Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2941603_0001.png
Sådan får vi
flere dygtige
lærere,
pædagoger,
socialrådgivere
og sygeplejersker
MVU-netværkets udspil til styrkelse
af uddannelserne til lærere, pædagoger,
socialrådgivere og sygeplejersker.
Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0002.png
3
5
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker
Krav om uddannede praktikvejledere på alle praktiksteder
Mere øvelsesbaseret undervisning og simulation
Undervisere tæt på praksis
Forpligtende studiemiljøer, der skaber fællesskab og tilknytning
Finansiering af transport under praktik
En bæredygtig økonomi
Anbefalinger til læreruddannelsen
Anbefalinger til pædagoguddannelsen
Anbefalinger til socialrådgiveruddannelsen
Anbefalinger til sygeplejerskeuddannelsen
INDHOLD
SÅDAN FÅR VI FLERE DYGTIGE LÆRERE, PÆDAGOGER,
SOCIALRÅDGIVERE OG SYGEPLEJERSKER
2. udgave, august 2024.
Udgivet af Lærerstuderendes Landskreds (LL), Pædagogstuderendes Landssammenslutning
(PLS), Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS)
og Sygeplejestuderendes Landssammenslutning (SLS).
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0003.png
Sådan får vi flere dygtige lærere, pædagoger,
socialrådgivere og sygeplejersker
“De varme hænder”. “Velfærdens helte”. “Velfærdsuddannelserne”. Sådan bliver vi ofte omtalt i en sam-
lebetegnelse, men det rummer ikke den komplekse opgave eller mængden af kompetencer og perspek-
tiver vi tager med os ud i verden som fremtidens lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker.
Formålet med dette udspil er at kvalificere debatten og give politikere og interessenter en bedre for-
ståelse og vidensgrundlag om fremtidens professionsbacheloruddannelser, så vi sammen kan styrke
tilslutningen og kvaliteten.
Hver vores uddannelse er unik. Det kræver vidt forskellige kompetencer at undervise teenagere i tysk,
give kemoterapi, udvikle et miljø hvor omsorg, udvikling og læring skaber optimale betingelser for
børn eller træffe juridiske afgørelser i en sagsbehandling. Det kræver også forskellige faciliteter og
undervisningsmetoder at tilegne sig de rette kompetencer.
Hvis fremtidens Danmark skal hænge sammen, er samfundet afhængigt af vores professionalisme og
de kompetencer som vi lærer på hver vores uddannelse. Hvis det skal lykkes, så kræver det velfinan-
sierede uddannelser tæt på praksis og af høj kvalitet, som flere søger mod. Hvis disse ting ikke adres-
seres med en kommende reform, er vi bekymrede for konsekvenserne.
Desværre har de seneste år vist, at færre søger vores uddannelser
1
, og at der er et højt frafald på ud-
dannelserne
2
. Det er afgørende at få vendt den negative udvikling.
Vi ser udfordringerne på arbejdspladserne under vores praktikker – ambitiøse, dygtige, hårdtarbejdende
kollegaer, der knækker sammen under arbejdspresset. De mangler dygtige, uddannede kollegaer.
Hver uddannelse har brug for investeringer for at være gode uddannelser for fremtidens lærere, pæ-
dagoger, socialrådgivere og sygeplejersker, til gavn for fremtidens velfærdssamfund.
Som beskrevet er vi fire meget forskellige grupper af studerende – derfor finder du i slutningen af
denne udgivelse et udspil fra hver af os: Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Lands-
sammenslutning, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende og Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning. Men vi har også seks fælles forslag, der på tværs af vores uddannelser og fag,
kan hæve kvaliteten, gøre uddannelserne mere attraktive og mindske frafaldet på de fire store profes-
sionsuddannelser.
God fornøjelse.
1 Danske professionshøjskoler: “Udviklingen i antal optagne på professionshøjskolerne”,
Danske professionshøjskoler,
juli 2024
2 Danske Professionshøjskoler. “Analysenotat: Frafald på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer
og socialrådgiver.”
Danske Professionshøjskoler,
januar 2023
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0004.png
Anneline Larsen, forperson
Lærerstuderendes Landskreds (LL)
Klara Hippe Hansen, forperson
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning (PLS)
Rikke Flebbe og Ida Friis Christoffersen, forpersonskab
Sammenslutningen af Danske Socialrågiverstuderende (SDS)
Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende
Nicolaj Laue Juhl, forperson
Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning (SLS)
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0005.png
Krav om uddannede praktikvejledere
på alle praktiksteder
Når studerende skal lære et fag i praksis, er dygtige, uddannede vejledere enormt vigtige
3
.
I dag er sygeplejerskeuddannelsen den eneste uddannelse, på tværs af lærere, pædagoger, socialråd-
givere og sygeplejersker, som stiller krav om uddannede vejledere
4
i praktikken.
Derfor foreslår vi at indføre et krav om vejlederuddannelse for dem, der har studerende i praktik. Det
er ikke en komplet løsning at tilføje et krav, for selv på sygeplejerskeuddannelsen mangler der uddan-
nede vejledere til at tage imod studerende, og derfor skal der løbende være kvalitetssikring af praktik-
stederne.
Med et krav om, at alle praktikvejledere har en vejlederuddannelse, vil niveauet af vejledning og
feedback blive bedre. Individuel feedback er med til at udvikle studerende, når de skal lære faget. Det
er her, hvor der for alvor er plads til refleksion over praksis og hvordan studerende kan blive endnu
dygtigere til deres fag.
Derfor er uddannede vejledere afgørende, når studerende er i praktik.
Vores ønsker til fremtidens praktikvejledere
uddannet i pædagogik
uddannet i at videreformidle
Indsigt i uddannelsen
lyst til at lære fra sig
lyst til at have medansvar for studerendes uddannelse
honoreres ordentligt for opgaven
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0006.png
Mere øvelsesbaseret undervisning
og simulation
Det unikke ved professionsuddannelserne bør være vekselvirkningen i uddannelsesforløbet, så
den studerende formår at koble den essentielle teori med den virkelige praksis. I dag er der dog
en tendens til, at teorien primært er noget de studerende møder i undervisningen, og praksis er
forbeholdt praktikken.
For at hæve kvaliteten af professionsuddannelserne kræver det, at koblingen mellem teori og
praksis styrkes, så teorien bliver taget med i praktik, og praktikken tages med ind på uddannel-
sesstedet. Derfor foreslår vi, at der afsættes økonomi til at skabe mere øvelses- og simulations-
baseret undervisning, hvor studerende kan udvikle og øve professionsspecifikke kompetencer
så tidligt som muligt på uddannelsen. Når studerende har god tid til at tilegne sig praktiske
kompetencer, både på uddannelsesstedet og i praktik, vil det øge kvaliteten af alle uddannel-
serne og klæde studerende bedst muligt på til arbejdslivet.
Det kræver øvelse at blive den dygtigste. Derfor er det enormt vigtigt for professionsstuderende
at øve ting fra praksis i trygge omgivelser og ved hjælp af simulation.
Eksempler på, hvad der kunne gøre os dygtigere:
Lærerstuderende:
Lærerstuderende bliver tilknyttet en fiktiv skole. Her kan de studerende øve sig i Aula-
kommunikation med forældre, forholde sig til akutte situationer og planlægge årshjul.
Pædagogstuderende:
Pædagogstuderende øver “den svære samtale” med forældre eller andre pårørende til
borgere og børn, ved hjælp af fx forumteater eller cases.
Socialrådgiverstuderende:
Socialrådgiverstuderende får undervisning tilrettelagt med praksisnære opgaver,
hvor skriftlig kommunikation og formidling trænes.
Sygeplejestuderende:
Sygeplejestuderende træner praktiske og kommunikative færdigheder til den akut syge
patient, f.eks. ved hjertestop og lærer at mestre ABCDE-metoden.
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0007.png
Undervisere tæt på praksis
Dygtige undervisere på professionsuddannelserne formår at koble teorien til den praksis de stude-
rende skal indgå i, både som studerende på uddannelsen og som færdiguddannede. Det kræver, at
der i højere grad er ansættelsesformer og tid, som gør det muligt for undervisere at bibeholde tilknyt-
ningen til praksis. På den måde vil undervisere altid være bevidste om den virkelighed de studerende
skal ud i, og der åbnes op for at inddrage virkeligheden aktivt i undervisningen.
Derfor foreslår vi, at stat, kommuner og regioner i samarbejde med professionshøjskolerne laver en
handleplan for hvert område, der skal vise hvordan der kan skabes flere kombinationsansættelser,
hvor man eksempelvis kan arbejde som dansklærer i en folkeskole tre dage om ugen og undervise på
læreruddannelsen to dage om ugen.
Dette vil både hæve kvaliteten på uddannelsen og skabe flere karriereveje for færdiguddannede, hvil-
ket kan bidrage til fastholdelse i faget samt bidrage til et uddannelsessystem, der passer til fremtidens
arbejdsmarked.
Forpligtende studiemiljøer,
der skaber fællesskab og tilknytning
Gode studiemiljøer skaber attraktive uddannelser, der både tiltrækker og tilknytter studerende. Det
forudsætter dog, at rammerne indrettes på en måde, hvor de studerende kan mærke hvilken uddan-
nelse de går på, og at de studerende har indflydelse på både rammer og indhold for uddannelsen.
48% af unge oplever i lav grad eller slet ikke at have indflydelse på beslutninger, der påvirker deres
trivsel på deres uddannelse
5
. Det er et stort problem, da medbestemmelse og indflydelse har betyd-
ning for studerendes engagement og tilknytning til uddannelsen.
Et godt studiemiljø med medbestemmelse og indflydelse hviler på et stærkt lokalt foreningsliv og en
tydelig demokratisk struktur. Den demokratiske struktur skal sikre lige muligheder for indflydelse for
såvel studerende som ledere, samt at de faglige organisationer spiller en tydelig rolle i uddannelsen af
fremtidens lærere, pædagoger, socialrådgivere og sygeplejersker.
Derfor foreslår vi, at:
• der i alle udvalg og demokratiske organer skal være et lige antal af studerende, undervisere og
ledelsesrepræsentanter, for at sikre lige muligheder for indflydelse.
• foreningslivet får flere midler til at skabe, genoplive og værne om traditioner og arrangementer for
de enkelte uddannelser og lokale uddannelsessteder.
• studerende skal sikres indflydelse på indretningen af deres uddannelsessted.
• studerende skal have ret til at bruge uddannelsesstedets faciliteter til både studiepolitiske, faglige
og sociale formål.
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0008.png
Finansiering af transport under praktik
Når studerende skal i praktik under deres uddannelse, kan de blive tildelt praktiksteder, der ligger
langt fra både uddannelsessted og bopæl. Det giver studerende mulighed for at opleve mange for-
skellige sider af deres fag, med stor faglig alsidighed, men skaber også lang transporttid, hvilket gør
det sværere at varetage et studiejob.
Det har også den tydelige konsekvens, at mange studerende i praktik oplever store udfordringer ved
at få økonomien til at hænge sammen i privatlivet, grundet de store ekstraudgifter til transport.
Det rammer alle studerende. Studerende, som bor uden for de store byer, oplever ofte at blive tildelt
et praktiksted mere end en times transporttid fra deres bopæl. Men også studerende som har valgt at
bosætte sig i cykelafstand fra uddannelsesstedet for netop at spare penge på transport, kan stå med
store ekstraudgifter i praktikperioden. For alle gælder det at økonomien på SU presses endnu hårdere.
I dag kan studerende på lærer-, pædagog-, socialrådgiver- og sygeplejerskeuddannelsen hverken få
refusion af transportudgifter eller kørselsgodtgørelse under praktikken. Vi foreslår at skabe et system,
ligesom på medicinuddannelsen, hvor studerende der har langt til deres praktiksted, kan søge refusi-
on direkte hos den professionshøjskole, hvor de er indskrevet. Det vil forebygge frafald på uddannel-
sen og øge kvaliteten af praktikforløbene, studerende vil opleve færre økonomiske udfordringer og
dermed trives bedre.
Så langt væk kan vi komme i praktik
– og så meget vil det koste:
Lærerstuderende
fra VIA i Aarhus kan komme i praktik nord for Randers. Er den studeren-
de bosat i Århus, tager det 2 timer hver vej med offentlig transport. Da man skal være til
stede på praktikskolen i 37 timer om ugen og derudover bruger 20 timer på transport, vil
det ikke være muligt at have et studiejob i samme periode. Dette hænger dårligt sammen
med den øgede udgift til transport.
En socialrådgiverstuderende
på UC Syd i Aabenraa kommer i praktik i Sønderborg. Hver
dag bruges cirka tre timer på transport med offentlig transport, og det koster 663 kr. om
måneden med ungdomskort. Beløbet udgør mere end 10% af den ordinære SU.
Sygeplejestuderende
på Københavns Professionshøjskole, Tagensvej kan komme i
praktik i Hornbæk. Hvis den studerende er bosat nær skolen, vil transporten tage mere
end 3,5 time og koste over 100 kr. på rejsekortet om dagen.
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0009.png
En bæredygtig økonomi
Vores uddannelser har i en længere
årrække oplevet et fald i ansøgere, hvilket
har udhulet uddannelsesstedernes øko-
nomi. Problemet er især stort uden for de
fire største byer i Danmark. Det nuværen-
de økonomiske grundlag for uddannel-
serne er uholdbart, når en så markant del
af økonomien er bundet op på antallet af
studerende og dimittender. Det har store
konsekvenser for uddannelserne og de
studerende, fordi behovet for en under-
viser er det samme, uanset om der er 5
eller 25 studerende i lokalet.
Vi ønsker i stedet en bæredygtig
finansieringsmodel, der giver uddannelser
og studiemiljø af den højeste kvalitet.
Derfor foreslår vi at afskaffe resultat­
tilskuddet, sænke aktivitetstilskuddet
og hæve grundtilskuddet tilsvarende.
For at sikre uddannelser i alle dele af
Danmark, foreslår vi desuden at det de­
centrale tilskud øges og at det individuelle
taxameter erstattes med et holdtaxameter
for uddannelsesudbud udenfor de fire
største byer.
Færre søger mod
uddannelserne.
Derfor
indskrænkes
uddannelsernes
økonomi.
Vi er
havnet i en
ond spiral
Uddannelserne bliver
derfor mindre attraktive for
uddannelsessøgende
Som konsekvens
daler kvaliteten af
uddannelserne
fx ved at undervisere
fyres.
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0010.png
SÅDAN STYRKES
LÆRERUDDANNELSEN
KRAV OM UDDANNEDE PRAKTIKLÆRERE
Hver fjerde lærerstuderende oplever, at praktiklæreren ikke drøfter koblingen mellem teori og praksis¹,
selvom netop den kobling på mange måder er det, der skaber kvalitet i læreruddannelsen. Derfor foreslår
Lærerstuderendes Landskreds (LL), at der indføres et krav om, at alle praktiklærere skal være uddannede
indenfor vejledning og at der afsættes en national pulje til uddannelse af praktiklærere i hele Danmark.
OPRET EN NATIONAL LÆRERSTARTSORDNING
43% af lærere under 30 år har overvejet at forlade folkeskolen². Det skyldes blandt andet manglende
sammenhæng mellem tid og opgaver. Lærerstuderendes ønsker til vilkårene som nyuddannede viser klart,
at en mentorordning, mere forberedelsestid pr. undervisningstime og mulighed for sparring med andre
nyuddannede vil gøre overgangen fra lærerstuderende til lærere bedre³.
Derfor mener vi, at der skal oprettes en national lærerstartsordning, som skal indebære netop ovenstående
tiltag. Det sikrer, at alle, uanset hvilken kommune nyuddannede får job i, oplever en tryg start på
lærergerningen, tilvælger folkeskolen som arbejdsplads og får rammerne til at lykkes.
FLERE MULIGHEDER FOR EFTER- OG
VIDEREUDDANNELSE
Verden udvikler sig, og kriterierne for god undervisning i folkeskolen bør gøre det samme. Samtidig har hele
16% fravalgt læreruddannelsen, fordi videreuddannelsesmulighederne ikke er gode nok⁴. Vi skal
tiltrække flere til lærergerningen og motivere til at fortsætte arbejdet i folkeskolen. Derfor foreslår LL, at
der oprettes flere muligheder for efter- og videreuddannelse for lærere, der styrker lærernes kompetencer
og faglige udvikling og giver lyst til at fordybe sig endnu mere i lærergerningen.
MENINGSFULD MERIT
På læreruddannelsen er al undervisning i undervisningsfagene bundet op på fagdidaktik. Det betyder, at når
emner som grammatik behandles på danskholdet, så hænger det uløseligt sammen med, hvordan man som
lærer kan undervise eleverne i grammatik. Dette er kernen af lærerfagligheden, og det skal vi værne om for,
at der også i fremtiden er inspirerende og varieret undervisning i folkeskolen.
Derfor mener LL, at merit på den ordinære læreruddannelse altid skal foregå ved en individuel vurdering.
Der skal oprettes et nationalt meritråd på tværs af professionshøjskoler, der sikrer, at studerende uanset
geografi vurderes ud fra samme kriterier.
¹ EVA 2023, “Oplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog,
sygeplejerske og socialrådgiver”
² Folkeskolen 2023, “DLF vil have lærerstartsordning til alle”
³ LL 2023, “Studielivsundersøgelse”
⁴ EVA 2023, “Valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog,
sygeplejerske og socialrådgiver”
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0011.png
PÆDAGOGSTUDERENDES
LANDSSAMMENSLUTNING
EN NY PÆDAGOGUDDANNELSE MED
MERE UNDERVISNING OG PÆDAGOGIK
SAMT EN STYRKET PRAKTIK
En uddannelse med styrket faglighed og teoretisk grundlag:
Vi vil have et gennemgående pædagogikfag, så faglighed og professionsidentitet har sin
forankring i pædagogikken.
Med en styrket faglighed og et mere solidt teoretisk grundlag i pædagoguddannelsen sikres
det, at vi får en dybere forståelse for pædagogikken og de teoretiske tilgange, der ligger til
grund for det pædagogiske arbejde i praksis.
Kreative og æstetiske elementer i uddannelsen:
En ny pædagoguddannelse skal øge kreativiteten og æstetikken ved at integrere æstetiske og
kreative fag som musik, drama og billedkunst i undervisningen. Dette skal sikre, at
uddannelsen skaber rum, hvor studerende udforsker deres kreative evner og lærer at
udtrykke sig gennem forskellige former for kunstneriske udtryk.
Ved at integrere disse elementer i pædagoguddannelsen kan man skabe et mere
inspirerende og kreativt læringsmiljø, der kan styrke de studerendes evner til at tænke
kreativt og udvikle deres æstetiske sans til fordel for arbejdet med børn og unge.
Inklusion og diversitet:
Pædagoguddannelsen skal have langt større fokus på inklusion og diversitet. Der er behov
for, at specialpædagogik ikke kun er for studerende, der vælger en specialisering med dette
fokus. Alle kommende pædagoger skal arbejde med forskellige børn og unges behov, og skal
vi lykkes med at styrke inklusionen i det pædagogiske arbejde, er det nødvendigt fokus og
vigtigt, at alle studerende får kompetencer til at arbejde med dette.
PLS ønsker en pædagoguddannelse med:
• Flere konfrontationstimer
• Mere feedback og vejledning af de studerende
• Semesterstruktur med mulighed for fordybelse
• Pædagogik og æstetik skal tilbage som fag i uddannelsen
• En væsentlig konkretisering og reduktion i antallet af
videns- og færdighedsmål
• Placeringen af den 2. og 3. praktikperiode ændres, så
opstarten af de lange praktikker ikke falder sammen med
sommerferien
• Krav om uddannede praktikvejledere
• Studerende skal ikke indgå i normeringen i praktikken
• Øget fokus på social-/special-området i grundfagligheden
Læs vores fulde udspil til en ny
pædagoguddannelse med mere
undervisning og pædagogik samt en
styrket praktik her:
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0012.png
SAMMEN OM BEDRE
UNDERVISNINGSVILKÅR PÅ
SOCIALRÅDGIVERUDDANNELSEN
SPECIALISEREDE
OMRÅDER
Socialrådgiveruddannelsen er en generalistuddannelse, og sådan skal det forblive. Dog er
der manglende nuancer i de borgergrupper vi modtager undervisning i. Da man f.eks. ikke
kan slå alle “voksne udsatte” over samme kam, kræver vi mere specialiseret viden inden for
områderne. Dette skal foregå på tværs af de fire vidensområder. Her kan vi f.eks. tale om
seksualitet, kønsidentitet, integration, sexarbejdere, gældsramte borgere mv. Alle aktuelle
områder vi mangler viden om på uddannelsen. Vi skal som socialrådgiver arbejde med man-
ge forskellige problemstillinger og det er vigtigt at vores undervisning afspejler dette.
UNDERVISNING SKABER RAMMER
FOR ET GODT STUDIEMILJØ
Vi ser et behov for at undervisningen tilrettelægges så der er potentiale for et stærkt samar-
bejde og fællesskab mellem studerende og undervisere. Undervisning skal være med til at
danne rammer for et godt studiegruppearbejde. Hensigtsmæssige gruppedannelsesproces-
ser er omdrejningspunktet for en dannelsesproces. Det vil udvikle stærke kompetencer i at
samarbejde med fremtidige kollegaer. Derfor skal undervisningen foregå på mindre hold af
maksimalt 40 studerende, hvor der er tid til spørgsmål, refleksion og sparring med undervi-
serne. Det er her studerende har mulighed for at stille sig nysgerrige på komplekse målgrup-
per, etiske dilemmaer og de retlige reguleringer i et trygt studiemiljø.
KONFRONTATIONSTIMER
Vi kan ikke nøjes med blot at læse, for at blive dygtige socialrådgivere. Det kræver dialog
med undervisere, refleksion, vejledning og feedback. Derfor kræver vi konfrontationstimer
på mindst 20 timer om ugen. Det giver mulighed for studerende og undervisere at være
tæt på hinanden, hvilket skaber plads til selvudvikling og opkvalificering af den fremtidige
socialrådgiver.
MERE PRAKTIK
Det helt unikke ved en professionsuddannelse er at teori og praksis møder hinanden. Man
får i praksis lov til at sammenkoble teori og anvende det i konkrete situationer og arbejdet
med borgere. Kun gennem praktikken opnår vi sammenslagskraft mellem teori og praksis.
Vi kan nemlig ikke kun blive dygtige til vores arbejde, ved at læse om det. Derudover er
socialrådgiveruddannelsen en generalistuddannelse der skal forholde sig til en bred vifte af
borgere, med hver deres komplekse problemstillinger. Vi ønsker praktikken afspejler dette.
De studerende skal have ret til at udforske forskellige målgrupper indenfor vores fag og
derfor kan vi ikke nøjes med en enkelt praktik.
12
Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0013.png
Anbefalinger til en bedre og mere
attraktiv sygeplejerskeuddannelse
Bedre kvalitet og mere fleksibilitet i praktik
Praktikkerne fylder en stor del af uddannelsen og giver unikke læringsmuligheder for at koble teori med
praksis. Desværre opnår en del studerende ikke den læring. Blandt dem der overvejer at stoppe uddannelsen
siger 41 % at det skyldes forhold relateret til praktikforløbene (DSR 2024). Det kræver bedre kvalitetssikring
af praktikstederne og tilpasning til den enkeltes læringsbehov og -ønsker.
Bedre kvalitetskontrol med kvaliteten på praktiksteder
Mere indflydelse på tilrettelæggelsen af eget praktikforløb
Mulighed for praktik i alle dele af sundhedsvæsenet og på tværs af landet
Ordentlige løn- og arbejdsvilkår med fokus på læring
At være en del af normeringen må ikke gå ud over læringsudbyttet i praktik. 38 % af de sygeplejestuderende
er enige eller overvejende enige i, at de har oplevet i perioder at blive brugt som arbejdskraft uden fokus på
læring”
(DSR 2023). Der skal derfor opsættes tydelige rammer for, hvordan vi sikrer at læringen stadig er
hovedfokus, når vi ansættes i praktik, ligesom øvrige løn- og arbejdsvilkår skal være bæredygtige for et langt
arbejdsliv som sygeplejerske.
Læringsudbyttet skal tydeligt fremgå i ansættelseskontrakten
Løn efter kompetencer og kvalifikationer, som afspejler hvor langt man er på uddannelsen
Ansættelse under overenskomst, der forhandles af Dansk Sygeplejeråd
En mere mangfoldig sygeplejerskeuddannelse
Undervisningen på sygeplejerskeuddannelsen skal afspejle det samfund, vi er en del af, og fremme en mere
mangfoldig sygepleje. Det skal for eksempel gøres mere attraktivt for mænd at søge ind på uddannelsen. I
Danmark er kun 8 % af de sygeplejestuderende mænd (Danske Professionshøjskoler 2023), mens det i Norge
er 17 % af de sygeplejestuderende (Sykepleien 2021). Vi kan og skal gøre det markant bedre i Danmark.
Målrettede indsatser som kan gøre uddannelsen mere attraktiv for alle køn
Viden om køn, seksualitet, og mangfoldighed skal integreres på uddannelsen
Mere mangfoldighed i undervisningsmaterialet
Læs vores fulde udspil til en bedre
og mere attraktiv uddannelse her:
Kilder:
DSR 2023, DSR Analyse ”NOTAT Praktik og trivsel”.
DSR 2024, DSR Analyse ”Studielivsundersøgelsen 2024”.
Danske Professionshøjskoler 2023, Fakta om sygeplejerskeuddannelsen.
Sykepleien 2021, ”Stadig flere menn vil bli sykepleiere” 21.12.2021.
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0014.png
Noter
1
Danske professionshøjskoler: “Udviklingen i antal optagne på professionshøjskolerne”,
Danske professionshøjsko-
ler,
juli 2024
2
Danske Professionshøjskoler. “Analysenotat: Frafald på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer
og socialrådgiver.”
Danske Professionshøjskoler,
januar 2023
3
“Oplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver | EVA.”
Danmarks
Evalueringsinstitut,
2023
4
Retsinformation.
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje,
3 juni 2009
5
DUF, Ungeanalyse, 2023
14
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0015.png
15
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 29: Anmodning om foretræde af 20/11-24 fra Sygeplejestuderendes Landssammenslutning om reform af professionsuddannelserne
2941603_0016.png
Har du spørgsmål til udspillet eller vil du
mødes en uddybende snak?
Så kontakt os:
Lærerstuderendes Landskreds (LL)
Anneline Larsen, forperson
[email protected]
+45 30 92 55 15
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning (PLS)
Klara Hippe Hansen, forperson
[email protected]
+45 25 58 95 46
Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende (SDS)
Ida Friis Christoffersen
[email protected]
+45 61 22 57 40
Sygeplejestuderende
Landssammenslutning (SLS)
Nicolaj Laue Juhl, forperson
[email protected]
+45 20 77 76 99