Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2946976_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Fastsættelse af minimumskrav til dokumentation m.v. ved ansøgning om
SU-handicaptillæg, anvendelse af kunstig intelligens til understøttelse af
sagsbehandling m.v.)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023, som ændret ved
§ 11 i lov nr. 630 af 11. juni 2024, § 6 i lov nr. 632 af 11. juni 2024, lov nr.
685 af 11. juni 2024, og § 23 i lov nr. xx af xx. xx 2025, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes som stk. 6:
»Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at uddan-
nelsessøgende kan få uddannelsesstøtte til videregående uddannelse, der
gennemføres i forlængelse af opnået kandidatgrad.«
2.
I
overskriften
til afsnit I indsættes efter »kandidatgrad«: »m.v.«.
3.
§ 10 a, stk. 3,
affattes således:
»Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, nær-
mere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen, tids-
punktet der kan modtages tillæg fra og muligheden for afvisning af ansøg-
ninger som følge af manglende indsendelse af dokumentation.«
4.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ
39 a.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om an-
vendelse af kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til understøt-
telse af sagsbehandling efter SU-loven, herunder om behandling af person-
oplysninger i forbindelse hermed.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Fastsættelse af minimumskrav til dokumentation m.v. ved
ansøgning om SU-handicaptillæg
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
2.2.
Anvendelse af kunstig intelligens eller lignende digitale
løsninger til at understøtte sagsbehandlingen efter SU-lo-
ven
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
2.3.
Præcisering af regler i SU-loven i forhold til SU til solist-
uddannelsen og pastoralseminarieuddannelsen
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
3.
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyt-
telsesloven
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
2
4.
5.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0003.png
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Uddannelses- og forskningsministeren nedsatte i november 2023 en Task-
force for ny administration af SU-handicaptillæg (herefter taskforcen) be-
stående af repræsentanter fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, Ud-
dannelses- og Forskningsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Danske Handicaporganisationer og Sammenslutningen af Unge med Han-
dicap, der skulle komme med anbefalinger til en fremtidig indretning af SU-
handicapstillægsordningens administration, der skal understøtte en kortere
sagsbehandlingstid på området.
Baggrunden for nedsættelse af taskforcen var, at sagsbehandlingstiden for
ansøgninger om SU-handicaptillæg de seneste år særligt er steget for uddan-
nelsessøgende på de videregående uddannelser, så sagsbehandlingstiden nu
i gennemsnit er over seks måneder for denne gruppe. Dette skyldes blandt
andet, at der er kommet væsentligt flere ansøgninger, at kompleksiteten i
sagerne er vokset, og at det i et stort antal ansøgninger er nødvendigt at ind-
hente supplerende lægefaglig dokumentation, ofte ad flere omgange, for at
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter styrelsen) kan behandle an-
søgningerne.
Med henblik på at understøtte en kortere sagsbehandlingstid i administrati-
onen af SU-handicaptillæg anbefalede taskforcen (Afrapportering fra Task-
force for ny administration af SU-handicaptillæg, marts 2024) blandt andet,
at der tilvejebringes hjemmel i SU-loven til at fastsætte minimumskrav til
den lægefaglige dokumentation for den uddannelsessøgendes varige funkti-
onsnedsættelse, som skal vedlægges ansøgningen på ansøgningstidspunktet.
Det foreslås på baggrund af taskforcens anbefaling, at uddannelses- og
forskningsministeren i SU-loven bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere
regler om kravene til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0004.png
om SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3. Det foreslås samtidig, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte reg-
ler om afvisning af ansøgninger som følge af manglende indsendelse af do-
kumentation og fastsætte regler om, fra hvilken måned SU-handicaptillæg
tidligst kan udbetales.
Taskforcen anbefalede endvidere, at styrelsen blandt andet etablerer digitale
screeningsværktøjer, der automatisk kan opdele indkomne ansøgninger om
SU-handicaptillæg i henholdsvis tilstrækkeligt oplyste og ikke-oplyste an-
søgninger. Anbefalingen har tæt sammenhæng med taskforcens anbefaling
om minimumskrav til den lægefaglige dokumentation for ansøgers varige
funktionsnedsættelse.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres en bemyndigelse i SU-loven
til, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at der
kan anvendes kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at un-
derstøtte sagsbehandlingen efter SU-loven, herunder om behandling af per-
sonoplysninger i forbindelse hermed. Bemyndigelsen vil også kunne finde
anvendelse inden for andre dele af administrationen efter SU-loven end SU-
handicaptillæg.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til en præcisering af reglerne i
SU-loven om uddannelsesstøtte til solistuddannelsen og pastoralseminarie-
uddannelsen. Der foreslås således en præcisering af reglerne ved, at uddan-
nelses- og forskningsministeren i SU-loven bemyndiges til at fastsætte nær-
mere regler, så det klart fremgår af det samlede regelsæt, at solistuddannel-
sen og pastoralseminarieuddannelsen er omfattet af reglerne om SU til vi-
deregående uddannelse.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Minimumskrav til dokumentation m.v. ved ansøgning om SU-han-
dicaptillæg
2.1.1. Gældende ret
Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives som stipendium og studielån. Til vi-
deregående og privat uddannelse gives SU også som slutlån til afslutning af
en uddannelse. Det følger af § 7, stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 395 af 13. april 2023.
Uddannelsessøgende i videregående uddannelse eller erhvervsuddannelse
har mulighed for at modtage et tillægsstipendium (herefter SU-handicaptil-
læg), når den uddannelsessøgende har en varig fysisk eller psykisk funkti-
onsnedsættelse, der giver den uddannelsessøgende betydelige begrænsnin-
ger i evnen til at påtage sig et erhvervsarbejde. Dette følger af SU-lovens §
7, stk. 3.
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0005.png
SU-handicaptillæg gives som tillæg til stipendium og eventuelt studielån ef-
ter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, eller til uddannelsessøgende i videregå-
ende uddannelse sammen med slutlån efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 3. Til-
delingen af SU-handicaptillæg følger herved de almindelige regler for ud-
betaling af SU. Det betyder, at der ikke udbetales SU-handicaptillæg, hvis
den uddannelsessøgende fravælger SU, og at retten til SU-handicaptillæg
bortfalder, hvis retten til SU bortfalder, f.eks. på grund af manglende studie-
aktivitet.
SU-handicaptillægget til uddannelsessøgende i videregående uddannelse ef-
ter SU-lovens § 7, stk. 3, udgør 8.770 kr. pr. måned i 2019-niveau, svarende
til 9.700 kr. kr. i 2024-niveau, mens det til uddannelsessøgende i erhvervs-
uddannelse udgør 5.500 kr. pr. måned i 2019-niveau, svarende til 6.084 kr.
i 2024-niveau, jf. SU-lovens § 10 a, stk. 1.
Der ydes alene SU-handicaptillæg til uddannelsessøgende, der har en varig
funktionsnedsættelse. En varig funktionsnedsættelse er som udgangspunkt
en funktionsnedsættelse, der hverken af sig selv eller ved behandling vil
kunne bedres væsentligt inden for en længere årrække.
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren
fastsætte nærmere regler om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om
fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter styrelsen), der træffer
afgørelse om tildeling af SU-handicaptillæg. Med hjemmel i SU-lovens §
10 a, stk. 3, er det fastsat i § 35, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 97 af 29. januar
2024 om statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen), at styrelsen vur-
derer, om den uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at kunne mod-
tage SU-handicaptillæg på baggrund af den dokumentation, som den uddan-
nelsessøgende indsender vedrørende graden og arten af funktionsnedsættel-
sen samt funktionsnedsættelsens betydning for den uddannelsessøgendes
evne til at påtage sig et erhvervsarbejde.
Det fremgår videre af SU-bekendtgørelsens § 35, stk. 2, at styrelsen til brug
for afgørelsen af, om der kan gives SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7,
stk. 3, kan indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen efter stk. 1.
Det fremgår videre af SU-bekendtgørelsens § 35, stk. 3, at styrelsen kan
tildele SU-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, for en kortere periode
end støttetiden, jf. lovens § 17, stk. 1 og 2, hvis det på afgørelsestidspunktet
er sandsynliggjort, at arten og graden af den uddannelsessøgendes funkti-
onsnedsættelse er varig, men at dette ikke er endeligt fastslået.
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0006.png
Endelig fremgår det af SU-bekendtgørelsens § 35, stk. 4, at det er en forud-
sætning for fortsat at modtage SU-handicaptillæg, at den uddannelsessø-
gende opfylder betingelserne i lovens § 7, stk. 3.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til lov nr. 464 af 29. april 2019 om
ændring af SU-loven, hvormed der bl.a. blev indført SU-handicaptillæg til
uddannelsessøgende i erhvervsuddannelser, at den uddannelsessøgende ved
ansøgning om SU-handicaptillæg skal fremsende fyldestgørende og aktuel
lægelig dokumentation for, at den uddannelsessøgende har en varig funkti-
onsnedsættelse. Dokumentationen skal som udgangspunkt indeholde læge-
lig erklæring om, hvad den uddannelsessøgende fejler og diagnose, hvordan
sygdommen eller lidelsen kommer til udtryk, hvilken behandling den ud-
dannelsessøgende eventuelt modtager, og hvad der i øvrigt måtte være plan-
lagt i forhold til eventuel behandling, samt oplysninger om, hvordan syg-
dommen eller lidelsen påvirker den uddannelsessøgendes erhvervsevne.
Hvis dokumentationen er mangelfuld, kan styrelsen anmode om supple-
rende lægelige oplysninger. Det kan f.eks. enten ske ved, at styrelsen sender
en attest til den uddannelsessøgende, som den uddannelsessøgende skal
have udfyldt hos egen læge eller ved, at styrelsen beder om yderligere op-
lysninger direkte fra hospital, speciallæge eller andet behandlingssted.
Det følger af SU-lovens § 38 a, stk. 3, nr. 1 og 2, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte regler om indhold, udformning samt frister
for ansøgninger om uddannelsesstøtte m.v.
Det følger videre af SU-lovens § 38 b, stk. 2, nr. 1, at SU udbetales forud i
månedlige rater og kan tidligst udbetales fra begyndelsen af den måned,
hvor ansøgning om støtte er modtaget i styrelsens selvbetjeningssystem. Det
indebærer, at når en uddannelsessøgende tildeles SU-handicaptillæg, udbe-
tales tillægget som udgangspunkt fra den måned, hvor ansøgningen er mod-
taget i styrelsen, uanset i hvilken måned styrelsen træffer afgørelse om til-
deling af SU-handicaptillæg.
Afgørelser truffet af styrelsen om grundlaget for tildeling og beregning af
uddannelsesstøtte til en uddannelsessøgende og om en støttemodtagers til-
bagebetaling af uddannelsesstøtte, kan indbringes for Ankenævnet for Sta-
tens Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger. Klagen skal indbringes inden 4 uger
efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Dette fremgår af SU-
lovens § 46, stk. 1.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0007.png
Siden ordningen for SU-handicaptillæg trådte i kraft i 2004, har der været
en løbende stigning i antallet af ansøgninger om SU-handicaptillæg.
I takt med en betydelig stigning i antallet af ansøgninger og mere komplekse
sagsbehandlingsforløb med behov for indhentning af lægefaglig dokumen-
tation, ofte ad omgange, har sagsbehandlingstiderne for ansøgninger om
SU-handicaptillæg over tid været stadigt stigende, hvilket også har skabt og
løbende skaber en større sagspukkel i styrelsen.
Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle ansøgninger om
SU-handicaptillæg udgjorde i 2023 ca. 6,5 måneder. Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for ansøgninger fra uddannelsessøgende på videregå-
ende uddannelser udgjorde 7,3 måneder. For ansøgninger fra uddannelses-
søgende på videregående uddannelser, hvor styrelsen har måttet indhente
yderligere dokumentation, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
2023 op til ca. 10 måneder.
En lang sagsbehandlingstid kan betyde, at uddannelsessøgende med funkti-
onsnedsættelser, der søger om SU-handicaptillæg, i en længere periode op-
lever usikkerhed om deres økonomiske situation.
En væsentlig udfordring for sagsbehandlingstiden er, at mange ansøgninger
om SU-handicaptillæg enten ikke indeholder dokumentation for den uddan-
nelsessøgendes varige funktionsnedsættelse eller ikke indeholder fyldestgø-
rende dokumentation for den uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse og
virkningen heraf på den uddannelsessøgendes erhvervsevne.
For så vidt angår afgørelser truffet i 2024 (til og med oktober) manglede der
i 64 procent af sagerne oplysninger i form af eksempelvis lægefaglig doku-
mentation, der beskriver den uddannelsessøgendes aktuelle funktionsni-
veau. Styrelsen bruger derfor væsentlige ressourcer på først at visitere mod-
tagne ansøgninger for at konstatere, om der mangler oplysninger og på der-
efter at indhente de manglende oplysninger, ofte ad flere omgange.
Som led i taskforcens arbejde blev det bl.a. konstateret, at nogle uddannel-
sessøgende er i tvivl om, hvad det er nødvendigt at vedlægge en ansøgning,
ligesom der for nogle uddannelsessøgende kan være udfordringer i graden
af tilgængelighed i de informationer, der er vigtige for, at den uddannelses-
søgende kan indsende en så oplyst sag til styrelsen som muligt.
Med henblik på at sikre en hurtigere og mere effektiv sagsbehandling, her-
under en kortere samlet sagsbehandlingstid, i styrelsens behandling af an-
søgninger om SU-handicaptillæg, foreslås det, at uddannelses- og
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0008.png
forskningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om kravene til den
dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen om SU-handicaptillæg,
tidspunktet der kan modtages tillæg fra og muligheden for at afvise ansøg-
ninger som følge af manglende indsendelse af dokumentation. Forslaget
skal ses i sammenhæng med taskforcens anbefaling om, at der tilvejebringes
hjemmel i SU-loven til at fastsætte minimumskrav til den lægefaglige do-
kumentation for den uddannelsessøgendes varige funktionsnedsættelse.
Den foreslåede bemyndigelse til at kunne fastsætte nærmere regler om kra-
vene til dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen, tidspunktet der
kan modtages tillæg fra og muligheden for at afvise ansøgninger som følge
af manglende indsendelse af dokumentation, vil supplere uddannelses- og
forskningsministerens eksisterende bemyndigelse i SU-lovens § 10 a, stk. 3,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om fremgangsmåden ved
tildeling af tillæg.
Den foreslåede bemyndigelse i SU-lovens § 10 a, stk. 3, skal endvidere ses
i sammenhæng med uddannelses- og forskningsministerens eksisterende be-
myndigelse i SU-lovens § 38 a, stk. 3, nr. 1, hvorefter uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte regler om indhold og udformning af ansøg-
ning om uddannelsesstøtte m.v.
Det er hensigten med den foreslåede nyaffattelse af SU-lovens § 10 a, stk.
3, at uddannelses- og forskningsministeren fortsat skal være bemyndiget til
at fastsætte nærmere regler om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder
om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Den foreslåede bemyndigelse kan herudover anvendes til at fastsætte regler
om konkrete former for dokumentation for funktionsnedsættelsen, der søges
på baggrund af, som den uddannelsessøgende skal vedlægge ansøgningen
om SU-handicaptillæg. Det vil f.eks. kunne være journaloplysninger fra
praktiserende læge eller hospital, epikrise eller speciallægeerklæring.
Bemyndigelsen kan i forlængelse heraf anvendes til at fastsætte regler om,
at hvis der ikke vedlægges den nævnte dokumentation for den funktions-
nedsættelse, der søges på baggrund af, vil styrelsen kunne afvise ansøgnin-
gen uden nærmere realitetsbehandling.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om at afvise en ansøgning uden realitetsbe-
handling på grund af manglende indsendelse af dokumentation, vil den ud-
dannelsessøgende kunne søge igen på et senere tidspunkt, når dokumentati-
onen foreligger.
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0009.png
Den foreslåede bemyndigelse forventes herudover anvendt til at fastsætte
regler om, at den vedlagte dokumentation skal vise, at den uddannelsessø-
gende er diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-
handicaptillæg på baggrund af.
Hvis den dokumentation, der er vedlagt ansøgningen på ansøgningstids-
punkt, ikke udgør fyldestgørende dokumentation for, at den uddannelsessø-
gende er diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-
handicaptillæg på baggrund af, og hvis den ikke udgør fyldestgørende og
aktuel dokumentation for, hvordan den varige funktionsnedsættelse påvirker
den uddannelsessøgendes erhvervsevne ved siden af uddannelsen, kan sty-
relsen anmode den uddannelsessøgende om at indsende den manglende do-
kumentation herfor. Det er ikke hermed tanken, at der skal påbegyndes en
udredning af en eventuel ikke-diagnosticeret funktionsnedsættelse, men
alene at den uddannelsessøgende skal have mulighed for at godtgøre, at
funktionsnedsættelsen allerede er diagnosticeret.
Hvis den uddannelsessøgende ikke indsender fyldestgørende og aktuel læ-
gefaglig dokumentation for at være diagnosticeret med en varig funktions-
nedsættelse samt dennes indvirkning på erhvervsevnen inden for en af sty-
relsen nærmere fastsat frist, vil styrelsen kunne træffe afgørelse om afslag
på SU-handicaptillæg som følge heraf. Den uddannelsessøgende vil som
hidtil kunne indgive en ny ansøgning om SU-handicaptillæg, herunder f.eks.
når den fornødne dokumentation for en diagnosticeret, varig funktionsned-
sættelse foreligger samt en beskrivelse af påvirkningen heraf på den uddan-
nelsessøgendes erhvervsevne ved siden af uddannelsen.
Endelig forventes den foreslåede bemyndigelse anvendt til at fastsætte reg-
ler om, at hvis den uddannelsessøgende først indsender fyldestgørende og
aktuel lægefaglig dokumentation for at være diagnosticeret med den varige
funktionsnedsættelse, der søges om SU-handicaptillæg på baggrund af, efter
indsendelse af ansøgningen, men inden styrelsen har truffet afgørelse i sa-
gen, vil der tidligst kunne tildeles SU-handicaptillæg fra den måned, hvor
styrelsen har modtaget dokumentationen.
Det er intentionen med ændringerne at gøre det klart, at udredning af den
uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse ikke kan ske via SU-administra-
tionen, men at diagnosticering af den varige funktionsnedsættelse, der søges
SU-handicaptillæg på baggrund af, skal være sket, inden der ansøges om og
kan tildeles SU-handicaptillæg.
De regler, der forventes fastsat i medfør af bemyndigelsen, forventes at med-
føre, at styrelsen vil få mulighed for hurtigere at kunne træffe afgørelse om
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0010.png
afslag uden realitetsbehandling, når der ikke foreligger nogen dokumenta-
tion for den uddannelsessøgendes diagnosticerede varige funktionsnedsæt-
telse. Endvidere vil styrelsen hurtigere end i dag kunne træffe afgørelse om
afslag på det foreliggende grundlag i sager, hvor der ikke foreligger fyldest-
gørende og aktuel dokumentation for den uddannelsessøgendes eventuelle
diagnosticerede varige funktionsnedsættelse.
Dette forventes samtidig at frigøre administrative ressourcer til at behandle
de sager, hvor den uddannelsessøgende har indsendt fyldestgørende og ak-
tuel lægefaglig dokumentation for, at den uddannelsessøgende har en varig
funktionsnedsættelse, der kan begrunde tildeling af SU-handicaptillæg.
Dette vil være medvirkende til at forkorte sagsbehandlingstiden til gavn for
de uddannelsessøgende, der er i målgruppen for ordningen og for de uddan-
nelsessøgende, der oplyser deres ansøgning fyldestgørende og korrekt på
ansøgningstidspunktet, således at de kan få en hurtigere afklaring af deres
økonomiske situation end i dag.
Styrelsen vil som supplement til fastsættelsen af de nærmere regler om kra-
vene til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen om SU-handi-
captillæg, udstede en vejledning, der skal orientere uddannelsessøgende om
reglernes indhold, herunder hvad der f.eks. forstås ved lægefaglig dokumen-
tation m.v.
2.2. Anvendelse af kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til
at understøtte sagsbehandlingen efter SU-loven
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af SU-lovens § 1, stk. 4, at uddannelsesstøtte til uddannelse
indtil kandidatgrad og udlandsstipendium til studieophold i udlandet som
led i en dansk videregående uddannelse eller til en uddannelse på kandidat-
niveau i udlandet administreres af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
(herefter styrelsen).
SU-lovens § 39 indeholder nærmere regler om styrelsens administration,
herunder styrelsens egen indhentelse og videregivelse af personoplysninger
samt kriminalforsorgens underretningspligt til styrelsen.
Behandling af personoplysninger er i almindelighed reguleret af databeskyt-
telsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne op-
lysninger mv.) og databeskyttelsesloven (lov om supplerende bestemmelser
til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger).
10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0011.png
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven gælder for behand-
ling af personoplysninger, der helt eller delvist foretages ved hjælp af auto-
matisk (elektronisk) databehandling, og for anden ikke-automatisk behand-
ling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Ved personoplysninger forstås enhver information, der kan henføres til en
identificeret eller identificerbar person (den registrerede), jf. databeskyttel-
sesforordningens artikel 4, nr. 1.
Behandling af personoplysninger skal følge de grundlæggende principper,
der fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 5.
For så vidt angår behandling af almindelige personoplysninger følger det af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, at behandlingen af de pågældende
personoplysninger kun er lovlig i det omfang, at mindst et af de behand-
lingsgrundlag, der er oplistet i artikel 6, stk. 1, litra a-f, er opfyldt.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, at be-
handling af personoplysninger er lovlig, hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører
under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået på-
lagt. Behandlingen af personoplysninger efter artikel 6, stk. 1, litra e, forud-
sætter i medfør af databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning nr.
45 og databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, et retsgrundlag i EU-
retten eller national ret. Denne hjemmel skal opfylde et formål i samfundets
interesse og stå i et rimeligt forhold til det forfulgte formål. Det kan imid-
lertid være tilstrækkeligt med en lov, der danner retsgrundlag for adskillige
databehandlingsaktiviteter, idet der ikke kræves en specifik lov til hver en-
kelt behandling. Dette retsgrundlag bør, i medfør af præambelbetragtning
nr. 41, være klart, præcist og forudsigeligt for personer, der er omfattet af
anvendelsesområdet.
For så vidt angår behandling af særlige kategorier af personoplysninger føl-
ger det af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, at behandling heraf
som udgangspunkt er forbudt, medmindre der kan identificeres en undta-
gelse til forbuddet i artikel 9, stk. 2, eller i bestemmelser, der gennemfører
artikel 9, og der samtidig er et lovligt grundlag for behandlingen i artikel 6.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, at be-
handling af særlige kategorier af personoplysninger er lovlig, hvis behand-
ling er nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold
til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0012.png
databeskyttelse samt sikrer passende og specifikke foranstaltninger til be-
skyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
For så vidt angår behandling af oplysninger om personnummer følger det af
databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, at offentlige myndigheder kan behandle
disse med henblik på entydig identifikation eller som journalnummer.
Endelig følger det af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, for så vidt angår
behandling af oplysninger om strafbare forhold, at den offentlige forvaltning
ikke må behandle disse oplysninger, medmindre det er nødvendigt for vare-
tagelsen af myndighedens opgaver.
Behandlingen af personoplysninger skal være underlagt de nødvendige sik-
kerhedsmæssige foranstaltninger, og det følger således blandt andet af data-
beskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1, om behandlingssikkerhed, at
under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkost-
ningerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng
og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske
personers rettigheder og frihedsrettigheder gennemfører den dataansvarlige
og databehandleren passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger
for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse risici.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 1-2, at den da-
taansvarlige skal give den registrerede en række oplysninger om behandlin-
gen. Disse oplysninger skal gives på det tidspunkt, hvor personoplysnin-
gerne indsamles.
Endvidere fremgår det af forordningens artikel 13, stk. 3, at hvis den data-
ansvarlige agter at viderebehandle personoplysninger til et andet formål end
det, hvortil de er indsamlet, giver den dataansvarlige forud for denne vide-
rebehandling den registreredes oplysninger om dette andet formål samt an-
dre relevante oplysninger.
Databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 1-3, finder imidlertid ikke an-
vendelse, hvis og i det omfang den registrerede allerede er bekendt med op-
lysningerne.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 1 og 2, at den
dataansvarlige skal give den registrerede en række oplysninger når person-
oplysninger indsamles hos andre end den registrerede.
Reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven er tekno-
logineutrale. Der er i reglerne således ikke fastsat særlige regler om behand-
ling af personoplysninger ved anvendelse af bestemte teknologier som f.eks.
kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger
,
jf. databeskyttelsesfor-
ordningens præambelbetragtning nr. 15.
12
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0013.png
Ved kunstig intelligens forstås i medfør af artikel 3, stk. 1, nr. 1, i forord-
ningen om kunstig intelligens (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
(EU) 2024/1689 af 13. juni 2024 om harmoniserede regler for kunstig intel-
ligens og om ændring af forordning (EF) nr. 300/2008, (EU) nr. 167/2013,
(EU) nr. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 og (EU) 2019/2144
samt direktiv 2014/90/EU, (EU) 2016/797 og (EU) 2020/1828)
”(…)et ma-
skinbaseret system, som er udformet med henblik på at fungere med en va-
rierende grad af autonomi, og som efter idriftsættelsen kan udvise en tilpas-
ningsevne, og som til eksplicitte eller implicitte mål af det input, det mod-
tager, udleder, hvordan det kan generere output såsom forudsigelser, ind-
hold, anbefalinger eller beslutninger, som kan påvirke fysiske eller virtuelle
miljøer.”
Anvendelse af kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til be-
handling af personoplysninger skal leve op til de krav, der følger af databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Datatilsynet vurderede i 2023, i forbindelse med deres udtalelse om behand-
lingsgrundlag til udvikling og drift af AI-løsning inden for sundheds- og
omsorgsområdet i Københavns Kommune (journalnummer 2023-212-
0015), at
”udvikling,
drift og gentræning af en AI-løsning, hvor der behand-
les personoplysninger og særlige kategorier af personoplysninger med hen-
blik på at forudsige borgeres behov for og gavn af genoptræning for at undgå
funktionsnedsættelse generelt kan ske på baggrund af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra e, samt artikel 9, stk. 2, litra g”.
Datatilsynet
vurderede i den konkrete sag, at behandling af personoplysninger til udvik-
ling, herunder gentræning af løsningen, kunne ske med henvisning til de
eksisterende bestemmelser i serviceloven, der forpligtede kommunen til at
træffe afgørelser om og levere vedligeholdende træning og rehabiliterende
indsatser. Behandling af personoplysninger som led i driften af løsningen
kunne imidlertid ikke ske inden for rammerne af servicelovens bestemmel-
ser, da der ikke var et tilstrækkeligt klart retsgrundlag set i lyset af, hvor
indgribende en behandlingsaktivitet, der var tale om. Datatilsynet vurde-
rede, at der i det konkrete tilfælde således ikke var en tilstrækkelig klar
hjemmel til at idriftsætte den pågældende løsning.
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Med henblik på at understøtte en kortere sagsbehandlingstid i administrati-
onen af SU-handicaptillæg anbefalede taskforcen blandt andet, at styrelsen
etablerer digitale screeningsværktøjer, der automatisk opdeler indkomne an-
søgninger i henholdsvis tilstrækkeligt oplyste og ikke-oplyste ansøgninger.
Anbefalingen har tæt sammenhæng med taskforcens anbefaling om mini-
mumskrav til dokumentation på ansøgningstidspunktet.
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0014.png
Styrelsen vurderer, at etablering af digitale screeningsværktøjer til at under-
støtte sagsbehandlingen på SU-handicapområdet vil indebære udvikling,
træning og idriftsættelse af løsninger baseret på kunstig intelligens eller lig-
nende digitale løsninger. Det vurderes samtidig, at anvendelse af kunstig
intelligens eller lignende digitale løsninger vil være relevant inden for andre
dele af administrationen efter SU-loven.
Der er i dag ikke bestemmelser i SU-loven, som forholder sig til anvendel-
sen af kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at understøtte
sagsbehandlingen efter SU-loven.
Der stilles efter gældende ret samtidig krav til klarheden af det nationale
retsgrundlag for behandling af personoplysninger i driften af en løsning, der
anvender kunstig intelligens: Jo mere indgribende behandlingen af person-
oplysninger i den pågældende løsning er for borgeren, desto større krav stil-
les til retsgrundlagets klarhed.
Med henblik på at have et klart retsgrundlag for at behandle personoplys-
ninger i forbindelse med anvendelse af løsninger med kunstig intelligens
eller lignende digitale løsninger til at understøtte sagsbehandlingen efter
SU-loven, foreslås det, at der indføres en bemyndigelse i SU-loven til, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan
anvendes kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at under-
støtte sagsbehandlingen efter SU-loven, herunder om behandling af person-
oplysninger i forbindelse hermed.
Med begrebet lignende digitale løsninger tages højde for anvendelse af løs-
ninger med tilsvarende karakteristika som kunstig intelligens, uden at en så-
dan løsning nødvendigvis falder ind under definitionen af kunstig intelli-
gens.
Den foreslåede bemyndigelse vil medføre, at der eksempelvis vil kunne fast-
sættes nærmere regler om, at styrelsen kan anvende screeningsværktøjer til
at understøtte sagsbehandlingen på SU-handicapområdet.
Ved anvendelse af kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at
understøtte sagsbehandlingen efter SU-loven, vurderes det, at styrelsen
f.eks. hurtigere vil kunne visitere sager og indhente evt. supplerende doku-
mentation fra ansøger i sager om SU-handicaptillæg, hvilket forventes at
være medvirkende til at understøtte en kortere sagsbehandlingstid på områ-
det end i dag.
Den foreslåede bemyndigelse indebærer endvidere, at der kan fastsættes
nærmere regler om, at der kan anvendes kunstig intelligens eller lignende
digitale løsninger til understøttelsen af sagsbehandling inden for andre dele
14
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0015.png
af administrationen efter SU-loven. Et eksempel er muligheden for at fast-
sætte nærmere regler om, at styrelsen kan anvende kunstig intelligens til at
automatisere de i dag manuelle tjek af ca. 6.600 studieaktivitetsdokumenter
årligt fra uddannelsessøgende på SU på hele uddannelser i udlandet. Dette
vil både reducere ressourceforbruget og minimere risikoen for fejl i tjek af
dokumentationen, så alle indsendte dokumenter kan gennemgås mere effek-
tivt. En sådan løsning vil tilsvarende understøtte sagsbehandlingen efter SU-
loven.
Det er hensigten med bemyndigelsen, at der alene kan fastsættes regler om
anvendelse af kunstig intelligens til at understøtte sagsbehandlingen efter
SU-loven. Det er ikke hensigten, at bemyndigelsen skal kunne anvendes til
at fastsætte regler om anvendelse af løsninger, der anvender kunstig intelli-
gens til f.eks. profilering af borgere eller med henblik på at træffe automa-
tiske afgørelser.
Arbejdet med anvendelse af konkrete løsninger vil forudsætte, at de gene-
relle regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven iagtta-
ges.
Der lægges dog også op til med bemyndigelsen at give uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at fastsætte regler om behandling af per-
sonoplysninger i forbindelse med anvendelse af kunstig intelligens eller lig-
nende digitale løsninger. Det er således tanken, at der kan fastsættes regler,
der supplerer de generelle databeskyttelsesretlige regler i databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven, med henblik på at sikre overhol-
delse af disse regler, f.eks. regler om passende og specifikke foranstaltnin-
ger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og inte-
resser.
2.3. Præcisering af regler i SU-loven i forhold til SU til solistuddannel-
sen og pastoralseminarieuddannelsen
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af SU-lovens § 1, stk. 1, at uddannelsessøgende kan få statens
uddannelsesstøtte (SU) til uddannelse indtil kandidatgrad og til ph.d.-stu-
dium indtil opnåelse af kandidatgrad.
Det følger endvidere af SU-lovens § 5, at en uddannelse, der giver ret til
SU, skal være tilrettelagt som heltidsuddannelse, være af mindst 3 måne-
ders varighed og som udgangspunkt være ulønnet.
Inden for disse rammer følger det af SU-lovens § 3, stk. 1, at en uddan-
nelse i Danmark giver ret til uddannelsesstøtte, når uddannelses- og forsk-
ningsministeren har godkendt dette, og godkendelsen ikke senere er tilba-
gekaldt.
15
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0016.png
Der gives SU inden for klippekortet til videregående uddannelse, jf. SU-
lovens § 15, inden for en ramme på 70 klip, jf. SU-lovens § 16, stk. 1.
Det bemærkes, at § 16, stk. 1 i SU-loven er ændret ved lov nr. 685 af 11.
juni 2024 om ændring af SU-loven (reform af SU-systemet på det videre-
gående uddannelsesområde), som træder i kraft den 1. december 2026.
Efter SU-lovens § 16, stk. 3, kan rammen udvides, hvis den samlede nor-
merede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse eller et
lignende uddannelsesforløb, der består af flere trindelte uddannelser, over-
stiger 58 måneder (klip). Det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der
bestemmer ved hvilke kandidatuddannelser eller lignende rammen udvides
efter SU-lovens § 16, stk. 3, jf. § 24, stk. 1, i SU-bekendtgørelsen.
Solistuddannelsen er en videregående overbygningsuddannelse på fuld tid,
hvor den særligt kvalificerede studerende videreuddanner sig inden for et
speciale. Uddannelsen reguleres ved lov om videregående kunstneriske ud-
dannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, jf. lovbekendtgørelse nr.
1133 af 31. oktober 2024, og bekendtgørelse nr. 1324 af 23. november
2023 om musikkonservatorierne og Operaakademiet.
Solistuddannelsen udbydes som en del af musikkonservatorieuddannel-
serne og har en varighed af 2-4 år, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om
musikkonservatorierne og Operaakademiet.
Det følger af § 22 i bekendtgørelse om musikkonservatorierne og Opera-
akademiet, at adgangskravet til solistuddannelsen er en afsluttet kandidat-
uddannelse fra et musikkonservatorium eller tilsvarende kvalifikationer
samt en bestået optagelsesprøve.
Pastoralseminarieuddannelsen er den danske folkekirkes forberedende
præsteuddannelse og sigter mod udøvelse af præstegerningen. Der er tale
om en fuldtidsuddannelse af 19 ugers varighed, der udbydes ved Folkekir-
kens Uddannelses- og Videnscenter.
Uddannelsen hører under By-, Land- og Kirkeministeriet og reguleres ved
lov nr. 309 af 16. maj 1990 om folkekirkens institutioner til uddannelse og
efteruddannelse af præster og bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2018 om
Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.
Det følger af § 24, stk. 1, i bekendtgørelse om Folkekirkens Uddannelses-
og Videnscenter, at teologiske kandidater fra et dansk universitet og
16
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0017.png
øvrige, der kan opnå ansættelse som præst i den danske folkekirke, har ad-
gang til pastoralseminarieuddannelsen
.
Solistuddannelsen (som en del af musikkonservatorieuddannelserne) og
pastoralseminarieuddannelsen er godkendt som uddannelser, der giver ret
til SU. Begge uddannelser fremgår af listen over godkendte videregående
uddannelser, der er tilgængelig på hjemmesiden www.su.dk. Det fremgår
tilsvarende af hjemmesiden
www.su.dk,
at solistuddannelsen og pastoral-
seminarieuddannelsen giver mulighed for, at rammen for SU til videregå-
ende uddannelse udvides efter SU-lovens § 16, stk. 3.
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Solistuddannelsen og pastoralseminarieuddannelsen har været godkendt
som videregående uddannelser, der giver ret til SU, gennem en lang år-
række. Det fremgår således af § 1, stk. 1, nr. 2, i den tidligere SU-lov, der
trådte i kraft i 1980, jf. lov nr. 218 af 23. maj 1979 om Statens Uddannel-
sesstøtte, at staten yder uddannelsesstøtte til uddannelsessøgende over 18
år, som gennemgår offentligt anerkendte videregående uddannelser. Af
både bilaget til bemærkningerne til lovforslaget til lov nr. 218 af 23. maj
1979 og af bilag til bekendtgørelse nr. 209 af 21. maj 1980 om statens ud-
dannelsesstøtte fremgår det, at musikkonservatorieuddannelserne (herun-
der solistuddannelsen) og pastoralseminarieuddannelsen i relation til SU
blev betragtet som støtteberettigende videregående uddannelser. Uddan-
nelserne har siden da været godkendt som uddannelser, der giver ret til SU.
SU gives efter § 1, stk. 1, i den gældende SU-lov til uddannelse indtil kan-
didatgrad og til ph.d.-studium indtil opnåelse af kandidatgrad. Solistuddan-
nelsen og pastoralseminarieuddannelsen påbegyndes, som det fremgår
ovenfor, i forlængelse af en afsluttet kandidatuddannelse.
På baggrund af en samlet vurdering af det oprindelige grundlag for at god-
kende uddannelserne som SU-berettigende sammenholdt med de ændrin-
ger af lovgivningen, der er foretaget siden, er det Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets opfattelse, at solistuddannelsen og pastoralseminarieud-
dannelsen fortsat må betragtes som uddannelser, der er omfattet af bestem-
melserne om SU til videregående uddannelse, og uddannelserne er således
også fortsat godkendt som SU-berettigende uddannelser i dag.
Formuleringen af SU-lovens § 1 vurderes dog ikke at være hensigtsmæs-
sig, og der vurderes at være behov for at præcisere reglerne. Det foreslås
på den baggrund, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om, at uddannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte til
17
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0018.png
videregående uddannelse, der gennemføres i forlængelse af opnået kandi-
datgrad.
Bemyndigelsen forventes alene anvendt til at fastsætte regler i SU-be-
kendtgørelsen, der præciserer, at solistuddannelsen og pastoralseminarie-
uddannelsen er omfattet af reglerne i SU-loven og SU-bekendtgørelsen om
uddannelsesstøtte til videregående uddannelse, og det er således ikke hen-
sigten at ændre på, til hvilke uddannelser man kan modtage SU.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Lovforslagets § 1, nr. 4, for så vidt angår bemyndigelse til anvendelse af
kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at understøtte sagsbe-
handlingen efter SU-loven, indebærer ikke en fravigelse af de krav til be-
handling af personoplysninger, der stilles i databeskyttelsesforordningen el-
ler databeskyttelsesloven, herunder i forhold til beskyttelsen af de registre-
redes rettigheder.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten,
kommunerne og regionerne.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke have implementeringskonsekvenser
for staten, kommunerne og regionerne.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning, jf. aftale
om digitaliseringsklar lovgivning indgået af Folketingets partier i januar
2018. Det bemærkes således, at lovforslagets indhold understøtter mulighe-
den for digital administration.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet forbundet med lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets § 1, nr. 3, for så vidt angår minimumskrav til dokumentation
mv. ved ansøgning om SU-handicaptillæg, indebærer blandt andet, at ud-
dannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om nærmere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen
om SU-handicaptillæg, tidspunktet der kan modtages tillæg fra og mulighe-
den for afvisning af ansøgninger som følge af manglende indsendelse af do-
kumentation.
18
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0019.png
En udmøntning af bemyndigelsen forventes at medføre en kortere sagsbe-
handlingstid til gavn for de uddannelsessøgende, der er i målgruppen for
ordningen og for de uddannelsessøgende, der oplyser deres ansøgning fyl-
destgørende og korrekt på ansøgningstidspunktet.
En udmøntning af bemyndigelsen forventes endvidere at medføre, at uddan-
nelsessøgende vil få et afslag på ansøgning om SU-handicaptillæg, hvis den
uddannelsessøgende ikke sammen med ansøgningen indsender nogen doku-
mentation for den uddannelsessøgendes diagnosticerede varige funktions-
nedsættelse. Herudover forventes en udmøntning af bemyndigelsen at med-
føre, at styrelsen hurtigere kunne træffe afgørelse om afslag på det forelig-
gende grundlag i sager, hvor den uddannelsessøgende ikke har indsendt fyl-
destgørende og aktuel dokumentation for den uddannelsessøgendes eventu-
elle diagnosticerede varige funktionsnedsættelse.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.:
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. december 2024 til den 7.
januar 2025 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Aka-
demisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakade-
mier, Danske Erhvervsakademiers Studenterorganisation (DESO), Danske
Erhvervsskoler og
–Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Profes-
sionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Dan-
ske Universiteter, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Digitaliserings-
styrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske
Lægestuderende, Frit Forum
Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørfor-
eningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, KL (Kommunernes Lands-
forening), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderen-
des Landskreds, Organisation for Professionshøjskolestuderende, Pædagog-
studerendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,
19
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0020.png
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Sammenslutningen af Unge med Handicap, Studenterrådgivningen, Studie-
valg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og Udbetaling
Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ser/merudgifter (hvis ja, an-
ja, angiv omfang/hvis giv omfang/hvis nej, anfør
nej, anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative kon- En udmøntning af be- En udmøntning af bemyndi-
sekvenser for bor- myndigelsen til at fast- gelsen forventes at medføre,
gerne
sætte regler om
at uddannelsessøgende vil få
nærmere krav til den do- et afslag på ansøgning om
kumentation, der skal SU-handicaptillæg, hvis den
vedlægges ansøgningen uddannelsessøgende ikke
om SU-handicaptillæg, sammen med ansøgningen
forventes at medføre en indsender nogen dokumenta-
kortere sagsbehandlings- tion for den uddannelsessø-
tid til gavn for de uddan- gendes diagnosticerede va-
nelsessøgende, der er i rige funktionsnedsættelse.
målgruppen for ordnin-
gen og for de uddannel-
sessøgende, der oplyser
20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0021.png
deres ansøgning fyldest-
gørende og korrekt på
ansøgningstidspunktet.
Klimamæssige kon-
sekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (der i re-
levant omfang også
gælder ved imple-
mentering af ikke-
erhvervsrettet EU-
regulering) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0022.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af SU-lovens § 1, stk. 1, at uddannelsessøgende kan få statens
uddannelsesstøtte (SU) til uddannelse indtil kandidatgrad og til ph.d.-stu-
dium indtil opnåelse af kandidatgrad. Efter SU-lovens § 3, stk. 1, giver en
uddannelse i Danmark ret til uddannelsesstøtte, når uddannelses- og forsk-
ningsministeren har godkendt dette, og godkendelsen ikke senere er tilba-
gekaldt. Solistuddannelsen (som en del af musikkonservatorieuddannel-
serne) og pastoralseminarieuddannelsen er godkendt til SU.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 1, stk. 6,
hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til fastsætte regler om, at uddannelsessø-
gende kan få uddannelsesstøtte til videregående uddannelse, der gennemfø-
res i forlængelse af opnået kandidatgrad.
Den foreslåede bemyndigelse i § 1, stk. 6, forventes alene anvendt til at fast-
sætte regler i SU-bekendtgørelsen om, at solistuddannelsen og pastoralse-
minarieuddannelsen er omfattet af reglerne i SU-loven og SU-bekendtgø-
relsen om uddannelsesstøtte til videregående uddannelse.
Det foreslåede vil indebære, at det vil fremgå klart af SU-reglerne, at solist-
uddannelsen og pastoralseminarieuddannelsen er omfattet af reglerne i SU-
loven og SU-bekendtgørelsen om uddannelsesstøtte til videregående uddan-
nelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
SU-lovens
afsnit I har overskriften ”Uddannelsesstøtte
til uddannelse indtil
kandidatgrad”
og indeholder SU-lovens
bestemmelser om uddannelses-
støtte til uddannelse indtil kandidatgrad.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Side 22/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0023.png
Det foreslås, at i
overskriften
til SU-lovens
afsnit 1 indsættes ”m.v.” efter
”kandidatgrad”.
Den foreslåede tilføjelse til overskriften til SU-lovens afsnit I er en konse-
kvens af den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om, at ud-
dannelsessøgende kan få uddannelsesstøtte til videregående uddannelse, der
gennemføres i forlængelse af opnået kandidatgrad.
Det foreslåede vil indebære en præcisering af, at videregående uddannelse,
der er fastsat regler om i medfør af den foreslåede bemyndigelse, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 1, og som gennemføres i forlængelse af opnået kandidat-
grad, er omfattet af reglerne om SU i lovens afsnit I.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af SU-lovens § 7, stk. 3, at sammen med stipendium og studie-
lån, jf. SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, eller sammen med slutlån, jf. SU-
lovens § 7, stk. 1, nr. 3, gives et stipendium som tillæg til uddannelsessø-
gende i videregående uddannelse eller i erhvervsuddannelse, som på grund
af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige be-
grænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 1, udgør at det månedlige stipendium som tillæg
efter § 7, stk. 3 8.770 kr. pr. måned i 2019-niveau, svarende til 9.700 kr. kr.
i 2024-niveau for uddannelsessøgende i videregående uddannelse, mens det
til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse udgør 5.500 kr. pr. måned i
2019-niveau, svarende til 6.084 kr. i 2024-niveau.
Det fremgår af SU-lovens § 10 a, stk. 3, at uddannelses- og forskningsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1, herunder om frem-
gangsmåden ved tildeling af tillæg.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Side 23/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0024.png
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens
§ 10 a, stk. 3.
Efter den forslåede be-
stemmelse kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærmere
regler om tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af
tillæg, nærmere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgnin-
gen, tidspunktet der kan modtages SU-handicaptillæg fra og muligheden for
afvisning af ansøgninger som følge af manglende indsendelse af dokumen-
tation.
Der vil med den foreslåede bestemmelse være tale om dels en videreførelse
af gældende ret, dels en udvidelse af den eksisterende bemyndigelse i SU-
lovens § 10 a, stk. 3.
Efter den foreslåede nyaffattelse af SU-lovens § 10 a, stk. 3, vil uddannel-
ses- og forskningsministeren fortsat være bemyndiget til at kunne fastsætte
nærmere regler om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om frem-
gangsmåden ved tildeling af tillæg.
Den foreslåede bemyndigelse forventes som hidtil anvendt til at fastsætte
regler om, at styrelsen kan bestemme, at der gives SU-handicaptillæg ud fra
en vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen og denne funkti-
onsnedsættelses betydning for den uddannelsessøgendes evne til at påtage
sig et erhvervsarbejde ved siden af uddannelsen. Endvidere forventes be-
myndigelsen fortsat anvendt til at fastsætte regler om, at styrelsen til brug
for afgørelsen kan indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen, og at
der kan gives et midlertidigt SU-handicaptillæg, hvis det på afgørelsestids-
punktet er sandsynliggjort, at arten og graden af den uddannelsessøgendes
funktionsnedsættelse er varig, men at dette ikke er endeligt fastslået.
Den eksisterende bemyndigelse vil med den foreslåede nyaffattelse af SU-
lovens § 10 a, stk. 3, blive suppleret således, at uddannelses- og forsknings-
ministeren også bemyndiges til at kunne fastsætte regler om kravene til den
dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen om SU-handicaptillæg,
tidspunktet der kan modtages SU-handicaptillæg fra og muligheden for af-
visning af ansøgninger som følge af manglende indsendelse af dokumenta-
tion.
Bemyndigelsen i SU-lovens § 10 a, stk. 3, skal endvidere ses i sammenhæng
med uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse i SU-lovens § 38
a, stk. 3, nr. 1, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler om indhold og udformning af ansøgning om uddannelsesstøtte m.v.
Side 24/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0025.png
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse kan der fastsættes regler om
konkrete former for dokumentation for funktionsnedsættelsen, der søges på
baggrund af, som den uddannelsessøgende skal vedlægge ansøgningen om
SU-handicaptillæg. Det vil f.eks. kunne være journaloplysninger fra prakti-
serende læge eller hospital, epikrise eller speciallægeerklæring.
Bemyndigelsen kan i forlængelse heraf anvendes til at fastsætte regler om,
at ved manglende indsendelse af den nævnte dokumentation for den funkti-
onsnedsættelse, der søges på baggrund af, vil styrelsen kunne afvise ansøg-
ningen uden nærmere realitetsbehandling.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, at den uddannelsessøgende på ansøgningstidspunktet skal være
diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-handi-
captillæg på baggrund af. Mistanke om en diagnose eller oplysning om et
tidligere eller igangværende udredningsforløb for en funktionsnedsættelse
vil således ikke være tilstrækkeligt som lægefaglig dokumentation.
Hvis den dokumentation, der er vedlagt ansøgningen på ansøgningstids-
punkt, ikke udgør fyldestgørende dokumentation for, at den uddannelsessø-
gende er diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-
handicaptillæg på baggrund af, og hvis den ikke udgør fyldestgørende og
aktuel dokumentation for, hvordan den varige funktionsnedsættelse påvirker
den uddannelsessøgendes erhvervsevne ved siden af uddannelsen, kan sty-
relsen anmode den uddannelsessøgende om at indsende den manglende do-
kumentation herfor.
Hvis den uddannelsessøgende ikke indsender fyldestgørende og aktuel læ-
gefaglig dokumentation for at være diagnosticeret med en varig funktions-
nedsættelse samt dennes indvirkning på erhvervsevnen inden for en af sty-
relsen nærmere fastsat frist, vil styrelsen kunne træffe afgørelse om afslag
på SU-handicaptillæg som følge heraf.
Endelig forventes den foreslåede bemyndigelse anvendt til at fastsætte reg-
ler om, at hvis den uddannelsessøgende først indsender lægefaglig doku-
mentation for at være diagnosticeret med den funktionsnedsættelse, der sø-
ges om SU-handicaptillæg på baggrund af, efter indsendelse af ansøgnin-
gen, men inden styrelsen har truffet afgørelse i sagen, vil der tidligst kunne
tildeles SU-handicaptillæg fra den måned, hvor styrelsen har modtaget do-
kumentationen.
Side 25/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0026.png
Aktuel og fyldestgørende lægefaglig dokumentation for den uddannelsessø-
gendes varige funktionsnedsættelse er som udgangspunkt dokumentation,
der er udarbejdet inden for 12 måneder før ansøgningstidspunktet, og som
udførligt beskriver den uddannelsessøgendes diagnosticerede funktionsned-
sættelse, herunder hvordan sygdommen eller funktionsnedsættelsen kom-
mer til udtryk, oplysninger om den uddannelsessøgendes aktuelle behand-
ling, hvilken behandling, der er planlagt (hvis der er planlagt en), hvordan
sygdommen eller funktionsnedsættelsen påvirker den uddannelsessøgendes
erhvervsevne m.v.
Det vil ikke være tilstrækkeligt, at en uddannelsessøgende f.eks. alene ind-
sender oplysning om en diagnose fra en læge eller indsender sit medicinkort,
hvoraf det fremgår, at vedkommende modtager medicin for en bestemt syg-
dom. Endvidere vil styrelsen alene vurdere retten til SU-handicaptillæg i
forhold til den eller de funktionsnedsættelser, som den uddannelsessøgende
søger på baggrund af, uanset om der i dokumentationen nævnes andre for-
hold, der ikke er omfattet af ansøgningen.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om afvisning af en ansøgning om SU-han-
dicaptillæg uden realitetsbehandling eller træffer afgørelse om afslag på det
foreliggende grundlag på grund af mangelfuld og ikke-aktuel lægefaglig do-
kumentation, kan den uddannelsessøgende søge igen på et senere tidspunkt,
f.eks. når dokumentationen foreligger. I sådanne tilfælde vil SU-handicap-
tillæg tidligst kunne udbetales fra modtagelsestidspunktet for den nye an-
søgning.
Styrelsens afgørelse om afslag vil kunne påklages til Ankenævnet for Sta-
tens Uddannelsesstøtteordninger.
Styrelsen vil som supplement til fastsættelsen af de nærmere regler om kra-
vene til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgningen om SU-handi-
captillæg, udstede en vejledning, der skal orientere de uddannelsessøgende
om reglernes indhold, herunder hvad der f.eks. forstås ved lægefaglig doku-
mentation m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Side 26/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0027.png
Det følger af SU-lovens § 1, stk. 4, at uddannelsesstøtte til uddannelse indtil
kandidatgrad og udlandsstipendium til studieophold i udlandet som led i en
dansk videregående uddannelse eller til en uddannelse på kandidatniveau i
udlandet administreres af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter
styrelsen).
SU-lovens § 39 indeholder regler om styrelsens administration, herunder
styrelsens egen indhentelse og videregivelse af oplysninger samt kriminal-
forsorgens underretningspligt til styrelsen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i SU-loven, som ny
§ 39 a,
indføres en bestemmelse, der
bemyndiger uddannelses- og forskningsministeren til at kunne fastsætte reg-
ler om, at der kan anvendes kunstig intelligens eller lignende digitale løs-
ninger til understøttelse af sagsbehandling efter SU-loven, herunder om be-
handling af personoplysninger i forbindelse hermed.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil indebære, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til, inden for rammerne af databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven, at kunne fastsætte regler om, at
der kan anvendes kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til at
understøtte sagsbehandlingen efter SU-loven.
Det er hensigten med bemyndigelsen, at der alene kan fastsættes regler om
anvendelse af kunstig intelligens til at understøtte sagsbehandlingen efter
SU-loven. Det er ikke hensigten, at bemyndigelsen skal kunne anvendes til
at fastsætte regler om løsninger, der anvender kunstig intelligens til f.eks.
profilering af borgere eller med henblik på at træffe automatiske afgørelser.
Arbejdet med anvendelsen af konkrete løsninger, der anvender kunstig in-
telligens eller lignende digitale løsninger, vil fortsat forudsætte, at de gene-
relle databeskyttelsesretlige regler er opfyldt.
Der lægges dog også op til med bemyndigelsen at give uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at fastsætte regler om behandling af per-
sonoplysninger i forbindelse med anvendelse af kunstig intelligens eller lig-
nende digitale løsninger. Det er således tanken, at der kan fastsættes regler,
der supplerer de generelle databeskyttelsesretlige regler i databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelsesloven, med henblik på at sikre overhol-
delse af disse regler, f.eks. regler om passende og specifikke foranstaltnin-
ger til beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og inte-
resser ved behandling af personoplysninger i forbindelse med anvendelse af
Side 27/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0028.png
kunstig intelligens eller lignende digitale løsninger til understøttelse af sags-
behandling efter SU-loven.
Regler, der fastsættes i medfør af bemyndigelsen, kan f.eks. omhandle an-
vendelsesområde, betingelser for behandling, fastlæggelse af informations-
kilder, opbevaring og sletning af oplysninger, sikkerhedsforanstaltninger,
herunder pseudonymisering, kryptering m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Der kan i medfør af § 10 a, stk. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3,
udstedes regler, som gælder for ansøgninger om SU-handicaptillæg, der er
modtaget i styrelsen den 1. juli 2025 eller senere.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke
kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, da SU-loven, som foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
Side 28/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0029.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 395 af 13. april 2023, som æn-
dret ved § 11 i lov nr. 630 af 11. juni
2024, § 6 i lov nr. 632 af 11. juni
2024, lov nr. 685 af 11. juni 2024,
og § 23 i lov nr. xx af xx. xx 2025,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes som stk. 6:
»Uddannelses- og forskningsmini-
steren kan fastsætte regler om, at
uddannelsessøgende kan få uddan-
nelsesstøtte til videregående uddan-
nelse, der gennemføres i forlæn-
gelse af opnået kandidatgrad.«
2.
I
overskriften
til afsnit I indsættes
efter »kandidatgrad«: »m.v.«.
3.
§ 10 a, stk. 3,
affattes således:
»Uddannelses- og forskningsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler
om tillæg efter stk. 1, herunder om
fremgangsmåden ved tildeling af
tillæg, nærmere krav til den doku-
mentation, der skal vedlægges an-
søgningen, tidspunktet der kan
modtages tillæg fra og muligheden
for afvisning af ansøgninger som
følge af manglende indsendelse af
dokumentation.«
4.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ
39 a.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om anvendelse af kunstig
§ 1.
---
Stk. 2-5. ---
Afsnit I
Uddannelsesstøtte til uddannelse
indtil kandidatgrad
§ 10 a. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler om tillæg efter stk. 1, herun-
der om fremgangsmåden ved tilde-
ling af tillæg.
Side 29/30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Lovudkast til lovforslag om ændring af SU-loven (minimumskrav v. ansøgning om SU-handicaptillæg), fra uddannelses- og forskningsministeren
2946976_0030.png
intelligens eller lignende digitale
løsninger til understøttelse af sags-
behandling efter SU-loven, herun-
der om behandling af personoplys-
ninger i forbindelse hermed.«
Side 30/30