Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2982302_0001.png
På vegne af kredsen af de tekniske og
naturvidenskabelige dekaner på
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Anmodning om foretræde fra de tekniske og naturvidenskabelige dekaner på de danske universiteter (TEK/NAT dekan-kredsen) om regeringens reformudspil og dets konsekvenser for diplomingeniøruddannelsen samt præsentation fra deres foretræde for udvalget
2982302_0002.png
Dekan Lars D. Christoffersen, DTU
Dekan Thomas Bak, AAU
Uddannelses- og forskningsudvalget, 25. februar 2025
Diplomingeniøruddannelserne
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Anmodning om foretræde fra de tekniske og naturvidenskabelige dekaner på de danske universiteter (TEK/NAT dekan-kredsen) om regeringens reformudspil og dets konsekvenser for diplomingeniøruddannelsen samt præsentation fra deres foretræde for udvalget
2982302_0003.png
Diplomingeniøruddannelsen
30 ECTS
120 ECTS
Første til fjerde semester: Obligatoriske kurser
Primært obligatoriske kurser. De studerende
lærer at arbejde som problemløser - lige fra
idéudvikling til færdigt produkt.
På første og fjerde semester ligger et
gruppeprojekt, hvor de skal omsætte teknisk-
teoretiske viden i praksis.
30 ECTS
20+10 ECTS
Femte til sjette semester: Praktik og
valgfag
Et halvt års ingeniørpraktik. De
kommer ud i en virksomhed inden
for deres fagområde og arbejder
med et konkret projekt.
Tilvalgsfag. De kan vælge mellem
forskellige kurser og give
uddannelsen en særlig faglig
vinkel. Minimum 15 ECTS
tilvalgskurser.
Syvende semester:
Afsluttende projekt
Diplomingeniør-projektet
på 20 ECTS. De afslutter
diplomingeniøruddan-
nelsen med et projekt,
hvor de skal vise, at de
selvstændigt kan løse en
større ingeniørfaglig
problemstilling.
Tilvalgsfag på 10 ECTS.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Anmodning om foretræde fra de tekniske og naturvidenskabelige dekaner på de danske universiteter (TEK/NAT dekan-kredsen) om regeringens reformudspil og dets konsekvenser for diplomingeniøruddannelsen samt præsentation fra deres foretræde for udvalget
2982302_0004.png
Velfungerende
diplomingeniøruddannelser
• 82% af diplomingeniørstuderende laver deres afsluttende projekt i tæt
samarbejde med en virksomhed.
• Lav dimittendledighed på blot 3,2%
• Stor tilfredshed med nyuddannede diplomingeniørers faglighed hos
virksomhederne
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 60: Anmodning om foretræde fra de tekniske og naturvidenskabelige dekaner på de danske universiteter (TEK/NAT dekan-kredsen) om regeringens reformudspil og dets konsekvenser for diplomingeniøruddannelsen samt præsentation fra deres foretræde for udvalget
2982302_0005.png
Diplomingeniøruddannelserne er:
Arbejdsmarkedsnære
Praksisrettede
Succesfulde
Anbefalingen er at tage diplomingeniøruddannelsen ud af
reformen