Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2938395_0001.png
Strategi for rumforskning
og -innovation
Nationale prioriteter for dansk
rumforskning, innovation og
teknologiudvikling 2025-2035
November 2024
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del - Bilag 24
Offentligt
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Forsidefoto:
ESA-illustration
af Arctic Weather Satellite.
AWS er en mindre satellit end
de traditionelle vejrsatellitter.
Den dækker polområderne
flere gange om dagen. Dansk
Meteorologi Institut (DMI)
deltager sammen med de øv-
rige nordiske meteorologiske
institutter i analysen af data
fra AWS, mens DTU Space og
danske virksomheder bidra-
ger med teknologi og know-
how til missionen.
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
DK-1260 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN: 978-87-93807-80-8 (trykt version)
ISBN: 978-87-93807-79-2 (digital version)
2
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Indhold
Forord                                         4
Indledning                                       6
En kritisk infrastruktur med stor betydning for
Danmarks sikkerhed og grønne ambitioner. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Et nyt og mere kommercielt aktørlandskab . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Den danske rumsektor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Strategiske pejlemærker frem mod 2035                  10
Større og mere strategiske investeringer                  12
Stærkere danske forsknings- og innovationsmiljøer           15
Initivativ 1: Nationalt rumprogram for forskning og innovation . . . . . . . . . . 16
Initiativ 2: Udvikling af videnskabelige instrumenter . . . . . . . . . . . . . . . 18
Initiativ 3: Program for nationale rummissioner. . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Internationalt samarbejde til gavn for Danmark              23
Initiativ 4: Dansk deltagelse i EU’s rumprogrammer og Horizon Europe . . . . . . 24
Initiativ 5: Internationalt samarbejde til gavn for Danmark . . . . . . . . . . . . 26
Initiativ 6: Beskyttelse af dansk forskning og rumteknologi . . . . . . . . . . . 28
Øget anvendelse af rumforskning og - teknologi             31
Initiativ 7: Styrkelse af ESA Business Incubator Denmark. . . . . . . . . . . . . 32
Initiativ 8: Myndigheders rolle for udvikling et hjemmemarked for
rumbaserede løsninger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Initiativ 9: Indsats for kommercialisering af dansk
rumforskning og teknologiudvikling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Implementering af strategien                         39
Dialogforum for Rumbaseret Forskning og Innovation (DFRI) . . . . . . . . . . .39
Appendiks                                      40
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Forord
Så længe vi mennesker har eksisteret, har vi vendt blikket op mod stjernerne. Deroppe
kan man drømme sig væk. For rummet har længe været forbundet med noget uopnåeligt,
men sådan er det ikke mere.
Siden det nu verdenskendte kapløb mod månen er det fjerne rum kun kommet nærmere.
Og nu befinder vi os et sted i historien, hvor det er helt afgørende, at Danmark som nati-
on er med til at udforske dets muligheder og påvirke teknologiudviklingen.
For rummet gemmer på et enormt potentiale. Rumteknologi kan gøre livet på jorden
bedre, grønnere og mere sikkert og indeholder nye spændende muligheder for danske
virksomheder.
Vi lever i en tid, hvor verden udvikler sig i hastigt tempo. Det omskiftelige geopolitiske
landskab fører usikkerhed og konflikt med sig. Mere end nogensinde før er vi afhængige
af vores kritiske infrastruktur og strategiske autonomi – vi skal simpelthen i højere grad
kunne stå på egne ben.
Danmark og EU bliver nødt til fortsat at stå stærkt på rumområdet for ikke at risikere
brud på vores sikkerhed over for dem, der ikke nødvendigvis ønsker os det bedste.
Vi står også midt i en global klimakrise. Ekstreme vejrfænomener hærger kyster, skove
og landarealer og gør store områder ufrugtbare og ubeboelige. Hvis vi ønsker at nå i mål
med den grønne omstilling, skal vi bruge mere satellitdata og vejrmonitorering til effek-
tivt og bæredygtigt at omstille vores landbrugs-, byggeri- og transportsektorer. Her kan
vi ikke gå på kompromis, tværtimod.
Men forskning, innovation og teknologiudvikling inden for rumsektoren skal også ses som
en mulighed. Det danske vækstlag af virksomheder inden for rumområdet skal være med
til at løse problemerne, for der ligger et væsentligt vækstpotentiale inden for rum-
industrien i de kommende år.
4
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0005.png
Strategi for rumforskning og innovation
Hvis vi skal spille en større rolle i rummet, kræver det, at vi får opbygget et stærkt dansk
økosystem for rumforskning og teknologiudvikling.
Selvom Danmark er et lille land, er vi langt fra ubetydelige inden for rumområdet. Vi har
et særdeles veludviklet forskningsmiljø inden for rumforskning og nogle af verdens
bedste forskere. Det skal vi udnytte.
Vi skal investere massivt i forskning, innovation og teknologiudvikling på rumområdet, og
det gør vi bedst med en effektiv strategi for den danske forsknings- og innovationsind-
sats. Strategien skal indhegne og målrette vores samlede indsats for de danske aktører
for at sikre den bedste brug af vores investeringer og ressourcer.
Men selvom Danmark står godt, er vi i høj grad afhængige af det internationale samar-
bejde. Den Europæiske Rumorganisation (ESA) er en af de vigtigste platforme for danske
forskere og virksomheder til at indgå i internationale samarbejder.
ESA spiller en afgørende rolle for det europæiske samarbejde på rumområdet og for EU’s
evne til at handle selvstændigt inden for sektoren. Hvis vi står over for det næste kapitel i
rumkapløbet, skal Danmark ikke stå alene, for så risikerer vi at falde bagud.
Vi var mange, der troede, at rumkapløbet sluttede på månen. Men da flaget blev plantet
på overfladen, var det nok i virkeligheden bare startskuddet til det næste kapitel. Et nyt
kapitel af rumhistorien vi som nation og international aktør ikke kan risikere at stille os
uden for.
Denne strategi for den danske forskningsindsats på rumområdet skal være en affyrings-
rampe, der kan føre os sikkert ud i rummet og ind i fremtiden.
Christina Egelund
Uddannelses- og forskningsminister
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Indledning
I 2016 fik Danmark sin første nationale rumstrategi, som i 2021 blev opdateret med nye
målsætninger og indsatser. Her blev rammen lagt for at vise, hvordan rumbaseret tekno-
logi og infrastruktur bidrager til at opnå klimamål, en effektiv digital offentlig sektor, grøn
værdiskabelse samt øget sikkerhed og beredskab i samfundet.
En ny strategi med et selvstændigt fokus på forskning, innovation og teknologiudvikling
øger ambitionerne og sætter en klar retning med strategiske pejlemærker og initiativer
for udvikling af den danske rumsektor. Strategien skal skabe grobund for et øget vækst-
lag af innovative virksomheder og bidrage til at omsætte rumforskning til et styrket
dansk forsvar, sikkerhed og beredskab samt nye løsninger på samfundets klima-, natur-
og biodiversitetskrise. Strategien skal derfor ses i sammenhæng med øvrige regeringspri-
oriteter.
En kritisk infrastruktur med stor betydning for
Danmarks sikkerhed og grønne ambitioner
Ruminfrastruktur (rumteknologi, -data og -services) indgår i moderne navigations- og
kommunikationstjenester til lands, til vands og i luften. Eksempelvis i forbindelse med
militær- og civilt beredskab, vejrtjenester og i form af satellitdata til bæredygtig og ef-
fektiv optimering af bl.a. landbrug, byggeri og transport, ligesom satellitdata hjælper med
at forudse forandringer i natur og miljø.
Samtidig udgør den rumteknologiske udvikling en stigende trussel, idet rumteknologi
har et dobbelt anvendelsespotentiale og kan bruges til både civile og militære formål.
Rumteknologiens dobbeltsidede karakter betyder, at teknologien både udgør en po-
tentiel sikkerhedsrisiko og på samme tid er en forudsætning for at opretholde national
sikkerhed – herunder i Danmarks interessesfære i f.eks. Østersøen og Arktis. Rummet har
fået stigende sikkerhedspolitisk betydning. Ruslands invasion af Ukraine har tydeliggjort
udviklingen. Der er stigende tegn på, at det ydre rum kan blive genstand for et statsligt
kapløb om stormagtsindflydelse og teknologisk dominans, hvilket har øget opmærksom-
heden om de sikkerhedspolitiske aspekter af rummet hos flere internationale organisati-
oner, heriblandt EU, NATO og FN.
Derfor lancerede EU også en rumstrategi for sikkerhed og forsvar i 2023, som er en del
af EU’s indsats for at gøre rumsystemer og -tjenester mere modstandsdygtige og gøre
Europa klar til at reagere på fjendtlige aktiviteter eller trusler. Dertil har NATO siden 2019
erklæret rummet som operativt domæne, ligesom førende rummagter i og uden for EU
betragter rummet på samme vis, hvilket bl.a. afspejles i institutionelle tiltag såsom op-
rettelsen af militære enheder, f.eks. oprettelsen af den amerikanske Space Force i 2019.
En række lande og EU øger således deres strategiske fokus og investeringer i rummet
med ønske om at opnå teknologisk suverænitet, fremme innovation og vækst samt styr-
ke autonomi og sikkerhed i rummet og på jorden.
6
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Et nyt og mere kommercielt aktørlandskab
Engang var det i høj grad stater og nationale/regionale rumorganisationer som den
europæiske rumorganisation ESA og den amerikanske rumorganisation NASA, der alene
drev udviklingen af rumteknologier og brugen af rummet. I dag drives rummets udvikling
i stigende grad af et nyt og mere kommercielt aktørlandskab, der muliggøres af, at det
er blevet lettere og billigere at udforske og udnytte rummet. Eksempelvis transporterer
private virksomheder både proviant og astronauter til Den Internationale Rumstation
(ISS), mens kommercielle partnere arbejder på at udvikle nye internationale rumstationer
for forskning, teknologiudvikling og kommercielle aktiviteter.
Væksten er primært drevet af fremkomsten af Low Earth Orbit (LEO) Economy, som er
konstellationer af satellitter i de lavere baner omkring jorden, som giver mulighed for at
udvikle nye tjenester inden for kommunikation, navigation og jordobservation. Samtidig
forventes både vækst og potentialer for en øget anvendelse at stige i takt med, at satel-
littjenesterne kobles med kunstig intelligens og mere kraftfulde super- og kvantecompu-
tere til at analysere og behandle store mængder af satellitdata.
Mens omkostningerne ved at sende løfteraketter ud i rummet falder hastigt, mulig-
gøres også en bred vifte af helt nye anvendelser. Det gælder eksempelvis laboratorier og
fremstillingsfaciliteter i rummet, der kan udnytte et vægtløst miljø til at udforske, udvik-
le og producere nye innovative produkter, bl.a. farmaceutiske produkter og avancerede
mikrochips. Samtidig er udviklingen i den globale rumindustri drevet af at finde bære-
dygtige løsninger, for eksempel at kunne genbruge opsendelseskapaciteter og forlænge
levetiden på eksisterende satellitter.
Den danske rumsektor
Den danske rumsektor har på trods af sin lille størrelse udviklet stærke forskningsmiljøer
og højt specialiserede og innovative virksomheder inden for specifikke områder. Det gør
de danske uddannelses- og forskningsinstitutioner og virksomheder til betydningsfulde
aktører inden for bl.a. satellitteknologi (design, udvikling og produktion af små satellitter),
raketteknologi, jordbaserede kontrol- og testsystemer, sensorer og instrumenter (bl.a.
antenne- og signalteknologi, avancerede stjernekamerateknologier, strømforsyningstek-
nologier m.v.) og anvendelse af data til at udvikle digitale grønne løsninger.
Den seneste opgørelse i 2024 viser, at der findes omkring 240 danske virksomheder
(inklusiv startups) som i større og mindre omfang beskæftiger sig med rumrelaterede
økonomiske aktiviteter. Målt på omsætning og beskæftigelse viser den seneste opdate-
ring i 2022, at den totale omsætning var på 5,8 mia. kr. og beskæftigelsen på ca. 2.400
antal årsværk.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0008.png
Strategi for rumforskning og innovation
UDFØRENDE
AKTØRER
1. Nationalt
AKTØRER
MYNDIG-
HEDER
FONDE
2. Europæisk
3. Globalt
RUM-
AGENTURER
8
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0009.png
Strategi for rumforskning og innovation
1. Nationalt
UDFØRENDE
AKTØRER
Udførende aktører omfat-
ter universiteter, GTS-
institutter, virksomheder
og klyngeorganisationer
som beskæftiger sig med
rummet med et kommer-
cielt og/eller videnskabe-
ligt formål, herunder inden
for både upstream,
downstream og aktiviteter
i rummet.
2. Europæisk
EU-PROGRAMMER
I EU’s finansielle periode for
2021-2027 er de fleste
EU-rumaktiviteter samlet i
et program med fire
komponenter: Galileo/EG-
NOS (position, navigation
og tidsstyring), Copernicus
(jordobservation), GOVSAT-
COM (sikker satellitkom-
munikation til myndighed-
er) og SSA (sikker brug af
rummet). I 2023 fik EU også
et nyt rumprogram, IRIS
(opbygning af en satellit-
konstellation for at øge
EU’s kapacitet til at levere
sikker satellitkommunika-
tion til myndigheder).
3. Globalt
FN
Danmark er medlem i de
Forenede Nationers
rum-komite; United
Nations Committee on the
Peaceful Uses of Outer
Space (UNCOPUOS), som
det centrale internationale
forum for rumområdet.
Medlemskabet giver
Danmark mulighed for at
bidrage til og påvirke
udviklingen af nye
politiske og tekniske
retningslinjer for den
internationale rumfarts-
industri.
MYNDIGHEDER
En række af de danske
ministerier og styrelser er
aktive brugere af data og
produkter fra rummet. Der
er etableret et formaliseret
samarbejde mellem
ministerierne med
nedsættelsen af Det
Tværministerielle Rumud-
valg (DTR), med Uddan-
nelses- og Forskningsmin-
isteriet som formand.
Herudover understøtter de
danske myndigheder
sektoren med vejledning,
international markeds-
føring, videnoverførsel og
matchmaking, f.eks. via
Innovation Centre
Denmark (ICDK).
ESA
Den Europæiske Rumorgani-
sation (ESA) er et mellem-
statsligt samarbejde
bestående af 23
medlemslande grundlagt ved
en konvention i 1975 med det
formål at udvikle og anvende
rumteknologi og rumforsk-
ning. Danmark har været
medlem fra begyndelsen og
er i dag aktiv i en lang række
programaktiviteter og
rummissioner. ESA har bl.a.
udviklet og designet EU’s to
store ruminfrastrukturer,
jordobservationsprogrammet
Copernicus og satellitnavi-
gationssystemet Galileo.
NATO
Danmark er medlem i NATO
(North Atlantic Treaty
Organisation) som er en
transatlantisk sammen-
slutning, der samler Europa
og Nordamerika i en
forsvars- og sikkerhed-
spolitisk alliance. I 2019
erklærede NATO rummet
som operativt domæne på
linje med land, sø, luft og
cyber og siden har NATO
iværksat flere tiltag for at
styrke forsvars- og sikker-
hedssamarbejdet på
rumområdet.
FONDE
Offentlige og private
fonde bevilliger midler til
dansk rumforskning,
-innovation og teknologi-
udvikling. Fonde indgår
også i offentlig-private
partnerskaber, f.eks. ESA
Business Incubator
Denmark (ESA BIC DK)
som har et strategisk
samarbejde med
Danmarks Eksport- og
Investeringsfond (EIFO) og
Danmarks Innovationsfond
for at lette virksomhed-
ernes vej til supplerende
finansiering.
EUSPA
EUSPA er EU’s agentur for
rumprogrammet. EUSPA
leverer tjenester under
Galileo, GOVSATCOM,
IRIS2 og SST, der bl.a.
varsler satellitoperatører
om risiko for kollisioner.
EUSPA skal også udbrede
databrug og tjenester
under EU’s rumprogrammer
og fremme udviklingen af
et europæisk rumøkosys-
tem. Endelig er EUSPA
ansvarlig for sikkerhed
omkring rumprogrammerne.
RUMAGENTURER
Et rumagentur er typisk en
omfattende, selvstændig
organisation dedikeret til
at drive en nations
rumprogram, herunder
f.eks. missionsplanlægning
og udbud af rumprojekter.
Danske forskere og
virksomheder bidrager til
og samarbejder om flere
rummissioner med ruma-
genturer over hele verde-
nen, herunder især ameri-
kanske NASA.
EUMETSAT
EUMETSAT er et mellemstat-
sligt samarbejde bestående af
30 medlemslande. Danmark
har siden 1983 været medlem.
EUMETSAT står for driften af
et system af meteorologiske
satellitter. Satellitterne leverer
døgnet rundt vejr- og klima-
data til medlemslandenes
meteorologiske tjenester
herunder til Danmarks Mete-
orologiske Institut (DMI).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0010.png
Strategi for rumforskning og innovation
Strategiske pejlemærker
frem mod 2035
Strategien skal bidrage til at
øge samfundsnytten af dansk
rumforskning, -innovation og
teknologiudvikling. Målet er nye
løsninger på samfundets klima-,
natur- og biodiversitetskrise, et styrket
dansk forsvar, sikkerhed og beredskab
samt et øget vækstlag af innovative
virksomheder.
Pejlemærker
Som grundlag for de langsigtede prioriteter for dansk rumforskning har regeringen
defineret tre strategiske pejlemærker for indsatsen. Disse pejlemærker er styrende for
de nationale prioriteter og investeringer i rummet både nationalt, i EU og gennem dansk
medlemskab i ESA og EUMETSAT.
Pejlemærkerne er tæt forbundne og gensidigt forstærkende:
PEJLEMÆRKE 1
PEJLEMÆRKE 2
PEJLEMÆRKE 3
Stærkere danske
forsknings- og
innovationsmiljøer
Der skal opbygges
kapacitet i de danske
forsknings- og
innovationsmiljøer,
tiltrækkes og udvikles
talent, og rumforskning og
-teknologi skal udbredes
til andre relevante
forskningsområder.
Internationalt
samarbejde til
gavn for Danmark
Danmark skal spille en
større international rolle
og i højere grad præge
udviklingen i EU på
rumområdet. Samtidig
skal dansk rumforskning
og rumteknologi
beskyttes mod misbrug,
spionage, ulovlig
anskaffelsesvirksomhed
og potentiel militær
anvendelse til skade for
Danmarks sikkerhed.
Øget anvendelse
af rumforskning
og rumteknologi
Rumforskning og
rumteknologi skal i
højere grad omsættes
til anvendelse til gavn
for Danmarks sikkerhed,
forsvar og beredskab,
klimamål, natur og miljø
samt dansk erhvervsliv.
10
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0011.png
Strategi for rumforskning og innovation
580
mio kr
i 2035
Større og mere strategiske investeringer
mio kr
Hvis Danmark skal kunne mere i rummet og indfri pejlemærkerne,
i 2024
kræver det, at Danmark har et større, langsigtet og mere strategisk
investeringsniveau i dansk rumforskning. Derfor er det regeringens
ambition at øge investeringerne på rumområdet gradvist over en
10-årig periode, herunder fordoble det danske bidrag til ESA’s frivillige programaktiviteter
fra 280 mio. kr. i 2024 til 580 mio. kr. i 2035. En forudsætning for at øge investeringerne
er, at der med strategiens initiativer sker en kapacitetsopbygning og gearing af de
danske miljøer.
I de kommende år igangsættes ni konkrete initiativer for udvikling af den danske rum-
sektor. Efter en midtvejsevaluering i 2030 kan der eventuelt igangsættes flere initiativer
efter behov.
280
INITIATIVER
1
Nationalt rumprogram
for forskning og innovation
INITIATIVER
4
Dansk deltagelse i EU’s
rumprogrammer og
Horizon Europe
5
Internationale
partner-
skaber til gavn for Danmark
INITIATIVER
7
Styrkelse af ESA
Business Incubator
Denmark
8
Myndigheders rolle for ud-
vikling af et hjemmemarked
for rumbaserede løsninger
9
Indsats for kommerciali-
sering af dansk rumforskning
og teknologiudvikling
2
Udvikling af viden-
skabelige instrumenter
3
Program for nationale
rummissioner
6
Beskyttelse af dansk
forskning og teknologi
Til pejlemærkerne er der tilknyttet indikatorer, som muliggør en vurdering af strategiens
fremdrift over de næste 10 år. Strategiens pejlemærker og indikatorer vil løbende blive
fulgt af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
INDIKATORER
Flere forskere, ph.d.- og
INDIKATORER
Øget deltagelse i relevante
INDIKATORER
Antallet af virksomheder,
postdoc-studerende inden
for rum
Flere tværdisciplinære
projekter, så rum udbredes
til andre forskningsfelter
Flere danskledede rum-
missioner udvælges og
gennemføres
EU-programmer og
Horizon Europe
Flere aktører modtager
ESA-kontrakter og deltager i
internationale rummissioner
Flere udenlandske industri-
kontrakter og mere risikovillig
kapital
Flere samarbejdsaftaler
med myndigheder/rumagen-
turer i udvalgte lande
herunder startups, i det
danske rumerhverv stiger
Større omsætning i det
danske rumerhverv
Virksomheder og myn-
digheder anvender i højere
grad rumbaserede løsnin-
ger, bl.a. inden for sikkerhed,
forsvar, beredskab, klima og
miljø
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0012.png
Strategi for rumforskning og innovation
Større og mere
strategiske investeringer
Med strategien ønsker regeringen at skabe rammerne for et større investeringsniveau i
dansk rumforskning, -innovation og teknologiudvikling. Det skal bygges op over tid og
prioriteres strategisk, så det bidrager til at opbygge kapacitet i de danske forsknings- og
innovationsmiljøer som grundlag for at øge værdiskabelsen i samfundet samt øget vækst
og omsætning i dansk erhvervsliv.
En mere ambitiøs og langsigtet prioritering af det danske medlemskab i ESA
Centralt for strategien er, at det danske ESA-bidrag øges markant over tid. Regeringens
ambition er, at det danske bidrag til frivillige programaktiviteter i ESA fordobles over en
10-årig periode med sigte på at afsætte over en halv milliard kr. årligt i 2035.
ESA spiller en vigtig rolle for at opbygge kompetencer og forskningskapacitet i Danmark.
ESA gør det muligt for danske virksomheder og forskningsinstitutioner at gennemføre
forskning og teknologiudvikling i en størrelsesorden og betydning, som hverken Danmark
eller noget andet europæisk land ville kunne gøre alene.
ESA medlemslande
ESA samarbejdsaftale
Canada
ESA er et mellemstatsligt samarbejde (p.t. bestående af 23 medlemslande) grundlagt ved en konvention i
1975 med det formål at udvikle og anvende rumteknologi og rumforskning.
Det danske medlemskab i ESA gavner den danske rumsektor bredt set – fra grundvi-
denskabelig udforskning af universet til udvikling af instrumenter for missioner til månen,
Mars og Den Internationale Rumstation (ISS), udvikling af satellitteknologi og nye meto-
der til at indsamle og anvende rumbaseret viden og data på jorden. Danske aktører har
mulighed for at byde på udbud under ESA’s obligatoriske programområder og under de
frivillige ESA-programmer, som Danmark deltager i. I den obligatoriske del finder vi ESA’s
grundvidenskabelige program, som bl.a. støtter den tidlige teknologiudvikling og de nye
eksperimenterende ideer, som kan skabe grundlaget for nye missioner. Medlemslande-
ne bidrager til det obligatoriske program efter en nøgle, som er bestemt af størrelsen på
BNP. ESA’s programmer opererer efter et princip om georetur, hvilket betyder, at ESA er
forpligtet til at give egnede aktører i Danmark kontrakter svarende til det danske bidrag.
Programmerne støtter danske aktører i hele værdikæden, fra forsknings- og udviklings-
aktiviteter til test og demonstration af teknologier og produkter på markedet.
12
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0013.png
Strategi for rumforskning og innovation
580
mio kr
i 2035
Et øget investeringsniveau skal planlægges gen-
nem flerårige prioriteter, som sikrer kontinuitet og
gode betingelser for, at danske virksomheder og
forskningsinstitutioner øger deltagelsen og opnår
attraktive kontrakter i ESA.
280
mio kr
i 2024
Hvert tredje år på ESA’s ministerkonferencer tilslutter Danmark og øvrige medlemslande
sig programaktiviteter og midler for en treårig budgetperiode. Som forberedelse til mini-
stermøderne skal der foretages en vurdering af den nationale kapacitet og efterspørgsel
efter programaktiviteter i ESA med henblik på at sikre, at et øget investeringsniveau
resulterer i et højt videnskabeligt, økonomisk og samfundsmæssigt afkast (se appendiks
med syv guidende principper for Danmarks langsigtet prioritering i ESA).
Derudover skal de langsigtede prioriteter i ESA løbende tage højde for eventuelle struk-
turelle og institutionelle ændringer i de europæiske rumprogrammer.
Et nyt nationalt rumforskningsprogram
Det er samtidig regeringens ambition, at der målrettes 60 mio. kr. om året i perioden
2025-2028 og 40 mio. kr. om året i perioden 2029-2031 til udmøntning gennem et nyt
nationalt rumforskningsprogram, som skal opbygge kapacitet i de danske forsknings- og
innovationsmiljøer og bidrage til at fremme dansk rumforskning, -innovation og teknolo-
giudvikling inden for strategiske prioritetsområder (initiativ 1).
Figuren nedenfor giver et overblik over regeringens forventninger til et samlet finansie-
ringsniveau i rumforskning, -innovation og teknologiudvikling med strategien. Det vil be-
tyde, at den samlede finansiering stiger med ca. 50 pct. over en tiårig periode fra ca. 522
mio. kr. i 2025 til ca. 771 mio. kr. i 2035.
Samlet ambitionsniveau med strategien, mio kr (2024-pl)
ESA frivillige
Mio. kr.
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2025
2030
2035
ESA obligatorisk
Nationalt rumprogram
Øvrige initiativer
Anm.: Der er i årene 2025-2035 ikke taget højde for prisudvikling (PL og HICP-regulering) eller administrationsbidrag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0014.png
Strategi for rumforskning og innovation
Som en del af HERA projektet vil ESA sende to små
satellitter ud i rummet for at undersøge en asteroide, som
NASA tidligere har ramt med en satellit i et forsøg på at
ændre dens bane. Missionerne skal gøre os i stand til at
forsvare os mod asteroider, som har kurs mod Jorden. Den
danske virksomhed GomSpace har lavet den ene satellit,
Juventas, som her lander sikkert i Florida, hvorfra den vil
blive sendt op med en Falcon 9 raket fra SpaceX.
Foto: ESA.
14
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Stærkere danske
forsknings- og
innovationsmiljøer
Der skal investeres i forskning,
innovation og teknologiudvikling på
rumområdet med et strategisk og
langsigtet perspektiv for at opbygge
kapacitet i de danske forsknings-
og innovationsmiljøer, tiltrække og
udvikle talent og udbrede rumforskning
og -teknologi til andre relevante
forskningsområder.
Danmark har en stolt tradition for forskning i videnskabelige opdagelser og teknologisk
udvikling på rumområdet. Inden for specifikke områder har det placeret danske forsk-
ningsinstitutioner og virksomheder helt fremme som en værdifuld partner i internationalt
anerkendte rummissioner i ESA og NASA. Stærke forsknings- og innovationsmiljøer er
afgørende for ikke bare videnskabelige opdagelser, men danner også grobund for ud-
vikling af nye nøgleteknologier, startups og nye løsninger på den grønne omstilling og
Danmarks sikkerhed. Samtidig er stærke danske forsknings- og innovationsmiljøer også
en driver for at tiltrække udenlandske virksomheder og risikovillig kapital til Danmark,
ligesom at udenlandske investeringer i sig selv kan accelerere udviklingen af innovative
løsninger.
Ved at investere i nationale kapacitetsopbyggende tiltag inden for forskning og innova-
tion er det regeringens ambition, at danske institutioner og virksomheder kan tage større
del i den videnskabelige, teknologiske og økonomiske udvikling som tager form i disse år
på rumområdet. Det gælder særligt inden for områder, hvor de danske styrkepositioner
kan udnyttes, herunder f.eks. inden for kvanteteknologi, life science, grønne energi- og
miljøteknologier, kunstig intelligens, klimaovervågning, digitalisering samt robot- og dro-
neområdet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0016.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initivativ 1: Nationalt rumprogram for forskning og innovation
INITIATIV
1
Nationalt rumprogram for forskning og innovation
Sammenlignet med andre områder foretager de danske forskningsfinansierende fonde –
både private og offentlige – relativt begrænsede investeringer specifikt inden for forsk-
ning og innovation på rumområdet.
Regeringen ønsker derfor at etablere et nyt nationalt program inden for rumforskning og
-innovation under Danmarks Innovationsfond.
Hovedformålet med programmet er at opbygge kapacitet i de danske forsknings- og in-
novationsmiljøer og stimulere stærke privat-offentlige partnerskaber med udgangspunkt
i de konkrete projekter, som programmet støtter.
Dette skal ske gennem investeringer i hele værdikæden – fra talentudvikling og -tiltræk-
ning (ph.d.-stipendier, postdocs) til ambitiøse forsknings- og innovationsprojekter med
høj videnskabelig, økonomisk og samfundsmæssig impact samt konkrete use-cases/de-
monstrationsprojekter, der kan udbrede og modne forskningsresultater til anvendelse og
kommercialisering.
Programmet skal udmøntes gennem tematiske fokusområder med relevans for strategi-
ens målsætning, herunder f.eks. nye rumbaserede grønne løsninger, kvante- og rumba-
seret kommunikation samt udnyttelse af rumdata i kombination med kunstig intelligens,
digitale tvillinger og supercomputere. Programmet skal både understøtte de styrker,
Danmark allerede har inden for rumteknologi og støtte spirende områder, hvor Danmark
potentielt kan opbygge fremtidige styrkepositioner.
ESA og EU samarbejder om at udvikle et nyt satellitprogram, som skal give Europa adgang til sikker
kommunikation baseret på kvantenøgle-kryptering.
Foto: ESA.
16
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0017.png
Strategi for rumforskning og innovation
Eksempler på strategiske indsatsområder for udmøntning af det nationale rumprogram
inden for forskning og innovation:
Grønne løsninger
Dansk rumbaseret grøn forskning er på en række indikatorer for forskningens
gennemslagskraft og offentlig-privat samarbejde blandt de førende på verdens-
plan
1
. Rumbaseret grøn forskning er f.eks. undersøgelser af klima-, miljø-, na-
tur- og biodiversitetsændringer (f.eks. udvikling i skov- eller isdække) over store
afstande og tid via satellitdata og -billeder (jordobservation). Rumbaseret grøn
forskning er også udarbejdelsen af vindkort ud fra satellitmålinger, anvendelsen
af positioneringsdata fra satellitter til forskning inden for mobilitet, automatise-
ring og præcisionslandbrug samt anvendelse af satellitdata til at forbedre vejr-
og havprognoser for effektiv planlægning og varsling.
Kvanteteknologi
Danmark har en stærk forskningsmæssig styrkeposition på kvanteområdet med
verdensførende forskningsmiljøer og et spirende dansk erhvervsliv. Derudover har
regeringen med en national strategi for kvanteteknologi (2023) lagt rammerne
for at styrke hele økosystemet, fra forskning og kommercialisering til interna-
tionalt samarbejde og Danmarks sikkerhed. Samtidig rummer kvanteteknologi
et stort potentiale for at højne sikkerhed, modstandsdygtighed og kapaciteten
i satellitbaserede tjenester og kommunikation. Dette afspejler sig også ved, at
kvanteteknologi i disse år introduceres i flere af EU’s og ESA’s rumprogrammer og
-initiativer. Det skaber gode forudsætninger for at udnytte danske kompetencer
og kapabiliteter på både rum- og kvanteområdet til nye løsninger, bl.a. inden for
kvantekryptering, kvantekommunikation og kvantesensorer.
Kunstig intelligens, digitale tvillinger og supercomputere
Over de seneste år er der sket et teknologisk spring inden for brug af machine
learning og kunstig intelligens, som har gjort det muligt at bruge store mængder
satellitdata. Samtidig er der f.eks. med Novo Nordisk Fondens og Danmarks Eks-
port- og Investeringsfonds (EIFO) samarbejde etableret et nationalt center for
kunstig intelligens, der huser en af verdens kraftigste AI-supercomputere, hvilket
har skabt nye potentialer for at udnytte rumdata. Den kommende supercomputer
muliggør for eksempel udviklingen af avancerede digitale tvillinger med potentia-
le til at levere væsentlige bidrag til den grønne omstilling og Danmarks sikkerhed.
1
Kilde: Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, 2022: Rumbaseret grøn forskning - Bibliometrisk analyse af
Danmarks rumbaserede grønne forskning
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0018.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initiativ 2: Udvikling af videnskabelige instrumenter
Initiativ 3: Program for nationale rummissioner
INITIATIV
2
Udvikling af videnskabelige instrumenter
Danske forskere og virksomheders adgang til rummet går ofte gennem internationale
rummissioner i regi af ESA’s grundvidenskabelige program, hvor de bidrager med vigtig
teknologi og instrumenter. Når en ny mission bygges, kan danske og europæiske virk-
somheder byde ind på leverancer til rumfartøjet, mens instrumenterne bygges og betales
af instrumentkonsortier, der består af forskningsinstitutioner fra deltagende lande.
Regeringen ønsker at styrke og udvide kapaciteten hos danske forskningsinstitutioner
til at udvikle videnskabelige instrumenter i primært ESA og derigennem øge Danmarks
deltagelse i videnskabelige missioner.
Konkret ønsker regeringen at prioritere flere midler til udmøntning gennem ESA’s program
PRODEX over de kommende år. PRODEX er et centralt virkemiddel for danske forskere til
at opnå støtte til egne aktiviteter i relation til udvikling af videnskabelige instrumenter.
Gennem programmet kan der som udgangspunkt søges støtte til alle faser for videnska-
belige instrumenter, faciliteter, hardware m.v. samt til udvikling af software, der udnytter
rummet. Programmet giver også adgang til at støtte den forskningsmæssige udnyttelse
af data, hvilket ikke hidtil har været prioriteret fra dansk side.
Regeringen vil samtidig igangsætte udarbejdelsen af en roadmap for dansk instrument-
udvikling under PRODEX, som skal understøtte maksimalt videnskabeligt udbytte samt
skabe overblik, struktur og retning for de danske prioriteter i et 10-årigt perspektiv.
INITIATIV
3
Program for nationale rummissioner
Regeringen vil fremme nationale rummissioner som et nyt strategisk virkemiddel gennem
et nyt program med inspiration fra den videnskabelige Ørstedsatellit, som anses for at
være en væsentlig drivkraft for udvikling af dagens danske rumsektor. Ørstedsatellitten
skabte i 1990’erne grundlaget for, at en række nye teknologiske og videnskabelige kom-
petencer blev fløjet og testet i rummet (bl.a. strømstyring, avancerede stjernekameraer
og magnetometre, kortlægning af jordens magnetfelt og viden om systemintegration af
satellitter).
Programmet for nationale rummissioner skal bidrage til kapacitetsopbygning i den dan-
ske rumsektor ved at opnå resultater med høj videnskabelig, økonomisk og/eller sam-
fundsmæssig værdiskabelse. Det kan eksempelvis være gennem nye videnskabelige eller
kommercielle gennembrud, der sætter Danmark på den internationale rumdagsorden,
knytter tættere internationale samarbejder, øger vækstlaget af nye startups og skaber
begejstring og interesse for både videnskab og rumfart blandt børn og unge. Rummissio-
nerne kan således både have et kommercielt og videnskabeligt sigte.
Missionerne kan desuden bidrage til dansk forsvar, sikkerhed og beredskab, den grøn-
ne omstilling og dansk erhvervsliv. Det kan eksempelvis være til gavn for Forsvarets og
beredskabets opgaveløsning, hvad enten det drejer sig om sejlads i de isfyldte arktiske
18
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0019.png
Strategi for rumforskning og innovation
farvande, eftersøgning, beredskab og redning eller den militære opgavevaretagelse i
prioriterede områder som f.eks. Østersøen og Arktis. Det kan også være i form af bedre
kortlægning af jorden og dermed evnen til at måle og sætte ind over for forandringer i
klimaet, naturen og biodiversiteten samt styrket vejr- og havvarsling.
Programmet forankres i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og vil bl.a. blive finansieret
som en del af det danske bidrag til ESA’s frivillige programaktiviteter. ESA giver danske
aktører adgang til en nødvendig kvalificeret bistand om missionens tekniske løsninger og
projektstyring samt muligheden for at indgå i internationale samarbejder. Missionerne
kan også medfinansieres af både private og offentlige aktører, nationalt og inter-
nationalt.
Over de næste 10 år er det regeringens ambition, at der udvælges og finansieres op til
fire nationale rummissioner, herunder den dansk ledede ”Máni-mission” som den første
potentielle nationale rummission. Máni-missionen har store videnskabelige og kommer-
cielle perspektiver med sigte på at forbedre jordens klimamodeller og være til gavn for
fremtidige bemandede månemissioner.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vil i samarbejde med relevante myndigheder og
med en kadence, der følger ESA’s ministerkonferencer hvert tredje år, indkalde til projekt-
forslag for udmøntning af nye nationale rummissioner.
Máni
Máni er navnet på en dansk ansøgning til ESA om en mission til månen. Bag
ansøgningen er et danskledet konsortium med deltagelse af bl.a. Københavns
Universitet og Space Inventor A/S samt en række forskningsinstitutioner og
virksomheder fra Danmark og andre europæiske lande. Ansøgningen udspringer
af ESA’s Space Exploration program, og konsortiet er af ESA blevet udvalgt til at
gå videre sammen med et begrænset antal øvrige ansøgere. I alt forventes 2-3
missioner at blive realiseret.
Máni-missionen har til formål at skabe flervinklede fotometriske observationer
af månen, der kan få stor betydning for fremtidige bemandede rejser til månen,
da missionen har til hensigt at opnå en hidtil uset opløsning og detaljegrad af
månens overflade. Derudover kan teknologien og de konkrete målinger af må-
nens overflade bruges til at forbedre jordens klimamodeller gennem bedre kvan-
tificering af jordens evne til at reflektere lys (jordens albedo).
Med de videnskabelige gennembrud vil missionen kunne skabe synlighed om
Danmark som rumaktør og skabe grobund for nye danske styrkepositioner. Her-
udover vil missionen understøtte innovation og vækst i det danske erhvervsliv,
idet de danske virksomheder vil levere flere af de kritiske komponenter til missi-
onen. Endeligt kan en dansk månemission skabe opmærksomhed og begejstring
for rumfart og videnskab i samfundet og blandt børn og unge.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0020.png
Strategi for rumforskning og innovation
Ørsted missionen opsendt i
1999 var epokegørende, fordi
det var den første danske
satellit i rummet, og fordi den
samtidig løftede hele den
danske rumindustri og forskning
i kraft af de teknologier og
kompetencer, som blev udviklet
i arbejdet med satellitten.
Ørsted skulle undersøge jordens
magnetfelt.
20
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0021.png
Strategi for rumforskning og innovation
Uddannelses- og Forskningsministeriet
21
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0022.png
Strategi for rumforskning og innovation
ISS.
Danmark var med til at bygge rumstationen og sidenhen levere
kritisk udstyr til astronauter. Mange danske forskere og virksomheder
har brugt rumstationen til at udføre forsøg.
Foto: ESA.
22
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Internationalt
samarbejde til gavn for
Danmark
Danmark skal spille en større
international rolle inden for
rumforskning, -innovation og
teknologiudvikling og i højere
grad præge udviklingen på
området. Samtidig skal dansk
forskning og teknologi beskyttes
mod misbrug, spionage, ulovlig
anskaffelsesvirksomhed og potentiel
militær anvendelse til skade for
Danmarks sikkerhed.
EU’s rumprogrammer og ruminfrastruktur er vigtige for danske myndigheder, forskere og
virksomheders adgang til rumbaserede tjenester, som f.eks. jordobservation, positions-,
timing- og navigationstjenester (GNSS) og kommunikation. Danmarks bidrag til opbyg-
ning af den europæiske ruminfrastruktur er derfor væsentlig for Danmarks sikkerhed og
Europas uafhængige adgang til ruminfrastruktur og -tjenester i en verden præget af
geopolitiske spændinger. En central dansk prioritet i EU og internationalt er samtidig, at
der igangsættes nødvendige tiltag for at sikre en mere bæredygtig udnyttelse af rum-
met, herunder bl.a. ved forebyggelse af rumskrot, for at bevare rummet som en værdifuld
ressource for videnskab, samfundsøkonomi og sikkerhed.
Det er regeringens ambition, at dansk deltagelse i internationalt samarbejde om forsk-
ning, innovation og udvikling af rumteknologi og tjenester skal styrkes, både inden for
EU-samarbejdet samt med udvalgte lande og aktører uden for EU. I en situation med en
ny stormagtskonkurrence og sikkerhedspolitisk dynamik i rummet vil der samtidig være
et øget behov for at inddrage udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn i tilgangen til
rumteknologi.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
23
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0024.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initiativ 4: Dansk deltagelse i EU’s rumprogrammer og Horizon Europe
INITIATIV
4
Dansk deltagelse i EU’s rumprogrammer
og Horizon Europe
I takt med kapacitetsopbygningen på rumområdet i danske forsknings- og innovations-
miljøer bør danske aktører i højere grad tage del i udviklingen af EU’s rumprogrammer.
Dette gøres i høj grad gennem ESA’s programmer, som gør det muligt at deltage i euro-
pæiske partnerskaber og konsortier, der leverer løsninger til de store udbud under EU’s
rumprogram. Det er særligt gennem ESA, at det er muligt at deltage i udviklingen af de
nøgleteknologier og løsninger, som efterspørges af Europa-Kommissionen.
Forskningsaktiviteterne med relation til udviklingen af EU’s rumprogrammer gennemføres
i regi af Horizon Europe, hvor der ligeledes er fokus på tværfaglige løsninger og samar-
bejdsprojekter som forudsætning for tildeling af støtte. Danske forskere, virksomheder og
myndigheder forventes derfor med tiden ligeledes at øge deres deltagelse i samarbejds-
projekter på rumområdet under EU’s rammeprogram for forskning og innovation, Horizon
Europe samt på rumområdet under EU's Forsvarsfond (EDF), som støtter forsvarsrelate-
rede forsknings- og udviklingsaktiviteter.
For at øge den danske deltagelse i både rumprogrammerne, Horizon Europe, EDF og
EUSPA er det vigtigt at fremme danske interesser i EU-regi. Regeringen vil derfor arbej-
de på at få større indflydelse på de formelle og uformelle processer og rammevilkår for
deltagelse i EU’s udbud, dels under EU’s rumprogrammer og dels ved at fremme relevante
opslag i arbejdsprogrammer under Horizon Europe, EDF og EUSPA.
Der skal ligeledes ses på muligheden for at medfinansiere dansk deltagelse i relevante
EU-partnerskaber, herunder f.eks. Agriculture of Data og EuroQCI, ligesom der skal fo-
kuseres på den hjemlige rådgivningsindsats vedrørende netværks- og konsortiedannelse
samt ansøgningsprocesser. Dette vil bl.a. ske i form af matchmaking- og netværksar-
rangementer for danske rumaktører i forbindelse med nye opslag og kommende arbejds-
programmer i Horizon Europe på rumområdet. Fra dansk side vil der blive fokuseret på
sammenhængen mellem rumprogrammerne, Horizon Europe og EU’s Forsvarsfond og på
en klog fælles EU-tilgang til teknologi med dobbelt anvendelsespotentiale i lyset af det
globale kapløb om teknologiudviklingen.
Trækort for Kastellet i
København udviklet af DHI
Danmark baseret på AI
træning. Horizon Europe
projektet 100KTREEs er i færd
med at udvikle et værktøj til
optimering af træplantning
og modellering af økosystem
tjenester baseret på Copernicus
data. Ved at tildele økonomisk
værdi til træernes økosystem-
tjenester, som f.eks. at reducere
forurening, give køling, dæmpe
støj og øge biodiversitet, kan
træernes sande værdi indgå
i strategiske og politiske
beslutninger.
24
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0025.png
Strategi for rumforskning og innovation
Samtidig vil der fra dansk side blive lagt vægt på at understøtte EU i at iværksætte
nødvendige tiltag for at sikre en mere bæredygtig og sikker udnyttelse af rummet, som
er afgørende for at bevare rummet som en værdifuld ressource for videnskab, økonomi
og sikkerhed. En vigtig dansk prioritet er i den forbindelse arbejdet med EU’s kommende
rumlov, som forventes at etablere en omfattende og sammenhængende juridisk ramme
for EU’s rumaktiviteter med sigte på at fremme bl.a. sikkerhed og bæredygtighed i rum-
met, herunder forebyggelse af rumskrot.
EU’s fokus på rum i en ny geopolitisk situation
Rumprogrammet i EU har et budget på ca. 111 mia. kroner (2021-2027) og består
af fire komponenter: Galileo (positionering, navigation og tidsbestemmelse),
Copernicus (jordobservation), GOVSATCOM (sikker kommunikation til myndig-
heder) og Space Situational Awareness (overvågning af rummet). Ambitionen
med EU’s rumprogram er at fastholde EU’s rolle som global leder og stimulere
europæisk forskning, innovation, teknologiudvikling og vækst.
EU har senest i 2023 besluttet at investere i en selvstændig europæisk konstel-
lation af kommunikationssatellitter – "Infrastructure
for Resilience, Interconne-
ctivity and Security by Satellite’ (IRIS2)".
IRIS2 skal med et budget på ca. 17,9 mia.
kroner levere krypteret kommunikation til myndigheder og på sigt virksomheder
i EU.
På sigt er det forventningen, at EU vil foretage yderligere investeringer i rum-
infrastrukturen. Som led i forberedelserne af det næste flerårige EU-budget er
Europa-Kommissionen f.eks. ved at afdække mulige initiativer inden for løftera-
ketområdet og myndighedsrettede jordobservationstjenester.
Rumområdet indgår i stigende grad i andre EU-initiativer og sammenhænge,
særligt på det forsvars- og sikkerhedspolitiske område, hvor EU bl.a. har lance-
ret en EU-rumstrategi for sikkerhed og forsvar. EU’s Forsvarsfond (EDF) og Det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA) har også fokus på udvikling af rumkapacite-
ter, hvilket i lyset af den geopolitiske udvikling må forventes at fortsætte. Satel-
litter vil desuden indgå i udrulningen af EU’s kvantekommunikationsinfrastruktur,
EuroQCI.
Den ændrede geopolitiske situation med bl.a. krigen i Ukraine har desuden
accentueret behovet for modstandsdygtige rumsystemer, der er sikret mod
angreb og kan aktiveres i sikkerheds- og forsvarsmæssige situationer, hvilket
EU-rumstrategien for sikkerhed og forsvar også er et udtryk for.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
25
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0026.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initiativ 5: Internationalt samarbejde til gavn for Danmark
INITIATIV
5
Internationalt samarbejde til gavn for Danmark
Nogle af verdens førende forsknings- og innovationsmiljøer på rumområdet befinder sig
uden for Europa, og det er derfor i dansk interesse at indgå i strategiske samarbejder
med udvalgte partnere. På grund af den tætte kobling mellem rumbaseret teknologi og
geo- og sikkerhedspolitiske hensyn skal internationalt samarbejde ske i overensstem-
melse med retningslinjerne fra URIS
2
, og med udgangspunkt i reciprocitet, seriøse risiko-
vurderinger og grundige partnertjek. Ligeledes skal relevant regulering overholdes. Der er
således lande med stærke forskningsmiljøer og ambitiøse mål for rummet, hvor samar-
bejde vil være præget af konkurrence og kompleksitet og ikke nødvendigvis kan baseres
på fælles interesser.
DTU og Københavns Universitet har bidraget til udviklingen af vigtige instrumenter til NASA’s
Perseverance Rover, som bruges til at tage prøver og foretage eksperimenter på Mars.
Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS.
Uden for EU er det særligt USA, Storbritannien, Japan og Sydkorea, der markerer sig med
store ambitioner og stærke miljøer for udvikling og anvendelse af rumteknologi, og hvor
det vurderes, at samarbejde om forskning, innovation og teknologiudvikling kan være
til særlig gavn for danske
interesser. Indien og Israel
har også store ambitio-
ner på området. Det kan i
den forbindelse undersø-
ges nærmere, hvordan et
stærkere samarbejde kan
være til gavn for danske
interesser.
2 Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS) 2022.
26
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0027.png
Strategi for rumforskning og innovation
Innovation Centre Denmark (ICDK) – de danske innovationscentre – er placeret i flere
af ovenstående lande og regioner. Regeringen ønsker at bruge centrenes globale række-
vidde og netværk til at styrke Danmarks internationale partnerskaber med forskningsin-
stitutioner, myndigheder og virksomheder inden for rumsektoren i lande uden for EU og
dermed give adgang til ny viden, teknologi, talenter og kapital. Aktiviteter i regi af inno-
vationscentrene kan f.eks. være kortlægning af lokale økosystemer, samarbejdspartnere
og finansieringskilder, deltagelse i relevante rumkonferencer, arrangering af delegations-
besøg for virksomheder og forskningsinstitutioner eller talentudviklingsprogrammer med
fokus på innovation og entreprenørskab i partnerskab med private fonde, universiteter og
virksomheder.
Herudover vil Udenrigsministeriet via Invest in Denmark og i samarbejde med de natio-
nale klyngeorganisationer, forskningsinstitutioner og andre relevante dele af det natio-
nale erhvervsfremmesystem identificere og iværksætte tiltag for at tiltrække udenland-
ske investeringer inden for sektoren.
Parallelt vil regeringen se på muligheden for at indgå strategiske partnerskabsaftaler
med myndigheder eller rumagenturer i udvalgte partnerlande. Partnerskabsaftalerne skal
være ramme for og facilitere samarbejde på institutions- og virksomhedsniveau og der-
med bidrage til at tiltrække flere kontrakter til danske aktører.
Der vil være særligt fokus på samarbejdet med myndigheder, forskningsinstitutioner og
virksomheder i USA. I den forbindelse indtræder Danmark i Artemisaftalerne, som er et
internationalt samarbejde om bl.a. anvendelse af Månens ressourcer initieret af US State
Departement og NASA.
Underskrivelse af Artemisaftalerne
Artemisaftalerne er et policy-initiativ udviklet af det amerikanske udenrigsmi-
nisterium i samarbejde med NASA, der sætter en fælles vision for de internatio-
nale partnere i det amerikanske måneprogram, der skal bringe menneskeheden
tilbage til månen.
Underskrivelse af aftalerne styrker Danmarks strategiske partnerskab med USA
på rumområdet til gavn for både forskning og industri. Underskrivelsen af afta-
lerne vil blive efterfulgt af en ambition om bilaterale aftaler med bl.a. NASA, der
skal gøre det nemmere for danske forskere, studerende, myndigheder og industri
at dele viden og udvikle projekter internationalt.
Danske forskere arbejder allerede i dag tæt sammen med NASAs forskningsin-
stitutioner omkring nogle af verdens mest ambitiøse rumprojekter på bl.a. Mars
og i relation til James Webb teleskopet. Der vurderes stadig at være uudnyttede
potentialer på områder som bl.a. jordobservation, Science og Space Exploration.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
27
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0028.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initiativ 6: Beskyttelse af dansk forskning og rumteknologi
INITIATIV
6
Beskyttelse af dansk forskning og rumteknologi
Danmark er en attraktiv international samarbejdspartner inden for en række forsknings-
og teknologiområder, herunder på rumområdet. Denne position er et væsentligt grundlag
for udviklingen af ny dansk forskning og teknologiske løsninger. Men det gør samtidig
danske forskningsinstitutioner og videnstunge virksomheder til attraktive mål for spio-
nage fra eller uønsket overførsel af viden/teknologi til fremmede stater, herunder tekno-
logier som kan anvendes militært.
Derfor vil regeringen videreføre eksisterende tiltag for beskyttelse af dansk forskning
og teknologi, herunder på rumområdet, samtidig med at man fastholder et dynamisk
internationalt forskningsmiljø i Danmark. Det er regeringens mål, at Danmark fortsat skal
ligge på linje med de mest restriktive lande i EU og blandt ligesindede, så længe danske
forskere ikke afskæres fra muligheder, som deres europæiske kollegaer har. Samtidig
skal det også fortsat være muligt at kunne tiltrække eftertragtet udenlandsk talent og
dermed bidrage til at opretholde danske styrkepositioner.
Der er generelt sket en styrkelse af forskningssikkerheden i Danmark. Med URIS-ret-
ningslinjerne
(se boks)
og et tæt samarbejde mellem relevante myndigheder og forsk-
ningsinstitutioner har Danmark et godt udgangspunkt. I lyset af et markant og vedva-
rende trusselsbillede
3
(PET,
Vurdering af spionagetruslen mod Danmark, Færøerne og
Grønland, maj 2023)
er der dog behov for at have opmærksomhed på sikkerhedsarbejdet,
herunder vidensniveauet og sikkerhedsorganiseringen på forskningsinstitutioner og i
videnstunge virksomheder. Danske aktører på rumområdet skal kunne trække på råd-
givning og bistand fra relevante sikkerhedsmyndigheder afhængig af truslens karakter,
så dansk forskning ikke bruges til at fremme udenrigspolitiske mål fra ikke ligesindede
lande, der strider mod international lov eller danske interesser. Der bør være fokus på at
iværksætte sikkerhedstiltag, herunder mitigering og redskaber til at håndtere og mindske
risici, som modsvarer truslen mod dansk forskning og innovation.
Anbefalinger til danske universiteter og forskningsinstitutioner - URIS
I maj 2022 offentliggjorde Uddannelses- og Forskningsministeriets Udvalg om
retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde (URIS) en
række anbefalinger, som indeholder en ny og skærpet tilgang til internationalt
forskningssamarbejde. URIS anbefaler bl.a. universiteterne at identificere og
beskytte deres forskning og undersøge deres internationale samarbejdspartnere
samt afgrænse, hvilke forskningsområder der samarbejdes på. Uddannelses- og
Forskningsministeriet understøtter sammen med PET og andre myndigheder de
danske universiteters og forskningsinstitutioners arbejde med at implementere
udvalgets retningslinjer.
3 PET, Vurdering af spionagetruslen mod Danmark, Færøerne og Grønland, maj 2023.
28
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0029.png
Strategi for rumforskning og innovation
Foto: Adobe Stock, AI-genereret
Uddannelses- og Forskningsministeriet
29
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0030.png
Strategi for rumforskning og innovation
Earthcare er en satellit, som bl.a. skal
undersøge skyers betydning for den
globale opvarmning. Satellitten er en del
af ESA’s program for jordobservation.
Den danske virksomhed TERMA har
bidraget med software til test af
satellitten.
Foto: ESA
30
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0031.png
Øget anvendelse
af rumforskning
og -teknologi
Danmark skal i højere grad omsætte
rumforskning og -teknologi til inno-
vative løsninger for at imødekomme
Danmarks sikkerhedsmæssige behov,
bidrage til løsninger på klima-, natur-
og biodiversitetskrisen og indfri det
erhvervsmæssige potentiale, herunder
i den danske rumindustri.
For at indfri rumområdets fulde potentiale skal der
skabes de rigtige rammer for at omsætte forskning
og teknologiudvikling til innovative løsninger. Anven-
delsen af rumteknologi og rumdata i samfundet skal
øges, herunder ved at stimulere et attraktivt miljø for
udvikling og demonstrering af rumteknologi og rumba-
serede tjenester. Regeringen har en ambition om at øge
omsætningen i det danske rumerhverv, ligesom etable-
rede virksomheder uden for rumsektoren i højere grad
skal kunne udnytte rumteknologiens muligheder. Det
gælder særligt inden for danske styrkepositioner som
f.eks. kvanteteknologi, life science, grønne energi- og
miljøteknologier, kunstig intelligens, digitalisering samt
robotområdet.
Øget anvendelse af
rumforskning og -
teknologi
Det første skridt har regeringen taget med
Aftale om
Iværksætterpakken,
hvormed der er igangsat en række
tiltag for at skabe bedre rammer for kommercialisering
af forskning i Danmark på tværs af forskningsområder
og sektorer, som også vil få betydning for rumsektoren
og vækstlaget af rumvirksomheder herhjemme. Det
gælder bl.a. regeringens ambition om at forbedre virk-
somheders adgang til lokaler og faciliteter på campus i
tæt kontakt med relevante forskningsmiljøer. Regerin-
gen vil med en ændring af ’campusloven’ give univer-
siteterne mere fleksibilitet ift. hvordan de kan tilbyde
virksomheder, start-ups mv. adgang til at samarbejde
om forskning og innovation på campus. Med Strate-
gi for rumforskning og -innovation tager regeringen
næste skridt for at styrke vækstlaget i den danske
rumsektor.
31
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0032.png
Strategi for rumforskning og innovation
INITIATIV
7
Styrkelse af ESA Business Incubator Denmark
ESA’s Business Incubation Center Denmark (ESA BIC DK) er et vellykket program for
iværksætteri og innovation, der har eksisteret siden 2020 og har spillet en central rolle i
at skabe en stærkere kultur for iværksætteri på rumområdet. ESA BIC DK blev udviklet
i partnerskab med Industriens Fond, Otto Mønsteds Fond samt partnere fra industri-
en, som sikrer, at indsatsen er målrettet industriens behov. Virksomheder, der optages
i programmet, bliver del af et toårigt inkubationsforløb, hvor de tilknyttes et af de fire
inkubationsmiljøer som er forankret ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aarhus
Universitet, Aalborg Universitet og – fra 2025 – Syddansk Universitet. Danmarks Eks-
port- og Investeringsfond, ESA og Danmarks Innovationsfond deltager desuden i udvæl-
gelse af startups.
ESA BIC DK er desuden i gang med at implementere en teknologimæglerordning, der
skal øge antallet af virksomheder, der bruger rummet til at optimere deres produkter
og services og tiltrække nye virksomheder til ESA’s programmer. Baseret på ESA BIC
DK’s fremskrivninger forventes det, at der med samme indsats er basis for mere end en
fordobling af antallet af danske virksomheder i rumerhvervet over de kommende 10 år –
heraf omkring 100 startup-virksomheder.
Regeringen ønsker derfor at fastholde indsatsen, herunder teknologimæglerordningen,
over de næste 10 år.
I første omgang vil regeringen forlænge indsatsen til 2028 og herunder arbejde for at ud-
vide den til at omfatte alle danske universiteter med interesse for at deltage og bidrage.
Fortsættelsen bakkes op af Industriens Fond, som fortsætter investeringerne i udviklin-
gen af det danske økosystem.
Fremtidige forlængelser og eventuelle udvidelser af indsatsen vil skulle besluttes og
finansieres i forbindelse med de danske tilsagn til ESA’s ministerkonferencer. Finansie-
ringsbehov og ambitionsniveau afstemmes med de øvrige partnere i indsatsen, herunder
ESA og Industriens Fond.
Initiativ 7: Styrkelse af ESA Business Incubator Denmark
32
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0033.png
Strategi for rumforskning og innovation
ESA Business Incubation Centre
Primær ESA BIC-lokation
ESA Business Incubation Centre
European Space Resources Innovation Centre
Azorerne
Madeira
Fransk Guyana
ESA BIC-netværket er det største netværk for europæiske rumorienterede startups. Netværket tilbyder
lokal kommerciel og teknisk support samt et stærkt internationalt fællesskab. I Danmark er aktiviteterne
fordelt ud på tre hubs på DTU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. Et fjerde hub er under
forberedelse på Syddansk Universitet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
33
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0034.png
Initiativ 8: Myndigheders rolle for udvikling et hjemmemarke
rumbaserede løsninger
INITIATIV
8
Myndigheders rolle for udvikling af et
hjemmemarked for rumbaserede løsninger
En række danske ministerier og styrelser er aktive
brugere af data og produkter fra rummet og har ka-
pacitet og potentiale til at udvikle det danske hjem-
memarked for rumbaserede løsninger, for eksempel
gennem offentlige-private partnerskaber eller i form
af indkøb af rumbaserede tjenester og services fra
virksomheder.
Gennem Det Tværministerielle Rumudvalg (DTR) vil
der blive etableret et mere strategisk samarbejde for
bl.a. at fremskynde myndighedernes udnyttelse af
satellitdata. Der skal bl.a. fokuseres på at nedbringe
barrierer og facilitere nye strategiske partnerskaber
omkring fælles myndighedsbehov og løsninger inden
for grøn omstilling og Danmarks forsvar og sikkerhed.
I relevant omfang kan der indtænkes muligheder for
medfinansiering, enten gennem det nationale rum-
program i regi af Danmarks Innovationsfond (initiativ
1) eller gennem relevante ESA-programmer, der kan
understøtte nye digitale grønne løsninger samt udvik-
lingen og anvendelsen af nye dobbelt anvendelses-
teknologier. Det kan bidrage til tidlig test og demon-
stration af relevante cases, der er nødvendig for at
modne en bæredygtig business case, indtil løsningen
er velafprøvet og direkte anvendelig.
I arbejdet vil DTR sætte fokus på at identificere væ-
sentlige og samfundskritiske behov, potentialer for
samarbejder om innovation og anvendelse af rumba-
serede data og tjenester mellem myndighederne samt
mulige partnerskabsmodeller med virksomheder og
forskningsinstitutioner.
DTR skal herudover også undersøge behovet for at
etablere og investere i fælles ruminfrastruktur på
jorden, blandet andet jordstationer til at modtage
satellitdata, samt muligheder for fælles indkøb og
behandling af rumdata hos offentlige brugere.
34
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0035.png
ed for
Strategi for rumforskning og innovation
Formand
Uddannelses-
og Forsknings-
ministeriet
Ministeriet
for Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Miljø- og
Ligestillings-
ministeriet
Finans-
ministeriet
Transport-
ministeriet
DET
TVÆRMINISTERIELLE
RUMUDVALG
Forsvars-
ministeriet
Udenrigs-
ministeriet
Klima-,
Energi- og
Forsynings-
ministeriet
Erhvervs-
ministeriet
De danske myndigheder
Ressortansvaret for sager vedrørende regulering af danske aktiviteter i det ydre rum,
herunder bla koordinering og samarbejde mellem danske myndigheder med rumrelate-
rede ansvarsområder er placeret i Uddannelses- og Forskningsministeriet ved kongelig
resolution af 8 maj 2015 Der er etableret et formaliseret samarbejde mellem ministe-
rierne med nedsættelsen af Det Tværministerielle Rumudvalg med Uddannelses- og
Forskningsministeriet som formand
Uddannelses- og Forskningsministeriet
35
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0036.png
Strategi for rumforskning og innovation
Initiativ 9: Indsats for kommercialisering af dansk
rumforskning og teknologiudvikling
INITIATIV
9
Indsats for kommercialisering af dansk rumforskning
og teknologiudvikling
Der foregår i dag en accelererende kommerciel udvikling af den internationale rumfart og
-industri, hvor mange nye forretningsmodeller, anvendelsesformer og erhvervsøkonomi-
ske potentialer udspringer, herunder inden for fremstilling af materialer, medicin, fødeva-
rer, robotter samt turisme og underholdning.
Det er en udvikling, der går stærkt og derfor også kræver en strategisk positionering,
hvis danske virksomheder, institutioner og myndigheder skal få del i den økonomiske og
teknologiske vækst.
I takt med at der opbygges kapacitet i de danske rumforsknings- og innovationsmiljøer,
vil regeringen derfor igangsætte en strategisk indsats for at understøtte, at udviklingen
kommer dansk erhvervsliv og samfund til gode.
For at sætte tempo på kommercialisering af dansk rumforskning og teknologiudvikling
er der brug for at synliggøre, hvilke kommercielle muligheder den videnskabelige, tekno-
logiske og økonomiske udvikling af rumfarten medfører for dansk erhvervsliv – både i og
særligt uden for rumsektoren. En vigtig del af arbejdet er at udbrede kendskabet til rum-
teknologiens anvendelsesmuligheder, således at de danske aktører bedre kan positionere
sig i den kommercielle udvikling.
Indsatsen udmøntes gennem Danmarks Innovationsfond i sammenhæng med det natio-
nale program for rumforskning og -innovation under Danmarks Innovationsfond, herun-
der bl.a. udmøntning af konkrete roadmaps, use-cases og demonstrationsprojekter, der
dels kan målrette indsatsen til de mest oplagte danske styrkepositioner og dels udbrede
og modne forskningsresultater til anvendelse og kommercialisering.
Udenrigsministeriet vil gennem den tech-diplomatiske indsats, herunder gennem en
styrket dialog med relevante udenrigspolitiske aktører og den internationale rumindustri,
også bidrage til et øget vidensniveau om nyeste trends, potentialer og mulige udenrigs-
og sikkerhedspolitiske problemstillinger knyttet til den hastige kommercialisering af
rumteknologi.
36
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0037.png
Strategi for rumforskning og innovation
New Space Economy
”New Space Economy” refererer til en ny æra inden for rumindustrien, som er ka-
rakteriseret ved en større deltagelse af private virksomheder og iværksættere, der
driver innovation, kommercialisering og økonomisk vækst i rummet. Dette adskiller
sig fra den traditionelle rumindustri, der primært var domineret af statslige aktører
som ESA og NASA.
Det beskriver også en udvikling hvor rummet går fra at være en ”final frontier” til at
være en ”commercial frontier”. De seneste fremskrivninger af den globale rum-
økonomi anslår, at økonomien vil vokse fra omkring 630 milliarder dollars i 2023
til 1,8 billion dollars i 2040
4
.
Denne vækst accelereres af nye teknologier, faldende
omkostninger og en markant stigende interesse fra investorer og private virksom-
heder.
Et eksempel på hvad der kan
være på vej inden 2030, er den
genanvendelige raket ’Stars-
hip’ fra den amerikanske rum-
virksomhed SpaceX. Raketten
forventes at kunne indeholde
samme kapacitet som 10 last-
vogne, og med daglige afgange
forventes den at kunne fragte
gods og personer til rummet
for næsten samme pris pr. kg.
som lufttransport. Det kan blive
en væsentlig driver for innova-
tiv produktudvikling og vækst
i mange industrier. Herudover
forberedes et kommercielt
alternativ til Den Internationale
Rumstation (ISS), hvor NASA og
partnere har besluttet at over-
lade den lave jordbane omkring
jorden (LEO) til de nye rumsta-
tioner og dekommissionere ISS.
På de kommercielle rumstationer
forventes der at være facili-
teter til industriel udvikling og
produktion i vægtløshed af bl.a.
avancerede materialer (f.eks.
optiske fibre), bestanddele til
farmaceutiske produkter (f.eks.
proteiner), ingredienser til nye
fødevarer (f.eks. afgrøder) og
avancerede teknologier.
Starship er en løfteraket, som aktuelt er under udvikling
af det amerikanske rumfirma SpaceX. Målet er at
bygge en 100 pct. genbrugelig løfteraket. Det kan
potentielt få stor betydning for rumfarten, bl.a. fordi
prisen på opsendelser forventes at falde ved genbrug af
materialerne.
Foto: Official SpaceX Photos, Flickr
4 McKinsey & Company: Space: "The $1.8 trillion opportunity for economic growth".
Uddannelses- og Forskningsministeriet
37
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
2938395_0038.png
Strategi for rumforskning og innovation
Danske virksomheder er dygtige til at lave små satellitter. Denne Space 16U satellit fra Space Inventor er
den mindste satellit, som nogensinde er sendt i et geostationært kredsløb.
Foto: Space Inventor.
Andreas Mogensen
Foto: ESA
38
Uddannelses- og Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Implementering af
strategien
Strategiens pejlemærker og indikatorer
vil løbende blive fulgt af Uddannelses-
og Forskningsministeriet. Der gennem-
føres en midtvejsevaluering af strate-
gien i 2030, ligesom der løbende kan
iværksættes nye initiativer efter behov.
Implementering af strategien forudsætter øget aktivitet og koordinering af Danmarks
myndighedsvaretagelse på rumområdet. Regeringen vil derfor styrke kompetencerne i
den danske myndighedsvaretagelse og understøtte en effektiv implementering af strate-
gien, herunder styrket dansk interessevaretagelse og koordination på tværs af danske
virksomheder, myndigheder og institutioner.
Danmark har ikke i dag et nationalt rumagentur, og regeringen mener, at danske rumin-
teresser for nuværende med fordel kan løftes gennem Uddannelses- og Forskningssty-
relsen i tæt samarbejde med ESA. Såfremt der på sigt opstår mere specialiserede behov,
som ikke kan løftes med den nuværende myndighedsstruktur, vil spørgsmålet om even-
tuel etablering af et nationalt rumagentur blive genbesøgt.
Dialogforum for Rumbaseret Forskning og Innovation (DFRI)
Regeringen vil styrke dialogen med rumområdets mange forskellige aktører. Det eksiste-
rende Forum for Rumbaseret Forskning og Innovation (FRIF), ændrer navn til Dialogforum
for Rumbaseret Forskning og Innovation (DFRI) og gøres til det centrale forum for strate-
giske drøftelser på tværs af sektorer, herunder med inddragelse og deltagelse af uddan-
nelses- og forskningsinstitutioner, offentlige og private fonde, brancheorganisationer,
myndigheder og øvrige centrale aktører i den danske rumsektor.
FRIF arbejder i dag med at samle sektorerne og udbrede kendskabet til anvendelse af
rumdata, men DFRI skal i fremtiden også have fokus på at rådgive Uddannelses- og
Forskningsministeriet om implementering af strategiens indsatsområder og initiativer
bredt set, herunder for eksempel Danmarks langsigtede engagement og prioriteter i
ESA, i EU og i samarbejdet med andre internationale partnere, herunder NASA. DFRI kan
ligeledes supplere og bidrage med strategiske overvejelser og rådgivning til den tværmi-
nisterielle koordinering i Det Tværministerielle Rumudvalg (DTR).
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen leder og betjener forummet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
39
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 24: Orientering om regeringens strategi for rumforskning- og innovation
Strategi for rumforskning og innovation
Appendiks
7
guidende principper for Danmarks langsigtede prioritering i ESA
1. En bred rumdagsorden i ESA
Det danske bidrag til ESA skal have en bred investeringsprofil i ESA’s programmer og
understøtte, at ESA udvikler både det videnskabelige og teknologiske grundlag for, at
Europa kan agere selvstændigt og være en central spiller, lige fra udforskning af vores
nære solsystem til nye teknologiske løsninger på jorden.
2. Langsigtede investeringer
Det danske bidrag til ESA’s udvalgte teknologi- og rammeprogrammer skal i videst mu-
ligt omfang være forpligtende over flere år og således bidrage til, at danske virksomhe-
der og forskere kan positionere sig med et langsigtet tidsperspektiv.
3. Kapacitetsopbyggende
Det danske bidrag til ESA skal bruges til både at vedligeholde og opbygge nye kompe-
tencer og kapabiliteter, der dels efterspørges af ESA og dels har potentiale til at under-
støtte de nationale mål med strategien.
4. Udvikling af det danske hjemmemarked
Det danske bidrag til ESA skal bidrage til at styrke det danske hjemmemarked for rum-
teknologi, produkter og tjenester, herunder i Arktis. Et velfungerende hjemmemarked gør
det muligt at demonstrere og markedsmodne nye teknologier inden teknologierne og
produkterne markedsføres globalt.
5. Prioritering af ESA’s rammeprogrammer
ESA’s rammeprogrammer skal prioriteres i det danske bidrag til ESA. Rammeprogram-
merne giver ESA den nødvendige fleksibilitet og mulighed for at placere investeringerne
der, hvor det skaber den største værdi for Europa og Danmark.
6. Komplementaritet og synergi mellem den nationale og den europæiske dagsorden
Det danske bidrag til ESA skal prioritere programmer, hvor der kan opnås komplementari-
tet og synergi mellem nationale og europæiske strategiske målsætninger som eksempel-
vis den grønne omstilling, europæisk konkurrencekraft, strategisk autonomi og sikkerhed.
7. Til gavn for hele samfundet
Det danske bidrag til ESA skal ikke alene være til gavn for udvikling af den danske rum-
sektor. Virksomheder, forskere og myndigheder som ikke er primære aktører i den danske
rumsektor, skal i højere grad end i dag have gavn af og adgang til støtte- og investe-
ringsmulighederne i ESA. Det gælder f.eks. inden for life science-industrien, den grøn-
ne energisektor, fremstilling af fødevarer samt kvante-, robot- og droneområdet, hvor
potentialerne vurderes at være særligt store.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
40