Kære Uddannelses- og Forskningsudvalget,
Jeg ved, at I, i Uddannelses- og Forskningsudvalget, arbejder for at fremme bedre vilkår og muligheder for
studerende, og jeg sætter stor pris på jeres indsats.
Jeg mener, at det nuværende optagesystem i kvote 1 og kvote 2 fokuserer primært på elevens boglige
intellekt og teoretiske viden, men dette afspejler ikke altid de kompetencer, der er mest relevante for de
enkelte fagområder. - Eksempelvis kræver en uddannelse i elektrokemi andre styrker og egenskaber end en
uddannelse i litteraturvidenskab eller musikvidenskab. - Men de studerende kommer op til den samme
optagelsesprøve. - Dette skaber en ubalance i sammensætningen af studerende og deres bidrag til
uddannelserne.
Jeg foreslår derfor, at kvote 2-systemet tilpasses, så det i højere grad vurderer ansøgernes erhvervsrelevante
erfaring, sociale kompetencer og evne til at arbejde i teams, evt. en fagspecifik adgangsprøve. - samt øge
kvote 2-optaget -
Akkurat som der bliver lagt op til i regeringsudspillet.
En sådan tilgang vil bidrage til at sikre en bredere vifte af studerende med forskellige perspektiver og
kvalifikationer.
Eks. Jeg synes ikke, at det skal afgøre om man bliver en god og kompetent akademiker om man har fået 12
eller 00 i musik, fordi man kan/ eller ikke kan spille klarinet. - Det skal ens kvalifikationer, mulige
erhvervserfaring, samt viljestyrke.
Det er opmuntrende at se, at også denne regering, har sat uddannelse og herunder et nyt optagesystem på
dagsordenen.
Jeg frygter dog, at det igen ender ud med, at det falder til jorden, og ikke når at blive behandlet før et
kommende valg. Akkurat som man så med det fremragende udspil
”Flere veje, nye muligheder: Et nyt og
forbedret optagelsessystem til de videregående uddannelser”
dette under den tidligere regering
Mette
Frederiksen I.
- Det er ærgerligt, da ændringer i uddannelsespolitikken og optagelsessystemet har direkte
konsekvenser for tusindvis af mennesker hvert år.
Jeg forstår og anerkender de argumenter, der ligger bag beslutningen om at fjerne elementer som
højskoleophold og udlandsophold fra kvote 2-vurderingen, da disse kan fremme en social ubalance. - Dog
er jeg fundamentalt uenig i, at motiverede ansøgninger og relevant erfaring også er blevet udeladt.
Jeg mener, at disse elementer netop giver alle ansøgere – uanset økonomisk eller social baggrund – mulighed
for at vise deres motivation og kompetence.
Jeg har den tilgang, at enhver er sin egen lykkes smed, og uanset samfundsklasse, økonomisk råderum, eller
geografi, bør alle have mulighed for at udarbejde deres motivation på skrift og skaffe sig relevant erfaring.
Det er vigtigt, at uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet fremmer denne adgang og anerkender disse
bestræbelser.
Jeg vil gerne fremhæve Roskilde Universitets optagemetoder, som jeg finder særligt beundringsværdige.
RUC’s tilgang til at evaluere ansøgere baseret på en kombination af personlig ansøgning og samtale giver en
unik mulighed for at vurdere den enkelte studerendes potentiale og engagement udover blot bedømmelses
præstationer. - Jeg mener, at en lignende model kunne overvejes i reformen af det generelle
optagelsessystem, da det fremmer en mere holistisk vurdering af ansøgerne