Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2934233_0001.png
November 2024
— 4/2024
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Uddannelses- og
Forskningsministeriets
styring af et nyt studie-
administrativt it-system
til universiteterne
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
4/2024
Beretning om
Uddannelses- og
Forskningsministeriets
styring af et nyt studie-
administrativt it-system
til universiteterne
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Uddannelses- og forskningsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i marts 2025.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2024, som afgives i februar 2026.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN: 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-850-4
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets styring af et nyt studieadministrativt
it-system til universiteterne
Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at udarbejde denne un-
dersøgelse af Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn
med et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne, herunder
ministeriets overholdelse af budgetvejledningens regler om forelæggelse
for Folketingets Finansudvalg.
Projektet havde i oktober 2023 en økonomisk ramme på 1,2 mia. kr.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet har haft en yderst mangelfuld styring af det nye studieadmini-
strative it-systems budget og tidsramme. Ministeriet har ikke fulgt op
på projektets budget, der i undersøgelsesperioden er forøget med ca.
480 mio. kr., svarende til 65 %. Projektets afslutning er blevet udskudt
med 4�½ år.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet ikke har forelagt et aktstykke for Folketingets Finansudvalg om
projektets økonomi i over 2 år, fra ministeriet blev bekendt med, at
forelæggelsesgrænsen var overskredet. Forsinkelsen af aktstykket har
bevirket, at projektet er blevet yderligere forsinket og fordyret med
ca. 100 mio. kr. Ministeriet og universiteterne har desuden i strid
med budgetvejledningens regler afholdt udgifter ud over forelæggel-
sesgrænsen, ligesom de har igangsat et udbud uden forudgående til-
slutning fra Finansudvalget.
11. november 2024
Serdal Benli
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Mai Mercado
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes bemærkning er bl.a. baseret på følgende:
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke fulgt op på projektets
budget og har dermed ikke levet op til kravene i statens it-projektmo-
del, hvilket er obligatorisk for projekter af denne størrelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har fra projektets start i april
2017 og frem til juni 2019 ikke etableret et budget. Da ministeriet eta-
blerede det første budget, var flere aktiviteter ikke medregnet. Ved
overdragelsen af projektet til universiteterne i december 2021 havde
ministeriet fortsat ikke sikret, at projektet havde et budget og en tids-
plan, som var baseret på estimater for projektets aktiviteter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har efter projektoverdragelsen
til universiteterne ført et meget begrænset tilsyn med projektet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet var allerede i september 2021
bekendt med, at projektet havde overskredet budgetvejledningens fo-
relæggelsesgrænse, men oplyste ikke Finansudvalget herom.
Uddannelses- og Forskningsministeriet forelagde et aktstykke for Fi-
nansudvalget i oktober 2023
mere end 2 år for sent
som gav mini-
steriet hjemmel til at gennemføre projektet med en økonomisk ramme
på 1,2 mia. kr. Ved forelæggelsen oplyste ministeriet, at Finansudvalget
skulle tiltræde aktstykket inden for 11 dage, for at der ikke skulle gen-
nemføres et nyt udbud med yderligere forsinkelser og fordyrelser til
følge. Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyste ikke i aktstykket,
at ministeriets sene forelæggelse af aktstykket havde fordyret projektet
med ca. 100 mio. kr.
Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om fortsat at følge Uddannelses-
og Forskningsministeriets tilsyn med udviklingen og implementeringen af
it-programmet
”Nyt studieadministrativt system”.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
6
2. Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
............
8
2.1. Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af projektet før
overdragelsen til universiteterne
................................................................................................
8
2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med projektet efter
overdragelsen til universiteterne
.............................................................................................
14
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
.....................................................................................................
19
Bilag 2. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
20
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 19. Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet.
I undersøgelsesperioden april 2017 - oktober 2023 har der været
følgende ministre:
Søren Pind: november 2016 - maj 2018
Tommy Ahlers: maj 2018 - juni 2019
Ane Halsboe-Jørgensen: juni 2019 - august 2021
Jesper Petersen: august 2021 - december 2022
Christina Egelund: december 2022 -
Beretningen har i udkast været forelagt Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er af-
spejlet i beretningen.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
1. Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte i april 2017 et projekt, der skal ud-
vikle og implementere et nyt studieadministrativt it-system på universiteterne (heref-
ter benævnt projektet). Det nye system skal bruges af universiteternes ansatte og de
studerende til bl.a. at planlægge undervisning, håndtere tilmelding til fag og eksamener
samt administrere optag af studerende. Data fra systemet skal også bruges til at be-
regne statens støtte til universiteterne og til at udbetale SU til de studerende. Ministe-
riet overdrog projektet fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til universiteterne i
slutningen af 2021 ved Akt 127 16/12 2021. Projektet er ikke afsluttet på tidspunktet for
denne beretning.
2. Uddannelses- og Forskningsministeriet forelagde i oktober 2023 et nyt aktstykke
for Folketingets Finansudvalg (fortroligt Akt E 27/10 2023). Ministeriet anmodede i
aktstykket Finansudvalget om at tiltræde en samlet økonomisk ramme på ca. 1,2 mia.
kr. til gennemførelsen af projektet. Det fremgår også af aktstykket, at ministeriet og
universiteterne
i strid med budgetvejledningens regler
allerede havde afholdt ud-
gifter ud over forelæggelsesgrænsen på 70 mio. kr. og havde igangsat et udbud uden
forudgående tilslutning fra Finansudvalget. Finansudvalget tiltrådte aktstykket i okto-
ber 2023. Det fremgår af Finansudvalgets påtegning til Akt E, at Finansudvalget skarpt
kritiserede forløbet forud for forelæggelsen af aktstykket.
Finansudvalget bad efterfølgende Statsrevisorerne om at anmode Rigsrevisionen om
at undersøge Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med udviklingen og imple-
menteringen af det nye studieadministrative it-system. Statsrevisorerne imødekom
Finansudvalgets ønske og anmodede i november 2023 Rigsrevisionen om at igang-
sætte en undersøgelse.
3. Formålet med undersøgelsen er at vurdere Uddannelses- og Forskningsministeriets
styring af og tilsyn med projektets økonomi og tidsplan, herunder ministeriets overhol-
delse af budgetvejledningens regler om forelæggelse for Finansudvalget. Vi besvarer
følgende spørgsmål i beretningen:
Har Uddannelses- og Forskningsministeriet styret projektet tilfredsstillende, før
det blev overdraget til universiteterne?
Har Uddannelses- og Forskningsministeriet ført et tilfredsstillende tilsyn med pro-
jektet, efter det blev overdraget til universiteterne?
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2
| Introduktion og konklusion
4. Vi sondrer i denne beretning mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet og uni-
versiteterne. Uddannelses- og Forskningsministeriet omfatter ministeriets departe-
ment og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, mens universiteterne er selvejende in-
stitutioner under tilsyn af ministeriet.
5. Rigsrevisionen vil følge projektet fremadrettet som led i opfølgningen på denne be-
retning.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0010.png
Introduktion og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med det pro-
jekt, der skal udvikle et nyt studieadministrativt it-system på universiteter-
ne, har været meget utilfredsstillende. Konsekvensen er bl.a., at projektet
er blevet forsinket og ifølge ministeriet fordyret med ca. 100 mio. kr. Mini-
steriet har desuden forelagt projektet for Folketingets Finansudvalg mere
end 2 år for sent. Det finder Rigsrevisionen også meget utilfredsstillende.
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af projektet, før det blev over-
draget til universiteterne, har været meget utilfredsstillende
Uddannelses- og Forskningsministeriets projektgrundlag har været yderst mangel-
fuldt, og ministeriet har ikke fulgt op på projektets budget. Ministeriets styring har
dermed ikke levet op til kravene i statens it-projektmodel, hvilket ellers er obligato-
risk for projekter af denne størrelse. Projektets budget er i undersøgelsesperioden
forøget med ca. 480 mio. kr., svarende til 65 %, og projektets afslutning er blevet ud-
skudt med 4�½ år.
Ministeriet var i september 2021 bekendt med, at projektet havde overskredet bud-
getvejledningens forelæggelsesgrænse, men oplyste ikke Finansudvalget herom, da
ministeriet forelagde Akt 127 i december 2021. Det fremgår derimod af aktstykket, at
ministeriet ville forelægge projektet for Finansudvalget, når det var relevant i forhold
til reglerne i budgetvejledningen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med projektet, efter det blev over-
draget til universiteterne, har været meget utilfredsstillende
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ført et meget begrænset tilsyn med pro-
jektet. Tilsynet omfattede alene, at ministeriet godkendte universiteternes halvårlige
statusrapporteringer til Statens It-råd. Statusrapporteringerne handler om projektets
status på et meget overordnet niveau.
Rigsrevisionen kan konstatere, at det tog ministeriet mere end 2 år, fra ministeriet
blev bekendt med, at forelæggelsesgrænsen var overskredet, til ministeriet forelagde
Akt E for Finansudvalget i oktober 2023. Dette på trods af, at universiteterne siden ja-
nuar 2022 løbende havde gjort ministeriet opmærksom på, at det var afgørende for
projektets tidsplan og økonomi, at ministeriet forelagde et aktstykke om projektet for
Finansudvalget.
Forsinkelsen af aktstykket har betydet, at projektet både er forsinket og fordyret med
ca. 100 mio. kr. Projektet blev forsinket, fordi universiteterne ikke kunne indgå kon-
trakt med en leverandør, før aktstykket var tiltrådt. Fordyrelsen skyldes, at universite-
terne vil have udgifter til de nuværende studieadministrative it-systemer i en længere
periode end forventet. Ministeriet burde have oplyst i Akt E, at de ca. 100 mio. kr., der
indgår i projektets samlede udgifter, skyldes det forsinkede aktstykke.
Ministeriet har tilkendegivet, at beretningen tegner et retvisende billede af mangelful-
de styringsprocesser i ministeriet, og at beretningen fremhæver berettiget kritik af mi-
nisteriets styring og tilsyn af projektet. Ministeriet har desuden oplyst, at ministeriet i
4. kvartal 2023 har etableret et kvartalsvist tilsyn med universiteternes it-projekter.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0011.png
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
|
1
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
STADS og DANS
STADS er en forkortelse for
studieadministrativt system.
Data fra STADS bruges bl.a. af
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet, Danmarks Statistik
og SU-systemerne.
DANS er en forkortelse for digi-
talt ansøgningssystem. Syste-
met bruges af universiteterne
til at modtage og behandle stu-
derendes ansøgninger om at
blive optaget på en uddannelse.
6. Universiteterne bruger i dag de 2 studieadministrative it-systemer STADS og
DANS. De 2 systemer har været i drift i henholdsvis ca. 25 år og 12 år. Uddannelses-
og Forskningsministeriet varetager driften af systemerne, som bruges dagligt af uni-
versiteternes ansatte og de studerende. Data fra systemerne bruges bl.a. til at udbe-
tale aktivitetstilskud til universiteterne og SU til de studerende.
Aktivitetstilskuddet udgør en af de primære kilder til finansiering af universiteterne.
Størrelsen af tilskuddet er baseret på antallet af studerende, og hvilke studier og ek-
samener de studerende gennemfører. Figur 1 viser universiteterne, antallet af stude-
rende, og hvor meget de enkelte universiteter modtog i aktivitetstilskud i 2023.
Figur 1
Aktivitetstilskud og antal studerende på universiteterne i 2023
Aalborg Universitet (AAU)
Studerende: ca. 18.000
Aktivitetstilskud: ca. 830 mio. kr.
Studerende på universiteterne i alt:
ca. 142.000
Aktivitetstilskud i alt:
ca. 6 mia. kr.
Aarhus Universitet (AU)
Studerende: ca. 32.000
Aktivitetstilskud: ca. 1.320 mio. kr.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Studerende: ca. 13.000
Aktivitetstilskud: ca. 680 mio. kr.
Syddansk Universitet (SDU)
Studerende: ca. 19.000
Aktivitetstilskud: ca. 830 mio. kr.
Roskilde Universitet (RUC)
Studerende: ca. 7.000
Aktivitetstilskud: ca. 230 mio. kr.
Copenhagen Business School (CBS)
Studerende: ca. 15.000
Aktivitetstilskud: ca. 470 mio. kr.
Københavns Universitet (KU)
Studerende: ca. 36.000
Aktivitetstilskud: ca. 1.490 mio. kr.
IT-Universitetet (ITU)
Studerende: ca. 2.000
Aktivitetstilskud: ca. 140 mio. kr.
Note: Antal studerende er afrundet til hele tusinder, og aktivitetstilskud er afrundet til hele 10 mio. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af finansloven for 2024 og oplysninger fra Danmarks Statistik.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
Det fremgår af figur 1, at universiteterne i 2023 havde ca. 142.000 studerende og mod-
tog ca. 6 mia. kr. i aktivitetstilskud.
7. Universiteterne orienterede i maj 2016 Uddannelses- og Forskningsministeriet om,
at de nuværende studieadministrative it-systemer var så forældede, at det truede sy-
stemernes drift og dermed universiteternes administration. Dette blev efterfølgende
bekræftet af 2 eksterne undersøgelser.
Ministeriet igangsatte på den baggrund i april 2017 et projekt, der skulle udvikle og im-
plementere et nyt studieadministrativt it-system på universiteterne. Figur 2 viser or-
ganiseringen af projektet.
Figur 2
Aktivitetstilskud
Tilskud til uddannelser på uni-
versiteterne udgøres hoved-
sageligt af uddannelsestaxa-
meteret. Med uddannelses-
taxameteret bliver alle beståe-
de eksamener opgjort og om-
regnet til studenterårsværk,
hvilket udløser et tilskud til det
enkelte universitet.
Organisering af projektet
Tværgående
udviklingsprojekt
UDDANNELSES- OG FORSKNINGSMINISTERIET OG UNIVERSITETERNE
Universiteternes
implementeringsprojekter
KU
SDU
AAU
CBS
DTU
RUC
ITU
AU
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det fremgår af figur 2, at projektet omfatter et tværgående udviklingsprojekt og et im-
plementeringsprojekt for hvert universitet. Det tværgående udviklingsprojekt skal an-
skaffe og videreudvikle et nyt studieadministrativt it-system, så det opfylder en ræk-
ke behov, som universiteterne har til fælles. Det tværgående udviklingsprojekt skal og-
så sikre koordinering mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet og universiteter-
ne. Universiteterne står i spidsen for hver deres implementeringsprojekt, som skal rul-
le systemet ud på det enkelte universitet og tilpasse systemet yderligere til universite-
tets specifikke behov.
Universiteterne finansierer projektet på lige fod med universiteternes andre udgifter
til fx undervisning og husleje.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
6
| Introduktion og konklusion
Overdragelsen af projek-
tet og Aarhus Universitet
Aarhus Universitet besluttede
kort efter overdragelsen fra
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet at gå ud af projek-
tet og i stedet udvikle sit eget
studieadministrative it-sy-
stem.
Aarhus Universitet er derfor
ikke omfattet af projektet ef-
ter december 2021.
8. Uddannelses- og Forskningsministeriet har i undersøgelsesperioden forelagt 2 akt-
stykker for Finansudvalget, som har betydning for Rigsrevisionens undersøgelse.
For det første Akt 127 16/12 2021, som gav ministeriet hjemmel til at overdrage projek-
tet til universiteterne. Før overdragelsen havde ministeriet selv stået for ledelsen af
projektet. Siden overdragelsen af projektet har Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
varetaget ledelsen af projektet på vegne af universiteterne, mens ministeriet skal føre
tilsyn. Ministeriet har fortsat ansvaret for at forelægge aktstykker om projektet for Fi-
nansudvalget.
For det andet Akt E 27/10 2023, som gav ministeriet hjemmel til at gennemføre projek-
tet inden for en samlet økonomisk ramme på ca. 1,2 mia. kr., hvoraf ca. 240 mio. kr. al-
lerede var brugt.
Ved forelæggelsen af Akt E oplyste ministeriet, at aktstykket skulle tiltrædes inden for
11 dage. Hvis Finansudvalget ikke tiltrådte aktstykket inden for denne frist, ville det iføl-
ge ministeriet være nødvendigt at gennemføre et nyt udbud, hvilket ville forsinke og
fordyre projektet. På et samråd om Akt E besvarede uddannelses- og forskningsmini-
steren flere spørgsmål og svarede bl.a., at ministeriet først var blevet orienteret om ud-
buddet i september 2022, efter udbuddet var sat i gang.
Efter Finansudvalget havde tiltrådt aktstykket, oplyste uddannelses- og forskningsmi-
nisteren Finansudvalget om, at ministeriet allerede havde været bekendt med udbud-
det i april 2022, dvs. før udbuddet blev sat i gang. Ministeren havde derfor givet flere
forkerte svar på samrådet om aktstykket. Finansudvalget bad herefter som tidligere
nævnt Statsrevisorerne om at anmode Rigsrevisionen om at igangsætte en undersø-
gelse.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
9. Vi har vurderet, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har styret projektet til-
fredsstillende, før det blev overdraget til universiteterne. For at vurdere dette har vi ta-
get udgangspunkt i kravene til it-projekter i budgetvejledningen og i statens it-projekt-
model.
Det fremgår af budgetvejledningens pkt. 2.2.18, at statslige it-projekter på over 15 mio.
kr. skal følge statens it-projektmodel, og at it-projekter med et budget på over 70 mio.
kr. skal forelægges for Finansudvalget, inden udgifterne i projektet overstiger 70 mio.
kr. Hvis ministeriet bliver bekendt med, at et it-projekt har kostet mere end 70 mio. kr.,
skal ministeriet forelægge Finansudvalget et aktstykke herom snarest muligt og se-
nest 3 måneder senere. Der skal ved forelæggelsen redegøres for projektets samlede
udgifter.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Introduktion og konklusion |
7
Det fremgår af statens it-projektmodel, at projektgrundlaget for it-projekter skal om-
fatte et budget og en tidsplan, som bør være baseret på en nedbrydning af it-projektet
i aktiviteter, hvis omfang kan estimeres. Det fremgår desuden af it-projektmodellen, at
ministeriet skal følge op på projektets budget og fremdrift.
Vi har på den baggrund undersøgt, om ministeriet har sikret, at projektet har et budget
og en tidsplan, som er baseret på estimater for de aktiviteter, som projektet består af.
Vi har desuden undersøgt, om ministeriet løbende har fulgt op på projektets budget og
fremdrift. Endelig har vi undersøgt, om ministeriet forelagde projektet for Finansudval-
get senest 3 måneder efter, at ministeriet blev bekendt med, at projektet havde kostet
mere end 70 mio. kr.
10. Vi har også vurderet, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har ført et tilfreds-
stillende tilsyn med projektet, efter det blev overdraget til universiteterne. Ministeriet
skal føre tilsyn med universiteterne, jf. universitetslovens § 1, stk. 2. Det er ikke nærme-
re defineret i loven, hvordan tilsynet skal udføres. Vi har lagt til grund, at ministeriets
tilsyn bør være tilrettelagt, så ministeriet som minimum kan forelægge et nyt aktstyk-
ke for Finansudvalget inden for 3 måneder, hvilket følger af budgetvejledningens krav.
Metode
Universitetsloven
Det fremgår af universitetslo-
vens § 1, stk. 2, at universiteter-
ne er statsfinansierede selv-
ejende institutioner inden for
den offentlige forvaltning un-
der tilsyn af uddannelses- og
forskningsministeren.
11. Undersøgelsen baserer sig på dokumentgennemgang. For at understøtte revisio-
nen har vi også holdt møder med Uddannelses- og Forskningsministeriet.
12. Statsrevisorernes anmodning fremgår af bilag 1. Undersøgelsens metode uddybes
i bilag 2.
13. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 2.
Afgrænsning
14. Undersøgelsen omfatter perioden fra projektets start i april 2017 frem til forelæg-
gelsen af Akt E for Finansudvalget i oktober 2023.
15. Undersøgelsen fokuserer på Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og
tilsyn med projektet. For perioden december 2021 - oktober 2023 omfatter undersø-
gelsen kun ministeriets tilsyn. Universiteternes styring af projektet i denne periode er
ikke omfattet af undersøgelsen.
16. Ministerier skal ifølge statens it-projektmodel inddrage Statens It-råd i it-projekter
på over 15 mio. kr. Da Statens It-råds behandling af projektet primært er sket efter
overdragelsen af projektet til universiteterne, indgår inddragelsen af Statens It-råd ik-
ke i undersøgelsens første del (afsnit 2.1). Universiteternes statusrapporteringer om
projektet til Statens It-råd indgår i undersøgelsens anden del (afsnit 2.2).
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
8
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
2. Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets styring
af og tilsyn med projektet
17. Dette kapitel handler om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og til-
syn med it-projektet, herunder ministeriets overholdelse af budgetvejledningens reg-
ler om forelæggelse for Finansudvalget. Vi har undersøgt:
om Uddannelses- og Forskningsministeriet har styret it-projektet tilfredsstillende,
før det blev overdraget til universiteterne (afsnit 2.1).
om Uddannelses- og Forskningsministeriets har ført et tilfredsstillende tilsyn med
it-projektet, efter det blev overdraget til universiteterne (afsnit 2.2).
18. Uddannelses- og Forskningsministeriet har forelagt 2 aktstykker for Finansudval-
get, som begge har været centrale for projektets forløb:
Akt 127 16/12 2021: Ministeriet fik hjemmel til at overdrage projektet til universite-
terne. Beretningens afsnit 2.1 handler om ministeriets styring af projektet i perioden
fra projektets start, til ministeriet overdrog det til universiteterne i december 2021.
Fortroligt Akt E 27/10 2023: Finansudvalget tiltrådte en samlet økonomisk ramme
til projektet på ca. 1,2 mia. kr. Beretningens afsnit 2.2 handler om ministeriets tilsyn
med projektet, efter det blev overdraget til universiteterne i december 2021 og frem
til forelæggelsen af Akt E for Finansudvalget i oktober 2023.
2.1. Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af
projektet før overdragelsen til universiteterne
19. Vi har med udgangspunkt i kravene i budgetvejledningen og i statens it-projekt-
model undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har styret projektet til-
fredsstillende, før det blev overdraget til universiteterne.
Det har vi gjort ved at undersøge, om ministeriet har sikret, at projektet har et budget
og en tidsplan, som er baseret på estimater for de aktiviteter, som projektet består af.
Vi har desuden undersøgt, om ministeriet løbende har fulgt op på projektets budget
og fremdrift. Endelig har vi undersøgt, om ministeriet forelagde projektet for Finans-
udvalget senest 3 måneder efter, at ministeriet blev bekendt med, at projektet havde
kostet mere end 70 mio. kr.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet |
9
20. Undersøgelsen viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af it-pro-
jektet, før projektet blev overdraget til universiteterne, har været meget utilfredsstil-
lende.
Projektets budget og tidsplan før overdragelsen til universiteterne
21. Vi har undersøgt grundlaget for projektets budget og tidsplan, da Uddannelses- og
Forskningsministeriet etablerede projektets første budget, og umiddelbart inden pro-
jektet blev overdraget til universiteterne.
Projektets første budget og tidsplan
22. Uddannelses- og Forskningsministeriet havde fra projektets start i april 2017 og
frem til juni 2019 ikke etableret et budget. Da ministeriet etablerede det første budget
i juni 2019, omfattede det udgifter for i alt ca. 700 mio. kr. og dækkede perioden 2019-
2022. Budgettet var fordelt på udgifter til en leverandør (125-300 mio. kr.), interne pro-
jektudgifter (ca. 240 mio. kr.) og en risikopulje (ca. 170 mio. kr.).
Vores gennemgang af budgettet viser, at flere aktiviteter ikke var medregnet, herun-
der universiteternes aktiviteter. Budgettet omfattede dermed ikke alle de aktiviteter,
som skulle være omfattet ifølge kravene i statens it-projektmodel, og dermed heller
ikke alle de udgifter, som er forbundet med projektet.
Gennemgangen af budgettet viser også, at udgifterne til leverandøren af det nye it-
system er estimeret til 125-300 mio. kr. Det fremgår dog ikke, hvad estimatet er base-
ret på. Det fremgår heller ikke, hvordan ministeriet har estimeret de interne projekt-
udgifter. De interne projektudgifter er fordelt på forskellige medarbejderteams, men
det fremgår ikke, hvilke aktiviteter de enkelte teams skal gennemføre, og hvor lang
tid aktiviteterne forventes at tage. Endelig viser gennemgangen af budgettet, at risiko-
puljen alene er beregnet som en procentsats af de øvrige udgifter og dermed ikke på
baggrund af projektets konkrete risici, hvilket er et krav i statens it-projektmodel.
23. Projektets tidsplan indeholdt ca. 30 overordnede aktiviteter fordelt på perioden
2019-2023, fx aktiviteterne
”Opstart”
og
”Klargøring”.
Tidsplanen omfattede dermed
1 år mere end budgettet. De fleste af aktiviteterne i tidsplanen fremgår imidlertid ikke
af budgettet, og det fremgår heller ikke, hvordan Uddannelses- og Forskningsministe-
riet har estimeret varigheden af de forskellige aktiviteter.
24. Uddannelses- og Forskningsministeriet har tilkendegivet, at grundlaget for projek-
tets budget og tidsplan i juni 2019 efter ministeriets opfattelse havde et forventeligt
detaljeringsniveau, når det tages i betragtning, at projektet kort forinden (april 2019)
var overgået til analysefasen i statens it-projektmodel.
Rigsrevisionen er ikke enig i dette. Statens it-projektmodel stiller krav om, at alle akti-
viteter i it-projekters analysefase indgår i de samlede udgifter. Hverken budgettet el-
ler tidsplanen var imidlertid baseret på estimater for de aktiviteter, som projektet be-
står af. Projektets budget omfattede endvidere ikke universiteternes aktiviteter og
dækkede ikke den samme periode som projektets tidsplan. Endelig var projektets ud-
gifter til den kommende leverandør alene et groft estimat. Rigsrevisionen vurderer
derfor, at projektgrundlaget var yderst mangelfuldt, da ministeriet udarbejdede pro-
jektets første budget.
Analysefasen i statens
it-projektmodel
Risikopulje
Risikopuljen for et it-projekt er
en reserve, der indgår i projek-
tets budget. Reserven er øre-
mærket til at dække risici, der
kan forårsage økonomiske
konsekvenser for projektet.
Statens it-projektmodel opde-
ler it-projekter i 4 faser og op-
stiller en række krav til de en-
kelte faser. Analysefasen er
den anden fase i modellen, og
udgifter fra og med denne fa-
se indgår i de samlede udgif-
ter, der skal forelægges for Fi-
nansudvalget. Det skal derfor
ved overgangen til analysefa-
sen være klart, hvilke aktivite-
ter projektet består af.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
10
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
Projektets budget og tidsplan umiddelbart inden overdragelsen til universiteterne
25. Uddannelses- og Forskningsministeriets budget for projektet var på ca. 1,2 mia. kr.,
umiddelbart inden projektet blev overdraget til universiteterne i december 2021. Det
samlede budget for projektet bestod på dette tidspunkt af et budget for det tværgåen-
de udviklingsprojekt (ca. 320 mio. kr.) og budgetter for implementeringsprojekter på
de enkelte universiteter (ca. 860 mio. kr.). Universiteternes budgetter udgjorde der-
med hovedparten af det samlede budget inden overdragelsen.
26. Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriets budget for
det tværgående udviklingsprojekt på 320 mio. kr. var fordelt på udgifter til leverandø-
ren (ca. 130 mio. kr.), interne projektudgifter (ca. 150 mio. kr.) og en risikopulje (ca. 40
mio. kr.). Det fremgår ikke af budgettet, hvordan ministeriet har estimeret udgifterne
til leverandøren. De interne projektudgifter består primært af udgifter til projektledel-
se og projektmedarbejdere, men det fremgår ikke, hvilke aktiviteter udgifterne dæk-
ker over, og hvor lang tid aktiviteterne forventes at vare.
Gennemgangen viser også, at budgetterne for universiteternes implementeringspro-
jekter var forbundet med stor usikkerhed, og at hvert universitet havde baseret sit
budget på forskellige økonomiske forudsætninger. Det fremgår desuden af det sam-
lede budget, at ministeriet var klar over, at der ville være behov for at kvalitetssikre
universiteternes budgetter senere i forløbet.
27. Projektets tidsplan indeholdt ca. 20 overordnede aktiviteter fordelt på perioden
2019-2027. De fleste af aktiviteterne i tidsplanen fremgår ikke af budgettet, og det
fremgår heller ikke, hvordan Uddannelses- og Forskningsministeriet har estimeret va-
righeden af de forskellige aktiviteter.
28. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at aktiviteterne i det tværgåen-
de udviklingsprojekt var detaljeret planlagt på baggrund af estimater for hver enkelt
aktivitet. Rigsrevisionen har bedt ministeriet om at dokumentere den detaljerede plan-
lægning, herunder estimaterne for de enkelte aktiviteter. Ministeriet har oplyst, at det-
te materiale ikke er blevet bevaret. Rigsrevisionen finder, at så centralt materiale fra
et igangværende projekt burde have været gemt.
Ministeriet har desuden oplyst, at ministeriet havde planer om at udarbejde en detal-
jeret tidsplan baseret på projektets aktiviteter, men at ministeriet ikke nåede det, in-
den projektet blev overdraget til universiteterne.
29. Rigsrevisionen bemærker, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke inden
overdragelsen havde sikret, at projektet havde et budget og en tidsplan, som var ba-
seret på estimater for de aktiviteter, som projektet består af. Der er endvidere ikke
sammenhæng mellem projektets budget og de aktiviteter, der fremgår af tidsplanen.
Rigsrevisionen vurderer derfor, at projektgrundlaget fortsat var yderst mangelfuldt,
da ministeriet overdrog projektet til universiteterne.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet |
11
Uddannelses- og Forskningsministeriets opfølgning på projektets
budget og fremdrift
30. Vi har undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet løbende har fulgt op
på projektets budget og fremdrift.
Opfølgning på projektets budget
31. Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke har fulgt
op på projektets budget.
Ministeriet har ikke fulgt op på projektets budget i perioden, fra ministeriet etablere-
de det første budget i juni 2019 og frem til overdragelsen til universiteterne i 2021. Mi-
nisteriet har dermed heller ikke været i stand til at følge op på projektets forbrug i for-
hold til budgetvejledningens forelæggelsesgrænse, og dermed hvornår projektet skul-
le forelægges for Finansudvalget.
32. Uddannelses- og Forskningsministeriet opdaterede i 2021 projektets business-
case og anmodede i den forbindelse universiteterne om at opgøre de udgifter, som de
hidtil havde haft til projektet. Den nye businesscase var færdig i september 2021 og vi-
ste, at projektet i 2019 og 2020 havde haft udgifter for i alt ca. 73 mio. kr., og at projek-
tet ved udgangen af 2021 forventedes at have udgifter for yderligere 44 mio. kr. Mini-
steriet var dermed senest i september 2021 bekendt med, at projektet havde over-
skredet forelæggelsesgrænsen på 70 mio. kr.
Det fremgår af budgetvejledningens pkt. 3.3, at et ministerium i situationer, der kræ-
ver Finansudvalgets tilslutning til det videre forløb, skal forelægge et aktstykke herom
snarest muligt og senest 3 måneder efter, at ministeriet er blevet bekendt med situa-
tionen. Rigsrevisionen konstaterer, at Uddannelses- og Forskningsministeriet dermed
senest i december 2021 burde have orienteret Finansudvalget om, at projektet havde
overskredet forelæggelsesgrænsen.
33. Uddannelses- og Forskningsministeriet forelagde Akt 127 for Finansudvalget i de-
cember 2021. Det fremgår imidlertid ikke af aktstykket, at projektets forelæggelses-
grænse var overskredet. Det fremgår derimod, at ministeriet ville forelægge et nyt akt-
stykke om projektet for Finansudvalget, når det var relevant i forhold til reglerne i bud-
getvejledningen.
Ministeriet har i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse oplyst, at ministeriet
på grund af mangelfuld intern kommunikation og styring har lagt til grund for Akt 127,
at projektet på det tidspunkt havde kostet ca. 60 mio. kr.
Det fremgår desuden af Akt 127, at formålet med aktstykket var at opnå hjemmel til
at overdrage projektet til universiteterne. Ministeriet havde ved et tidligere aktstykke
fra 2012 fået ansvaret for de studieadministrative it-systemer, hvorfor det var nødven-
digt at indhente Finansudvalgets tilslutning til overdragelsen.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
12
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
Konsulentbesparelser
I forbindelse med finansloven
for 2020 besluttede Folketin-
get at reducere statens for-
brug af eksterne konsulenter.
Besparelserne blev udmøntet
som reduktioner af ministeri-
ernes rammer. Finansministe-
riet følger op på, om ministeri-
erne har opnået konsulentbe-
sparelserne.
Universiteterne er som selv-
ejende institutioner ikke om-
fattet af konsulentbesparel-
serne på finansloven for 2020.
34. Det fremgår af Uddannelses- og Forskningsministeriets referater fra møder i sty-
regruppen, at ministeriet i 2021 vurderede, at de generelle konsulentbesparelser, der
blev besluttet med finansloven for 2020, ville komme til at påvirke projektets budget
og fremdrift. Projektet brugte på dette tidspunkt bl.a. eksterne konsulenter til projekt-
ledelse og it-arkitektur. Ministeriet vurderede derfor, at projektet ikke kunne gennem-
føres inden for ministeriets reducerede konsulentramme. Ministeriet var desuden ud-
fordret af, at ministeriet havde flere andre store it-projekter i gang.
Ministeriet besluttede på den baggrund at forelægge et aktstykke for Finansudvalget,
der gjorde det muligt at overdrage projektet til universiteterne. Universiteterne er selv-
ejende institutioner og er derfor ikke omfattet af konsulentbesparelserne. Den egent-
lige årsag til, at ministeriet forelagde Akt 127 for Finansudvalget, var således at redu-
cere ministeriets forbrug af eksterne konsulenter.
Opfølgning på projektets fremdrift
35. Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet fra projektets
start i april 2017, til ministeriet etablerede projektets første budget i juni 2019, kun i få
tilfælde har fulgt op på projektets fremdrift.
Projektets styregruppe
inden overdragelsen til
universiteterne
Inden Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet overdrog pro-
jektet til universiteterne, vare-
tog ministeriet formandskabet
for styregruppen. Universite-
terne var repræsenteret i sty-
regruppen ved flere universi-
tetsdirektører.
Gennemgangen viser også, at ministeriet efter juni 2019 og frem til, at projektet blev
overdraget til universiteterne i december 2021, løbende har fulgt op på projektets
fremdrift. Ministeriet har opsummeret opfølgningen i en rød, gul eller grøn status, som
ministeriet har afrapporteret på møder i styregruppen. Det fremgår heraf, at ministe-
riet ad flere omgange har vurderet, at projektets fremdrift ikke har svaret til det plan-
lagte. Ministeriet har på baggrund af den manglende fremdrift udskudt projektets slut-
dato flere gange og har også forøget projektets budget.
36. Figur 3 viser udskydelser og budgetforøgelser af projektet i perioden 2019-2021.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0020.png
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet |
13
Figur 3
Udskydelser og budgetforøgelser af projektet i perioden 2019-2021
Ministeriet
igangsætter
projektet
Ministeriet etablerer
projektets første
budget
Ministeriet udskyder
projektets slutdato
med 33 måneder
Ministeriet forøger
projektets budget
med ca. 480 mio. kr.
+
April
Juni
November
September
2017
2018
2019
August
2020
2021
Maj
December
Akt
Ministeriet udskyder
projektets slutdato
med 6 måneder
Ministeriet udskyder
projektets slutdato
med 15 måneder
Akt 127 16/12 2021:
Ministeriet overdrager
projektet til
universiteterne
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Uddannelses- og Forskningsministeriets materiale fra projektets styregruppe i perioden 2019-2021.
Det fremgår af figur 3, at projektet i perioden 2019-2021 er blevet forsinket 3 gange,
hvilket har medført, at projektets slutdato er blevet udskudt med i alt ca. 4�½ år. Det
fremgår desuden, at Uddannelses- og Forskningsministeriet i september 2021 for-
øgede projektets budget med ca. 480 mio. kr., dvs. fra ca. 700 mio. kr. til ca. 1,2 mia. kr.
Det svarer til en forøgelse på ca. 65 % af det oprindelige budget. Det skyldes bl.a., at
alle universiteternes implementeringsaktiviteter manglede i projektets første budget.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
14
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med
projektet efter overdragelsen til universiteterne
37. Vi har undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har ført et tilfredsstil-
lende tilsyn med projektet, efter det blev overdraget til universiteterne. Ministeriet skal
føre tilsyn med universiteterne, jf. universitetslovens § 1, stk. 2. Det er ikke nærmere
defineret i loven, hvordan tilsynet skal udføres.
I lyset af at projektet havde overskredet budgetvejledningens forelæggelsesgrænse,
har vi lagt til grund, at ministeriet burde føre tilsyn med projektet og dets økonomi, så
ministeriet bl.a. i rette tid kunne forelægge aktstykker for Finansudvalget. Det er des-
uden relevant, fordi ministeriet havde sluppet projektledelsen og dermed ansvaret for
den løbende styring af projektets økonomi. Ministeriet var dog fortsat ansvarlig for at
forelægge aktstykker for Finansudvalget.
38. Undersøgelsen viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med it-pro-
jektet, efter projektet blev overdraget til universiteterne, har været meget utilfredsstil-
lende.
Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med projektet
39. Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har ført et me-
get begrænset tilsyn med projektet.
Statusrapportering til
Statens It-råd
Det fremgår af § 7 i cirkulære
om Statens It-råd, at der hvert
halve år skal gives en status til
Statens It-råd om it-projekter
med samlede udgifter på mere
end 15 mio. kr.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet har ført tilsyn med projektet gennem de halvårlige
statusrapporteringer, som universiteterne har sendt til Statens It-råd. Statusrappor-
teringerne fylder ca. 1 side hver og handler om projektets status på et overordnet ni-
veau. Ministeriet har oplyst, at ministeriet har behandlet statusrapporteringerne ved
at godkende dem, inden de blev sendt til Statens It-råd.
Det fremgår af universiteternes statusrapporteringer til Statens It-råd, at Finansudval-
gets manglende tiltrædelse af et nyt aktstykke var blandt projektets største risici, si-
den projektet blev overdraget til universiteterne.
40. Boks 1 viser 2 eksempler fra universiteternes statusrapporteringer til Statens It-
råd i 2. halvår 2022 og i 1. halvår 2023.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0022.png
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet |
15
Boks 1
Eksempler fra universiteternes statusrapporteringer til Statens
It-råd i 2. halvår 2022 og i 1. halvår 2023
Af universiteternes statusrapporteringer til Statens It-råd i 2. halvår 2022 fremgår føl-
gende:
”Der
er særlig opmærksomhed på fremdrift og forankring i Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
det er vigtigt, at de forudsatte deadlines overholdes. På nuværende tids-
punkt kompenserer projektet for den manglende fremdrift i Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet”.
Af universiteternes statusrapporteringer til Statens It-råd i 1. halvår 2023 fremgår føl-
gende:
”På
trods af, at projektet aktivt har indgået i dialog med Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet vedr. aktstykket, så er denne proces gentagne gange blevet forsinket, hvi l-
ket har påvirket projektets fremdrift […]”.
”Projektet har løbende efterspurgt,
hvornår Uddannelses- og Forskningsministeriet for-
ventede at forelægge aktstykket for Finansudvalget, samt orienteret om konsekvenser-
ne ved det langstrakte forløb […] det står ikke klart for projektet, hvorfor aktstykket end-
nu ikke er forelagt”.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund universiteternes statusrapporteringer til Statens It-råd i 2. halvår
2022 og i 1. halvår 2023.
Det fremgår af boks 1, at universiteterne via de halvårlige statusrapporteringer ad flere
omgange har orienteret Uddannelses- og Forskningsministeriet og Statens It-råd om,
at den manglende tiltrædelse af et nyt aktstykke har påvirket projektets fremdrift.
Uddannelses- og Forskningsministeriets opfølgning på projektet i en
følgegruppe
41. Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har fulgt pro-
jektet i en følgegruppe, som blev etableret umiddelbart efter overdragelsen af projek-
tet til universiteterne.
Ministeriet har oplyst, at der ikke er udarbejdet et kommissorium e.l. for følgegruppen.
Der har heller ikke været udarbejdet dagsordener eller referater. Ministeriet har derfor
ikke kunnet fremsende materiale, der dokumenterer ministeriets drøftelser med uni-
versiteterne i følgegruppen, fx om projektets økonomi.
Følgegruppens arbejde refereres overordnet i referater fra universiteternes møder i
styregruppen. Det fremgår derfor af referaterne, hvilke drøftelser universiteterne har
haft med ministeriet i følgegruppen. Vores gennemgang af materiale fra møderne i sty-
regruppen viser, at ministeriet og universiteterne primært har drøftet udbuddet af pro-
jektet og udarbejdelsen af fortroligt Akt E i følgegruppen.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0023.png
16
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
42. Figur 4 viser udvalgte drøftelser på universiteternes styregruppemøder om univer-
siteternes dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet i perioden 2022-2023.
Figur 4
Udvalgte drøftelser på universiteternes møder i styregruppen i perioden 2022-2023
Universiteterne har oplyst
til ministeriet, at det var
afgørende for projektet,
at et aktstykke blev fore-
lagt for Finansudvalget
Universiteterne har sat
udbuddet i gang med
en økonomisk ramme
på 330 mio. kr.
Universiteterne har igen
oplyst til ministeriet, at det
var afgørende for projektet,
at et aktstykke blev forelagt
for Finansudvalget
Fortroligt Akt E 27/10 2023:
Finansudvalget har tiltrådt
en økonomisk ramme på
ca. 1,2 mia. kr. til projektet
Akt
Januar
December
Maj
Januar
Oktober
2022
April
Juni
2023
August
Akt
Oktober
2022
+
Universiteterne har oplyst
til ministeriet, at projektet er
6 måneder forsinket udelukkende
på grund af aktstykket, og at
forsinkelsen har medført en
væsentlig fordyrelse af projektet
Akt 127 16/12 2021:
Ministeriet overdrager
projektet til
universiteterne
Universiteterne og
ministeriet har drøftet
muligheden for at sætte
udbuddet i gang, før
aktstykket er tiltrådt
Universiteterne har oplyst
til ministeriet, at det ville
medføre risici, hvis et
aktstykke ikke blev forelagt
for Finansudvalget senest
i oktober 2022
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af referater og andet materiale fra universiteternes møder i styregruppen i 2022 og 2023.
Det fremgår af figur 4, at universiteterne flere gange fra januar 2022 oplyste Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet om, at det var afgørende for projektet, at der blev
forelagt et aktstykke for Finansudvalget. Ministeriet forelagde imidlertid først Akt E
i oktober 2023. Ved oversendelsen af aktstykket oplyste ministeriet Finansudvalget
om, at det ville være nødvendigt at gennemføre et nyt udbud, hvis aktstykket ikke
blev tiltrådt inden for 11 dage. Et nyt udbud ville ifølge ministeriet forsinke og fordyre
projektet.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0024.png
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet |
17
Det fremgår desuden af figuren, at universiteterne satte udbuddet i gang i strid med
budgetvejledningens regler efter en forudgående drøftelse med ministeriet. Universi-
teterne og ministeriet drøftede således i april 2022 at sætte udbuddet i gang, før et
aktstykke var tiltrådt. Ministeriet havde forud for denne drøftelse oplyst universiteter-
ne om, at ministeriet havde set eksempler på, at udbud af it-projekter blev sat i gang,
før projekterne var forelagt for Finansudvalget. Kort efter drøftelsen oplyste universi-
teterne, at de ville sætte udbuddet i gang i maj 2022, før Finansudvalget havde tiltrådt
et aktstykke.
Som det fremgår af figuren, har det forsinkede aktstykke medført en væsentlig fordy-
relse af projektet. Universiteterne oplyste i august 2023 ministeriet om, at det forsin-
kede aktstykke indtil videre havde medført en fordyrelse af projektet på ca. 40 mio.
kr., og at en udskydelse af aktstykket ud over september 2023 ville medføre, at fordy-
relsen ville vokse til ca. 100 mio. kr.
43. Akt E blev tiltrådt den 27. oktober 2023, og projektet var dermed i oktober 2023
blevet fordyret med ca. 100 mio. kr. Fordyrelsen skyldtes, at universiteterne ikke kun-
ne indgå kontrakt med en leverandør, før aktstykket var tiltrådt. Det var dermed nød-
vendigt at forlænge levetiden af de eksisterende studieadministrative it-systemer
STADS og DANS og bemande projektorganisationen i længere tid. Uddannelses- og
Forskningsministeriet burde have oplyst i Akt E, at ca. 100 mio. kr. af udgifterne til pro-
jektet skyldtes det forsinkede aktstykke.
44. Boks 2 viser omtalen af fordyrelsen i fortroligt Akt E 27/10 2023.
Boks 2
Omtale af fordyrelsen på ca. 100 mio. kr. i fortroligt Akt E
27/10 2023
Uddannelses- og Forskningsministeriet redegør for de samlede forventede udgifter til
projektet i en tabel i aktstykket. Tabellen viser projektets udgifter i perioden 2019-2023
og projektets budget for perioden 2024-2035. Følgende fremgår af en note under tabel-
len:
”Det bemærkes, at der siden udarbejdelsen af business casen er påløbet udgifter for
104,3 mio. kr.”.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af fortroligt Akt E 27/10 2023.
Det fremgår af boks 2, at fordyrelsen er påløbet, efter businesscasen blev udarbejdet.
Rigsrevisionen konstaterer, at dette ikke er korrekt, da fordyrelsen på de ca. 100 mio.
kr. fremgår af den businesscase, der ligger til grund for aktstykket. Fordyrelsen er så-
ledes ikke påløbet efterfølgende.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Statsrevisorernes anmodning
|
1
18
| Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af og tilsyn med projektet
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet er enig heri, men at
fordyrelsen er påløbet i forhold til en tidligere businesscase og dermed ikke den, der
ligger til grund for aktstykket. Ministeriet har også oplyst, at ministeriet på det pågæl-
dende tidspunkt vurderede, at aktstykket indeholdt de nødvendige oplysninger. Mini-
steriet vurderer dog, at den økonomiske konsekvens af den langtrukne aktstykkepro-
ces kunne have fremgået mere tydeligt af Akt E.
Rigsrevisionen bemærker, at det fremgår af budgetvejledningens pkt. 3.5.2, at aktstyk-
ker til Finansudvalget vedrørende it-projekter skal redegøre for et projekts samlede
udgifter med udgangspunkt i projektets businesscase. Ministeriet burde derfor på bag-
grund af projektets businesscase have oplyst i Akt E, at ministeriets sene forelæggel-
se af aktstykket har fordyret projektet med ca. 100 mio. kr.
45. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet forsøgte at fore-
lægge aktstykket for Finansudvalget allerede i november 2022. I samarbejde med Fi-
nansministeriet blev det imidlertid besluttet, at aktstykket først skulle behandles efter
folketingsvalget i december 2022. Ministeriet har endvidere oplyst, at fortroligt Akt E
efterfølgende blev ændret væsentligt i perioden efter folketingsvalget og frem til okto-
ber 2023. Ændringerne skyldtes bl.a. behandling af bemærkninger fra Statens It-råd,
og at de tilbud, som universiteterne havde modtaget på baggrund af udbuddet, var dy-
rere, end universiteterne havde forventet.
Rigsrevisionen konstaterer, at det tog ministeriet mere end 2 år at forelægge projek-
tets samlede økonomiske ramme for Finansudvalget fra det tidspunkt, hvor ministe-
riet blev bekendt med, at forelæggelsesgrænsen var overskredet. Rigsrevisionen kon-
staterer endvidere, at der er tale om en væsentlig overskridelse af den frist på 3 må-
neder, der fremgår af budgetvejledningen, selv hvis der tages højde for folketingsval-
get i perioden.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet er enig i, at Finansudvalget skulle have været ori-
enteret om projektet tidligere.
Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer vedrørende tilsynet
46. Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet i 4. kvartal 2023
har etableret et kvartalsvist tilsyn med universiteternes it-projekter. Ministeriet har op-
lyst, at formålet med tilsynet er at følge udviklingen i projekterne, herunder eventuelle
forsinkelser og/eller fordyrelser, og at sikre, at projekterne forelægges for Finansudval-
get i overensstemmelse med reglerne i budgetvejledningen og i statens it-projektmo-
del.
Rigsrevisionen, den 31. oktober 2024
Birgitte Hansen
/Mads Nyholm Jacobsen
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
Metodisk tilgang
|
1
Statsrevisorernes anmodning |
19
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Undersøgelse af it-programmet Nyt studieadministrativt system
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om løbende at følge Uddannelses-og Forsk-
ningsministeriets tilsyn med udviklingen og implementering af it-programmet
”Nyt
SIS”. It-programmet
er et nyt studieadministrativt it-system, som skal gennemføres
af 7 universiteter.
Med statsrevisoranmodningen imødekommer Statsrevisorerne Finansudvalgets an-
modning af 2. november 2023 om revisionsmæssig bistand, jf. § 2, stk. 7, i lov om stats-
revisorerne og § 9 i Folketingsbeslutning om Statsrevisorernes valg og virksomhed
om, at folketingsudvalg kan anmode Statsrevisorerne om bistand til fremskaffelse af
revisionsmæssige oplysninger.
Baggrund
Finansudvalget har den 17. oktober 2023 i påtegningen af fortroligt aktstykke E ud-
trykt meget hård kritik af ministeren, ministeriet og universiteterne for forløbet forud
for modtagelsen af aktstykket den 17. oktober 2023.
En kritik, som Finansudvalget efterfølgende har gentaget i beretning af almen art nr. 2
om forløbet i sagen om Finansudvalgets tilslutning til fortroligt aktstykke E om nyt stu-
dieadministrativt system, afgivet af Finansudvalget 2. november 2023. Kritikken om-
handler bl.a., at gældende forelæggelseskrav- og procedurer samt budgetvejlednin-
gens regler ikke har været overholdt.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
20
| Metodisk tilgang
Bilag 2. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på gennemgang af skriftligt materiale og møder med Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet.
Undersøgelsen omfatter perioden fra april 2017, som vi har fastsat som projektets
start, til oktober 2023, hvor Uddannelses- og Forskningsministeriet forelagde fortro-
ligt Akt E 27/10 2023 for Finansudvalget. Vi har fastsat projektets start til april 2017
med udgangspunkt i projektets første projektgrundlag. På dette tidspunkt havde der
dog været drøftelser mellem ministeriet og universiteterne om behovet for et nyt stu-
dieadministrativt it-system siden maj 2016.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, der overordnet kan inddeles i 3 kategorier:
1. Dokumenter, som omhandler oplysninger til Finansudvalget om projektet
Akt 127 16/12 2021
fortroligt Akt E 27/10 2023
samrådsspørgsmål og svar fra uddannelses- og forskningsministeren på sam-
rådene den 26. og 27. oktober 2023
brev fra uddannelses- og forskningsministeren til Finansudvalget af 2. novem-
ber 2023
Uddannelses- og Forskningsministeriets interne notater om projektet og akt-
stykkerne.
Denne kategori af dokumenter har været rammesættende for undersøgelsen, idet
undersøgelsen tager udgangspunkt i en anmodning herom fra Finansudvalget til
Statsrevisorerne, jf. bilag 1.
2. Dokumenter, som omhandler Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af
projektet før overdragelsen til universiteterne
Uddannelses- og Forskningsministeriets materiale fra møder i styregruppen i
perioden april 2017 - december 2021, bl.a. dagsordener, referater, budgetter,
tidsplaner og bilag
andet materiale, der har været relevant for styringen af projektet, bl.a. forskel-
lige versioner af projektgrundlag og businesscases.
Denne kategori af dokumenter har været relevant for styringen af projektet, mens
Uddannelses- og Forskningsministeriet havde ansvaret for projektet. Vi har brugt
dokumenterne til de analyser, der ligger til grund for afsnit 2.1. Nedenfor gennem-
går vi, hvordan vi har gennemført analyserne.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
2934233_0028.png
Metodisk tilgang |
21
3. Dokumenter, som omhandler Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med
projektet efter overdragelsen til universiteterne
universiteternes halvårlige statusrapporteringer til Statens It-råd
universiteternes materiale fra møder i styregruppen i perioden januar 2022 -
oktober 2023, bl.a. dagsordener, referater, budgetter, tidsplaner og bilag
korrespondance mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet, universite-
terne og Statens It-råd om projektet.
Denne kategori af dokumenter handler om Uddannelses- og Forskningsministe-
riets tilsyn med projektet, og hvordan ministeriet har fulgt op på projektet. Vi har
brugt dokumenterne til de analyser, der ligger til grund for afsnit 2.2. Nedenfor gen-
nemgår vi, hvordan vi har gennemført analyserne.
Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af projektet før over-
dragelsen til universiteterne
Til at understøtte vores analyser af Uddannelses- og Forskningsministeriets styring
af projektet, før det blev overdraget til universiteterne, har vi udarbejdet et datasæt,
der indeholder udvalgte oplysninger fra ministeriets materiale til møder i styregrup-
pen i perioden april 2017 - december 2021. Materialet omfatter bl.a. dagsordener, re-
ferater, budgetter, tidsplaner og bilag.
Datasættet er udarbejdet ved en systematisk kodning af oplysningerne med udgangs-
punkt i en kodebog for at sikre, at kodningen er sammenlignelig og ensartet på tværs
af materialet. Vi har foretaget blindkodning af materialet for yderligere at kvalitetssik-
re det. Dette er gjort ved, at 2 medarbejdere uafhængigt af hinanden har gennemgået
og kodet materialet med udgangspunkt i kodebogen, hvorefter de 2 medarbejdere har
sammenholdt deres resultater for at sikre kvaliteten af kodningen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i perioden april 2017 - december 2021
holdt 66 møder i styregruppen. Datasættet indeholder ca. 30 forskellige oplysninger
om hvert af møderne, bl.a. oplysninger om projektets budget og tidsplan. Tabel A vi-
ser eksempler på oplysninger fra kodebogen, der er brugt til at udarbejde datasættet.
Tabel A
Eksempler på oplysninger fra kodebogen til udarbejdelse af datasættet
Oplysning
Budgettets størrelse
Omfatter budgettet projektets aktiviteter?
Risikopuljens størrelse
Udskydelse af projektet
Omfatter tidsplanen projektets aktiviteter?
Opfølgning på fremdrift
Kilde:
Rigsrevisionen.
Definition
Totalværdien af projektets forventede udgifter i mio. kr.
Dækker budgettet alle aktiviteter i projektet, jf. statens it-projektmodel?
Totalværdien af den pulje, der er afsat til uforudsete udgifter.
Udskydes projektets slutdato i tidsplanen, og med hvor mange måneder?
Indeholder tidsplanen alle aktiviteter i projektet, jf. statens it-projektmodel?
Følges der op på projektets gennemførte aktiviteter i forhold til budgettet og tidsplanen?
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Beretning nr. 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne
22
| Metodisk tilgang
Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn med projektet efter over-
dragelsen til universiteterne
Det fremgår af universitetsloven, at Uddannelses- og Forskningsministeriet skal føre
tilsyn med universiteterne, men loven definerer ikke nærmere, hvordan tilsynet skal
udføres. Vi har derfor i denne del af undersøgelsen taget udgangspunkt i, hvordan mi-
nisteriet selv har tilrettelagt sit tilsyn med projektet. Vi har desuden lagt til grund, at
ministeriets tilsyn bør være tilrettelagt, så ministeriet som minimum kan forelægge et
nyt aktstykke for Finansudvalget inden for 3 måneder, hvilket budgetvejledningen
stiller krav om.
Som led i vores undersøgelse af ministeriets tilsyn har vi gennemgået de 4 statusrap-
porteringer, som universiteterne og Uddannelses- og Forskningsministeriet har sendt
til Statens It-råd.
Vi har også gennemgået materiale fra alle møder i styregruppen for projektet, efter at
det blev overdraget til universiteterne og indtil forelæggelsen af Akt E. Der er i perio-
den holdt 17 møder i styregruppen. Uddannelses- og Forskningsministeriet har ikke
været en del af styregruppen, men det fremgår af referaterne fra universiteternes mø-
der i styregruppen, hvilke drøftelser universiteterne har haft med ministeriet.
Vi har gennemgået referaterne fra universiteternes møder i styregruppen for at kort-
lægge den dialog, der har været mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet og
universiteterne om projektet og om udarbejdelsen af Akt E. Flere af de drøftelser, der
fremgår af universiteternes referater fra møder i styregruppen, er desuden omtalt i di-
verse mailkorrespondancer, som vi har modtaget i forbindelse med vores undersø-
gelse.
Kvalitetssikring
Undersøgelsen er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring, som
omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring med chefer
og medarbejdere i Rigsrevisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).