Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2960571_0001.png
Kære Uddannelses- og Forskningsudvalget,
Jeg ved, at I, i Uddannelses- og Forskningsudvalget, arbejder for at fremme bedre vilkår og muligheder for
studerende, og jeg sætter stor pris på jeres indsats.
Jeg mener, at det nuværende optagesystem i kvote 1 og kvote 2 fokuserer primært på elevens boglige
intellekt og teoretiske viden, men dette afspejler ikke altid de kompetencer, der er mest relevante for de
enkelte fagområder. - Eksempelvis kræver en uddannelse i elektrokemi andre styrker og egenskaber end en
uddannelse i litteraturvidenskab eller musikvidenskab. - Men de studerende kommer op til den samme
optagelsesprøve. - Dette skaber en ubalance i sammensætningen af studerende og deres bidrag til
uddannelserne.
Jeg foreslår derfor, at kvote 2-systemet tilpasses, så det i højere grad vurderer ansøgernes erhvervsrelevante
erfaring, sociale kompetencer og evne til at arbejde i teams, evt. en fagspecifik adgangsprøve. - samt øge
kvote 2-optaget -
Akkurat som der bliver lagt op til i regeringsudspillet.
En sådan tilgang vil bidrage til at sikre en bredere vifte af studerende med forskellige perspektiver og
kvalifikationer.
Eks. Jeg synes ikke, at det skal afgøre om man bliver en god og kompetent akademiker om man har fået 12
eller 00 i musik, fordi man kan/ eller ikke kan spille klarinet. - Det skal ens kvalifikationer, mulige
erhvervserfaring, samt viljestyrke.
Det er opmuntrende at se, at også denne regering, har sat uddannelse og herunder et nyt optagesystem på
dagsordenen.
Jeg frygter dog, at det igen ender ud med, at det falder til jorden, og ikke når at blive behandlet før et
kommende valg. Akkurat som man så med det fremragende udspil
”Flere veje, nye muligheder: Et nyt og
forbedret optagelsessystem til de videregående uddannelser”
dette under den tidligere regering
Mette
Frederiksen I.
- Det er ærgerligt, da ændringer i uddannelsespolitikken og optagelsessystemet har direkte
konsekvenser for tusindvis af mennesker hvert år.
Jeg forstår og anerkender de argumenter, der ligger bag beslutningen om at fjerne elementer som
højskoleophold og udlandsophold fra kvote 2-vurderingen, da disse kan fremme en social ubalance. - Dog
er jeg fundamentalt uenig i, at motiverede ansøgninger og relevant erfaring også er blevet udeladt.
Jeg mener, at disse elementer netop giver alle ansøgere – uanset økonomisk eller social baggrund – mulighed
for at vise deres motivation og kompetence.
Jeg har den tilgang, at enhver er sin egen lykkes smed, og uanset samfundsklasse, økonomisk råderum, eller
geografi, bør alle have mulighed for at udarbejde deres motivation på skrift og skaffe sig relevant erfaring.
Det er vigtigt, at uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet fremmer denne adgang og anerkender disse
bestræbelser.
Jeg vil gerne fremhæve Roskilde Universitets optagemetoder, som jeg finder særligt beundringsværdige.
RUC’s tilgang til at evaluere ansøgere baseret på en kombination af personlig ansøgning og samtale giver en
unik mulighed for at vurdere den enkelte studerendes potentiale og engagement udover blot bedømmelses
præstationer. - Jeg mener, at en lignende model kunne overvejes i reformen af det generelle
optagelsessystem, da det fremmer en mere holistisk vurdering af ansøgerne
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 48: Henvendelse af 18/12-24 fra Lukas Antvorskov Fritzbøger, Snekkersten om forslag til forbedring af optagesystemet til videregående uddannelser
Vi skal arbejde for at fjerne barrierer, så alle uanset baggrund kan udnytte deres potentiale fuldt ud. Dette er
ikke kun afgørende for den enkeltes succes, men også for at skabe et retfærdigt og konkurrencedygtigt
arbejdsmarked.
Lad mig komme med to eksempler:
Hvis ansøgeren har et inderligt ønske om at læse jura, ville ansøgeren kunne arbejde, som piccolo/piccoline,
rengøringsmedhjælper, PA/sekretær osv. i et advokatfirma, styrelser, kommuner, HR-afdelinger m.m.
På samme vis, hvis man ønsker at studere til læge eller tandlæge: Arbejde som ufaglært portør eller
laboratoriemedhjælper på et hospital/klinik, tandlægeklinik, hjemmeplejen, plejehjem m.m. Her bliver der
netop efterspurgt arbejdskraft, også som ufaglært!
Denne tilgang begrænser ikke potentielle ansøgere; tværtimod opmuntrer den dem til at prøve kræfter med
deres interesseområder før optagelse, hvilket kan føre til bedre forberedelse og større engagement i deres
studier. Dette vil sandsynligvis også mindske frafald, da de optagne studerende vil være dem, der virkelig
brænder for deres felt og har opbygget værdifuld praktisk erfaring.
Er det ikke langt bedre at optage en ansøger, som har afprøvet læringen og feltet, og som virkelig har en
stor interesse herfor, sammenlignet med en kandidat uden denne erfaring? – . Ønsker vi ikke at uddanne
læger, jurister, kunsthistorikere, dataloger m.fl., som ikke kun er dygtige til at præstere i en optagelsesprøve,
men som også bringer praktisk erfaring og en dyb forståelse for deres fag? - Disse kvaliteter er mere
værdifulde på lang sigt end evnen til at score højt på en standardiseret test, hvorefter der igen kigges på et
højt eksamensgennemsnit.
Jeg frygter, at universiteterne er overgået til den nuværende optagelsesprocedure, som blev benyttet før
2020-2021-optaget (Covid), fordi man efterfølgende fandt frem til, at det var en nemmere og mere
tidsbesparende metode. Dette blev argumenteret med, at det skulle sikre, at alle ansøgere fra alle sociale
klasser blev stillet lige.
Endelig må det påpeges, at jeg er glad for, at både regeringsudspillet, og aftalen
"Aftale om rammerne for
reform af universitetsuddannelserne i Danmark"
punkt 69, har lagt op til bedre muligheder for studieskift
og meritoverførsel - Dette er essentielt for et dynamisk og retfærdigt uddannelsessystem.
Desværre er dette
punkt blevet
"glemt"
i arbejdet i Kandidatudvalget, og indgår ikke i den endelige lovændring, som skal
stemmes for i januar.
Jeg håber, at I, vil tage mine input med i jeres politiske arbejde.
Jeg tror og håber, at I i udvalget og den nuværende regering, kan spille en afgørende rolle i at sikre, at det
kommende optagesystem bliver inkluderende og retfærdigt og skaber bedre muligheder for studerende med
forskellige baggrunde og kompetencer.
På forhånd tak for jeres tid og indsats.
Jeg står naturligvis til rådighed, hvis der er behov for yderligere dialog eller uddybelse af mine forslag.
Med venlig hilsen
Lukas Antvorskov Fritzbøger
Studerende på Syddansk Universitet