Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2937036_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnerådet (forskning og rum) den 29. november
2024
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Indhold
Forskning
Punkt 6: Rådskonklusioner om styrkelse af EU’s konkurrenceevne og .................. 2
udligning af kvalitetsforskelle i de europæiske forskningssystemer baseret
på erfaringer fra implementering af det europæiske forskningsrum (2022-
2024) ........................................................................................................................ 2
Punkt 7: Rådskonklusioner om et muligt europæisk initiativ inden for
bioøkonomi, som udnytter potentialerne i Øst- og Centraleuropa ........................... 5
Punkt 8: Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om avancerede
materialer ................................................................................................................. 8
Punkt 9: Politisk drøftelse af forskning og innovations bidrag til EU's
konkurrenceevne: Opfølgning på Draghi-rapport .................................................. 11
Rum
Punkt 10: Udveksling af synspunkter om fremtidens EU's rum-politik .................. 13
Punkt 11: Rådskonklusioner om midtvejsevalueringen af EU’s rumprogram ....... 15
Punkt 12: Rådskonklusioner om at styrke europæiske kompetencer i
rumsektoren ........................................................................................................... 18
14. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Forskning, Innovation og
Internationalt samarbejde
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
524171
Side 1/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0002.png
Punkt 6: Rådskonklusioner om styrkelse af EU’s konkurrenceevne og
udligning af kvalitetsforskelle i de europæiske forskningssystemer
baseret på erfaringer fra implementering af det europæiske forsk-
ningsrum (2022-2024)
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om styrkelse
af EU’s konkurrenceevne og udligning af kvalitetsforskelle i de europæiske forsk-
ningssystemer. Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på forskning
og innovations bidrag til den europæiske konkurrenceevne og rollen for det euro-
pæiske Forskningsrum (ERA) i denne sammenhæng.
I rådskonklusionerne bekræftes EU's engagement i forhold til at styrke den lang-
sigtede konkurrenceevne, velstand og globale lederskab. Rådskonklusionerne
gentager den fælleseuropæiske målsætning om at investere 3 pct. af BNP i forsk-
ning og udvikling, hvor det nationale ansvar fremhæves. Rådskonklusionerne un-
derstreger, at ERA bidrager til EU's konkurrenceevne igennem fremgang på
igangsatte initiativer, som har til hensigt at realisere ERA. Samtidig opfordres
Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne til at videreudvikle ERA ved
fortsat fokus på at fjerne barriere for fri bevægelighed for forskere, viden, teknologi
og data.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29.
november 2024 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af
rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner vedrørende styrkelse af
EU’s konkurrenceevne og udligning af kvalitetsforskelle i de europæiske forsk-
ningssystemer. Rådskonklusionerne følger drøftelse om samme emne, som fandt
sted på det uformelle ministermøde i Budapest den 16.-17. september 2024.
Rådskonklusionerne følger blandt andet op på Mario Draghis rapport om fremtiden
for Europas konkurrenceevne.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29. no-
vember 2024 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på forskning og innovations
bidrag til den europæiske konkurrenceevne og ERA's betydning i denne sammen-
hæng.
Side 2/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0003.png
Indledningsvist genbekræftes EU's engagement i forhold til at styrke den langsig-
tede konkurrenceevne, velstand og lederskab i en global kontekst. I den forbin-
delse understreges forskning og innovation, som en vigtig del i forhold til at opnå
målet. Mario Draghis rapport tages til efterretning, og den dybdegående analyse af
den globale konkurrenceevne samt forskning og innovation bydes velkommen.
Rådskonklusionerne gentager den fælleseuropæiske målsætning om at investere
3 pct. af BNP i forskning og udvikling. Medlemsstater og Kommissionen opfordres
til at identificere, hvorledes private investeringer i forskning og innovation kan
øges.
Udkast til rådskonklusioner adresserer skellet mellem de medlemsstater, som
hjemtager henholdsvis flest og færrest midler fra Horisont Europa. Det nationale
ansvar i forhold til gennemførsel af tilstrækkelige reformer og investeringer under-
streges. Samtidig påpeges det, at internationalt samarbejde, i tråd med EU's prin-
cipper for internationalt samarbejde, er vigtigt for at producere forskning af højeste
videnskabelige kvalitet.
I rådskonklusionerne understreges det, at ERA bidrager til EU's konkurrenceevne,
og der peges på fremgang i igangsatte initiativer, som har til formål at understøtte
et velfungerende europæisk forskningsrum. Samtidig opfordres Kommissionen i
samarbejde med medlemsstaterne til at videreudvikle ERA ved fortsat fokus på at
fjerne barriere for fri bevægelighed for forskere, viden, teknologi og data, uden at
foregribe de forestående forhandlingerne om EU’s næste flerårige finansielle
ramme. For at understøtte ERA skal der være øget synergi mellem nationale og
EU-programmer samt finansiering. Herunder bedre samordning mellem målsæt-
ning for ERA og EU's rammeprogram for forskning og innovation.
I rådskonklusionerne peges der på, at talent og adgang til forsknings- og teknolo-
giinfrastruktur er vigtigt for EU's konkurrenceevne. På den baggrund understreges
programmer såsom Det Europæiske Forskningsråd og Marie Skłodowska-Curie-
aktiviteter, som har til formål at fremme samt støtte talent og karrierer hos og for
europæiske forskere. Adgang til forsknings- og teknologinfrastruktur anerkendes
endvidere for dets bidrag til konkurrenceevnen.
I rådskonklusionerne pointeres det, at der skal skabes fleksible og investorvenlige
rammer for innovation. Endelig opfordres Kommissionen og medlemsstaterne til at
gøre finansieringsinstrumenter mere attraktive, effektive og simple for at nedbringe
den administrative byrde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 3/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0004.png
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fredag
den fredag den 8. november 2024.
Danmarks Tekniske Universitet bakker op om at gentage den fælleseuropæiske
målsætning om at investere 3 pct. af BNP i forskning og udvikling, jf. afsnit 3 om
formål og indhold i rådskonklusionerne, men notere samtidig, at der udelukkende
fokuseres på, hvorledes private investeringer i forskning og udvikling kan øges.
DTU anerkender problematikken med manglende private investeringer i forskning
og udvikling jf. diverse rapporter. Dog er det centralt at påpege, at der er en positiv
sammenhæng mellem øget offentlige investeringer i forskning og udvikling og
øget private investeringer i forskning og udvikling jf. Luc Soete, Bart Verspagen,
Thomas H W Ziesemer i ”Economic Impact of Public R&D: an international per-
spective, 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne. En række
medlemsstater har dog forholdt sig kritiske over for henvisning til aktiviteter, hvor
midler fra EU's rammeprogram for forskning og innovation ikke tildeles med afsæt
i excellence.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne, om end regeringen forhol-
der sig kritisk over for aktiviteter, der ikke tildeles med afsæt i excellence, skal fort-
sætte i regi af EU's rammeprogram for forskning og innovation. Regeringen under-
streger vigtigheden af, at rådskonklusionerne ikke foregriber de forestående for-
handlingerne om EU’s næste flerårige finansielle ramme, herunder EU's budget og
EU's rammeprogram for forskning og innovation.
Regeringen forholder sig positivt til, at den fælleseuropæiske målsætning om at in-
vestere 3 pct. af BNP i forskning og udvikling fremgår tydeligt af rådskonklusio-
nerne. Nationale investeringer i forskning og innovation samt målrettede reformer
af nationale systemer er afgørende for at løfte europæisk forskning som helhed og
understøtte EU's konkurrenceevne.
Regeringen bakker overordnet op om et stærkt og velfungerende Europæisk
Forskningsrum, der bygger på et grundprincip om excellence. Indsatsen i forhold
til at forbedre effektiviteten af nationale forsknings- og innovationssystemer, opti-
mere tværnationalt samarbejde og konkurrence samt fokusere på ligestilling mel-
lem kønnene er en vigtig del af et moderniseret europæisk forskningsrum.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 4/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0005.png
Punkt 7: Rådskonklusioner om et muligt europæisk initiativ inden for
bioøkonomi, som udnytter potentialerne i Øst- og Centraleuropa
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om styrket
forsknings- og innovationssamarbejde med det vestlige Balkan og østlige kandi-
datlande inden for bioøkonomi. I rådskonklusionerne fremhæves vigtigheden af
bioøkonomi for hele EU og med en erkendelse af det store potentiale for alle ift.
ressourcer i Øst- og Centraleuropa. Det anføres, at der er behov for en dybdegå-
ende diskussion mellem medlemsstater og Kommissionen om rollen for forsknin-
gens- og innovationens rolle i forhold til at løfte potentialet i EU, særligt inden for
Øst- og Centraleuropa samt de vestlige Balkanlande, Ukraine og Moldova.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29.
november 2024 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af
rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner vedrørende et styrket
forsknings- og innovationssamarbejde med det vestlige Balkan og østlige kandi-
datlande inden for bioøkonomi.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29. no-
vember 2024 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Baggrund for rådskonklusionerne er det eksisterende europæiske vidensamar-
bejde, BIOEAST, som har fokus på landbrug, skovbrug og akvakultur i Øst- og
Centraleuropa. Det ungarske formandskab har ønsket at konsolidere indsatsen i
et forsknings- og innovationspartnerskab målrettet Øst- og Centraleuropa, det
vestlige Balkanlande, Ukraine og Moldova under rammerne af EU's rammepro-
gram for forskning og innovation. Landbrugs- og forskningsministre fra 10 EU-
medlemsstater (Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Polen, Slovenien, Rumænien, Bulga-
rien, Kroatien, Letland og Estland) har på ungarsk foranledning koordineret en fæl-
les erklæring, som genbekræfter deres støtte til BIOEAST-samarbejdet.
3. Formål og indhold
I rådskonklusionerne anerkendes vigtigheden af bæredygtig produktion og anven-
delse af biomasse, såfremt de mellem- og langsigtede mål for den europæiske
grønne pagt for 2030 skal nås, uden at foregribe de forestående forhandlingerne
om EU’s næste flerårige finansielle ramme. Endvidere bydes information om en
revision af EU’s strategi for bioøkonomi velkommen.
Rådskonklusionerne understreger betydning af det igangværende arbejde i regi af
de europæiske partnerskaber, herunder Horisont Europas klynge 6, som dækker
Side 5/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0006.png
emner som biodiversitet, fødevareproduktion fra jord til bord, cirkulærøkonomi og
klima samt forsknings- og innovationspartnerskab for et cirkulært biobaseret Eu-
ropa.
Med baggrund i ”European
Innovation Scoreboard”
noteres det, at Øst- og Cen-
traleuropas deltagelse i Horisont Europa er moderat. I den forbindelse understre-
ges det nationale ansvar for at øge investeringer samtidig med, at opfordres til ak-
tiviteter målrettet øget deltagelse, vidensudveksling- og udnyttelse inden for det
Europæiske Forskningsrum med henblik på bioøkonomi.
I rådskonklusionerne noteres det, at landbrugs- og forskningsministre fra 10 med-
lemsstater har underskrevet en erklæring i juli 2024 med henblik på at genbe-
kræfte deres støtte til BIOEAST-samarbejdet.
Rådskonklusionerne anfører, at der er behov for en dybdegående drøftelse mel-
lem medlemsstater og Kommissionen om forsknings- og innovationsrolle i forhold
til at løfte potentialet, særligt inden for Øst- og Centraleuropa samt de vestlige Bal-
kanlande, Ukraine og Moldova med blik for EU's strategiske autonomi. Der peges
på, at et muligt europæisk initiativ kan understøtte viden, forskningsdiplomati og
hjerneflugt i den del af Europa.
Afslutningsvist inviteres Kommissionen muligheder og potentialer i et potentielt eu-
ropæisk konkret initiativ inden for bioøkonomi, hvor potentialet i Øst- og Centraleu-
ropa samt de vestlige Balkanlande, Ukraine og Moldova udnyttes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fredag
den 8. november 2024.
Danmarks Tekniske Universitet støtter regeringens foreløbige generelle holdning
om, at rådkonklusionerne ikke foregriber forhandlinger om EU’s rammeprogram
om forskning og innovation og EU’s flerårige finansielle ramme.
Side 6/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0007.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regering finder, at der i
EU er et stort potentiale for bioøkonomi, herunder i Øst- og Centraleuropa. Rege-
ringen finder, at eksisterende partnerskaber og missioner inden for bioøkonomi på
nuværende tidspunkt er dækkende, da fremtidige beslutninger, herunder tilgang,
om større mulige initiativer inden for forskning og innovation ikke bør foregribes.
Regeringen byder velkommen, at der udarbejdes en analyse af området, hvor-
igennem muligheder og potentialer for et samarbejde med fokus på Øst- og Cen-
traleuropa bliver anskueliggjort.
Regeringen finder det vigtigt, at rådkonklusionerne ikke foregriber forhandlingerne
om EU's rammeprogram for forskning og innovation, herunder den generelle brug
af forsknings- og innovationspartnerskaber. Det er desuden vigtigt, at den formelle
proces for etablering af nye partnerskaber og andre initiativer respekteres. Samti-
dig skal et potentielt initiativ være åbent for alle EU's medlemsstater.
Endelig understreger regeringen vigtigheden af, at rådskonklusionerne ikke fore-
griber de forestående forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme og EU's
budget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 7/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0008.png
Punkt 8: Rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse om avan-
cerede materialer
Vedtagelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om avance-
rede materialer. Rådskonklusionerne fokuserer på, hvordan rammevilkårene for
udviklingen og produktionen af avancerede materialer i EU kan forbedres for at
sikre lederskab på området. Der er et særligt fokus på at accelerere forskning og
innovation inden for avancerede materialer for at styrke EU’s konkurrenceevne,
økonomiske sikkerhed og strategiske autonomi, samt understøtte den grønne og
digitale omstilling.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29.
november 2024 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af
rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 27. februar 2024 en meddelelse om avance-
rede materialer. Meddelelsen sigter mod at skabe et økosystem for avancerede
materialer i Europa, der sikrer lederskab på området. For at realisere dette peger
Kommissionen på tre områder: i) Prioriteter inden for forskning og innovation for
avancerede materialer skal koordineres i en europæisk tilgang samtidig med, at
private investeringer øges væsentligt, ii) innovative virksomheder og SMV’er skal
støttes ift. design og testning af materialer og iii) bredere og hurtigere udbredelse
af avancerede materialer skal fungere som markedskatalysatorer for tvillingeom-
stillingen samt øge EU's modstandsdygtighed og økonomiske sikkerhed. Fordelt
på fem søjler identificerer Kommissionen 14 tiltag, som adresserer udfordringer
såsom et fragmenteret forsknings- og innovationssystem, et stigende private inve-
steringsbehov, langvarige innovationsprocesser og et utilstrækkeligt digitalise-
ringsniveau og mangel på teknologiske infrastrukturer.
I rådskonklusionerne forholder medlemsstaterne sig til Kommissionens medde-
lelse og konkret til de forslåede initiativer.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29. no-
vember 2024 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne fokuserer på, hvordan rammevilkårene for udviklingen og
produktionen af avancerede materialer kan forbedres i EU for at sikre lederskab
på området. Der fremhæves, at der eksisterer et behov for at accelerere forskning
og udvikling inden for avancerede materialer for at styrke EU’s konkurrenceevne,
økonomiske sikkerhed og strategiske autonomi samt understøtte den grønne og
digitale omstilling.
Side 8/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0009.png
Rådskonklusionerne sætter fokus på behovet for at udvikle et økosystem inden for
avancerede materialer på tværs af EU, som tager udgangspunkt i EU's eksiste-
rende styrker. I denne sammenhæng fremhæves styrker inden for både anvendt-
og grundforskning. Rådskonklusionerne forholder sig til Kommissionens forslag
om at etablere en fælles digital infrastruktur for avancerede materialer, som skal
være en fælles platform for data om avancerede materialer for alle medlemsstater.
Det understreges, at udviklingen af økosystemer og ny digitalinfrastruktur skal ske
i sammenspil med eksisterende, europæiske forsknings- og teknologiinfrastruktu-
rer.
Rådskonklusionerne understreger, at offentligt og private investeringer i forskning
og innovation inden for avancerede materialer er nøgleelementer i implementerin-
gen af ambitioner for området. Der opfodres til, at Kommissionen fortsat koordine-
rer med medlemsstater for at identificere prioriterede områder for investeringer in-
den for avancerede materialer. Endvidere opfordres Kommission til at forstærke
synergierne mellem EU-fonde og EU-finansieringsprogrammer med relevans for
avancerede materialer for at understøtte investeringer i forskning og udvikling in-
den for området.
Rådskonklusionerne noterer, at små- og mellemstore virksomheder (SMV) og
start-ups har en kritisk rolle i at udføre forskning og udvikling inden for avancerede
materialer samt at drive innovation inden for området. Der pointeres i denne sam-
menhæng, at opfindere og SMV’er skal støttes gennem alle faserne i udviklingen
af avancerede materialer, herunder særligt ift. test- og designfasen. Blandt andet
fremhæves adgangen til privat og offentlig finansiering og infrastruktur for SMV’er
som kritiske elementer for at nedbringe barrierer til markedet for SMV’er og opska-
lerere deres innovationer inden for avancerede materialer.
Endelig sætter rådskonklusionerne fokus på de nye færdigheder, som er påkrævet
for at designe og udvikle nye materialer, herunder særligt inden for STEM-uddan-
nelser. Rådskonklusionerne opfordrer til, at nye initiativer inden for færdigheder
skal lanceres i overensstemmelse med nationale kompetencer og institutionel au-
tonomi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
Side 9/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0010.png
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fredag
den 8. november 2024.
Danmarks Tekniske Universitet støtter regeringens foreløbige generelle holdning
om, at rådkonklusionerne ikke foregriber forhandlinger om EU’s rammeprogram
om forskning og innovation og EU’s flerårige finansielle ramme.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i, at
avancerede materialer kan have en vigtig rolle i forhold til samfundets store udfor-
dringer, herunder inden for fødevarer, energi, transport, sundhed og miljø.
Generelt anser regeringen det for vigtigt, at EU sikrer lederskab på området for
avancerede materialer, særligt for at styrke EU’s konkurrenceevne og sikre Euro-
pas strategiske autonomi.
Regeringen støtter et stærkt europæisk økosystem for avancerede materialer med
det forbehold, at det finder sted i samspil med eksisterende forsknings- og tekno-
logiinfrastrukturer og uden at foregribe de forestående forhandlingerne om EU’s
næste flerårige finansielle ramme. Regeringen finder det vigtigt, at nye initiativer
med formålet at fremme færdigheder inden for avancerede materialer i STEM-ud-
dannelser lanceres i overensstemmelse med nationale kompetencer og institutio-
nel autonomi.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget
Side 10/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0011.png
Punkt 9: Politisk drøftelse af forskning og innovations bidrag til EU's
konkurrenceevne: Opfølgning på Draghi-rapport
Politisk drøftelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab ønsker med den politiske drøftelse at sætte fokus på,
hvordan forsknings- og innovationsområdet kan bidrage til at løse de udfordringer,
der nævnes i Mario Draghis rapport om fremtiden for Europas konkurrenceevne.
Der foreligger endnu ikke et udkast til den politiske drøftelse fra det ungarske for-
mandskab. Drøftelsen er alene kendt på overskriftsniveau.
Regeringen bakker op om drøftelsen og behovet for at se på, hvordan forsknings-
og innovationsområdet i større grad kan bidrage til at styrke Europas konkurrence-
evne.
2. Baggrund
Formanden for Kommissionen, Ursula von der Leyen, anmodede i 2023 Mario
Draghi, tidligere italiensk premierminister og præsident for den Europæiske Cen-
tralbank, om at identificere tiltag til at forbedre den europæiske konkurrenceevne.
Den 9. september 2024 offentliggjorde Draghi sin rapport om fremtiden for Euro-
pas konkurrenceevne. Et af kapitlerne i rapporten omhandler den nuværende in-
novationskløft særligt i forhold til USA og Kina, hvor Europa særligt falder bagud
på udviklingen og kommercialiseringen af digitale teknologier. Rapporten indehol-
der en række anbefalinger til, hvordan forsknings- og innovationsområdet i EU kan
bidrage til at mindske innovationskløften.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at det ungarske formandskab med den politiske drøftelse
ønsker at sætte fokus på, hvordan forsknings- og innovationsområdet kan bidrage
til at løse de udfordringer, der adresseres i Draghis rapport.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en politisk
drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller
Side 11/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0012.png
ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser. Der vil blive fo-
retaget en særskilt vurdering, såfremt der bliver fremlagt forslag fra Kommissio-
nen.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fredag
den 8. november 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt landene til drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen og behovet for at se på, hvordan forsknings-
og innovationsområdet i større grad kan bidrage til at styrke Europas konkurrence-
evne. Regeringen finder, at der er et stort potentiale inden for forskning og innova-
tion, herunder i forhold til omsætning af viden til kommercialisering. Regeringen
anser det endvidere vigtigt at understrege, at det er medlemsstaternes ansvar at
finansiere nationale forsknings- og innovationssystemer, som kan bidrage til at
øge EU's konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 12/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0013.png
Punkt 10: Udveksling af synspunkter om fremtidens EU's rum-politik
-
-
Udveksling af synspunkter
Nyt notat
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Der foreligger ikke et udkast til den politiske drøftelse fra det ungarske formand-
skab, hvorfor drøftelsen alene er kendt på overskriftsniveau.
Det er forventningen, at det ungarske formandskab bl.a. vil sætte fokus på det
kommende forslag til næste EU-rumprogram og synergier til forsvarsområdet.
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det vigtigt, at EU i tråd
med FN-traktaten om det ydre rum fortsat har fokus på fredelig brug af rummet,
men anerkender samtidig, at rummet som følge af geopolitiske spændinger og en
stigende strategisk betydning i dag er et omstridt domæne. Regeringen mener
derfor generelt, at det er relevant at udnytte synergier mellem forsvars- og rumom-
rådet, herunder at de næste EU-rumprogrammer designes med henblik på dobbelt
anvendelse.
2. Baggrund
Rummets betydning for militære operationer er steget betragteligt de seneste år,
hvor man f.eks. i NATO-regi betragter rummet som et operationelt domæne på
linje med land, sø, luft og cyber. Kommissionen og den høje repræsentant lance-
rede i 2023 EU’s rumstrategi for sikkerhed og forsvar, som den udpegede EU-
kommissær for forsvar og rum, Andrius Kubilius, har til opgave fortsat at imple-
mentere. Strategien har bl.a. som ambition at styrke brugen af rummet til sikker-
hed og forsvar.
3. Formål og indhold
Det ungarske formandskab ønsker med den politiske drøftelse at sætte fokus på
det næste EU-rumprogram og synergier til forsvarsområdet. EU’s rumprogram le-
verer i sin nuværende form tjenester, som anvendes både civilt og forsvarsmæs-
sigt. Det er forventningen, at forsvarsdimensionen vil fylde mere i det næste pro-
gram, og at Kommissionen i højere grad vil designe programmet til også at tjene
forsvarsbehov.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Udveksling af synspunkter medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Side 13/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0014.png
7. Konsekvenser
Udveksling af synspunkter medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fredag
den 8. november 2024.
Dansk Industri bemærker, at de er enige i, at der skal ses på dobbelt anvendelse,
når det kommer til rummet.
Danmarks Tekniske Universitet støtter regeringens position vedr. vigtigheden i at
udnytte synergier mellem forsvars- og rumområdet og at det medfører et sammen-
hængende design af fremtidige programmer med hensyn til dobbelt anvendelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til drøftelsen fra andre medlemsstater.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det vigtigt, at EU – i tråd
med FN-traktaten om det ydre rum – fortsat har fokus på fredelig brug af rummet,
men anerkender samtidig, at rummet som følge af geopolitiske spændinger og en
stigende strategisk betydning i dag er et omstridt domæne. Regeringen mener
derfor generelt, at det er relevant at udnytte synergier mellem forsvars- og rumom-
rådet, herunder at de næste EU-rumprogrammer designes med henblik på dobbelt
anvendelse, hvilket flugter med Regeringens strategi for rumforskning og innova-
tion.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 14/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0015.png
Punkt 11: Rådskonklusioner om midtvejsevalueringen af EU’s
rumprogram
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om midtvejs-
evalueringen af EU’s rumprogram. Rådskonklusionerne er overordnet overfor
rumprogrammets fremdrift og rolle ift. EU’s strategiske prioriteter og som drivkraft
for udviklingen af nye markeder og aktører. Rådskonklusionerne efterlyser en
mere strategisk tilgang til udbredelse af anvendelsen af rumdata. Derudover efter-
spørger rådskonklusionerne mindre afhængighed af tredjelande samt bedre ud-
budsprocesser og opfordrer Kommissionen til strategisk at adressere udfordringen
med manglende anvendelse af rumdata. Der peges på en række udfordringer in-
den for bl.a. adgang til rummet, udbudsprocesser samt rummets strategiske be-
tydning, som fremadrettet bør adresseres.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er overordnet
enig i rådskonklusionernes generelt positive holdning overfor implementeringen af
rumprogrammet, men er også enig i de udfordringer, der fremføres.
2. Baggrund
EU’s rumprogram blev vedtaget i 2021. Rumprogrammet skal fastholde EU’s rolle
som global rumaktør og stimulere europæisk forskning, innovation, teknologiudvik-
ling og vækst. Rumprogrammet består af fire programkomponenter, hhv. Coperni-
cus (jordobservation), Galileo (satellitnavigation), GOVSATCOM (satellitkommuni-
kation til myndigheder) og Kendskab til situationen i rummet (rumskrot, rumvejr og
nærjordsobjekter). Herudover har programmet fokus på start-ups samt små- og
mellemstore virksomheder med henblik på at diversificere rumøkonomien i EU’s
medlemslande.
Kommissionen skal, jf. forordningen om rumprogrammet, foretage en midtvejseva-
luering af EU’s rumprogram, som skal omfatte alle programmets fire komponenter,
og derudover også evaluere EU’s agentur for rumprogrammet. Kommissionen
fremlagde sin evaluering medio 2024. Evalueringen er overordnet meget positiv i
sin vurdering af både rumprogrammet og EU’s agentur for rumprogrammet. Evalu-
eringen peger desuden på en række udfordringer inden for bl.a. adgang til rum-
met, udbudsprocesser samt rummets strategiske betydning, som fremadrettet bør
adresseres.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29. no-
vember 2024 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side 15/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0016.png
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne anerkender programmets fremdrift, og hvordan rumprogram-
met bidrager til EU’s strategiske prioriteter inden for særligt den grønne og digitale
omstilling, EU’s strategiske autonomi og modstandsdygtighed.
For så vidt angår rumprogrammets strategiske mål og socioøkonomiske fordele,
fremhæves potentialet for dobbeltanvendelse ved flere programkomponenter, og
ønsket om at tage hensyn til myndighedsbehov. Desuden anerkender rådskonklu-
sionerne, at rumprogrammet giver muligheder for nye aktører, særligt SMV’er og
start-ups. Ydermere understreges vigtigheden af en strategisk tilgang til anven-
delse af data fra rumprogrammet.
Med hensyn til implementering af rumprogrammet, fremhæver rådskonklusio-
nerne, at to af tjenesterne under Galileo ikke har nået det forventede operationelle
niveau. Rådskonklusionerne bemærker med bekymring det stigende antal tilfælde
af jamming og manipulering af signaler (”spoofing”). Udkastet efterspørger bedre
EGNOS-dækning af EU’s yderområder samt opfordrer Kommissionen og med-
lemsstaterne til fortsat at styrke kapabiliteterne til overvågning og sporing af trafik-
ken i rummet.
Rådskonklusionerne udtrykker tilfredshed med, hvordan EU’s agentur for rumpro-
grammet har udført sine opgaver. Agenturets rolle betones i varetagelsen af sik-
kerhedsstrukturen omkring EU’s rumprogram, og understreger behovet for at
styrke satellitsystemernes operationelle sikkerhed.
Endeligt fokuserer rådskonklusionerne på erfaringer og fremtidsudsigter, hvor be-
hovet for at reducere afhængigheden af tredjelande understreges og behovet for
adgang til rummet anerkendes. Derudover efterspørges mere strømlinede ud-
budsprocesser og bedre integration af nye rumvirksomheder ligesom det efter-
spørges, at Kommissionen styrker den europæiske rumøkonomi gennem konkur-
rencedygtighed, innovation og entreprenørskab. Kommissionen anmodes desu-
den om at fjerne hindringer for øget brug af rumdata og opfordres til at adressere
udfordringerne strategisk sammen med agenturet og medlemsstaterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller
Side 16/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0017.png
ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser. Der vil blive fo-
retaget en særskilt vurdering, såfremt der bliver fremlagt forslag fra Kommissio-
nen.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist
fredag den 8. november 2024.
Dansk Industri bemærker, at der udover de nævnte ønsker til at reducere behov
for tredjelande, strømlinede udbudsprocesser og bedre integration af nye rumvirk-
somheder, kan der ses på mulighederne for langsigtede kontrakter, der ville kunne
sikre kontinuitet i etableringen af europæiske rumvirksomheder og udnyttelse af
rummet. Hertil kommer planer for forsvar af myndigheds- og kommerciel aktivitet i
rummet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er overordnet
enig i rådskonklusionernes generelt positive holdning til implementeringen af
rumprogrammet, men er også enig i de bekymringspunkter, der fremføres. Rege-
ringen finder, at der er behov for at øge kendskabet og anvendelsen af data fra
rumprogrammet og er i den sammenhæng enig med rådskonklusionernes opfor-
dring til Kommissionen om at anlægge en strategisk tilgang.
Regeringen anerkender behovet for europæisk selvstændig, sikker og omkost-
ningseffektiv adgang til rummet, men finder samtidig, at Kommissionen skal sikre
alternative opsendelsesmuligheder i tilfælde af manglende adgang til opsendel-
seskapacitet i EU. Regeringen finder det relevant at indtænke potentialet for dob-
beltanvendelse i udviklingen af rumprogrammet. hvilket er i overensstemmelse
med Regeringens strategi for rumforskning og innovation. Endelig understreger re-
geringen vigtigheden af, at rådskonklusionerne ikke foregriber de forestående for-
handlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme og EU's budget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 17/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0018.png
Punkt 12: Rådskonklusioner om at styrke europæiske kompetencer i
rumsektoren
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Det ungarske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om styrkelse
af europæiske kompetencer i rumsektoren. Rådskonklusionerne sætter fokus på
at styrke kompetencer, herunder kapacitet, kundskaber og færdigheder med ho-
vedvægt på sidstnævnte.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i, at
rummet er et strategisk vigtigt domæne når det gælder europæisk konkurrence-
evne, økonomi, sikkerhed og åben strategisk autonomi uden at foregribe de fore-
stående forhandlingerne om EU’s næste flerårige finansielle ramme. Generelt an-
ser regeringen stærke færdigheder og kundskaber som en vigtig forudsætning for,
at den europæiske rumsektor kan bidrage til disse områder.
2. Baggrund
Afsættet for rådskonklusionerne er Rådets og Kommissionens anerkendelse af
rumsektorens betydning for en række af EU’s kernemålsætninger, ikke mindst
konkurrenceevne, sikkerhed og forsvar, forskning og innovation, bæredygtighed
og strategisk autonomi.
En vigtig del af dette er Unionens evne til at frigøre sig fra afhængigheder af aktø-
rer uden for EU, når det kommer til services og kritisk teknologi. Dette kræver
ifølge rådskonklusionerne, at de rette kompetencer understøttes på tværs af EU,
og at der skabes bredere offentligt kendskab til karriereveje inden for rumsektoren.
Sagen forventes på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den 29. no-
vember 2024 med henblik på vedtagelse. Rådet træffer beslutning med enstem-
mighed. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne fremhæver rummet som et domæne med stor betydning for
økonomi, sikkerhed og konkurrencedygtighed. Rådskonklusionerne sætter fokus
på at styrke kompetencer, forstået som både kapacitet til at handle, herunder in-
frastruktur, samt kundskaber og færdigheder med hovedvægt på sidstnævnte.
Disse kompetencer fremhæves ydermere som centrale for at reducere EU’s af-
hængighed af aktører uden for EU på områder, hvor sådanne afhængigheder er
uhensigtsmæssige for Unionens interesser.
Rådskonklusionerne lægger op til en omfattende tilgang til at styrke kompetencer i
den europæiske rumsektor. Dette omfatter formulering af en strategisk vision for
opkvalificering og omskoling samt tiltrækning og fastholdelse af talent.
Side 18/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0019.png
Rådskonklusionerne understreger også betydningen af både offentlige og private
investeringer i STEM, vigtigheden af udnyttelse af triple helix-synergier (universite-
ter, industri, det offentlige). Vigtigheden af inklusion af underrepræsenterede grup-
per fremhæves også, herunder at sikre overførsel af teknologi og viden samt ud-
bredelse af ekspertise i alle medlemslande.
Rådskonklusionerne sætter endvidere fokus på regulatoriske rammer og konkur-
renceevne. I den sammenhæng fremhæves bl.a. at mindske administrative byrder
for især SMV’er og medlemsstater samt at tiltrække investeringer gennem gnid-
ningsfrie og forudsigelige rammer. Rådskonklusionerne fremhæver vigtigheden af
at understøtte rumentreprenørskabsinitiativer såsom CASSINI (EU-tiltag om finan-
siering til mindre innovative rumaktører) ifm. at understøtte udviklingen af nye eu-
ropæiske rumvirksomheder, uden at foregribe forhandlingerne om den næste fler-
årige finansielle ramme.
Endelig udstikker rådskonklusionerne en række næste skridt. Kommissionen invi-
teres til at bidrage til udviklingen af de kompetencer, der er nødvendige for at im-
plementere EU’s rumprogram, i overensstemmelse med den fremgangsmåde der
er udstukket i Kommissionens arbejdsdokument ”Transition
Pathway for the Aero-
space Industry”
fra juni 2024. I den sammenhæng fokuseres der på at styrke sy-
nergier med Den Europæiske Rumorganisation og med det Europæiske Forsvars-
agentur vedr. færdigheder på rumsikkerhed. Kommissionen og medlemsstaterne
inviteres også til sammen at undersøge muligheder for at styrke jobformidling og
træning med henblik på at overkomme en mulig fremtidig mangel på færdigheder,
herunder på sikkerheds- og forsvarsområdet. Slutteligt indbydes medlemsstaterne
til, i samarbejde med triple helix-aktører, at udforme nationale strategier for udvik-
lingen af kompetencer og til at afsøge synergier jf. national kompetence på uddan-
nelsesområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den forventes heller
ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske konsekvenser. Der vil blive fo-
retaget en særskilt vurdering, såfremt der bliver fremlagt forslag fra Kommissio-
nen.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist
fredag den 8. november 2024.
Side 19/20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 22: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 29. november 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2937036_0020.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen er enig i, at
rummet er et strategisk vigtigt domæne, når det gælder europæisk konkurrence-
evne, økonomi, sikkerhed og åben strategisk autonomi. Generelt anser regeringen
stærke færdigheder og kundskaber som en vigtig forudsætning for, at den euro-
pæiske rumsektor kan bidrage til disse områder.
Regeringen finder det vigtigt, at rådskonklusionerne respekterer kompetenceforde-
lingen på uddannelsesområdet. Dertil anser regeringen det for vigtigt, at rådskon-
klusionerne ikke foregriber de forestående forhandlingerne om EU’s flerårige fi-
nansielle ramme og EU's budget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 20/20