Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2992276_0001.png
Årsrapport
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0002.png
Kolofon
Publikationen kan hentes på www.ufm.dk/dfir eller rekvireres fra
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råds sekretariat.
E-mail: [email protected]
Udgivet af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Marts 2025
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K.
Design og layout: Stibo Complete
ISBN web: 978-87-93807-84-6
ISSN til web 2445-5776
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0003.png
Årsrapport
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0004.png
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0005.png
Indholdsfortegnelse
Forord
Kapitel 1
Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
Kapitel 2
Konklusioner og anbefalinger i 2024
Kapitel 3
Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
Kapitel 4
Internationale aktiviteter
Kapitel 5
Aktiviteter i 2025
Kapitel 6
DFIR på de indre linjer
Bilag 1
Medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Noter
7
8
13
19
27
30
31
34
34
35
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0006.png
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd. Fra venstre: Christine Nellemann, Jes Broeng, Mette Birkedal
Bruun, Lene Tanggaard, Poul Toft Frederiksen, Frede Blaabjerg, Tine Jess, Søren Nedergaard, Steffen Bohni
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0007.png
Forord
Danmarks Forsknings- og Innovationspoliti-
ske Råd (DFIR) har siden 2014 haft til opgave
at fremme udviklingen af dansk forskning,
teknologiudvikling og innovation til gavn
for samfundet. Rådet giver uddannelses- og
forskningsministeren, Folketinget og øvrige
ministre uafhængig og sagkyndig rådgivning
om forskning, teknologiudvikling og innovati-
on på overordnet niveau, herunder om kom-
mende behov på området. DFIR har også i
det forgangne år bidraget til den forsknings-
og innovationspolitiske samtale og debat
med en række projekter og indlæg.
I efteråret 2024 udgav rådet to rapporter om
innovation i den offentlige og private sektor.
Rapporten
Forskningsinformeret velfærdsin-
novation i de danske kommuner
fremhæver
behovet for et system, der i væsentligt højere
grad understøtter, at samarbejdet mellem
forskning og praksis bidrager til innovative
løsninger og tilgange i kommunerne til gavn
for borgerne.
Rapporten
Det danske klyngeprogram: Klyn-
geprogrammet Innovationskraft 2021-2024
fremhæver, hvordan vi kan styrke de danske
viden- og erhvervsklynger for at øge andelen
af forsknings- og udviklingsaktive små og
mellemstore virksomheder i Danmark.
Endelig har rådet i 2024 haft fokus på kunstig
intelligens i forskning. Kunstig intelligens og
potentialerne forbundet hermed udfolder
sig i disse år. Det er afgørende, at danske
forsknings- og innovationsmiljøer griber de
nye muligheder. Endvidere rejser brugen af
kunstig intelligens også spørgsmål med rela-
tion til forskningsintegritet, etik og publikati-
onspraksis.
2024 har derudover med al tydelighed
understreget, at de globale geopolitiske
forskydninger og den aktuelle europæiske
sikkerhedspolitiske situation sammen med
klimakrisen øger behovet for en klog og
stærk dansk og europæisk forsknings- og
innovationspolitik, der skal styrke den euro-
pæiske regions position globalt.
God læselyst!
7
Forord
Frede Blaabjerg
Formand for Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0008.png
Kapitel 1
Dansk og international
forsknings- og innovations-
politik i 2024
8
Kapitel 1 Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
Det har været et begivenhedsrigt år for
dansk og international forsknings- og inno-
vationspolitik. På den nationale scene har
året været præget af en række sektorstrate-
gier og et nybrud i forskningsreserven, hvor
institutionernes rammebevillinger for første
gang blev løftet med et større beløb.
I en europæisk og international sammen-
hæng har de geopolitiske forskydninger og
magtkampe ændret på rammerne for forsk-
nings- og innovationspolitikken. Sikkerheds-
politik og investeringer i forsvar har været et
væsentligt tema i 2024. Den dagsorden vil
fylde endnu mere i 2025.
Den nye amerikanske regering har med stor
tydelighed blotlagt, at en ny verdensorden
er undervejs, og at de liberale demokratier
i Europa i langt højere grad må stå på egne
ben – økonomisk, teknologisk, sikkerhedspo-
litisk og værdimæssigt. Det var også budska-
bet i den såkaldte Draghi-rapport, der siden
efteråret 2024 har rammesat debatten om
Europas forsknings- og innovationspolitik.
Opdraget til rapporten kom fra Europa-Kom-
missionen, som i 2023 bad den italienske
økonom, politiker og tidligere direktør for
Den Europæiske Centralbank (ECB) Mario
Draghi om at levere anbefalinger til styrkelse
af den europæiske konkurrenceevne.
1
Samtidig omkalfatrer generativ kunstig intel-
ligens næsten alle forskningsområder. Vi går
altså et nyt år 2025 i møde med hænderne
fulde af vigtige forsknings- og innovations-
politiske spørgsmål.
De mange strategier og
den komplicerede dans om
forskningsreserven
I 2024 har regeringen vedtaget en række afta-
ler og strategier, hvori forskning og innovation
spiller en nøglerolle. Det gælder f.eks. rum-
strategien, iværksætterstrategien, aftalen om
antisemitisme, den opdaterede grønne strate-
gi og strategien for life science. Det er positivt,
at der i regeringen på tværs af ministerier og
i Folketinget er opbakning til, at forskning og
innovation inddrages som en afgørende løfte-
stang hen over flere politikområder.
Det var også tydeligt ved den årlige forsk-
ningspolitiske prioriteringsproces – forhand-
lingerne om forskningsreserven – hvor der
i år var en ramme på 5,5 mia. kr. I aftalen
nævnes hele 10 ministerier, som bidrager til
at udmønte midlerne. Det indikerer, at forsk-
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0009.png
ning og innovation skal bidrage til løsninger
på tværs af Slotsholmen.
2
Det gælder ikke mindst inden for velfærds-
områderne. Der blev i aftalen f.eks. afsat
midler til det specialiserede socialområde,
ældreområdet, udsathed og mistrivsel.
Velfærdsområderne har også optaget DFIR
i 2024, hvor rådet udgav rapporten
Forsk-
ningsinformeret velfærdsinnovation i kom-
munerne
som led i et projekt under samme
overskrift.
3
I rapporten præsenterer rådet
en række anbefalinger til at styrke samspillet
mellem forskning, innovation og praksis in-
den for kommunernes velfærdsområder. Det
offentlige forsknings- og innovationssystem
er opbygget med henblik på at understøtte
excellent forskning, regionernes sundheds-
forskning og privat innovation. Der er behov
for at udvikle systemet, så det også under-
støtter innovation inden for velfærdsområ-
derne i kommunerne. I forskningsreserven
blev der endvidere afsat midler til vigtige
prioriteter som grøn forskning, kritisk tekno-
logi og sundhed.
Der er imidlertid fortsat en række strukturelle
udfordringer forbundet med forhandlingerne
om forskningsreserven. Optakten til for-
handlingerne får karakter af en kompliceret
dans, hvor en bred vifte af forsknings- og
innovationsaktører positionerer sig for at
sikre midler til deres område. Det er ikke en
hensigtsmæssig proces, når der skal tages
afgørende beslutninger om prioritering af
forsknings- og innovationsmidlerne. På den
baggrund er det positivt, at der i aftalen blev
truffet beslutning om at understøtte uddan-
nelses- og forskningsinstitutionerne med 540
mio. kr. i øgede basisbevillinger. Institutioner-
ne har behov for at styrke deres autonomi
og økonomiske robusthed. Det vil være
positivt, hvis dette løft blev gjort perma-
nent. DFIR noterer sig dog, at andre statslige
forskningsinstitutioner stadig er omfattet af
forskellige permanente besparelser på 2 til
3 pct. DFIR bemærker yderligere, at aftalen
økonomisk understøtter de ambitioner, der
er blevet vedtaget i de senere års strategier.
Det gælder f.eks. kvanteområdet, hvor der
med henvisning til kvantestrategien fra 2023
udmøntes 200 mio. kr. i 2025. Strategierne
bidrager dermed til at skabe forudsigelig-
hed i fordelingen af midlerne og reducerer
udsving i prioriteringerne.
I skyggen af uddannelsespolitikken
På trods af både strategier og forskningsre-
serve må DFIR konstatere, at forsknings- og
innovationspolitikken igen i 2024 har stået i
skyggen af uddannelsespolitikken. Minister,
ordførere, erhvervsorganisationer og ledel-
serne på forsknings- og uddannelsesinstituti-
onerne har i løbet af året lagt mange kræfter
i at diskutere, hvordan (og om) kandidatre-
formen kan designes, så den stiller studeren-
de, virksomheder, samfund og institutioner
bedre. Det er opmærksomhed og politisk
kapital, der i stedet kunne være blevet brugt
på at diskutere, hvordan vi styrker rammerne
for dansk forskning og innovation.
Det gælder også, når kandidatreformen skal
implementeres i de kommende år. Det bliver
en monumental opgave på ganske kort tid
at skabe nye, spændende og fagligt robuste
uddannelser, etablere partnerskaber med
virksomheder og få administrationen bagved
til at fungere.
De mennesker, som skal få reformen til at
blive en succes, er imidlertid de samme, som
vi investerer forskningsmilliarder i med en
forventning om, at de udvikler løsninger på
de store samfundsudfordringer som klima,
demokrati, digitalisering, sundhed, forsvar
og velfærd. Der vil i 2025 være betydelige
omkostninger forbundet med kandidatrefor-
men – også for forsknings- og innovations-
indsatsen.
9
Kapitel 1 Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0010.png
Den geopolitiske kontekst:
En ny industripolitik
Det er uomtvisteligt, at de aktuelle geopo-
litiske forskydninger har sat deres præg på
dansk og europæisk forskning og innovation
i 2024.
Den forandrede verdensorden er en del af
bagtæppet for Draghi-rapporten om EU’s
konkurrenceevne. Rapporten fremhæver, at
situationen er kritisk, og at Europa er sårbart.
Problemerne er bl.a., at Europa mangler
fokus, og at der spildes fælles ressourcer, ikke
mindst på innovationsområdet og på det for-
svarsindustrielle område. Rapporten rummer
170 anbefalinger, som kan opsummeres i fem
temaer:
10
Kapitel 1 Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
Det er også i det lys, man kan læse statsmi-
nister Mette Frederiksens nytårstale den 1.
januar 2025, hvor hun retorisk spurgte:
”Vil
vi udvikle vores egne industrier og teknologier
eller være afhængige af andres?”.
Regeringens ambitioner kommer til at stille
krav til forsknings- og innovationspolitikken.
Der er behov for, at politikområdet bliver
bedre til at understøtte ikke blot hvor-
dan viden produceres og finansieres, men
også hvordan viden spredes, anvendes og
forankres i strategiske styrkepositioner. Det
vil stille krav til koordineringen mellem de
industrielle styrkepositioner, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, andre ministerier og
uddannelses- og forskningsinstitutionerne.
I denne sammenhæng er DFIRs rapport
Det
danske klyngeprogram: Klyngeprogrammet
Innovationskraft 2021 - 2024
særligt relevant.
4
Rapporten tager udgangspunkt i den udfor-
dring, at antallet af danske virksomheder, der
investerer i forskning og innovation, er fal-
dende, og at investeringerne koncentreres i
større virksomheder. I rapporten afgiver DFIR
anbefalinger til, hvordan klyngeinstrumentet
kan styrkes. Det bør være en bunden opgave
for det danske forsknings- og innovationssy-
stem at stimulere innovationskraften i små og
mellemstore virksomheder. Det er en opgave,
der til dels er blevet pålagt klyngerne, der
således indtager en vigtig plads i det danske
innovationsfremmesystem.
1. Innovationskløften skal lukkes.
2. Der skal udarbejdes en samlet plan for
grøn omstilling og konkurrence.
3. Sikkerheden og uafhængigheden skal
styrkes.
4. Finansiering og investeringer skal udbyg-
ges.
5. Styreformerne skal forbedres.
Rapporten understreger, at forsknings- og
innovationspolitik ikke kun handler om
økonomisk vækst og nye erkendelser, men at
adgang til viden og teknologi er et geopoli-
tisk konkurrenceparameter, der er afgørende
for fysisk og økonomisk sikkerhed.
Draghi-rapporten har løftet en debat om,
hvordan industripolitik skal bidrage til at løse
EU’s udfordringer. En reindustrialisering i EU
skal sikre strategisk autonomi, resiliens og
konkurrenceevne i det globale kapløb om
markeder og kritiske teknologier – også med
den grønne omstilling som uomgængeligt
sigte.
Forsknings- og innovationspolitikken skal i
langt højere grad indtænkes i en genfortolk-
ning af europæisk og national industripolitik.
Den stille sikkerhedsrevolution
En anden direkte konsekvens af de geopoli-
ske forskydninger er, at der foregår en stille
sikkerhedsrevolution på danske forsknings-
institutioner. Statsborgere fra udvalgte lande
udelukkes i stigende grad fra dele af forsk-
ningssystemet.
Sikkerhedsrevolutionen er ”stille”, fordi den
indføres via administrative systemer, der har
til hensigt at højne sikkerheden, men som
de
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0011.png
facto
udelukker visse nationaliteter, fordi det
administrativt er besværligt at samarbejde
med dem.
På den baggrund bør vi stille os selv to
spørgsmål:
1. Kan Danmark forblive konkurrencedygtigt
uden samarbejde med globalt førende forsk-
ningsmiljøer? Hvis svaret er nej, bør vi udvikle
en tilgang, hvor der er forståelse og accept
af, at internationalt samarbejde nogle gange
vil medføre utilsigtet vidensoverførsel. Der er
med andre ord behov for en genfortolkning
af risiko, så risikoen ved at afstå fra samarbej-
de også bliver vurderet.
2. Med hvem og hvor vil vi opdyrke nye sam-
arbejder? Når vi afskærer os fra store dele
af den globale talentmasse, må vi investere
massivt i opbygningen af relationer til nye,
opblomstrende forsknings- og innovations-
miljøer.
bredere og hurtigere anvendelse af genera-
tiv AI i de forsknings- og innovationsmiljøer,
hvor det er relevant. Det kræver drøftelser
af, hvor og hvordan (generative) AI-værk-
tøjer kan bringes i spil samt gode rammer
for understøttelse af brugen. På den anden
side bliver der behov for at tænke mere
grundlæggende over, hvordan forsknings-
og innovationssystemet skal tilpasse sig den
hastige udvikling inden for AI. Vi må forven-
te, at AI-værktøjerne vil øge produktiviteten,
og at vi i fremtiden vil se en yderligere vækst
i antallet af publikationer. Vores system for
fagfællebedømmelse er allerede under pres,
og man må spørge sig selv, om ikke intro-
duktionen af AI bør føre til reelle ændringer i
publikations- og meriteringssystemerne. Det
er en debat, som Danmark med fordel kan
indgå aktivt i.
11
Kapitel 1 Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
Et nytårsforsæt for 2025: En national
strategi for forskning og innovation
Fremkomsten af generativ
kunstig intelligens
Kunstig intelligens (eller artificial intelligence
(AI)) har været en central del af den forsk-
nings- og innovationspolitiske debat i 2024.
Det var hovedtema på uddannelses- og
forskningsministerens topmøde i april 2024,
ligesom det er blevet indgående diskuteret
både i medier og ved diverse frokostborde.
Det var også i 2024, at danske miljøer kunne
tage supercomputeren Gefion i brug, ligesom
der igen i forskningsreserven blev afsat mid-
ler til forskning i kunstig intelligens.
DFIR har i årets løb afholdt debatmøder om
rammerne for udvikling og brug af AI samt
belyst muligheder og risici ved anvendelse af
kunstig intelligens.
I forlængelse af dette arbejde ser rådet to
store udfordringer for fremtiden. På den ene
side bør det være en prioritet at sikre en
Det er DFIR’s opfattelse, at 2024 har tydelig-
gjort behovet for en mere sammenhængen-
de tilgang til forsknings- og innovationspoli-
tikken. Det behov vil kun blive styrket i 2025.
I det kommende år vil de forandrede sikker-
heds- og geopolitiske rammer fortsat kræve
ændringer i den danske og europæiske
forsknings- og innovationspolitik. Det bliver
centralt at understøtte investeringer i forsvar
og sikkerhed samt at relancere en industripo-
litik, der skal øge Europas uafhængighed og
konkurrencekraft.
Danske vidensinstitutioner og virksomheder
vil skulle bidrage til at afsøge nye internati-
onale partnerskaber og styrke eksisterende
alliancer. DFIR vurderer, at der som supple-
ment til vores europæiske samarbejder er
betydelige perspektiver og uforløste poten-
tialer i samarbejdet med de øvrige nordiske
lande. Det gælder især inden for komplekse
og kritiske områder som f.eks. forsvarstekno-
logi og kunstig intelligens.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0012.png
I en mere national sammenhæng er forsk-
nings- og innovationslandskabet præget af
et stadigt mere komplekst aktørlandskab, der
på udfører- og finansieringssiden omfatter
virksomheder, private fonde, universiteter
og flere andre institutioner, ministerier og
EU. På efterspørgselssiden er situationen
endnu mere kompleks. Disse forskydninger
i aktørlandskabet kalder på en samtale om
den overordnede forsknings- og innovations-
politik.
Danmark kan med fordel udvikle en visionær,
national forsknings- og innovationsstrategi
med internationalt udsyn, der både tilgode-
ser det offentlige system og forbedrer ram-
merne for private investeringer i forskning
og innovation. Danmarks EU-formandskab
i anden halvdel af 2025 giver mulighed for
at indhente værdifuld inspiration til denne
strategi og sætte et stærkt aftryk på den
europæiske dagsorden. Lad 2025 blive året,
hvor Danmark udfolder en samlet forsknings-
og innovationspolitik.
12
Kapitel 1 Dansk og international forsknings- og innovationspolitik i 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0013.png
Kapitel 2
Konklusioner og
anbefalinger i 2024
I løbet af 2024 har DFIR afsluttet tre større
projekter/aktiviteter:
Forskningsinformeret velfærdsinnovation i
kommunerne
Kunstig intelligens i forskning og innova-
tion
Innovative SMV’er – rige og robuste sam-
fund har kloge virksomheder.
Forskningsinformeret
velfærdsinnovation i kommunerne
DFIR’s projekt afdækker, hvordan de borger-
nære velfærdsopgaver i de danske kommu-
ner kan drage langt større nytte af forskning
og innovation. Projektet fokuserer på de
kommunale opgaver inden for dagtilbuds-,
skole-, social-, beskæftigelses- og sundheds-
områderne. Ikke alle disse områder betragtes
som klassiske velfærdsområder, men DFIR
har slået dem sammen under overskriften
velfærd for forenklingens skyld.
DFIR’s rapport viser, at der ofte enten ikke
findes tilstrækkelig relevant forskning, eller
at den forskning, der eksisterer, ikke bliver
anvendt optimalt i kommunerne. Samtidig
peger rapporten på, at kommunerne blandt
andet i kraft af fravær af et tydeligt mandat
til at indgå i forsknings- og udviklingsaktivite-
ter, ikke har tilstrækkelig kapacitet til at brin-
ge forskningsinformeret viden i anvendelse.
I rapporten præsenterer DFIR også to inter-
nationale eksempler på tiltag til at skabe et
understøttende system for mobilisering af
forskning og udvikling i kommunerne fra hhv.
Norge og Nederlandene.
13
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
DFIR igangsatte i 2023 projektet
Forsknings-
informeret velfærdsinnovation i kommunerne.
DFIR afrapporterede på projektet i oktober
2024 med en rapport, der også indeholder
seks anbefalinger til, hvordan man kan skabe
et mere velfungerende system for at sikre en
øget grad af forskningsinformeret praksis i
de kommunale velfærds- og uddannelsesop-
gaver.
Projektet blev formelt afsluttet den 29. okto-
ber på DFIR’s årskonference, der havde fokus
på samme emne.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0014.png
Anbefalinger
DFIR præsenterer i rapporten en række
anbefalinger, der har til formål at styrke sam-
spillet mellem forskning og praksis og gøre
forskningsinformeret velfærdsinnovation til
en integreret del af de kommunale opgaver.
1. Giv kommunerne et klart mandat til at ind-
gå i forsknings- og innovationssystemet.
De danske kommuners mandat til at indgå
i forsknings- og innovationsaktiviteter skal
præciseres og styrkes for at kommunerne
kan blive en mere integreret del af den
nationale indsats inden for velfærdsforsk-
ning.
2. Definer et nyt paradigme for vurdering af
kvalitet i velfærdsforskning.
Vurdering af forskning og innovation in-
den for velfærdsområdet bør i højere grad
tage udgangspunkt i relevans for praksis,
samfundsmæssig værdiskabelse og leve-
dygtighed for at mindske kløften mellem
forskning og praksis.
3. Opret en fond for forskningsinformeret
velfærdsinnovation.
En ny offentlig fond skal konsolidere
midlerne til den praksisnære og anvendel-
sesorienterede forskning og innovation.
Aktiviteter og publikationer
Fonden skal sikre, at lovende forsknings-
projekter ikke blot gennemføres, men
også forankres i kommunernes daglige
drift.
4. Styrk den danske velfærdsforskning og
-innovation.
Forskningsinstitutionerne bør fremme
velfærdsforskning og innovation, blandt
andet ved at styrke karrierevejene og
justere i meriteringsmekanismerne for
forskere, der bedriver kommunerelevant
og praksisnær forskning og udvikling.
5. Skab bedre rammer for kommunernes
deltagelse i forskning.
Kommunerne skal opbygge bedre forsk-
ningsinfrastruktur og kompetencer for
at kunne mobilisere forskningsbaseret
viden i praksis. Derudover skal de have de
nødvendige ressourcer og organisatoriske
rammer til at understøtte forsknings- og
innovationsaktiviteter.
6. Styrk brobygningen mellem forskning og
kommuner.
En øget grad af brobygning mellem forsk-
nings- og innovationsmiljøer og kommu-
nerne er nødvendig. Samarbejdet mellem
forskningsinstitutioner og kommuner.
14
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
12 samtaler med i alt 22 informanter.
10 konsultationer med i alt 18 centrale aktører.
En række uformelle møder.
Debat på Folkemødet 2024:
Hvordan styrkes kommunal kvalitetsudvikling og forskning?
En studietur til Norge for arbejdsgruppen.
DFIRbrief 44: Har vi et velfungerende system for velfærdsinnovation?
DFIRbrief 49: Klogere kommuner: Anbefalinger fra DFIR.
DFIRbrief 54: Næste skridt for at styrke systemet for forskningsinformeret velfærdsinnovation.
Kronik i Altinget:
Forskningsråd: Ny fond bør styrke sammenhængen mellem forskning og kom-
muner til gavn for velfærden.
Hovedrapport:
Forskningsinformeret velfærdsinnovation i de danske kommuner.
Højniveaumøde i samarbejde med KL, maj 2025.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0015.png
Kunstig intelligens i
forskning og innovation
Kunstig intelligens har stået centralt i den
danske forsknings- og innovationspolitiske
debat det seneste år.
Danske forsknings- og innovationsmiljøer vil
gennem anvendelsen af kunstig intelligens
kunne øge kvaliteten, omfanget og relevan-
sen af Danmarks investeringer i forskning
og innovation. Men teknologien kan også
medføre omfattende ændringer af rammerne
for forskning og innovation. Den bør følges
af etiske og sikkerhedsmæssige overvejelser,
ligesom det må overvejes, hvordan de dan-
ske miljøer griber de nye muligheder.
Allerede i 2023 indledte DFIR en debatrække
om kunstig intelligens i forskning og innova-
tion, der strakte sig ind i foråret 2024.
Debatarrangementerne skulle undersøge
rammerne for udviklingen og anvendelsen af
kunstig intelligens i dansk forskning og
innovation. DFIR vil fortsætte med at
engagere sig i dagsordenen i 2025.
15
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
DFIR Debatmøde II: ”Kunstig intelligens og risici – fra plagiat til geopolitik”, Statens Naturhistoriske Museum,
København. DFIR-medlem Steffen Bohni modererer debatten. Fra venstre: Hanne Marie Motzfeldt (KU), Casper
Klynge (Dansk Erhverv) og Rebecca Adler-Nissen (KU).
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0016.png
Aktiviteter og publikationer
Debatmøde I:
Kunstig intelligens: Barrierer og potentialer for dansk forskning og innovation.
Afholdt den 12. december 2023 i København.
Debatmøde II:
Kunstig intelligens: Hvordan håndteres risici for dansk forskning og innovation?
Afholdt den 22. januar 2024 i København.
Debatmøde III:
Hvordan vil kunstig intelligens ændre rammerne for forskning?
Afholdt den 28.
februar 2024 i København.
DFIRbrief41: Kunstig intelligens i forskning og innovation.
DFIRbrief 45: Potentiale for øget anvendelse af kunstig intelligens i dansk forskning og innovati-
on.
DFIRbrief 51: GenAI: fortsat uudnyttet dansk potentiale.
Rapport: Mads P Sørensen et.al.
Using Generative Artificial Intelligence (GenAI) across different
.
Research Phases
Cases, Potential and Risks
(2024).
DFIR-debatmøde og workshop:
Fra hype til handling: Generativ AI i dansk forskning.
Afholdt den
29. januar 2025, Aarhus.
16
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
Kunstig intelligens var også hovedtema på
uddannelses- og forskningsministerens top-
møde i april 2024.
DFIR har i 2024 fulgt op på temaet og fået
udarbejdet en rapport af Center for Forsk-
ningsanalyse (CFA), Aarhus Universitet, om
cases, potentialer og risici ved brugen af
Generativ Kunstig Intelligens (genAI) i forsk-
ning og innovation. Rapporten præsenterer
resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse
fra februar 2024 blandt forskere ved danske
universiteter om deres anvendelse af genAI
og vurdering af de forskningsetiske udfor-
dringer herved i forskningsprocessens fem
faser, nemlig idégenerering, forskningsde-
sign, dataindsamling, dataanalyse og formid-
ling. Rapporten indikerer, at selvom forskerne
ved danske universiteter ser fordelene ved
genAI, er deres nuværende anvendelse heraf
begrænset.
Rapporten blev lanceret i starten af 2025,
hvor DFIR i samarbejde med Digitalt Forsk-
ningscenter Danmark (DIREC) arrangerede
en debat den 29. januar 2025 i Aarhus for
at udforske barriererne for brugen af genAI
med henblik på at styrke forskningskapa-
citeten. Debatten skulle dele forskellige
perspektiver og fremme bedste praksis for
ansvarlig integration af genAI i forskning og
innovation.
Innovative SMV’er – rige og robuste
samfund har kloge virksomheder
Antallet af private danske virksomheder, der
investerer og engagerer sig i FoU, falder, og
FoU-investeringerne koncentreres i færre og
større virksomheder. Især de små virksomhe-
der med mellem 10 og 49 årsværk investerer
mindre.
5
Den udvikling bør påkalde sig politisk op-
mærksomhed. Danmark har brug for et bredt
vækstlag af virksomheder, der investerer i
FoU. Opbygningen af relationer mellem virk-
somheder og videnmiljøer er en forudsæt-
ning for forsknings- og innovationssamarbej-
der, men virksomheder og videnmiljøer finder
ikke altid hinanden.
6
Det er baggrunden for,
at Danmark over de sidste fire år har investe-
ret omkring 640 mio. i de danske viden- og
erhvervsklynger.
DFIR har i 2024 som led i projektet
Innova-
tive SMV’er – rige og robuste samfund har
kloge virksomheder
gennemført en erfa-
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0017.png
ringsopsamling fra de nuværende viden- og
erhvervsklynger og deres aktiviteter. I rap-
porten
Det danske klyngeprogram: Klynge-
programmet innovationskraft
(2024) beskriver
DFIR rationalet bag klyngeinstrumentet,
klynge- og netværksinitiativernes historiske
udvikling i Danmark siden 2001 samt tilsva-
rende initiativer i nogle af de lande, som
Danmarks innovationsfremmesystem ofte
sammenlignes med. Derudover belyser DFIR
de nuværende viden- og erhvervsklyngers
samlede finansiering fordelt på finansie-
ringskilder, deres aktiviteter og deltagere
finansieret gennem klyngebevillingen specifikt
og nogle af de barrierer, viden- og erhvervs-
klyngerne møder, når de rækker ud til og
udbyder sammenhængende aktiviteter til de
innovationsmodne virksomheder. Det omfat-
ter vidensprednings- og matchmakingaktivi-
teter, internationaliseringsaktiviteter, FoU-an-
søgningsaktiviteter og samarbejdsprojekter
samt samarbejdet med videninstitutioner og
andre aktører i innovations- og erhvervs-
fremmesystemet.
Analysen bygger på interviews med 12
klyngedirektører og data om deltagere og
aktiviteter finansieret gennem klyngebevillin-
gen fra opstartsåret 2021 til 2023. Overord-
net vurderer DFIR, at de danske viden- og
erhvervsklynger udfører en vigtig rolle i det
danske innovationsfremmesystem. Hvis man
ikke havde klyngerne, ville man være nødt til
opfinde dem eller justere på opgaveporte-
føljen for andre aktører. Der er et reelt behov
for at facilitere innovationssamarbejder
mellem videnmiljøer og SMV’er.
og små og mellemstore virksomheder.
Der er et uforløst potentiale i forhold til at
udbrede klyngeorganisationernes tilbud til
flere små og mellemstore virksomheder og
til at styrke dybden i samarbejdet mellem
virksomhederne og videninstitutionerne
f.eks. i forhold til fælles FoU-ansøgninger
og innovationssamarbejder.
2. Klyngeorganisationerne bør indtænkes
som platform for nye innovationspolitiske
initiativer.
De fleste små og mellemstore danske
virksomheder har behov for et enkelt
og overskueligt erhvervs- og innovati-
onsfremmesystem med færrest mulige
aktører. DFIR anbefaler, at dansk innova-
tionspolitik fremover har fokus på kon-
solidering af eksisterende aktører. Mere
konkret bør eksisterende aktører i videst
muligt omfang anvendes som udgangs-
punkt for nye initiativer. Klyngeorganisati-
onerne bør således benyttes som platform
for nye innovationspolitiske initiativer og
virkemidler målrettet vidensamarbejder
mellem små og mellemstore virksomheder
og offentlige forskningsmiljøer.
3. Klyngebevillingen bør have en tidshorisont
på 10 år med en midtvejsevaluering af
klyngeorganisationerne efter 5 år.
DFIR anbefaler, at de nuværende klyn-
georganisationer får politisk mandat til
at arbejde med en længere tidshorisont.
Klyngeorganisationerne bør dog blive
evalueret hvert 5. år med mulighed for at
tage klyngebevillingen fra klyngeorganisa-
tioner, der ikke indfrier forventningerne.
4. Klyngeorganisationerne bør øge den
private medfinansiering, men fortsat sikre
små virksomheders deltagelse.
Privat medfinansiering og hjemtag af
konkurrenceudsatte midler er en afgø-
rende indikator for klyngeorganisationer-
nes berettigelse. Det er nødvendigt, at
17
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
Anbefalinger
DFIR har fire anbefalinger til udviklingen af
fremtidens videns- og erhvervsklynger:
1. Klyngeindsatsen skal fastholdes og udvikles
med øje for kerneopgaven.
Klyngeorganisationernes kerneopgave er
at styrke samarbejdet mellem videnmiljøer
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0018.png
klyngeorganisationerne tilbyder vidende-
lings-, matchmaking- og internationalise-
ringsaktiviteter til en lang række virksom-
heder og videninstitutioner, herunder til
virksomheder og videninstitutioner, der
endnu ikke er klar til at indgå i forpligten-
de samarbejder. Klyngeorganisationerne
bidrager herigennem til opbygningen af
små og mellemstore virksomheders inno-
vationskompetencer og -kapacitet og som
indgang og knudepunkt i det samlede
innovationsfremmesystem. Dermed kan
klyngeorganisationerne ses som pendant
til erhvervshusene, der udgør indgang og
knudepunkt i erhvervsfremmesystemet.
Aktiviteter og publikationer
Workshop:
SME investment in research and development – trends and explanations,
den 21.
18
Kapitel 2 Konklusioner og anbefalinger i 2024
september 2023, København.
DFIRbrief 37: Videnbaseret innovation.
DFIRbrief 42: Dansk innovation skal drives af en bred kreds af virksomheder.
DFiR årskonference 2023:
Innovation i en tid med klima- og geopolitisk stormvejr
den 7. novem-
ber 2023.
Debatindlæg i
Altinget:
”Dansk Erhverv og forskningsråd: Delestillinger er vejen til bedre forsk-
ning og mere innovation”, den 18. december 2023.
DFiR-rapport:
Kortlægning af innovationspolitiske instrumenter og nyere strategier for dansk
innovationspolitik
(2024).
DFIR-rapport:
Det danske klyngeprogram: Klyngeprogrammet Innovationskraft 2021-2024
(2024).
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0019.png
Kapitel 3
Publikationer og øvrige
aktiviteter i 2024
DFIR’s medlemmer bidrager aktivt til den
forsknings- og innovationspolitiske debat
som oplægsholdere ved arrangementer og
som skribenter i den skrevne presse. Ud over
at udarbejde en række rapporter og DFIR-
briefs, har rådet i 2024 arrangeret forskellige
debatarrangementer om brugen af kunstig
intelligens i forskning, arrangeret og delta-
get i debatter på Folkemødet, bidraget med
indhold til medier som Altinget Forskning og
igen i år afholdt sin årlige konference. Rådet
udgiver desuden alle publikationer på sin
hjemmeside og opdaterer løbende om sine
aktiviteter på sin LinkedIn-profil.
geinstrument og fremsætter anbefalinger til
fremtidige forbedringer af klyngeindsatsen.
Dertil har Dansk Center for Forskningsanalyse
ved Aarhus Universitet udarbejdet en rapport
på foranledning af DFIR under overskriften
Using Generative Artificial Intelligence (GenAI)
across different Research Phases – Cases,
Potential and Risks.
Rapporten undersøger
anvendelsen af generativ kunstig intelligens,
genAI i blandt forskere ved de danske uni-
versiteter.
Rådet fortsætter desuden som hidtil med
at udgive et kortere format i form af sine
DFIRbriefs, som det i 2024 har udgivet otte
af. Temaerne i årets DFIRbriefs spænder bredt
fra potentialet for øget anvendelse af kunstig
intelligens i dansk forskning og innovation, til
DFIR’s anbefalinger for en styrket europæisk
forsknings- og innovationspolitik.
Det nærmere indhold i publikationerne samt
deres konklusioner og anbefalinger er omtalt
i kapitel 2.
19
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
Rapporter og DFIRbriefs
I 2024 har DFIR udgivet en række rapporter
heriblandt
Forskningsinformeret velfærdsin-
novation i de danske kommuner,
som kort-
lægger nuværende rammer for forskningsin-
formeret velfærdsinnovation og indeholder
rådets konkrete anbefalinger til forbedringer,
samt
Det danske klyngeprogram: Klyngepro-
grammet Innovationskraft 2021–2024,
der
under projektet
Innovative SMV’er
beskriver
rationalet og historien bag det danske klyn-
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0020.png
I 2024 udgav DFIR følgende rapporter, som alle
findes på rådets hjemmeside:
• Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råds
årsrapport 2023.
20
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
• Forskningsinformeret velfærdsinnovation i de danske
kommuner.
• Det danske klyngeprogram: Klyngeprogrammet Inno-
vationskraft 2021 – 2024.
• Using Generative Artificial Intelligence (GenAI)
across different Research Phases – Cases, Potential
and Risks.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0021.png
I 2024 har DFiR udgivet følgende briefs, der alle
kan findes på rådets hjemmeside:
• #44: Har
vi et velfungerende system for velfærdsin-
novation?
• #45: Potentiale
for øget anvendelse af kunstig intel-
ligens i dansk forskning og innovation.
• #46: Styrk
Danmarks deltagelse i europæiske forsk-
nings- og innovationsprogrammer.
• #47: Politisk
handlerum og ansvar for at sikre uni-
versiteternes økonomiske robusthed.
• #48: Et
vindue for indflydelse på den europæiske
forsknings- og innovationspolitik.
• #49: Klogere
kommuner: Anbefalinger fra DFIR.
• #50: Styrkelse
af Danmarks klyngeprogram.
• #51: GenAI:
fortsat uudnyttet dansk potentiale.
21
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0022.png
Møder og medier
I 2024 har DFIR afholdt en række velbesøgte
arrangementer inklusive rådets årskonference
og debatter på Folkemødet 2024. Derudover
har DFIR også været vært for en debatrække
om kunstig intelligens, som omtalt i kapi
tel 2.
debat i samarbejde med KL og Danske
Professionshøjskoler.
Kan Danmark leve af få stærke virksom-
heder?
Arrangementet blev afholdt i samarbejde
med Dansk Industri og GTS-foreningen.
mod middelmådighed?
Arrangementet blev afholdt i samarbejde
med Akademiet for de Tekniske Viden-
skaber, Akademikerne, Dansk Industri, Det
Kongelige Danske Videnskabernes Selskab
og Lægemiddelindustriforeningen.
Folkemøde 2024
DFIR var igen i 2024 med på Folkemødet for
at deltage i en række forsknings- og innova-
tionspolitiske debatter. Rådet var medvært
for tre arrangementer og dets medlemmer
deltog i flere andre debatarrangementer med
fokus på forsknings- og innovationspolitik.
De tre arrangementer, som DFIR var medar-
rangør af, havde følgende overskrifter:
Hvordan styrkes kommunal kvalitetsudvik-
ling og forskning?
Arrangementet blev afholdt som panel-
Er dansk forskning og innovation på vej
22
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
DFIR’s arrangementer på Folkemødet har til
formål at understøtte igangværende projek-
ter, og er desuden en arena for inspiration
for DFIR’s medlemmer og eksponering af
rådets arbejde.
DFIR-medlem Christine Nellemann i debat på Folkemødet 2024 under overskriften ”Kan Danmark leve af få,
stærke virksomheder?”, flankeret af Juan Farré, Teknologisk Institut og Mikkel Haarder, Dansk Industri, samt ord-
styrer Charlotte Rønhof.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0023.png
Årskonference 2024:
Forskningsinformeret
velfærdsinnovation i kommunerne
DFIR afholdt sin årskonference den 29. okto-
ber 2024 som en del af projektet
Forsknings-
informeret Velfærdsinnovation i kommunerne.
Konferencen samlede en lang række re-
præsentanter både blandt talere og delta-
gere fra flere forskellige sektorer, derunder
kommuner, professionshøjskoler, universiteter,
fonde, fagforeninger, NGO’er og tænketanke.
Konferencen kredsede om, hvordan man på
bedste vis kan styrke forskningsinformeret in-
novation i kommunerne og understøtte gode
forskning-praksissamarbejder med og til
gavn for kommunerne og dermed borgerne.
Det kræver dels samklang mellem forsknin-
gen og vilkårene i praksis, dels brobygning
og kloge finansieringsmodeller, der tilgodeser
behovene i praksis.
Konferencen satte fokus på nødvendigheden
af at bygge bro mellem forskningsbaseret
viden og praktisk anvendelse på tværs af
velfærdssektorerne. Gennem fire sessioner
delte en række engagerede oplægsholdere
og interviewpersoner deres erfaringer og
idéer om, hvordan forskning og praksis kan
kombineres for at forbedre og innovere den
borgernære velfærd. Konferencen tog afsæt i
DFIR’s kortlægning og anbefalinger i rappor-
ten
Forskningsinformeret velfærdsinnovation
i de danske kommuner.
Det blev tydeligt
blandt konferencens 150 deltagere, at re-
lationen mellem forskning og praksis er et
område, som mange har et stærkt engage-
ment i og ser et potentiale i at videreudvikle.
Konferencen affødte i øvrigt livlig debataktivi-
tet på LinkedIn efterfølgende.
23
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
Stemningsbillede fra DFIR’s årskonference den 29. oktober 2024, Scandic Sluseholmen, København.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0024.png
På besøg hos andre
Ud over egne aktiviteter har DFIR’s medlem-
mer også deltaget i en række eksterne arran-
gementer, herunder konferencer, dialogmø-
der og lignende. Tabel 1 opsummerer rådets
deltagelse i disse eksterne fora.
Tabel 1.
Oversigt over aktiviteter i eksterne fora 2024
Aktivitet
JANUAR
Hvornår
31. januar
Dialogmøde med Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet om vision for kunstig
intelligens med fokus på forskning
MARTS
Onlinemøde mellem DFIR’s formandskab og det nye chilenske STI-råd “National
council on science, technology, knowledge and innovation for development”
24
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
25. marts
APRIL
Uddannelses- og Forskningsmødet, Hotel Koldingfjord
Møde mellem DFIR’s formand og Nils Agerhus, direktør i Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, om den grønne forsknings- og innovationsindsats
Forskningspolitisk årsmøde i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab
MAJ
Forskerbevægelsens konference: Sæt forskningen fri, Christiansborg
11.-12. april
25. april
30. april
13. maj
Møde i Advisory Board for Danmarks Forskningsportal med deltagelse fra DFIR’s
sekretariat
Spring Meeting of Secretaries of National STI Advisory Councils, Vilnius
ATVs Årsmøde 2024: State of the Nation
JUNI
Uddannelses- og Forskningsministeriets topmøde for offentlige fonde
Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Ovalt møde: ”Danmark har brug
for en national forskningsstrategi”
Arrangement hos IDA, ATV og NFC om forsvars- og sikkerhedsforskning
SEPTEMBER
Danmarks Grundforskningsfonds årsmøde
Møde i Maritimt Forskningsforum
14. maj
16.-17. maj
23. maj
30. maj
4. juni
10. juni
5. september
6. september
10. september
Chief Science Advisors Roundtable (CSAR-2024), Paris
Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskabs seminar om forskningsbaseret
myndighedsbetjening
Danmarks Frie Forskningsfonds årsmøde
20. september
26. september
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0025.png
Aktivitet
OKTOBER
Hvornår
2. oktober
Uddannelses- og Forskningspolitisk Topmøde, DTU
Foretræde: Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg om Forskningsinfor-
meret velfærdsinnovation i kommunerne
NOVEMBER
Small Advanced Economies Initiative, Helsinki
STI Advisory Council, Reykjavik
ATV Teknologisk Topmøde
DECEMBER
22. oktober
European Science Advisors Forum (ESAF) General Assembly, Rom
5.-6. november
6-7. november
20. november
5. december
14.-15. november
DM’s årsmøde for tillidsvalgte
Fremtidsværksted: Viden og Demokrati hos Fonden Democracy X og TrygFonden 11.-12. december
DFIR på sociale medier
DFIR har i 2024 haft betydelig aktivitet på
LinkedIn via LinkedIn-profilen @Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
(DFIR). I løbet af 2024 er opslag fra rådet
blevet set mere end 100.000 gange af over
70.000 profiler. Aktiviteten på profilen steg
især omkring Folkemødet og årskonferencen,
hvor mange af profilens opslag blev delt, liket
og kommenteret. Det har bidraget til øget
synlighed.
På LinkedIn deler DFIR ugentligt opslag,
billeder og videoer om rådets aktiviteter, med
målet om at følgere løbende kan følge med i
rådets arbejde og budskaber, og derved øge
DFIR’s synlighed udadtil. Det er en prioritet
at sørge for, at profilen løbende opdateres
med billeder og videoer fra både interne
møder og eksterne arrangementer. I løbet af
2024 har profilen været brugt til at fremhæve
rådets egne arrangementer som Folkemø-
det og årskonferencen, dele refleksioner fra
studieture til Norge og Finland, reklamere for
nye DFIRbriefs og rapporter samt at bidra-
ge til forsknings- og innovationspolitiske
debatter.
25
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
Rådgivning af Folketinget
I 2024 er der blevet refereret til DFIR 23
gange i det offentligt tilgængelige materiale
fra Folketingets Uddannelses- og Forsknings-
udvalg. Omtalerne vedrører DFIR’s briefs,
foretræder eller andre aktører, der referer til
DFIR’s arbejde i henvendelser til Folketinget.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0026.png
Debatindlæg forfattet af DFIR og DFIR’s medlem-
mer
MAJ
Forskningsråd: Med stærkere fonde er staten ikke længere
ene om at sætte retningen for dansk forskning, Altinget,
6. maj 2024.
26
Kapitel 3 Publikationer og øvrige aktiviteter i 2024
OKTOBER
Forskningsråd: Ny fond bør styrke sammenhængen mellem
forskning og kommuner til gavn for velfærden,
Altinget,
10. oktober 2024. 
Frede Blaabjerg: Europa sakker bagud: Vi skal blive verdens
mest eftertragtede sted at forske og leve,
Altinget,
30. oktober 2024.
DECEMBER
Frede Blaabjerg: Ni punkter bør være en del af en national
og strategi for forskning, innovation og teknologi,
Altinget,
18. december 2024.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0027.png
Kapitel 4
Internationale aktiviteter
DFIR er medlem af:
National STI Councils in Europe – et netværk af DFIR’s europæiske søsterorganisationer, der alle
yder rådgivning vedrørende forsknings- og innovationssystemer i deres respektive lande.
Small Advanced Economies Initiative (SAEI) – et netværk med deltagelse fra udenrigsministerier,
erhvervsministerier og forskningsministerier fra følgende lande: New Zealand, Singapore, Israel,
Schweiz, Danmark, Finland og Irland.
European Science Advisors’ Forum (ESAF) – et netværk af europæiske organisationer, der yder
videnskabeligt baseret rådgivning eller rådgiver om forsknings- og innovationssystemer på et
overordnet niveau.
27
Kapitel 4 Internationale aktiviteter
DFIR er medlem af tre internationale net-
værk, der giver rådet adgang til inspiration
og netværk inden for forskningspolitisk
rådgivning. I 2024 deltog DFIR i aktiviteter i
alle tre netværk.
De europæiske forsknings-,
teknologi-, og innovationsråd
(National STI Councils in Europe)
europæiske søsterorganisationer, der alle
varetager en rådgivende funktion i deres
respektive lande. DFIR deltog i november
i det årlige møde for sekretariatsledere og
forpersoner i Reykjavik, Island. På mødet var
der navnlig fokus på forskningsinfrastruktur,
kunstig intelligens og små sprogområder i en
tid med big data.
De europæiske forsknings-, teknologi-,
og innovationsråd er et netværk af DFIR’s
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0028.png
28
Kapitel 4 Internationale aktiviteter
Ekskursion under mødet i Island for forpersoner og sekretariatsledere for de europæiske forsknings-, teknologi-,
og innovationsråd. Fra Danmark deltog DFIR’s formand Frede Blaabjerg og sekretariatsleder Thomas Trøst Han-
sen, som begge ses på bagerste række på billedet.
Sekretariatet deltog også i det årlige møde
for sekretariaterne, der blev afholdt i Vilnius,
Litauen i maj måned. På dagsordenen var
bl.a. forskningsbedømmelse. Til møderne
præsenterer hvert råd desuden sine igang-
værende projekter og sit respektive lands
aktuelle forsknings- og innovationspolitik.
land. Her mødtes delegationer fra New Zea-
land, Singapore, Israel, Schweiz, Danmark,
Finland og Irland til erfaringsudveksling.
Mødet omhandlede styrket konkurrenceevne
for små nationer i den aktuelle geopolitiske
situation. Drøftelserne centrerede sig om
fremme af forskning og udvikling gennem
øgede private og offentlige investeringer,
fastholdelse og udvikling af talent i lande
med en aldrende befolkning, skalering af
innovation, strategiske investeringer i nye
teknologier, videnssikkerhed samt økonomisk
sikkerhed og forsyningskæderesiliens.
Initiativet for små avancerede
økonomier (SAEI – Small
Advanced Economies Initiative)
I november 2024 deltog DFIR’s formandskab
i det niende højniveaumøde afholdt i Small
Advanced Economies Initiative i Helsinki, Fin-
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0029.png
Det europæiske forum for
videnskabelige rådgivere (European
Science Advisors’ Forum, ESAF)
I november deltog DFIR’s formand og sekre-
tariatsleder i ESAF General Assembly i Rom,
Italien samt til den efterfølgende workshop
under overskriften Share science, shape
future: Scientific advice in Europe: Analysis,
synergies and perspectives, hvis fokus både
var på de nationale systemer og på det euro-
pæiske niveau.
Studietur til Finland
I december tog DFIR på sin årlige studietur
for hele rådet til Finland. Dette års destina-
tion blev valgt fordi det finske parlament i
sommeren 2024 vedtog en ny forsknings- og
innovationspolitik, der skal sikre, at Finland
øger de samlede offentlige og private inve-
steringer i forskning og innovation til 4 pct.
af BNP i 2030.
Den ambitiøse forsknings- og innovations-
politik skal ses i lyset af, at Finland står i en
økonomisk krise. Der har ikke været vækst
i det finske BNP i 17 år. Der er betydelige
og uhåndterede demografiske udfordringer
med en markant, forventet stigning i ande-
len af ældre og statsgælden er i en nordisk
sammenhæng meget høj. Finland opleve-
de senest økonomisk fremgang i Nokias
storhedstid i slutningen af 00’erne. Under
besøget blev det tydeligt, hvordan strategi-
ske investeringer, stærkt lederskab og lang-
sigtede visioner kan skabe robuste rammer
for vækst og innovation. En gennemgående
observation og inspiration er finnernes evne
til at tænke langsigtet og strategisk gennem
fælles fremsynsprocesser (foresight). I DFIR’s
optik fører det arbejde til en større grad af
forudsigelighed og konsensus samt tydelig-
gør hovedaktørernes handlemuligheder.
DFIR talte på turen med en række universi-
teter og et universitet for anvendte viden-
skaber og disses respektive interesseorga-
nisationer samt en GTS-lignende institution,
VTT – Technical Research Centre of Finland.
Desuden besøgte rådet Business Finland, hvis
danske pendant er Innovationsfonden, samt
DFIR’s finske søsterråd, The Finnish Research
and Innovation Council, og den finske rege-
rings ”Government Foresight Group”.
29
Kapitel 4 Internationale aktiviteter
Under DFIR’s studietur til Finland fortalte generalsekretæren for Government Foresight Group & Ministerial
Foresight Panel, Prime Minister’s Office, Finland, Jaana Tapanainen-Thiess (til venstre) DFIR om det finske arbejde
med at opstille forskellige fremtidsscenarier for at skabe langsigtet og fremsynet politik. På billedet ses desuden
fra venstre DFIR’s næstformand Mette Birkedal Bruun og formand Frede Blaabjerg.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0030.png
Kapitel 5
Aktiviteter i 2025
Projekt om den danske
ph.d.-uddannelse
DFIR vil i 2025 arbejde med et nyt analy-
seprojekt. Projektet skal undersøge, hvor-
vidt den danske forskeruddannelse stadig
er tidssvarende og vil på den baggrund
afgive anbefalinger til en eventuel justering
af uddannelsen. Ph.d.-uddannelserne blev
senest undersøgt i 2017 af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Den danske forskeruddannelse er en afgø-
rende motor for forskning og innovation
og udgør fundamentet under det danske
forskningssystem og den forskningsbasere-
de innovation. Men der tegner sig samtidig
et billede af, at ph.d.-uddannelsen på visse
områder ikke fungerer optimalt, ikke mindst i
en virkelighed, hvor langt størstedelen af de
ph.d.-uddannede får beskæftigelse uden for
universitetsverdenen.
Der er specifikke problemstillinger på de
forskellige hovedområder. Med reference
til det sundhedsvidenskabelige område
argumenterer nogle stemmer for, at der
finder en overproduktion af ph.d.’er sted,
mens andre hævder, at de sundhedsviden-
skabelige ph.d.-projekter ikke er tilstrækkeligt
relevante. Koblingen mellem humaniora og
erhvervslivet vurderes at være svag. Endelig
er der fra flere sider ønske om mere forsk-
ningsinformeret innovation i den offentlige
sektor. Her kunne ph.d.-uddannelsen også
spille en tydeligere rolle.
Dette nye DFIR-projekt vil komme i et nyt
format i form af en ”antologi”, der skal bestå
af en række bidrag, der hver især undersø-
ger en hypotese om den danske ph.d.-ud-
dannelse.
30
Kapitel 5 Aktiviteter i 2025
Visioner for og styring af
universitetssektoren
DFIR påbegyndte i 2024 et arbejde med at
afdække de politiske visioner for de danske
universiteter. Det undersøges her i hvilken
grad universiteterne også styres efter disse
visioner, herunder hvilke styringsredskaber,
der anvendes. Det belyses blandt andet gen-
nem en baggrundsrapport udarbejdet for
DFIR af Institut for Regnskab, Copenhagen
Business School. Med afsæt i baggrunds-
rapporten vil DFIR udarbejde et debatoplæg
med rådets observationer og anbefalinger
og fremlægge dette i første halvdel af 2025.
Introduktion til forsknings-
og innovationsområdet
Der har i senere år været betydelig udskift-
ning blandt ordførerne på forsknings- og
innovationsområdet. DFIR vil udvikle en pub-
likation, der indfører nye ordførere og andre
interesserede i politikområdet. I publikatio-
nen introduceres til forsknings- og innovati-
onspolitikken, dens nøglebegreber, centrale
diskussioner, balancer og sammenhænge.
Den første version af publikationen forventes
klar op til forhandlingerne om forskningsre-
serven i efteråret 2025.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0031.png
Kapitel 6
DFIR på de indre linjer
Om finansiering af DFIR og det
formelle forhold mellem DFIR og UFM
DFIR er nedsat ved Lov nr. 384 af 26. april
2017 (Lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond). Loven er en revision af den
oprindelige forskningsrådslov, der nedsatte
DFiR den 1. april 2014.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM)
fører tilsyn med DFiR, jf. §34 i Lov nr. 386 af
26. april 2017. Endvidere udarbejder DFiR en
forretningsorden, som offentliggøres på rå-
dets hjemmeside efter orientering af uddan-
nelses- og forskningsministeren jf. §10.
DFIR’s midler kommer fra den årlige Finans-
lov. I 2024 var der afsat 3,5 mio. til DFIR,
mens der afsættes 3,4 mio. i 2025. Sekre-
tariatsbetjeningen af DFiR varetages af en
særlig enhed i UFM i form af et selvstændigt
sekretariat, der indgår i Center for Forskning,
Innovation og Internationalt Samarbejde i
UFM’s departement.
Der foreligger en forståelsesramme for de
sekretariatsydelser, som UFM stiller til rådig-
hed for DFIR. Forståelsesrammen dækker
sekretariatsfunktionen til DFIR.
Sekretariatet leverer bistand til DFIR’s rådgi-
vende arbejde, planlægning og gennemfør-
sel af events samt indhentning, bearbejdning
og analyse af information til brug for DFIR’s
arbejde. Derudover bistår sekretariatet DFIR
med relationer til eksterne interessenter og
øvrigt kommunikationsarbejde, planlægning,
gennemførelse og opfølgning på DFIR-mø-
der, bistand til interne arbejdsgrupper nedsat
af DFIR samt udformning af forretningsorde-
ner og øvrige procedurer.
UFM finansierer én fuldtidsstilling i sekretaria-
tet. De andre stillinger finansieres af midlerne
fra Finansloven. Det drejer sig om to fuld-
tidsstillinger samt en studentermedhjælper.
Udover at finansiere en stilling stiller UFM
forskellige ydelser til rådighed for DFIR, her-
under bistand i forbindelse med rejseaktivitet,
juridisk bistand, it-mæssig systemunderstøt-
telse og hjemmeside- og kommunikations-
bistand ved anvendelse af UFM’s kommuni-
kationskanaler. UFM’s bidrag er udelukkende
af understøttende karakter. UFM har således
ingen indflydelse på DFIR’s rådgivning,
vurderinger og beslutninger. Leverancen af
sekretariatets ydelser sker uden indblanding
fra ledelse og medarbejdere i UFM, der ikke
indgår i DFIR’s sekretariat.
Medarbejderne i sekretariatet for DFIR er
ansat i UFM, som således har ansvaret for
alle ansættelsesmæssige forhold for medar-
bejderne.
31
Kapitel 6 DFIR på de indre linjer
Nedskæring i sekretariatet
Som led i det flerårige statslige arbejdspro-
gram, der skal mindske antallet af årsværk i
statens departementer og styrelser, har der
været en nedskæring i DFIR’s sekretariat. Ind-
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0032.png
til medio 2024 finansierede UFM to fuldtids-
stillinger. Således består sekretariatet nu af
tre fuldtidsmedarbejdere fremfor af fire.
Konkret betyder det, at DFIR i sit arbejds-
program for 2025 nedskalerer i antallet af
længerevarende analyseprojekter.
Grundlaget for analysen var interview af 20-
25 interessenter og fokus for undersøgelsen
var interessenternes oplevelse inden for de
sidste to-tre år.
Der er ifølge interessentanalysen generel stor
respekt om DFIR, DFIR’s medlemmer og råd-
givning, og DFIR opfattes som en uafhængig
stemme med en vigtig platform. Bredden i
sammensætningen af rådet fremhæves også
– som en interviewperson udtrykker det, så
kan DFIR komponere nogle melodier, vi ikke
har hørt før.
Der er dog også uklarhed om, hvis stemme
DFIR repræsenterer. Det skyldes hovedsage-
ligt manglende klarhed vedrørende forholdet
mellem DFIR og UFM og mellem rådet og
sekretariatet. Hvor meget lytter ministeren
til DFIR? Er DFIR ministeriets forlængede
arm? Og hvor meget fylder rådets stemme
i forhold til sekretariatets? Der er tvivl om,
hvor stor politisk interesse og efterspørgsel
Interessentanalyse og FAQ
32
Kapitel 6 DFIR på de indre linjer
I anledning af sit tiårsjubilæum fik DFIR lektor
Maria Theresa Norn, Center for Forsknings-
analyse på Aarhus Universitet, til opgave at
udarbejde en interessentanalyse på vegne af
DFIR. Interessentanalysen skulle undersøge
centrale interessenters syn på DFIR’s aktuelle
rolle i det forsknings- og innovationspoli-
tiske landskab og rådets udviklingspoten-
tialer. Analysen er gennemført i perioden
juni-august 2024, og Maria Theresa Norn
præsenterede analysens resultater for DFIR
på rådets internat i august 2024, hvor DFIR
også efterfølgende gennemførte et internt
seminar om analysen.
Lektor Maria Theresa Norn, Aarhus Universitet, præsenterer interessentanalysen for DFIR på rådets internat,
august 2024.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0033.png
på rådgivning, rådet møder. Der efterspørges
i forlængelse heraf større transparens hvad
angår DFIR’s relation til det politiske system.
Det bliver også påpeget, at det er en svær
balancegang på én gang at skulle være en
dagsordenssættende og kritisk stemme, og
fungere som politisk rådgiver.
Flere interviewpersoner udtrykker ønske om i
højere grad at blive inddraget i DFIR’s idéud-
viklingsfase og hypotesegenerering samt i
forbindelse med at trykteste anbefalinger.
DFIR takker de interessenter, der tog sig tid til
at deltage i interviewundersøgelsen.
Analysen har allerede givet anledning til nog-
le konkrete tiltag fra DFIR’s side. I den lette
ende af skalaen har DFIR valgt en symbolsk
ændring i sin forkortelse fra DFiR til DFIR for
med det store I at understrege, at rådet er
bevidst om, at innovationspolitikken kræver
et øget fokus fra rådets side. I sit logo skriver
rådet fortsat ”dfir” med små bogstaver.
Derudover begyndte DFIR i 2024 i sine
rapporter tydeligt angive arbejdsfordelingen
mellem råd og sekretariat og vil fortsætte
denne praksis fremover. DFIR har endvidere
en ambition om i højere grad at inddrage
interessenter i forbindelse med udvikling og
design af fremtidige analyseprojekter, herun-
der afprøvning af hypoteser og anbefalinger.
Endelig vil rådet i 2025 publicere en FAQ på
sin hjemmeside, der skal sikre større transpa-
rens og forståelse for DFIR’s arbejde og for-
hold til ministerium og det politiske system,
forholdet mellem sekretariat og råd samt
hvordan rådsmedlemmernes uvildighed og
eventuelle habilitetsudfordringer håndteres.
Årsrapporten 2024 vil i år i øvrigt kun blive
publiceret digitalt.
33
Kapitel 6 DFIR på de indre linjer
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0034.png
Bilag 1
Medlemmer af Danmarks
Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
Professor
Frede Blaabjerg
(formand), Aalborg Universitet
34
Bilag 1 Medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Direktør
Steffen Bohni,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Centerleder, professor
Jes Broeng,
Danmarks Tekniske Universitet
Centerleder, professor
Mette Birkedal Bruun
(næstformand), Københavns Universitet
Chief Scientist
Poul Toft Frederiksen,
Grundfos
Centerleder, professor
Tine Jess,
Aalborg Universitet
Chief Operating Officer
Søren Nedergaard,
Novo Nordisk Fonden
Prorektor
Christine Nellemann,
DTU
Professor
Lene Tanggaard,
Aalborg Universitet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0035.png
Noter
1
2
3
4
5
6
Mario Draghi (2024).
The future of European competitiveness,
European Commission.
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2024):
Aftaler om fordeling af forskningsreserve mv. i 2025.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (2024).
Forskningsinformeret velfærdsinnovation i kommu-
nerne.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (2024).
Det danske klyngeprogram: Klyngeprogrammet
Innovationskraft 2021-2024.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (2023). DFIRbrief 42: Vi bør sikre at dansk innovation
drives af en bred kreds af virksomheder.
REG LAB (2017). Videnbroer til vækst, Veje til succesfuldt vidensamarbejde - erfaringer fra 50 good practice
cases. Reg Lab Maj, 2017.
35
Noter
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Årsrapport 2024 fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR)
2992276_0036.png
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd har til
formål at fremme udviklingen af dansk forskning, teknologi-
udvikling og innovation til gavn for samfundet. Rådet har an-
svar for at give uddannelses- og forskningsministeren, Folke-
tinget og øvrige ministre uafhængig og sagkyndig rådgivning
om forskning, teknologiudvikling og innovation på overordnet
niveau, herunder om kommende behov. Rådet skal inddrage
relevante nationale og internationale erfaringer og tendenser
i sin rådgivning, der skal være baseret på dokumentation,
undersøgelser, analyser og evalueringer inden for forskning,
teknologiudvikling og innovation.
Bredgade 40-42 · 1260 København K · Tel. 3332 9700 · www.ufm.dk/dfir