Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2979350_0001.png
Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet
gymnasieuddannelse
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti.
Børne- og Undervisningsministeriet
18. februar 2025
Partierne er enige om en reform, der skal sikre etableringen af en ny
erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse og den økonomiske
ramme afsat hertil.
***
Med denne reform ønsker partierne at sikre tre overordnede principper
for fremtidens ungdomsuddannelser: 1) Alle unge efter grundskolen har
mulighed for at starte på en gymnasieuddannelse i nærheden af deres
bopæl, 2) hvor der er et stærkt ungdomsmiljø, og som 3) åbner dørene til
videre uddannelse.
Med reformen etableres en ny gymnasieuddannelse kaldet erhvervs- og
professionsrettet eksamen (epx), der skal forberede eleverne til at starte
på en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse. Dermed
udvides gymnasieskolens formål til også at forberede eleverne til
erhvervsuddannelserne.
På epx vil unge i Danmark få en ny vej til studiekompetence, herunder
almen dannelse. Fagene vil afspejle erhvervs- og professionsrettede
ambitioner og introducere eleverne til både humanistiske, tekniske,
naturvidenskabelige, etiske, æstetiske og digitale perspektiver på almen
dannelse. Uddannelsen skal samtidig ruste eleverne med solide
forberedende færdigheder til de uddannelser, de opnår
studiekompetence til. Det er desuden reformens ambition, at epx vil give
eleverne erfaringer med arbejdsformer, der kombinerer teori med praksis
og understøtter, at epx-eleverne udvikler evne til at arbejde vedholdende
og koncentreret, at fordybe sig og at gøre sig umage. Epx-gymnasier skal
være præget af et tæt samarbejde med erhvervsliv og relevante offentlige
institutioner og på den måde introducere eleverne til kunde- og
borgerkontakt og forståelse for privat-, samfunds- og
virksomhedsøkonomi. Der vil under hele uddannelsen blive arbejdet med
at fremme elevernes karakterdannelse og demokratiske selvtillid.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
Epx-uddannelsen etableres i en tid med stigende polarisering og pres på
de demokratiske værdier. Partierne bag denne aftale lægger derfor særlig
vægt på, at alle gymnasieuddannelser skal bygge videre på folkeskolens
formål om at gøre eleverne fortrolige med vores egen kultur og historie,
samt forberede dem til deltagelse i et samfund med frihed og folkestyre.
Aftalepartierne anser det for vigtigt, at fremtidens elever på den nye
erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse bliver solidt
rodfæstet i de værdier om åndsfrihed, ligeværd og demokrati, som vores
samfund bygger på.
Det medfører forandringer for den enkelte unge, når der etableres en ny
uddannelse, de endnu ikke kender. Derfor er det helt afgørende for
partierne, at de unge føler sig set og hørt. Ingen unge skal opleve at blive
tabt mellem to stole, når der sker ændringer i uddannelsessystemet.
Falder en ung fra en ungdomsuddannelse eller efterskole, skal den unge
have hjælp til at komme videre i uddannelse eller beskæftigelse.
Side 2/21
1. Indhold og struktur for epx
Partierne er enige om følgende hegnspæle for indhold og struktur for
den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse (epx):
1.1
Fag og fagsammensætning:
Alle elever skal i udgangspunktet have
dansk, matematik og engelsk på gymnasialt C-niveau i 1. g. Eleverne
kan derudover også have andre obligatoriske fag samt fag, der følger
elevens faglige interesser i form af linjefag eller valgfag. Disse fag kan
tage udgangspunkt i eksisterende fag fra erhvervsuddannelserne,
gymnasiefag på hf eller hhx, (htx) og stx, lige såvel som der skal
udvikles nye fag. Eleven skal have en vis valgfrihed i forhold til at
sammensætte sit eget uddannelsesforløb. Det indebærer fx mulighed
for at vælge mellem en række valgfag og i nogle tilfælde mulighed
for at hæve udvalgte fag til B- eller A-niveau samt for at gå til
eksamen på lavere niveau end C-niveau. Krav til uddannelsens
fagrække vil blive fastlagt under hensyn til små epx-udbud.
1.2
Undervisningsform:
Det didaktiske og pædagogiske fokus skal have
en helhedsorienteret tilgang til læring, hvor teoretisk viden og
praktiske færdigheder anvendes sammen. Det indebærer bl.a., at der i
undervisningens tilrettelæggelse kan inddrages fx
værkstedsundervisning, projekter, simulationstræning og
virksomhedsforlagt undervisning (fx korte praktikforløb). I
reformøkonomien er lagt til grund, at udgifterne per elev på epx vil
være højere end til de uddannelsestilbud, der integreres i epx. Dette
afspejler blandt andet, at elever på epx både skal have boglig og
praktisk undervisning og derfor have adgang til udstyr og værksteder,
samt at epx skal have gode rammer for at rumme elever, der har
behov for ekstra støtte. Samtidig vil både kollektiv og individuel
vejledning være en del af hverdagen og undervisningen på epx, så
eleverne bliver i stand til at træffe et reflekteret og kvalificeret
uddannelsesvalg. Derudover er aftalepartierne enige om at
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
understøtte brug af kunstig intelligens (AI) i vejledningsindsatsen. Her
kan viden og erfaringer fra allerede igangsatte og kommende
initiativer vedrørende brug af kunstig intelligens i
vejledningsindsatsen nyttiggøres.
1.3
Opbygning:
Epx bliver en toårig gymnasial uddannelse med mulighed
for et års overbygning. Epx har en fælles indgang, og eleverne har en
fast klasse med mange timer sammen for at understøtte forpligtende
klassefælleskaber og stærke relationer. Uddannelsen opbygges med
faglinjer, som eleverne vælger forud for uddannelsens start, og som
med fordel kan bruges som udgangspunkt for klassedannelsen.
Valget af faglinje vil hænge sammen med elevernes interesse og
ønsker til videre uddannelse – uden at fastlåse elevens efterfølgende
uddannelsesvalg. Antallet af og konceptet for faglinjer planlægges
under hensyntagen til små epx-udbud. På andet år på epx fortsætter
eleverne i deres faste klasse, men de kan vælge valgfag, der peger i
forskellige retninger afhængig af, om de vælger mere boglige fag
eller værkstedsfag m.v. Med en kombination af valgfag, der
overordnet forbereder på en videregående uddannelse, kan eleverne
vælge at tage et tredje år på epx i form af en etårig overbygning.
1.4
Adgang til videre uddannelse:
Uddannelsen skal tilrettelægges, så
eleverne opnår de nødvendige forudsætninger for at gennemføre de
uddannelser, de opnår adgang til (studiekompetence). Epx uden
overbygning skal give adgang til alle erhvervsuddannelser og være
generelt adgangsgivende til erhvervsakademiuddannelserne (med
undtagelse af installatøruddannelserne, som kræver en relevant
erhvervsuddannelse). Epx med etårig overbygning skal være generelt
adgangsgivende til professionsbacheloruddannelserne. Adgang til
akademiske bacheloruddannelser vil kræve efterfølgende supplering
eller en udvidet fagpakke, som det kendes fra den toårige hf i dag.
Eleverne kan med en epx uden overbygning endvidere opnå adgang
til visse professionsbacheloruddannelser, hvis de vælger og består
bestemte gymnasiale fag i løbet af epx, jf. eksisterende adgangskrav.
Unge, der har afsluttet den toårige epx med fagniveauer svarende til
de gymnasiale fagpakker vil inden for rammerne af det nuværende
optagelsessystem ikke automatisk kunne søge om optagelse på de
relevante professionsbacheloruddannelser via kvote 1, hvorfor kvote
2 vil være udgangspunktet. Det skal bl.a. ses i lyset af, at epx er en
helt ny type uddannelse. Det er ambitionen at justere
optagelsessystemet i god tid, før det er relevant for ansøgere fra epx,
jf. Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelser i
Danmark.
Aftalepartierne noterer sig, at regeringen i denne
forbindelse vil sikre gode muligheder for studenter med den toårige
epx fsva. optagelse (ansøgningsfrist, procedure for optagelse m.v.) til
de videregående uddannelser.
Side 3/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
1.5
Adgangskrav til epx:
Optagelse på epx kræver bestået folkeskolens
afgangseksamen eller aflagt prøve på forberedende
grunduddannelse (fgu). Elever, der ikke har bestået folkeskolens
afgangseksamen, skal kunne tage en afsluttende prøve på 10. skoleår
på en efterskole eller en fri fagskole, der giver adgang til epx, hvis
eleven består prøven. Derudover skal der være mulighed for
optagelse via en helhedsvurdering, som består af en optagelsesprøve
og -samtale.
Side 4/21
1.6
Fysiske rammer:
Undervisningen skal foregå i rammer, der
understøtter uddannelsens særlige undervisningsform. Det kan
indebære undervisning i almindelige klasselokaler, men også i en
række forskellige faglokaler, herunder eksempelvis simulationsrum,
medielokaler, værksteder og laboratorier.
1.7
Prøver:
Der skal udvikles prøveformer, der understøtter uddannelsens
særlige indhold og undervisningsform.
1.8
Underviser- og lederkompetencer:
Underviserne skal have
underviserkompetencer, der understøtter uddannelsens faglige
indhold og særlige undervisningsform. De gode erfaringer fra
lærerværelset, fx fra 10. klasse, erhvervsuddannelserne, herunder eux,
og hf, skal tages med videre på epx. I nogle fag vil der også fremover
være krav om, at underviseren skal have en universitetsuddannelse,
mens det i andre fag kan være relevant med undervisere med en
anden baggrund, der fx har erfaring som underviser fra 10. klasse,
som sygeplejerske eller som industritekniker. Det er samtidig vigtigt,
at ledelserne er i stand til at omstille institutionerne til nye
undervisningsformer og er i stand til at etablere en fælles kultur på
tværs af nye elev- og medarbejdergrupper.
1.9
Attraktive ungdomsmiljøer:
Elever på epx skal være i et attraktivt
ungdomsmiljø, der understøtter faglig fordybelse og stærke
fællesskaber.
1.10 Epx skal kunne rumme elever med særlige talenter, fx de nuværende
Team Danmark-ordninger eller tilbud til elever med særlig interesse
for innovation og iværksætteri. Endvidere skal der være mulighed for
– som det er tilfældet med de nuværende gymnasiale
fuldtidsuddannelser – at tilrettelægge epx over længere tid for elever,
der pga. en funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal vis.
1.11 Landbrugsskolerne skal – ligesom de øvrige erhvervsskoler – kunne
godkendes til at udbyde epx. Ekspertgruppen for indhold på epx,
jf.
pkt. 1.12,
skal bl.a. forholde sig til muligheden for at udvikle en grøn
linje på epx, som peger i retning af fx jord- og
landbrugsuddannelserne og fødevareområdet.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
1.12 Partierne er enige om, at der skal nedsættes en faglig ekspertgruppe,
der med afsæt i hegnspæle (pkt. 1.1-1.11) skal komme med
anbefalinger til, hvordan uddannelsen konkret tilrettelægges,
herunder anbefalinger til struktur, fag, faglinjer, prøveformer m.v.
Kommissoriet for ekspertgruppen drøftes med aftalekredsen.
1.13 Som følge af reformen afskaffes toårig hf, eux og grundforløbets 1.
del på erhvervsuddannelserne som selvstændige uddannelsestilbud
og erstattes af epx. Det videre arbejde med at udvikle epx-
uddannelsen vil tage udgangspunkt i erfaringer med bl.a. fag fra de
tre uddannelsestilbud.
Side 5/21
2. Geografisk nærhed og bæredygtighed i et nyt
uddannelses- og institutionslandskab
Det er en vigtig prioritet for partierne, at der er gode
uddannelsesmuligheder i hele landet for alle unge. I et fremtidigt
uddannelses- og institutionslandskab skal både stx og epx så vidt muligt
have samme brede geografiske tilgængelighed, som stx har i dag. Det er
samtidig en prioritet for partierne, at der også fremadrettet er gode
almene tilbud til voksne samt gymnasiale enkeltfag inden for en rimelig
geografisk afstand. Derfor er partierne enige om, at:
2.1 Etableringen af epx og mindre ungdomsårgange frem mod 2030
indebærer et behov for en større strukturel omlægning af
uddannelses- og institutionslandskabet med henblik på at skabe
mere fagligt og økonomisk bæredygtige uddannelsesinstitutioner
med socialt attraktive ungdomsmiljøer inden for afgrænsede
byområder.
2.2 Aktiviteten på almene voksentilbud er faldende og udfordres
yderligere af etableringen af epx. Der er derfor behov for en mere
robust struktur for de almene tilbud til voksne for at opretholde god
geografisk dækning og stærke voksenpædagogiske læringsmiljøer.
2.3 Omlægningen af uddannelses- og institutionslandskabet på
ungdoms- og voksenuddannelsesområdet vil indebære en
reformproces med fusioner og udspaltning af eksisterende
institutioner og afdelinger, så der er flere typer af
ungdomsuddannelser på hver enhed. På den måde understøttes, at
unge i hele landet har bæredygtige uddannelsestilbud i
lokalsamfundet. I mindre byer vil uddannelsesudbuddene ofte være
samlet på en enkelt enhed, hvor den daglige ledelse er forankret
lokalt. Både geografisk nærhed mellem elever og uddannelsestilbud
og muligheden for at sikre et erhvervs- og professionsrettet miljø vil
blive vægtet højt. Det er samtidig et centralt hensyn, at udbud og
institutioner er socialt, fagligt og økonomisk bæredygtige.
2.4 Placeringen af epx skal blandt andet tage højde for at understøtte det
geografiske udbud af gymnasieuddannelser og erhvervsuddannelser
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
uden for de større byer og en balanceret elevsammensætning i de
større byer. Aftalepartierne skal drøfte kriterierne for
udbudsplacering, men den konkrete placering af udbud på ungdoms-
og voksenuddannelsesområdet skal fastlægges af børne- og
undervisningsministeren efter disse kriterier.
2.5 De nuværende institutionslove for statsfinansierede selvejende
institutioner på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet ophæves
og samles i én ny fælles institutionslov inden for den offentlige
forvaltning. Alle institutioner vil fremadrettet have mulighed for at
blive godkendt til at udbyde alle ungdoms- og voksenuddannelser
inden for de kriterier, der følger af lovgivningen om de pågældende
uddannelser. Aftalepartierne vil i forbindelse med drøftelse af en ny
samlet institutionslov drøfte, hvordan lovgivningen understøtter et
attraktivt ungdomsmiljø og tæt kontakt til foreningslivet i det
omkringliggende lokalsamfund. Denne drøftelse kan bl.a. tage
udgangspunkt i forslag fra Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).
2.6 I et nyt uddannelses- og institutionslandskab skal der være mulighed
for, at private institutioner for gymnasiale uddannelser kan udbyde
epx. Udbud af epx vil skulle følge gældende rammer for private
gymnasiers uddannelsesudbud, herunder krav om egendækning og
ske under hensyntagen til, at epx er en ny og særskilt uddannelse.
2.7 Institutioner skal kunne tage delvist forskud på reformen inden 2030
ved at etablere lokale samarbejder mellem erhvervsskoler, 10. klasse
og udbydere af hf. Partierne noterer sig, at regeringen ønsker at øge
incitamenterne til, at der indgås samarbejder mellem kommuner og
erhvervsskoler om at tilbyde 10. klasse på erhvervsskolerne. Partierne
er i den forbindelse enige om, at kommunerne skal kunne leve op til
deres forsyningspligt af 10. klasseundervisning ved at indgå en
driftsoverenskomst med en erhvervsskole om, at erhvervsskolen
varetager 10. klasseundervisning på vegne af kommunen.
2.8 Partierne er derudover enige om, at det bliver muligt, at hf frem mod
ikrafttrædelse af reformen i 2030 også kan forberede til
erhvervsuddannelse, bl.a. gennem samarbejde med erhvervsskoler,
uden at der ændres på den studiekompetence, som hf-uddannelsen
giver. Samtidig er partierne enige om, at det – forud for større
ændringer af hhx, (htx) og stx – skal være muligt for skoler fremover
at lade elever på hhx, (htx) og stx tilkendegive ønske om
studieretning, inden de påbegynder grundforløbet. Denne
forhåndstilkendegivelse er ikke bindende for elevernes
studieretningsvalg i slutningen af grundforløbet. Det er op til den
enkelte skole i hvilket omfang, den vil anvende elevernes
forhåndstilkendegivelser til klassedannelse i grundforløbet.
Side 6/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
3. Skoleåret efter 9. klasse
De kommunale 10. klasser og 10. klasse på frie grundskoler giver i dag
unge mulighed for at modnes et år og blive mere afklarede med deres
uddannelsesvalg. Det bruges i høj grad af unge, der efterfølgende starter
på en erhvervsuddannelse. Med etableringen af epx får alle unge
mulighed for to eller tre sammenhængende år på en gymnasial
ungdomsuddannelse til at blive mere modne og afklarede i et attraktivt
ungdomsmiljø, fremfor i regi af folkeskolen. Men der skal fortsat være
relevante uddannelsestilbud til de unge, der ikke er klar til at starte på en
ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Efterskoler og frie fagskoler skal
fortsat have mulighed for at udbyde undervisningsforløb i skoleåret efter
9. klasse. Elever i specialundervisningstilbud vil som noget nyt få
mulighed for at tage 9. klasse over to år, og elever, der ikke består
folkeskolens afgangseksamen, får et retskrav på opstart på fgu.
Partierne er enige om følgende:
3.1 Epx skal være et attraktivt og sammenhængende tilbud, blandt andet
til nogle af de unge, der i dag går i 10. klasse, og som har bestået
folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse. Derfor afskaffes 10. klasse
som selvstændigt tilbud og integreres delvist i epx. Erfaringerne fra
10. klasse som et tilbud, hvor de unge modnes og afklares ift. videre
uddannelse, integreres i det videre arbejde med epx. Det indebærer
også, at lidt flere unge end i dag vil komme direkte fra 9. klasse til
hhx, (htx) og stx. De gymnasiale institutioner, der udbyder hhx, (htx)
og stx, vil i forlængelse heraf skulle have en opmærksomhed på, at
også de lidt yngre elever har en god og trivselsfremmende skolestart.
Børne- og undervisningsministeren vil gå i dialog med sektoren om
dette.
3.2 Efterskolerne skal i et nyt ungdomsuddannelseslandskab fortsat være
et fagligt og attraktivt skoletilbud, uanset klassetrin. Efterskolerne skal
derfor fortsat kunne tilbyde undervisning i skoleåret efter 9. klasse og
således kunne tilbyde et 10. skoleår, hvor det faglige indhold minder
om indholdet i 10. klasse i dag. Elever på efterskoler vil have
mulighed for at aflægge interne prøver i de obligatoriske fag, men
prøverne fra det 10. skoleår på en efterskole kan ikke anvendes til at
forbedre prøvekaraktererne og karaktergennemsnit af folkeskolens
afgangseksamen mhp. optag på en ungdomsuddannelse. Frie
fagskoler vil have tilsvarende mulighed for at tilbyde et 10. skoleår
efter 9. klasse med samme indholdskrav som 10. skoleår på
efterskolerne, dog vil frie fagskoler fortsat skulle leve op til de
bestemmelser, der i dag gælder for skoleformen, herunder at 1/3 af
den samlede undervisningstid skal udgøres af praktiske eller
erhvervsrettede fag. Aftalepartierne noterer sig, at
Efterskoleforeningen har igangsat udviklingsprojektet ”Ny 10. klasse”
om modernisering af 10. klasse på efterskolerne. En evt. senere
drøftelse af, om der skal fastsættes yderligere rammer for indholdet i
Side 7/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
10. skoleår på efterskoler, kan evt. inddrage resultaterne herfra.
3.3 Efterskolerne vil fortsat kunne tilbyde undervisning i 8. og 9. klasse
efter samme regler som i dag. Undervisning på efterskoler og frie
fagskoler i skoleåret efter 9. klasse kan forberede eleverne på en
eventuel optagelsesprøve til erhvervsuddannelser eller de gymnasiale
uddannelser, hvis eleven ikke har opnået et tilstrækkeligt
karaktergennemsnit efter afslutning af 9. klasse. Efterskolerne skal
derfor kunne tilbyde at afholde optagelsesprøven til hhx, (htx) og stx
for de elever, der ikke har retskrav til disse gymnasieuddannelser efter
9. klasse. Optagelsesprøven vil fortsat være centralt stillet og med
ekstern censur. Elever, som ikke har bestået folkeskolens
afgangseksamen, skal i det 10. skoleår på en efterskole eller en fri
fagskole kunne tage en afsluttende prøve, der giver adgang til
optagelse på epx, hvis eleven består prøven.
3.4 Der afsættes cirka 28 mio. kr. i 2030, stigende til 110 mio. kr. årligt fra
2032, så flere unge fra familier med lav husstandsindkomst, kan få
tilskud til delvis dækning af egenbetaling for et 10. skoleår på en
efterskole eller en fri fagskole. De endelige kriterier og
beløbsstørrelse fastsættes i et senere forhandlingsforløb.
Aftalepartierne er enige om, at der med indførelsen af tilskuddet
stadig skal være en egenbetaling for et skoleophold. Regeringen vil
gå i dialog med Efterskoleforeningen og Foreningen af Frie Fagskoler
om udmøntning og administration af ordningen.
3.5 Alle unge skal have ret til et uddannelsestilbud efter grundskolen.
Elever, der ikke består folkeskolens afgangseksamen, får derfor et
retskrav på opstart på forberedende grunduddannelse (fgu) i
skoleåret efter 9. klasse. Elever, der falder fra et uddannelsestilbud i
løbet af skoleåret efter afsluttet 9. klasse, vil have ret til at starte på
fgu. Disse elevgrupper får mulighed for et fgu-forløb frem til
afslutningen af skoleåret umiddelbart efter 9. klasse. Dette kan fx
organiseres som et særskilt skoleforløb, hvor de unge går sammen
med andre unge i samme aldersgruppe. Eleverne vil få mulighed for
at tage en afsluttende prøve, der giver adgang til epx. Retten til fgu
gælder ikke unge, som er i målgruppen for særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse (stu). Unge, der er i målgruppen for stu skal
fortsat visiteres til denne uddannelse og er derfor ikke omfattet af
retskravet til fgu. Unge, der er i målgruppen for fgu, vil som i dag
kunne målgruppevurderes til fgu, selvom de har bestået folkeskolens
afgangseksamen og er dermed ikke omfattet af retskravet. Fra i år er
det muligt for elever i folkeskolen at komme på brobygning på fgu.
Partierne er enige om, at det også skal være muligt for elever i 9.
klasse at angive fgu som uddannelsesønske i optagelse.dk mhp.
nærmere målgruppevurdering. Der vil ikke blive ændret på
kommunernes ansvar for at målgruppevurdere unge til fgu. Partierne
vil følge udviklingen i søgningen til fgu. Aftalepartierne mener, at alle
unge skal have et relevant tilbud efter 9. klasse, uanset om de har
Side 8/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
behov for faglig, social eller personlig udvikling. Regeringen vil i
implementeringsårene efter opstart af epx i 2030 sammen med KL
særligt følge udviklingen i antallet af unge, der har behov for
personlig og social udvikling forud for optag på en
ungdomsuddannelse, og vil drøfte dette med aftalepartierne.
3.6 Elever, der i grundskolen går i et specialundervisningstilbud, skal i det
fremtidige ungdomsuddannelseslandskab have mulighed for at tage
9. klasse og prøverne i 9. klasse over to år i en specialklasse eller på
en specialskole. Aftalepartierne noterer sig, at dette punkt i aftalen
kræver folkeskoleforligskredsens tilslutning. Kommuner har efter de
gældende regler i folkeskolelovens § 55, stk. 1, mulighed for at søge
om tilladelse til at fravige lovens bestemmelser som led i forsøg eller
pædagogisk udviklingsarbejde. Det betyder, at kommuner, også før
en kommende reform af ungdomsuddannelsesområdet, har
mulighed for at ansøge børne- og undervisningsministeren om
forsøg med at lade specialundervisningselever tage 9. klasse og 9.-
klasseprøverne over to år. Partierne noterer sig, at der senere skal
tages stilling til, hvorvidt det skal være muligt for elever, der har
behov for specialundervisning, og som går på en på fri grundskole, fri
grundskole med kostafdeling, efterskole samt ungdomsskolens
heltidsundervisning, at tage 9. klasse over to år.
3.7 Uddannelsesdækningen af skoleåret efter 9. klasse skal tilrettelægges
med opmærksomhed på unge fra ø-kommuner.
Side 9/21
4. Nye strukturer for voksenuddannelser
Partierne er enige om, at det eksisterende uddannelseslandskab skal
reformeres, hvilket vil medføre en række ændringer af hele
uddannelsessystemet. Oprettelsen af epx får derfor også konsekvenser for
voksenuddannelserne, herunder enkeltfagssystemet og de almene
voksenuddannelser.
Det er væsentligt, at der fortsat er stærke voksenpædagogiske
læringsmiljøer samt gode almene undervisningstilbud og gymnasiale
enkeltfagstilbud inden for en rimelig geografisk afstand, som er målrettet
voksne, der skal have løftet deres basale færdigheder eller fx opnå
kompetence til videre uddannelse. Det er vigtigt for partierne, at
voksenuddannelsesområdet kommer styrket ud af ændringerne. Partierne
er enige om:
4.1 Rammerne for udbud af almene tilbud målrettet voksne samt
gymnasiale enkeltfag skal justeres for at sikre en fortsat bred
geografisk dækning, styrke koblingen mellem almene og
erhvervsrettede undervisningstilbud til voksne samt opretholde
stærke voksenpædagogiske læringsmiljøer. Voksne skal, ligesom i
dag, kunne modtage almen undervisning (avu, fvu og obu) og
gymnasiale enkeltfag inden for en rimelig geografisk afstand fra
deres bopæl. Dette kan eventuelt ske ved at etablere geografiske
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
dækningsområder.
4.2 Alle institutioner vil med afsæt i den nye fælles institutionslov have
mulighed for at blive godkendt til at udbyde almen
voksenuddannelse (avu), forberedende voksenuddannelse (fvu) og
ordblindeundervisning for voksne (obu). Disse tilbud skal primært
forankres på institutioner, der udbyder arbejdsmarkedsuddannelser
(amu), fx på erhvervsskoler. Andre institutioner vil også kunne få
adgang til at udbyde undervisningstilbuddene, hvis de lever op til en
række fastsatte kriterier. Driftsoverenskomstparterne (fx
oplysningsforbund) skal fortsat spille en væsentlig rolle i forhold til
udbud af fvu og obu. Vilkårene for deres opgavevaretagelse
fastlægges i forbindelse med det videre arbejde.
4.3 Hf-enkeltfag erstattes af gymnasiale enkeltfag. Der skal ikke være
egenbetaling på de gymnasiale enkeltfag for personer i den
erhvervsaktive alder, der ikke har en gymnasial eksamen.
Aftalepartierne er også enige om, at der ikke skal være egenbetaling
på almene voksenuddannelser (avu) for at mindske barriererne for
voksne, der ønsker at forbedre deres almene kundskaber.
4.4 Enkeltfagsstrukturen på de gymnasiale enkeltfag skal have samme
fleksibilitet, som på hf-enkeltfag i dag, herunder så kursister kan tage
gymnasiale enkeltfag sat sammen på en måde, der giver den ønskede
studiekompetence, og som kan tilpasses den enkelte kursists behov.
Enkeltfagssystemet skal fortsat give mulighed for supplering,
påstigning og ændrede uddannelsesvalg gennem hele livet. Der skal
findes en model, som sikrer udbud af en tilstrækkelig størrelse til at
etablere et voksenpædagogisk læringsmiljø, samtidig med at den
geografiske dækning sikres. Gymnasiale enkeltfag kan fx udbydes på
institutioner med anden gymnasial undervisning. De steder i landet,
hvor der er tilstrækkelig kursistvolumen til det, kan gymnasiale
enkeltfag udbydes på institutioner, der primært udbyder disse.
4.5 Aftalepartierne noterer sig, at der på et antal institutioner med hf-
enkeltfag er et igangværende forsøg, hvor sårbare unge kan optages
på hf-enkeltfag direkte efter grundskolen. Forsøget løber fra
skoleåret 2024/25 til og med skoleåret 2026/27. Aftalepartierne vil i
forlængelse af forsøgets resultater vurdere, om det skal være en
generel mulighed for udvalgte grupper af unge, at starte direkte på
gymnasiale enkeltfag direkte efter grundskolen. Det er dog en
hegnspæl for partierne, at muligheden for at starte på gymnasiale
enkeltfag umiddelbart efter grundskolen ikke medfører, at den
generelle toårige hf for unge opretholdes.
4.6 Der skal igangsættes en kortlægning af de særligt tilrettelagte forløb
for unge med særlige behov og tilbud målrettet sårbare unge,
herunder tilbud på hf, stx, ASF-klasser og hf-enkeltfag. Kortlægningen
skal blandt andet omfatte tilbuddenes geografiske dækning,
Side 10/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
finansiering og karakter. Når kortlægningen er færdig, vil ministeren
invitere aftalepartierne til drøftelser med henblik på at afklare, om der
er behov for nye muligheder for særligt tilrettelagte forløb for unge
med særlige behov og tilbud målrettet sårbare unge på linje med
tilbuddene i dag.
Side 11/21
5. Skærpede krav til hhx, (htx) og stx
I fremtidens uddannelseslandskab skal hhx, (htx) og stx være for de unge,
der har de faglige forudsætninger og motivationen for at gennemføre
disse og på sigt en videregående uddannelse. Partierne er enige om:
5.1 Adgangen til hhx, (htx) og stx skærpes ved at hæve og forenkle
karakterkravet til uddannelserne til 6,0 i karaktergennemsnit i både de
afsluttende standpunktskarakterer og i de lovbundne prøver fra
folkeskolens afgangseksamen. For at opnå retskrav på optagelse skal
ansøgerne herudover opfylde en række supplerende
adgangsforudsætninger, der videreføres uden ændringer fra
gældende regler.
5.2 Ansøgere, der ikke opnår 6,0 i standpunktskaraktererne, vil kunne
opnå retskrav på optagelse til hhx, (htx) og stx, hvis de opnår et
karaktergennemsnit på mindst 7,0 i de lovbundne prøver fra
folkeskolens afgangseksamen og opfylder alle øvrige
adgangsforudsætninger.
5.3 Det vil fortsat være muligt at blive optaget på hhx, (htx) og stx via en
optagelsesprøve, dog med et skærpet fagligt niveau i prøven,
svarende til det skærpede karakterkrav på 6,0. Optagelsessamtalen
afskaffes for ansøgere, der består optagelsesprøven. Elever kan ved
afslutningen af epx 1. år opnå adgang til hhx, (htx) og stx ved at
aflægge en prøve, der har et niveau svarende til den normale
optagelsesprøve til disse uddannelser.
5.4 Et skærpet karakterkrav til hhx, (htx) og stx træder i kraft parallelt
med epx og er således gældende for optaget til skoleåret 2030/2031.
5.5 Aftalepartierne er enige om, at skolerne skal kunne vælge at undlade
at give standpunktskarakterer i 1. g på hhx, (htx) og stx i de ikke-
afsluttende fag. Skolerne skal til gengæld sætte ind med systematisk
feedback.
5.6 Der er identificeret en række udfordringer med den nuværende
karakterskala, bl.a. er der peget på de relativt store spring mellem
skalaens midterste karakterer, der kan bidrage til, at alene
karaktererne 10 og 12 opfattes som gode karakterer, og karakteren 3,
der sender et unødvendigt negativt signal. Aftalepartierne ønsker
derfor at justere den eksisterende karakterskala og vil drøfte konkrete
modeller med afsæt i arbejdet fra den tidligere ekspertgruppe for
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
ændring af karakterskalaen fra 2020. Aftalepartierne forpligter sig til
at fremlægge konkret finansiering til en justering af karakterskalaen.
5.7 Det faglige niveau på hhx, (htx) og stx skal styrkes. Partierne er enige
om, at der skal nedsættes en ekspertgruppe, som skal komme med
anbefalinger til ændringer af hhx’, (htx’) og stx’ indhold og struktur
mhp. en styrkelse af det faglige niveau.
Ekspertgruppen skal bl.a. se på ændringer i antallet af og indholdet i
studieretninger, fx ved at lade studieretningsstrukturen erstatte af få,
faglige indgange, som styrker tilvalg af sprog, kulturfag og
naturvidenskab. Det kunne fx på stx være nogle få indgange rettet
mod henholdsvis ’sprog og kultur’, ‘natur og samfund’ eller ‘teknik’.
Med en mere enkel struktur på hhx, (htx) og stx vil grundforløbet
eventuelt kunne afskaffes og erstattes af en stamklasse som den
bærende enhed gennem hele uddannelsesforløbet. Dette skal have til
formål at understøtte den enkelte elevs oplevelse af sammenhæng i
uddannelsen, samtidig med at der er fokus på en god skolestart for
eleverne på både hhx, (htx) og stx. Ekspertgruppen skal således
komme med anbefalinger til uddannelsernes opbygning og
fagrække.
Aftalepartierne ønsker at adressere udfordringerne med faldende
elevgrundlag på htx. Aftalepartierne har en ambition om, at der også
fremadrettet skal være bred geografisk dækning af tekniske
gymnasietilbud, og at dette kan ske ved, at htx integreres i stx-
uddannelsen på en måde, dog sådan at velfungerende tekniske
gymnasietilbud kan opretholdes.
Ekspertgruppen skal se på om det er hensigtsmæssigt at integrere
htx i stx, og skal beskrive konkrete modeller herfor, som tager afsæt i,
at der i givet fald også i det fremtidige uddannelseslandskab skal
være en gymnasieuddannelse med en tydelig teknisk profil, og hvor
velfungerende tekniske gymnasietilbud kan opretholdes de steder,
hvor der er tilstrækkeligt antal elever til det. Aftalepartierne træffer
først beslutning om at integrere htx i stx, når en ekspertgruppe er
kommet med anbefalinger til, hvordan det kan ske. Hvis
aftalepartierne ikke træffer beslutning om at integrere htx i stx, vil
denne aftales beslutninger i pkt. 3.1 og 3.5 samt kapitel 5 og kapitel 6
også gælde for htx.
Ekspertgruppen skal desuden kigge på, hvordan hhx, (htx) og stx i
højere grad kan understøtte de unges valg af videregående
uddannelse, herunder bl.a. overgangen til
professionsbacheloruddannelser på velfærdsområdet.
Endelig skal ekspertgruppen desuden komme med anbefalinger til,
hvordan historiefaget på stx og evt. hhx og (htx) kan styrkes med
Side 12/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
henblik på at fremme bl.a. mulighederne for udvikling af historisk
viden, fordybelse og skriftlighed i faget. I den forbindelse skal
ekspertgruppen også tage stilling til, om undervisningstiden i faget
skal øges.
Kommissoriet for ekspertgruppen drøftes med aftalekredsen.
5.8 Der skal være øget fokus på, at der ikke udbetales tilskud til
gymnasierne for elever, der har fravær i et sådant omfang, at de reelt
er studieinaktive. Det er en konkret, individuel vurdering, hvor meget
fravær man som elev må have, herunder hvilke konsekvenser fraværet
eventuelt skal have. For at understøtte at gymnasierne ikke af
økonomiske årsager holder på elever, som burde udskrives, vil
aftalepartierne afskaffe færdiggørelsestilskuddet på de gymnasiale
uddannelser fra skoleåret 2029/2030 og tilbageføre midlerne til
uddannelserne gennem undervisningstaksterne.
Side 13/21
6. Genopretningsplaner, mulighed for profilering og
håndtering af ansøgere til de gymnasiale uddannelser
Aftalepartierne har en ambition om at understøtte udfordrede
institutioner i at tiltrække ansøgere og tilbyde gymnasiale uddannelser
med god kvalitet. Det er aftalepartiernes ambition, at de grundlæggende
udfordringer relateret til håndtering af ansøgere til de gymnasiale
uddannelser skal håndteres via den justering af taxameter- og
tilskudssystemet, der blev besluttet med finanslovsaftalen for 2025, epx-
udbudsplacering,
jf. punkt 2.4,
samt via nedenstående tiltag.
Nedenstående tiltag igangsættes for at håndtere udfordringerne i den
eksisterende model, som har erstattet den tidligere foreslåede model,
hvor forældreindtægt indgik som kriterium.
6.1 Aftalepartierne er således enige om, at reglerne for profilgodkendelse
skal ændres, så regionerne fremadrettet vil kunne godkende nye
profilgymnasier, hvis godkendelsen:
bidrager til at sikre elevgrundlaget på institutionen, hvis
institutionen ligger i et tyndt befolket område, eller
bidrager til at skabe en mere balanceret elevsammensætning på
institutionen eller andre institutioner i lokalområdet, hvis der er
tale om en institution i et byområde, der har problemer med
elevsammensætningen.
Samtidig skal institutionen have en særlig stærk faglig profil
eller
vurderes at være i gang med at opbygge en sådan inden for et
bestemt fagligt område, der ikke findes tilsvarende på andre
institutioner i nærheden.
6.2 Aftalepartierne er enige om, at der ifm. en samling af
institutionslovene ses på muligheder for at styrke bestyrelserne på de
gymnasiale institutioner. Det kan fx dreje sig om at indføre et krav til
bestyrelsesuddannelse for nye udefrakommende
bestyrelsesmedlemmer, såfremt de ikke har tilsvarende formelle eller
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
uformelle kompetencer.
6.3 Aftalepartierne er endvidere enige om, at den gældende regel vedr.
genopretningsplan og evt. lukning af institutioner/afdelinger, der ikke
tiltrækker nok 1. prioritetsansøgere, skal ændres, så:
Regionerne overtager børne- og undervisningsministerens
beføjelse til at pålægge en institution/afdeling at udarbejde en
genopretningsplan.
Regionerne skal overveje pålæg om en genopretningsplan, hvis
en institution/afdeling et år viser sig kun i ringe grad at kunne
tiltrække 1. prioritetsansøgere, defineret ved at
institutionens/afdelingens andel af tildelte ansøgere med
institutionen/afdelingen som 1. prioritet (opgjort pr. uddannelse)
er mindre end 70 procent. I overvejelserne skal regionerne bl.a.
inddrage en vurdering af institutionen som helhed, om der er tale
om en midlertidig tilstand, og om det vil være relevant at
iværksætte andre tiltag først.
Beslutning om evt. nedlæggelse af en institution/afdeling i
forlængelse af en genopretningsplan forbliver hos børne- og
undervisningsministeren. I de tilfælde, hvor institutionen i en kortere
årrække efter en genoprettelsesplans iværksættelse ikke har opnået
en andel af førsteprioritetsansøgere som ovenfor anført, vil børne- og
undervisningsministeren efter høring af regionsrådet kunne
nedlægge institutionen.
6.4 Endelig er aftalepartierne enige om, at håndtering af ansøgere til de
gymnasiale uddannelser har det formål i videst muligt omfang at
opfylde ansøgernes første prioritet, at sikre opfyldelse af ansøgernes
valg af specifik uddannelse, at understøtte en bred geografisk
dækning samt at understøtte en balanceret elevsammensætning på
de få institutioner rundt om i landet, hvor elevsammensætningen
giver anledning til faglige, pædagogiske eller sociale udfordringer.
Det skal ske efter en model baseret på lokale beslutninger truffet af
regionsrådene, der grundlæggende består af følgende elementer:
Ansøgerne til de gymnasiale uddannelser i hele landet håndteres
på baggrund af deres prioriterede uddannelsesønsker samt
transportafstand ved overansøgte gymnasier. Dette er en
videreførelse af gældende regler bortset fra, at transportafstand
erstatter transporttid som kriterium.
Regionerne får
pligt til
at overveje lokalt at fastsætte
supplerende, lokale regler i følgende to tilfælde:
a) Institutionen kan kun i ringe grad tiltrække 1.
prioritetsansøgere, dvs. hvis institutionens andel af tildelte
ansøgere med institutionen som 1. prioritet (opgjort pr.
uddannelse) er mindre end 70 procent. Dette er det samme
kriterium, som kan udløse krav om at udarbejde en
genopretningsplan, jf. ovenfor, og brugen af supplerende,
Side 14/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
lokale regler vil således kunne indgå i en samlet
genopretningsplan for institutionen.
b) En udfordret institution anmoder regionen om at gribe ind.
I begge tilfælde er det en forudsætning, at elevsammensætningen på
institutionen giver anledning til faglige, pædagogiske eller sociale
udfordringer. Regionerne får endvidere
mulighed
for at fastsætte
supplerende lokale regler, som ansøgerne skal håndteres efter, hvis
elevsammensætningen på institutionen giver anledning til faglige,
pædagogiske eller sociale udfordringer:
Regionerne vil kunne fastsætte supplererede lokale regler på
baggrund af en centralt fastsat værktøjskasse, der består af
muligheden for at fastsætte loft eller reservationspladser i forhold
til ansøgere fra en særlig type boligområde. Regionen vil alene
kunne anvende loft eller reservationspladser i det omfang, det er
egnet til at afhjælpe de konkrete udfordringer og under hensyn
til, at det skal have den mindst mulige påvirkning på
førsteprioritetsopfyldelsen for ansøgere fra lokalområder, og
regionen vil derfor samtidig skulle overveje muligheden for at
hæve kapaciteten på de pågældende institutioner.
Herudover vil regionerne få mulighed for at fastsætte
supplerende lokale regler til håndtering af ansøgere i forhold til
visse lokale udfordringer, der tidligere kunne håndteres med ”lex
Stevns”.
6.5 Det er aftalepartiernes ambition, at ovenstående tiltag samlet set kan
medvirke til, at alle unge føler, at de har et reelt valg af en gymnasial
uddannelse med god kvalitet, hvad enten de søger stx, hhx, (htx) eller
epx.
Side 15/21
7. Adgang til erhvervsuddannelserne
Ændringer af ungdomsuddannelseslandskabet medfører også ændringer
i strukturerne på erhvervsuddannelserne. Partierne er enige om:
7.1 Der vil også i det fremtidige uddannelseslandskab være en gruppe af
unge, som allerede efter 9. klasse eller 10. skoleår på efterskole eller
fri fagskole er afklarede om, at de ønsker en erhvervsuddannelse.
Unge skal derfor kunne starte på erhvervsuddannelserne umiddelbart
efter afsluttet grundskole, såfremt de lever op til et af nedenstående
kriterier:
1.
Unge, der har bestået folkeskolens afgangseksamen med
juniormesterlære (karaktergennemsnit på mindst 2,0 i dansk og
matematik og gennemført en afsluttende evalueringssamtale).
Unge fra den kommende juniormesterlæreordning kan enten
påbegynde en erhvervsuddannelse med et justeret
grundforløb+-forløb (gf+) eller starte direkte på grundforløbets
2. del (gf2). Gf+ skal for denne målgruppe justeres i både indhold
og længde, så det bidrager til at klæde eleverne fagligt på til at
kunne gennemføre en fuld erhvervsuddannelse.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
2.
3.
Unge med en uddannelsesaftale med en virksomhed, som starter
direkte på gf2.
Unge, der består folkeskolens afgangseksamen med mindst 2,0 i
dansk og matematik, som starter direkte på gf2. Eleverne vil
inden opstart på erhvervsskolen have ret til en
vejledningssamtale, hvis de ønsker det. Erhvervsskolerne skal
derfor tilbyde vejledningssamtaler til disse elever. Unge, der ikke
opfylder adgangskravene til erhvervsuddannelserne, skal bestå en
optagelsesprøve og -samtale.
Side 16/21
7.2 Øvrige unge og voksne vil fortsat kunne optages på gf2 efter
gældende regler, såfremt de søger om optagelse på
erhvervsuddannelserne mindst to år efter grundskolen eller 10.
skoleår på efterskole eller en fri fagskole.
7.3 Gf2 justeres i varighed fra 20 skoleuger til 12 skoleuger for elever
med en studiekompetencegivende uddannelse, da gf2 ikke i
fremtiden skal indeholde almene fag for denne gruppe.
7.4 Regeringen vil fastlægge det endelige indhold på de forskellige
grundforløb efter drøftelser med arbejdsmarkedets parter.
8. Økonomisk ramme, finansiering og implementering
Med de store politiske ambitioner om et nyt uddannelses- og
institutionslandskab følger også markante investeringer. Partierne er med
denne aftale enige om den økonomiske ramme til reformen.
Den økonomiske ramme
8.1 Med det forudsatte elevgrundlag afsættes cirka 4,8 mia. kr. årligt
varigt til at drive epx, når uddannelsen er fuldt indfaset.
Driftsudgifterne afspejler, at elever på epx både skal have boglig og
praktisk undervisning og derfor have adgang til udstyr og værksteder.
Omvendt indebærer omlægningen af eksisterende driftstilskud til
toårig hf, 10. klasse og dele af erhvervsuddannelserne m.v., som
integreres i epx, isoleret set mindreudgifter.
8.2
Reformen indebærer således samlet merudgifter på cirka 2,3 mia. kr. i
2030, hvilket er omtrent de varige merudgifter.
8.3
De unge skal ikke af økonomiske årsager forhindres i at få den
uddannelse, som de har lyst og evner til. Samtidig skal de unge på
epx have tid til at være studieaktive og fordybe sig i både teoretiske
og praktiske fag. Med det forudsatte elevgrundlag afsættes cirka 0,6
mia. kr. årligt til SU til de unge på epx.
8.4
Nogle af de eksisterende statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioner vil have behov for at tilpasse de
eksisterende fysiske rammer, så de kan rumme eleverne på epx og
kravene til værksteder og faglokaler. Der afsættes derfor cirka 0,8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
mia. kr. i gennemsnit over årene 2028-2031 til midlertidige udgifter til
bygningstilpasninger i selvejesektoren.
8.5
Etableringen af epx vil indebære en større omlægning af
ungdomsuddannelses- og institutionslandskabet med henblik på at
understøtte geografisk nærhed samt fagligt og økonomisk
bæredygtige uddannelsesudbud med socialt attraktive
ungdomsmiljøer. Der afsættes derfor cirka 0,2 mia. kr. i gennemsnit
over årene i 2027-2034 til engangsinvesteringer til omlægningen og
implementering af reformen.
8.6
For at sikre overholdelse af den økonomiske ramme forpligter
partierne sig på at tilpasse indholdet af de efterfølgende politiske
aftaler, så de samlede udgifter holdes inden for den økonomiske
ramme. Om nødvendigt forpligter partierne sig på at genåbne
økonomien i en tidligere forhandlet delaftale mhp. at sikre
overholdelse af den økonomiske ramme.
Finansiering
8.7
Reformen finansieres af et træk på råderummet på 0,1 mia. kr. i 2028,
1,9 mia. kr. i 2029 og 2,0 mia. kr. i 2030. Råderumstrækket håndteres
inden for de udgiftsmæssige rammer frem mod 2030 (finanspolitisk
råderum) og i kommende økonomiske planer i årene efter 2030.
8.8
Finansieringen tilvejebringes derudover fra den økonomiske ramme
til styrkelse af erhvervsuddannelserne, effektivisering af indkøb på de
statsligt selvejende uddannelsesinstitutioner, reserven fra
Aftale om
styrket FGU,
puljen til kvalitetsudvikling mv. til de gymnasiale
uddannelser fra
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
og
ændrede tilskudsregler på efterskolerne, så der fra 2030 og frem kun
ydes statsligt tilskud til efterskoleophold op til og med 41 uger pr.
elev pr. skole i 8., 9. og 10. klasse.
8.9
Finansiering fra den økonomiske ramme til styrkelse af
erhvervsuddannelserne skal ses i lyset af, at grundforløb 1 på
erhvervsuddannelse integreres i epx, og at investeringen følger de
unge. Provenuet fra de ændrede tilskudsregler på efterskolerne
medfinansierer puljen til ophold på efterskoler og frie fagskoler.
Videre proces og implementering
8.10 Det er partiernes ambition, at de første elever skal begynde på de nye
gymnasier i august 2030. For at de første elever kender til deres
muligheder i god tid, inden ændringerne træder i kraft, og
institutionerne får tid til at gøre klar til epx, er der behov for, at den
omfattende lovgivning kommer på plads i god tid.
8.11 Partierne noterer sig derfor, at regeringen vil fremlægge et oplæg til
forhandlinger om én ny fælles institutionslov for alle statsfinansierede
selvejende institutioner på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet,
Side 17/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
der skal erstatte de eksisterende institutionslove, samt rammerne for
uddannelses- og institutionslandskabet.
8.12 Partierne noterer sig på samme måde, at regeringen vil indkalde til
politiske forhandlinger, efter at en ekspertgruppe er kommet med
anbefalinger til konkret indhold på epx. Aftalen skal senest være
forhandlet færdig i første kvartal af 2026.
8.13 Derudover noterer partierne sig, at regeringen vil fremlægge et
konkret oplæg til forhandling af almene voksenuddannelsestilbud,
herunder gymnasiale enkeltfag.
8.14 Partierne noterer sig, at regeringen vil indkalde til en første drøftelse
om justeringer af den nuværende karakterskala senest i 2. halvår af
2025.
8.15 Partierne noterer sig derudover, at eventuelle ændringer af
studieretninger på hhx, (htx) og stx vil ske efter konkret oplæg fra
regeringen. Oplægget vil samtidig præsentere en model, der giver
bud på integration af htx i stx, og understøtter et bredt geografisk
udbud af en teknisk gymnasial uddannelse.
Side 18/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
2979350_0019.png
Tabel 1
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd af
Politisk aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet
gymnasieuddannelse
Mio. kr. (2025-pl)
(1) Samlede tiltag
Omlægning til epx
Omlægning af 10. klasse
Forkortelse af grundforløb 2 for udvalgte
målgrupper
Omlægning af institutionslandskabet
Øvrige tiltag
- heraf ret til FGU
- heraf pulje til ophold på efterskoler og frie
fagskoler
- heraf afledte virkninger på øvrige
undervisnings- og uddannelsestilbud mv.
- heraf afskaffelse af deltagerbetaling til
gymnasiale enkeltfag og almen
voksenuddannelser
- heraf håndtering af ansøgere til gymnasiale
uddannelser
Ramme til implementeringsunderstøttelse
mv.
- heraf reserve til nye tiltag, understøttelse af og
opfølgning på epx-reformen og ekspertgruppen
for stx, htx og hhx mv.
1
(2) Finansiering
Afsatte rammer
- heraf midler fra forbedret indkøb på selvejende
institutioner
- heraf ramme til styrkelse af
erhvervsuddannelser
- heraf midler fra Aftale om styrket FGU
- heraf Børne- og Undervisningsministeriets
ramme
Kvalitetsudviklings midler til de gymnasiale
uddannelser
Ændret tilskudsregler for kursusvarigheden på
efterskolerne
Råderum
Balance (1) + (2)
2025
-10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-10
2026
-10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-10
2027
-90
0
0
0
-40
-10
0
0
0
0
-10
-50
2028
2029
2030
2031
2032
2035
2040
2050
Side 19/21
-320 -2.190 -2.280 -2.700 -2.760 -2.280 -2.280 -2.330
0
0
0
0
0
0
-380 -2.750 -3.450 -3.810 -4.170 -4.800
250
-10
670
510
-550
-340
-140
-100
-40
-40
-20
-250
860 1.480 1.840 2.380
410
-80
-290
-140
-110
10
-40
-20
-200
640
0
-390
-140
-110
-90
-40
-20
-210
660
0
-400
-140
-110
-100
-40
-20
-200
700
0
-400
-140
-110
-100
-40
-20
-200
-270 -2.130 -1.680
-10
0
0
0
0
-10
-40
-10
0
0
0
0
-10
-40
-250
-60
-30
-130
-20
-20
-210
0
10
10
0
0
0
10
0
0
0
0
0
10
10
0
0
0
10
0
0
0
0
-50
90
0
0
0
0
0
60
0
40
0
-40
-40
-30
-100
-60
-70
-60
-70
320 2.190 2.280 2.700 2.760 2.280 2.280 2.330
190
190
0
0
0
60
0
190
190
0
0
0
60
0
270
200
60
4
0
0
10
350
200
150
4
0
0
60
350
200
150
4
0
0
60
350
200
150
4
0
0
60
350
200
150
4
0
0
60
350
200
150
4
0
0
60
80 1.940 2.000 2.300 2.340 1.870 1.860 1.910
0
0
0
0
0
0
0
0
Anm.: Pga. afrundinger summerer alle delsummer ikke nødvendigvis til totalen. Beløb over 5 mio. kr. er afrundet til nærmeste 10
mio. kr., og beløb under 5 mio. kr. er afrundet til nærmeste hele mio. kr. Udgiftsposterne er opgjort som nettobeløb, hvor
udgifter til undervisningstilskud, SU og strukturel beskæftigelse fratrækkes provenu fra undervisningstilskud, SU og
strukturel beskæftigelse for de enkelte tiltag.
1) Der afsættes en reserve til nye tiltag, understøttelse af og opfølgning på epx-reformen og ekspertgruppen for stx, htx og
hhx mv. af reformen. Der er endvidere afsat midler i reserven til at dække mindreindtægter til arbejdsudbud forbundet
med pulje til ophold på efterskoler og frie fagskoler.
Kilde: Egne beregninger.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
2979350_0020.png
9. Aftalens karakter
9.1 Aftalen har karakter af et forlig fsva. nedenstående punkter, som
derved vil udgøre et nyt gymnasieforlig:
Fag og fagsammensætning i epx (pkt. 1.1):
Det forligsbelægges, at
elever på epx skal have dansk, matematik og engelsk på
gymnasialt C-niveau med mulighed for at hæve udvalgte fag til
B- eller A-niveau, og at der skal være øvrige obligatoriske fag og
valgfag. Konkrete fag, linjer mv. udmøntes i et efterfølgende
forløb inden for disse rammer.
Opbygningen af epx (pkt. 1.3):
Varighed og opbygning af epx
forligsbelægges, dvs. at epx er en toårig gymnasial uddannelse
med mulighed for et års overbygning, hvor eleverne med
kombination af valgfag kan vælge at tage et tredje år i form af en
etårig overbygning; at epx har en fælles indgang, og eleverne har
en fast klasse samt at eleverne kan vælge faglinjer, der vil hænge
sammen med deres interesse og ønsker til videre uddannelse –
uden at fastlåse deres efterfølgende uddannelsesvalg.
Adgang til videre uddannelse (pkt. 1.4):
Det forligsbelægges, at
epx uden overbygning skal give adgang til alle
erhvervsuddannelser og være generelt adgangsgivende til
erhvervsakademiuddannelserne, mens eleverne kan opnå adgang
til visse professionsbacheloruddannelser, hvis de vælger og
består bestemte gymnasiale fag, jf. eksisterende adgangskrav.
Epx med etårig overbygning skal være generelt adgangsgivende
til professionsbacheloruddannelserne, mens adgang til
akademiske bacheloruddannelser vil kræve supplering eller
udvidet fagpakke.
Adgangskrav til epx (pkt. 1.5):
Adgangskravet til epx
forligsbelægges, dvs. for at opnå adgang til epx skal ansøgerne
have bestået folkeskolens afgangseksamen. Alternativt kan
ansøgere optages via en helhedsvurdering (optagelsesprøve- og
samtale) eller ved at aflægge en adgangsgivende prøve på fgu,
en efterskole eller fri fagskole.
Afskaffelsen af hf, eux og grundforløbets 1. del på
erhvervsuddannelserne samt forkortelsen af grundforløbets 2. del
(gf2) (pkt. 1.13 og 7.3):
Det forligsbelægges, at disse uddannelser
afskaffes, og at gf2 forkortes for personer med en
studiekompetencegivende uddannelse.
Skoleåret efter 9. klasse (pkt. 3.1):
Det forligsbelægges, at 10.
klasse afskaffes som selvstændigt tilbud og integreres delvist i
epx.
De skærpede krav til hhx, (htx) og stx (pkt. 5.1-5.3):
Adgangsforudsætningerne til hhx, (htx) og stx forligsbelægges.
Genopretningsplaner, mulighed for profilgymnasier og håndtering
af ansøgere til de gymnasiale uddannelser (pkt. 6.1, 6.3-6.4):
Reglerne vedr. oprettelse af profilgymnasier,
genopretningsplaner og håndtering af ansøgere, forligsbelægges.
Reformens økonomiske ramme (pkt. 8.6):
De afsatte økonomiske
rammer, som skal udmøntes i efterfølgende forhandlingsforløb.
Side 20/21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Aftale om ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
Side 21/21
9.2 Ved indgåelse af aftalen om epx indtræder aftalepartierne således i et
nyt gymnasieforlig. Forliget omfatter også lov om de gymnasiale
uddannelser.
9.3 Det nye gymnasieforlig omfatter således de overordnede rammer,
herunder den økonomiske ramme, for en reform af
gymnasieuddannelserne, som skal udmøntes i en række
efterfølgende forhandlingsforløb. De efterfølgende
forhandlingsforløb indledes i denne forligskreds. Forligskredsen tager
for hvert forhandlingsforløb særskilt stilling til, om yderligere partier
skal inviteres til drøftelserne og forligspartierne har veto ift. om
yderligere partier skal deltage. Forligsbelagte emner kræver desuden
forligskredsens tilslutning. Fsva. de øvrige punkter i aftalen har aftalen
karakter af en stemmeaftale.
9.4 Aftalepartierne forpligter sig til at stemme for de lovforslag og
bevillingsmæssige hjemler, der understøtter og udmønter aftalens
indhold.