Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2940997_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(Nye rammer for akkreditering)
§1
I lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af
12. august 2021, som ændret ved lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 2 ophæves.
2.
§ 2
ophæves.
3.
I
overskriften
før § 3 indsættes efter »Akkrediteringsrådet«: »og dets sekretariat«.
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. dog stk. 3« til: »et sekretariat, jf. dog
stk. 6«.
5.
I
§ 3
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i Uddannelses- og
Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Stk. 4.
Sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser
om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Akkrediteringen foretages ud fra
centralt fastsatte kriterier.
Stk. 5.
Sekretariatet skal leve op til internationale standarder og skal i den forbindelse samle national
og international erfaring af betydning for akkreditering.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 6-7.
6.
I
§ 3, stk. 3,
der bliver stk. 6, udgår »eller for at afprøve Danmarks Akkrediteringsinstitutions
konkurrencedygtighed«, og »Danmarks Akkrediteringsinstitution« ændres til: »sekretariatet«.
1
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0002.png
7.
§ 3, stk. 4,
der bliver stk. 7, ophæves.
8.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »8« til: »6«.
9.
§ 4, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren udpeger medlemmerne. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante or-
ganisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og 1 med-
lem udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående
uddannelsesinstitutioner.«
10.
I
§ 4, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »medlemmerne« til: »medlemmet«.
11.
I
§ 5, stk. 2,
udgår »Danmarks Akkrediteringsinstitution og«, og »beretninger om deres« ændres
til: »beretning om rådets«.
12.
I
§ 7, stk. 1, § 13, stk. 1, § 24, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 27, stk. 1
ændres »Danmarks Akkrediteringsin-
stitution« til: »sekretariatet«.
13.
I
§ 7, stk. 4, § 13, stk. 4,
og
§ 26 a, stk. 1,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution« til:
»Sekretariatet«.
14.
I
§ 9, stk. 1,
ændres »6 år« til: »8 år«.
15.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om at forlænge en positiv institutionsakkreditering i
2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive institutionsakkrediteringer.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om procedure og kriterier for
forlængelse af en positiv institutionsakkreditering efter stk. 1.«
16.
I
§ 22, stk. 2,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til: »sekretariatets«.
17.
§ 26 a, stk. 2,
ophæves.
2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0003.png
18.
I
§ 27, stk. 4,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til: »Sekretariatets«, og »og opga-
ver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2,« udgår.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Akkrediteringsrådets nye sekretariat
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Justering af Akkrediteringsrådets sammensætning og opgaver
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0005.png
1. Indledning
Regeringen har besluttet at omprioritere ressourcer fra statslig administration til borgernær velfærd.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bidrager til omprioriteringen ved blandt andet at reducere ad-
ministrative opgaver.
Den borgernære velfærd skal prioriteres højere, og det kræver, at andre opgaver må nedprioriteres
eller helt bortfalde.
Dette lovforslag har til formål at gennemføre dele af et politisk prioriteret opgavebortfald på Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets område ved at tilpasse arbejdet med akkreditering af de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner og uddannelser.
Akkrediteringsinstitutionen, nu Danmarks Akkrediteringsinstitution, blev oprettet ved lov den 1. april
2007 som et fagligt uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning. I 2013 indførtes det nuvæ-
rende akkrediteringssystem, som er baseret på institutionsakkreditering i stedet for uddannelsesak-
kreditering. Danmarks Akkrediteringsinstitution stiller sekretariatsbistand til rådighed for Akkredite-
ringsrådet.
Det foreslås, at Danmarks Akkrediteringsinstitution nedlægges.
Der lægges ikke op til at ændre den grundlæggende model for akkreditering, som er baseret på insti-
tutionsakkreditering. Uddannelsesinstitutioner og uddannelser skal fortsat akkrediteres, og afgørelser
om akkreditering skal som hidtil træffes af Akkrediteringsrådet.
Det foreslås, at Akkrediteringsrådet fremover betjenes af et sekretariat, der er en enhed i Uddannelses-
og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Endvidere foreslås det, at sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediterings-
rådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutioner og uddannelser, at akkrediteringen fo-
retages ud fra centralt fastsatte kriterier, og at sekretariatet nedsætter akkrediteringspaneler.
Herudover foreslås det, at sekretariatet skal leve op til internationale standarder, og at sekretariatet i
den forbindelse skal samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Det foreslås, at en række af de øvrige opgaver, som hidtil er blevet varetaget af Danmarks Akkredi-
teringsinstitution, overtages af sekretariatet. Det drejer sig bl.a. om vurderinger af private uddannelser
m.v.
Det foreslås også, at visse andre opgaver, der hidtil er blevet varetaget af Danmarks Akkrediterings-
institution, bortfalder. Det drejer sig bl.a. om muligheden for at påtage sig opgaver som kvalitetssik-
ringsoperatør uden for Danmark.
Desuden foreslås det, at afgørelser om institutionsakkreditering fremover skal gælde i 8 år mod i dag
6 år.
Det foreslås også, at Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om at forlænge en positiv institutions-
akkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive institutionsak-
krediteringer.
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0006.png
Endelig foreslås det, at antallet af medlemmer i Akkrediteringsrådet reduceres fra 8 til 6 personer,
ligesom der foreslås en mindre justering af reglerne om udpegning af rådets medlemmer og om rådets
sammensætning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. bekendtgørelse
af lov nr. 1667 af 12. august 2021 (herefter akkrediteringsloven), at loven gælder for akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkredi-
tering af disse uddannelsesinstitutioners uddannelser. Uddannelses- og forskningsministeren kan her-
under bestemme, at loven finder anvendelse for akkreditering af uddannelser og uddannelsesinstitu-
tioner under andre ministerier og lønnede videregående uddannelser, der gennemføres hos en arbejds-
giver som led i et ansættelsesforhold.
Det fremgår af akkrediteringsloven, at Danmarks Akkrediteringsinstitution er en fagligt uafhængig
myndighed inden for den statslige forvaltning, som varetager opgaver i forbindelse med akkreditering
af de uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af § 1, og disses uddannelser.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediterings-
rådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Akkrediteringen
foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til internationale standarder og skal i den forbindelse
samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Uddannelses- og Forskningsministeren ansætter efter akkrediteringsloven direktøren for Danmarks
Akkrediteringsinstitution efter indstilling fra Akkrediteringsrådet. Der henvises til akkrediteringslo-
vens § 2, stk. 1-4.
Det fremgår endvidere af akkrediteringslovens § 3, stk. 4, at Danmarks Akkrediteringsinstitution
stiller sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet, og af § 3, stk. 2, at Akkrediteringsrå-
det træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannel-
ser, jf. § 1, på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitu-
tion.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen har besluttet at omprioritere ressourcer fra statslig administration til borgernær velfærd.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bidrager til omprioriteringen ved blandt andet at reducere ad-
ministrative opgaver.
Denne del af lovforslaget har til formål at gennemføre dele af et politisk prioriteret opgavebortfald på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område ved at tilpasse arbejdet med akkreditering af de vi-
deregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser.
6
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0007.png
Det foreslås på den baggrund, at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution. Der henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 1 og 2, som vil indebære, at overskriften før § 2 og § 2 i akkrediteringsloven op-
hæves.
Akkrediteringsrådet vil fortsat skulle træffe afgørelser om akkreditering, og det foreslås derfor, at
Akkrediteringsrådet fremover vil blive betjent af et sekretariat, der oprettes som en særlig enhed i
Uddannelses- og Forskningsministeriet eller en særlig enhed i en statslig myndighed under ministe-
riet. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, samt til pkt. 2.1.2 om Akkrediteringsrådets
nye sekretariat.
2.2. Akkrediteringsrådets nye sekretariat
2.2.1. Gældende ret
Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner gælder for akkreditering af videregå-
ende uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkreditering af
disse uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1, nr. 1, i akkrediteringsloven.
Andet afsnit i lovens kapitel 2 omhandler Akkrediteringsrådet, som er et fagligt uafhængigt råd. Ak-
krediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og dis-
ses uddannelser, jf. lovens § 1, på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Ak-
krediteringsinstitution. Dog kan Akkrediteringsrådet af faglige grunde eller for at afprøve Danmarks
Akkrediteringsinstitutions konkurrencedygtighed beslutte at anvende en anden operatør end Dan-
marks Akkrediteringsinstitution til at udarbejde akkrediteringsrapporter. Den valgte operatør skal
være optaget i det europæiske register for kvalitetssikringsorganer. Danmarks Akkrediteringsinstitu-
tion stiller sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet. Der henvises til akkrediteringslo-
vens § 3, stk. 1-4.
Akkrediteringsrådet er i sit virke omfattet af bl.a. forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltnin-
gen og lov om Folketingets Ombudsmand. Heraf følger bl.a., at Akkrediteringsrådets medlemmer
efter omstændighederne kan være inhabile i forhold til behandlingen af bestemte sager, f.eks. hvis et
medlem har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald, eller hvis den pågældende
er tæt knyttet til den uddannelsesinstitution, afgørelsen vedrører. Der henvises til Folketingstidende
2012-13, tillæg A, L 137 som fremsat, side 14.
Efter akkrediteringslovens § 5, stk. 1, offentliggør Akkrediteringsrådet alle akkrediteringsrapporter
og en samlet oversigt over alle akkrediteringsansøgninger og resultatet heraf samt over alle uddan-
nelsesinstitutioner og uddannelser, der er akkrediteret af Akkrediteringsrådet. Efter § 5, stk. 2, offent-
liggør Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet hvert år beretninger om deres virk-
somhed.
Akkrediteringslovens kapitel 3 omhandler akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(institutionsakkreditering).
En uddannelsesinstitution omfattet af lovens § 1, stk. 1, gennemgår en institutionsakkreditering med
fokus på uddannelsesinstitutionens løbende og systematiske arbejde med sikring og udvikling af ud-
dannelsernes kvalitet og relevans. Institutionsakkreditering skal som udgangspunkt gennemføres
samlet for en uddannelsesinstitution som helhed, men i særlige tilfælde kan uddannelsesinstitutionen
anmode Akkrediteringsrådet om, at akkrediteringen af uddannelsesinstitutionen opdeles.
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0008.png
Akkrediteringsrådet hører uddannelses- og forskningsministeren om anmodningen, inden rådet træf-
fer afgørelse. Som led i institutionsakkrediteringen foretages en undersøgelse og vurdering af, om
kvalitetssikringssystemerne i praksis leverer kvalitet og relevans på uddannelsesniveauet og uddan-
nelsesudbudsniveauet. Der henvises til akkrediteringslovens § 6, stk. 1-3.
Akkrediteringslovens § 7 omhandler akkrediteringspaneler m.v. ved institutionsakkreditering. Ved
institutionsakkreditering nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel. Ak-
krediteringspanelet består af mindst 3 personer og sammensættes af faglige eksperter, der tilsammen
har erfaring med den videregående uddannelsessektor generelt og med international kvalitetssikring
af uddannelsesinstitutioner. Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsesinstitutionen.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund heraf en akkrediteringsrapport. Akkre-
diteringsrådet kan efter anmodning fra en uddannelsesinstitution helt eller delvis lægge en akkredite-
ringsrapport fra en anden internationalt anerkendt operatør til grund for afgørelsen om institutionsak-
kreditering, i det omfang rapporten dokumenterer, at uddannelsesinstitutionen lever op til kriterierne
fastsat i medfør af lovens § 8, stk. 2. Der henvises til akkrediteringslovens § 7, stk. 1-5.
Akkrediteringslovens § 13 omhandler akkrediteringspaneler m.v. ved uddannelsesakkreditering. Ved
uddannelsesakkreditering nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel. Ak-
krediteringspanelet består af mindst 3 personer og sammensættes af faglige eksperter, der tilsammen
har erfaring med den videregående uddannelsessektor generelt og med international kvalitetssikring
af uddannelser. Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsen eller uddannelsesudbud-
det. Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund heraf en akkrediteringsrapport. Ak-
krediteringsrådet kan efter anmodning fra en uddannelsesinstitution helt eller delvis lægge en akkre-
diteringsrapport fra en anden internationalt anerkendt operatør til grund for afgørelsen om uddannel-
sesakkreditering, i det omfang rapporten dokumenterer, at uddannelsen lever op til kriterierne fastsat
i medfør af lovens § 14, stk. 2. Der henvises til akkrediteringslovens § 13, stk. 1-5.
Efter akkrediteringslovens § 22, stk. 1, kan uddannelses- og forskningsministeren af egen drift eller
efter anmodning fra Akkrediteringsrådet, arbejdsmarkedets parter eller de studerende udtage uddan-
nelser eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige udfordringer til gennemgang. Efter lo-
vens § 22, stk. 2, fastsætter ministeren regler om gennemgangen, herunder om Danmarks Akkredite-
ringsinstitutions rolle i forbindelse med gennemgangen.
Det følger af akkrediteringslovens § 24, stk. 1, at uddannelsesinstitutionernes udbud af uddannelser i
udlandet følger reglerne i akkrediteringsloven, jf. dog lovens § 24, stk. 3. Dog har universiteterne ved
uddannelsesakkreditering valgfrihed, for så vidt angår valg af kvalitetssikringsinstitution, jf. univer-
sitetslovens § 3 a. Vælger uddannelsesinstitutionen at bruge Danmarks Akkrediteringsinstitution til
uddannelsesakkrediteringen, opkræves betaling herfor, jf. § 27, stk. 3.
Efter akkrediteringslovens § 26 a, stk. 1, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution foretage vurderin-
ger af private uddannelser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt aner-
kendte uddannelsers niveau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring. Efter lovens § 26
a, stk. 2, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør
uden for Danmark.
Akkrediteringslovens § 27 omhandler økonomiske forhold. Efter lovens § 27, stk. 1, afholder uddan-
nelses- og forskningsministeren udgifterne til Akkrediteringsrådet og til Danmarks
8
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0009.png
Akkrediteringsinstitution. Efter § 27, stk. 4, udføres Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger
efter § 26 a, stk. 1, og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2, som
indtægtsdækket virksomhed.
Akkrediteringssystemet skal leve op til European Standards and Guidelines for Quality Assurance
(ESG’erne), hvis der ønskes optagelse i såvel European Association for Quality Assurance in Higher
Education (ENQA) som European Quality Assurance Register for Higher Education (det europæiske
register for kvalitetssikringsorganer, forkortet EQAR). Der henvises til Folketingstidende 2012-13,
tillæg A, L 137 som fremsat, side 7.
ESG’erne er tilgængelige på EQAR’s hjemmeside (eqar.eu). Retningslinjernes afsnit 3 omhandler
standarder og retningslinjer for kvalitetssikringsagenturer, hvorunder afsnit 3.3. omhandler uaf-
hængighed. Det følger heraf bl.a. (i ministeriets oversættelse), at agenturer bør være uafhængige og
handle selvstændigt, og at de skal have det fulde ansvar for deres operationer og resultaterne af disse
operationer uden tredjeparts indflydelse. Endvidere følger det heraf, at der bl.a. lægges vægt på orga-
nisatorisk uafhængighed, herunder uafhængighed fra videregående uddannelsesinstitutioner og rege-
ringer.
Der er i medfør af akkrediteringsloven fastsat nærmere regler i bekendtgørelse nr. 1558 af 2. juli 2021
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddan-
nelser, herunder om institutionsakkreditering, uddannelsesakkreditering og om prækvalifikation af
uddannelser, uddannelsesudbud og uddannelsesfilialer.
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med den foreslåede nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. dette lovforslags § 1, nr.
2, skal der etableres en ny ramme for den betjening, der er nødvendig for, at Akkrediteringsrådet kan
varetage sine opgaver.
Der vil herunder skulle tages stilling til, i hvilket omfang Danmarks Akkrediteringsinstitutions opga-
ver skal videreføres, og hvilken myndighed eller aktør, der skal udføre opgaverne fremover.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis
der så vidt muligt vil kunne anvendes en kendt og afprøvet model for den kommende betjening af
Akkrediteringsrådet, herunder en model der anvendes i lignende sammenhænge, hvor et fagligt uaf-
hængigt råd betjenes af et sekretariat.
Ministeriet henviser i denne forbindelse til redegørelsen for Standards and Guidelines for Quality
Assurance in the European Higher Education Area (ESG), herunder navnlig afsnit 3.3. om uafhængig-
hed, jf. ovenfor pkt. 2.2.1.
I forlængelse heraf har ministeriet i sine overvejelser bl.a. inddraget de retlige rammer for Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond, jf. lov nr. 384 af 26. april
2017 om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond, her-
under de rammer for sekretariatsbetjening, der følger heraf.
Der lægges på den baggrund op til at etablere et sekretariat med henblik på betjening af Akkredite-
ringsrådet, som etableres som en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig
myndighed under ministeriet.
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0010.png
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 3, at overskriften før § 3 tilføjes ”og dets sekretariat”,
således at overskriften til dette afsnit af loven får titlen ”Akkrediteringsrådet og dets sekretariat”.
Som følge af, at det foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, er det ministeriets vur-
dering, at det med henblik på sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet vil være hensigtsmæs-
sigt, hvis sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Derfor foreslås det med lovforslagets 1, nr. 4, at henvisningen til »Danmarks Akkrediteringsinstitu-
tion, jf. dog stk. 3« i § 3, stk. 2, ændres til »et sekretariat, jf. dog stk. 6«.
Det vil dermed fremgå af den foreslåede ændring af bestemmelsen, at Akkrediteringsrådet træffer
afgørelse om akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af sekretariatet.
Den foreslåede ændring i henvisningen til § 3, stk. 3, der foreslås ændret til stk. 6, beror på lovforsla-
gets § 1, nr. 5.
Det foreslås således med dette lovforslags § 1, nr. 5, at der i akkrediteringslovens § 3 indsættes et nyt
stk. 3, hvorefter sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i Uddannelses-
og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Det foreslåede vil indebære, at enheden kan etableres i ministeriet (departementet) eller i f.eks. en
styrelse under ministeriet (i dag Uddannelses- og Forskningsstyrelsen).
Organisatorisk varetages sekretariatsfunktionerne således af en anden myndighed end Akkredite-
ringsrådet, men sekretariatet vil i varetagelsen af sine opgaver funktionelt blive betragtet som en del
af det organ, det betjener, dvs. Akkrediteringsrådet. Samtidig følger det direkte af loven, at visse
opgaver varetages af sekretariatet.
Ministeriet lægger i denne forbindelse vægt på, at dette sekretariat som det altovervejende udgangs-
punkt skal kunne varetage de samme opgaver som Danmarks Akkrediteringsinstitution, som foreslås
nedlagt, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1 og 2.
Det vil sige, at sekretariatet som led i sin betjening af Akkrediteringsrådet bl.a. skal udarbejde akkre-
diteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinsti-
tutionerne og uddannelserne, og at akkrediteringen foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Sekretariatet skal være fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse, og det vil således i faglige spørgs-
mål omfattet af akkrediteringsloven ikke være underlagt uddannelses- og forskningsministerens in-
struktionsbeføjelse.
Sekretariatet skal i relevant omfang leve op til de samme faglige krav som Danmarks Akkrediterings-
institution. Det vil sige, at sekretariatet i varetagelsen af sekretariatsbetjeningen bl.a. skal leve op til
internationale standarder, dvs. European Standards and Guidelines for Quality Assurance
(ESG’erne), og i den forbindelse samle national og international erfaring af betydning for akkredite-
ring.
Efterlevelse af ESG’erne er en forudsætning for fortsat for medlemskab af European Association for
Quality Assurance in Higher Education (ENQA) og for optagelse i European Quality Assurance Re-
gister for Higher Education (EQAR), og er en del af Danmarks forpligtelser i forhold til
10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0011.png
Bolognasamarbejdet. Bolognasamarbejdet er et mellemstatsligt, europæisk samarbejde, der bl.a. om-
fatter gensidig anerkendelse af uddannelsesgrader, studieperioder og realkompetence.
Sekretariatet får i forbindelse med sekretariatsbetjeningen til formål at medvirke til at sikre og doku-
mentere kvalitet og relevans af de videregående uddannelser. Sekretariatet vil være omfattet af de
regelsæt, der gælder for staten, herunder forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen, de
databeskyttelsesretlige regler, lov om Folketingets Ombudsmand og Finansministeriets Budgetvej-
ledning.
Det foreslås endvidere med § 1, nr. 5, at der i akkrediteringslovens § 3 indsættes et nyt stk. 4, hvorefter
sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om ak-
kreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne, og at akkrediteringen foretages ud fra
centralt fastsatte kriterier.
Dette svarer til opgaver, som i dag udføres af Danmarks Akkrediteringsinstitution i henhold til den
gældende § 2, stk. 2.
Herudover foreslås det med § 1, nr. 5, at der i akkrediteringslovens § 3 indsættes et nyt stk. 5, hvor-
efter sekretariatet skal leve op til internationale standarder og i den forbindelse skal samle national
og international erfaring af betydning for akkreditering.
Dette svarer til, hvad Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til i henhold til den gældende
§ 2, stk. 3.
På baggrund af at der med dette lovforslags § 1, nr. 5, lægges op til, at Akkrediteringsrådets sekretariat
skal være en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under mi-
nisteriet, er det ministeriets opfattelse, at det i mindre grad, end hvad der er tilfældet for Danmarks
Akkrediteringsinstitution, vil være meningsfuldt at tale om, at sekretariatet skal udføre sine opgaver
på en måde, der kan karakteriseres som konkurrencedygtig.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 6, at lovens § 3, stk. 3, der bliver stk. 6, ændres,
således at Akkrediteringsrådets mulighed for at afprøve Danmarks Akkrediteringsinstitutions kon-
kurrencedygtighed ikke videreføres i forhold til sekretariatet, og Akkrediteringsrådet kan således fort-
sat af faglige grunde anvende en anden operatør til at udarbejde akkrediteringsrapporter. Det foreslås
med samme ændringspunkt, at henvisningen til Danmarks Akkrediteringsinstitution ændres til en
henvisning til sekretariatet.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 7, at akkrediteringslovens § 3, stk. 4, der bliver stk. 7,
ophæves. Det fremgår af § 3, stk. 4, at Danmarks Akkrediteringsinstitution stiller sekretariatsbistand
til rådighed for Akkrediteringsrådet, og det foreslåede er en konsekvens af, at der med dette lov-
forslags § 1, nr. 5, foreslås indsat en ny § 3, stk. 3, hvorefter sekretariatsbetjeningen af Akkredite-
ringsrådet varetages af en enhed i ministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Efter akkrediteringslovens § 5, stk. 2, offentliggør Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkredi-
teringsrådet hvert år beretninger om deres virksomhed. Som følge af, at det foreslås at nedlægge
Danmarks Akkrediteringsinstitution, foreslås det med dette lovforslag § 1, nr. 11, at ændre bestem-
melsen, så der i bestemmelsen alene henvises til Akkrediteringsrådet. Der lægges således ikke op til,
at Akkrediteringsrådets sekretariat skal offentliggøre en beretning om sin virksomhed.
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0012.png
Som følge af, at det foreslås at nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, har ministeriet som
ovenfor nævnt vurderet, at det med henblik på sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet vil være
hensigtsmæssigt, hvis sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkrediteringsinstitutions opga-
ver.
På den baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 12 og 13, at henvisning til Danmarks
Akkrediteringsinstitution ændres til henvisninger til sekretariatet i akkrediteringslovens § 7, stk. 1 og
4, § 13, stk. 1 og 4, § 24, stk. 1, 2. pkt., § 26 a, stk. 1, og § 27, stk. 1.
Det foreslåede har til formål at bemyndige sekretariatet til at udføre opgaver, som hidtil er blevet
varetaget af Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Det foreslåede vil indebære, at sekretariatet ved institutionsakkreditering og ved uddannelsesakkre-
ditering nedsætter et akkrediteringspanel, og at sekretariatet på baggrund af panelets akkrediterings-
vurdering udarbejder en akkrediteringsrapport. Der henvises her til de opgaver, der følger af akkre-
diteringslovens § 7, stk. 1 og 4, og § 13, stk. 1 og 4.
Endvidere vil det foreslåede indebære, at der opkræves betaling, hvis en uddannelsesinstitution væl-
ger af bruge Akkrediteringsrådets sekretariat, for så vidt angår valg af kvalitetssikringsinstitution, jf.
universitetslovens § 3 a. Der henvises her til de opgaver, der følger af akkrediteringslovens § 24, stk.
1.
Herudover vil det foreslåede indebære, at sekretariatet kan foretage vurderinger af private uddannel-
ser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt anerkendte uddannelsers ni-
veau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring. Der henvises her til de opgaver, der følger
af akkrediteringslovens § 26 a, stk. 1.
Endelig vil det foreslåede indebære, at uddannelses- og forskningsministeren afholder udgifterne –
som hidtil – til Akkrediteringsrådet og – som noget nyt – til sekretariatet. Der henvises her til akkre-
diteringslovens § 27, stk. 1.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 16 og 18, at ændre »Danmarks Akkrediteringsinstitutions«
til: »sekretariatets« eller »Sekretariatets« i § 22, stk. 2, og § 27, stk. 4.
Det foreslåede har – ligesom § 1, nr. 12 og 13 – til formål at bemyndige sekretariatet til at udføre
opgaver, som hidtil er blevet varetaget af Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Det foreslåede vil – for så vidt angår § 22, stk. 2 – indebære, at ministeren fastsætter regler om sekre-
tariatets rolle i forbindelse med gennemgang af uddannelser eller uddannelsesudbud med særlige kva-
litetsmæssige udfordringer.
For så vidt angår § 27, stk. 4, vil det foreslåede indebære, at sekretariatets vurderinger efter akkredi-
teringslovens § 26 a, stk. 1, udføres som indtægtsdækket virksomhed.
Med henvisning til det overordnede formål med dette lovforslag – statsligt opgavebortfald – er det
ministeriets opfattelse, at Akkrediteringsrådets sekretariat bør fokusere sine ressourcer på kerneop-
gaverne, dvs. betjening af Akkrediteringsrådet. Det er herunder ministeriets opfattelse, at muligheden
for at påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark ikke vil kunne betragtes
som en af sekretariatets kerneopgaver.
12
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0013.png
Det foreslås på den baggrund med dette lovforslags § 1, nr. 17, at ophæve akkrediteringslovens § 26
a, stk. 2. Det foreslåede indebærer, at sekretariatet ikke vil kunne påtage sig opgaver som kvalitets-
sikringsoperatør uden for Danmark.
Det bemærkes hertil, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke tidligere har udnyttet muligheden
for at påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Som en konsekvens heraf foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 18, at ophæve henvisningen til
akkrediteringslovens § 26 a, stk. 2, i lovens § 27, stk. 4. Bestemmelsen omhandler visse vurderinger
foretaget af Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at disse vurderinger udføres som indtægtsdækket
virksomhed.
På grund af institutionsakkrediteringens cykliske konstruktion er det ministeriets vurdering, at ar-
bejdsbelastningen for sekretariatet vil kunne variere en del målt over et arbejdsår. Af hensyn til et
hensigtsmæssigt ressourceforbrug i perioder med få akkrediteringsopgaver vil det efter ministeriets
opfattelse være hensigtsmæssigt, hvis sekretariatets medarbejdere i relevant omfang også kan udføre
andre arbejdsopgaver for den myndighed, hvor sekretariatet er placeret.
Det forudsættes i denne forbindelse, at der konstant er klarhed og transparens om, hvilke arbejdsop-
gaver de pågældende medarbejdere udfører, og for hvilken myndighed disse arbejdsopgaver udføres.
Der henvises i denne forbindelse til det ovenfor anførte om sekretariatets faglige uafhængighed i
opgavevaretagelsen af faglige spørgsmål omfattet af akkrediteringsloven.
I forbindelse med betjeningen af Akkrediteringsrådet kan sekretariatet gøre brug af ministeriets øko-
nomifunktion, bevillingsadministration, HR-afdeling og servicefunktion m.v. og tilsvarende ved en
placering af sekretariatet i en statslig myndighed under ministeriet.
2.3. Justering af Akkrediteringsrådets sammensætning og opgaver
2.3.1. Gældende ret
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
disses uddannelser, jf. § 1, på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkredi-
teringsinstitution, jf. dog stk. 3.
Akkrediteringsrådet består af 1 formand og 8 medlemmer. Uddannelses- og forskningsministeren
udpeget udpeger formanden. Der henvises til akkrediteringslovens § 4, stk. 1 og 2.
Ministeren udpeger efter akkrediteringslovens § 4, stk. 3, de øvrige medlemmerne, dog således at 2
medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelser og skoleråd for
uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under ministeren.
Det forudsættes i bemærkningerne, at ministeren rådfører sig med relevante organisationer i forbin-
delse med udpegning af medlemmerne. Ved relevante organisationer forstås rektorforsamlinger, in-
teresseorganisationer, rådgivende organer og lign. Organisationerne kan komme med forslag til kva-
lificerede kandidater, der kan indgå i en bruttoliste, hvorfra ministeren kan udpege. De studerende,
som er indskrevet på uddannelsesinstitutioner på Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-
ende Uddannelsers (nu Uddannelses- og Forskningsministeriet) område, har mulighed for at indstille
to medlemmer til Akkrediteringsrådet via studenterrepræsentanterne i uddannelsesinstitutionernes
bestyrelser eller skoleråd. I praksis kan studenterrepræsentanterne enten indstille hver især eller gå
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0014.png
sammen om at indstille et eller begge medlemmer. Ved udpegningen skal der tages hensyn til, at de
forskellige uddannelsestyper har mulighed for at blive repræsenteret samtidig i Akkrediteringsrådet.
Der henvises til Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 137 som fremsat, side 15.
Det fremgår endvidere af akkrediteringslovens § 4, stk. 4, at Akkrediteringsrådets formand og med-
lemmer tilsammen skal have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse,
forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have
international erfaring med akkreditering.
Det fremgår af bemærkningerne til stk. 4, at formålet er at sikre, at Akkrediteringsrådets sammensæt-
ning afspejler Akkrediteringsrådets formål og samlede opgaveportefølje. Akkrediteringsrådet skal
videnmæssigt dække alle de videregående uddannelser, som udbydes på de af loven omfattede ud-
dannelsesinstitutioner, og skal derudover også have indsigt i aftagernes behov. Akkrediteringsrådets
medlemmer skal således tilsammen have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående
uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Således kan
Akkrediteringsrådets medlemmer f.eks. have deltaget som eksperter i evalueringer og akkrediteringer
af uddannelser og uddannelsesinstitutioner, haft et ledelsesansvar for kvalitetssikringen af en uddan-
nelsesinstitution eller en uddannelse, have været kvalitetssikringskonsulent eller på anden måde have
opnået de fornødne kvalifikationer. Mindst et medlem skal have arbejdet med akkreditering i en in-
ternational sammenhæng, f.eks. gennem bestyrelsesposter i internationale kvalitetssikringsorganisa-
tioner eller ved deltagelse i internationale evalueringer.
Akkrediteringsrådet er uafhængigt i sin virksomhed. Medlemmerne må således ikke repræsentere
særlige interesser, men skal via deres faglige baggrund sikre, at Akkrediteringsrådet fagligt lever op
til lovens krav og dermed kan varetage de opgaver, som er tillagt Akkrediteringsrådet. Der henvises
til Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 137 som fremsat, side 15.
Akkrediteringsrådets formand og medlemmer højst kan sidde i rådet i 8 år fordelt på mindst to ud-
pegningsperioder. Dog kan medlemmerne udpeget efter indstilling fra de studerende, jf. stk. 3, højst
sidde i rådet i 3 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Hvis formanden eller et medlem afgår
inden periodens udløb, udpeges en afløser efter stk. 2 og 3. I forbindelse med udpegningen tages
stilling til udpegningsperiodens længde, jf. 1. pkt. Der henvises til akkrediteringslovens § 4, stk. 5.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om uddannelsesinstitutionens ansøgning om institutionsakkre-
ditering på baggrund af akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en positiv institutionsakkredi-
tering, en betinget positiv institutionsakkreditering eller et afslag på institutionsakkreditering. Der
henvises til akkrediteringslovens § 8, stk. 1.
En positiv institutionsakkreditering giver mulighed for at oprette nye uddannelser og nye uddannel-
sesudbud inden for de videnskabelige områder eller fagområder, som uddannelsesinstitutionen udbød
uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev påbegyndt, når disse er prækvalificeret og
godkendt, jf. §§ 18 og 21, og foretage justering af eksisterende uddannelser. Oprettelse af nye uddan-
nelser og uddannelsesudbud og justeringer af eksisterende uddannelser skal ske i overensstemmelse
med uddannelsesinstitutionens kvalitetssikringspolitik og strategi. En positiv institutionsakkredite-
ring gælder i maksimalt 6 år, jf. dog § 6 a, stk. 2. Inden institutionsakkrediteringsperioden udløber,
skal der foretages en ny akkreditering af uddannelsesinstitutionen. Der henvises til akkrediteringslo-
vens § 9, stk. 1 og 3.
14
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0015.png
Langt de fleste af de videregående uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministe-
riets område har på tidspunktet for dette lovforslags fremsættelse opnået to positive institutionsak-
krediteringer.
Det fremgår endvidere af § 6 a, stk. 1, i akkrediteringsloven, at ved en sammenlægning af to eller
flere uddannelsesinstitutioner træffer uddannelses- og forskningsministeren afgørelse om den sam-
menlagte uddannelsesinstitutions akkrediteringsmæssige status. Ministeren kan herunder træffe af-
gørelse om, at de sammenlæggende uddannelsesinstitutioners akkrediteringsmæssige status videre-
føres i en overgangsperiode. Ministeren hører Akkrediteringsrådet, inden der træffes afgørelse.
Tidsfristen for, hvornår en uddannelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, bortfalder ved en sam-
menlægning. Ministeren fastsætter, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gennemgå
institutionsakkreditering, dog senest 5 år efter sammenlægningen. Der henvises til akkrediteringslo-
vens § 6 a, stk. 2.
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at bidrage til en omprioritering af ressourcer fra statslig administration til borgernær
velfærd, foreslås det blandt andet at reducere administrative opgaver i forbindelse med akkreditering
af institutioner for videregående uddannelse. Det foreslås herunder at nedlægge Danmarks Akkredi-
teringsinstitution, og at en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndig-
hed under ministeriet fremover skal varetage sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet.
Med forslaget vil Akkrediteringsrådet som hidtil træffe afgørelser om institutionsakkreditering og
akkreditering af disses uddannelser, jf. § 3 i akkrediteringsloven.
En positiv institutionsakkreditering gælder efter de nuværende regler i maksimalt 6 år, og inden in-
stitutionsakkrediteringsperioden udløber, skal der foretages en ny akkreditering af uddannelsesinsti-
tutionen. Erfaringerne fra de institutioner, som har gennemgået en institutionsakkreditering efter de
gældende regler for anden gang – eller er i gang med at gennemgå den anden institutionsakkreditering
– har vist, at institutionerne i dag har veletablerede kvalitetssikringssystemer, der er velfungerende i
praksis. Den eksterne kvalitetssikring, som de videregående uddannelsesinstitutioner har gennemgået
afspejler, at institutioner, der har opnået to positive institutionsakkrediteringer, har et velfungerende
kvalitetssikringssystem, en kvalitetskultur og en praksis for kvalitetssikring, der understøtter uddan-
nelsernes kvalitets og relevans.
Det foreslås på den baggrund med dette lovforslags § 1, nr. 14, at ændre akkrediteringslovens § 9,
stk. 1, så det fremgår, at en positiv institutionsakkreditering gælder i maksimalt 8 år, jf. dog § 6 a, stk.
2.
En forlængelse af perioden for en positiv akkreditering fra 6 til 8 år for institutioner, som har gen-
nemført to positive institutionsakkrediteringer, vil både honorere institutionernes arbejde med kvali-
tetssikring og samtidigt understøtte regeringens ambition om bortfald af statslige opgaver og en frem-
adrettet afbureaukratisering i det offentlige.
Med forslaget opretholdes akkrediteringslovens § 6 a, stk. 2, som indebærer at tidsfristen for, hvornår
en uddannelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, bortfalder ved en sammenlægning. Ministeren
fastsætter, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gennemgå institutionsakkreditering,
dog senest 5 år efter sammenlægningen.
15
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0016.png
Med henblik på yderligere at understøtte ambitionerne om bortfald af statslige opgaver og en frem-
adrettet afbureaukratisering foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 15, at der efter § 9 indsættes et
nyt § 9 a, stk. 1, hvorefter Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om at forlænge en positiv institu-
tionsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to positive instituti-
onsakkrediteringer.
Det foreslås med samme ændringsbestemmelse at indsætte et nyt § 9 a, stk. 2, hvorefter uddannelses-
og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om procedure og kriterier for den 2-årige forlæn-
gelse af en positiv institutionsakkreditering. Det forventes at ville følge af bestemmelser, der fastsæt-
tes med denne bemyndigelse, at det ikke er en forudsætning for, at Akkrediteringsrådet kan træffe
afgørelse om forlængelse, at uddannelsesinstitutionen indgiver en særskilt ansøgning herom.
Det bemærkes, at det foreslåede ikke ændrer på, at Akkrediteringsrådet efter lovens § 23 af egen drift
eller efter anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren i løbet af en institutionsakkredite-
ringsperiode kan undersøge, om kriterierne fortsat opfyldes.
Som et led i en fremadrettet afbureaukratisering og bortfald af statslige opgaver vil der blive udviklet
et justeret akkrediteringskoncept. Det nye justerede akkrediteringskoncept vil skulle finde anven-
delse, når institutionerne skal påbegynde den tredje runde af institutionsakkreditering. Den forlæn-
gede akkrediteringsperiode vil betyde, at de første institutioner forventes at skulle påbegynde den
tredje akkrediteringsproces i 2028. Det er hensigten, at konceptet for tredje runde vil blive mindre
omfattende end de forudgående akkrediteringsrunder og vil have mere fokus på udviklingspotentialer
for institutionernes arbejde med sikring af uddannelsernes kvalitet og relevans. Konceptet vil skulle
tage udgangspunkt i institutionernes allerede veletablerede kvalitetssikringssystemer og samtidig af-
spejle den kapacitet, som fremover vil blive afsat til akkrediteringsopgaven. Det forventes, at udvik-
lingen af konceptet vil ske med inddragelse af relevante interessenter, herunder særligt de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner.
Det er hensigten, at der med hjemmel i akkrediteringsloven § 8, stk. 2, vil blive fastsat justerede regler
for akkrediteringskonceptet i bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstituti-
oner og godkendelse af videregående uddannelser, jf. bekendtgørelse nr. 1558 af 2. juli 2021.
Som en konsekvens af forslaget om at ændre gyldighedsperioden for en positiv institutionsakkredite-
ring fra 6 til maksimalt 8 år, vil der fremover årligt blive tale om et mindre antal af afgørelser om
institutionsakkreditering. Det er som beskrevet overfor ligeledes forventningen, at det justerede ak-
krediteringskoncept vil blive mindre omfattende.
Det foreslås på den baggrund med lovforslagets § 1, nr. 8, at reducere antallet af medlemmer af Ak-
krediteringsrådet fra i alt 9 til 7 medlemmer. Rådet vil med det foreslåede § 4, stk. 1, bestå af 1
formand og 6 medlemmer. Uddannelses- og forskningsministeren vil som hidtil udpege formanden,
jf. akkrediteringslovens § 4, stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 9, at akkrediteringslovens § 4, stk. 3, affattes på ny. Med det
foreslåede § 4, stk. 3, 1. pkt., vil ministeren udpege medlemmerne. Det vil sige, at ministeren udover
formanden også skal udpege de øvrige 6 medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Det forudsættes, at ministeren indhenter forslag til kvalificerede kandidater fra relevante organisati-
oner, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner forud for udpegning
16
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0017.png
af medlemmer til Akkrediteringsrådet. Med henblik på at understøtte og tydeliggøre Akkrediterings-
rådets uafhængighed foreslås det i forlængelse heraf med § 4, stk. 3, 2. pkt., at 3 medlemmer udpeges
efter indstilling af relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddan-
nelsesinstitutioner, og 1 medlem udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i besty-
relserne for de videregående uddannelsesinstitutioner.
Det foreslåede vil indebære, at ministeren forud for udpegning af nye medlemmer af Akkrediterings-
rådet forpligtes til at sikre, at 3 ud af rådets i alt 7 medlemmer til enhver tid er udpeget efter indstilling
af relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner.
Ministeren vil med forslaget skulle bede relevante organisationer om at indstille et antal kvalificerede
personer, som ministeren vil skulle udpege blandt.
Ved relevante organisation forstås f.eks. aftagerorganisationer, videregående uddannelsesinstitutio-
ner og interesseorganisationer.
Det forudsættes, at medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab og kompetence og således
ikke repræsenterer bestemte interesser i deres virke som medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Med forslaget vil ministeren skulle udpege 1 medlem efter indstilling fra de studerendes repræsen-
tanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner. Forslaget vil således indebære, at
antallet af medlemmer udpeget efter indstilling fra de studerende reduceres fra 2 til 1 i forbindelse
med, at det samlede antal medlemmer af bestyrelsen reduceres med 2.
Det samlede Akkrediteringsråd vil med forslaget fortsat skulle leve op til de krav, som fremgår af
akkrediteringslovens § 4, stk. 4, hvorefter Akkrediteringsrådets formand og medlemmer tilsammen
skal have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udvik-
lingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international
erfaring med akkreditering.
Ved udpegning af nye medlemmer af Akkrediteringsrådet skal det tilstræbes, at den samlede besty-
relse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i li-
gestillingsloven.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre samlede mindreudgifter for staten på 10,4 mio. kr. i 2025 og 20,3
mio. kr. i 2026, 19,9 mio. kr. i 2027 og 19,5 mio. kr. i 2028 og frem.
Lovforslaget indebærer omstillings- og driftskonsekvenser for staten, som skal bidrage til en mere
overskuelig og enkel offentlig sektor samt en administrativ lettelse og mindre ressourcekrævende
institutionsakkrediteringer for de videregående uddannelsesinstitutioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med lov-
forslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
17
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0018.png
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. november 2024 til den 18. december 2024 (28
dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[…]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, an-
»Ingen«)
Økonomiske kon- Lovforslaget vurderes at medføre
sekvenser for stat, samlede mindreudgifter for staten på
kommuner og re- 10,4 mio. kr. i 2025 og 20,3 mio. kr. i
gioner
2026, 19,9 mio. kr. i 2027 og 19,5
mio. kr. i 2028 og frem.
Implementerings-
Lovforslaget indebærer omstil-
Ingen
før »Ingen«)
Ingen
konsekvenser for lings- og driftskonsekvenser for sta-
stat, kommuner og ten, som skal bidrage til en mere
regioner
overskuelig og enkel offentlig sektor
samt en administrativ lettelse og min-
dre ressourcekrævende institutionsak-
krediteringer for de videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
18
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0019.png
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (der i
relevant omfang
også gælder ved
implementering af
ikke-erhvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
Ja
Nej
X
19
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0020.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Akkrediteringslovens § 2 udgør et afsnit, der har overskriften »Danmarks Akkrediteringsinstitution«.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 1, at overskriften før § 2 ophæves.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, hvori det foreslås, at § 2 ophæves.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, samt pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2 i akkrediteringsloven, at Danmarks Akkrediteringsinstitution er en fagligt uaf-
hængig myndighed inden for den statslige forvaltning, som varetager opgaver i forbindelse med ak-
kreditering af de uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af § 1, og disses uddannelser.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediterings-
rådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Akkrediteringen
foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til internationale standarder og skal i den forbin-
delse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Uddannelses- og Forskningsministeren ansætter direktøren for Danmarks Akkrediteringsinstitution
efter indstilling fra Akkrediteringsrådet.
Det foreslås med dette lovforslag, at Danmarks Akkrediteringsinstitut nedlægges.
Det foreslås på den baggrund, at akkrediteringslovens
§ 2
ophæves.
Forslaget vil indebære, at akkrediteringsloven fremover ikke vil indeholde bestemmelser om Dan-
marks Akkrediteringsinstitution og dets opgaver.
Akkrediteringsrådet vil fortsat skulle træffe afgørelser om akkreditering, og det foreslås derfor med
dette lovforslags § 1, nr. 5, at Akkrediteringsrådet fremover vil blive betjent af et sekretariat, der
oprettes som en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under
ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. og pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Akkrediteringslovens §§ 3-5 a udgør et afsnit, der har overskriften »Akkrediteringsrådet«.
20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0021.png
Afsnittet indeholder bestemmelser om bl.a. Akkrediteringsrådets virksomhedsområde, sammensæt-
ning og væsentligste arbejdsopgaver.
Det foreslås, at der i
overskriften
før § 3 indsættes »og dets sekretariat« efter »Akkrediteringsrådet«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 5, lægges op til at etablere et
sekretariat, der skal betjene Akkrediteringsrådet, herunder at sekretariatsbetjeningen varetages af en
enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, sammenholdt med § 3, stk. 3, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af ak-
krediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog
vælge en anden operatør end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3.
Det foreslås, at i
§ 3, stk. 2,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. dog stk. 3« til: »et se-
kretariat, jf. dog stk. 6«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslag § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Dan-
marks Akkrediteringsinstitution, og at det med dette lovforslags § 1, nr. 5, foreslås, at etablere et
sekretariat, og at sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets
afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.
Det foreslåede vil indebære, at Det følger af lovens § 3, stk. 2, sammenholdt med § 3, stk. 3, at
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af sekretariatet, og at Akkredi-
teringsrådet dog kan vælge en anden operatør end sekretariatet.
Den foreslåede henvisning til § 3, stk. 6, i stedet for stk. 3, er en konsekvens af, at det med § 1, nr. 5,
foreslås at indsætte nye stykker i § 3, hvorved stk. 3 bliver stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videre-
gående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udar-
bejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog vælge en anden operatør
end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3. Efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Akkredite-
ringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslås i
§ 3
at indsætte nye stykker efter stk. 2.
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0022.png
Det foreslås i
§ 3, stk. 3,
at sekretariatsbetjeningen af Akkrediteringsrådet varetages af en enhed i
Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet.
Det foreslåede vil indebære, at enheden kan etableres i ministeriet (departementet) eller i f.eks. en
styrelse under ministeriet.
Organisatorisk varetages sekretariatsfunktionerne således af en anden myndighed end Akkredite-
ringsrådet, men sekretariatet vil i varetagelsen af sine opgaver funktionelt blive betragtet som en del
af det organ, det betjener, dvs. Akkrediteringsrådet. Samtidig følger det direkte af loven, at visse
opgaver varetages af sekretariatet.
Ministeriet lægger i denne forbindelse vægt på, at dette sekretariat som det altovervejende udgangs-
punkt skal kunne varetage de samme opgaver som Danmarks Akkrediteringsinstitution, som foreslås
nedlagt, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1 og 2.
Det vil sige, at sekretariatet som led i sin betjening af Akkrediteringsrådet bl.a. skal udarbejde akkre-
diteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinsti-
tutionerne og uddannelserne, og at akkrediteringen foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Sekretariatet skal på tilsvarende vis være fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse. Sekretariatet vil
således i faglige spørgsmål omfattet af akkrediteringsloven ikke være underlagt uddannelses- og
forskningsministerens instruktionsbeføjelse.
Sekretariatet skal i relevant omfang leve op til de samme faglige krav som Danmarks Akkrediterings-
institution. Det vil sige, at sekretariatet bl.a. skal leve op til internationale standarder, dvs. European
Standards and Guidelines for Quality Assurance (ESG’erne), og i den forbindelse samle national og
international erfaring af betydning for akkreditering.
Efterlevelse af ESG’erne er en forudsætning for fortsat for medlemskab af European Association for
Quality Assurance in Higher Education (ENQA) og for optagelse i European Quality Assurance Re-
gister for Higher Education (EQAR), og er en del af Danmarks forpligtelser i forhold til Bologna-
samarbejdet. Bolognasamarbejdet er et mellemstatsligt, europæisk samarbejde, der bl.a. omfatter gen-
sidig anerkendelse af uddannelsesgrader, studieperioder og realkompetence. Sekretariatet får til for-
mål at medvirke til at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af de videregående uddannelser.
Sekretariatet vil være omfattet af de regelsæt, der gælder for staten, herunder forvaltningsloven, lov
om offentlighed i forvaltningen, de databeskyttelsesretlige regler, lov om Folketingets Ombudsmand
og Finansministeriets Budgetvejledning.
Det foreslås i
§ 3, stk. 4,
at sekretariatet udarbejder akkrediteringsrapporter til brug for Akkredite-
ringsrådets afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne. Akkredite-
ringen foretages ud fra centralt fastsatte kriterier.
Det foreslåede svarer til opgaver, som i dag udføres af Danmarks Akkrediteringsinstitution i henhold
til den gældende § 2, stk. 2.
Det foreslås i
§ 3, stk. 5,
at sekretariatet skal leve op til internationale standarder og skal i den forbin-
delse samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.
Det foreslåede svarer til, hvad Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til i henhold til den
gældende § 2, stk. 3.
22
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0023.png
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter akkrediteringslovens § 3, stk. 1, er Akkrediteringsrådet et fagligt uafhængigt råd.
Det følger af lovens § 3, stk. 2, at Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videre-
gående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser på baggrund af akkrediteringsrapporter udar-
bejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution. Akkrediteringsrådet kan dog vælge en anden operatør
end Danmarks Akkrediteringsinstitution, jf. § 3, stk. 3. Efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Akkredite-
ringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslås, at i
§ 3, stk. 3,
der bliver stk. 6, udgår »eller for at afprøve Danmarks Akkrediteringsin-
stitutions konkurrencedygtighed«, og »Danmarks Akkrediteringsinstitution« ændres til: »sekretaria-
tet«.
Første led i det foreslåede indebærer, at Akkrediteringsrådet ikke vil kunne afprøve sekretariatets
konkurrencedygtighed.
Andet led i det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at
nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et se-
kretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under
ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Akkrediteringslovens § 3 omhandler Akkrediteringsrådet, og efter § 3, stk. 4, stiller Danmarks Ak-
krediteringsinstitution sekretariatsbistand til rådighed for Akkrediteringsrådet.
Det foreslås, at
§ 3, stk. 4,
der bliver stk. 7, ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at nedlægge
Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat,
der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller en enhed i en statslig myndighed under
ministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af akkrediteringslovens § 4, stk. 1, at Akkrediteringsrådet består af 1 formand og 8 med-
lemmer.
Det foreslås i akkrediteringslovens
§ 4, stk. 1,
at ændre »8« til: »6«.
23
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0024.png
Forslaget vil indebære, at antallet af medlemmer af Akkrediteringsrådet reduceres fra 1 formand og
8 medlemmer til 1 formand og 6 medlemmer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 9, og til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af den gældende bestemmelse i akkrediteringslovens § 4, stk. 3, at ministeren udpeger
medlemmerne, dog således at 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentan-
ter i bestyrelser og skoleråd for uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under mini-
steren.
Det foreslås, at nyaffatte akkrediteringslovens
§ 4, stk. 3.
Det foreslås i
§ 4, stk. 3, 1. pkt.,
at ministeren udpeger medlemmerne.
Forslaget vil indebære, at ministeren, udover formanden, jf. stk. 1, også vil skulle udpege de øvrige
6 medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Der foreslås i
§ 4, stk. 3, 2. pkt.,
at 3 medlemmer udpeges efter indstilling af relevante organisationer,
herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og 1 medlem udpeges efter
indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitu-
tioner.
Det foreslåede vil indebære, at ministeren forud for udpegning af nye medlemmer af Akkrediterings-
rådet forpligtes til at sikre, at 3 ud af rådets i alt 7 medlemmer til enhver tid er udpeget efter indstilling
af relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner.
Ministeren vil med forslaget skulle bede relevante organisationer om at indstille et antal kvalificerede
personer, som ministeren vil skulle udpege blandt. Ved relevante organisation forstås f.eks. aftager-
organisationer, videregående uddannelsesinstitutioner og interesseorganisationer.
Det forudsættes, at medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab og kompetence, og således
ikke repræsenterer bestemte interesser i deres virke som medlemmer af Akkrediteringsrådet.
Med forslaget vil ministeren skulle udpege 1 medlem efter indstilling fra de studerendes repræsen-
tanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner. Forslaget vil således indebære, at
antallet af medlemmer udpeget efter indstilling fra de studerende reduceres fra 2 til 1 i forbindelse
med, at det samlede antal medlemmer af bestyrelsen reduceres med 2.
Det samlede Akkrediteringsråd vil med forslaget fortsat skulle leve op til de krav, som fremgår af
akkrediteringslovens § 4, stk. 4, hvorefter Akkrediteringsrådets formand og medlemmer tilsammen
skal have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udvik-
lingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international
erfaring med akkreditering.
Ved udpegning af nye medlemmer af Akkrediteringsrådet skal det tilstræbes, at den samlede besty-
relse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i li-
gestillingsloven.
24
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0025.png
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende bestemmelse i akkrediteringslovens § 4, stk. 5, 1. og 2. pkt., at Akkre-
diteringsrådets formand og medlemmer kan højst sidde i rådet i 8 år fordelt på mindst to udpegnings-
perioder. Dog kan medlemmerne udpeget efter indstilling fra de studerende, jf. stk. 3, højst sidde i
rådet i 3 år fordelt på mindst to udpegningsperioder.
Det foreslås i akkrediteringslovens
§ 4, stk. 5, 2. pkt.,
at ændre »medlemmerne« til: »medlemmet«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 9, foreslås, at antallet med-
lemmer, som udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de vide-
regående uddannelsesinstitutioner, reduceres fra 2 til 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §1, nr. 9, og til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 11
Efter akkrediteringslovens § 5, stk. 2, offentliggør Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkredi-
teringsrådet hvert år beretninger om deres virksomhed.
Det foreslås, at i
§ 5, stk. 2,
udgår »Danmarks Akkrediteringsinstitution og«, og »beretninger om
deres« ændres til: »beretning om rådets«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at nedlægge
Danmarks Akkrediteringsinstitution. Det foreslåede ændrer ikke på, at Akkrediteringsrådet som hidtil
vil skulle offentliggøre en beretning om sin virksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det fremgår af akkrediteringslovens § 7, stk. 1, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved instituti-
onsakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel. Efter akkrediteringslovens § 13, stk. 1, at ved ud-
dannelsesakkreditering nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel.
Det følger af akkrediteringslovens § 24, stk. 1, at universiteterne ved uddannelsesakkreditering har
valgfrihed, for så vidt angår valg af kvalitetssikringsinstitution, jf. universitetslovens § 3 a, og at der
opkræves betaling herfor, jf. akkrediteringslovens § 27, stk. 3, hvis uddannelsesinstitutionen vælger
at bruge Danmarks Akkrediteringsinstitution til uddannelsesakkrediteringen.
Universitetslovens § 3 a omhandler bl.a. universiteternes udbud af uddannelser eller dele heraf i sam-
arbejde med et eller flere udenlandske universiteter, herunder Erasmus Mundus-uddannelser.
25
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0026.png
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 1, afholder uddannelses- og forskningsministeren udgifterne til
Akkrediteringsrådet og til Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Det foreslås i
§ 7, stk. 1, § 13, stk. 1, § 24, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 27, stk. 1,
at ændre »Danmarks Akkre-
diteringsinstitution« til: »sekretariatet«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at nedlægge Danmarks
Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en en-
hed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det fo-
reslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkredite-
ringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer således, at sekretariatet overtager Danmarks Akkrediteringsinstitutions op-
gaver med at nedsætte akkrediteringspaneler ved institutions- og uddannelsesakkreditering.
Endvidere indebærer det foreslåede, at der opkræves betaling herfor, hvis universiteterne vælger at
bruge sekretariatet til uddannelsesakkreditering som kvalitetssikringsinstitution, jf. universitetslovens
§ 3 a.
Endelig indebærer det foreslåede, at uddannelses- og forskningsministeren vil afholde udgifterne til
sekretariatet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1., og pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Det fremgår af akkrediteringslovens § 7, stk. 1 og 3, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved in-
stitutionsakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel, der foretager en akkrediteringsvurdering af
uddannelsesinstitutionen. Efter § 7, stk. 4, udarbejder Danmarks Akkrediteringsinstitution på bag-
grund heraf en akkrediteringsrapport.
Det fremgår af akkrediteringslovens § 13, stk. 1 og 3, at Danmarks Akkrediteringsinstitution ved
uddannelsesakkreditering nedsætter et akkrediteringspanel, der foretager en akkrediteringsvurdering
af uddannelsen eller uddannelsesudbuddet. Efter § 13, stk. 4, udarbejder Danmarks Akkrediterings-
institution på baggrund heraf en akkrediteringsrapport.
Efter akkrediteringslovens § 26 a, stk. 1, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution foretage vurderin-
ger af private uddannelser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt aner-
kendte uddannelsers niveau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring.
Det foreslås i
§ 7, stk. 4, § 13, stk. 4,
og
§ 26 a, stk. 1,
at ændre »Danmarks Akkrediteringsinstitution«
til: »Sekretariatet«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at nedlægge Danmarks
Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en en-
hed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det fo-
reslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkredite-
ringsinstitutions opgaver.
26
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0027.png
Det foreslåede indebærer således, at sekretariatet vil udarbejde en akkrediteringsrapport på baggrund
af akkrediteringspanelets rapport ved institutions- og uddannelsesakkreditering.
Endvidere indebærer det foreslåede, at sekretariatet vil kunne foretage vurderinger af private uddan-
nelser til brug for andre myndigheders sagsbehandling og af ikkeoffentligt anerkendte uddannelsers
niveau i forhold til kvalifikationsrammen for livslang læring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Det fremgår af akkrediteringslovens § 9, stk. 1, 3. pkt., at en positiv institutionsakkreditering gælder
i maksimalt 6 år, jf. dog § 6 a, stk. 2.
Det foreslås i
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
at ændre »6 år« til: »8 år«.
Det foreslåede vil indebære, at en positiv institutionsakkreditering udvides til at gælde i maksimalt 8
år, jf. dog § 6 a, stk. 2.
Inden institutionsakkrediteringsperioden udløber, vil der som hidtil skulle foretages en ny akkredite-
ring af uddannelsesinstitutionen.
Med forslaget opretholdes akkrediteringslovens § 6 a, stk. 2, som indebærer at tidsfristen for, hvornår
en uddannelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, bortfalder ved en sammenlægning. Ministeren
fastsætter som hidtil, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gennemgå institutionsak-
kreditering, og fristen på senest 5 år efter sammenlægningen opretholdes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Efter akkrediteringslovens § 8, stk. 1, træffer Akkrediteringsrådet afgørelse om uddannelsesinstituti-
onens ansøgning om institutionsakkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten. Afgørelsen
kan være en positiv institutionsakkreditering, en betinget positiv institutionsakkreditering eller et af-
slag på institutionsakkreditering. Lovens § 9 omhandler bl.a. institutionens muligheder ved en positiv
institutionsakkreditering, og det følger af § 9, stk. 1, at en positiv institutionsakkreditering gælder i
maksimalt 6 år, jf. dog § 6 a, stk. 2. Efter § 6 a, stk. 2,
bortfalder t
idsfristen for, hvornår en uddan-
nelsesinstitution skal institutionsakkrediteres, ved en sammenlægning. Det følger endvidere af be-
stemmelsen, at ministeren fastsætter, hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal gen-
nemgå institutionsakkreditering, dog senest 5 år efter sammenlægningen.
Det foreslås, at der efter § 9 indsættes et nyt
§ 9 a, stk. 1,
hvorefter Akkrediteringsrådet kan træffe
afgørelse om at forlænge en positiv institutionsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1.
juli 2025 har opnået to positive institutionsakkrediteringer.
Tidspunktet – den 1. juli 2025 – er identisk med tidspunktet for dette lovforslags ikrafttræden, jf. § 2,
stk. 1.
27
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0028.png
Endvidere foreslås det at indsætte et nyt
§ 9 a, stk. 2,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter nærmere regler om procedure og kriterier for forlængelse af en positiv institutionsakkredi-
tering efter stk. 1.
Det forventes at ville følge af bestemmelser, der fastsættes med denne bemyndigelse, at det ikke er
en forudsætning for, at Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om forlængelse, at uddannelsesinsti-
tutionen indgiver en særskilt ansøgning herom.
Det foreslåede indebærer, at Akkrediteringsrådet af egen drift vil kunne træffe afgørelse om forlæn-
gelse af den positive institutionsakkreditering for uddannelsesinstitutioner, der inden den 1. juli 2025
– dvs. inden tidspunktet for dette lovforslags ikrafttræden – har opnået to positive institutionsakkre-
diteringer.
Dermed vil den samlede gyldighedsperiode for disse institutioners positive institutionsakkreditering
kunne blive op til 8 år, svarende til den gyldighedsperiode, der med dette lovforslags § 1, nr. 14, vil
blive gældende for institutionsakkrediteringer, der gennemføres efter dette lovforslags ikrafttræden.
Det bemærkes, at det foreslåede ikke ændrer på, at Akkrediteringsrådet efter lovens § 23 af egen drift
eller efter anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren i løbet af en institutionsakkredite-
ringsperiode kan undersøge, om kriterierne fortsat opfyldes.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
Det fremgår af akkrediteringslovens § 22, stk. 1, at uddannelses- og forskningsministeren af egen
drift eller efter anmodning fra Akkrediteringsrådet, arbejdsmarkedets parter eller de studerende kan
udtage uddannelser eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige udfordringer til gennem-
gang. Efter § 22, stk. 2, fastsætter ministeren regler om gennemgangen, herunder om Danmarks Ak-
krediteringsinstitutions rolle i forbindelse med gennemgangen.
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 4, udføres Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger ef-
ter lovens § 26 a, stk. 1, og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2, som
indtægtsdækket virksomhed.
Det foreslås, at i
§ 22, stk. 2,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til: »sekretariatets«.
Det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at nedlægge Danmarks
Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et sekretariat, der er en en-
hed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under ministeriet. Det fo-
reslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Danmarks Akkredite-
ringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte regler om sekretariatets rolle i forbindelse
med gennemgangen af uddannelser eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige udfordrin-
ger.
Endvidere indebærer det foreslåede, at sekretariatets vurderinger efter lovens § 26 a, stk. 1, vil udføres
som indtægtsdækket virksomhed.
28
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0029.png
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
Efter akkrediteringslovens § 26, stk. 2, kan Danmarks Akkrediteringsinstitution påtage sig opgaver
som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Det foreslå, at
§ 26 a, stk. 2,
ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2, foreslås at nedlægge Dan-
marks Akkrediteringsinstitution, hvorefter Danmarks Akkrediteringsinstitution ikke vil kunne påtage
sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark. Det påtænkes herunder ikke, at sekre-
tariatet skal kunne påtage sig denne opgave.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. og 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Efter akkrediteringslovens § 27, stk. 4, udføres Danmarks Akkrediteringsinstitutions vurderinger ef-
ter § 26 a, stk. 1, og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2, som ind-
tægtsdækket virksomhed. Det fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, at Danmarks Akkrediteringsinstitution
kan påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør uden for Danmark.
Det foreslås, at i
§ 27, stk. 4,
ændres »Danmarks Akkrediteringsinstitutions« til »Sekretariatets«, og
at »og opgaver i udlandet som kvalitetssikringsoperatør efter § 26 a, stk. 2,« udgår.
Det første led af det foreslåede beror på, at det med dette lovforslags § 1, nr. 2 og 5, foreslås at
nedlægge Danmarks Akkrediteringsinstitution, og at Akkrediteringsrådet vil skulle betjenes af et se-
kretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en statslig myndighed under
ministeriet. Det foreslåede er en følge af, at det foreslås, at sekretariatet overtager en række af Dan-
marks Akkrediteringsinstitutions opgaver.
Det foreslåede indebærer, at sekretariatets vurderinger efter § 26 a, stk. 1, udføres som indtægtsdæk-
ket virksomhed.
Det andet led af det foreslåede er en konsekvens af, at der med dette lovforslags § 1, nr. 17, ikke
lægges op til at videreføre muligheden for at kunne påtage sig opgaver som kvalitetssikringsoperatør
uden for Danmark.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
29
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0030.png
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland, da lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, som
foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
30
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering), fra uddannelses- og forskningsministeren
2940997_0031.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om akkreditering af videregå-
ende uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12.
august 2021, som ændret ved lov
nr. 492 af 15. maj 2023, foretages
følgende ændringer:
31