Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2987272_0001.png
Årsberetning 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0002.png
INDHOLD
3
4
6
8
10
11
12
13
DIREKTØRENS FORORD
STUDIEVALG DANMARK
HVAD SIGER ELEVERNE SELV?
STUDIEPRAKTIK: FRA SMUGKIG TIL ØJENÅBNER
INDIVIDUEL VEJLEDNING BATTER
KAN MAN LEVE AF SIN HOBBY?
FLØJTENDE LIGEGLADE - FOR EN GOD SAGS SKYLD
INDSIGT OG SAMARBEJDE STYRKER VEJLEDNING
Studievalg Danmark
Studievalg Danmark er en national vejledningsinstitution
med syv regionale vejledningscentre og et sekretariat. Vi
er forankret i Uddannelses- og Forskningsministeriet og
blev oprettet 1. august 2018. Der er ca. 95 ansatte, hvoraf
langt størstedelen er studie- og karrierevejledere.
Alle vejledere i Studievalg Danmark har eller er i gang
med en uddannelse til studie- og karrierevejleder. De
har et stort kendskab til videregående uddannelser,
erhvervsuddannelser, efter- og videreuddannelse, øko-
nomi under uddannelse og de karrieremuligheder, der
er efter uddannelserne.
Årsberetning
Studievalg Danmark udgiver hvert år en beretning, der giver
indblik i årets aktiviteter. Årsberetningen fortæller overord-
net om vores studievejledning og indeholder eksempler på
initiativer og tal fra vores løbende registrering af vejledning.
De afbildede personer er ikke afsendere af de ledsagende
citater.
Udgivet af Studievalg Danmark
Amfipladsen 6, 1 sal
5000 Odense C
Tel.: 3333 2000
[email protected]
www.studievalg.dk
Publikationen kan hentes på studievalg.dk
Årsberetningen 2024
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0003.png
FORORD
Uddannelseslandskabet er under forandring med reformer på både ungdomsuddannelserne og
de videregående uddannelser. En af de politiske kongstanker er, at unge skal have langt mere
frihed, fleksibilitet og åbne døre til mange uddannelses- og karriereveje.
Uddannelsesvalget er svært for mange unge, som oplever det uoverskueligt, skæbnesvangert
og fuldt af ubekendte. Det er fuldt forståeligt, at de tøver ved dørtrinnet, når vi beder dem om at
vælge mellem 1000 mere eller mindre kendte uddannelser lige fra plastmager over procestek-
nolog til psykomotorisk terapeut. Heldigvis ved vi, hvad der skal til for at gøre et svært valg lidt
lettere.
Når alle uddannelsesdøre er åbne, er det afgørende, at unge får mulighed for at smugkigge og
udforske mangfoldigheden af uddannelser og arbejdsliv, inden de for alvor skal vælge deres
kurs. Unge skal møde forskellige uddannelser i undervisningen, deltage i brobygning og snuse til
nogle af de mange job, der venter dem.
Det er helt ligegyldigt at åbne dørene til nye uddannelser, hvis de unge ikke opdager dem eller
deres blik er sløret af fortidens myter, mosters skolegang eller historier om, hvilke typer af unge
der passer til hvilke typer af uddannelse. Du kan kun drømme om det, som du kender til.
Unge skal også have endnu lettere adgang til en samtale med en professionel og uvildig vejleder
om netop deres overvejelser, tvivl, styrker og uddannelsesvalg. I Studievalg Danmark oplever vi
gang på gang, at vejledning kan vende tvivl til positiv forventning.
Unges bekymringer, spørgsmål og tvivl startede med de første rygter om reformer, så der er
mere end nogensinde brug for den professionelle vejlednings rolige hånd og kølige overblik.
Det er vi klar til i Studievalg Danmark.
Valg af uddannelse kan være særligt udfordrende for unge med funktionsnedsættelser, som har
flere spørgsmål og kan mangle troen på, at der også er en plads til dem i uddannelsessystemet.
Derfor er vi utrolig glade for, at vi fra 2025 styrker vejledningen til netop denne gruppe unge.
I årsberetningen kan du læse mere om vores vigtigste vejledningsaktiviteter og om nogle af de
mange initiativer, som vi har arbejdet med i løbet af det forgangne år.
God fornøjelse.
Årsberetningen 2024
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0004.png
VEJLEDNING PÅ UNGDOMSUDDANNELSER
OG MEGET MERE
STUDIEVALG DANMARK
Elever på landets ungdomsuddannelser udgør Studievalg Danmarks
største og vigtigste målgruppe. Vi er med under hele deres uddannelse
med flere forskellige vejledningstilbud.
Kollektiv vejledning
Undervejs i deres ungdomsuddannelse møder vi eleverne flere gange,
når de samles til kollektiv vejledning. Her går vi ud over blot at præsente-
re information og fakta om uddannelser og studievalg; Vi skaber rum til
refleksion, deling af erkendelser og elevernes egne planer. Vejledningen
er med til at udvide den enkeltes horisont og vise, at mange deler den
samme tvivl og de samme overvejelser.
Individuelle samtaler
Alle elever har mulighed for at booke tid til en individuel vejledningssam-
tale. Her kan de drøfte specifikke eller personlige emner med en vejle-
der. Det kan handle om alt fra tvivl, afdækning af muligheder til konkrete
spørgsmål om uddannelsesvalg, optagelse og regler.
Vejledning efter gymnasiet
Studievalg Danmark tilbyder også individuelle samtaler og informations-
møder til unge i sabbatårene, studieskiftere og voksne, som overvejer
at skifte spor. Informationsmøder er online og vi dækker alt fra bære-
dygtighed og kvote 2-optagelse til studier i udlandet. Disse møder giver
deltagere en dybere forståelse og indsigt i deres uddannelsesvalg.
I perioder med stor efterspørgsel f.eks. op til ansøgningsfrister udvider vi
vores kapacitet og åbningstider for at imødekomme behovet for vejled-
ning.
Kollektive
vejledninger
7.023
Deltagere i kollektive
vejledninger
217.656
Individuelle
samtaler
på ungdomsuddannelser
19.342
efter ungdomsuddannelse
10.899
FIRE HURTIGE OM STUDIEVALG DANMARK
Vi vejleder på mere end 450 forskellige
uddannelsessteder.
Vores vejledning er altid uvildig og institu-
tionsuafhængig.
Vores ca. 65 studie- og karrierevejlede-
re dækker hele landet.
Studievalg Danmark tilbyder vejledning for
alle under og efter ungdomsuddannelse.
Årsberetningen 2024
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0005.png
”Jeg glæder mig til mere uddannelse, fordi jeg
bare elsker matematik. Jeg vil lave det fra solen
står op til den går ned igen”
Deltager i Studievalg Danmarks Studenterundersøgelse
Årsberetningen 2024
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0006.png
HVAD SIGER ELEVERNE
SELV?
”Jeg glæder mig egentligt bare til at være sygeplejerske og komme ud og arbejde som det”
Sådan svarer en af deltagerne i den seneste udgave af Studievalg Danmarks store Studenterundersø-
gelse blandt de kommende studenter på gymnasier i hele landet.
”Jeg glæder mig til en hverdag, hvor intet er be-
sluttet for mig, men hvor jeg selv vælger hvad,
jeg vil arbejde med, hvor længe jeg vil det og
hvor meget energi, jeg vil lægge i det”
Eleven svarer på et spørgsmål om, hvorfor ved-
kommende glæder sig til mere uddannelse efter
gymnasiet.
Svarene fra de unge giver Studievalg Danmark stor
indsigt i, hvordan unge, der er på vej til at forlade
deres ungdomsuddannelse ser på deres valg og
muligheder.
Indsigt, som vi bringer tilbage til andre elever, når vi møder dem i den kollektive vejledning. Det er
med til at sætte perspektiv på elevernes egen tvivl og tanker, når de ser, hvordan tidligere elever fra
samme skole har set på deres fremtid.
Undersøgelsen giver mulighed for både at følge en udvikling blandt de unge og stille nye aktuelle
spørgsmål. Vi kan f.eks. på tværs af flere undersøgelser konstatere, at elevernes forventede antal sab-
batår er stigende. Nye spørgsmål er f.eks. et spørgsmål, som afdækker hvilken betydning bæredygtig-
hed har for elevernes valg af uddannelse.
Udover spørgsmål til eleverne om deres planer
og studievalg giver undersøgelsen også eleverne
mulighed for at tilmelde sig en særlig besked-ser-
vice, hvor de efter ungdomsuddannelsen modta-
ger beskeder med vigtige frister og information om
vejledning. Servicen følger de unge i 3 år efter eksamen og i alt modtager mere end 35.000 tidligere
elever i dag vores beskeder.
”Det bliver fedt at komme ind på en specialise-
ret uddannelse, møde nye mennesker, og lære
noget helt nyt, som ikke har indgået i min gym-
Eleverne bliver også spurgt om, hvordan de oplever vores kollektive vejledning. Svarene viser, at 39%
af eleverne i meget høj grad eller høj grad oplever, at den kollektive vejledning er relevant og giver
dem brugbar information om uddannelses- og karrieremuligheder.
afgangselever har deltaget i Studenterundersøgel-
sen 2024. Eleverne går på STX, HF, HTX og HHX,
hvor undersøgelsen gennemføres som en del af
vejledningen.
25.258
af eleverne vil gerne
modtage vores
nyhedssms om
uddannelser, frister,
åbent-hus mv.
49%
Årsberetningen 2024
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0007.png
Omvendt svarer 12%, at den kollektive vejledning slet ikke er relevant. Det kan fx dreje sig om elever, der
allerede har valgt uddannelse, eller elever, der synes, at deres studievalg ligger langt ude i fremtiden.
Eleverne inviteres til at komme med deres bud på, hvordan de kunne forestille sig, at den kollektive vej-
ledning kan blive endnu bedre. Her vil 42% gerne arbejde mere med egne interesser og styrker. Cirka en
tredjedel vil gerne have mere information om forskellige typer af job, samt om hvordan de selv kan finde
information.
Studievalg Danmark bruger inputtene fra
eleverne til at fortsætte udviklingen af
den kollektive vejledning både indholds-
mæssigt og didaktisk, så alle oplever
vejledningen relevant uanset, om de er
afklarede eller mere tvivlende.
”Jeg kan egenligt godt lide at blive klogere. Derfor tænker
jeg også, at jeg efter 2 års ”pause” vil glæde mig til at få en
hverdag med uddannelse”
Studenterundersøgelsen 2024
SABBATÅR
*
9% ved ikke
ANTAL SABBATÅR*
af årets afgangselever forventer at
holde et eller flere sabbatår.*
*Sabbatår er mest udbredt blandt eleverne på STX
(84%) og mindst på HF (59%).
11% forventer at starte direkte på en uddannelse.
Dette er næsten dobbelt så udbredt blandt elever
på HF og HTX.
1 ÅR
2 ÅR
3 ÅR+
regner 30% med regner 49% med regner 12% med
EFTER SABBATÅR
VIGTIGT VED VALG AF KOMMENDE UDDANNELSE
74%
forventer, at de vil starte på en
uddannelse (STX og HTX lidt oftere).
68%
finder deres fag-
lige interesse for
uddannelsen vigtig
66%
lægger vægt på
et spændende job
efter uddannelsen
43%
lægger vægt på en
høj indkomst efter
uddannelse
18%
ved slet ikke, hvad de vil
Læs mere på
studievalg.dk/studenterundersoegelse
Årsberetningen 2024
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0008.png
STUDIEPRAKTIK: FRA SMUG-
KIG TIL ØJENÅBNER
Store forventninger, øjne på stilke, lidt nervøsitet og måske en lang togtur. Under Studiepraktik 2024
kastede sabbatister og afgangselever fra hele landet sig ud i at trykteste en uddannelse på tætteste
hold.
Studiepraktik
giver afgangselever og
Hvis man kan vælge mellem mere end 1000 forskellige
uddannelser, er en togtur og risiko for lidt akavet stilhed
på den første dag en lille pris for at komme nærmere en
afklaring af sit uddannelsesvalg.
For afklaring kan man ikke altid surfe sig til på nettet.
”Hvordan er stemningen? Hvad er det mon for nogle typer,
der er her, og er det overhovedet noget, som jeg kan se mig
selv i?”
sabbatister en unik mulighed for at prøve
kræfter med en uddannelse.
Over 2-3 dage i uge 43 oplever de studie-
miljøet på tæt hold og får indblik i hver-
dagen som studerende. Tilbuddet er et
samarbejde mellem videregående uddan-
nelser, ungdomsuddannelser og voksen-
uddannelsescentre.
De spørgsmål rungede i Olivia Rose Winthers hoved, da hun onsdag i uge 43 trådte ind ad porten på
Københavns Professionshøjskole for at få et smugkig på en fremtid som socialrådgiver. Olivia konstate-
rede hurtigt, at det i den grad var noget, som hun kunne se sig selv i.
Studiepraktikken kan netop være en øjenåbner – både når den bekræfter en forventning eller peger
mod nye retninger. F.eks. kunne Naryan Clemensen efter to dage i studiepraktik konkludere, at so-
cialrådgiver ikke skulle være næste skridt for ham. Studiepraktikken var alligevel værdifuld. Undervejs
opdagede han, at hans kommende uddannelse stadig skal være ”noget med mennesker”, men på en
anden måde end som socialrådgiver. På den måde blev de mange muligheder lidt færre.
”Selv om man måske ikke lige rigtig ved, hvad man vil, så er det en god idé at prøve et eller andet, så du
får en idé om det”
fortæller Naryan. Studiepraktik handler således ikke nødvendigvis om at finde det
endelige svar, men om at få lov til at udforske og opdage uddannelser.
HVAD VIL DE UNGE HAVE UD AF DERES STUDIEPRAKTIK?*
50%
af studiepraktikanterne op-
lever, at de bliver klogere
på deres uddannelsesvalg*
overvejer en specifik uddan-
nelse og vil gerne være mere
sikre i deres valg
26%
vil blive klogere på, om en
videregående uddannelse er
noget for dem
17%
er afklarede og vil gerne prø-
ve uddannelsen af
*Studiepraktiks Årsrapport 2024
Årsberetningen 2024
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0009.png
”Det bliver fedt at gå på en uddannelse. Jeg har
dog brug for en pause først - men ikke brug for
at komme væk.”
Deltager i Studievalg Danmarks Studenterundersøgelse
Årsberetningen 2024
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0010.png
INDIVIDUEL VEJLEDNING
BATTER
I Studievalg Danmark gør vi vores absolut bedste for
at vejlede unge og voksne så godt som overhovedet
muligt. I foråret 2024 tog vi temperaturen på vores
individuelle vejledning for at blive klogere på unge og
voksnes opfattelse af vejledningen.
Undersøgelsens resultater viser med tydelighed, at
vejledningen batter og at langt de fleste, som møder
Studievalg Danmark til individuelle samtaler, er meget
tilfredse med samtalerne.
De unge og voksne, der indgår i undersøgelsen, op-
lever næsten altid, at vejlederen er imødekommende
og forstående. Det er en vigtig forudsætningen for,
at samtalen kan fungere. Ligeledes oplever langt de
fleste, at vejledningen hjælper dem og er brugbar.
De unge og voksne er blevet bedt om at beskrive,
hvad der var det mest brugbare ved samtalen og det
har givet en lang række tankevækkende udsagn.
at vejlederen
98%
oplever,deres situation
forstår
98%
oplever, at samtalen
er brugbar ift. deres
situation
98%
oplever, at vejlederen
er imødekommende
96%
vil anbefale andre en
samtale med Studie-
valg
”Jeg fik spejlet mine bekymringer i nogen,
som havde en god fornemmelse for dem”
”Anerkendelsen og troen på, at jeg skal i
gang, gav mig endnu mere gåpåmod”
”Jeg fandt ud af, at jeg havde mange flere
muligheder end jeg troede”
”At tale med én, der ikke er involveret i mit
liv og ikke har holdninger til hvilket valg jeg
træffer”
Data blev indsamlet
ved, at unge og voksne i forbindelse med vejledningen blev præsenteret for et
link til et spørgeskema under eller efter samtalen. 703 af vejledningerne var fysiske samtaler og 78
var online. Af de fysiske samtaler fandt 70% sted på en ungdomsuddannelse. Ca. 70% af deltagerne i
undersøgelsen er kvinder.
Årsberetningen 2024
10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0011.png
KAN MAN LEVE
AF SIN HOBBY?
I den perfekte verden kunne 20-årige Maja Petrine Knudsen fra Vejen godt tænke sig at leve
af at lave gymnastik. Men det kan man desværre ikke - eller kan man?
Alle, der har beskæftiget sig med gymnastik, ved, at det ikke er noget, man bliver rig af. Der-
for havde Maja Petrine Knudsen heller ikke skænket gymnastik en tanke, da hun begyndte at
tænke over videregående uddannelse. Hun opsøgte vejlederen fra Studievalg Danmark på
sit gymnasium, og her startede snakken også et helt andet sted end i gymnastiksalen.
”Til
at starte med var vi ude i sådan noget som ingeniør eller dyrlæge. Men jeg vidste ikke, om
jeg ville gå den vej. Jeg forestillede mig, at det ville blive for hårdt.”
I stedet tog vejlederen udgangspunkt i, hvad Maja godt kan lide at lave. De talte sig frem til,
at der faktisk er job, som indeholder en masse gymnastik, og som man bliver betalt for; f.eks.
lærer på en gymnastikefterskole. Det var en tanke, som i den grad tiltalte Maja.
”Så
kan jeg arbejde med gymnastik og være sam-
men med unge, der har samme passion som mig.
Jeg er selv gymnastiktræner, og jeg elsker glæden
ved børn, der finder ud af, hvad de kan med deres
krop. Og så kan jeg godt lidt ideen om det sam-
menhold, der er på en efterskole.”
Maja er meget glad for, at hun opsøgte Studie-
valg Danmark. Her fik hun indspark, som hun ikke
nødvendigvis ville få ved at snakke med sine
venner eller familie.
”Man
skal bare springe ud i det, og snakke med
en, som har styr på alle de veje, man kan gå efter
gymnasiet. Studievalg Danmark er der kun for
at hjælpe. Måske tror man, at man kun kan blive
murer eller tømrer eller en, der sidder på et kontor.
Men lige pludselig får du en øjenåbner, for der er
så mange muligheder.”
I den individuelle vejledning
tager vi
udgangspunkt i den enkelte og tilbyder
en samtale, der skaber overblik og
understøtter konkrete handlinger.
I samtalen har vi fokus på, at den en-
kelte:
udforsker sin situation og sine
ønsker
udvider sine perspektiver på sig
selv, uddannelse og arbejde
sorterer nye informationer og mu-
ligheder
bliver motiveret og støttet til at
tage de næste skridt
Årsberetningen 2024
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0012.png
”FLØJTENDE LIGEGLADE”
- FOR EN GOD SAGS SKYLD
”Vi er fløjtende ligeglade med, hvad du vælger. Vi vejleder til alle uddannelser i Danmark.”
Sådan lyder ét af de centrale budskaber i Studievalg Danmarks eksperimenterende kampagne skabt i
samarbejde med kommunikationsbureauet Stupid Studio.
Zero Clue?
Formålet var at øge kendskabet til Studievalg Danmark
blandt unge, fange opmærksomheden hos nogle af dem,
der ikke søger vejledning og gøre det mere attraktivt at tage
en snak med os.
Det er en velkendt udfordring, som også gælder for Studievalg Dan-
mark, at en del unge undlader at opsøge vejledning, selvom de kunne
have gavn af at dele deres tvivl og spørgsmål. Nogle har glemt, at
tilbuddet findes, mens andre oplever, at det er pinligt eller skamfuldt
at opsøge vejledning.
Derfor skal de unge opleve kommunikation med kant og humor, som
gør det lidt lettere for dem at række ud. Vi ønsker at vise, at de ikke
står alene med uddannelsesvalget, og at vi møder dem i øjenhøjde –
uanset hvor de er.
Kampagnen understreger, at vejledning ikke kun er for dem, der er helt på spanden. Tonen er udfor-
drende, måske endda flabet, men vi ønsker at henvende os til de unge på deres præmisser og i et
sprog, de kan spejle sig i.
Kampagnevideoerne er indtil videre blevet set af
over 250.000 unikke brugere
De unge har taget kampagnen til sig og bruger
udtrykkene, når de booker vejledning og taler om
sig selv
Kampagnen engagerede især unge mellem 18 og
24 år
Vores opslag, videoer og annoncer på sociale
medier er i 2024 blevet set af over 630.000 unikke
Bag kampagnen
ligger et grundigt
forarbejde med et
stort fokus på vores
målgruppe. Vi fik klarlagt sam-
menhængen mellem vores
tilbud og deres behov gen-
nem fokusinterviews og egne
undersøgelser. Ud over den
digitale kampagne gav samar-
bejdet også et væld af værdi-
fulde input til den fremtidige
kommunikation.
Årsberetningen 2024
12
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0013.png
INDSIGT OG SAMARBEJDE
STYRKER VEJLEDNINGEN
I Studievalg Danmark har vi en ambition om at være undersøgende
og bidrage til ny viden. I samarbejde med eksterne parter indgår vi i
flere projekter, der udforsker nye muligheder i vejledningen.
Tvivl og trivsel
i gymnasiet
Samarbejde ml.
headspace og
Studievalg
Danmark
SpaCIIS
Spatialising Ca-
reer Interventions
for Inclusivity and
Sustainability
Et 3-årigt projekt i samarbejde med headspace Danmark. Projektet har fokus på, hvordan
man kan bruge de unges eget fællesskab til at styrke den enkeltes uddannelsestanker
og -valg.
Projektet bringer gymnasier, headspace og Studievalg Danmark tæt sammen og sæt-
ter spot på de sammenhænge, som er medbestemmende for de unges trivsel, valg af
uddannelse og syn på livet.
Projektet undersøger, hvordan karrierelæringsaktiviteter og vejledningsindsatser kan støt-
te unge i lokalsamfund i udkantsområder i forhold til økonomisk og befolkningsmæssig
bæredygtighed.
I Danmark er Mors, Sydfyn og Bornholm udvalgt. Studievalg Danmarks vejledere i de
områder udvikler og afprøver sammen med projektets forskere særlige karrierelærings-
aktiviteter og vejledningsindsatser.
Projektet er funderet på Aarhus Universitet og ledet af Dr. Rosie Alexander.
EduChange
Changing Inequality
at Educational
Transitions
EUD Praktik
Studiepraktik på
en erhvervsuddan-
nelse
EduChange er et stort europæisk forskningsprojekt. Projektet har fokus på, hvordan
vejledning kan reducere ulighed i uddannelsesvalg. Det gennemføres i Island, Ungarn,
Tyskland og Danmark.
Projektet er i Danmark funderet på Aarhus Universitet og ledet af professor David Reimer
EUD Praktik giver elever på ungdomsuddannelser og sabbatister mulighed for at få ind-
blik i hverdagen på en erhvervsuddannelse og opleve, hvordan det er at gå på uddannel-
sen, før de evt. starter.
EUDpraktik er blevet til i et projektsamarbejde mellem Studievalg, Region Syddanmark
og Copenhagen Skills.
Årsberetningen 2024
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Årsberetning fra Studievalg Danmark 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2987272_0014.png
Læs mere på www.studievalg.dk
SNAK UDDANNELSE OG FREMTID MED OS