Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Kære uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
FASTHOLD ET STÆRKT EVA
Regeringens finanslovsforslag indeholder et forslag om en fjernelse af EVA´s bevilling på 6,5 mio. kr. rettet mod de
videregående uddannelser, hvilket vil betyde, at der ikke længere er en uafhængig statslig vidensinstitution på det
videregående område. Det vil efter vores opfattelse klart svække EVA og udarbejdelse af uafhængig praksisnær viden,
løsningsforslag og redskaber, hvilket dermed også vil svække bl.a. kommuners, regioners, dagtilbuds, skolers og ikke
mindst videregående uddannelsers arbejde med kvalitetsudvikling betydeligt, da EVA leverer et stort bidrag til dette.
Derudover bidrager EVA med central og nuanceret viden til beslutningstagere. Forslaget er derfor særligt uheldigt på et
tidspunkt med markante reformer, hvor det er helt centralt for både bl.a. implementering og eventuelle rettidige
justeringer, at der eksisterer uafhængig viden. Frafald af bevilling er efter vores opfattelse heller ikke i tråd med intentionen
i den økonomiaftale med kommunerne, der bl.a. ligger til grund for forslaget. Fokus i aftalen er at mindske statslig
bureaukrati og administration, hvilket EVA ikke varetager. Vi vil som centrale aktører og interessenter på velfærdsområder
og på det videregående uddannelsesområde kraftigt opfordre til, at bevillingen til det videregående område på EVA
fastholdes, så et stærkt EVA i Holbæk fortsat sikres til gavn for os alle.
EVA skaber værdi i uddannelsessektoren og i de borgernære tilbud, hvor de studerende er i praktik og skal arbejde
EVA har gennem mere end 25 år skabt et stærkt vidensmiljø og udarbejdet praksisnær viden, løsninger og redskaber
sammen med og til os, der er aktører på uddannelsesområdet, foruden solid viden til beslutningstagere. I dag strækker
EVA sig fra dagtilbuddene til de videregående uddannelser og VEU. EVA kan således gå i dybden på enkelte områder,
men også se på overgange og sammenhænge mellem uddannelser. Vi oplever, at det har en særdeles stor værdi.
Regeringen ønsker at gennemføre en reduktion på 1.000 årsværk i den statslige administration, der er vokset de senere
år. Det giver dog ikke mening for os, at EVA´s bevilling målrettet det videregående uddannelsesområde er en del af den
besparelse, regeringen vil foretage. Det undrer os meget. EVA udfører ikke administration, men udarbejder praksisnær
viden, løsningsforslag og redskaber med og til praksis og policy. Arbejdet bidrager bl.a. til at støtte os aktører og
interessenter i vidensbasering og kvalitetsudvikling af vores tilbud og uddannelser. Ligesom det er viden, der kvalificerer
de politiske drøftelser, der pt. finder sted.
Eksempler på vigtigheden af EVA´s arbejde er bl.a., at EVA gennem viden og redskaber understøtter kommuner og
uddannelsessteder i rekrutteringen til pædagog-, lærer-, sygeplejerske- og socialrådgiveruddannelsen, de videregående
uddannelsers arbejde med at styrke de studerendes trivsel og gennemførelse, håndtering af flere og flere studerende,
der har brug for specialpædagogisk støtte (SPS), håndtering af den grønne omstilling på uddannelser samt skolers,
kommuners og uddannelsessteders arbejde med kvalitetsudvikling i fx praktikken og ved studiestart eller overgang til
arbejdsmarkedet (se oversigt i bilag). Det er et arbejde, som hele velfærdssamfundet nyder godt af, da det bidrager til at
vidensbasere konkrete løsninger og værktøjer til at støtte studerende og undervisere på centrale uddannelser og
aftagere som dagtilbud, skoler, sundhedsvæsen, kommuner, erhvervsliv og regioner.
Dertil kan det bemærkes, at EVA ikke er vokset i mandskab, at EVA har øget samarbejdet med fonde, at EVA efter
udflytningen har arbejdet målrettet på en forankring i Holbæk, men har en uopsigelig huslejekontrakt, og allerede er
underlagt 2 pct. besparelse.
Der er brug for en uafhængig statslig og tværgående vidensinstitution på uddannelsesområdet
Sikringen af uafhængig viden er normalt et hæderstegn, vi som dansk samfund bryster os af. Det er helt centralt for at
der produceres viden, der ikke er bestemt af lovgiver eller private interesser. En fjernelse af bevilling vil betyde tab af
stærk viden og forslag til løsninger på et tidspunkt, hvor hele uddannelsesområdet, herunder det videregående område,
står over for markante ændringer, der er centrale at kvalificere og følge.
På baggrund af de nævnte elementer og den store værdi, EVA skaber for uddannelsesområdet specifikt og den
borgernære velfærd mere bredt, er det vores håb og entydige opfordring, at bevillingen på 6,5 mio. kr. til EVA’s arbejde
på det videregående uddannelsesområde bibeholdes i finansloven.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af uddannelses- og forskningsministerens svar på henvendelse af 3. september 2024 om tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut
Med venlig hilsen
Bestyrelsen, Danmarks Evalueringsinstitut
Else Sommer,
bestyrelsesformand, EVA
Claus Rosenkrands Olsen,
uddannelseschef, Dansk Erhverv
Nanna Lohman, børne- og
ungedirektør, Næstved
Kommune
Lisbet Due, chefkonsulent, KL
Lasse Bjerg Jørgensen, faglig
sekretær, BUPL
Henrik Wegener, rektor,
Københavns Universitet
Allan Kruse, direktør, Svendborg
Erhvervsskole
Mette Nielsen, chefkonsulent,
Dansk Industri
Anne Kristine Andersen,
uddannelsespolitisk konsulent,
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
Tine Fischer, direktør, Det
Danske Filminstitut
Signe Hald Andersen,
interventionschef og
forskningsprofessor
Medunderskrivere fra centrale interessenter
Steen Enemark Kildesgaard,
formand for rektorkollegiet,
Danske Erhvervsakademier
Lisbeth Nørgaard, formand for
Danske SOSU-skoler
Camilla Wang, forperson for
rektorkollegiet, Danske
Professionshøjskoler
Mads Eriksen Storm,
uddannelses- og
forskningspolitisk chef, Dansk
Erhverv
Elisa Rimpler, formand, BUPL
Brian Bech Nielsen, forperson
for rektorkollegiet, Danske
Universiteter.
Mikkel Haarder, underdirektør,
Dansk Industri
Nanna Højlund, næstformand,
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
Regitze Flannov, forkvinde for
Undervisningsudvalget i
Danmarks Lærerforening
Esben Bjørn Salmonsen,
forperson for Danske
Studerendes Fællesråd
Allan Kortnum, formand for
Danske Erhvervsskoler og –
Gymnasier – Lederne
Lisbeth Lintz, formand for
Akademikerne
Dorthe Boe Danbjørg, forkvinde
for Dansk Sygeplejeråd
Lucas Hyttel, forperson for
Organisation for
Professionshøjskolestuderende
Lene Yding Pedersen,
næstformand for Danske HF &
VUC
Cecilie Sturich, forkvinde for
Danske Erhvervsakademiers
Studenterorganisation
Maja Bødtcher-Hansen,
formand for Danske Gymnasier
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af uddannelses- og forskningsministerens svar på henvendelse af 3. september 2024 om tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut
2914113_0003.png
Bilag 1 - Aktuelle projekter på det videregående område
Offentliggørelse
2023-2024
Projekt
Projekter om de fire store
professionsuddannelser
Indhold
Projekt om valg og fravalg af de fire store professionsuddannelser, projekt om
praktikken (organisering og oplevelse) på de fire store
professionsbacheloruddannelser, sabbatårs betydning for studerende på de
fire store professionsuddannelser mv.
EVA kortlægger organiseringen af den specialpædagogiske støtte (SPS) på
videregående uddannelser. Kortlægningen sker med udgangspunkt i en
rundspørge til samtlige institutioner samt relevante ministerielle aktører. Der
er en meget forskellig organisering af SPS. Der er markant flere, der oplever, at
de har en funktionsnedsættelse end de som søger SPS. SPS-medarbejdere
peger på, at det ville være hensigtsmæssigt med en mere smidig regulering og
en styrket helhedsorienteret indsats.
Rapporten beskriver udviklingen i motivation opdelt på forskellige typer af
studerende. Motivationen falder det første år. Mest hos studerende med lave
karakterer og anden etnisk baggrund.
Hvilken betydning har den geografiske placering af videregående
uddannelsesudbud for de unges studievalg? Det undersøger denne
minianalyse på baggrund af besvarelser fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de
videregående uddannelser.
Projektet er gennemført med midler fra Velfærds- og Forskningsfonden.
Undersøgelsen viser blandt andet, at pædagogmanglen er særligt akut i
bykommunerne. Indsatserne retter sig fx mod at stimulere interessen for den
pædagogiske faglighed hos unge på ungdomsuddannelser via nye former for
brobygning og at understøtte et stærkt fagligt engagement blandt pædagoger
i dagtilbud, fx ved fælles kompetenceudvikling. Der er udkommet to
inspirationsmaterialer målrettet hhv. professionshøjskoler og kommunale
forvaltninger. Desuden tre baggrundsnotater om hhv. målgruppers størrelse
Igangværende
Evaluering af Copenhagen
Honours College for Sygeplejesker
på KP
Styrket brobygning fra gymnasier
til velfærdsprofessionerne
og motivation, kommunale indsatser samt professionshøjskolernes indsatser.
EVA gennemfører for Københavns Professionshøjskole en virkningsevaluering
af programmet Copenhagen Honours College for Sygeplejersker. EVA vil
udarbejde en midtvejsevaluering samt en afsluttende evalueringsrapport.
Københavns Professionshøjskole har bedt EVA om at evaluere projektet
”Styrket brobygning fra gymnasier til velfærdsprofessionerne”. Formålet med
projektet er at få flere gymnasieelever til at overveje en professionsuddannelse
som mulig karrierevej.
Hvordan opleves det at gå på en videregående uddannelse, hvor man er enten
er kønsmæssig eller etnisk minoritet, eud-uddannet eller en tidligere anbragt?
Det vil du kunne læse om i disse rapporter. Vi anvender data fra EVA’s
forløbsundersøgelse på de videregående uddannelser til at følge disse
studerendes oplevelser gennem deres første studieår.
EVA undersøger udviklingen i optaget på universitetsuddannelser,
professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademiuddannelser opdelt på
forskellige baggrundsvariable.
EVA undersøger effekten af at elever i grundskolen bliver undervist af lærere
med forskellige uddannelsesbaggrunde, herunder om der kan påvises en
effekt af at blive undervist af en lærer med en ordinær læreruddannelse eller
uddannelsen til meritlærer sammenlignet med en underviser uden en
Igangværende
Meritpædagoger. Hvem er de, hvor
kommer de fra og hvordan bliver
de?
læreruddannelse.
Projekter kortlægger baggrund, køn, alder, uddannelsesbaggrund mv. Hvorfor
de har valgt at blive meritpædagoger, og hvordan de kan fastholdes for
området som led i en rekrutterings- og fastholdelsesstrategi.
Januar 2024
SPS. Kortlægning af organisering
af specialpædagogisk støtte på
videregående uddannelser,
herunder de studerendes
oplevelse af SPS
Januar/februar
Studiemotivation på de
videregående uddannelser
Geografisk placering af
uddannelser og studievalg
Marts
April
Rekruttering og fastholdelse af
pædagoger på pædagog-
uddannelsen og i dagtilbud
Juni 2024
Juli 2024
Minoritetsoplevelser på de
videregående uddannelser
Igangværende
Udviklingen i optaget
Igangværende
Effekten af undervisere med
forskellige uddannelsesbaggrunde
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Kopi til orientering af uddannelses- og forskningsministerens svar på henvendelse af 3. september 2024 om tilskud til Danmarks Evalueringsinstitut
2914113_0004.png
Igangværende
Bedre trivsel og mindre frafald
Igangværende
Analyse af vejledningssystemet fra
UU til videregående uddannelser
EVA gennemfører med støtte fra Novo Nordisk Fonden et femårigt projekt, der
skal undersøge, hvordan universiteterne i kølvandet på optaget af en mere
mangfoldig gruppe af studerende arbejder med at fremme trivsel og
gennemførelse for alle studerende. Projektet skal skabe vidensgrundlag og et
fælles sprog om de konkrete udfordringer og muligheder, som
universitetsuddannelserne har. Særligt vil EVA fokusere på, hvordan
universiteterne gennem arbejdet med undervisning og studiemiljø kan styrke
trivslen og gennemførslen blandt alle studerende. I alt støtter fonden projektet
med 13 millioner kroner.
Design er under udarbejdelse
Igangværende
Oplevelser af SPS set ift. den
almene undervisning
Igangværende
Gode eksempler på
tilrettelæggelse og organisering af
praktik i læreruddannelsen
Midtvejsevaluering af
implementering og effekter af
Erasmus+
EVA’s forløbsundersøgelse på de
videregående uddannelser
Igangværende
EVA kortlagde organiseringen af SPS i 2023 og undersøgte de studerendes
oplevelse af SPS baseret på surveydata. Der følges i 2024 op på denne
undersøgelse ved at gennemføre en mere dybdegående undersøgelse af de
studerendes og underviseres oplevelse af SPS bl.a. i forhold til de forskellige
måder SPS er organiseret på, herunder integreret i undervisningen. Tilmed vil
der evt. være særligt fokus på udvalgte grupper, fx studerende med psykiske
funktionsnedsættelser.
EVA skal for KL og DLF indsamle gode eksempler på tilrettelæggelse og
organisering af praktik på den nye læreruddannelse i kommuner, skoler og
professionsuddannelser. Eksempler skal inspirere og formidles til
læreruddannelsens interessenter.
Midtvejsevaluering af Erasmus+ bidrager med Danmarks perspektiv på
programmet, herunder brugernes oplevelse af det og den decentrale
implementering.
Spørgeskemaundersøgelser blandt nyoptagne studerende med udsendelse af
spørgeskemaer til alle optaget gennem KOT i sommeren 2016, 2017, 2018,
2019, 2020, 2021 og 2022. Projektet gennemføres i samarbejde med UFM.
Løbende