• Unges begrundelser for til- og fravalg af de fire uddannelser ligner generelt begrundelserne fra 2022. Dog
er der sket en udvikling ift. sygeplejerskeuddannelsen, hvor andelen, der fravalgte den, fordi de vurderer,
at arbejdsvilkårene ikke er gode nok, er faldet fra 72 % til 58 % fra 2022 til 2024.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
2992968_0002.png
Muligheden for at gøre en positiv forskel og faglig interesse betyder mest for tilvalg
Figur 1 viser tilvalgsbegrundelserne for studerende, der i 2024 blev optaget på enten læreruddannelsen,
pædagoguddannelsen, sygeplejerskeuddannelsen eller socialrådgiveruddannelsen.
Figur 1
Tilvalgsbegrundelser blandt studerende optaget på læreruddannelsen, pædagoguddannelsen,
sygeplejerskeuddannelsen eller socialrådgiveruddannelsen i 2024
92
92
90
89
88
85
86
83
80
75
Muligheden for at få et job, hvor jeg kan gøre en positiv forskel for andre
Min faglige interesse for uddannelsen
Muligheden for at få et spændende job efter endt uddannelse
46
87
83
Mulighed for at få et job, hvor jeg kan være med til at løse store
samfundsudfordringer
Muligheden for at få et job, hvor der er god balance mellem arbejdsliv og
fritid
52
61
76
75
39
66
65
57
59
64
61
Jeg ønskede at blive en mere dannet/vidende person
37
36
37
35
17
21
25
27
17
18
23
19
14
13
15
18
7
10
15
14
7
6
8
12
5
6
9
10
2
2
3
Den geografiske placering af uddannelsen
Jeg ville gøre min familie glad og stolt
Lav ledighed blandt færdiguddannede
Jeg ønskede at komme ind på en uddannelse med et højt fagtligt niveau
Jeg ønskede at øge mine chancer for senere at komme ind på en anden
uddannelse
Muligheden for en høj indkomst efter endt uddannelse
Prestige forbundet med uddannelsen
Jeg ønskede at udnytte mit karaktergennemsnit til at komme ind på en
uddannelse
0%
Læreruddannelsen 2024 (n = 628)
4
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
60 %
70 %
80 %
90 %
100 %
Pædagoguddannelsen 2024 (n = 1.139)
Socialrådgiveruddannelsen 2024 (n = 610)
Sygeplejerskeuddannelsen 2024 (n = 1.101)
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2024-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Studerende i procentandel, der har svaret ”I høj grad” eller ”I meget høj grad” på spørgsmålet ”I hvilken grad var følgende forhold afgørende for din
beslutning om at søge ind på den uddannelse, du er blevet optaget på?”.
Note: N = 22.287.
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
Figur 1 viser, at muligheden for at få et job, hvor man kan gøre en positiv forskel for andre, samt den faglige interesse for
uddannelsen er afgørende for studievalget for størstedelen af de optagne studerende på tværs af de fire uddannelser.
Flere studerende optaget på socialrådgiveruddannelsen (76 %) har svaret, at et afgørende forhold for deres studievalg er
muligheden for at få et job, hvor man kan være med til at løse store samfundsudfordringer. Det samme er gældende for 46
% af de studerende, der er optaget på læreruddannelsen i 2024.
For sygeplejerskestuderende (87 %) er den næstmest udbredte tilvalgsårsag muligheden for at få et spændende job.
75 % af de lærerstuderende har valgt læreruddannelsen for at få et job, hvor der er god balance mellem arbejdsliv og fritid.
Det samme har lidt færre pædagogstuderende (66 %) og socialrådgiverstuderende (65 %). Begrundelsen er til gengæld
markant mindre udbredt blandt sygeplejerskestuderende, hvor kun 39 % har valgt uddannelse på grund af en forventning
om et job, hvor der er god balance mellem arbejdsliv og fritid.
Andre spændende uddannelser og forestillinger om løn og arbejdsvilkår betyder
mest for fravalg
Figur 2 viser fravalgsbegrundelserne for studerende, der i 2024 overvejede, men fravalgte at søge ind på enten
læreruddannelsen, pædagoguddannelsen, sygeplejerskeuddannelsen eller socialrådgiveruddannelsen.
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
2992968_0004.png
Figur 2
Fravalgsbegrundelser blandt studerende, der har overvejet læreruddannelsen, pædagoguddannelsen,
sygeplejerskeuddannelsen eller socialrådgiveruddannelsen i 2024
Der var andre uddannelser, jeg vurderede var mere spændende
71
70
65
72
48
Arbejdsvilkårene inden for professionen er ikke gode nok
32
39
53
58
Lønnen inden for professionen er for lav
29
32
53
45
Jeg ville hellere ind på en længere videregående uddannelse
25
25
26
20
16
11
16
19
23
13
13
12
12
12
15
11
Karrieremulighederne efter uddannelsen er ikke gode nok
Jeg var i tvivl om, om det faglige niveau er for lavt på uddannelsen
Familiens eller venners syn på uddannelsen påvirkede mit valg
For lidt prestige inden for professionen
16
9
9
10
9
8
6
4
4
3
6
3
1
6
4
1
2
2
2
Videreuddannelsesmulighederne efter uddannelsen er ikke gode nok
Jeg ville hellere ind på en kortere videregående uddannelse
Jeg var i tvivl om, om det faglige niveau er for højt på uddannelsen
Jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg på grund af mit køn ville passe ind på
uddannelsen
0%
Læreruddannelsen 2024 (n = 907)
Sygeplejerskeuddannelsen 2024 (n = 700)
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
60 %
70 %
80 %
Pædagoguddannelsen 2024 (n = 659)
Socialrådgiveruddannelsen 2024 (n = 463)
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2024-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Studerende i procentandel, der har angivet den pågældende grund til spørgsmålet ”Hvilke grunde gjorde, at du alligevel ikke søgte ind på uddannelsen?”.
Note: N = 22.287.
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
Figuren viser, at den primære fravalgsbegrundelse blandt studerende, der har overvejet en af de fire uddannelser i 2024,
er, at der var andre uddannelser, de vurderede var mere spændende. Det gælder 72-65 %.
58 % af studerende, der har overvejet sygeplejerskeuddannelsen, har angivet, at arbejdsvilkårene inden for professionen
ikke er gode nok som en udslagsgivende grund for, at de ikke valgte at søge ind på trods af interesse. Det samme gælder
53 % af dem, der overvejede, men fravalgte pædagoguddannelsen, 48 % af dem, der fravalgte læreruddannelsen, og 32 %
af dem, der overvejede socialrådgiveruddannelsen.
Blandt de studerende, der overvejede, men fravalgte pædagoguddannelsen, begrunder 53 % det med, at lønnen inden for
professionen er for lav. Det er lidt mere end på de øvrige uddannelser. Det samme gør sig gældende for 45 % af de
studerende, der overvejede sygeplejerskeuddannelsen, 39 % af dem, der overvejede læreruddannelsen, og 29 % af dem,
der overvejede socialrådgiveruddannelsen.
Lidt flere studerende, der har overvejet pædagoguddannelsen, angiver, at der er for lav prestige inden for professionen (16
%). Det gælder 11 % på læreruddannelsen, 9 % på sygeplejerskeuddannelsen og 9 % på socialrådgiveruddannelsen.
Blandt studerende, der har overvejet pædagog- eller læreruddannelsen, viser figuren, at flere angiver, at de har været i
tvivl om, om det faglige niveau på uddannelserne er for lavt. Dette er gældende for 19 % af studerende, der har overvejet
læreruddannelsen, samt 23 % af studerende, der har overvejet at søge ind på pædagoguddannelsen.
Færre dropper sygeplejerskeuddannelsen på grund af forestillinger om løn og arbejdsvilkår
EVA gennemførte også i 2022 undersøgelsen af til- og fravalgsårsager af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske
og socialrådgiver. For uddannelserne til lærer, pædagog og socialrådgiver er der ikke sket nogen nævneværdige
forskydninger i begrundelserne. Anderledes ser det ud med studerendes begrundelser for at fravælge
sygeplejerskeuddannelsen.
Figur 3 viser fravalgsbegrundelserne blandt studerende, der har overvejet at søge ind på sygeplejerskeuddannelsen i 2022
og 2024.
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
2992968_0006.png
Figur 3
Fravalgsbegrundelser blandt optagne studerende, der har overvejet at søge ind på
sygeplejerskeuddannelsen i 2022-2024
Der var andre uddannelser, jeg vurderede var mere spændende
65
55
Arbejdsvilkårene inden for professionen er ikke gode nok
58
72
Lønnen inden for professionen er for lav
45
55
Jeg ville hellere ind på en længere videregående uddannelse
25
20
Jeg var i tvivl om, om det faglige niveau er for lavt på uddannelsen
13
9
Familiens eller venners syn på uddannelsen påvirkede mit valg
12
11
Karrieremulighederne efter uddannelsen er ikke gode nok
11
12
For lidt prestige inden for professionen
9
9
Videreuddannelsesmulighederne efter uddannelsen er ikke gode nok
8
6
Jeg var i tvivl om, om det faglige niveau er for højt på uddannelsen
6
6
Jeg ville hellere ind på en kortere videregående uddannelse
3
3
0%
Sygeplejerskeuddannelsen 2024 (n = 700)
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
60 %
70 %
80 %
Sygeplejerskeuddannelsen 2022 (n = 731)
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-2024, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Studerende i procentandel, der har angivet den pågældende grund til spørgsmålet ”Hvilke grunde gjorde, at du alligevel ikke søgte ind på uddannelsen?”.
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
2992968_0007.png
Datagrundlaget
Analysen bygger på EVA’s egne spørgeskemadata fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser
samt data fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT). EVA’s førsteårsundersøgelse er indsamlet årligt 2016-2022 og i 2024
og er en gentagen surveypanelundersøgelse med mellem to og fire spørgeskemaer i løbet af de studerendes første
studieår. Data i dette notat stammer fra første spørgeskema sendt til 2024-årgangen, der blev gennemført i august
2024, dvs. umiddelbart inden studiestart. Der blev udsendt invitationer til alle studerende optaget via KOT på en
videregående uddannelse i sommeren 2024. Samlet set blev der modtaget besvarelser fra 22.287 respondenter. Til
spørgeskemabesvarelserne har vi på individniveau koblet data fra KOT. Analyserne er vægtet via propensity score-
vægtning for at sikre, at analyseudvalget afspejler populationen bedst muligt. Vægtningen tager højde for skævheder i
repræsentativiteten efter gymnasietype, gymnasiekarakterer, alder, køn, optagelsesprioritet og sektor.
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Ny minianalyse fra EVA: Unges valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver
2992968_0008.png
Danmarks Evalueringsinstitut
– analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og
dagtilbud.
Danmarks
Evalueringsinstitut
+45 35 55 01 01
[email protected]
www.eva.dk
© 2025 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-789-7